Επιτροπή Οικονομικών: Προϋπ. Υπουργείου Εξωτερικών και Γραφείων Επιτρόπων, πάει Ολομέλεια το συνταξιοδοτικό

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/11/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Προϋπολογισμού του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του κρατικού προϋπολογισμού για το έτος 2023. Ειδικότερα, εξετάστηκαν οι προϋπολογισμοί του Υπουργείο Εξωτερικών, του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού και του Γραφείου Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. 

Τουρκικές δυνάμεις καταδρομών έτοιμες να επέμβουν στη νεκρή ζώνη, προειδοποιεί ο ΥΠΕΞ 

Υπάρχουν πληροφορίες ότι πέραν από την ενίσχυση των φυλακίων τους στη νεκρή ζώνη, οι Τούρκοι έχουν στα μετόπισθεν έτοιμες δυνάμεις καταδρομών για να επέμβουν, δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Εξωτερικών, Ιωάννης Κασουλίδης, προσθέτοντας πως σχεδόν κάθε εβδομάδα έχουμε έναν επεισόδιο στη νεκρή ζώνη από πλευράς του τουρκικού στρατού. 

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών, κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εξωτερικών για το 2023, ο κ. Κασουλίδης είπε πως με το παραμικρό όταν κάποιος γεωργός πάει για να καλλιεργήσει τη γη του εντός της νεκρής ζώνης βγαίνουν οι Τούρκοι στρατιώτες, δημιουργούν επεισόδιο. 

Είπε ακόμη πως είχε γίνει μια κινητοποίηση στον Αστρομερίτη «μετά που παρενοχλήθηκε ένας γεωργός, εντελώς αδικαιολόγητα, να μπουν μέσα είκοσι τρακτέρ δικά μας στη νεκρή ζώνη. Δεν μπήκαν τελικά ευτυχώς, αλλά αν έμπαιναν θα είχαμε να δούμε δυνάμεις καταδρομών, Land Rover και τι είχαν μαζέψει εκεί για να πάνε να αντιμετωπίσουν μια τέτοια κατάσταση. Για αυτό και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί», είπε ο κ. Κασουλίδης. 

Ο κ. Κασουλίδης είπε ακόμη ότι αυτή τη στιγμή η Τουρκία προβαίνει σε μια τεράστια, πολυμέτωπη επίθεση σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας. «Περνούμε μια περίοδο μετάβασης, τους τελευταίους μήνες της παρούσας κυβέρνησης και τους μερικούς μήνες που ακολουθούν μέχρι να βρει τα πόδια της η νέα κυβέρνηση. Αυτή την περίοδο επέλεξε η Τουρκία να εκμεταλλευτεί», είπε, σημειώνοντας πως μετά είναι οι εκλογές της Ελλάδας και μετά οι εκλογές της Τουρκίας. 

Αναφερόμενος στο θέμα των παράνομων τουρκικών γεωτρήσεων, είπε πως οι πληροφορίες που υπήρχαν ήταν πως θα έρχονταν στο οικόπεδο 6 ή το οικόπεδο 4. Για το θέμα της Αμμοχώστου, ο κ. Κασουλίδης αναφέρθηκε στις δηλώσεις που έγιναν για άνοιγμα δημοσίων κτιρίων και μιας περιοχής του Αγίου Μέμνωνα. Είπε πως ο ίδιος επέλεξε τον δρόμο της δημοσιοποίησης για τους κινδύνους που υπάρχουν γιατί πιστεύει πως ήταν ο πιο αποτελεσματικός για αποτροπή. «Πρέπει να επικεντρωνόμαστε περισσότερο στην αποτροπή για να μην συμβούν αυτά τα γεγονότα από του να λέμε τι θα κάνουμε αν γίνουν», είπε. 

Ο ΥΠΕΞ είπε πως έγιναν διαβήματα και γνωρίζει ότι έγιναν διπλωματικές προσπάθειες από ξένες χώρες και τα ΗΕ προς αποτροπή και πως υπήρξαν δυο εξελίξεις. Όπως σημείωσε, το γεωτρητικό σκάφος «Αμπντουλχαμίτ Χαν» έφυγε από εκεί που ήταν και επέστρεψε πίσω, αφού έκανε τη γεώτρηση σε χωρικά ύδατα μη αμφισβητούμενα από εμάς και στην Αμμόχωστο, τουλάχιστον, επί του παρόντος, δεν θα πραγματοποιηθούν εκείνα που προαναγγέλθηκαν. 

Ο κ. Κασουλίδης ανέφερε πως «ουδέποτε εγκαταλείψαμε την κατεύθυνση επιβολής κυρώσεων κατά της Τουρκίας. Θέλουμε όμως αυτές οι κυρώσεις να είναι αποτελεσματικές. Για αυτό πρώτα θα διαβουλευόμουν με εταίρους, οι οποίοι μπορεί να βάλουν βέτο και να μην αφήνουν τίποτε να προχωρεί, και μετά να καταθέσω αίτημα για κυρώσεις». 

Προσπάθειες αναβάθμισης ψευδοκράτους  

Σε ό,τι αφορά τις προσπάθειες για να δοθεί ίσο διεθνές καθεστώς στο ψευδοκράτος, ο κ. Κασουλίδης αναφέρθηκε στο θέμα πρόσκλησης στο ψευδοκράτος να παρίσταται ως παρατηρητής στον Οργανισμό Τουρκόφωνων Κρατών. 

Εμείς έχουμε κινητοποιηθεί και ζητήσαμε βοήθεια όχι μόνο προς Δυσμάς, ανέφερε. Είπε πως δυο τουρκόφωνα κράτη, το Καζακστάν και το Ουζμπεκιστάν, όπου στάλθηκε διπλωματική αποστολή από την Κύπρο, κατέστησαν σαφές πως δεν πρόκειται να παραβιάσουν τη διεθνή νομιμότητα. 

Κατόπιν τούτου, σημείωσε η Τουρκία ζήτησε να αλλάξει το καταστατικό που αναφέρει πως οι παρατηρητές πρέπει να είναι κράτη ή διεθνείς οργανισμοί, πιέζοντας να προστεθούν οντότητες. Ο κ. Κασουλίδης είπε πως το Ουζμπεκιστάν υπαναχώρησε και μέχρι σήμερα έμεινε να ανθίσταται μόνο το Καζακστάν στην αλλαγή του καταστατικού. Όμως φαίνεται πως δεν θέλει να μείνει μόνο του να αντιστέκεται, πρόσθεσε, σημειώνοντας πως εφόσον υπάρξει αλλαγή του καταστατικού, αυτό θα γίνει για να γίνει παρατηρητής το ψευδοκράτος ως οντότητα, όπως είναι στην Ισλαμική Διάσκεψη η τουρκοκυπριακή κοινότητα. 

