Συζήτηση συμπληρωματικού προϋπολογισμού, ΦΠΑ 3% σε αγαθά/υπηρεσίες, στην Ολομέλεια προτάσεις για εκποιήσεις

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 03/07/2023, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμος (Αρ. 2) του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από τον λογαριασμό του Πάγιου Ταμείου της Δημοκρατίας συμπληρωματικών πιστώσεων ύψους €361.098.659 και χρήση τους για τη διενέργεια δαπανών προς υλοποίηση διάφορων σκοπών για τους οποίους δεν έχει γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη ή η πρόνοια που περιλήφθηκε στον κρατικό προϋπολογισμό για το έτος 2023 είναι ανεπαρκής. 

Συνεχίστηκε στην Επ. Οικονομικών η συζήτηση του συμπληρωματικού προϋπολογισμού 

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών συνέχισε τη συζήτηση του συμπληρωματικού προϋπολογισμού που κατέθεσε το κράτος για επιπλέον πιστώσεις για το 2023 ύψους €361.098.659, προς υλοποίηση διαφόρων σκοπών.   

Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για τις πιστώσεις ύψους €15 εκατ. για αγορά φαρμάκων και εμβολίων κατά της COVID, αλλά και για την αγορά του κτιρίου «Μετροπόλιταν» στο οποίο θα στεγαστεί το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ύψους €25,4 εκ., για το οποίο αποφασίστηκε να καλεστεί στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής, ο Γενικός Εισαγγελέας και ο Γενικός Ελεγκτής για να συζητηθεί το θέμα μετά την υπογραφή σχετικής συμφωνίας που έγινε με τον πωλητή για την αγορά του κτιρίου. 

Όπως αναφέρθηκε από εκπρόσωπο του ΥΠΟΙΚ, στην Επιτροπή Οικονομικών έχουν σταλεί ενημερωτικές επιστολές σε σχέση με ποσά του συμπληρωματικού προϋπολογισμού τα οποία αφορούν την φιλοξενία εκτοπισθέντων από την Ουκρανία και ασυνόδευτων ανήλικων παιδιών, αιτητών διεθνούς προστασίας ύψους €15,6 εκατ., την απόφαση της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού για κάλυψη επιστροφής προστίμου που επιβλήθηκε στην ΑΤΗΚ ύψους €2,9 εκατ., την αγορά φαρμάκων και εμβολίων κατά της COVID-19 ύψους €15 εκατ. και την αγορά του κτιρίου «Μετροπόλιταν» στο οποίο θα στεγαστεί το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ύψους €25,4 εκ. 

Αναφορικά με τις μεγαλύτερες δαπάνες του συμπληρωματικού προϋπολογισμού, αυτές αφορούν, μεταξύ άλλων, €60 εκ. για την καταβολή της ΑΤΑ το β’ εξάμηνο του 2023, €60 εκ. για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων Έργων/Σχεδίων Χορηγιών, €59 εκ. για αγορά ύδατος λόγω αύξησης στο κόστος αφαλατωμένου νερού που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, €56 εκ. για κυβερνητική χορηγία προς το Πανεπιστήμιο Κύπρου για υλοποίηση αναπτυξιακών έργων (€42,6 εκ.) αλλά και κάλυψη λειτουργικών εξόδων (€13,4 εκ.), €25,4 εκ. για αγορά του κτηρίου «Μετροπόλιταν», όπου θα στεγαστεί το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, €18,2 εκ. για την παράταση του μέτρου επιδότησης της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, €15,8 εκ. για κρατική χορηγία προς το ΤΕΠΑΚ για υλοποίηση του έργου ανέγερσης φοιτητικών εστιών, €15,6 εκ. για φιλοξενία εκτοπισθέντων από την Ουκρανία και ασυνόδευτων ανήλικων παιδιών αιτητών διεθνούς προστασίας, €15 εκ. για αγορά φαρμάκων και εμβολίων κατά της COVID–19, €11,5 εκ. για πρόσληψη έκτακτου προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και €9,4 εκ. για χορηγία στον ΚΟΑ για κατασκευή/βελτίωση αθλητικών εγκαταστάσεων. 

