Αξιολόγηση GRECO: 13 συστάσεις πρόληψης διαφθοράς και προώθησης ακεραιότητας στις κεντρικές κυβερνήσεις 

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/10/2023, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:

Εκθέσεις αξιολόγησης της Κύπρου από την GRECO

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι εκθέσεις αξιολόγησης της Κύπρου από την Ομάδα Κρατών Κατά της Διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO). Ειδικότερα, εξετάστηκε ο Πέμπτος γύρος αξιολόγησης που αφορά στην πρόληψη της διαφθοράς και προώθηση της ακεραιότητας στις κεντρικές κυβερνήσεις (ανώτατες εκτελεστικές αρμοδιότητες) και στα όργανα επιβολής του νόμου.

Αξιολόγηση GRECO: 13 συστάσεις πρόληψης διαφθοράς και προώθησης ακεραιότητας στις κεντρικές κυβερνήσεις

Οι 13 συστάσεις της έκθεσης GRECO για την πρόληψη της διαφθοράς στην κεντρική κυβέρνηση απασχόλησαν την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, η οποία ενημερώθηκε από την Υφυπουργό παρά τω Προέδρω, Ειρήνη Πική, ότι η κυβέρνηση έχει ήδη λάβει μέτρα για την εκπλήρωσή τους. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην ψήφιση του Κώδικα Δεοντολογίας και στη σύσταση ad hoc επιτροπής για την παρακολούθηση υλοποίησης των μέτρων.

Εξάλλου, η επικεφαλής της κυπριακής αντιπροσωπίας στην GRECO, Αλεξία Καλησπέρα, σημείωσε ότι οι συστάσεις είναι υλοποιήσιμες και μπορούν να εκπληρωθούν στο χρονοδιάγραμμα των 18 μηνών που έχει τεθεί. Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών, Δημήτρης Δημητρίου, η συζήτηση για τις συστάσεις της GRECO, που είναι συνολικά 22, θα ολοκληρωθεί σε δύο συνεδριάσεις, αφού την ερχόμενη Τετάρτη θα ακολουθήσει η συζήτηση για τις συστάσεις που αφορούν τα σώματα ασφαλείας.

Ως πολύ χρήσιμο εργαλείο βλέπει η κυβέρνηση τις συστάσεις της GRECO, όπως ανέφερε στη συνεδρίαση η Υφυπουργός παρά τω Προέδρω, Ειρήνη Πική, λέγοντας ότι συνάδουν σε μεγάλο βαθμό και με το πρόγραμμα διακυβέρνησης.

Κώδικας Δεοντολογίας

Η Υφυπουργός ανέφερε ότι μία από τις συστάσεις εκπληρώθηκε σήμερα με την έγκριση του Κώδικα Δεοντολογίας από το Υπουργικό Συμβούλιο. Ο Κώδικας, τον οποίο προλογίζει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ετοιμάστηκε λαμβάνοντας υπόψη καλές πρακτικές άλλων χωρών, σύμφωνα με την κ. Πική, τίθεται άμεσα σε εφαρμογή και αφορά σε Υπουργούς, Υφυπουργούς, Εκπρόσωπο και Αναπληρωτή Εκπρόσωπο της Κυβέρνησης, καθώς και Επιτρόπους.

Κατόπιν ερώτησης από τον Βουλευτή Ανδρέα Πασιουρτίδη, η κ. Πική διευκρίνισε ότι Κώδικας Δεοντολογίας θα έχει και συμβουλευτικό ρόλο, μέσω του Συμβούλου Δεοντολογίας, ώστε να μπορεί να αποφασίζει και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, αναφορικά με το κατά πόσο με ενέργειες των αξιωματούχων παραβιάζουν τον κώδικα. Πρόσθεσε, επίσης, ότι εφόσον ο Σύμβουλος Δεοντολογίας διαπιστώσει παραβίαση του Κώδικα, ο Πρόεδρος αποφασίζει αναγκαία και κατάλληλα μέτρα, τα οποία ανάλογα με τη σοβαρότητα μπορεί να έχουν τη μορφή διόρθωσης και ανάληψη πολιτικής ευθύνης ή και τερματισμό του μέλους της κυβέρνησης.

