Επιτροπή Οικονομικών: ΦΠΑ πρώτης κατοικίας, προϋπολογισμός €172 εκατ. και αποδεσμεύσεις κονδυλίων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/06/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2019

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι:

(α) Η στοχευμένη επιβολή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (5%) στην παράδοση ή ανέγερση κατοικίας η οποία να καλύπτει τα πρώτα 140 τ.μ. της κατοικίας με μέγιστο εμβαδό τα 200 τ.μ..

(β) Η διόρθωση στρεβλώσεων και αδυναμιών σε σχέση με την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (5%) στην παράδοση ή ανέγερση κατοικίας.

Αντιδράσεις και για το νέο νομοσχέδιο μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στην απόκτηση κατοικίας

Σοβαρές αντιρρήσεις προκάλεσε το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ κατά την αγορά ή την ανέγερση κύριας κατοικίας.

Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο, το οποίο παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών Γιώργος Παντελή, εισάγει διαχωρισμό στην αξία και στο οικοδομήσιμο εμβαδόν μεταξύ κατοικιών και διαμερισμάτων. Ωστόσο, όλοι οι επλεκόμενοι ζήτησαν να γίνουν νέες διαβουλεύσεις με την Κομισιόν, ώστε να αυξηθεί η αξία, η μεταβατική περίοδος και τα εμβαδά των διαμερισμάτων.

Ειδικότερα, για κατοικίες το αναθεωρημένο νομοσχέδιο προνοεί επιλέξιμη αξία μέχρι €350.000 ευρώ ενώ του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 5% θα επωφελούνται κατοικίες με εμβαδόν μέχρι 220 τετραγωνικών μέτρων (τμ) με το όφελος να αφορά τα πρώτα 170 τμ. Για τα διαμερίσματα η αξία καθορίστηκε στα €200.000 με εμβαδόν μέχρι 110 τμ, ενώ του μειωμένου συντελεστή επωφελούνται τα πρώτα 90 τμ.

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Παντελή, το νομοσχέδιο προνοεί μεταβατική διάταξη σύμφωνα με την οποία όσοι υποβάλουν αίτηση στην Υπηρεσία ΦΠΑ μέχρι τη 30η Νοεμβρίου του 2022, αφού πρώτα εξασφαλίσουν οικοδομική άδεια, θα δικαιούνται να επωφεληθούν των υφιστάμενων ρυθμίσεων.

Επίσης, όπως είπε, το αναθεωρημένο νομοσχέδιο δεν προνοεί κανένα πλαφόν όσο αφορά τα άτομα με αναπηρίες (ΑΜΕΑ).

Εξήγησε, εξάλλου, ότι ο διαχωρισμός μεταξύ κατοικιών και διαμερισμάτων έγινε προκειμένου να αυξηθούν τα εμβαδά, αφού τα στοιχεία που επικαλείτο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην προειδοποιητική της επιστολή αφορούσαν ένα γενικότερο εμβαδόν (και κατοικιών και διαμερισμάτων) 140 τμ.

Επιφυλάξεις εξέφρασε ο Πρόεδρος του ΕΤΕΚ, Κωνσταντίνος Κωνσταντή, αναφορικά με την μεταβατική διάταξη του νομοσχεδίου, λέγοντας ότι δεν θα είναι δυνατόν για κάποιον να βγάλει οικοδομική άδεια και να αναθέσει το έργο σε εργολάβο, έτσι ώστε να μπορεί να υποβάλει αίτηση στην Υπηρεσία ΦΠΑ. Εισηγήθηκε αντίθετα να τεθεί πρόνοια για έκδοση πολεοδομικής και όχι οικοδομική άδεια μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.

Έθεσε επίσης θέμα και για το κατασκευαστικό κόστος, λέγοντας ότι από την αρχή του χρόνου το οικοδομικό κόστος έχει αυξηθεί κατά 20%.

Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Χατζηπαναγιώτου, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ανάπτυξης Γης είπε ότι το νομοσχέδιο, όπως είναι διατυπωμένο, και εν μέσω των αυξήσεων στο κατασκευαστικό κόστος θα ανεβάσει στα ύψη τις τιμές των μεταχειρισμένων διαμερισμάτων και κατοικιών, αφού, όπως είπε, με τα πλαφόν που έχουν τεθεί δεν πιστεύει ότι θα βρεθούν διαμερίσματα και κατοικίες με αυτές τις τιμές. Για τη μεταβατική περίοδο, είπε πως «δεν θα προλάβει κανείς» να εκδώσει οικοδομικές άδειες μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.

Εκπρόσωπος της ΟΕΒ είπε πως ο διαχωρισμός μεταξύ κατοικιών και διαμερισμάτων δεν πληροί την αρχή της αναλογικότητας, προσθέτοντας πως τα ενοίκια θα οδηγηθούν σε ακόμη ψηλότερα επίπεδα διότι οι οικογένειες δεν θα μπορέσουν να αγοράσουν σπίτι με τα υφιστάμενα όρια. «Θεωρούμε πως δεν είναι το κατάλληλο χρονικό πλαίσιο για να τεθεί σε εφαρμογή» το νομοσχέδιο, συμπλήρωσε.