Πιο συγκεκριμένα, αναφορικά με την αγορά φαρμάκων και εμβολίων κατά της COVID-19, συνολικού ποσού €15 εκατ., στο οποίο δεν περιλαμβάνονται πιστώσεις €6 εκ. που θα καλυφθούν από το αποθεματικό του ΥΠΟΙΚ, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Υγείας Γιάννης Γρηγορίου ανέφερε ότι τα 12,89 εκ. αφορούν δαπάνες για φάρμακα της COVID-19  και αναμένονται παραγγελίες φαρμάκων μέχρι το τέλος του έτους ύψους €690.000. 

Σε σχέση με τα εμβόλια, ανέφερε ότι παραλάβαμε για το 2023 δόσεις εμβολίων αξίας €1,2 εκ. και  αναμένονται εμβόλια από την εταιρεία BioNTech Pfizer ύψους €3,1 εκ. μέχρι το τέλος του έτους. 

Επιπλέον, αναφέρθηκε σε παραγγελίες εμβολίων €3,4 εκ. που αφορά τέλος για παραδόσεις που ακυρώθηκαν. 

Σε σχέση με το ποσό των €3,4 εκ., εξήγησε ότι με βάση συμβατική υποχρέωση που είχε για το 2023 η Κύπρος, σύμφωνα με σχετική συμφωνία της ΕΕ με την εταιρεία, θα έπρεπε να παραλάβει γύρω στις 900.000 δόσεις και πρόσθεσε ότι η ΕΕ από το τέλος του 2022 ξεκίνησε διαδικασία τροποποίησης της συμφωνίας με την Pfizer γιατί έβλεπε ότι είχε ατονήσει το ενδιαφέρον για εμβολιασμό. 

Ανέφερε ότι αυτό που δέχθηκε η εταιρεία είναι από τα 450 εκ. δόσεις που θα παραλάμβανε η ΕΕ να ακυρωθούν 165 εκ. δόσεις έναντι ενός τέλους που δίδει το δικαίωμα σε κάθε κράτος μέλος αν τα χρειαστεί εμβόλια στο μέλλον να πληρώσει την διαφορά και να τα παραλάβει. 

Είπε ακόμη ότι για τις υπόλοιπες ποσότητες δόσεων εμβολίων «που κανονικά θα τις παραλαμβάναμε το 2023 η συμφωνία μας έδωσε την ευχέρεια να τις παραλάβουμε σε βάθος τετραετίας», πρόσθεσε. 

Ανέφερε ότι τα €3,4 εκ. αφορά το τέλος που θα πληρώσουμε για τις παραδόσεις εμβολίων που ακυρώθηκαν με βάση της συμφωνίας της ΕΕ και αν θελήσουμε στο μέλλον να τις παραγγείλουμε θα πρέπει να πληρώσουμε την διαφορά.  

«Αν δεν δεχόταν η εταιρεία να διαφοροποιηθεί η συμφωνηθείσα σύμβαση τότε η Κύπρος θα έπρεπε να πληρώσει €17 εκ.», αντί €3,4 εκ., πρόσθεσε. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ζήτησε να ενημερωθεί κατά πόσον η συμφωνία της ΕΕ αφορά εμβόλια που δεν έγιναν ακόμη και θα γίνουν μελλοντικά και θα πληρώνουμε πέναλτι, καθώς για την χρήση εμβολίων στην Κύπρο το 2023 και για το συνολικό απόθεμα εμβολίων με βάση το σχεδιασμό που έγινε σε βάθος τετραετίας. 

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Υγείας είπε ότι η συμφωνία της ΕΕ με την Pfizer αναφέρει ότι θα έχει το δικαίωμα το κάθε κράτος αν θέλει να παραλάβει το επικαιροποιημένο εμβόλιο που θα είναι έτοιμο Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο. 