Ο κ. Κασουλίδης πως αυτό δεν θα είναι μια καλή εξέλιξη, αλλά οι Τούρκοι θα πρέπει να αντιληφθούν ότι δεν έχει προοπτική το ίσο διεθνές καθεστώς που επιδιώκουν, τουλάχιστον στο ορατό μέλλον. 

Σε σχέση με την εξαγγελία του Τούρκου Προέδρου για καλά νέα μέχρι τις 15 του μήνα για το άνοιγμα γραφείων του ψευδοκράτους σε ευρωπαϊκές χώρες, ο κ. Κασουλίδης είπε πως έγιναν παραστάσεις και με τη βοήθεια και άλλων κρατών, δεδομένου ότι αυτή τη φορά υπάρχει και η συγκυρία της προσπάθειας που γίνεται για ίσο διεθνές καθεστώς στα κατεχόμενα. Σημείωσε, περαιτέρω, πως ήδη υπάρχουν γραφεία του ψευδοκράτους σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες με βάση το ιδιωτικό δίκαιο, ως οργανισμοί ή εταιρείες. Αυτά τα γραφεία δεν γίνονται αποδεκτά στη διπλωματική λίστα ούτε έχουν διπλωματικά προνόμια, ούτε προσκαλούνται ούτε έχουν σχέση με τα Υπουργεία Εξωτερικών των χωρών, πρόσθεσε. 

Προσπάθειες ψευδοκράτους για ξεχωριστή συμφωνία για το καθεστώς των δυνάμεων (SOFA) με ΗΕ  

Όσον αφορά τις προσπάθειες του ψευδοκράτους για ξεχωριστή συμφωνία για το καθεστώς των δυνάμεων (SOFA) με τη Γραμματεία των ΗΕ, ο κ. Κασουλίδης είπε είναι από όλους αποδεκτό πως SOFA γίνεται με κυρίαρχα κράτη και δεν πρόκειται να γίνει τέτοια συμφωνία. «Αλλά υποκύπτουν σε έναν τουρκικό εκβιασμό ότι εάν δεν γίνει συμφωνία θα παρεμποδίσουν την ΟΥΝΦΙΚΥΠ από το να λειτουργεί από τα κατεχόμενα. Εμείς δεν πρόκειται να αποδεχθούμε οποιαδήποτε λύση που να υποδηλοί αποδοχή παρουσίας ΟΥΝΦΙΚΥΠ πέραν από το ψήφισμα 186 του Συμβουλίου Ασφαλείας», τόνισε ο ΥΠΕΞ. 

«Έχουμε πρόβλημα με το γεγονός ότι εκβιάζουν οι Τούρκοι και υποκύπτουν τα Ηνωμένα Έθνη. Διότι αν υποκύπτουν θα έλθει επόμενος εκβιασμός», ανέφερε. 

«Είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί. Το συζητούμε. Συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις και για το γήπεδο της Τσετίνκαγια και για διάφορα άλλα», ανέφερε, σημειώνοντας πως «αν απευθυνθούμε στη Γραμματεία πάγια πολιτική τους είναι να βγάλουν ανακοίνωση και να καλύψουν τον Ειδικό Αντιπρόσωπό τους και αυτό δεν το επιθυμούμε». 

Είπε ακόμη πως «είμαστε ενοχλημένοι για τον τρόπο με τον οποίο η αστυνομική δύναμη της ΟΥΝΦΙΚΥΠ χειρίζεται το θέμα, ότι κάνουν διάφορες επιχειρήσεις κοινού ποινικού δικαίου, και προειδοποίησα ότι θα κάνει και η δική μας αστυνομία και θέμα κοινού ποινικού δικαίου στην Πύλα». 

Άρση αμερικανικού εμπάργκο  

Μιλώντας για το θέμα της άρσης του αμερικανικού εμπάργκο για πωλήσεις όπλων στην Κύπρο, ο ΥΠΕΞ ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως η απαγόρευση ελλιμενισμού του ρωσικού στόλου σε κυπριακά λιμάνια δεν έγινε λόγω των κυρώσεων της ΕΕ, αλλά μερικές ημέρες μετά την έναρξη της εισβολής στην Ουκρανία αφού από τη στιγμή που ξεκίνησε πόλεμος, η Κύπρος δεν μπορούσε να προσφέρει υπηρεσίες σε ναυτικές δυνάμεις μιας χώρας εισβολέα. Είπε ακόμη πως δεν ανανεώθηκε η συμφωνία με τη Ρωσία για τον ελλιμενισμό πλοίων της σε κυπριακά λιμάνια. 

Κτίρια στο εξωτερικό – Μόνιμη Αντιπροσωπεία στη Νέα Υόρκη  

Ο κ. Κασουλίδης είπε πως πολλά ιδιόκτητα κτίρια της Δημοκρατίας στο εξωτερικό «έχουν τα μαύρα τους τα χάλια, αλλά δυστυχώς η διοικητική διαδικασία είναι χρονοβόρα μέχρι σημείου που βγαίνει σε ζημιά μας». Έφερε ως παράδειγμα το κτίριο της Μόνιμης Αντιπροσωπείας στη Νέα Υόρκη το οποίο υπέστη ζημιές από πυρκαγιά το 2018. Όπως είπε, αποστολή από τα Δημόσια Εργα και άλλες υπηρεσίες επισκέφθηκε τον χώρο και επέστρεψε χωρίς ακόμη να προχωρήσει η επιδιόρθωση του κτιρίου. Είπε πως αυτή τη στιγμή η Δημοκρατία πληρώνει 1 εκατομμύριο  δολάρια τον χρόνο για να ενοικιάζεται άλλο κτίριο για σκοπούς στέγασης της Μόνιμης Αντιπροσωπείας. 

Νέες πρεσβείες 

Ο κ. Κασουλίδης είπε πως σκοπεύουν το 2023 να ανοίξουν ξανά πρεσβείες στο Ναϊρόμπι και στην Τζακάρτα καθώς και νέες πρεσβείες στο Μπουένος Άιρες και το Μπαχρέιν. Επίσης σκοπεύουν να επανανοίξουν την Πρεσβεία στο Μεξικό πιθανόν το 2024. Επίσης παραμένει ο στόχος για άνοιγμα πρεσβείας στην Αντίς Αμπέμπα, έδρα της Αφρικανικής Ένωσης.  