Πλατφόρμα e-consultation

Ως προς την εκπλήρωση των υπολοίπων συστάσεων, η κ. Πική ανέφερε ότι ετοιμάζεται πλατφόρμα που θα καλύψει κενά και θα διευκολύνει τη διαδικασία διαβούλευσης κατά την προετοιμασία νομοσχεδίων. Στην πλατφόρμα θα κατατίθενται όλα τα νομοσχέδια που βρίσκονται σε φάση διαβούλευσης, ενώ εντός της επόμενης εβδομάδας αναμένονται ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου οι καλές πρακτικές για τη διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης, καθώς και απόφαση για υποχρεωτική υποβολή των νομοσχεδίων στην πλατφόρμα από όλα τα Υπουργεία.

Επιτροπή εποπτείας συστάσεων GRECO

Επιπρόσθετα, ανέφερε η Υφυπουργός, αποφασίστηκε η σύσταση επιτροπής ad hoc, υπό την εποπτεία της ιδίας, για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης της κυβέρνησης με τις συστάσεις της έκθεσης. Σημείωσε ότι στην επιτροπή θα συμμετέχουν, επίσης, εκπρόσωπος Προεδρίας, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, καθώς και της Αρχής κατά της Διαφθοράς.

Αναφέρθηκε, ακόμα, ότι η σύσταση της GRECO, για την οποία θα χρειαστεί περισσότερη εργασία, είναι αυτή που αφορά τις πολλές επιτροπές στη λειτουργία της κυβέρνησης, όπως την Επιτροπή για το Πόθεν Έσχες, την Επιτροπή για το Ασυμβίβαστο κ.α «Πρέπει να δούμε πως γίνονται πιο αποτελεσματικές», σημείωσε η Υφυπουργός.

Γνωμοδοτικό και σύμβουλοι κυβέρνησης

Η κ. Πική επεσήμανε ότι την έκθεση γίνονται θετικές αναφορές στη σύσταση του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου για διορισμούς, προσθέτοντας ότι αυτό είναι έτοιμο να αρχίσει τη λειτουργία του από την ερχόμενη εβδομάδα με ανακοίνωση των οργανισμών για τους οποίους απευθύνουν ανοιχτή πρόσκληση. Θετική αναφορά στην έκθεση, όπως επεσήμανε η κ. Πική, γίνεται και στη σύσταση μονάδας εσωτερικού ελέγχου για το Προεδρικό.

Αναφέρθηκε, ακόμα, στη θετική επισήμανση της έκθεσης για το νομοσχέδιο που αφορά στους συμβούλους και του οποίου η κατ’ άρθρο συζήτηση στη Βουλή ολοκληρώθηκε την Παρασκευή. Η κ. Πική υπογράμμισε την ανάγκη να ψηφιστεί αυτό το συντομότερο δυνατό.

Οι Βουλευτές ανέφεραν κατά την συνεδρίαση ότι έχουν κάποιες επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο να διεκδικήσει κάποιος σύμβουλος μονιμοποίηση με μετατροπή της σύμβασής του σε αορίστου χρόνου και γι’ αυτό θα ζητήσουν νομική γνωμάτευση. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Δημήτρης Δημητρίου, ερωτηθείς μετά τη συνεδρίαση από δημοσιογράφο, κατά πόσο η διαδικασία αυτή θα καθυστερήσει την ψήφιση του νομοσχεδίου, είπε ότι αν ζητηθούν γνωματεύσεις θα είναι με χρονικό πλαίσιο.

Σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής, η κ. Πική είπε ότι έγινε μια «πολύ εποικοδομητική συζήτηση» για την πέμπτη έκδοση της αξιολόγησης της GRECO. Σημείωσε ότι, όπως ενημέρωσε την Επιτροπή, έχουν ήδη εκπληρωθεί 2-3 από τις 13 συστάσεις της έκθεσης, που αφορούν την κεντρική κυβέρνηση, αναφέροντας ως σημαντικότερη την έγκριση του Κώδικα Δεοντολογίας από το Υπουργικό Συμβούλιο.

«Έχουμε 18 μήνες μπροστά μας για τις συστάσεις της GRECO και για τον σκοπό αυτό το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε σήμερα να συσταθεί μία πενταμελής ad hoc επιτροπή υπό τη δική μου εποπτεία, η οποία θα παρακολουθεί την υλοποίηση των συστάσεων και θα προσπαθήσει να βρει τρόπους, ακριβώς για να υλοποιηθούν με τον πιο σωστό τρόπο», είπε.

