Επιτροπή Νομικών: Χρήση ναρκωτικών από νεαρά άτομα και νομοσχέδια μεταρρύθμισης δικαιοσύνης

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 29/06/2022, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:

Η διακίνηση και χρήση ναρκωτικών ουσιών από άτομα νεαρής ηλικίας

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η διακίνηση και χρήση ναρκωτικών ουσιών από άτομα νεαρής ηλικίας ή/και ανηλίκους, καθώς και ο χειρισμός και τα μέτρα πρόληψης και καταστολής του φαινομένου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που ακούστηκαν κατά τη συνεδρία της Επιτροπής, καταγράφεται μικροδιακίνηση ναρκωτικών στις ηλικίες 14 με 24 ετών, ενώ τον τελευταίο χρόνο καταγράφηκαν 60 περιπτώσεις προσώπων ηλικίας 14 με 18 ετών, που έπεσαν θύματα εμπόρων που ήταν μικροδιακινητές.

Όπως αναφέρθηκε ενώπιον των μελών της Επιτροπής η πρώτη ουσία σε χρήση, όπως καταγράφεται μέσα από τις κατασχέσεις της Υπηρεσία Καταπολέμησης Ναρκωτικών (ΥΚΑΝ), είναι η κάνναβη.

Τα  στοιχεία καταδεικνύουν πως το 9% των παιδιών ηλικίας 14 με 18 ετών κάνει χρήση κάνναβης, ενώ ένας στους πέντε εξ αυτών κάνει καθημερινή χρήση.

Σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρία, η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου επικαλούμενη στοιχεία της ΥΚΑΝ ανέφερε πως «η κάνναβη μέσα σε ένα χρόνο κατέγραψε αύξηση 84%, σύμφωνα με τις κατασχέσεις, ενώ η ίδια εικόνα καταγράφεται και σε σχέση με τη χρήση κοκαΐνης».

Όπως είπε επειδή το θέμα των ναρκωτικών είναι πολυσύνθετο και πολύπαραγοντικό είχε πάρει την πρωτοβουλία και εκ μέρους του ΔΗΣΥ να εξεταστεί το θέμα στην Επιτροπή Νομικών, ώστε να εντοπιστούν τα κενά και να μπορέσουν και οι ίδιοι οι Βουλευτές, πέραν από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο που ασκούν, πως μπορούν να καλύψουν νομοθετικά τα κενά και ποιο νομοθετικό πλαίσιο θα μπορέσουν να παραδώσουν στην κοινωνία, στην πολιτεία, στην αστυνομία και στους αρμόδιους φορείς, για να μπορέσουν να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους.

«Θα πρέπει να εξετάσουμε μια σφαιρική λύση και θα μελετήσουμε σε επόμενες συνεδρίες στοιχεία που αφορούν στην καταστολή και στην τιμωρία, αλλά και στο ζήτημα της πρόληψης», είπε η κ. Τσιρίδου.

Σύμφωνα με την ίδια το θέμα θα συζητηθεί εκ νέου στην Επιτροπή Νομικών, αφού μελετήσουν τα στοιχεία που έχουν ενώπιον τους, ενώ θα δουν με ποιες προτάσεις θα έρθει το νομοθετικό σώμα, ώστε να συμβάλει καλύτερα στο πρόβλημα.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, είπε ότι φαίνεται εκ πρώτης όψεως ότι το πρόβλημα με τη διακίνηση από νεαρούς «είναι δυστυχώς πολύ μεγαλύτερο», για να προσθέσει ότι «χρειάζεται η άμεση επαναξιολόγηση όλων των θεσμών, ώστε να δουν με ποιον τρόπο θα φτάσουν μέχρι τον τελευταίο χρήστη για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα προληπτικά και κατασταλτικά».

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί της Εικοστής Δεύτερης Τροποποίησης του Συντάγματος Νόμος του 2019

Ο περί Απονομής της Δικαιοσύνης (Ποικίλαι Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019

Ο περί Δικαστηρίων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια μέσω των οποίων:

(α) Τροποποιείται το Άρθρο 144 του Συντάγματος ώστε τα κατώτερα Δικαστήρια (πρωτόδικα και Εφετεία) να έχουν τη δυνατότητα παραπομπής ζητημάτων συνταγματικότητας, που εγείρονται και τα οποία είναι ουσιώδη για την έκβαση της υπόθεσης ενώπιόν τους, στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.

(β) Συστήνεται το Εφετείο, και διαχωρίζεται το υφιστάμενο Ανώτατο Δικαστήριο στο νέο Ανώτατο Δικαστήριο και το νέο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.

(γ) Προστίθενται και αντικαθίστανται ορισμοί ως επακόλουθο της δημιουργίας των 3 νέων Δικαστηρίων και τροποποιείται το άρθρο που ρυθμίζει τη διαδικασία έφεσης ώστε να καλύπτεται η διαδικασία έφεσης ενώπιον και των 3 νέων δικαστηρίων.