Ανέφερε επίσης ότι στην Κυπριακή Δημοκρατία διατεθήκαν μέχρι σήμερα 4,18 εκ. δόσεις εμβολίων αξίας €47,6 εκ. και πρόσθεσε ότι βλέπουμε ότι ο εμβολιασμός ατόνησε αλλά δεν μπορεί να προβλέψει κάποιος πως θα κινηθεί στο μέλλον η πανδημία και έτσι «θεωρήσαμε σωστό για τα επόμενα χρόνια να καλύψουμε τις ευάλωτες ομάδες και τις ηλικίες άνω των 65 ετών». 

«Αν αποφασίζαμε να έχουμε λιγότερες δόσεις, τόσο περισσότερο θα αυξανόταν το τέλος μη παράδοσης δόσεων», πρόσθεσε.   

Όσον αφορά το συνολικό απόθεμα εμβολίων, ανέφερε ότι δεν έχει μαζί του οποιαδήποτε σχετικά στοιχεία και δεσμεύθηκε να τα αποστείλει στην Επιτροπή. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης είπε ότι «το κρίσιμο σημείο είναι αν τους τελευταίους μήνες δεν πάει κανένας να εμβολιαστεί και αν αυτά τα εμβόλια δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε μια μετάλλαξη του υιού, τότε δίνουμε λεφτά για κάτι το οποίο μπορεί να μην μας είναι χρήσιμο στην πορεία ή να δώσουμε πολύ περισσότερα λεφτά για πολύ μικρότερες ανάγκες». 

Ανέφερε επίσης ότι «μερικούς μήνες μετά την έγκριση του κρατικού προϋπολογισμού διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν ανάγκες πολλών εκατομμυρίων και αυτό ανατρέπει τον συνολικότερο σχεδιασμό του κράτους». 

Αγορά κτιρίου «Μετροπόλιταν»  

Αναφορικά με την αγορά του κτιρίου «Μετροπόλιταν» στο οποίο θα στεγαστεί το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ύψους €25,4 εκ., εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι το κόστος ανέρχεται στα €21,31 εκ. (πλέον ΦΠΑ) και αφορά συμφωνία αγοράς του ακινήτου επί του οποίου έχει αναγερθεί το κτίριο του Μετροπόλιταν η οποία έγινε 14 Δεκεμβρίου 2022. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Αλέκος Τρυφωνίδης ζήτησε όπως δοθεί η συμφωνία στην Επιτροπή, με την εκπρόσωπο του ΥΠΟΙΚ να αναφέρει η συμφωνία στάλθηκε στην Πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών στις 30 Μάϊου 2022. 

Η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ ανέφερε ότι η συμφωνία υπογράφηκε υπό την αίρεση ότι ο πωλητής εντός 12 μηνών θα προσκομίσει τίτλο ιδιοκτησίας του ακινήτου μετά τον διαχωρισμό και στις 17 Μαΐου 2023 ο πωλητής ενημέρωσε ότι έχει πληρωθεί ο συγκεκριμένος όρος και απέστειλε αντίγραφο του ξεχωριστού τίτλου ιδιοκτησίας. 

Πρόσθεσε ότι εντός ενός μηνός από την ημερομηνία ενημέρωσης από τον πωλητή ότι εκπληρώθηκε ο όρος θα έπρεπε να καταβληθεί προκαταβολή του 30% του συνολικού τιμήματος ή ποσό €7,60 εκ. μαζί με το ΦΠΑ νοουμένου ότι ο πωλητής θα προσκομίσει την σχετική τραπεζική εγγύηση προκαταβολής κάτι που έγινε. 

Αναφορικά με τον χώρο στάθμευσης, η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ είπε ότι εντός 3 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης του τίτλου ιδιοκτησίας ο πωλητής έχει υποχρέωση να παραδώσει και να μεταβιβάσει το ακίνητο επ’ ονόματος της Δημοκρατίας και να δώσει εγγυητική ύψους 10% που αφορά την έκδοση του πιστοποιητικού έγκρισης και εγγυητική επιστολή ύψους 15%, συνολικής αξίας €3,19 εκ. που αφορά την περίοδο ευθύνης ελαττωμάτων. 

