Μείωση φόρου στα καύσιμα, άρση απαγόρευσης πλήρωσης θέσεων προαγωγής και μέτρα μείωσης ρύπων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 02/11/2023, υπερψήφισε τα σχέδια νόμου που προνοούν τη μείωση των συντελεστών ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, την άρση της απαγόρευσης πλήρωσης κενών θέσεων προαγωγής στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα και τη δημιουργία θεσμικού πλαισίου, ώστε να δίδεται η δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των εκπομπών αέριων ρύπων που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές. 

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν: 

Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του Πρώτου Παραρτήματος των περί Φόρων Κατανάλωσης Νόμων του 2004, έως (Τροποποιητικός) του 2023, στην έκταση που αφορά τους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης με τους οποίους επιβαρύνονται τα προϊόντα των κλάσεων 1), 2), 3), 4), 6), 7), 9), 10), 11) και 13) του υπό αναφορά Παραρτήματος.  

Με την τροποποίηση σκοπείται η προσωρινή και για καθορισμένο χρονικό διάστημα μείωση των συντελεστών ειδικού φόρου κατανάλωσης με τους οποίους επιβαρύνονται τα προϊόντα των ανωτέρω κλάσεων του Πρώτου Παραρτήματος, προκειμένου να υπάρξει ελάφρυνση του οικονομικού κόστους με το οποίο επιβαρύνονται το καταναλωτικό κοινό ως επίσης και οι επιχειρήσεις στη Δημοκρατία, στα πλαίσια της προώθησης πολιτικών άμβλυνσης των πληθωριστικών πιέσεων σε σχέση με την αύξηση που παρουσιάζουν οι τιμές ενέργειας. 

Η Βουλή ψήφισε τον μειωμένο φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα 

Η Ολομέλεια της Βουλής εξέτασε με τη μορφή του κατεπείγοντος και ψήφισε ομόφωνα νόμο για μείωση των συντελεστών ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. 

Συγκεκριμένα, οι ρυθμίσεις που αφορούν τα καύσιμα κίνησης θα ισχύουν από 3 Νοεμβρίου 2023 μέχρι 3 Μαρτίου 2024 και για το πετρέλαιο θέρμανσης από 15 Νοεμβρίου 2023 μέχρι την 31η Μαρτίου 2024. 

Το επιπρόσθετο δημοσιονομικό κόστος από την εφαρμογή αυτού του μέτρου ανέρχεται στα €25,6 εκ. 

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλά σημείωσε ότι δεν πρόκειται για νέα μέτρα από την Κυβέρνηση ,αλλά για παράταση υφιστάμενων  κάτι που το επιτρέπει η ΕΕ μέχρι το τέλος του χρόνου. Χαρακτήρισε μέγα σφάλμα την κατάργηση των μέτρων το καλοκαίρι κυρίως για τον ηλεκτρισμό, γιατί οδήγησε εν μέρει σε ανατιμήσεις και αναζωπύρωση του πληθωρισμού, ενώ αυτός ήταν ένας από τους λόγους που δεν απέδωσε η μείωση του ΦΠΑ σε προϊόντα. Σημείωσε ότι η μείωση του πληθωρισμού θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα. Πρόσθεσε ότι τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι προσωρινά και να κτίσουν σε μόνιμα μέτρα. Σημείωσε ότι τώρα θα πρέπει να επιταχυνθούν και τα βήματα για ΑΠΕ επειδή οι τιμές είναι πιο ανταγωνιστικές πλέον. 

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε ότι η Κυβέρνηση όταν ανακοίνωσε τον τερματισμό των μέτρων ανέμενε μείωση στα καύσιμα και τον ηλεκτρισμό, κάτι που δεν έγινε. Τελικά, όπως ανέφερε, υπήρξε ύστερα από μια μικρή περίοδο μείωσης, αύξηση και θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη. Σημείωσε ότι δεν πρέπει να αρκεστούμε σε αυτά τα μέτρα ανακούφισης και ότι τα δύσκολα είναι πίσω. Σημείωσε περαιτέρω ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες λήφθηκαν αναλογικά πολύ μεγαλύτερα μέτρα στήριξης. Ανέφερε ακόμα ότι θα πρέπει να αναλογιστούν όλα όσα δεν έγιναν τόσα χρόνια για μείωση του κόστους και των ρύπων. 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς είπε ότι με το μέτρο επιχειρείται μια διόρθωση ενός λάθους από την παρούσα Κυβέρνηση, η οποία έχει καταργήσει τους μειωμένους συντελεστές φορολογίας στα καύσιμα στηριζόμενη σε άστοχες προβλέψεις ότι θα είχε μείωση στις τιμές των καυσίμων. Επιστρέφει, όπως είπε, η Κυβέρνηση ένα πολύ μικρό μέρος απ’ ό,τι εισπράττει από τις τσέπες των καταναλωτών λόγω ακρίβειας. Η Κυβέρνηση, ανέφερε, θα πρέπει να φροντίσει να διασφαλίσει ότι η μείωση θα καταλήξει στις τσέπες των καταναλωτών. 

Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, ανέφερε ότι ορθά η Κυβέρνηση δεν ακολούθησε προηγουμένως την εύκολη οδό του λαϊκισμού, έδειξε υπευθυνότητα αναμένοντας την αξιολόγηση του Moody’s και την επενδυτική βαθμίδα. Αυτό, όπως είπε, ανέμενε η Κυβέρνηση για στήριξη της κοινωνίας. Σημείωσε ακόμα ότι τα 17 μέτρα στήριξης της κοινωνίας από την Κυβέρνηση είναι καινούρια. Έκανε ακόμα λόγο για τεράστιες ευθύνες για τους λόγους που η Κύπριοι καταναλωτές πληρώνουν το πιο ακριβό ρεύμα. 

Η βουλευτής του ΔΗΚΟ και Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, εξέφρασε ικανοποίηση για την πρόταση της Κυβέρνηση που αποδεικνύει την ευαισθησία της Κυβέρνηση για τις δύσκολες στιγμές που περνά ο κόσμος και το κόστος των καυσίμων. Πρόσθεσε ότι ύστερα από πρόταση κομμάτων συμφωνήθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών η παράταση της διάρκειας του νομοσχεδίου, λόγω της καθυστέρησης που υπήρξε στην ψήφισή του. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης εξέφρασε ικανοποίηση για το συνολικό πακέτο μέτρων ελάφρυνσης των πολιτών από την Κυβέρνηση. Εξέφρασε επίσης ικανοποίηση που έγινε αποδεκτή από την Κυβέρνηση η εισήγηση του κόμματος ώστε στο πετρέλαιο θέρμανσης, αντί από 1 Δεκεμβρίου να αρχίζει από 15 Νοεμβρίου η μείωση των φορολογιών, λόγω των σοβαρών αναγκών των ορεινών κοινοτήτων. 

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους χαιρέτισε την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Σημείωσε ότι όταν η Κυβέρνηση κατάργησε τη μείωση αυτή στους συντελεστές στα καύσιμα το καλοκαίρι, επειδή μειώθηκε η τιμή στα καύσιμα, υπήρξε εξοικονόμηση κάποιων εκατομμυρίων που τα έδωσε η Κυβέρνηση σε άλλες κοινωνικές παροχές. Στο μεταξύ ανέφερε, υπήρξε και αναβάθμιση της οικονομίας από τον Moody’s. Ανέφερε επίσης ότι θα πρέπει να σκεφτεί η Κυβέρνηση αυτή η επιδότηση να συνεχίσει στοχευμένα κυρίως για τις ορεινές κοινότητες. 

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπου ανέφερε ότι το πιο σημαντικό που πρέπει να γίνει είναι να βοηθηθεί ο κόσμος να κάνει ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων του, ειδικά στα ορεινά και να ληφθούν επειγόντως μέτρα για μείωση της ζήτησης στην ενέργεια. 

Ο βουλευτής Λεμεσού Ανδρέας Θεμιστοκλέους έθεσε ερωτήματα για την αποδοτικότητα των ΑΠΕ και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Είπε επίσης ότι δεν κατανοεί ούτε τους πανηγυρισμούς, ούτε τις επικρίσεις για τα μέτρα. 

Ο περί της Απαγόρευσης Πλήρωσης Κενών Θέσεων στο Δημόσιο και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Ειδικές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί της Απαγόρευσης Πλήρωσης Κενών Θέσεων στο Δημόσιο και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Ειδικές Διατάξεις) Νόμου, ώστε να αρθεί η απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων προαγωγής τόσο στον δημόσιο όσο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. 