Κατά τη σημερινή συνεδρία της Επιτροπή, ακούστηκαν οι τοποθετήσεις όλων των κοινοβουλευτικών κομμάτων, ενώ σε διαδικτυακή συζήτηση που είχαν τα μέλη της Επιτροπής με την Υπουργό Δικαιοσύνης Στέφη Δράκου απαντήθηκαν ανεξάρτητα όλα τα ερωτήματα, ενώ λύθηκαν απορίες σε σχέση με τις τροποποιήσεις και τροπολογίες που θα προταθούν.

Σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, Νίκος Τορναρίτης ανέφερε ότι χρειάζονται 38 ψήφοι τουλάχιστον, ώστε να υπάρξει τροποποίηση του Συντάγματος, ενώ σημείωσε ότι οι πλείστες τροπολογίες που είχαν ετοιμάσει τα κοινοβουλευτικά κόμματα και που θα βρεθούν ενώπιον της Ολομέλειας δεν είναι πολλές, αφού οι περισσότερες έχουν γίνει αποδεκτές και έχουν ενσωματωθεί στο κείμενο.

Σύμφωνα με τον Νίκο Τορναρίτη «άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την ψήφιση της τροποποίησης του Συντάγματος και για τη μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης», σημειώνοντας ότι «έφτασε η ώρα να αποδείξουμε ότι τοποθετούμε πρώτο το δημόσιο συμφέρον και το κράτος δικαίου».

«Ακούστηκαν όλοι, τοποθετήθηκαν όλοι -και μάλιστα σήμερα είχαμε διαδικτυακή ανταλλαγή απόψεων με την Υπουργό Δικαιοσύνης- η οποία απάντησε σε όλα ανεξάρτητα τα ερωτήματα, τις τροποποιήσεις, τροπολογίες και άλλως πως. Δόθηκαν όλες οι απαντήσεις. Τώρα οι πολίτες, η κοινωνία αναμένουν από εμάς να υπερβούμε τα οποιαδήποτε εξωθεσμικά κέντρα – εάν και εφόσον υπάρχουν- και να υπηρετήσουμε το καθήκον μας», είπε.

Αναφορικά με το πλαίσιο εισηγήσεων που υπέβαλε ο Βουλευτής Πανίκος Λεωνίδου εκ μέρους του ΔΗΚΟ, ο κ. Τορναρίτης ανέφερε ότι έχει καταθέσει μια σειρά εισηγήσεων, οι οποίες κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Όπως είπε «η Υπουργός Δικαιοσύνης αναμένεται εντός της ημέρας να απαντήσει γραπτώς ως προς το κατά πόσον τις αποδέχεται».

Εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι «όλοι μαζί θα πετύχουμε τον στόχο, τον οποίο είχαν πάρα πολλοί τα τελευταία χρόνια».

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, είπε ότι το κόμμα του κατέθεσε μια σειρά από προστάσεις, οι οποίες είναι έξω από τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης, και οι οποίες, ωστόσο, θεωρούνται πολύ σημαντικές, ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη δικαστική μεταρρύθμιση.

Είπε ότι μέσα από την πρόταση του κόμματος του κατατέθηκαν επιμέρους προτάσεις, όπως η σύσταση δικαστηρίου για επίλυση μικροδιαφορών, η επέκταση της εξουσίας της αρμοδιότητας των διοικητικών δικαστηρίων για να δικάζουν πλέον και υποθέσεις πέραν του ακυρωτικού ελέγχου, αλλά να ασκείται και έλεγχος επί της ουσίας, μια πρακτική που, όπως είπε, «υπάρχει και επικρατεί σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη ιδιαίτερα στη Γαλλία και στην Ελλάδα».

Πρόσθεσε ότι έχουν προτείνει και άλλες ιδιαίτερες τροπολογίες, οι οποίες φαίνεται να γίνονται αποδεκτές, για να συμπληρώσει ότι αναμένει να υπάρξει σεβασμός προς τις απόψεις του κόμματος του.

Όπως είπε πέραν του Υπουργείου Δικαιοσύνης υπάρχει σύμπτωση απόψεων και με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Νομικών.

Ο περί Ορισμένων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Διορισμός Διοικητικών Συμβουλίων) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου:

(α) με τη διαγραφή της απαίτησης από το άρθρο 3Γ αυτού, της έκδοσης κώδικα δεοντολογίας υπό μορφή Κανονισμών και την αντικατάσταση αυτής με την έκδοση κώδικα με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ώστε να υπάρχει ευελιξία στον τρόπο καταρτισμού του.

(β) με την προσθήκη νέου άρθρου 4Α, το οποίο προβλέπει την έκδοση Διατάγματος από τον Υπουργό Οικονομικών για τροποποίηση του Παραρτήματος του Νόμου, ώστε να διευκολυνθεί η επικαιροποίησή του.