Πρόσθεσε ότι είναι καλοδεχούμενη η έκθεση της GRECO και επανέλαβε ότι μέσα σε αυτή «αναφέρονται πολύ θετικά στοιχεία για την παρούσα διακυβέρνηση», όπως η σύσταση του γνωμοδοτικού συμβουλίου, το νομοσχέδιο για τους συμβούλους. «Θα συνεχίσουμε τη δουλειά για την επίτευξη όλων των συστάσεων», κατέληξε.

Εφαρμογή νομοθεσίας lobbying και κατάλληλη στελέχωση Αρχής κατά Διαφθοράς

Δύο από τις 13 συστάσεις που εξετάστηκαν στη συνεδρίαση της Επιτροπής, αφορούσαν στην Αρχή κατά της Διαφθοράς. Όπως εξήγησε στην παρέμβασή του ο Πρόεδρος της Αρχής και Επίτροπος Διαφάνειας, Χάρης Πογιατζής, οι συστάσεις αφορούν αφενός στην εφαρμογή της νομοθεσίας για το lobbying και αφετέρου στην κατάλληλη στελέχωση και υποδομές της Αρχής.

Αναφορικά με την εφαρμογή του νόμου για το lobbying, ο κ. Πογιατζής ανέφερε ότι εντός των επόμενων ημερών θα ξεκινήσει η ετοιμασία του μητρώου στο οποίο θα εγγράφονται οι λομπίστες και ακολούθως θα μπορέσει να τεθεί σε εφαρμογή η νομοθεσία. Όσον αφορά την στελέχωση και τις υποδομές της Αρχής κατά της Διαφθοράς, σημείωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με την κυβέρνηση, προκειμένου να βρεθούν τρόποι ώστε η Αρχή να προσλάβει το κατάλληλο και απαραίτητο προσωπικό, ενώ ως προς τις υποδομές είπε ότι εξασφαλίστηκαν ήδη οι πόροι για τη δημιουργία επιπρόσθετων αιθουσών για ακροάσεις.

Δηλώσεις Βουλευτών

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής ΔΗΣΥ, Δημήτρης Δημητρίου, ανέφερε ότι, αφού εξετάστηκαν οι 13 συστάσεις που αφορούν την Κεντρική Κυβέρνηση, την ερχόμενη Τετάρτη θα συζητηθούν οι συστάσεις της GRECO για τα σώματα ασφαλείας. Όσον αφορά τις 13 συστάσεις που εξετάστηκαν, σημείωσε ότι για την Επιτροπή θα είναι ένα ζήτημα το οποίο θα παραμείνει ανοιχτό και θα παρακολουθείται κατά πόσο η πρόθεση υλοποίησης των συστάσεων γίνεται στην πράξη.

Ερωτηθείς αν υπάρχουν συστάσεις για τη Βουλή που είναι σε εκκρεμότητα, ο κ. Δημητρίου απάντησε ότι η σύσταση που προκύπτει από τον 4ο κύκλο αξιολόγησης, ο οποίος αφορά τη Βουλή, τα δικαστήρια και τη Γενική Εισαγγελέα, που έχει και συστάσεις και στον 5ο κύκλο, αφορά καθαρά το ζήτημα του πόθεν έσχες. «Όταν – και ευελπιστούμε πως θα γίνει πριν τις συνεδριάσεις για τους προϋπολογισμούς – ψηφιστούν οι προτάσεις νόμου για το πόθεν έσχες, θα κλείσουν και οι εκκρεμότητες που έχουμε και στον 4ο κύκλο και οι συστάσεις που αφορούν και τον 5ο κύκλο αξιολόγησης», σημείωσε.

Αναφορικά με την ανάγκη άμεσης ψήφισης του νομοσχεδίου για τους διορισμούς συμβούλων, ο κ. Δημητρίου ρωτήθηκε αν θα προκύψει καθυστέρηση από τυχόν νομική γνωμάτευση που προτίθεται να ζητηθεί για το θέμα. Απάντησε ότι αν ζητηθούν γνωματεύσεις θα είναι με χρονικό πλαίσιο.

«Υπάρχουν οι αναγνώσεις που γίνονται από τη Νομική Υπηρεσία και από την Επίτροπο Νομοθεσίας για τον τρόπο ρύθμισης του ζητήματος των συμβούλων, που δεν μιλούν για αγορά υπηρεσιών, αλλά για μια σύμβαση κλειστού τύπου, πενταετίας, που δεν θα γίνεται ανανέωση», ανέφερε.

