Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 25/09/2023, μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.
Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν την Προεδρία και Προεδρικό Μέγαρο, το Υφυπουργείο Τουρισμού, τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας και το Υπουργείο Οικονομικών.
Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν το Τμήμα Γεωργίας και τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Ομόφωνη απόρριψη αποδέσμευσης υπερωριών υπαλλήλου στην Προεδρία από Επ. Οικονομικών
Κατά πλειοψηφία τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών ενέκριναν τα κονδύλια που ζήτησε το προεδρικό να αποδεσμευθούν για την πληρωμή μισθών, ενώ ομόφωνα η Επιτροπή απέρριψε το αίτημα που αφορούσε τις υπερωρίες υπαλλήλου που βρίσκεται αποσπασμένη στην Προεδρία.
Το προεδρικό ζητούσε την αποδέσμευση συνολικών πιστώσεων ύψους 237.302 ευρώ εκ των οποίων 226.302 ευρώ αφορούσε «Αντιμισθία» και 11.000 ευρώ «Αγορά Υπηρεσιών».
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης είπε ότι «15 μέρες μετά την πρώτη συνεδρία όταν ξεκίνησε να αποκαλύπτεται το απίστευτο φιάσκο/σκάνδαλο με τις υπερωρίες της αναπληρώτριας Κυβερνητικής Εκπροσώπου, από τότε που έγινε προσπάθεια το θέμα να κλείσει άρον – άρον στην Επιτροπή με την έγκριση των αντίστοιχων κονδυλίων σήμερα υπήρξε κατάληξη με την τοποθέτηση των πολιτικών κομμάτων».
Ανέφερε μεταξύ άλλων ότι σε όλη την διαδρομή είναι η επιμονή του ΑΚΕΛ που δεν έκλεισε άρον – άρον το θέμα, που οδήγησε στην απόσυρση του αιτήματος από το Προεδρικό, που αποκαλύφθηκε το γεγονός ότι οι υπερωρίες ήδη πληρώνονταν και που αποκαλύφθηκε η εμπλοκή του Κυβερνητικού Εκπροσώπου.
Ο κ. Χριστοφίδης είπε ακόμη ότι «σήμερα η πλειοψηφία της Επιτροπής αποφάσισε να εγκρίνει τα κονδύλια του Προεδρικού χωρίς το κονδύλι που αφορά την αναπληρώτρια Κυβερνητική Εκπρόσωπο αλλά και χωρίς το κονδύλι που αφορά στην υπερωριακή απασχόληση της Βοηθού της Πρώτης Κυρίας η οποία είναι επίσης με απόσπαση στο Προεδρικό».
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ εξέφρασε διαφωνία με αυτή την θέση, λέγοντας ότι η Επιτροπή Οικονομικών είχε ένα μέτρο πίεσης για το Προεδρικό και για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και πρόσθεσε ότι «μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία επίσημη τοποθέτηση του τεραστίου φιάσκου/σκανδάλου» και «καμία ανάληψη πολιτικής ευθύνης».
«Δεν μπορεί μπροστά σε αυτή την αποκαρδιωτική εικόνα η Επιτροπή Οικονομικών να αφαιρεί τον μοχλό πίεσης που έχει για να ασκήσει πίεση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας», ανέφερε και εξέφρασε απογοήτευση για την στάση των συγκυβερνώντων κομμάτων αλλά και για την στάση του ΔΗΣΥ ο οποίος προφανώς έκανε πλάτες, όπως είπε, «στο συγκεκριμένο θέμα στον Πρόεδρο και στο Προεδρικό».
Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι το ΑΚΕΛ θα συνεχίσει να επιμένει ώστε να ριχτεί άπλετο φως σε αυτή την υπόθεση και για να αποδοθεί δικαιοσύνη με την ανάληψη της τεράστιας πολιτικής ευθύνης που υπάρχει όχι μόνο στην κ. (Κυβερνητική Εκπρόσωπο Δόξα) Κωμοδρόμου, η οποία προφανώς δεν αποφάσισε από μόνη της να παίρνει υπερωρίες, αλλά και σε όσους ενορχήστρωσαν και εκτέλεσαν αυτό το σκάνδαλο».
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Έκοψαν το κονδύλι για συνεργάτιδα πρώτης κυρίας
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Ο περί Διοικητικής Συνεργασίας στον Τομέα της Φορολογίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Διοικητικής Συνεργασίας στον Τομέα της Φορολογίας Νόμου, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας.