Μεταναστευτικό  

Για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, ο κ. Κασουλίδης είπε έχει ζητήσει να κάνει συναντήσεις με τους ΥΠΕΞ της Τυνησίας, του Κονγκό και του Καμερούν με στόχο τη σύναψη συμφωνιών επανεισδοχής. 

Προϋπολογισμός ΥΠΕΞ 

Ο κ. Κασουλίδης είπε πως ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εξωτερικών αποτελεί το 1% του προϋπολογισμού του συνόλου του κράτους και είναι ο μικρότερος όλων των άλλων Υπουργείων της Δημοκρατίας. 

Το σύνολο του προϋπολογισμού του Υπουργείου για το 2023 ανέρχεται σε 102.923.584 ευρώ. Από αυτά 88.865.374 ευρώ αφορούν τακτικές δαπάνες και 14.058.210 αναπτυξιακές δαπάνες. 

Αναφερόμενος στο θέμα της υποστελέχωσης είπε πως συμφώνησαν με τον Υπουργό Οικονομικών για σκοπούς συμπλήρωσης των θέσεων που έχουν κενωθεί να υπάρξουν 8 νέες θέσεις το 2021, 10 νέες θέσεις το 2022 και να ξεκινήσει η διαδικασία για άλλες 10, και μέχρι το 2025 να υπάρξουν σύνολο 50 θέσεων για κάλυψη των κενών θέσεων. 

Για τη στελέχωση που αφορά το όραμα του Υπουργείου, ο κ. Κασουλίδης είπε πως υπήρξε συμφωνία με το Υπουργείο Οικονομικών, για ενίσχυση του προσωπικού με άλλες 50 καινούργιες θέσεις. 

Σε σχέση με την αποκατάσταση των επιδομάτων εξωτερικού που επηρεάστηκαν κατά την οικονομική κρίση ανέφερε πως το θέμα του γενικού επιδόματος εξωτερικού παρεπέμφθη για αποκατάστασή του στη Μεικτή Επιτροπή Προσωπικού. Για τα επιδόματα ενοικίων συμφωνήθηκε με το Υπουργείο Οικονομικών να υπάρξει αύξηση 10% το 2023 και άλλα 5% το 2024. Ακόμη είπε πως το εκπαιδευτικό επίδομα αποκαταστάθηκε πλήρως. 

Δηλώσεις Βουλευτών 

Η Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, αναφερόμενη κατά τη συνεδρία στο θέμα της αποκατάστασης του κτιρίου της Μόνιμης Αντιπροσωπείας στη Νέα Υόρκη διερωτήθηκε πως γίνεται να έχει καεί το κτίριο πριν τέσσερα χρόνια και να μην έχει ακόμη επιδιορθωθεί. «Οτιδήποτε μας φέρετε δεσμεύομαι ότι και έκτακτη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών θα κάνω για να λυθεί αυτό το θέμα. Είναι απαράδεκτο να έχουμε ιδιόκτητο κτίριο στη Νέα Υόρκη και να στεγαζόμαστε σε ένα διπλανό κτίριο και να πληρώνουμε ενοίκιο», ανέφερε. Είπε ακόμη πως «αυτός που είναι υπεύθυνος θα αντιμετωπίσει την ανάλογη μεταχείριση από εμάς σε επίπεδο προϋπολογισμού και των κονδυλίων που αναμένει να λάβει». 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Χάρης Γεωργιάδης, είπε πως τον ικανοποιεί το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εξωτερικών την τελευταία 10ετία από 63 εκατομμύρια το 2013 είναι τώρα στα 103 εκατομμύρια. 

Η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, Σάβια Ορφανίδου, σε δήλωσή της μετά τη συνεδρία εξέφρασε ικανοποίηση για τη στρατηγική που ακολουθείται σε ό,τι αφορά την εξωτερική πολιτική σε όλα τα επίπεδα, όπως την ανέλυσε ο κ. Κασουλίδης. Πρόσθεσε πως η Κυπριακή Δημοκρατία έχει και πρέπει να έχει ένα ξεκάθαρο προσανατολισμό ως κράτος μέλος της ΕΕ και πρέπει να επιδιώκει καλές σχέσεις με όλα τα δημοκρατικά κράτη αλλά ιδιαίτερα με χώρες όπως οι ΗΠΑ και οι γειτονικές μας χώρες. 

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαϊδης, μιλώντας κατά τη συνεδρία και σε δηλώσεις μετά, έκανε λόγο για «φλερτ με δυο κράτη που είχαμε από πλευράς του κ. Αναστασιάδη, παλινδρομήσεις, αντιφάσεις, ασυνέπεια σε αυτά που λέμε και κάνουμε σε ό,τι αφορά την προσπάθεια επανέναρξης των διαπραγματεύσεων και σε ό,τι αφορά το διαπραγματευτικό κεκτημένο».  

Εξέφρασε, παράλληλα, ικανοποίηση για την περαιτέρω στελέχωση του Υπουργείου. Είπε, μεταξύ άλλων, πως ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εξωτερικών θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά. Είπε πως με τον κ. Κασουλίδη υπάρχει μεγάλη ταύτιση απόψεων με βάση την αντίδρασή του σε παρατηρήσεις που είχαν κάνει και συμφώνησαν ότι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της τουρκικής προκλητικότητας είναι να αποδεικνύουμε ότι είμαστε η πλευρά που επιζητούμε τη λύση του Κυπριακού. 

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Σωτήρης Ιωάννου, εξέφρασε την εκτίμηση πως δεν είχαμε οποιοδήποτε αποτέλεσμα από τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Κωστής Ευσταθίου, είπε πως είναι λυπηρό που σε μια χώρα υπό κατοχή ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εξωτερικών είναι το 1% του κρατικού προϋπολογισμού. 

Η Βουλεύτρια του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, μιλώντας κατά τη συνεδρία και σε δηλώσεις μετά, είπε πως ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εξωτερικών πρέπει να αυξηθεί όπως και το προσωπικό του και πως πρέπει να επανέλθουν τα κονδύλια για τα επιδόματα εξωτερικού στα επίπεδα πριν την κρίση. Ανέφερε ακόμη, μεταξύ άλλων, πως οι συνομιλίες για συμφωνίες για τον επαναπατρισμό των ατόμων των οποίων απορρίπτονται οι αιτήσεις για άσυλο είναι ευτυχώς σε προχωρημένο στάδιο μαζί με το Κονγκό και υπάρχουν επαφές με χώρες της Αφρικής. Είπε ακόμη πως στο θέμα της Αμμοχώστου θα έπρεπε να αντιδράσουμε με διπλωματικά μέσα πολύ πιο γρήγορα. 