Και η Πρόεδρος της Επιτροπής, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου είπε πως με αυτή τη μεταβατική διάταξη κανένας δεν θα προλάβει να υποβάλει αίτηση, ενώ διερωτήθηκε κατά πόσον αυτό αποτελεί «φωτογραφική διάταξη». Διερωτήθηκε, επίσης, αν υπάρχει περιθώριο να αφαιρέσουμε τα ανώτατα όρια της αξίας αλλά να παραμείνουν τα εμβαδά που τίθενται στο νομοσχέδιο.

Εκ μέρους του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ακινήτων, ο Γιώργος Μουσκίδης είπε πως το θέμα της μεταβατικής περιόδου είναι προβληματικό και πρόσθεσε ότι δεν θα πρέπει να υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ κατοικιών και διαμερισμάτων.

Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Αρχιτεκτόνων συμφώνησε με τον διαχωρισμό κατοικιών και διαμερισμάτων, υπενθυμίζοντας πως με την προηγούμενη διάταξη τα εμβαδά των επιλέξιμων οικιών ήταν χαμηλότερα. Εισηγήθηκε όπως στο νομοσχέδιο περιληφθεί και διάταξη για ανακαίνιση κτιρίων, λέγοντας ότι στην Κύπρο υπάρχει μεγάλο απόθεμα γηρασμένων κτιρίων.

Ο Γιάννος Πουμπουρής της ΟΣΕΟΚ είπε από την πλευρά του πως με την πορεία των αυξήσεων δεν θα βρίσκουμε δυάρια διαμερίσματα κάτω από €200.000.

Απαντώντας, ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ είπε ότι οι τιμές καθορίστηκαν βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων που αφορούν στην περίοδο μέχρι το τέλος του 2021, προσθέτοντας ότι υπάρχει διάταξη για αναθεώρηση των τιμών σε τακτά διαστήματα.

Εκ μέρους του ΔΗΣΥ, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του κόμματος, Χάρης Γεωργάδης, αναγνώρισε ότι υπάρχει κάποια βελτίωση από το προηγούμενο προσχέδιο, προσθέτοντας, όμως, ότι υπάρχει ζήτημα όσον αφορά τα διαμερίσματα, που δεν θα υπερβαίνουν τα δύο υπνοδωμάτια, ενώ σημείωσε ότι πρόβλημα υπάρχει και με τη μεταβατική περίοδο.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς, εξέφρασε επιφυλάξεις για την αναλογία της αξίας και του εμβαδού, η οποία, όπως είπε, δεν ανατανακλά στις πραγματικότητες της αγοράς. «Με τις αξίες που μπαίνουν κάτω, τα εμβαδά θα είναι πολύ χαμηλότερα από ότι τίθενται», πρόσθεσε.

Εκ μέρους της ΕΔΕΚ, ο Ηλίας Μυριάνθους είπε πως με τις τιμές που ισχύουν σήμερα επιβάλλεται αναθεώρηση των τιμών.

Επικρίσεις για επιλογές από το ένα άκρο στο άλλο διατύπωσε ο Βουλευτής των Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης. «Εκεί που ήμασταν στο σημείο και καλύπταμε τα διαμερίσματα εκατομμυρίων για μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, τώρα βάλαμε τόσο στενά πλαίσια», είπε.

Εκ μέρους του ΕΛΑΜ, ο Σωτήρης Ιωάννου είπε πως διαφωνεί με την μεταβατική διάταξη της 30ης Νοεμβρίου και πρόσθεσε ότι οι μέγιστες αξίες που έχουν τεθεί δεν αντανακλούν την μεγάλη αύξηση των οικοδομικών υλικών.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε από την πλευρά του ότι με τις αυξήσεις των τιμών που ισχύουν στη αγορά δεν μπορούν να προσεγγιστούν οι τιμές που αναφέρονται στο νομοσχέδιο.

Απαντώντας στις θέσεις των Βουλευτών, ο Γιώργος Παντελή, αφού υπενθύμισε πως η Κύπρος βρίσκεται σε διαδικασία επί παραβάσει, είπε πως οι διαβουλεύσεις με τη Κομισιόν ήταν άτυπες διότι βρίσκεται η διαδικασία σε εξέλιξη. «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει το αποτέλεσμα της διαβούλευσης και το πώς θα εξελιχθεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο για να δει πώς θα προχωρήσει», είπε.

Εξάλλου, εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας είπε πως η προειδοποιητική επιστολή από την Κομισιόν είχε σταλεί  τον Σεπτέμβριο του 2021 και το επόμενο βήμα είναι η αποστολή αιτιολογημένης γνώμης. «Οπότε κάτι πρέπει να γίνει», ανέφερε.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Δεν τα βρήκαν για μειωμένο ΦΠΑ 5% στα ακίνητα

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμος (Αρ. 2) του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι όπως πληρωθεί από το λογαριασμό του Πάγιου Ταμείου και διατεθεί για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, ποσό που δεν υπερβαίνει τα εκατό εβδομήντα ένα εκατομμύρια, οκτακόσιες πενήντα δύο χιλιάδες και τριακόσια είκοσι τρία ευρώ (€171.852.323) για κάλυψη των δαπανών της κυβέρνησης της Δημοκρατίας για την περίοδο αυτή.