Ολοκληρώθηκε ο νομοτεχνικός έλεγχος του εναρμονιστικού νομοσχεδίου
Ολοκληρώθηκε ο νομοτεχνικός έλεγχος του εναρμονιστικού νομοσχεδίου «Ο περί Διοικητικής Συνεργασίας στον Τομέα της Φορολογίας» και αναμένεται η Επιτροπή Οικονομικών να τοποθετηθεί στη συνεδρία της την ερχόμενη Δευτέρα επί του νομοσχεδίου για να προωθηθεί στη συνέχεια στην Ολομέλεια της Βουλής.
Το νομοσχέδιο αφορά την διοικητική συνεργασία των φορολογικών αρχών των κρατών μελών της ΕΕ για την ανταλλαγή πληροφοριών σε σχέση με τους φορολογούμενους. Η οδηγία θεσπίζει νέους κανόνες για την βελτίωση των διαδικασιών συνεργασίας των εθνικών φορολογικών αρχών των κρατών μελών της ΕΕ και περιλαμβάνει την υποβολή στοιχείων για πωλήσεις και υπηρεσίες που εκτελούνται μέσω ψηφιακών πλατφορμών.
Η συγκεκριμένη τροποποίηση στόχο έχει να παράσχει τη δυνατότητα στις φορολογικές αρχές για στοιχεία ώστε ο καθένας να καταβάλλει τη φορολογία που του αναλογεί και ειδικότερα φορολογούμενοι που εξασφαλίζουν τα έσοδα τους μέσω ψηφιακών πλατφόρμων.
Επίσης, η οδηγία επιδιώκει τη βελτίωση της συνεργασίας των φορολογικών αρχών των κρατών μελών διατηρώντας ταυτόχρονα το χαμηλό διοικητικό φόρτο για τις επιχειρήσεις με την εφαρμογή ενός κοινού ευρωπαϊκού προτύπου για την ανταλλαγή πληροφοριών.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η Κύπρος όφειλε να εφαρμόσει τις εν λόγω διατάξεις από 31 Δεκεμβρίου του 2022 και ως εκ τούτου εκκρεμεί επιστολή παράβασης για μη κοινοποίηση μέτρων εναρμόνισης.
Σε τοποθέτηση της, ενώπιον της Επιτροπής, η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Ειρήνη Λοϊζίδου Μιχαηλίδου είπε ότι η μεταφορά του πλαισίου της προστασίας προσωπικών δεδομένων από την οδηγία στο εθνικό δίκαιο, ύστερα από διαβούλευση, με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες έχει γίνει ορθά με παραπομπή στα συγκεκριμένα αναγκαία άρθρα και διασφαλίστηκε, όπου υπάρχει ο περιορισμός κάποιων υποχρεώσεων ή δικαιωμάτων που προβλέπονται, όπως είπε, ότι θα υπάρχει πάντοτε η εποπτεία του Γραφείου της Επιτρόπου και όπου ζητηθεί αυτό θα επεμβαίνει.
«Η εισήγηση μας για το λεκτικό έχει γίνει πλήρως αποδεκτή και είμαστε ικανοποιημένοι», σημείωσε.
Ο περί Ηλεκτρονικού Χρήματος (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Ο περί των Συμβάσεων Καταναλωτικής Πίστης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η εκ νέου και ορθότερη εναρμόνιση με αριθμό πράξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σκοπό να καθοριστεί ως αρμόδιος φορέας για την εναλλακτική επίλυση καταναλωτικών διαφορών οποιοσδήποτε φορέας που είναι αναγνωρισμένος ως φορέας Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών, αντί αποκλειστικά ο Ενιαίος Φορέας Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης, όπως ισχύει σήμερα.
Η Βοηθός Χρηματοοικονομικός Επίτροπος Βαλεντίνα Γεωργιάδου ζήτησε όπως μη διαφοροποιηθεί το νομοσχέδιο που διέπει τον Ενιαίο Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης.
Σχολιάζοντας το γεγονός ότι το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι Φορείς Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών θα περιορίζονται σε παράπονα μόνο από φυσικά πρόσωπα, η κ. Γεωργιάδου είπε ότι ο Φορέας δεν περιορίζεται μόνο σε παράπονα που προέρχονται μόνο από φυσικά πρόσωπα, αλλά δύναται να επιληφθεί παράπονα που προέρχονται και από νομικά πρόσωπα, καταδεικνύοντας έτσι ότι ο Φορέας έχει και μια άλλη δικαιοδοσία που δεν καλύπτεται από τους συγκεκριμένους Φορείς.