Άρση απαγόρευσης πλήρωσης θέσεων προαγωγής στο δημόσιο 

Αίρεται η απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων προαγωγής στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, με νόμο που ψήφισε ομόφωνα η Ολομέλεια της Βουλής. Ο νόμος ψηφίστηκε ύστερα από πρόταση νόμου βουλευτών του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ. 

Η Ολομέλεια απέρριψε τροπολογίες του ΑΚΕΛ που προνοούσαν και την άρση απαγόρευσης πλήρωσης θέσεων πρώτου διορισμού. 

Με τον νόμο που ψηφίστηκε, οι θέσεις προαγωγής δεν θα χρειάζεται πλέον να τίθενται στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής προς έγκριση. 

Μιλώντας στην Ολομέλεια, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Χάρης Γεωργιάδης ανέφερε ότι μια θέση που κενώνεται σήμερα κατά πάσα πιθανότητα δημιουργήθηκε την δεκαετία του 80’. Τα δεδομένα ανέφερε πιθανώς να έχουν διαφοροποιηθεί και θα πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός αξιολόγησης και ελέγχου. Είπε ότι ως το 2013 το κρατικό μισθολόγιο αυξανόταν με ιλιγγιώδη μη βιώσιμο ρυθμό και ότι αν υιοθετηθεί η τροπολογία του ΑΚΕΛ, περίπου τρεις με τέσσερεις χιλιάδες θέσεις στο δημόσιο θα ανοίξουν δια μιας. 

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου ανέφερε ότι η πρόταση νόμου είναι ορθότατη, αλλά για να έχει αξία δεν πρέπει να επαναληφθεί αυτό που έγινε στο παρελθόν, όπου υπήρχαν πιέσεις στην Επιτροπή Οικονομικών να ξεπαγώνει θέσεις. Τόνισε ακόμα την ανάγκη θέσπισης ανωτάτου ορίου αύξησης του κρατικού μισθολογίου. Σημείωσε, ακόμα, ότι όταν προσλαμβάνεις κάποιον στο δημόσιο τον πληρώνεις όχι μόνο μέχρι να αποδημήσει ο ίδιος αλλά και το έτερο του ήμισυ. 

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε ότι θα έπρεπε να γίνει σοβαρή μελέτη για το ποιες μόνιμες θέσεις πραγματικά χρειαζόμαστε και ποιες πρέπει να διαγράψουμε, όπως και για το τι στοίχισε στο κράτος η αγορά υπηρεσιών που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης ανέφερε ότι η πρόταση του ΑΚΕΛ εκφράζει μεγάλο μέρους του συνδικαλιστικού κινήματος. Επέκρινε επίσης την προηγούμενη κυβέρνηση που αντί να πληρώσει μόνιμες θέσεις, επέλεξε να αγοράζει υπηρεσίες πολλές φορές με το ίδιο κόστος αλλά χαμηλότερους μισθούς για τους εργαζόμενους. Πρόσθεσε ότι αν τα οργανογράμματα δεν ανταποκρίνονται στα σημερινά δεδομένα θα έπρεπε να τα αλλάξει η προηγούμενη κυβέρνηση. Είπε, επίσης, ότι σε περίπτωση που δεν υπάρξει καθολική άρση της απαγόρευσης θα μπορούσε να υπάρξει καθολική άρση για ορισμένους οργανισμούς με αυξημένες ανάγκες που βρίσκονται στη διαδικασία του ανταγωνισμού όπως η ΑΗΚ, η CYTA, o OAY. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς είπε ότι η συζήτηση για οποιαδήποτε θέση θα πρέπει να διεξάγεται στο πλαίσιο συζήτησης του κρατικού προϋπολογισμού, αφού οι θέσεις είναι προϋπολογισμένες. Ανέφερε ότι οι τροπολογίες του ΑΚΕΛ επιχειρούν η άρση της απαγόρευσης να έχει εφαρμογή και για τις θέσεις πρώτου διορισμού. 

Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος επεσήμανε πως υπάρχει αύξηση 15% στο κρατικό μισθολόγιο σε σχέση με πέρυσι, που οφείλεται κυρίως στην ΑΤΑ και όχι σε νέες προσλήψεις. Στον περσινό προϋπολογισμό, είπε, υπήρξαν 500 νέες θέσεις, ενώ μόλις 50 νέες θέσεις στον φετινό. Το κρατικό μισθολόγιο θα μειωθεί, όπως είπε, από 31% σε 29%. 