Τις θέσεις τους για τον τίτλο του Βοηθού Γεν. Ελεγκτή κατέθεσαν στην Επ. Οικονομικών οι Σάββας Αγγελίδης και Οδυσσέας Μιχαηλίδης

Ο Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, Σάββας Αγγελίδης, και ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης διατύπωσαν τις θέσεις τους ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών σε σχέση με την ορθή συνταγματικά ονομασία του Βοηθού Γενικού Ελεγκτή.

Την προηγούμενη εβδομάδα ο κ. Μιχαηλίδης είχε θέσει θέμα για την αναφορά του τίτλου του δευτέρου τη τάξει στην Ελεγκτική Υπηρεσία ως Βοηθός Γενικός Ελεγκτής στον συμπληρωματικό προϋπολογισμό, αντί Βοηθός Γενικού Ελεγκτή, την ώρα που η Ελεγκτική Υπηρεσία είχε καταχωρήσει προσφυγή ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου.

Στις αναφορές του ενώπιον της Επιτροπής, ο κ. Αγγελίδης χαρακτήρισε το όλο θέμα ως τυπικό, προσθέτοντας ότι «δημιουργείται διαφωνία από το τίποτε. Αναγκαζόμαστε όλοι να αναλώνουμε χρόνο πολύτιμο για να παρουσιάσουμε ένα, κατά τα άλλα, τυπικό θέμα», ανέφερε

Όπως είπε, αν δεν υπάρχει παραπληροφόρηση ή επιχείρηση παραπλάνησης υπάρχει στοιχειώδης έλλειψη γνώσης νομικών διαδικασιών.

«Δεν υπάρχει κατά την δική μου εκτίμηση υπόβαθρο που να δικαιολογεί τη σύνδεση της προώθησης του συγκεκριμένου προϋπολογισμού με την προσφυγή στο Ανώτατο Δικαστήριο για την αρμοδιότητα του ΥΠΟΙΚ να εκδίδει ή όχι» εγκυκλίους. Είπε ακόμη ότι αν ο Γενικός Ελεγκτής ήθελε να αμφισβητήσει τη γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα για το θέμα της 24ης Μαρτίου του 2022, θα μπορούσε εντός 30 ημερών αν αμφισβητήσει την γνωμάτευση.

Δεν μπορεί να δηλώνει και να προωθεί επιχειρήματα, να μην εγκριθεί ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός μέχρις ότου το Δικαστήριο επιλύσει τη διαφορά, είπε ο κ. Αγγελίδης, εκτιμώντας ότι το Ανώτατο Δικαστήριο δεν θα κρίνει την ουσία της διαφοράς.

Λέγοντας ότι η γνωμάτευση «σε καμία περίπτωση δεν πραγματεύεται εξουσίες και αρμοδιότητες», ο κ. Αγγελίδης πρόσθεσε ότι «το λέω και το νοιώθω ότι δεν είναι ο τίτλος, που στο τέλος της ημέρας, δημιουργεί τα πρόσωπα».

«Ο τίτλος δεν  αναβαθμίζει τις ικανότητες των ανθρώπων», πρόσθεσε.

Σημείωσε δε ότι «ο περί συμπληρωματικού προϋπολογισμού Νόμος φέρει το τεκμήριο της συνταγματικότητας και αυτή είναι αρχή την οποία κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει».

«Και ούτε μέσω του συμπληρωματικού προϋπολογισμού», πρόσθεσε, «γίνεται προσπάθεια τροποποίησης θεμελιωδών άρθρων του Συντάγματος, όπως γίνεται αναφορά στη θέση του Γενικού Ελεγκτή, απλά δόθηκε ερμηνεία που εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Γενικού Εισαγγελέα».

Σύμφωνα με τον κ. Αγγελίδη, το 1990 υπήρχε η γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα Μιχάλη Τριανταφυλλίδη που έλεγε ότι ο τίτλος είναι Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας, Βοηθός Γενικός Ελεγκτής και τα λοιπά. Μέχρι το 2015 που υπήρξε η διαφορετική γνωμάτευση του Κώστα Κληρίδη. Όπως είπε το 2016 υπήρξε συμμόρφωση στον προϋπολογισμό που ανέγραφε Βοηθός Γενικού Ελεγκτή.

Πρόσθεσε όμως ότι υπήρξε νεότερη γνωμάτευση στις 24 Μαρτίου του 2022. «Από πότε επιλέγουμε ποια γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα μπορεί να προωθηθεί και από πότε λέμε ότι δεν μπορεί να προωθηθεί» διερωτήθηκε.

«Αν κάποιου δεν του αρέσει υπήρχαν οι διαδικασίες για να επιχειρήσει να ανατρέψει αυτή (τη γνωμάτευση», δε το έχε πράξει κανένας», πρόσθεσε.

Διερωτήθηκε ακόμη με ποια αρμοδιότητα ο Γενικός Ελεγκτής στέλνει επιστολή στην Πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών και ζητά τροποποίηση του νομοσχεδίου.