Ωστόσο, σημειώνοντας ότι οι Βουλευτές έχουν την τελική ευθύνη, είπε ότι «δεν θέλει κανένας Βουλευτής να δει συμβούλους Υπουργών ή Προέδρου της Δημοκρατίας ή Προέδρου της Βουλής, να νομιμοποιούνται στην κυβέρνηση σε μέλλοντα χρόνο». Ως εκ τούτου, είπε, «πριν ψηφίσουμε, θέλουμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο σίγουροι πως αυτό που θα ψηφίσουμε δεν θα ανοίγει ένα παράθυρο στο διηνεκές, όπου θα βλέπουμε πολιτικούς διορισμούς να μονιμοποιούνται στο κράτος».

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, αναφέρθηκε στη δέσμευση της εκτελεστικής εξουσίας για τη σύσταση μιας επιτροπής που θα ελέγχει τη συμμόρφωση με τις συστάσεις, καθώς και στο ότι έχει ετοιμαστεί κώδικας δεοντολογίας, ο οποίος θα κατατεθεί και στη Βουλή.

Ανέφερε, ωστόσο, ότι «και επί προηγούμενης διακυβέρνησης, η περιβόητη Χάρτα Δεοντολογίας, παρά το γεγονός ότι υπογραφόταν, ουδέποτε τηρήθηκε, με κραυγαλέες περιπτώσεις όσον αφορά το πρόγραμμα των πολιτογραφήσεων, όπου οι Υπουργοί αποφάσιζαν για αιτήσεις που έρχονταν από τα γραφεία τους ή συνδεδεμένα μ’ αυτά πρόσωπα ή γραφεία».

Στελέχωση της Αρχής κατά της Διαφθοράς συζητούν Ε. Πική και Επ. Διαφάνειας

Την Παρασκευή 13/10 στις 9:00 π.μ. συναντά η Υφυπουργός παρά των Προέδρω, Ειρήνη Πική, τον Επίτροπο Διαφάνειας, Χάρη Πογιατζή, προκειμένου να συζητήσουν τρόπους για επαρκή και κατάλληλη στελέχωση της Αρχής Κατά της Διαφθοράς. Αυτό ανέφερε ο κ. Πογιατζής, στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή για τις συστάσεις της έκθεσης GRECO, καθώς μεταξύ των παρατηρήσεων της έκθεσης περιλαμβάνεται και αναφορά σε ελλιπή στελέχωση της Αρχής, όπως είπε ο κ. Πογιατζής. 

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Επίτροπος Διαφάνειας ενώπιον της Επιτροπής, η Αρχή κατά της Διαφθοράς διαθέτει οχτώ άτομα προσωπικό, εκ των οποίων μόνο το ένα είναι μόνιμο, ενώ τα υπόλοιπα εργάζονται στην Αρχή με απόσπαση από άλλες υπηρεσίες ή με συμβάσεις. Πρόσθεσε ότι είναι σημαντικό να μπορεί η Αρχή να επιλέγει το προσωπικό της, ώστε αυτό να χαίρει απόλυτης εμπιστοσύνης. Σημείωσε ότι δεν υπήρξαν μέχρι στιγμής περιστατικά διαρροής εγγράφων της Αρχής, όμως θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι κάτι τέτοιο δε θα συμβεί.

Ο κ. Πογιατζής ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών, ότι μεταξύ των 13 συστάσεων της έκθεσης GRECO που αφορούν την κεντρική κυβέρνηση, η σύσταση με αριθμό 12 αφορά στη στελέχωση της Αρχής κατά της Διαφθοράς, όπως επίσης και τις εγκαταστάσεις και τους χώρους που διαθέτει. Σημείωσε ότι, όσον αφορά τους χώρους, η Αρχή έχει εξασφαλίσει κονδύλι ώστε να προχωρήσει στην ετοιμασία δύο αιθουσών, κατάλληλα διαμορφωμένων για ακροάσεις, καθώς μέχρι στιγμής διαθέτει μόνο μία τέτοια αίθουσα.

Από την πλευρά της, η Υφυπουργός παρά τω Προέδρω, Ειρήνη Πική, σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής και ερωτηθείσα για το θέμα της στελέχωσης της Αρχής κατά της Διαφθοράς, ότι η κυβέρνηση θα παράσχει «οποιαδήποτε υποδομή και στελέχωση για να εξασκήσει σωστά τον ρόλο της».