Ανέφερε ότι στην συγκεκριμένη εγγυητική περιλαμβάνεται και ο όρος που αφορά τους πρόσθετους χώρους στάθμευσης όπως αυτοί θα προκύψουν σύμφωνα με την αδειοδοτούσα αρχή που είναι ο Δήμος Λευκωσίας. 

Ερωτηθείς από τον Αναπληρωτή Πρόεδρο της Επιτροπής Χρύση Παντελίδη, ο οποίος εκτελούσε χρέη Προέδρου εν τη απουσία της Προέδρου της Επιτροπής, Χριστιάνας Ερωτοκρίτου, για τον χρόνο μετακόμισης του Υπουργείο στο κτίριο και για το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για την παράδοση χώρων στάθμευσης, η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ είπε ότι μέχρι τις 17 Αυγούστου του 2023 (3 μήνες) θα πρέπει να δώσει τους πρόσθετους χώρους στάθμευσης ή και τους προσωρινούς πρόσθετους χώρους στάθμευσης μέχρι την εξεύρεση των μόνιμων χώρων στάθμευσης που θα βρίσκονται μέχρι 300 μέτρα από το κτίριο του Μετροπόλιταν. 

Ανέφερε ότι ο πωλητής ενημέρωσε ότι οι πρόσθετοι χώροι στάθμευσης βρίσκονται σε υπόγειο κτιρίου που βρίσκεται εντός της οδού Στασικράτους στη Λευκωσία, ενώ σημείωσε ότι εντός Σεπτεμβρίου υπολογίζεται ο χρόνος μετακόμισης στο κτίριο. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης είπε ότι το ΑΚΕΛ δεν είδε καμία συμφωνία και πρόσθεσε ότι «η αγορά του κτιρίου που πάει να γίνει είναι τρομερά προβληματική αν όχι σκάνδαλο» και ότι «το θέμα του πάρκινγκ είναι από τα τεράστια ζητήματα». 

Ανέφερε ότι «υπήρχαν κάποιοι που επιχειρηματολόγησαν υπέρ και κάποιοι που σήκωσαν το χέρι τους υπέρ χωρίς να ακούσουμε κανένα επιχείρημα» και πρόσθεσε ότι «θέλαμε να διασφαλίσουμε κάποια πράγματα, έπρεπε πριν να εγκριθεί το κονδύλι και πριν να πάει η Κυβέρνηση να υπογράψει συμφωνία να βάλαμε αυτές τις προϋποθέσεις και να τους λέγαμε υπογράψετε αυτές τις προϋποθέσεις και ελάτε να πάρετε έγκριση του κονδυλίου όταν η Επιτροπή Οικονομικών θα έχει μια ξεκάθαρη εικόνα». 

Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι η Επιτροπή πλειοψηφικά (6 υπέρ και 5 κατά) έδωσε την έγκριση του κονδυλίου στην Κυβέρνηση, η Κυβέρνηση έχει υπογράψει συμφωνία χωρίς να διασφαλίζονται οι προβληματισμοί που είχαμε θέσει και τώρα προσπαθούμε να διασφαλίσουμε εκ των υστέρων κάποια πράγματα». 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους ρώτησε για τον αριθμό χώρων στάθμευσης του κτιρίου με την εκπρόσωπο του ΥΠΟΙΚ να αναφέρει ότι αυτός ανέρχεται στους 46.  

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης ζήτησε να ενημερωθεί για το ποιος έλεγξε την σύμβαση από πλευράς Δημοκρατίας, με την εκπρόσωπο του ΥΠΟΙΚ να αναφέρει ότι έτυχε νομοτεχνικού ελέγχου από τη Νομική Υπηρεσία. 

Ο κ. Παπαδούρης είπε ότι απορεί γιατί στη σύμβαση αναφέρει ότι συμφωνήθηκε να μπει μια εγγυητική και διερωτήθηκε τι θα γίνει στην περίπτωση που η εταιρεία δεν καταφέρει να εξασφαλίσει τους επιπρόσθετους χώρους στάθμευσης με αποτέλεσμα να μην πληρούνται οι όροι οικοδομής και να μην προχωρήσει το πιστοποιητικό τελικής έγκρισης. 