Πρόστιμα πέραν των 96.000 ευρώ επέβαλε το 2022 το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 

Πρόστιμα ύψους 96.750 ευρώ επέβαλε το 2022 (ως 31/10) το Γραφείο της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και εξέδωσε 42 αποφάσεις.   

Συνολικά, μεταξύ άλλων, υποβλήθηκαν 386 παράπονα, εκ των οποίων τα 151 αφορούσαν ανεπιθύμητα διαφημιστικά μηνύματα, έγιναν 50 γνωστοποιήσεις περιστατικών παραβίασης, υποβλήθηκαν 26 νομοσχέδια για διαβούλευση και διενεργήθηκαν 55 έλεγχοι, που είναι αυξημένοι σε σχέση με το 2021. Παράλληλα ασκήθηκαν 5 προσφυγές εναντίον αποφάσεων του Γραφείου. 

Η Επίτροπος Ειρήνη Νικολαΐδου Λοϊζίδου ανέλυσε τον προϋπολογισμό του Γραφείου της για το 2023, επισημαίνοντας ότι ο φόρτος εργασίας συνεχώς αυξάνεται, καθώς κοντά της αποτείνεται τόσο ο ιδιωτικός όσο και ο δημόσιος τομέας, ζητώντας καθοδήγηση και κατεύθυνση. 

Ανέφερε πως ο προϋπολογισμός δεν άλλαξε από τα τελευταία χρόνια και ότι ένα κονδύλι 75.000 ευρώ που εγκρίθηκε, αφορά αγορά υπηρεσιών από εξωτερικούς συνεργάτες (και νομικές υπηρεσίες). 

«Υποφέρουμε και εμείς από υποστελέχωση, έχουμε προσωπικό 21 ατόμων και οι μισοί είναι διοικητικοί», είπε η κ. Λοϊζίδου, σημειώνοντας ότι η συνεχής εναλλαγή είναι ένα επιπρόσθετο θέμα, καθώς εκπαιδεύεται προσωπικό, σε έξι μήνες φεύγει και ανοίγονται ξανά θέσεις. 

«Δεν προφασιζόμαστε όμως την υποστελέχωση για να μην ανταποκρινόμαστε», είπε στους Βουλευτές. 

Η Επίτροπος είπε ότι το Γραφείο της θα μεταφερθεί στο χώρο όπου πριν στεγαζόταν η Επιτροπή Σιτηρών και ότι με αυτό τον τρόπο γίνεται εξοικονόμηση του κονδυλίου για ενοίκιο που ως τώρα ανερχόταν γύρω στις 2.500 ευρώ το μήνα. Η μετακόμιση υπολογίζεται ως το τέλος του έτους. 

Υπόθεση παρακολουθήσεων, Πόθεν Έσχες – Τοποθετήσεις Βουλευτών 

Ο Άριστος Δαμιανού εκ μέρους του ΑΚΕΛ ζήτησε να πληροφορηθεί για την υπόθεση της εταιρείας Wi Spear και για την έρευνα που έγινε από το Γραφείο της Επιτρόπου, η οποία απάντησε πως η απόφαση για την εταιρεία δεν δημοσιοποιήθηκε, αλλά δεσμεύτηκε να την στείλει στον κ. Δαμιανού και σε άλλους βουλευτές που την ζήτησαν. 

Ο Ανδρέας Πασιουρτίδης του ΑΚΕΛ ρώτησε για την συνεργασία με την Νομική Υπηρεσία για θέματα προσωπικών δεδομένων και ζήτησε την άποψη της Επιτρόπου για το Πόθεν Έσχες και αν πρέπει, μεταξύ άλλων, η δημοσιοποίηση να είναι περιορισμένη. 

Η κ. Λοϊζίδου ανέφερε πως και η Νομική Υπηρεσία και άλλοι ζητούν να πάρουν κατεύθυνση από τις αποφάσεις του Γραφείου της και αυτές δημοσιοποιούνται κάθε τρίμηνο και είναι ανηρτημένες. Πρόσθεσε πως τα θέματα που αφορούν προσωπικά δεδομένα είτε τα χειρίζεται σε συνεργασία μαζί της, είτε η Νομική Υπηρεσία τα αποστέλλει στο Γραφείο της «για να τα δούμε ως οι καθ’ ύλην αρμόδιοι». 

Για την υπόθεση, συγκεκριμένα, των παρακολουθήσεων ανέφερε πως, όπως είπε και στο παρελθόν, η Αστυνομία έστειλε σε αυτήν τα πορίσματά της και τα ευρήματα και από αυτά κατέληξε ότι «υπήρχε παραβίαση προσωπικών δεδομένων». 

Για τους ελέγχους η Επίτροπος είπε πως αυτοί διενεργούνται είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν παραπόνου και ότι σε ό,τι αφορά τον δημόσιο τομέα τα επίπεδα συμμόρφωσης είναι πολύ πίσω και ήδη επιβλήθηκαν κυρώσεις εκεί. «Δεν είναι αυτοσκοπός οι κυρώσεις, αλλά δίνεται ιδιαίτερη σημασία στον δημόσιο τομέα γιατί έχει να κάνει με τον πολίτη», σημείωσε. 

Διευκρίνισε εξάλλου ότι σε όλες τις συμφωνίες με εξωτερικούς συνεργάτες τηρούνται οι συμφωνίες επαγγελματικού απορρήτου και επιπρόσθετες συμφωνίες εμπιστευτικότητας και εχεμύθειας. 

Για το Πόθεν Έσχες η Επίτροπος ανέφερε ότι αυτό είναι απαίτηση της κοινωνίας αλλά δεν πρέπει να μπαίνουν όλοι στο ίδιο τσουβάλι, «χωρίς να λέμε ότι μια κοινότητα, για παράδειγμα, δεν μπορεί να υποπέσει σε σφάλματα». 

«Δώσαμε κατευθύνσεις και αν στο πλαίσιο της αναλογικότητας μπορούν να γίνουν βήματα, τότε ναι να γίνουν», ανέφερε. 

Η Αλεξάνδρα Ατταλίδου των Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών ζήτησε να μάθει για την μη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων ατόμων που συλλαμβάνονται για υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών στην Κύπρο, με αφορμή την πρόσφατη υπόθεση στην Ελλάδα με την 12χρονη μαθήτρια, όπου δημοσιοποιήθηκαν στοιχεία και ονόματα των συλληφθέντων. 