Επιπλέον, η κ. Γεωργιάδου αφού σημείωσε ότι από τον προϋπολογισμό του Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης καλύπτεται μόνο η μισθοδοσία του Επιτρόπου και Βοηθού Επιτρόπου και πρόσθεσε ότι ο υπόλοιπος προϋπολογισμός του Φορέα καλύπτεται από τους χρηματοδότες που προέρχονται από τρεις τομείς, τραπεζικός, ασφαλιστικός και επενδυτικός.
Ανέφερε ότι η χρηματοδότηση γίνεται από τον υπολογισμό και την καταβολή της πάγιας ετήσιας εισφοράς που θα πρέπει να καταβάλει η κάθε χρηματοοικονομική επιχείρηση που προέρχεται από τους τρεις αυτούς τομείς και πρόσθεσε ότι από κάθε χρηματοοικονομική επιχείρηση κατατίθεται ένα συγκεκριμένο ποσό με το οποίο χρηματοδοτείται η λειτουργία του Φορέα.
Για παράδειγμα ανέφερε ότι το ανώτατο όριο που μπορείς να χρεώσεις για τις τράπεζες είναι 80.000 ευρώ και το κατώτατο 3.000 ευρώ.
Η κ. Γεωργιάδου δεσμεύτηκε εντός της Επιτροπής να προσκομίσει επιπρόσθετα στοιχεία σε σχέση με τα τέλη που καταβάλλουν οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 6) Νόμος του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του εδαφίου (3) του άρθρου 81 των περί Φόρων κατανάλωσης Νόμων του 2004 έως 2022 για σκοπούς εναρμόνισης της εθνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις του εδαφίου 2 του άρθρου 2 της Οδηγίας του Συμβουλίου 2011/64/ΕΕ της 21ης Ιουνίου 2011 για τη διάρθρωση και τους συντελεστές του ειδικού φόρου κατανάλωσης που εφαρμόζονται στα βιομηχανοποιημένα καπνά.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Ο περί Ασφάλειας Δικτύων και Συστημάτων Πληροφοριών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, με σκοπό η Αρχή Ψηφιακής Ασφάλειας, η οποία ορίστηκε ως η εθνική αρχή πιστοποίησης της κυβερνοασφάλειας με σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, να αποκτήσει τις απαραίτητες αρμοδιότητες και εξουσίες, για επιτέλεση του έργου της.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του σχετικού άρθρου του βασικού νόμου που αφορά στο Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής ώστε να επιτευχθεί η συμμόρφωση με την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 26 Ιανουαρίου 2022, σύμφωνα με την οποία, οι Ετήσιες Εκθέσεις των Υπουργείων/ Υφυπουργείων, κατατίθενται σε ηλεκτρονικό μορφή μόνο, στη Βουλή των Αντιπροσώπων, για ενημέρωση της.
Επιπρόσθετα, κατ’ εφαρμογή της προαναφερθείσας Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι, η Ετήσια Έκθεση του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, θα πρέπει να ετοιμάζεται και να αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υφυπουργείου, το αργότερο μέχρι το τέλος Μαρτίου, του χρόνου που ακολουθεί την περίοδο που καλύπτει η Ετήσια Έκθεση.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Ο περί Διαστήματος Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η δημιουργία εθνικής νομοθετικής ρύθμισης για την εξουσιοδότηση και εγγραφή των διαστημικών δραστηριοτήτων, στη βάση των σχετικών διεθνών Συμβάσεων, στις οποίες η Κυπριακή Δημοκρατία αποτελεί συμβαλλόμενο μέρος. Με τη θέσπιση της εν λόγω νομοθεσίας, η Κύπρος θέτει γερά θεμέλια για την ανάπτυξη και ενδυνάμωση του διαστημικού της Οικοσυστήματος.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πρόσθετων πιστώσεων ύψους εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ (€120.000), οι οποίες αφορούν την κάλυψη του κόστους για την αμοιβή διοικητικού προσωπικού μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας πρόσληψης πρόσθετου συμβασιούχου προσωπικού για στελέχωση του Φορέα.
Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια για ψήφιση.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