Η βουλευτής του ΔΗΚΟ Χριστιάνα Ερωτοκρίτου είπε ότι η συγκεκριμένη πρόταση νόμου του ΔΗΚΟ και του ΔΗΣΥ έγινε αποδεκτή από όλους και από το Υπουργείο Οικονομικών ως η ορθότερη για το στάδιο που βρισκόμαστε σήμερα και πως συμφώνησαν ακόμα και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, ενώ διαφώνησε με τις τροπολογίες του ΑΚΕΛ. 

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης είπε ότι η δημόσια υπηρεσία δεν είναι αποδοτική γιατί δεν υπάρχει αξιοκρατία στο ποιοι προσλαμβάνονται και προάγονται. 

Ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Λίνος Παπαγιάννης ανέφερε ότι δεν μετρά ο αριθμός και το κόστος των υπαλλήλων αλλά η παραγωγικότητα. Μίλησε επίσης για τεράστιο χάσμα μεταξύ υψηλόμισθων και χαμηλόμισθων του δημοσίου. 

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι πρόκειται για ένα απλό νομοθέτημα που απλουστευει τις διαδικασίες και διευκολύνει την Επιτροπή Οικονομικών. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι η πρόταση νόμου είναι ένα πρώτο βήμα που θα διευκολύνει την κατάσταση, αλλά πρέπει να γίνεται σωστός και ενδελεχής έλεγχος στους προϋπολογισμούς. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας ανέφερε ότι οι θέσεις που βρίσκονται στον προϋπολογισμό είναι κοστολογημένες και όταν ξεπαγώσουν δεν ελέγχονται από κανένα Υπουργείο για να πληρωθούν. Είπε ότι θα υπερψηφίσουν την πρόταση νόμου χωρίς τροπολογίες. 

Ο βουλευτής Λεμεσού Ανδρέας Θεμιστοκλέους είπε ότι η καταστροφή το 2013 δεν προήλθε από το κρατικό μισθολόγιο αλλά από την αχαλίνωτη ανέλεγκτη τραπεζική λειτουργία. 

Η βουλευτής Λευκωσίας Αλεξάνδρα Ατταλίδου είπε ότι θα ήταν καλό βουλευτές που λένε για αναξιοκρατικές προσλήψεις και κάποιους που παίρνουν τηλέφωνα να δώσουν και ονόματα για να μάθουν ποιοι καταστρέφουν τον τόπο. 

Ο περί του Καθορισμού Ειδικών Μέτρων για Μείωση των Ατμοσφαιρικών Ρύπων και Αερίων του Θερμοκηπίου που Προέρχονται από τις Οδικές Μεταφορές Νόμος του 2023   

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η δημιουργία θεσμικού πλαισίου, ώστε να δίδεται η δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των εκπομπών αέριων ρύπων που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές. 

Ψηφίστηκε νόμος για μέτρα μείωσης των ρύπων στις μεταφορές 

Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε κατά πλειοψηφία νόμο που δίνει στον αρμόδιο Υπουργό τη δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τη μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών από τις οδικές μεταφορές. Υπέρ ψήφισαν 38 βουλευτές και εναντίον 3. 

Συγκεκριμένα, με τον νόμο προτείνονται ρυθμίσεις για την παραχώρηση δυνατότητας στον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, αφού λάβει υπ’ όψιν τις απόψεις της αρμόδιας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα τεχνικής επιτροπής και της αρχής τοπικής διοίκησης, να εκδίδει διατάγματα που αφορούν μεταξύ άλλων τον καθορισμό περιοχών ή οδών με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές και την απαγόρευση διακίνησης οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών με τη θέσπιση γεωγραφικών ή/και χρονικών περιορισμών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα. 

Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα για καθορισμό ημερομηνίας πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα. 

Ακόμα, περιλαμβάνεται η δυνατότητα επιβολής χρέωσης για τη διακίνηση οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές ή οδούς, ανάλογα με την έκταση της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα. 