Η Επίτροπος ανέφερε ότι για το θέμα εκδόθηκε ανακοίνωση και έγιναν και παρεμβάσεις δικές της ότι και η δική μας νομοθεσία επιτρέπει ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων και ελλειπόντων και καταζητούμενων και υπό σύλληψη και υπόδικων και ότι η Αστυνομία ζήτησε κατευθύνσεις. 

Η δική μας νομοθεσία, ανέφερε, έχει αυτή τη δυνατότητα (δημοσιοποίησης) και τα ΜΜΕ, αν η ενημέρωση εξυπηρετεί το κοινό συμφέρον έναντι της ιδιωτικότητας, μπορούν να δημοσιοποιήσουν στοιχεία. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Μόνο 151 παράπονα για spam στην Επίτροπο Λοϊζίδου 

Μικρή αύξηση, λόγω θέσεων, στον προϋπολογισμό του Γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού 

Μικρή αύξηση παρουσιάζει για το 2023 ο προϋπολογισμός του Γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού (ΓΕΠ) λόγω 2 θέσεων που πληρώθηκαν. Ο συνολικός προϋπολογισμός για το 2023, όπως κατατέθηκε σε σημείωμα την Παρασκευή στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, είναι 544.473 ευρώ σε σύγκριση με 503.873 το 2022. 

Η Επίτροπος Δέσπω Μιχαηλίδου Λιβανίου ανέφερε στην Επιτροπή ότι λόγω πλήρωσης 2 κενών θέσεων παρουσιάζεται αυτή η αύξηση και ότι με τις 2 αυτές θέσεις θα υπάρξει βοήθεια για διεκπεραίωση του όγκου εργασίας του Γραφείου. 

«Έχουμε προβλήματα στελέχωσης και ελπίζουμε να τα καλύψουμε με άλλες δύο θέσεις ως το τέλος χρόνου. Παραμένει σε εκκρεμότητα η θέση Α11 και η Α13 και θα τις δούμε για τον επόμενο χρόνο», διευκρίνισε. 

Η κ. Λιβανίου ανέφερε ότι «μας καίει η ανεξαρτησία του Θεσμού και συνεχώς παίρνουμε ‘δανεικούς’ λειτουργούς από Υπουργεία». Το Γραφείο στελεχώνεται συνολικά από 12 πρόσωπα, επιστημονικό προσωπικό, αποσπασμένα από άλλες Υπηρεσίες. 

Ανέφερε ότι πρόκειται για ικανούς και εκπαιδευμένους λειτουργούς σε λεπτά και πολύπλοκα ζητήματα, που ακολουθούν εργασία με συνέχεια και συνέπεια και ότι ζήτησε από το ΥΠΟΙΚ να υπάρξει κατανόηση στο αίτημα του Γραφείου της για να διορίζει μόνο του τους λειτουργούς του. 

Από την αρχή του Θεσμού ως το τέλος του 2021 το Γραφείο διερεύνησε 5.930 παράπονα και έγινε ανάλογος αριθμός στοχευμένων παρεμβάσεων σε αρμόδιες αρχές. Παράλληλα καταρτίστηκαν 122 εμπεριστατωμένες και τεκμηριωμένες εκθέσεις/θέσεις/τοποθετήσεις με διαπιστώσεις για καταστάσεις παραβίασης των δικαιωμάτων του παιδιού καθώς και εισηγήσεις για απαιτούμενες αλλαγές σε πρακτικές, διαδικασίες, πολιτικές και νομοθεσίες. 

Σε ερώτηση για ζήτημα που προέκυψε με την ανάκληση επτά λειτουργών από το Υπουργείο Παιδείας, η Επίτροπος ανέφερε ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο την ανησυχεί ιδιαιτέρως και ότι δεν είχε, μέχρι στιγμής, απάντηση. «Είναι ικανότατοι, αν φύγουν, αυτό με ανησυχεί πολύ», σημείωσε. 

Η Πρόεδρος της Επιτροπής Χριστιάνα Ερωτοκρίτου μετέφερε ανησυχίες κομμάτων για την ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία των δομών υπηρεσιών για φύλαξη ανηλίκων. Η Επίτροπος απάντησε ότι έλαβε σημείωμα από την Υπουργό Δικαιοσύνης ότι, αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα του ζητήματος, αποφάσισε σε συνεννόηση με το ΥΠΟΙΚ, την ευθύνη της φύλαξης του χώρου να την έχουν δημόσιοι λειτουργοί και ότι για το θέμα θα πληρωθούν 12 θέσεις δεσμοφυλάκων που θα λάβουν ειδική εκπαίδευση. 

«Αυτό μας ικανοποιεί και είμαστε σύμφωνοι με την εξέλιξη», ανέφερε. 

Η Βουλεύτρια των Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, ανέφερε ότι πρέπει να διαφοροποιηθεί η επικοινωνιακή πολιτική του Γραφείου γιατί απευθύνεται σε παιδιά, να γίνεται χρήση των ΜΚΔ που χρησιμοποιούν παιδιά και να ψηφιοποιηθούν όλα τα ενημερωτικά δελτία που εκδίδει το Γραφείο της. 

Η Επίτροπος αναγνώρισε το πρόβλημα, λέγοντας ότι τα ΜΚΔ του Γραφείου της είναι απηρχαιωμένα και ότι αναμένει και το πράσινο φως από τον Υφυπουργό Έρευνας και Καινοτομίας για να γίνουν βήματα. 

Στο σημείωμα που κατατέθηκε στην Επιτροπή αναφέρονται και οι βασικές επιδιώξεις της τριετίας 2023-2025 που αφορούν, μεταξύ άλλων, την διαφώτιση και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας για τα δικαιώματα του παιδιού, την εναρμόνιση της νομοθεσίας και των πολιτικών και διοικητικών πρακτικών και διαδικασιών με τη Σύμβαση των ΗΕ για τα δικαιώματα του Παιδιού και με άλλες διεθνείς συμβάσεις και την δημιουργία αρχείου στατιστικών δεδομένων για το επίπεδο προστασίας των δικαιωμάτων του Παιδιού στην Κύπρο. 

Όλοι οι παριστάμενοι Βουλευτές εξήραν το σημαντικό έργο και το ρόλο του Γραφείου της Επιτρόπου. 

Οι μισές εκθέσεις της Επ. Διοικήσεως υλοποιούνται, δήλωσε η Μ. Λοττίδη, στα 2,4 εκ ευρώ ο προϋπολογισμός του γραφείου της 

Το 50% των εκθέσεων του Γραφείου της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, εισακούεται από τις δημόσιες υπηρεσίες, δήλωσε η Επίτροπος, Μαρία Στυλιανού Λοττίδη στη συνεδρία της Επιτροπής για τον προϋπολογισμού του γραφείου της για το 2023. 