Σημείωσε, ακόμα, ότι όπως ανέφερε και ο κ. Πογιατζής, έχει δοθεί στην Αρχή ό,τι έχει ζητήσει και από πλευράς οικονομικών πόρων. «Το θέμα είναι η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη και σωστή στελέχωση, για να μπορεί ακριβώς να επιτελέσει το πάρα πολύ σημαντικό της έργο (η Αρχή)», κατέληξε η κ. Πική.

Αναλυτικά οι συστάσεις της GRECO αναφορικά με κεντρικές κυβερνήσεις (ανώτατες εκτελεστικές αρμοδιότητες)

(α) Όπως (i) οι απαιτήσεις ακεραιότητας για τα άτομα που προσλαμβάνονται κατά τη διακριτική ευχέρεια της κεντρικής κυβέρνησης για να δίδουν συμβουλή σε πρόσωπα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα ή για σκοπούς εκτέλεσης παρόμοιων καθηκόντων, να ρυθμίζονται διεξοδικά, περιλαμβανομένων όσο αφορά κανόνες συμπεριφοράς, συγκρούσεις συμφερόντων και υποχρεώσεις οικονομικής αποκάλυψης, και (ii) ότι τα ονόματα, καθήκοντα και συμβατικά ωφελήματα (μισθοί κλπ.) αυτών που προσλαμβάνονται για τις θέσεις αυτές να είναι εύκολα προσβάσιμα διαδικτυακά και, όταν πρόκειται για μερική εργοδότηση/ad hoc πρόσληψη, να περιλαμβάνονται πληροφορίες για την κύρια απασχόληση/δραστηριότητες τους (παράγραφος 45),

(β) Όπως άτομα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα να υποβάλλονται σε έλεγχο ακεραιότητας προτού ή αμέσως μετά τον διορισμό τους για σκοπούς εντοπισμού και διαχείρισης πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων (παράγραφος 46),

Την ανάπτυξη μιας συντονισμένης στρατηγικής για την ακεραιότητα των ατόμων που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα, βάσει συστηματικής και περιεκτικής αξιολόγησης κινδύνου, με σκοπό την πρόληψη και διαχείριση συγκρούσεων συμφερόντων, που να περιλαμβάνει κατάλληλα και αποτελεσματικά μέτρα συμβουλευτικής, παρακολούθησης και συμμόρφωσης (παράγραφος 57),  

(γ) Όπως (i) υιοθετηθεί ένας κώδικας δεοντολογίας για τα άτομα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα, δημοσιευμένος και συμπληρωμένος με ειδική καθοδήγηση αναφορικά με τις συγκρούσεις συμφερόντων και άλλα σχετικά θέματα ακεραιότητας (όπως την πρόληψη της σύγκρουσης συμφερόντων, δώρα, φιλοξενία και άλλα πλεονεκτήματα, επαφές τρίτων μερών, πρόσθετες δραστηριότητες και καταστάσεις μετά την εργοδότηση, υποχρεώσεις αποκάλυψης, την μεταχείριση εμπιστευτικών πληροφοριών), και (ii) ότι πρέπει να συνδυασθεί με ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό μηχανισμό επίβλεψης και κυρώσεων (παράγραφος 61),

(δ) Ανάπτυξη μηχανισμών για την προώθηση και την ανάδειξη της ευαισθητοποίησης σε θέματα ακεραιότητας ανάμεσα σε άτομα που ασκούν ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα, συμπεριλαμβανομένης και μέσω επιμόρφωσης για την ακεραιότητα σε τακτά χρονικά διαστήματα, και (ii) εγκαθίδρυση ειδικής εμπιστευτικής συμβουλευτικής για παροχή συμβουλής σε άτομα που ασκούν ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα για την ακεραιότητα, τις συγκρούσεις συμφερόντων και την πρόληψη της διαφθοράς (παράγραφος 63),

(ε) (i) Όπως η πρόσβαση σε πληροφορίες να είναι αντικείμενο μιας ανεξάρτητης και διεξοδικής ανάλυσης, με ιδιαίτερη εστίαση στον σκοπό του Νόμου 184(I)2017, τις εξαιρέσεις στο δικαίωμα στην πρόσβαση σε πληροφορίες και την εφαρμογή αυτών των εξαιρέσεων στην πράξη, τις εφαρμόσιμες προθεσμίες, στο σύστημα των τελών και την εφαρμογή του νόμου, και (ii) υπό το φως των ευρημάτων της ανάλυσης αυτής, να ληφθούν επιπρόσθετα μέτρα για τη βελτίωση της δημοσίας πρόσβασης σε πληροφορίες και μια κουλτούρα διαφάνειας ανάμεσα στις δημόσιες αρχές, όπου είναι απαραίτητο (παράγραφος 73),

