Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 03/04/2024, συζήτησε θέματα που αφορούν τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου και τον θεσμό του θερινού σχολείου.
Επεκτείνεται ο χρόνος λειτουργίας των Ολοήμερων και των Θερινών Σχολείων
Την επέκταση του χρόνου λειτουργίας των Ολοήμερων και των Θερινών Σχολείων αποφάσισε το Υπουργείο Παιδείας. Συγκεκριμένα, όπως ανέφεραν εκπρόσωποι του Υπουργείου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, αποφασίστηκε η έναρξη των ολοήμερων σχολείων από τον Σεπτέμβριο και το κλείσιμό τους στα τέλη Ιουνίου, το άνοιγμα των θερινών σχολείων την πρώτη Δευτέρα μετά το κλείσιμο των κανονικών σχολείων και το κλείσιμό τους στα τέλη Ιουλίου. Ακόμη, κατοχυρώνεται ότι τα παιδιά με αναπηρία θα έχουν συνοδό κατά τους θερινούς μήνες.
Μετά από αυτές τις εξελίξεις, ολοκληρώθηκε η κατ’ άρθρον συζήτηση των κανονισμών της Δημοτικής Εκπαίδευσης και το θέμα θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια της επόμενης εβδομάδας. Σε δηλώσεις τους μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής, οι Βουλευτές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους με τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, αναφερόμενος στις αλλαγές στους κανονισμούς της Δημοτικής Εκπαίδευσης, είπε ότι οι πιο σημαντικές αποφάσεις είναι η απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων, η αύξηση των Ολοήμερων Σχολείων, καθώς η παράταση του χρόνου με εκπαιδευτικό περιεχόμενο τα απογεύματα. «Έχουμε πετύχει πολλά στη Δημοτική Εκπαίδευση και απομένουν η Μέση και η Τεχνική Εκπαίδευση», πρόσθεσε.
Ο κ. Μυλωνάς συνεχάρη όλα τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας που στήριξαν τις προσπάθειες «μακριά από κομματικές ατζέντες» και ευχαρίστησε το Υπουργείο Παιδείας (συμπεριλαμβανομένων της Υπουργού και των τεχνοκρατών) γιατί «λειτούργησαν με τρόπο που έφερε αποτελέσματα».
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, συνεχάρη το Υπουργείο Παιδείας για την υλοποίηση κάποιων αιτημάτων που αφορούν τη βελτίωση της ποιότητας του Ολοήμερου Σχολείου. «Ενημερωθήκαμε επισήμως ότι φέτος το προαιρετικό ολοήμερο σχολείο θα λήξει με τη λήξη των μαθημάτων της σχολικής χρονιάς και ότι θα ξεκινήσει την τέταρτη Δευτέρα του Σεπτεμβρίου», σημείωσε, κάνοντας λόγο για «ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση».
Εξέφρασε ακόμη την άποψη ότι το προαιρετικό ολοήμερο σχολείο μπορεί να ξεκινά με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, προσθέτοντας ότι η κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών και μετατροπή σε συμβάσεις εργασίας συμβάλλουν στη σταθερότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού. Επιπλέον, ζήτησε την περαιτέρω στήριξη των Ολοήμερων και των Θερινών Σχολείων, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό να επεκταθεί ο αριθμός των Ολοήμερων Σχολείων. «Πρέπει να δούμε τη σύνδεση του πρωινού με τον απογευματινό χρόνο, την αναβάθμιση των αναλυτικών προγραμμάτων και την επέκταση (σ.σ. του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου) και στον γυμνασιακό κύκλο», ανέφερε καταληκτικά.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, εξέφρασε την ικανοποίηση και τη χαρά του επειδή οι προτάσεις που είχε καταθέσει στην προηγούμενη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας για να στηρίξει τους κανονισμούς Δημοτικής Εκπαίδευσης βρήκαν σχεδόν πλήρη ανταπόκριση από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ).
Ως αποτέλεσμα των προτάσεων του ΑΚΕΛ, συνέχισε, στους κανονισμούς Δημοτικής Εκπαίδευσης περιλαμβάνεται η έναρξη των ολοήμερων σχολείων από τον Σεπτέμβριο και το κλείσιμό τους στα τέλη Ιουνίου, το άνοιγμα των θερινών σχολείων την πρώτη Δευτέρα μετά το κλείσιμο των κανονικών σχολείων και το κλείσιμό τους στα τέλη Ιουλίου. Ακόμη, κατοχυρώνεται ότι τα παιδιά με αναπηρία θα έχουν συνοδό κατά τους θερινούς μήνες.