Από τα 2.500 περίπου παράπονα που δέχθηκαν, είπε, περίπου 600 δεν είναι της αρμοδιότητας του γραφείου της.  Από τα υπόλοιπα παράπονα, ανέφερε, ένα 70 – 80% διευθετείται με ατομικές παρεμβάσεις, επιστολές και εισηγήσεις. 

Τα προβλήματα, συνέχισε, αφορούν συστημικά ζητήματα κι αφορούν τις εκθέσεις του γραφείου της. «Θέλουμε να βρούμε πρακτικές λύσεις και τρόπους επικοινωνίας των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες, εξυπηρέτησης των διαφόρων αιτήσεων, κυρίως για τα επιδόματα, ώστε οι διαδικασίες να είναι πιο αποτελεσματικές και λιγότερο χρονοβόρες». 

Η κ. Λοττίδη σημείωσε ότι διαχρονικά το 50% των εκθέσεων του Γραφείου της υλοποιούνται. Τα περισσότερα παράπονα, είπε, αφορούν ακίνητη περιουσία και δημόσιες υπηρεσίες. Τα τελευταία όμως χρόνια υποβάλλονται πολλά παράπονα και για τα επιδόματα, καθυστερήσεις στην καταβολή ή απορρίψεις, όπως για συντάξεις, επιδόματα μονογονιών, για άτομα με μειωμένο εισόδημα κ.α. Επίσης, σημείωσε, πολλά είναι τα παράπονα που κάθε χρόνο υποβάλλονται για τις υπηρεσίες που αφορούν το Κτηματολόγιο. 

Ο προϋπολογισμός  

Στα 2.410.615 ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός του Γραφείου της Επιτρόπου Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για το 2023, παρουσιάζοντας μια μικρή αύξηση της τάξης του 13,70% (278.615 ευρώ), έναντι του προϋπολογισμού του 2022 (2.132.00 ευρώ). Όπως ανέφερε η κ. Λοττίδη, η μικρή αυτή αύξηση οφείλεται στην πλήρωση πέντε θέσεων Λειτουργού του Γραφείου Επιτρόπου Διοικήσεως. Το μεγαλύτερο κομμάτι του προϋπολογισμού, της τάξης του 82,17%, αφορά την μισθοδοσία, συναφή επιδόματα και συνεισφορές στα διάφορα ταμεία των μονίμων υπαλλήλων και του ωρομίσθιου προσωπικού. 

Όπως αναφέρθηκε στην συνεδρία, στο Γραφείο της Επιτρόπου Διοικήσεως υπηρετούν 26 Λειτουργοί, 10 άτομα ως γραμματειακό προσωπικό και 4 ως ωρομίσθιο προσωπικό. 

Οι λειτουργικές δαπάνες του Γραφείου ανέρχονται στο 11,83% (285.250 ευρώ) και σημειώθηκε ότι το κονδύλι για το ενοίκιο έχει μειωθεί δραστικά τα τελευταία χρόνια μετά από έντονη και παρατεταμένη διαπραγμάτευση με τον ιδιοκτήτη του κτιρίου, με την πρόσφατη μείωση σε ετήσια βάση να φτάνει τις 29.099 ευρώ (από 169.932 στις 139.944 ευρώ ετησίως). 

Συνολικά ποσοστό 94% του προϋπολογισμού του Γραφείου δαπανάται σε μισθοδοσία και λειτουργικά έξοδα και το υπόλοιπο 6% σε έξοδα συντήρησης και επιδιορθώσεων μηχανημάτων και εξοπλισμού, έξοδα συμμετοχής σε συνέδρια, συνδρομές σε διεθνείς οργανισμούς, έξοδα μεταφράσεων και έξοδα για αγορά εξοπλισμού δανείων. 

Η Επίτροπος σημείωσε ότι στη βάση ξεχωριστών νομοθεσιών έχει επίσης τις αρμοδιότητες για τον Φορέα Ισότητας και Καταπολέμησης των διακρίσεων, τον Εθνικό Μηχανισμό Πρόληψης των βασανιστηρίων, την Εθνική Ανεξάρτητη Αρχή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τον Εθνικό Ανεξάρτητο Μηχανισμό Προώθησης, Προστασίας και Παρακολούθησης της εφαρμογής της Σύμβασης των ΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες, τον Μηχανισμό Παρακολούθησης των Διαδικασιών Αναγκαστικών Επιστροφών  άτυπων μεταναστών, την προστασία των δικαιωμάτων οικονομικών μεταναστών. 

Απαντώντας σε τοποθετήσεις Βουλευτών της Επιτροπής Οικονομικών για τα ασυνόδευτα παιδιά – πρόσφυγες, η κ. Λοττίδη είπε ότι το ζήτημα αυτό δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές της. 

Για την επαφή με την Κοινωνία των Πολιτών που αναφέρεται στην έκθεση του GANHRI η Επίτροπος είπε ότι πρέπει να βλέπουν όχι μόνο οργανώσεις αλλά και ακαδημαϊκούς και άλλους φορείς που μπορούν να τους δώσουν και καθοδήγηση. Το Advisory Committee έχει συσταθεί με δική μας πρωτοβουλία και ήδη έχει ξεκινήσει επαφές, πρόσθεσε λέγοντας πως ήδη έχουν επαφή με τις οργανώσεις Cyprus Refugee Council, ΟΠΑΚ, ΣΠΑΒΟ, MIGS, ACCEPT. 

Για το θέμα των γυναικών υπαξιωματικών στην Εθνική Φρουρά, η κ. Λοττίδη εξήγησε την διαδικασία που έχει ακολουθηθεί, πού βρίσκεται το θέμα, ανέφερε ότι οι γυναίκες υπαξιωματικοί θα πάρουν μια προσαύξηση και προαγωγή και είπε πως δεν είναι ικανοποιημένες με αυτό ζητώντας υψηλές αποζημιώσεις που δεν είναι σίγουρη ότι αν ακολουθηθεί η δικαστική οδός θα τις λάβουν. 

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμος (Αρ. 3) του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον πιο πάνω συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους €345,1 εκατομμυρίων. Η εξασφάλιση πρόσθετων πιστώσεων κρίθηκε αναγκαία λόγω της υποβολής σειράς αιτημάτων από τις Ανεξάρτητες Υπηρεσίες/ Υπουργεία/ Υφυπουργεία/ Τμήματα, αλλά και λόγω των σοβαρών επιπτώσεων που δημιουργούνται από τον πόλεμο στην Ουκρανία στην κυπριακή οικονομία.  