Η Ολομέλεια απέρριψε τροπολογίες του ΑΚΕΛ που μετέθεταν τον χρονικό ορίζοντα εφαρμογής κάποιων από τα μέτρα και προνοούσαν ότι κάποια από αυτά δεν θα εκδίδονται με διατάγματα από τον Υπουργό αλλά από κανονισμούς που θα εγκρίνει η Βουλή. 

Κατά τη συζήτηση, η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, τάχθηκε υπέρ του νόμου λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία και τους στόχους της ΕΕ για μείωση των αερίων θερμοκηπίου που αναμένεται να αυξηθούν. Πρόσθεσε ότι, όπως φάνηκε από τις μελέτες, η συμβολή των οδικών μεταφορών στο θέμα της μείωσης των ρύπων είναι επιτακτική. Ανέφερε ότι για το κόμμα είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις και η πράσινη πολιτική. 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, ανέφερε ότι συμφωνούν με τους βασικούς στόχους του νόμου, ωστόσο δεν μπορούν να παραγνωρίσουν τη δημιουργία δακτυλίων από τον Υπουργό. Αυτά τα μέτρα, όπως είπε, θα μπορούν να εφαρμοστούν από το 2027 ώστε να δοθεί χρόνος να υπάρξουν άλλα μέτρα για αντιρρυπαντική τεχνολογία και βελτίωση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. 

Είπε ακόμα πως το ότι ο Υπουργός θα καθορίζει ημερομηνία όπου δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων συγκεκριμένων κατηγοριών επηρεάζει πολίτες και αυτό πρέπει να εφαρμοστεί με κανονισμούς και όχι με διάταγμα. Μέχρι το 2024, ανέφερε, ο κόσμος δεν έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει οχήματα περιορισμένων ρύπων. 

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι ο συγκεκριμένος νόμος θα βοηθήσει βάζοντας πίεση για να αποσυρθούν παλιά οχήματα. 

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου και ζήτησε να ληφθούν μέτρα ως το 2025 για να μπει σε λειτουργία αυτή η νομοθεσία. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε ότι ο νόμος προσπαθεί μεταξύ άλλων να μειώσει το κόστος για τους ρύπους από τα καύσιμα των αυτοκινήτων, προσθέτοντας ότι είναι υποχρέωση με βάση το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ότι τουλάχιστον δύο από τις εισηγήσεις θα τεθούν σε εφαρμογή από το 2025. Υποστήριξε τον συγκεκριμένο νόμο, ενώ διαφώνησε με τις τροπολογίες του ΑΚΕΛ λέγοντας πως μεταφέρουν υποχρεωτικά μεγάλο αριθμό των μέτρων αυτών το 2027. 

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ανέφερε ότι οι δακτύλιοι λειτουργούν εδώ και χρόνια στην Ευρώπη και έχουν το πλεονέκτημα ότι μειώνουν τους επικίνδυνους για την υγεία ρύπους σε κατοικημένες περιοχές. Σημείωσε ωστόσο ότι για αυτόν τον καθορισμό συγκεκριμένων δρόμων θα πρέπει να γίνει σωστή μελέτη και σχεδιασμός. Είπε επίσης ότι από το 2035 θα απαγορεύεται η πώληση μηχανών εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη, ενώ σύντομα δεν θα πληρώνουν για ρύπους μόνο οι μεγάλες βιομηχανίες όπως η ΑΗΚ, αλλά ο καθένας καθώς και οι κυβερνήσεις. 

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι, αν δεν μπορείς να αλλάξεις τη νοοτροπία, πρέπει να επιβάλεις αλλαγή της νοοτροπίας. Ο απώτερος στόχος, πρόσθεσε, είναι ως το 2025 η Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο να πιέσουν ώστε να αποσυρθούν κάποια αυτοκίνητα. Τάχθηκε υπέρ της τροπολογίας του ΑΚΕΛ που προβλέπει κοινοβουλευτικό έλεγχο. 

Ο βουλευτής Λεμεσού, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, είπε ότι δεν θα αλλάξει η εκπομπή ρύπων αν αλλάξουν τα οχήματα διαδρομές και δεν θα μειωθούν τα πρόστιμα επειδή η κυριότερη πηγή ρύπων είναι η ΑΗΚ. Πρόσθεσε ότι, αν θέλει πραγματικά να μειώσει ρύπους η Κυβέρνηση, θα πρέπει να επιδοτήσει την απόσυρση όλων των ρυπογόνων οχημάτων. 