«Αν φθάσουμε στο χειρότερο σενάριο να μην εκπληρωθούν οι όροι της άδειας οικοδομής θα καταλήξουμε με κτίριο που δεν θα έχει πιστοποιητικό τελικής έγκρισης και απλά το περιορίζουμε σε μια ιδιωτική σύμβαση που λέει ‘βάζεις μια εγγυητική 15%’», διερωτήθηκε. 

Απαντώντας η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών είπε ότι σε περίπτωση που ο πωλητής δεν εξασφαλίσει πρόσθετους χώρους στάθμευσης που απαιτούνται σύμφωνα με την πολεοδομική άδεια θα αγοραστούν μέσω της κατάπτωσης της εγγυητικής και θα εκδοθεί η σχετική άδεια και παράλληλα, όπως είπε, εφόσον ο πωλητής δεν θα μπορέσει να εκπληρώσει τον όρο της έκδοσης τελικής έγκρισης «θα έχουμε κατάπτωση και της αντίστοιχης εγγυητικής που αφορά την έκδοση πιστοποιητικού τελικής έγκρισης για το κτίριο». 

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι η πολιτική δέσμευση τόσο του Υπουργείου Οικονομικών όσο και του Υπουργείου Εργασίας και όταν αποδεσμεύαμε το κονδύλι για την αγορά του κτιρίου, ήταν ότι αν δεν υλοποιείτο η προϋπόθεση εξασφάλισης ικανοποιητικών χώρων στάθμευσης από μέρους του πωλητή, τόσο για το προσωπικό όσο και για τους πολίτες που επισκέπτονται τις υπηρεσίες του Υπουργείου, δεν θα γινόταν η μεταβίβαση. 

«Απαιτούμε από τα αρμόδια Υπουργεία να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους, διότι οι εξηγήσεις που μας έδωσαν δεν είναι ικανοποιητικές», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «οι προηγούμενοι Υπουργοί έδωσαν δεσμεύσεις ότι αν δεν υλοποιείτο η εξασφάλιση χώρου στάθμευσης στον πλέον κεντρικό δρόμο της πρωτεύουσας με την μεγαλύτερη τροχαία κίνηση, δεν θα προχωρούσαμε». 

«Για εμάς τίθεται μείζον πολιτικό ζήτημα και ζητήσαμε τις επίσημες θέσεις της Νομικής Υπηρεσίας και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας πριν τοποθετηθούμε για την έγκριση του κονδυλιού στον Συμπληρωματικό Προϋπολογισμό», πρόσθεσε. 

Σε σχέση με την Βιοτεχνική της Σολιάς, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι θα προσφέρει κίνητρα και ευκαιρίες απασχόλησης στους κατοίκους και στους νέους της περιοχής και γενικά θα αναβαθμίσει την περιοχή και πρόσθεσε ότι «υπήρχε υπόσχεση να συμπεριληφθεί τώρα στον συμπληρωματικό προϋπολογισμό του 2023 όμως αυτό δεν έχει γίνει». 

Ανέφερε επίσης ότι ένα από τα πρώτα συμπεράσματα, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στη Σολέα, ήταν η δημιουργία ελικοδρομίου δίπλα από τον φράκτη Σολέας και κάλεσε τους αρμόδιους Υπουργούς «να φέρουν και τα δύο έργα που είναι σημαντικά για την περιοχή Σολέας αλλά και ολόκληρη την περιοχή του Τροόδους, αν θέλουμε πραγματικά να μιλούμε για ανάπτυξη της περιοχής, για παραμονή των νέων και διατήρηση του μεγάλου περιβαλλοντικού πλούτου της περιοχής». 