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών, €30 εκ. προορίζονται για την επιχορήγηση της αυξημένης τιμής χρέωσης του ρεύματος. Στο ίδιο πλαίσιο, περιλαμβάνεται η κάλυψη των αυξημένων λειτουργικών δαπανών των Υπηρεσιών και των Τμημάτων, λόγω της αύξησης των τιμών ενέργειας, ύψους €5 εκ., καθώς και μέτρα στήριξης γεωργοκτηνοτροφικών προϊόντων, ύψους €4,4 εκ. 

Άλλα €26,3 εκ. αφορούν την αγορά νερού για τη λειτουργία αφαλατώσεων, ενώ άλλα €11,8 εκ. αφορούν χορηγία στον ΚΟΑΠ, στο πλαίσιο των μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και των Μέτρων των Άμεσων Πληρωμών. 

Για τη φιλοξενία Ουκρανών προσφύγων προβλέπεται κονδύλι €10 εκ. και επιπλέον κονδύλι €0,8 εκ. για τη φιλοξενία ανήλικων ασυνόδευτων παιδιών, αιτητών ασύλου. 

Επίσης, περιλαμβάνεται αυξημένη κυβερνητική χορηγία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους €4,7 εκ., αγορά φαρμάκων και εμβολίων ύψους €3,8 εκ. 

Στον συμπληρωματικό προϋπολογισμό περιλαμβάνεται επίσης και η αύξηση στη Γενική Κυβερνητική Εισφορά στο ΓεΣΥ ύψους €150 εκ. και στη Γενική Κυβερνητική Εισφορά στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων €93,5 εκ., που αφορούν συναλλαγές εντός της γενικής κυβέρνησης, χωρίς να επιβαρύνουν το δημοσιονομικό ισοζύγιο. «Ως εκ τούτου, η δημοσιονομική επίπτωση του συμπληρωματικού προϋπολογισμού περιορίζεται στα €101,5 εκ. ή ποσοστό του ΑΕΠ σε 0,4%», αναφέρει η έκθεση. 

Τέλος, στον προϋπολογισμό περιλαμβάνεται και αριθμός θέσεων που καταργούνται ή μετονομάζονται. 

Η Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου ανέφερε ότι το κονδύλι €30 εκ. για την επιχορήγηση της ενέργειας στους καταναλωτές, είναι πολύ χαμηλό, δεδομένου ότι και η ΕΕ επιτρέπει στα κράτη μέλη να τροποποιούν ακόμα και το εθνικό σχέδιο που υπέβαλαν στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για αντιμετώπιση της τεράστιας αύξησης στο κόστος ενέργειας. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού ζήτησε ενημέρωση σχετικά με τη διαδικασία επιλογής των ξενοδοχείων που χρησιμοποιούνται για τη φιλοξενία των Ουκρανών προσφύγων, τον ακριβή αριθμό των προσφύγων που φιλοξενείται στη Δημοκρατία και το συνολικό ποσό των δαπανών της Δημοκρατίας για τη διαχείριση των Ουκρανών προσφύγων, καθώς και τι ποσοστό από αυτά προέρχονται από ευρωπαϊκά κονδύλια. 

Υπενθυμίζεται ότι είχαν κατατεθεί δύο επιπρόσθετοι συμπληρωματικοί προϋπολογισμοί, ο πρώτος ύψους €102 εκ. και ο δεύτερος €172 εκ. 

Ο περί Επαγγελματικού Σχεδίου Συνταξιοδοτικών Ωφελημάτων των Υπαλλήλων της Κρατικής Υπηρεσίας και του Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα περιλαμβανομένων και των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Διατάξεις Γενικής Εφαρμογής) Νόμος του 2022   

Ο περί Συνταξιοδοτικών Ωφελημάτων Κρατικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων του Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα περιλαμβανομένων και των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Διατάξεις Γενικής Εφαρμογής) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022   

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια μέσω των οποίων:   

(α) θεσπίζεται η δημιουργία νέου Επαγγελματικού Σχεδίου Συνταξιοδοτικών Ωφελημάτων για τους υπαλλήλους της Κρατικής Υπηρεσίας και του Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Το νέο Επαγγελματικό Σχέδιο Συντάξεων θα διέπεται από τις βασικές πρόνοιες του υφιστάμενου Κυβερνητικού Σχεδίου Συντάξεων που αφορούν στην υπηρεσία των υπαλλήλων από την 1.1.2013 και μετά,    

(β) καταργείται το μέτρο που αφορά στη φορολόγηση του εφάπαξ ποσού με αναδρομική ισχύ από 1.1.2021 για τα μέλη του υφιστάμενου Κυβερνητικού Σχεδίου Συντάξεων καθώς και για τα μέλη των Σχεδίων στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα που είναι όμοια με αυτό. Επίσης, επανεντάσσονται στο υφιστάμενο Κυβερνητικό Σχέδιο Συντάξεων, οι υπηρετούντες κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου, νεοεισερχόμενοι δικαστές, με αναδρομική ισχύ από 1.10.2011 καθώς και οι νεοεισερχόμενοι δικαστές που θα διοριστούν μελλοντικά.    

Στη συνεδρία της Επιτροπής παρέστησαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών και ο Προϊστάμενος του Γραφείου Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους του ίδιου υπουργείου, Φαίδων Καλοζώης. 

Αρχικά, η Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, ανέφερε ότι ενσωματώθηκε η εισήγηση του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Ανδρέα Καυκαλιά, ότι όλες οι πρόνοιες του νόμου πρέπει να ενταχθούν στο πλαίσιο αυτού του νόμου, προσθέτοντας ότι το κείμενο έχει τροποποιηθεί καταλλήλως. 

Από την πλευρά του ο κ. Καλοζώης σημείωσε ότι έχει βελτιωθεί σημαντικά το νομοσχέδιο, αφού περιλαμβάνει και την Επιτροπή Επενδύσεων και προνοεί διαδικασία την οποία ο εκάστοτε Υπουργός Οικονομικών υποχρεούται να ακολουθήσει. Ακόμη, είπε ότι καθορίζεται το πλαίσιο των επενδύσεων, δηλαδή οι πρόνοιες και οι περιορισμοί που τις διέπουν. 