(γ) με την προσθήκη στο Παράρτημα του βασικού νόμου του «περί Δημόσιας Επιχείρησης Φυσικού Αερίου Νόμου του 2022», ώστε να περιληφθεί στο πεδίο εφαρμογής του βασικού νόμου το εν λόγω νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου.

Η Επιτροπή μελέτησε το κείμενο του νομοσχεδίου, άκουσε τις απόψεις των εκπροσώπων των εμπλεκόμενων φορέων και αποφάσισε να τοποθετηθεί επί του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.

Ο περί της Συμμετοχής της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ποινικού Μητρώου (ECRIS) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι:

(α) η εναρμόνισης µε την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης µε τίτλο «Απόφαση-Πλαίσιο 2009/315/∆ΕΥ του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2009 σχετικά µε τη διοργάνωση και το περιεχόμενο της ανταλλαγής πληροφοριών που προέρχονται από το ποινικό μητρώο μεταξύ των κρατών µελών»,

(β) η εναρμόνισης με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Απριλίου 2019, για την τροποποίηση της απόφασης-πλαισίου 2009/315/ΔΕΥ του Συμβουλίου όσον αφορά την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με υπηκόους τρίτων χωρών και όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου (ECRIS)*, και για την αντικατάσταση της απόφασης 2009/316/ΔΕΥ του Συμβουλίου, και

(γ) η καλύτερη εφαρμογή ορισμένων διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/816 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 για τη θέσπιση κεντρικού συστήματος εντοπισμού των κρατών μελών που διαθέτουν πληροφορίες σχετικά με καταδικαστικές αποφάσεις εις βάρος υπηκόων τρίτων χωρών και ανιθαγενών (ECRIS-TCN) με σκοπό τη συμπλήρωση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου, και για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2018/1726.

*«Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου ή ECRIS» σημαίνει ένα αποκεντρωμένο σύστημα πληροφορικής για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με καταδίκες, το οποίο στηρίζεται στις βάσεις δεδομένων ποινικού μητρώου που υπάρχουν σε κάθε κράτος μέλος.

Οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2019

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η προσθήκη στον Πρώτο Πίνακα των περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Γενικών) Κανονισμών του Κρατικού Αρχείου ως τμήματος υπό το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καθώς και η μετονομασία του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.

Η Eπιτροπή αποφάσισε την προώθηση των πιο πάνω σχεδίων νόμου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση/έγκριση, αφού προηγηθεί ο κύκλος διαβούλευσης επί τροπολογιών που αναμένεται να υποβάλουν βουλευτές, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής των Αντιπροσώπων.

Τέλος, η Υποεπιτροπή της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Οι περί Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας – Θέση Οικονόμου Α΄ (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Οι περί Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας – Θέση Ανώτερου Τεχνικού Μηχανικού Χαρτογραφίας/Φωτολιθογραφίας (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Οι περί του Τμήματος Αναπτύξεως Υδάτων – Θέση Υγειονομικού Μηχανικού (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Οι περί Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων – Θέση Διευθυντή (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Οι περί του Τμήματος Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών (Σχέδια Υπηρεσίας) – Θέση Κυβερνήτη/Μηχανικού Σκάφους Κανονισμοί του 2022

Οι περί Κρατικού Αρχείου – Θέση Τεχνικού (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Οι περί Τμήματος Φορολογίας – Θέσεις Αρχιφοροθέτη, Λειτουργού Φορολογίας, Ανώτερου Φοροθέτη Α΄, Ανώτερου Φοροθέτη Β΄, Βοηθού Φορολογίας (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2022

Η υποεπιτροπή, ύστερα από μελέτη των κανονισμών, αποφάσισε όπως εισηγηθεί στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως την προώθηση προς έγκρισή τους στην Ολομέλεια του σώματος, αφού προηγουμένως τοποθετηθεί επί αυτών σε επόμενη συνεδρία της.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Άλλες ειδήσεις

Γιορτή για τη χάραξη πολιτικής το 3º Cyprus Forum

Το Cyprus Forum αποτελεί την μεγαλύτερη ανεξάρτητη διοργάνωση χάραξης πολιτικής στην Κύπρο, το οποίο διοργανώνεται από τον μη κυβερνητικό οργανισμό Oxygono σε συνεργασία με το Delphi Economic Forum στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 2020 ως ένα ανεξάρτητο, φιλόδοξο, μη κερδοσκοπικό ετήσιο συνέδριο που επιδιώκει να γίνει μοχλός και καταλύτης για αλλαγές μέσω συζητήσεων που οδηγούν σε

Nomopress

Nomopress: Το δικό σου ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό

Ένα χρόνο μετά την έναρξη του Nomoplatform, ξεκινάμε το Nomopress, το πρώτο ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό της Κύπρου. Έναν δρόμο που γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι είναι δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο να διαβούμε, καθώς δεν ξέρουμε εκ των προτέρων που θα μας βγάλει.   Φιλοδοξούμε ωστόσο, το Nomopress να αποτελέσει ένα πραγματικά ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό, σε υψηλά