Ο βουλευτής Λευκωσίας, Κωστής Ευσταθίου, τάχθηκε εναντίον ψήφισης νόμου που θα δίνει εν λευκώ εξουσιοδότηση στους Υπουργούς να νομοθετούν εκ μέρους της Βουλής και τάχθηκε υπέρ της τροπολογίας του ΑΚΕΛ για κοινοβουλευτικό έλεγχο, ως προϋπόθεση για να υποστηρίξει τον νόμο. 

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας Νόμος (Αρ. 1) του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας συμπληρωματικών πιστώσεων ύψους €67.400.000 και χρήση τους για τη διενέργεια δαπανών προς υλοποίηση διάφορων σκοπών για τους οποίους δεν έχει γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη ή η πρόνοια που περιλήφθηκε στον προϋπολογισμό του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας για το έτος 2023 είναι ανεπαρκής. 

Ψηφίστηκε ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός ΟΑΥ με αντιπαραθέσεις 

Η Ολομέλεια της Βουλής με 33 ψήφους υπέρ ψήφισε το απόγευμα τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό τoυ Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ), εν μέσω αντιπαραθέσεων για τη βιωσιμότητά του Οργανισμού, και κατ’ επέκταση του ΓεΣΥ. 

Ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός αφορά συμπληρωματικές πιστώσεις ύψους €67.400.000 και τη χρήση τους για τη διενέργεια δαπάνης για σκοπούς για τους οποίους η πρόνοια που περιλήφθηκε στον προϋπολογισμό του ΟΑΥ για το 2023 είναι ανεπαρκής. 

Οι συμπληρωματικές πιστώσεις αφορούν στην αύξηση δαπανών για ενδονοσοκομειακή φροντίδα (ένταξη νέων ιδιωτικών νοσηλευτηρίων και νέων ιδιωτικών Τμημάτων Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών),  στην αύξηση δαπανών για ενδονοσοκομειακά αναλώσιμα και στην ένταξη άλλων επαγγελματιών υγείας και νέων εξωνοσοκομειακών αναλωσίμων στο ΓεΣΥ.  

Σύμφωνα με στοιχεία από το Υπουργείο Υγείας, οι συνολικές δαπάνες του ΟΑΥ για το έτος 2023 προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των €1.515.452.000.   

Τοποθετήσεις βουλευτών 

Η αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Υγείας Σάβια Ορφανίδου είπε ότι σύμφωνα με στοιχεία που τέθηκαν στην Επιτροπή, ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός θα καλυφθεί από ιδίους πόρους του ΟΑΥ. Ανέφερε όμως ότι είναι ανησυχητικές κάποιες καταστάσεις στα τέσσερα χρόνια εφαρμογής του ΓεΣΥ και η έγνοια τους είναι το σύστημα να σταθεί σε βάθος χρόνου και να έχει βιωσιμότητα. 

Η κ. Ορφανίδου είπε ότι οι καταχρήσεις και οι στρεβλώσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν, να εισαχθεί το medical audit και να αναβαθμιστεί το σύστημα με παρόχους. 

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαϊδης ανέφερε ότι οι τοποθετήσεις για άμεση απειλή για βιωσιμότητα του ΓεΣΥ προέρχονται από αυτούς που συστηματικά κινδυνολογούν , όπως είπε. Ανέφερε ότι τα ίδια έλεγαν και όταν θα εφαρμοζόταν το ΓεΣΥ και σήμερα διαψεύστηκαν. Ο κ. Λουκαϊδης είπε ότι ο ΟΑΥ έχει αυξημένες δαπάνες, αλλά και 450 εκ πλεόνασμα και το πλεόνασμα θα χρησιμοποιηθεί προς όφελος του λαού. 

Σε άλλο σημείο είπε ότι εγκληματούν, κατά την έκφρασή του, όσοι δεν υλοποιούν τις δεσμεύσεις από το 2016 και έχουν αφήσει τον ΟΚΥΠΥ και τα δημόσια νοσηλευτήρια στο έλεος της τύχης τους. Είπε επίσης ότι κάποιοι προτιμούν να στρεβλώνουν τους αριθμούς. 