Από την πλευρά του, ο Χάρης Γεωργιάδης, Βουλευτής ΔΗΣΥ, ρώτησε αν υπάρχει πρόνοια για εξωτερικό διαχειριστή επενδύσεων και ζήτησε να απαλειφθεί η λέξη «δύναται να (διορίζει)», για να καταστεί υποχρεωτικός ο διορισμός του εξωτερικού διαχειριστή επενδύσεων. Οι υπόλοιποι Βουλευτές και ο κ. Καλοζώης συμφώνησαν.  

Η κ. Ερωτοκρίτου ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η συζήτηση για το συνταξιοδοτικό και το σχετικό νομοσχέδιο θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια στις 24 Νοεμβρίου.  

Λίγο πριν από τη λήξη της συνεδρίας, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι εάν στο νομοσχέδιο συμπεριληφθεί τροπολογία για αναδρομική ισχύ του νόμου από τον Μάιο του 2021, τότε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα αναπέμψει τον νόμο στο Ανώτατο Δικαστήριο. Αυτή η αναφορά προκάλεσε την αντίδραση του Βουλευτή της ΔΗΠΑ, Αλέκου Τρυφωνίδη, με την κ. Ερωτοκρίτου να αναφέρει ότι η συζήτηση θα μεταφερθεί στην Ολομέλεια. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Στο νέο συνταξιοδοτικό οι υπάλληλοι Κεντρικής 

Stockwatch: Στις 24 Νοεμβρίου στην Ολομέλεια το συνταξιοδοτικό 

Ο Τροποποιητικός (Αρ. 1) του περί Προϋπολογισμού του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου του 2022 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο μέσω του οποίου επιδιώκεται:  

(α) Διόρθωση της ονομασίας των θέσεων δύο Διευθυντικών Θέσεων του ΔΣΜΚ, ώστε να συνάδουν ακριβώς με την ονομασία που δίδεται σε αυτές στο άρθρο 59 του Περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου (Ν130(I)/2021) και των σχετικών Σχεδίων Υπηρεσίας που βρίσκονται για έλεγχο στην Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας. 

(β) Διόρθωση των επεξηγήσεων για κάποιες θέσεις του προσωπικού προς υλοποίηση των προνοιών του άρθρου 60 (3) (ε) του Περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου (Ν130(1)/2021), για διασφάλιση και κατοχύρωση των κεκτημένων δικαιωμάτων που απολαμβάνει έκαστος υπάλληλος της ΑΗΚ που θα μεταφερθεί στον ΔΣΜΚ. 

Ο περί Προϋπολογισμού της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον προϋπολογισμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου.  

Ο Προϋπολογισμός της ΡΑΕΚ για το 2023 προβλέπει έσοδα ύψους €2,52 εκ. (2022: €2,41 εκ.) και δαπάνες ύψους €4,22 εκ. (2022: €3,17 εκ.), επομένως προκύπτει έλλειμμα ύψους €1,70 εκ. (2022: €0,7 εκ. έλλειμμα). Το έλλειμμα του Π/Υ της ΡΑΕΚ δύναται να καλυφθεί από το χρηματικό απόθεμα της Αρχής, που κατά την 1/1/2023 αναμένεται να ανέλθει στα €6,87 εκ .. Ποσό ύψους €2,38 εκ. του χρηματικού αποθεματικού της ΡΑΕΚ αφορά την υποχρέωση της προς το ταμείο συντάξεως του προσωπικού και των μελών της, σύμφωνα με τον περί Σύστασης και Λειτουργίας της ΡΑΕΚ Νόμο του 2021 (Ν.129(I)/2021). 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Με μοντέλο Target ανοίγει η αγορά ηλεκτρισμού

Ο περί Προϋπολογισμού του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον προϋπολογισμό του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης.  

Ο Προϋπολογισμός για το 2023 παρουσιάζει έλλειμα ύψους €0.07 εκ., το οποίο θα καλυφθεί από τα ταμειακά διαθέσιμα ισόποσου ύψους, με τα έσοδα και τις δαπάνες να ανέρχονται στο €1.09 εκ. και €1.16 εκ., αντίστοιχα. Τα έτη 2024-2025, ο ΠΥ είναι ισοσκελισμένος με τα έσοδα και τις δαπάνες να ανέρχονται στο €1.2 εκ.. 

Τα έσοδα το 2023 είναι μειωμένα κατά €0.1 εκ. ή σε ποσοστό κατά 8.7% σε σχέση με το 2022 και ανέρχονται στο €1.08 εκ., λόγω κυρίως της περίληψης μειωμένων προνοιών για, Πάγια Ετήσια Εισφορά από τις χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις και για ‘Αλλα Έσοδα που αφορούν επιβαρύνσεις για υποβολή παραπόνου. Τα έτη 2024-2025, τα έσοδα παρουσιάζονται αυξημένα σε σχέση με το 2023 κατά 7.4% και 7%, αντίστοιχα. 

Οι δαπάνες το 2023 είναι οριακά μειωμένες κατά €0.045 εκ. και ανέρχονται στο €1.1 εκ., λόγω κυρίως της μείωσης στις λειτουργικές δαπάνες. Παράλληλα αυξάνονται οι αποδοχές του συμβασιούχου προσωπικού. Τα έτη 2024-2025 είναι οριακά αυξημένες, ενώ συνεχίζουν να είναι μειωμένες σε σχέση με το 2022 και ανέρχονται στο €1.2 εκ.. 

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων  

Η Επιτροπή μελέτησε αποδεσμεύσεις κονδυλίων που αφορούν τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού.  

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Πόθεν έσχες, προϋπ. €351.3 εκ., προαγωγές δημοσίου, Ταμείο Αλληλεγγύης και επίδομα τέκνου

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/07/2024, υπερψήφισε τις προτάσεις νόμου για το πόθεν έσχες, τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους €351.3 εκ., τη μείωση της βαρύτητας του κριτηρίου της ετήσιας υπηρεσιακής έκθεσης για προαγωγές στη δημόσια υπηρεσία, τις προτάσεις νόμου για ρυθμίσεις στο Ταμείο Αλληλεγγύης για τους κουρεμένους και την αύξηση του

Εσωτερικών

Αντιδράσεις στη Βουλή από Προέδρους ΕΟΑ για διάταγμα ΥΠΕΣ για πολεοδομικές άδειες

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/07/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Εκχώρηση πολεοδομικών εξουσιών και αρμοδιοτήτων στους ΕΟΑ Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η εκχώρηση πολεοδομικών εξουσιών και αρμοδιοτήτων του Υπουργού Εσωτερικών στους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης δυνάμει διατάγματος. Αντιδράσεις στη Βουλή από Προέδρους ΕΟΑ για διάταγμα