Αναφορικά με το ζήτημα της ένταξης του Τμήματος Αρχαιοτήτων στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι με βάση την περσινή απόφαση για ένταξη του την 1η Ιουλίου 2023, έπρεπε ως τώρα να είχαν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες για αναδιοργάνωση του Τμήματος. 

«Δυστυχώς καμία ενέργεια δεν έγινε παρόλες τις υποσχέσεις των αρμοδίων», πρόσθεσε. 

Κόστος ΑΤΑ  

Ερωτηθείς από τον Βουλευτή του ΔΗΣΥ Χάρη Γεωργιάδη κατά πόσον τα €60 εκ. για την ΑΤΑ είναι λόγω αύξησης του πληθωρισμού ή λόγω αλλαγής του υπολογισμού της ΑΤΑ, εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ είπε ότι τα €60 είναι «και για τις δύο περιπτώσεις» (αύξηση τιμαρίθμου και της μεταβατικής συμφωνίας για την ΑΤΑ). 

Αγορά ύδατος  

Σε σχέση με τα €59 εκ. για αγορά ύδατος λόγω αύξησης στο κόστος αφαλατωμένου νερού που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, αναφέρθηκε από εκπρόσωπο του Υπουργείου Γεωργίας ότι η αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος αύξησε κατά 80% την τιμή μονάδας των αφαλατώσεων. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Φρένο στα €361 εκατ. λόγω «Μετροπόλιταν» 

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Οδηγία (ΕΕ) 2022/542 του Συμβουλίου, της 5 ης Απριλίου 2022, για την τροποποίηση των οδηγιών 2006/112/ΕΚ και (ΕΕ) 2020/285 όσον αφορά τους συντελεστές φόρου προστιθέμενης αξίας» και η εισαγωγή νέου μειωμένου συντελεστή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), ποσοστού ύψους 3% για ορισμένες υπηρεσίες και αγαθά σύμφωνα με τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία, υιοθέτηση διατάξεων που ισχύουν σε άλλα κράτη μέλη σε σχέση με την εφαρμογή του ΦΠΑ, καθώς και υπαγωγή ορισμένων ειδών για προσωπική χρήση από τυφλούς και ανάπηρα άτομα στον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ. 

Η Επιτροπή θα συνεχίσει την εξέταση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Στην Ολομέλεια οι μειώσεις ΦΠΑ αγαθών και υπηρεσιών 

Ο περί Διοικητικής Συνεργασίας στον Τομέα της Φορολογίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Διοικητικής Συνεργασίας στον Τομέα της Φορολογίας Νόμου, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας. 

Η Επιτροπή θα συνεχίσει την εξέταση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία.  

Ο περί Χαρτοσήμων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Χαρτοσήμων Νόμου, ώστε να τυγχάνει εξαίρεσης από την επιβολή τελών χαρτοσήμανσης η σύμβαση και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο αφορά την υποθήκη αεροπλάνου εγγεγραμμένου στο Κυπριακό Νηολόγιο Αεροσκαφών ή μεριδίου αεροπλάνου ή οποιουδήποτε άλλου συμφέροντος επί του αεροπλάνου. 

Η Επιτροπή θα συνεχίσει την εξέταση της πρόταση νόμου σε επόμενη συνεδρία. Η πρόταση νόμου αναμένεται να τεθεί σύντομα ενώπιον της Ολομέλειας.  

Ο Τροποποιητικός (Αρ. 1) του περί Προϋπολογισμού του 2009-2022 Νόμου του 2008-2021 Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση του κρατικού προϋπολογισμού του έτους 2009-2022 με στόχο κυρίως τη συμμόρφωση της Διοίκησης με απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου και τη συμπερίληψη στις περιπτώσεις όπου δεν τυγχάνει εφαρμογής η μείωση των κλιμάκων εισδοχής και της περίπτωσης ωρομίσθιου κυβερνητικού προσωπικού που προσλαμβάνεται σε έκτακτη θέση ή με σύμβαση στην κρατική υπηρεσία. 