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου είπε ότι κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή Υγείας εκφράστηκαν επιφυλάξεις και ανησυχίες για αύξηση στη συνεισφορά των πολιτών και ότι κρούουν κώδωνα κινδύνου για τη βιωσιμότητα του ΓεΣΥ. 

Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος είπε ότι το κόμμα του ανησυχεί και δεν θέλει να δει το ΓεΣΥ να μετατρέπεται σε ένα νέο Συνεργατισμό ή νέες Κυπριακές Αερογραμμές. 

Διερωτήθηκε πώς ειναι δυνατό η ίδια ιατρική πράξη να έχει διαφορετικές τιμές χρέωσης σε διαφορετικά ιδιωτικά νοσηλευτήρια, προσθέτοντας ότι, αν συνεχιστεί η διαφορετική μορφή τιμολόγησης, θα τεθεί σε κίνδυνο η βιωσιμότητα του ΓεΣΥ και θα αυξηθούν οι εισφορές των πολιτών. Απέρριψε επίσης τις τοποθετήσεις Λουκαϊδη περί κινδυνολογίας. 

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους είπε ότι τα επιχειρήματα του κ. Σιζόπουλου είναι αμάχητα και είπε ότι αδυνατεί να κατανοήσει τις διαφορετικές τιμολογήσεις. Είπε ότι το ΓεΣΥ ήρθε για να μείνει αλλά με τα μυαλά ορισμένων, δεν θα μείνει ΓεΣΥ. 

Ο περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2022  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η παραχώρηση σύμβασης μίσθωσης από την Κυπριακή Δημοκρατία σε δικαιούχους εκτοπισθέντες, για τμήμα οικιστικής μονάδας που βρίσκεται μερικώς σε γη κρατικής ιδιοκτησίας ή παραχώρηση σύμβασης μίσθωσης, με κριτήριο τον χρόνο θανάτου του δικαιούχου εκτοπισθέντος και το αν η συγκεκριμένη οικιστική μονάδα βρίσκεται σε κυβερνητικό οικισμό ή συνοικισμό αυτοστέγασης. 

Πιστοποιητικά μίσθωσης για πρόσφυγες που απεβίωσαν πριν το 2006 

Η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε κατά πλειοψηφία νόμο που ρυθμίζει την έκδοση πιστοποιητικού μίσθωσης για προσφυγικές κατοικίες για εκτοπισμένους που απεβίωσαν πριν το 2006, οπότε και υπήρξε ρύθμιση του συγκεκριμένου θέματος. 

Υπέρ ψήφισαν 35 βουλευτές, ενώ υπήρξαν δυο αποχές. 

Με τον νόμο τροποποιείται ο περί Ακίνητης ιδιοκτησίας  (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) Νόμος, ώστε στις περιπτώσεις παραχώρησης σύμβασης μίσθωσης από την Κυπριακή Δημοκρατία σε δικαιούχους εκτοπισθέντες για το τμήμα της οικιστικής μονάδας που βρίσκεται μερικώς σε γη κρατικής ιδιοκτησίας, η σύμβαση μίσθωσης να παραχωρείται με κριτήριο τον χρόνο θανάτου τους. 

Με τον νόμο ρυθμίζεται το δικαίωμα των κληρονόμων που έχουν πιστοποιητικό μίσθωσης, είτε διαβιούν κατά το ήμισυ σε κρατική γη, είτε κατά το ήμισυ σε τουρκοκυπριακή γη.   

Η Βουλή ψήφισε επίσης τροπολογία του ΑΚΕΛ που παραχωρεί αυτό το δικαίωμα και για περιπτώσεις μεμονωμένων κατοικιών από πρόσφυγες που κτίστηκαν σε κρατική γη. Υπέρ ψήφισαν 32 κατά 1 και υπήρξε μια αποχή. 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Νίκος Κέττηρος ανέφερε ότι με τον νόμο αποκαθίστανται πολλές αδικίες στους προσφυγικούς συνοικισμούς, ρυθμίζοντας την έκδοση πιστοποιητικού μίσθωσης για όσους απεβίωσαν πριν το 2006 και δεν είχαν το δικαίωμα κληρονομικής διαδοχής. Αναφέρθηκε επίσης στην τροπολογία του ΑΚΕΛ, λέγοντας ότι αφορά εκτοπισθέντες που τους είχε υποδειχθεί να κτίσουν σε χώρους εκτός προσφυγικών οικισμών και θα παρέμεναν αδικημένοι αν δεν ρυθμιζόταν και η τιτλοποίηση αυτών των οικιών. 