(ζ) Την υιοθέτηση ενός θεσμικού μηχανισμού για την παρακολούθηση της ποιότητας της διαδικασίας διαβούλευσης ώστε να διασφαλιστεί η σχετική και έγκαιρη εμπλοκή των ενδιαφερομένων στην πολιτική/ρυθμιστική ανάπτυξη (παράγραφος 76),  

(η) Όπως η Αρχή κατά της Διαφθοράς αναπτύξει πρακτική καθοδήγηση για την εφαρμογή των κανόνων για το πώς άτομα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα εμπλέκονται σε επαφές με λομπίστες και άλλα τρίτα μέρη τα οποία αναζητούν να επηρεάσουν κυβερνητικές διαδικασίες και αποφάσεις (παράγραφος 81),  

(θ) Όπως αναθεωρηθεί το καθεστώς μετά την εργοδότηση ούτως ώστε να βελτιωθεί η διαφάνεια και η αποτελεσματικότητα του και να διευρυνθεί το πεδίο του για να καλύψει όλα τα άτομα με ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα (παράγραφος 124),

(ι) (i) Την επέκταση σε όλα τα άτομα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα (συμπεριλαμβανομένων των αναπληρωτών εκπροσώπων, του διευθυντή του Γραφείου Τύπου του Προέδρου, των συμβούλων του Προέδρου και των CPTAs που έχουν προσληφθεί κατά τη διακριτική ευχέρεια της κεντρικής κυβέρνησης για να συμβουλεύουν τα άτομα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα) του καθήκοντος να δηλώνουν τα οικονομικά συμφέροντα τους, και να αξιολογηθεί η συμπερίληψη των πληροφοριών για συζύγους, πολιτικούς συμβίους και εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας, (είναι κατανοητό ότι οι τελευταίες πληροφορίες δεν είναι αναγκαίο να δημοσιεύονται); (ii) τον επανασχεδιασμό των δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων για παροχή αναλυτικότερης πληροφόρησης και καλύτερης συγκρισιμότητας, (iii) την υποβολή τους διαδικτυακά σε μορφή που να είναι αναγνώσιμη από μηχανή για να επιτραπεί η αυτοματοποιημένη επεξεργασία και επαλήθευση, και (iv) την αναθεώρηση της συχνότητας της υποχρέωσης αποκάλυψης με σκοπό την ενίσχυση της χρησιμότητας των πληροφοριών που παραλαμβάνονται και τη συνολική αποτελεσματικότητα του συστήματος (παράγραφος 129),

(κ) (i) Τη διασφάλιση ουσιαστικών επαληθεύσεων οικονομικών δηλώσεων ατόμων που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα, (ii) να δοθεί για το σκοπό αυτό επαρκής εξουσία, εξειδίκευση, πόροι, και ανεξαρτησία, και (iii) να τεθούν σε εφαρμογή ξεκάθαρες επιπτώσεις και αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις για να διασφαλιστεί η αλήθεια των πληροφοριών που δηλώνονται, καθώς επίσης και η ουσιαστικά έγκαιρη υποβολή δήλωσης (παράγραφος 130),

(λ) Όπως η Αρχή Κατά της Διαφθοράς να εφοδιαστεί με επαρκείς υλικούς και οικονομικούς πόρους καθώς επίσης και με πόρους προσωπικού για να εκτελεί τα καθήκοντα της προληπτικά και αποτελεσματικά σε σχέση με άτομα που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα (παράγραφος 147),  

(μ) Αναφορικά με τα εξειδικευμένα όργανα για θέματα που σχετίζονται με την πρόληψη της διαφθοράς προσώπων που τους έχουν ανατεθεί ανώτατα εκτελεστικά καθήκοντα συνιστά ότι (i) πρέπει να ληφθούν μέτρα για εξορθολογισμό των εργασιών τους και για ανάπτυξη μεταξύ τους αποτελεσματικής θεσμοθετημένης συνεργασίας, ανταλλαγής πληροφοριών και διαδικασιών ανατροφοδότησης, και (ii) ότι πρέπει να λειτουργούν με κατάλληλο επίπεδο διαφάνειας και να εκδίδουν τακτικές εκθέσεις για τη δραστηριότητα τους, οι οποίες να κοινοποιούνται κατάλληλα στο κοινό (παράγραφος 148).