«Αν κάποιος χρησιμοποιήσει τη φράση συνταγματική εκτροπή, που επικαλείται ο Γενικός Ελεγκτής, αυτή εφαρμόζεται στην όλη συμπεριφορά του Γενικού Ελεγκτή με τις πράξεις και ενέργειές του», είπε και πρόσθεσε: «Δεν είναι αστεία τα πράγματα, ο καθένας έχει την αρμοδιότητα του και δεν μπορούμε με όλο το σεβασμό σε όλους τους θεσμούς να επεμβαίνει ο ένας θεσμός στον άλλο και αυτό είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα», συνέχισε.

Αναφερόμενος σε σχετική επιστολή του Γενικού Ελεγκτή προς τον τότε Γενικό Εισαγγελέα, Κώστα Κληρίδη, ζητώντας σχετική γνωμάτευση, ο κ. Αγγελίδης είπε πως «βασικά ο Γενικός Ελεγκτής αποδέχεται ότι το θέμα ερμηνείας του τίτλου εμπίπτει στις εξουσίες του Γενικού Εισαγγελέα ως ο μόνος αρμόδιος να γνωμοδοτεί για την εκτελεστική εξουσία».

«Στο τέλος της ημέρας μένουν οι πράξεις οι συμπεριφορές και τα έργα του καθενός. Δεν μπορούμε κατά το δοκούν να επικαλούμαστε αρχές όποτε θέλουμε και όπως τις θέλουμε», είπε.

Απαντώντας, ο Γενικός Ελεγκτής επανέλαβε ότι η εγκύκλιος του ΥΠΟΙΚ «συγκρούεται με τα άρθρα 115 και 117 του Συντάγματος. Βασικό έρεισμα της αίτησης μας είναι το γεγονός ότι ο εγκύκλιος δεν είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα».

Είπε ακόμη ότι η εκτελεστική εξουσία αγορεύοντας στις 6 Ιουνίου ενώπιον του Ανωτάτου Δικαστηρίου ζήτησε όπως απορριφτεί τη θέση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, αλλά το Δικαστήριο το απέρριψε.

Υποστήριξε ακόμη ότι «ο πρώτος ο οποίος παραβίασε εν ισχύ γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα είναι ο κ. Σάββας Αγγελίδης και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, διότι στην πράξη διορισμού του κ. Αγγελίδη, ενώ υπήρχε εν ισχύ γνωμάτευση του προηγούμενη γνωμάτευση που έλεγε κάτι άλλο. Αλληλογραφούσε για δύο χρόνια ο Βοηθός Γενικός Εισαγγελέας».

Υπενθύμισε ακόμη ότι κατά τη συζήτηση της παύσης του τότε Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα Ρίκου Ερωτοκρίτου ο ίδιος ενίστατο για τη χρήση του τίτλου Βοηθός Γενικού Εισαγγελέα.

Όπως είπε, τον ίδιο τον ξενίζει διότι το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί με τη διαδικασία του κατ’ επείγοντος να επιλύσει ένα θέμα το οποίο θα εξετάσει το Ανώτατο Δικαστήριο.

Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών γιατί εγείρεται τέτοιο θέμα μόνο στην Ελεγκτική Υπηρεσία ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι το θέμα με τον τίτλο και τις αρμοδιότητες του Βοηθού Γενικού Ελεγκτή είχε προκύψει και επί εποχής Χρυστάλλας Γιωρκάτζη.

«Δεν υπήρξε ξανά το ζήτημα διότι ενδεχομένως δεν υπήρξε Βοηθός Γενικός Ελεγκτής ο οποίος λέει ότι δεν είναι υφιστάμενος και ότι δεν δέχεται οδηγίες. Τα έκανε και επί της κας. Γιωρκάτζη. Δεν έχω καμία εμμονή και χαίρομαι διότι το θέμα ηγέρθη επί της κας. Γιωρκάτζη. Ο Κυριάκος Κυριάκου έστελνε επιστολή χωρίς να βάζει τον τίτλο του. Ο Βοηθός Γενικός Ελεγκτής έχει θέσει θέμα αρμοδιοτήτων υποστήριζε ότι θα πρέπει να μοιράσουμε τις αρμοδιότητες και ο καθένας να κάνει τα δικά του», είπε.

Παίρνοντας το λόγο, η Πρόεδρος της Επιτροπής, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου είπε πως η Επιτροπή δεν είναι ούτε δικαστήριο, ούτε θα επιλύσει την όποια διαφορά. «Η Επιτροπή πρέπει να αναλώνεται και να εξαντλεί το χρόνο επί θεμάτων οικονομικών θεμάτων. Παρά ταύτα επειδή προκύπτει θέμα διαφοροποίησης του συμπληρωματικού προϋπολογισμού και θα ακούσει τα θέσεις σας. Δεν είναι δικαστήριο στο οποίο υπάρχει η διαδικασία της δευτερολογίας ή απάντησης, ούτε θα αποφασίσουμε επί της όποιας διαφοράς».

Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Χάρης Γεωργιάδης, είπε πως ορθώς η εκτελεστική εξουσία προτείνει τη συμμόρφωση με την ισχύουσα γνωμάτευση και ότι η εξέταση του ζητήματος από το Ανώτατο είναι άσχετη.  «Άρα δεν μπορεί, θεωρώ, η Βουλή να περιμένει μία απόφαση δικαστηρίου η οποία μπορεί να έλθει ή μπορεί και να μην έλθει», πρόσθεσε.

Εκ μέρους του ΑΚΕΛ, ο Χρίστος Χριστοφίδης συνέδεσε το θέμα με τον δικοινοτικό χαρακτήρα του κράτους και πρόσθεσε ότι το ζήτημα είναι πολιτικής και όχι νομικής φύσης. «Θεωρώ ότι αδίκως έχει ουσιαστικά ζητηθεί από πλευράς της κυβέρνησης από την επιτροπή Οικονομικών να πάρει θέση για ένα τέτοιο θέμα, ιδιαίτερα όταν εκκρεμεί συζήτηση στο Ανώτατο Δικαστήριο», είπε.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, είπε από την πλευρά του πως το όλο θέμα θυμίζει το περί διζωνικής και δικοινοτικής ομοσπονδίας με το σωστό περιεχόμενο.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι το θέμα θα το κρίνει το Ανώτατο Δικαστήριο, ενώ ο Σταύρος Παπαδούρης των Οικολόγων είπε πως η Βουλή θα πρέπει να βρει ένα τρόπο που δεν θα προδικάσει την όλη διαφορά.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Ρήξη βοηθού Εισαγγελέα, ελεγκτή για ονομασία βοηθών

Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022

Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι:

(α) η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε το υφιστάμενο πλαίσιο απαλλαγής 50% επί της αμοιβής από εργοδότηση να διευρυνθεί. Η διεύρυνση δύναται να επιτευχθεί με τη μείωση της ελάχιστης απαιτούμενης αμοιβής από €100.000 σε €55.000 αλλά και την επέκταση του πλαισίου από 10 έτη που ισχύει σήμερα, σε 17 έτη αρχής γενομένης του έτους έναρξης της εργοδότησης στη Δημοκρατία.

(β) η τροποποίηση του βασικού νόμου έτσι ώστε να παραχωρείται για 3 έτη αυξημένη έκπτωση κατά 20% επί της πραγματικής δαπάνης σε επιστημονική έρευνα καθώς και έρευνα και ανάπτυξη, για ενθάρρυνση των επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που ασκούν επιχείρηση, να επενδύσουν στην έρευνα και ανάπτυξη.

Ο περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Ο περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι:

(α) Να δημιουργηθεί πλαίσιο αδειοδότησης και εποπτείας των εταιρειών διαχείρισης πιστωτικών διευκολύνσεων, το οποίο να διασφαλίζει την πρόσβαση των εν λόγω εταιρειών στα τραπεζικά δεδομένα των δανειοληπτών υπό τη διαχείρισή τους, προκειμένου να είναι σε θέση να εκτιμήσουν την πιστοληπτική ικανότητα τους και να παρέχουν σε αυτούς βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης, τηρουμένων των διατάξεων του Ενωσιακού Κανονισμού για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των δανειοληπτών.

(β) Οι πληροφορίες που δύνανται να παρέχονται από τον Διευθυντή του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, στα πιστωτικά ιδρύματα βάσει των ισχυουσών διατάξεων, να παρέχονται στο εξής σε εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων και σε διαχειριστές πιστωτικών διευκολύνσεων, οι οποίοι προσκομίζουν στην αίτησή τους για παροχή πληροφοριών, σχετική βεβαίωση από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, με απώτερο σκοπό να μπορούν να εκτιμήσουν την πιστοληπτική ικανότητα των δανειοληπτών, γεγονός που θα συμβάλει στη βελτίωση των προτεινόμενων λύσεων αναδιάρθρωσης.

Το ΥΠΟΙΚ επαναφέρει την πρόταση για ειδικό Δικαστήριο για ΜΕΔ

Τη βούλησή του για σύσταση ειδικού Δικαστηρίου για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, στο οποίο όμως να μην εμπεριέχονται πρόνοιες οι οποίες θα διευκολύνουν τους κακοπληρωτές, παρεμποδίζοντας την ομαλή διεκπεραίωση αναδιάρθρωσης του δανείου, επανέφερε το Υπουργείο Οικονομικών.

Το θέμα συζητήθηκε στη σύσκεψη που είχε ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης με αρχηγούς και εκπροσώπους κομμάτων στις 29/06/02022, αναφορικά με το τελευταίο ορόσημο που εκκρεμεί σε σχέση με την εκταμίευση της πρώτης δόσης, ύψους €85 εκατ., από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Πρόκειται για τον νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα Νόμος του 2021», το οποίο εκκρεμεί στη Βουλή και αφορά την παροχή πρόσβασης στις βάσεις δεδομένων του Κτηματολογίου και της «ΑΡΤΕΜΙΣ», με απώτερο στόχο τη διευκόλυνση της αναδιάρθρωσης των δανείων αλλά και τη θέσπιση μηχανισμού εποπτείας από την Κεντρική Τράπεζα των εταιρειών διαχείρισης πιστώσεων, προς όφελος των δανειοληπτών και των εγγυητών.

«Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης επεξηγήθηκαν οι πρόνοιες του Νομοσχεδίου, όπως επίσης και οι συναινετικές ρυθμίσεις που αποδέχτηκε το Υπουργείο Οικονομικών από προτάσεις κομμάτων, μέσα από τη συζήτηση στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή», ανέφερε το ΥΠΟΙΚ σε ανακοίνωσή του.

Επιπρόθετα, στη σύσκεψη παρουσιάστηκε λεπτομερώς ο συνολικός σχεδιασμός που προώθησε η κυβέρνηση από το 2015 για προστασία της πρώτης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών, ο οποίος αφορά τα το σχέδιο ΕΣΤΙΑ (ολοκληρώθηκε στις 15 Ιουνίου 2020), το σχέδιο ΟΙΚΙΑ (αποδοχή αιτήσεων μέχρι 30 Ιουνίου 2022), το σχέδιο Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών (η αποδοχή αιτήσεων ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2021) και το σχέδιο Ενοίκιο έναντι Δόσης (Mortgage to Rent) το οποίο θα καλύπτει συγκεκριμένες κατηγορίες του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των μη βιώσιμων του Σχεδίου ΕΣΤΙΑ, με συνολικό κόστος 400εκ. ευρώ, το οποίο βρίσκεται υπό εκκόλαψη, όπως αναφέρεται.

«Το δημοσιονομικό κόστος των κυβερνητικών σχεδίων για διαχείριση/αντιμετώπιση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων για την προστασία της πρώτης κατοικίας, εκτιμάται γύρω στο 0,5 δις ευρώ», σημείωσε το ΥΠΟΙΚ.

Το ΥΠΟΙΚ πρόσθεσε επίσης ότι στη σύσκεψη επί τάπητος τέθηκαν επίσης αρκετά θέματα τα οποία θα συζητηθούν περεταίρω σε τεχνοκρατικό επίπεδο, είτε με απευθείας επαφή των ενδιαφερομένων με το Υπουργείο, είτε στην επερχόμενη συνεδρία στη Βουλή.

Καταλήγοντας, το ΥΠΟΙΚ σημείωσε ότι η σύσκεψη διεξήχθη σε καλό και εποικοδομητικό κλίμα και εξέφρασε κάθε καλή διάθεση προς επίλυση προβλημάτων.

Τοποθετήσεις από κόμματα

Ο Βουλευτής της ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων στη Βουλή, ανέφερε ότι το ΕΛΑΜ, έχει καταθέσει συγκεκριμένες εισηγήσεις τόσο για το σχέδιο ενοίκιο έναντι δόσης, αλλά και για διάφορα άλλα ζητήματα που αφορούν τις εκποιήσεις και τα ΜΕΔ.

Εξέφρασε την άποψη ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή θα πρέπει να προχωρήσουν σε αναστολή των εκποιήσεων μέχρι να εξεταστεί το πακέτο των 14 προτάσεων που βρίσκεται στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής και το οποίο υποσχέθηκαν στους πολίτες ότι επρόκειτο να συζητηθεί πριν από ένα χρόνο, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκινήσει καν η συζήτηση.

Απαντώντας στην ερώτηση, είπε ότι το ΕΛΑΜ δεν είπε ποτέ ότι δεν θα υποστηρίξει τις μεταρρυθμίσεις, ωστόσο μαζί με τη ΔΗΠΑ και το Κίνημα Οικολόγων κατέθεσαν τροπολογία που έγινε καταρχήν αποδεκτή από το ΥΠΟΙΚ. Ωστόσο, ανέφερε ότι υπάρχουν κάποια ζητήματα που επιθυμούν να δουν στο αναθεωρημένο νομοσχέδιο το οποίο τους έχει αποσταλεί και αν ικανοποιούνται οι θέσεις τους, τότε θα προχωρήσουν για την εκταμίευση της δόσης.

«Σε καμιά όμως περίπτωση δεν πρόκειται να θέσουμε σε κίνδυνο για ακόμα μια φορά τους εγγυητές προς χάρη της οποιασδήποτε μεσοβέζικης λύσης», είπε, προσθέτοντας ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί τη Δευτέρα.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ- Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης ανέφερε ότι €18 δισ. ΜΕΔ βρίσκονται στις εταιρείες διαχείρισης δανείων και €3 δισ. στις τράπεζες. Όσον αφορά την πρόσβαση των εταιρειών διαχείρισης δανείων μέσω του συστήματος ΑΡΤΕΜΙΣ στα περιουσιακά στοιχεία των εγγυητών είπε ότι υπήρξε μια σχετική βελτίωση στο νομοσχέδιο με την αφαίρεση των συνδεδεμένων προσώπων των εγγυητών, ωστόσο οι εγγυητές παραμένουν.

Εξέφρασε τη διαφωνία του με το βελτιωμένο νομοσχέδιο και είπε ότι απαιτούν να φύγουν οι εγγυητές αφού από την ώρα που οι εταιρείες διαχείρισης μειώνουν την αξία των ενυπόθηκων ακινήτων στο ένα τρίο και ένα τέταρτο, απομένει για το δάνειο μαζί με τις υπερχρεώσεις τεράστιο ποσό το οποίο θα κληθεί ο εγγυητής να καταβάλει.

