Υποχρεωτική δημόσια διαβούλευση, πειθαρχικό αδίκημα η σεξουαλική παρενόχληση σε σώματα ασφαλείας

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/10/2023, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί της Διαδικασίας της Δημόσιας Διαβούλευσης Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θεσμοθέτηση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό πολιτικών, συμπεριλαμβανομένων νομοσχεδίων, κανονισμών, στρατηγικών και προγραμμάτων, με σκοπό να διασφαλιστούν  η αποτελεσματικότητα του δημόσιου διαλόγου και η συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, οργανωμένων συνόλων ή ατόμων στη διαδικασία.

Πρόταση νόμου για να γίνει υποχρεωτική η δημόσια διαβούλευση

Πρόταση νόμου για να γίνει υποχρεωτική η δημόσια διαβούλευση συζητήθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών.

Την πρόταση κατέθεσε ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου. Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, ανέφερε ότι από την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ η υποχρέωση όσον αφορά τις δημόσιες διαβουλεύσεις δεν τηρείται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις.

«Για πάρα πολλά θέματα απλώς κάνουν μια ανάρτηση σε μια ιστοσελίδα και αυτό το θεωρούν δημόσια διαβούλευση. Έχω καταθέσει πρόταση νόμου που υποχρεώνει τις αρχές να εφαρμόζουν αυτό που απαιτεί και η ευρωπαϊκή μας υποχρέωση: να κάνουν σωστή δημόσια διαβούλευση, παρουσίαση στο κοινό για να μπορούν να λαμβάνουν μέρος και να ενημερώνονται όλοι όσοι ενδιαφέρονται και να μπορούν να υποβάλουν και εισηγήσεις», είπε.

Σημείωσε ότι η πρόταση νόμου έχει κατατεθεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια και ευχαρίστησε την προεδρία της Επιτροπής Νομικών, που ξεκίνησε τη συζήτηση, εκφράζοντας την ελπίδα η πρόταση να οδηγηθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση. Επίσης, ευχαρίστησε το Υπουργείο Οικονομικών, καθώς, όπως είπε, η πρόταση νόμου βασίζεται στον Οδηγό του Υπουργείου για τις δημόσιες διαβουλεύσεις που απευθύνεται σε όλους τους κυβερνητικούς υπαλλήλους.

Ερωτηθείς για το τι περιλαμβάνει η πρόταση νόμου είπε ότι υπάρχουν δύο ειδών διαβουλεύσεις, η άτυπη και η επίσημη. «Όταν ξεκινήσει ένα Υπουργείο να κάνει αναθεώρηση της νομοθεσίας ή να κάνει μια στρατηγική, μπορεί να μαζέψει ορισμένους ενδιαφερόμενους σε ένα γραφείο και να κάνει μια συζήτηση για να ακούσει απόψεις. Αυτή είναι η άτυπη διαβούλευση. Η επίσημη διαβούλευση είναι αυτή η οποία κάνεις αναρτήσεις, δημοσιοποιείς τα κείμενα και καλείς τον κόσμο σε συγκεκριμένη αίθουσα για να ακούσεις απόψεις», ανέφερε, τονίζοντας ότι οι διαβουλεύσεις πρέπει να είναι προσβάσιμες προς τους πολίτες όλων των περιοχών, «όχι μόνο της Λευκωσίας».

Ερωτηθείς για την πλατφόρμα η-Διαβούλευση της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης, είναι η πλατφόρμα που έγινε από την κυβέρνηση για να αναρτούνται όλες οι δημόσιες διαβουλεύσεις. «Έχει ξεκινήσει η πλατφόρμα αλλά τα κυβερνητικά τμήματα δεν τη χρησιμοποιούν. Μόνο δύο αναρτήσεις υπάρχουν πάνω. Δεν έχει προβληθεί, δεν έχει δημοσιευτεί και δεν έχει σχόλια από κανένα για αυτά», σημείωσε.

Οι περί Αστυνομίας (Πειθαρχικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2023 και Οι περί Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (Πειθαρχικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η θέσπιση ξεχωριστού πειθαρχικού αδικήματος για τη σεξουαλική παρενόχληση και/ή παρενόχληση.

Πειθαρχικό αδίκημα η σεξουαλική παρενόχληση σε σώματα ασφαλείας

Τη θέσπιση ξεχωριστού πειθαρχικού αδικήματος που αφορά συμπεριφορά που συνιστά σεξουαλική παρενόχληση στους κανονισμούς της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής, με σκοπό να δοθεί θεσμική ορατότητα στο θέμα, συζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών.

Σε δηλώσεις της μετά την ολοκλήρωση της Επιτροπής, η Προεδρεύουσα, Βουλευτής ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, ανέφερε ότι συζητήθηκε ο εκσυγχρονισμός του κανονιστικού πλαισίου Αστυνομίας και Πυροσβεστικής με ένα τροποποιητικό νομοσχέδιο που εισάγει νέο και διακριτό πειθαρχικό αδίκημα που αφορά στη σεξουαλική παρενόχληση εντός των σωμάτων αυτών.