Η Επιτροπή θα συνεχίσει την εξέταση των νομοσχεδίων σε επόμενη συνεδρία. Τα νομοσχέδια αναμένεται να τεθούν σύντομα ενώπιον της Ολομέλειας. 

Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 και Οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Ιατρικές Εξετάσεις και Ιατρική Περίθαλψη) Κανονισμοί του 2021  

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η διαγραφή της πρόνοιας για υποχρεωτική διενέργεια ακτινογραφίας θώρακος κατά την ιατρική εξέταση υπαλλήλου στη δημόσια υπηρεσία, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Ιατρικές Εξετάσεις και Ιατρική Περίθαλψη) Κανονισμών και κατάργηση των υφισταμένων, ώστε να αναθεωρηθεί το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των δημόσιων υπαλλήλων, των συνταξιούχων δημόσιων υπαλλήλων, των δημόσιων υπαλλήλων που υπηρετούν εκτός Κύπρου και των μελών των οικογένειών τους, τη διενέργεια γενικής ιατρικής εξέτασης νεοδιοριζομένων στη δημόσια υπηρεσία και τη διενέργεια έκτακτης ιατρικής εξέτασης υφιστάμενων δημόσιων υπαλλήλων. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση των σχεδίων νόμου στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση.  

Ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 7) Νόμος του 2022 

Ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 8) Νόμος του 2022 

Ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2023 

Ο περί Συμβάσεων Πίστωσης για Καταναλωτές σε σχέση με Ακίνητα που προορίζονται για Κατοικία (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι: 

(α) μαζί με την ειδοποίηση που αποστέλλεται από ενυπόθηκο δανειστή, σε περίπτωση υπερημερίας ή απαίτησης για πληρωμή ενυπόθηκου χρέους, να αποστέλλεται και τυποποιημένη πληροφόρηση στους δανειολήπτες, εγγυητές και παρόχους εξασφάλισης,  

(β) σε περίπτωση που ενυπόθηκος οφειλέτης επιλέξει να προχωρήσει στην ανταλλαγή ενυπόθηκου ακινήτου έναντι εξόφλησης χρέους προς ενυπόθηκο δανειστή και το ακίνητο συνιστά κύρια κατοικία ή επαγγελματική στέγη, ως αξία ανταλλαγής να ορίζεται η αγοραία αξία που προκύπτει από την υφιστάμενη διαδικασία εκτίμησης ακινήτου,  

(γ) να διασφαλιστεί το δικαίωμα του ενυπόθηκου οφειλέτη και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων να προσφεύγουν σε αρμόδιο δικαστήριο για την αναστολή διαδικασιών εκποίησης ακινήτου, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, οι οποίες καθορίζονται και περιλαμβάνουν την αμφισβήτηση του ύψους του οφειλόμενου ποσού και την επίκληση ύπαρξης καταχρηστικών ρητρών στις συμβάσεις δανείων ή υποθηκών και  

(δ) ως τιμή για κατασχεθέν ακίνητο να θεωρείται η αξία την οποία ο πιστωτής είχε αποδεχθεί κατά την αρχική συμφωνία σύναψης δανείου (πιστωτική διευκόλυνση) και να παρασχεθεί το δικαίωμα στον πιστωτή, εάν έχει λόγο να πιστεύει ότι η αξία του ακινήτου, σε περίπτωση διενέργειας νέας εκτίμησης στο πλαίσιο της διαδικασίας πώλησης με πλειστηριασμό, θα είναι υψηλότερη από την αρχική, να ζητά τη διενέργεια αυτής. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση των σχεδίων νόμου στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση. 

Ο περί Ασφαλιστικών και Αντασφαλιστικών Εργασιών και Άλλων Συναφών Θεμάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Ασφαλιστικών και Αντασφαλιστικών Εργασιών και Άλλων Συναφών Θεμάτων Νόμου, ώστε, σε περίπτωση απουσίας του Εφόρου Ασφαλίσεων ή κένωσης της θέσης και μέχρι την πλήρωση αυτής, να μπορεί να διοριστεί, εκτός από τον Βοηθό Έφορο Ασφαλίσεων, Ανώτερος Λειτουργός Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών, προκειμένου να ασκεί αναπληρωματικά καθήκοντα του Εφόρου Ασφαλίσεων. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση. 