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Σύμβουλος Δεοντολογίας για συστάσεις Greco

Πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο της Επιτροπής Δεοντολογίας και Προστασίας του Αθλητισμού

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι πρόσφατες καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας και αφορούν ενδεχόμενες πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο της Επιτροπής Δεοντολογίας και Προστασίας του Αθλητισμού.

Λιγότερες κατά 40% οι υποθέσεις στην Επ. Δεοντολογίας και Προστασίας Αθλητισμού

Μικρότερος κατά 40% είναι ο αριθμός των υποθέσεων που βρίσκονται φέτος ενώπιον της Επιτροπής Δεοντολογίας και Προστασίας του Αθλητισμού (ΕΔΠΑ), σε σχέση με πέρσι, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Άντρος Καπαρδής, κατά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών. Τα μέλη της ΕΔΠΑ συμμετείχαν στη συνεδρίαση με σκοπό να ενημερώσουν τους Βουλευτές για την πρόοδο των υποθέσεων και ανέφεραν ότι σε σύνολο 27 υποθέσεων, οι 18 είναι σε εξέλιξη και οι εννιά έχουν ήδη κλείσει και έχουν παραδοθεί τα πορίσματα.

Ο κ. Καπαρδής αναφέρθηκε στη μείωση του αριθμού των υποθέσεων, επισημαίνοντας ότι το έργο της Επιτροπής φαίνεται να έχει πλέον και αποτρεπτικό ρόλο, ενώ μέχρι τώρα ήταν κατασταλτική η προσέγγιση της Επιτροπής, με διερεύνηση καταγγελιών, ετοιμασία εκθέσεων και ενημέρωση Αστυνομίας και του Γενικού Εισαγγελέα. «Έγνοια μας να επενδύσουμε και στην πρόληψη», είπε ο κ. Καπαρδής, υπογραμμίζοντας ότι έτσι θα εξαλειφθούν φαινόμενα που στιγματίζουν τον χώρο του αθλητισμού.

Από την πλευρά του, ο Αντιπρόεδρος της ΕΔΠΑ, Ευθύμιος Ευθυμίου, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι κάποιοι από όσους καλούνται να παρουσιαστούν ενώπιον της Επιτροπής, στο πλαίσιο της διερεύνησης υποθέσεων, δεν προσέρχονται κατόπιν συμβουλής των δικηγόρων τους. Σημείωσε ότι κάποιοι θεωρούν ότι η ΕΔΠΑ δεν μπορεί να κάνει καμία έρευνα, επειδή δεν υπάρχουν κανονισμοί, ανέφερε όμως ότι δεν είναι αναγκαίοι οι κανονισμοί για να λειτουργήσουν οι νόμοι.

«Υπάρχει μεθοδευμένη προσπάθεια να χτυπηθεί η Επιτροπή, γιατί φαίνεται ότι με τις έρευνες που έχει διατάξει, έχει επηρεάσει μεγάλα συμφέροντα», είπε ο κ. Ευθυμίου. Πρόσθεσε ότι για δύο περιπτώσεις που δεν προσήλθαν μετά από κλήτευση της ΕΔΠΑ, έγιναν καταγγελίες στον Γενικό Εισαγγελέα, αλλά σημείωσε ότι πρόσφατα έλαβαν απάντηση από τη Νομική Υπηρεσία πως δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία.

Αντίθετα, είπε, η ΕΔΠΑ θεωρεί ότι υπάρχουν επαρκή στοιχεία, από τη στιγμή που καλείται κάποιος να παρουσιαστεί στην Επιτροπή και δεν εμφανίζεται, εφόσον, σύμφωνα με τον νόμο, είναι ένοχος αδικήματος όποιος δεν παρουσιάζεται στην επιτροπή και προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως έξι μήνες ή/και χρηματική ποινή έως €10.000.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Δημήτρης Δημητρίου, σε δηλώσεις του είπε ότι ως επιτροπή, θέτουν πολύ ψηλά το ζήτημα της δεοντολογίας στον αθλητισμό. «Ο αθλητισμός είναι ένα κοινωνικό αγαθό, το οποίο πρέπει να το προστατεύσουμε», υπογράμμισε.