Επιπλέον, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ επεσήμανε ότι τα θερινά σχολεία δεν καλύπτουν τη μετάβαση των παιδιών από τη μια βαθμίδα εκπαίδευσης στην άλλη. Το κόστος σίτισης των παιδιών που καλύπτει το κράτος θα έπρεπε να ήταν μεγαλύτερο, δεδομένων του πληθωρισμού και της ακρίβειας, σημείωσε. Παράλληλα, ζήτησε να επεκταθεί η λειτουργία των θερινών σχολείου και τον Αύγουστο, ειδικά σε τουριστικές περιοχές, ενώ έθεσε και το ζήτημα του ενιαίου σχεδιασμού του Ολοήμερου Σχολείου και της επέκτασής του ταυτόχρονα με την επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης. Απαντώντας σε ερώτηση, είπε ότι το θέμα θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της επόμενης εβδομάδας.
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, ανέφερε ότι σε συνεργασία με την Υπουργό Παιδείας, επιτεύχθηκε η επέκταση της λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου, το οποίο θα τελειώνει με τη λήξη της σχολικής χρονιάς. Όπως είπε, αυτό το μέτρο κοστολογείται πέραν του €1 εκατ.
Επιπρόσθετα, εξέφρασε τη χαρά του για την άμεση υλοποίηση της απόφασης από το Υπουργείο Παιδείας. Μετά την κατάργηση της αγοράς υπηρεσιών, πρόσθεσε, αποτελεί προτεραιότητα η επέκταση του Ολοήμερου σε άλλα σχολεία Προδημοτικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης, καθώς και η ποιοτική αναβάθμιση του προγράμματος του Ολοήμερου Σχολείου.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι το Ολοήμερο Σχολείο είναι ένας εξαιρετικά χρήσιμος θεσμός από εκπαιδευτικής άποψης αλλά και για τις οικογένειες και τους εργαζόμενους γονείς. «Ο θεσμός πρέπει να επεκταθεί, αλλά να εξεταστεί η ποιοτική και χρονική αναβάθμισή του, καθώς και η χρονική του επέκταση, ιδιαίτερα για τους γονείς της υπαίθρου», σημείωσε, προσθέτοντας ότι πρέπει να επεκταθεί και στις Τεχνικές Σχολές.
«Ως ΔΗΠΑ επικροτούμε τις προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας για αναβάθμιση του Ολοήμερου Σχολείου», είπε ο κ. Τρυφωνίδης, υποδεικνύοντας ότι πρέπει να συγκροτηθεί Εθνική Στρατηγική για τον πολλαπλασιασμό των γεννήσεων για να αντιμετωπιστεί η μάστιγα της μείωσης του πληθυσμού. «Το Ολοήμερο είναι κρίκος στην αλυσίδα για αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της Κύπρου», τόνισε.
Ερώτηση Κάρουλλα για μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία
Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, ανέφερε ότι έθεσε το ζήτημα για το ενδεχόμενο μείωσης των παιδιών ανά τμήμα σε σχολεία με υψηλό ποσοστό παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, καθώς και για το ενδεχόμενο καλύτερης κατανομής παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία.
«Αναμένουμε τις θέσεις και τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας καθώς και την ενδεχόμενη λήψη αποφάσεων από το Υπουργικό Συμβούλιο», είπε. «Αποστείλαμε σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση στον αρμόδιο Υπουργό και αναμένουμε απαντήσεις», κατέληξε.
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Οι περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης Κανονισμοί του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η θέσπιση νέων κανονισμών με τους οποίους αντικαθίστανται οι υφιστάμενοι κανονισμοί, ώστε να εκσυγχρονιστούν και να επικαιροποιηθούν οι πρόνοιές τους για την αναβάθμιση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Προϋπολογισμού του Πανεπιστήμιου Κύπρου του 2019 Νόμου, ώστε να αυξηθεί το εγκεκριμένο ποσό στο Άρθρο 503 «Δαπάνες από Χρηματοδοτήσεις για Εξωτερικά Ερευνητικά Προγράμματα» για να καλυφθούν δαπάνες που έχουν ήδη διενεργηθεί και δεν ήταν δυνατό να καλυφθούν με τη μεταφορά περισσεύματος από άλλο άρθρο.
Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση.
Ο περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022
Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Συντάξεις Ακαδημαϊκού Προσωπικού) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι:
(α) η δυνατότητα έκδοσης Κανονισμών για την παραχώρηση συντάξεων και φιλοδωρημάτων με αναδρομική ισχύ και
(β) η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στα συνταξιοδοτικά ωφελήματα και φιλοδωρήματα του ακαδημαϊκού προσωπικού.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