Ο περί Ειδικής Χορηγίας (Αγορά ή Ανέγερση Κατοικίας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022 

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 9) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι: 

(α) η συμπερίληψη των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου στις πρόνοιες του άρθρου 9 του Νόμου περί Ειδικής Χορηγίας, οι οποίοι έχουν καταστεί ή/και καθίστανται δικαιούχοι της ειδικής χορηγίας, εν όψει της εξόδου της χώρας από την ΕΕ και τη μη συμπερίληψή τους στους δικαιούχους της χορηγίας,  

(β) να τερματισθεί η υποβολή αιτήσεων για παροχή της Ειδικής Χορηγίας για Αγορά ή Ανέγερση Κατοικίας, δεδομένου του σημαντικού διαστήματος που έχει δοθεί για την αξιοποίηση της χορηγίας από τους πολίτες,  

(γ) να ρυθμιστούν νομοθετικά παρεμφερή ζητήματα για την επανεξέταση και την υποβολή ελλιπών στοιχείων σχετικά με τις αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί ή βρίσκονται υπό εξέταση πριν την έναρξη ισχύος του Νόμου περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και  

(δ) να τεθούν μεταβατικές διατάξεις για τη συνέχιση εφαρμογής του άρθρου 9 του βασικού Νόμου (Ν.91(1)/2006), ώστε να είναι σε εφαρμογή ρύθμιση της επιστροφής μέρους της ειδικής χορηγίας, σε περίπτωση τερματισμού της διαμονής πριν τη συμπλήρωση των δέκα ετών, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση των νομοσχεδίων στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση. 

Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022 και Οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Γενικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022  

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση ορισμένων διατάξεων που αφορούν στη μετονομασία του Γραφείου Προγραμματισμού και της Υπηρεσίας Δημόσιας Διοίκησης για σκοπούς επικαιροποίησής τους, περίληψη αναφορών σε υφυπουργείο, διαγραφή ορισμένων κατηγοριών εναλλάξιμου προσωπικού που έπαψαν να υφίστανται και εκχώρηση εξουσίας στον Υπουργό Οικονομικών για έκδοση διατάγματος στο οποίο να καθορίζονται τα τμήματα και υπηρεσίες που υπάγονται σε υπουργείο/υφυπουργείο.   

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση των σχεδίων νόμου στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση. 

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων     

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.     

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν το Τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και το Γραφείο Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού.  

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν τη Δικαστική Υπηρεσία, το Τμήμα Δημοσίων Έργων, το Τμήμα Αρχαιοτήτων, το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και τον Δήμο Λευκωσίας. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Μεταφορών

Επιτόπου εξέταση προβλημάτων δρόμου Καντού-Ομόδους

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, στις 26/04/2024, πραγματοποίησε επίσκεψη στην επαρχία Λεμεσού.  Επιτόπου εξέταση προβλημάτων δρόμου Καντού-Ομόδους  Λύσεις στα προβλήματα οδικής ασφάλειας που για χρόνια εντοπίζονται στο δρόμο Καντού – Ομόδους επιχειρεί εκ νέου να προωθήσει η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, μέλη της οποίας πραγματοποίησαν σήμερα επιτόπου επίσκεψη και συζήτησαν το

Νομικών

Σχέδια υπηρεσίας διατμηματικής προαγωγής και πρώτου διορισμού και προαγωγής

Η Υποεπιτροπή της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως για την Εξέταση Κανονισμών που αφορούν Σχέδια Υπηρεσίας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 26/04/2024, εξέτασε σχέδια υπηρεσίας σκοπός των οποίων είναι να καταστεί δυνατή η πλήρωση θέσεων διατμηματικής προαγωγής και θέσεων πρώτου διορισμού και προαγωγής, στη βάση των νέων ρυθμίσεων που προέκυψαν λόγω της μεταρρύθμισης