Σημειώνοντας ότι αντίστοιχη ρύθμιση έγινε ήδη και για τη δημόσια υπηρεσία, ανέφερε ότι ο στόχος είναι «η πρακτική ενδυνάμωση της φωνής των θυμάτων σεξουαλικής παρενόχλησης, που κατά κύριο λόγο είναι και γυναίκες, που νιώθουν την ανάγκη να μιλήσουν και να καταγγείλουν τέτοιες συμπεριφορές», ανέφερε.

Σημείωσε ότι δεν πρέπει να αποτελεί μόνο ποινικό αδίκημα, αλλά πρέπει να θεσπιστεί και ως ξεχωριστό πειθαρχικό αδίκημα, καθώς με βάση τους υφιστάμενους κανονισμούς αποτελεί απλώς ανάρμοστη συμπεριφορά.

Κληθείσα να σχολιάσει τη διαφωνία της συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ, που μιλά για προσπάθεια μετατροπής ενός ποινικού αδικήματος σε πειθαρχικό, η κ. Τσιρίδου ανέφερε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Υπάρχουν πολλά σοβαρά ποινικά αδικήματα που εξυπακούεται με βάση τους πειθαρχικούς κώδικες και στη δημόσια υπηρεσία και στην αστυνομία, αποτελούν και ξεχωριστό πειθαρχικό παράπτωμα, είπε. «Αν είναι δυνατόν να φοβόμαστε κάτι να το ονομάσουμε και να το ορίσουμε ως πειθαρχικό, επειδή αποτελεί ποινικό», σημείωσε.

Ερωτηθείσα αν θα προστατεύονται τα θύματα μετά από τυχόν καταγγελία τους, ανέφερε ότι εντός της αστυνομίας υπάρχουν ήδη κλιμάκια, επιτροπές και αρμόδια όργανα που μελετούν τέτοια θέματα και σε τέτοια περίπτωση προχωρούν σε αναδιάταξη εντός της υπηρεσίας για να προστατεύσουν το θύμα από καθημερινή επαφή με τον θύτη.

Από την πλευρά του, ο Βουλευτής ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, ανέφερε ότι «ασφαλώς και συμφωνούμε ότι πρέπει να δοθεί θεσμική ορατότητα σε αυτά τα αδικήματα, αφενός για να δημιουργηθεί μεγαλύτερη ευαισθησία και κοινωνική ενσυναίσθηση, αλλά την ίδια ώρα για να υπάρξουν και πειθαρχικές και ποινικές διώξεις μελών των σωμάτων ασφαλείας που υποπίπτουν σε τέτοια απαράδεκτα και καταδικαστέα αδικήματα».

Σημείωσε, ωστόσο, ότι φαίνεται ότι παρά το ότι υπάρχουν οι σχετικές νομοθεσίες, δεν φαίνεται να γίνονται οι αντίστοιχες διώξεις. «Έχουμε ζητήσει στοιχεία κατά πόσο από της εφαρμογής των κανονισμών από το 2007 και εντεύθεν έχουν υπάρξει πειθαρχικές διώξεις και παύσεις μελών της Αστυνομίας για σεξουαλικά αδικήματα, ποινικές διώξεις και καταδίκες για ανάλογα αδικήματα», είπε.

Αναμένουμε την απάντηση με ενδιαφέρον, πρόσθεσε, «πλην όμως η ενημέρωση και η εμπειρία που έχουμε αντλήσει διαχρονικά είναι ότι δυστυχώς κάνουμε πολύ καλούς νόμους, αυστηρούς, αλλά αυτοί δεν εφαρμόζονται, με αποτέλεσμα θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης, ενδεχομένως ακόμα και ισχυρισμοί για βιασμούς εντός των σωμάτων δεν καταλήγουν ενώπιον της δικαιοσύνης για να λογοδοτήσουν και να τιμωρηθούν αυστηρά».

Ο Πρόεδρος του Κλάδου Αστυνομικού Σώματος Συντεχνίας Ισότητας, Νίκος Λοϊζίδης, κατέθεσε υπόμνημα στην Επιτροπή για το θέμα. Στο υπόμνημα της συντεχνίας αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι με την προτεινόμενη τροποποίηση θα δίνεται η διακριτική ευχέρεια στον Αρχηγό Αστυνομίας και στον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας «όταν το συγκεκριμένο ποινικό αδίκημα διαπράττεται από μέλη της Αστυνομίας να αντιμετωπίζει πειθαρχική αντί ποινική δίωξη», καθώς και «να υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο, μετά την ποινική καταδίκη, το υπό πειθαρχική δίωξη μέλος με το προτεινόμενο πειθαρχικό αδίκημα να αθωωθεί λόγω του ότι έχει ήδη καταδικαστεί για το ίδιο ακριβώς αδίκημα».