«Σχεδόν όλη η Κύπρος είναι εγγυητές και με αυτό το νομοσχέδιο, όλη η Κύπρος, τα παιδιά μας θα είναι κάτω από τη δαμόκλειο σπάθη των εταιρειών διαχείρισης δανείων», ανέφερε.

Πρόσθεσε ότι ζητούν βελτιώσεις, στηρίζοντας το σχέδιο Ανάκαμψης, ωστόσο με αυτές τις διευθετήσεις δεν πρόκειται να συμφωνήσουν για να καταστρέψουν ολόκληρο τον κυπριακό λαό.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Σκέψεις Υπ. Οικονομικών επαναφοράς εμπορικού δικαστηρίου για ΜΕΔ

Ο περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Επενδυτικών Εταιρείων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Ο περί Δημοσίων Προτάσεων Εξαγοράς (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Ο περί Συμφωνιών Παροχής Χρηματοοικονομικής Εξασφάλισης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η εναρμόνιση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/23 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 σχετικά με το πλαίσιο για την ανάκαμψη και την εξυγίανση κεντρικών αντισυμβαλλόμενων.

Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίοι είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου ώστε κατά τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων Πρώτου Διορισμού και Πρώτου Διορισμού και Προαγωγής να προβλέπεται συγκεκριμένος τρόπος καταγραφής των αποτελεσμάτων ή/και βαθμολόγησης της προφορικής εξέτασης των υποψηφίων από τα μέλη της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας, καθώς και ρυθμίσεις με τις οποίες ορίζονται ερευνώντες λειτουργοί για τη διερεύνηση πειθαρχικών παραπτωμάτων.

O περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) Νόμου, ώστε να υποβοηθηθούν οι διαδικασίες αναδιάρθρωσης χρέους όπου υπάρχουν ακίνητα τα οποία είναι επιβαρυμένα με την εγγραφή εμπράγματους βάρους από οποιαδήποτε Επαρχιακή Διοίκηση της Δημοκρατίας.

Με την σκοπούμενη τροποποίηση αφενός διασφαλίζεται η μη κατάχρηση της νομοθεσίας, κατά την διαδικασία αναδιάρθρωσης, εις βάρος των προσώπων/Επαρχιακών Διοικήσεων προς όφελος των οποίων επενεργεί το εμπράγματο βάρος και αφετέρου παρέχεται περαιτέρω προστασία στους οφειλέτες των οποίων τα ακίνητά τους είναι επιβαρυμένα με εμπράγματο βάρος από οποιαδήποτε Επαρχιακή Διοίκηση.

Ο περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Ρυθμίσεως Οδών και Οικοδομών Νόμου, ώστε η εγγραφή απαγόρευσης εκούσιας μεταβίβασης και επιβάρυνσης ακίνητης ιδιοκτησίας, όταν εκδίδεται πιστοποιητικό μη εξουσιοδοτημένων εργασιών, να μην ισχύει στην περίπτωση μεταβίβασης ή/και υποθήκευσης ακίνητης ιδιοκτησίας που διενεργείται προς όφελος αδειοδοτημένου πιστωτικού ιδρύματος ή εταιρείας εξαγοράς πιστώσεων στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης χρέους. Η προτεινόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στην υποβοήθηση των διαδικασιών αναδιάρθρωσης χρέους.

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2022

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι:

(α) η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) Νόμου, ώστε για περίοδο έξι μηνών η παράδοση τροφίμων και φαρμάκων να υπαχθούν στον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ και η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και οι υπηρεσίες εστιατορίων και άλλες υπηρεσίες επισιτισμού να υπαχθούν στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ ύψους 5%.

(β) η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) Νόμου, ώστε ο ΦΠΑ να μην επιβάλλεται επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης με τον οποίο βαρύνονται τα πετρελαιοειδή.

(γ) η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου, ώστε η αναπροσαρμογή της τιμής των καυσίμων, η οποία είναι ενσωματωμένη στους τελικούς λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) και στην οποία περιλαμβάνονται το ποσοστό του κόστους αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, το κόστος αγοράς καυσίμων και το κόστος της διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων (ΚΟΔΑΠ), να υπόκειται προσωρινά, μέχρι το τέλος του έτους 2022, στον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ.

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και Εξαιρέσεις από την Απαγόρευση Πλήρωσης Κενών Θέσεων

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν το Υπουργείο Εσωτερικών και το Τμήμα Αρχαιοτήτων.

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν τον Δήμο Πάφου, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Τμήμα Περιβάλλοντος, το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου και τον Δήμο Λεμεσού.

Παραμένουν οι διαφορές Ελεγκτικής Υπηρεσίας και ΥΠΟΙΚ για την αγορά του Μετροπόλιταν

Συνεχίστηκαν οι διαφωνίες μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας ενώπιον της Επιτροπής σε σχέση με την αποδέσμευση κονδυλίου ύψους €25 εκατ. για την αγορά του κτιρίου Μετροπόλιταν για σκοπούς στέγασης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής ότι το κτίριο στο οποίο στεγάζεται το Υπουργείο Εργασίας αντιμετωπίζει θέματα στατικότητας.