Σημείωσε ότι η συζήτηση στην Επιτροπή διεξήχθη σε ένα επίπεδο ενημέρωσης για τις εξελίξεις σε σχέση με τις υποθέσεις που η Επιτροπή έχει διορίσει ερευνώντες λειτουργούς. Ανέφερε ότι αυτές είναι 27 στο σύνολό τους, εκ των οποίων οι 18 είναι σε εξέλιξη και οι εννιά έχουν ήδη κλείσει και έχουν παραδοθεί τα πορίσματα. Από τις 18, σημείωσε, οι 8-9 είναι στο τελικό στάδιο. «Από τις εννιά που παραδόθηκαν, έχουμε ενημερωθεί ότι οι δύο είναι ήδη στα χέρια του Γενικού Εισαγγελέα για το τι δέον γενέσθαι», είπε.

Σημείωσε ότι «κανένας δεν θέλει να μολύνει την οποιαδήποτε υπόθεση και αύριο να επικαλούνται τις συνεδριάσεις της Βουλής για να πέφτουν υποθέσεις», αναφέροντας, ταυτόχρονα, ότι «κανείς δεν μπορεί να περιορίσει και τον ρόλο των Βουλευτών και της Βουλής των Αντιπροσώπων για να διεξάγει τον απαραίτητο κοινοβουλευτικό έλεγχο».

«Δεν μπορεί κανένας να θέτει εν αμφιβόλω είτε νομοθεσίες, είτε επιτροπές, Αρχές που προνοούνται από τις νομοθεσίες. Είναι βασικό αξίωμα αυτό. Διατύπωσα την αμέριστη στήριξη και συμπαράσταση που έχει η επιτροπή Δεοντολογίας και Προστασίας του Αθλητισμού από την Επιτροπή Θεσμών και από το σύνολο των Βουλευτών και πως είμαστε στη διάθεσή τους για να συζητήσουμε και αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο, και κανονισμούς αν χρειάζονται και τη στήριξη στο έργο το οποίο παράγει», κατέληξε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, ανέφερε ότι η ενημέρωση της Επιτροπής δεν ήταν σε σημείο που θα δημιουργούσε πρόβλημα στις διάφορες έρευνες.

«Αυτό το οποίο μας προβλημάτισε ήταν η ενημέρωση από την Επιτροπή ότι σε κάποιες περιπτώσεις άτομα τα οποία κλήθηκαν να δώσουν κατάθεση αρνήθηκαν να το πράξουν. Μάλιστα, ενώ αυτό είναι ποινικό αδίκημα με βάση την ειδική νομοθεσία, σε δύο περιπτώσεις όπου έγιναν καταγγελίες προς τη Νομική Υπηρεσία τους κοινοποιήθηκε πρόσφατα ότι δεν προκύπτει διάπραξη οποιουδήποτε ποινικού αδικήματος», είπε.

Ο κ. Πασιουρτίδης σημείωσε ότι οι επιτροπές συστήνονται όχι για το θεαθήναι αλλά για να ασκούν αποτελεσματικά τον ρόλο τους. «Αν στο τέλος της ημέρας ο καθένας θεωρεί ότι θα αποφασίζει κατά το δοκούν με ποιες κλήσεις συμμορφώνεται, πού δίνει πληροφορίες ή όχι, παρά το γεγονός ότι η νομοθεσία είναι ρητή σε αυτόν τον τομέα, τότε λυπούμαι να παρατηρήσω ότι όσοι έχουμε αυτές τις απόψεις είμαστε συνυπεύθυνοι στη διόγκωση της διαφθοράς στην Κύπρο», ανέφερε.

Σημείωσε, τέλος, ότι θα αναμένουν τα αποτελέσματα της ποινικής έρευνας στο πόρισμα Κούμα, και θα τοποθετηθούν όταν έχουν λεπτομερέστερη ενημέρωση.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Αρχή κατά Διαφθοράς για στάση Εισαγγελίας, συμπερίληψη Γενικού και Βοηθού Εισαγγελέα στο πόθεν έσχες

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 15/05/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής κατά Διαφθοράς Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς.  Ανησυχία από Βουλευτές-Αρχή κατά Διαφθοράς για στάση Εισαγγελίας στην υπόθεση Κατσουνωτού Την