Σε δηλώσεις του, είπε ότι «ως Συντεχνία, θεωρούμε ότι οποιοσδήποτε συνάδελφος ανεξαρτήτως βαθμού βρεθεί ένοχος σε ποινικό αδίκημα σεξουαλικής παρενόχλησης ή άσεμνης επίθεσης, για εμάς, μετά που θα βρεθεί ένοχος από δικαστήριο, δεν έχει θέση στα Σώματα Ασφαλείας της Κυπριακής Δημοκρατίας».

Σημείωσε, ωστόσο, ότι η προσπάθεια που γίνεται στη Βουλή θα μετατρέψει αυτό το ποινικό αδίκημα σε πειθαρχικό. «Η νομολογία και ο τρόπος που το έχουν φέρει θα δώσει συγκάλυψη σε κάποιους οι οποίοι διαπράττουν αυτές τις χυδαίες πράξεις για να παραμένουν στο αστυνομικό σώμα προσβάλλοντας το ίδιο το αστυνομικό σώμα», σημείωσε.

Ερωτηθείς αν είναι ικανοποιημένος από τα μέτρα που λαμβάνονται εσωτερικά για αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, απάντησε αρνητικά, σημειώνοντας ότι θα έπρεπε να δίνεται κατάθεση σε εξωγενείς αρμόδιους. «Πρέπει να γίνει γραπτός κανονισμός και να έρθει στη Βουλή για να υπάρχει ανεξάρτητη, εκτός Αστυνομίας, επιτροπή, για να ερευνά αυτά τα θέματα», σημείωσε.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:

Stockwatch: Δυναμώνουν νόμο για παρενοχλήσεις σε αστυνομία- πυροσβεστική

Ο περί Όρκων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Όρκων Νόμου, ώστε στην ερμηνεία του όρου «Πρωτοκολλητής» να περιλαμβάνονται και πρωτοκολλητές που εργάζονται στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, καθώς και υπάλληλοι που εξουσιοδοτούνται από το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.

Ο περί Δικαστηρίων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Ο περί Δικαστηρίων (Προσωριναί Διατάξεις) (Καταργητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι:

(α) η τροποποίηση του περί Δικαστηρίων Νόμου, ώστε ποινικές υποθέσεις οι οποίες καταχωρίστηκαν σε Επαρχιακό Δικαστήριο που δεν είναι το κατά τόπον αρμόδιο δικαστήριο να παραπέμπονται στο κατά τόπον αρμόδιο δικαστήριο και  

(β) η κατάργηση του περί Δικαστηρίων (Προσωριναί Διατάξεις) Νόμου, ώστε να τερματιστεί η προ πεντηκονταετίας προσωρινή και ως σήμερα εν ισχύι ρύθμιση για τους ασκούντες ποινική δικαιοδοσία για κατάργηση της κατά τήπον αρμοδιότητας.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.

Ο περί Ποινικής Δικονομίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Ποινικής Δικονομίας Νόμου, ώστε οι διατάξεις του άρθρου 88 να μην απαιτείται να εφαρμόζονται σωρευτικώς επί των προβλεπόμενων ποινών του αδικήματος αλλά διαζευκτικώς για σκοπούς παραγραφής κατηγοριών σε συνοπτικές δίκες.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.

Ο περί Απονομής της Δικαιοσύνης (Ποικίλαι Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση των διατάξεων του άρθρου 10 του περί Απονομής της Δικαιοσύνης Νόμου, ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία υποβολής ένστασης κατά των αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου.

Ο περί Πολιτικής Δικονομίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Ο περί Δικαστηρίων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023 

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Εμπορικού Δικαστηρίου και Ναυτοδικείου (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023 

Ο περί Αποφάσεων Αλλοδαπών Δικαστηρίων (Αναγνώριση, Εγγραφή και Εκτέλεση Δυνάμει Συμβάσεως) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η εναρμόνιση των υπό τροποποίηση νομοθεσιών με τους νέους Κανονισμούς Πολιτικής Δικονομίας, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ την 1η Σεπτεμβρίου του 2023.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Ψήφιση του πλαισίου για «πόθεν έσχες» εντός Μαΐου επιδιώκει η Επ. Θεσμών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 29/04/2024, εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου: Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 Ο περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση

Nomopress

Συμμετοχική δημοκρατία, Ευρωπαϊκή Ένωση και νεολαία

Η τρίτη έκδοση του Nomopress είναι γεγονός. Ενημερωθείτε για τη συμμετοχική δημοκρατία, τη σημασία των ευρωεκλογών για την Κύπρο, τον ρόλο των νέων τεχνολογιών στην ενίσχυση της διακυβέρνησης, τα 20 χρόνια πορείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ), την ιδέα ενός κοινού ευρωπαϊκού στρατού, το μεταναστευτικό, τον πρωτογενή τομέα στην