Απαντώντας σε νέα επιστολή που απέστειλε στην Επιτροπή η Ελεγκτική Υπηρεσία η εκπρόσωπος είπε ότι το θέμα του συντελεστή δόμησης, που εγείρεται στην επιστολή, αντιμετωπίστηκε από τον πωλητή αξιοποιώντας τις πρόνοιες του τοπικού σχεδίου Λευκωσίας, κάτι που επιβεβαίωσε και εκπρόσωπος του Δήμου Λευκωσίας.

Για την τιμή αγοράς των €20,35 εκατ. όπως εκτιμήθηκε από το Κτηματολόγιο, η εκπρόσωπος είπε ότι το κατασκευαστικό κόστος δεν είναι το ίδιο με την τιμή πώλησης ενός κτιρίου.

Εξήγησε ότι η Κυβέρνηση έχει πάρα πολύ μεγάλες ανάγκες στέγασης και υπάρχουν τρεις τρόποι αντιμετώπισής τους. Η κατασκευή κτιρίου με κονδύλια από τον προϋπολογισμό, η ενοικίαση, και η αγορά και πως χρησιμοποιείται ένας συνδυασμός αυτών των επιλογών.

Υπενθυμίζοντας ότι ο διαγωνισμός για την επιλογή των κτιρίων προκηρύχθηκε το 2020, πρόσθσσε ότι «αυτή τη στιγμή πέρασαν λιγότερο από 2 χρόνια, δεν υπήρχε δυνατότητα να ανεγερθεί κτίριο σε περίοδο 2 χρόνων».

Ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, υπενθύμισε ότι ο νόμος περι δημοσιονομικής ευθύνης του 2014 προνοεί ανάλυση κόστους – οφέλους, μια πρόνοια που ενεργοποιήθηκε με σχετική εγκύκλιο το 2021.

Υπενθύμισε ότι το κτίριο προοριζόταν για το Υπουργείο Μεταφορών, το οποίο δήλωσε δεν είναι κατάλληλο γιατί έχει χαμένους χώρους. «Όταν δεν τους έκανε για το Υπουργείο Μεταφορών, είπαν ας πάρει το Υπουργείο Εργασίας», πρόσθεσε.

Σημείωσε ότι στον εργολάβο το εν λόγω κτίριο στοίχισε €12 εκατ. ενώ το τεμάχιο στο οποίο κτίστηκε είναι γύρω στα €3 εκατ. «Είναι λογικό η Δημοκρατία να του δώσει €21 εκατ.; Η Δημοκρατία θα αφήνει σε ένα εργολάβο να βγάλει κέρδος 40%;» διερωτήθηκε.

Διερωτήθηκε επίσης πόσον καιρό θα περιμένει η Δημοκρατία για να μετακομίσει το Υπουργείο Εργασίας στο κτίριο για το οποίο πρέπει να γίνει διαχωρισμός του τεμαχίου.

Εκπρόσωπος του Δήμου Λευκωσίας είπε ότι ο πωλητής του κτιρίου θα κληθεί να καταβάλει πρόσθετο ποσό πέραν των €300.000 για τον διαχωρισμό του τεμαχίου, ενώ η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ είπε ότι ο πωλητής ενημέρωσε ότι δεν γίνει η πώληση δεν θα υποβληθεί αίτημα για διαχωρισμό.

Εξάλλου το Κτηματολόγιο είπε πως η τιμή των €20,35 εκατ. της εκτίμησης προέκυψε από συνδυασμό τριών μεθόδων εκτίμησης, την συγκριτική, την επενδυτική και το κόστος κατασκευής με βαρύτητα 75%, 15% και 10% αντίστοιχα.

Όπως είπε, το τελικό κόστος, με υπολογιζόμενο και το κέρδος του επιχειρηματία ανήλθε στα €22 εκατ. αλλά αφαιρέθηκε ένα κόστος 10%, λόγω του μεγάλου μεγέθους του κτιρίου.

Υπενθυμίζεται ότι το Nicosia City Central έχει τελικώς ενοικιαστεί από τον ιδιοκτήτη του.

To θέμα αναμένεται να πάει για τοποθέτηση στην επιτροπή Οικονομικών την ερχόμενη Δευτέρα 04/07/2022.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Ελεγκτής: Πολεοδομικό έκτρωμα το Μετροπόλιταν

Stockwatch: Αντιπαραθέσεις για αγορά Μετροπόλιταν

Stockwatch: Αίτημα για ανέλιξη ακαδημαϊκού προσωπικού UCY

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Μεταφορών

Στον αέρα η ανάπτυξη λιμανιού-μαρίνας Λάρνακας, «το έργο θα γίνει» διαμηνύει ο Βαφεάδης

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/04/2024, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: Υλοποίησης ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η πορείας υλοποίησης του ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας μετά την υπογραφή των συμβολαίων.

Θεσμών

Με capital statement και Έφορο Φορολογίας οι δηλώσεις πόθεν έσχες, 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/04/2024, εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου: Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 Ο περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και