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς είπε ότι δεν θα ψηφίσει τον νόμο στο όνομα των χιλιάδων προσφύγων που δεν πήραν τίποτα.   

Ο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Έκδοση και Αναγνώριση Πιστοποιητικών και Ναυτική Εκπαίδευση) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Έκδοση και Αναγνώριση Πιστοποιητικών και Ναυτική Εκπαίδευση) Νόμου, ώστε να εναρμονιστεί με την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Οδηγία (ΕΕ) 2019/1159 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2008/106/ΕΚ για το ελάχιστο επίπεδο εκπαίδευσης των ναυτικών και την κατάργηση της οδηγίας 2005/45/ΕΚ σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση πιστοποιητικών των ναυτικών τα οποία εκδίδονται από τα κράτη μέλη». 

Οι περί Πολιτικής Αεροπορίας (Καθορισμός Μέτρων Εφαρμογής για τον Έλεγχο Αλκοόλης σε Μέλη Πληρώματος Αεροσκαφών) Κανονισμοί του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε τους πιο πάνω κανονισμούς μέσω των οποίων καθορίζονται μέτρα εφαρμογής για τον έλεγχο αλκοόλης σε μέλη πληρώματος αεροσκαφών, όπως αυτό προβλέπεται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/1042 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 23ης Ιουλίου του 2018 και ρυθμίζεται το πλαίσιο λήψεως δείγματος εκπνοής για έλεγχο αλκοόλης από Επιθεωρητή του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας (Ramp lnspector), στα πλαίσια επιθεώρησης (ramp inspection), για τη διενέργεια ελέγχου αλκοόλης σε μέλη πληρώματος αεροσκαφών στην Κυπριακή Δημοκρατία. Αρμόδια αρχή ορίζεται το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας. 

Ο περί Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Κοινωνικών Εισφορών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Ρύθμισης Ληξιπρόθεσμων Κοινωνικών Εισφορών Νόμου, ώστε μέχρι την 1 η Ιουλίου 2024 αντί μέχρι την 1η Ιουλίου 2023, να μη δύναται να εγερθεί πολιτική αγωγή για οφειλές εναντίον προσώπου που είναι δικαιούχο ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος ή δημόσιου βοηθήματος. 

Ο περί Όρκων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Όρκων Νόμου, ώστε στην ερμηνεία του όρου «Πρωτοκολλητής» να περιλαμβάνονται και πρωτοκολλητές που εργάζονται στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, καθώς και υπάλληλοι που εξουσιοδοτούνται από το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο. 

Ο περί Απονομής της Δικαιοσύνης (Ποικίλαι Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση των διατάξεων του άρθρου 10 του περί Απονομής της Δικαιοσύνης Νόμου, ώστε να προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία υποβολής ένστασης κατά των αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστικού Συμβουλίου. 

Ο περί Πολιτικής Δικονομίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Ο περί Δικαστηρίων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023 

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Εμπορικού Δικαστηρίου και Ναυτοδικείου (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023  

Ο περί Αποφάσεων Αλλοδαπών Δικαστηρίων (Αναγνώριση, Εγγραφή και Εκτέλεση Δυνάμει Συμβάσεως) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια υπερψήφισε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η εναρμόνιση των υπό τροποποίηση νομοθεσιών με τους νέους Κανονισμούς Πολιτικής Δικονομίας, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ την 1η Σεπτεμβρίου του 2023. 

Οι περί Υπουργείου Οικονομικών (Υπηρεσία Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών) – Θέση Ανώτερου Λειτουργού Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2023 

Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω σχέδιο υπηρεσίας για τη θέση του Ανώτερου Λειτουργού Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών.  

Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που αναβλήθηκαν: 

Ο περί Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022  

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι όπως παρασχεθεί στον Οργανισμό Χρηματοδοτήσεως Στέγης η δυνατότητα να αγοράζει χαρτοφυλάκιο δανείων τα οποία εμπίπτουν στο βασικό νόμο και να προχωρεί σε πώληση δανειακού χαρτοφυλακίου αποτελούμενου από μη εξυπηρετούμενα δάνεια σε νομικά πρόσωπα που δύναται να αγοράζουν πιστωτικές διευκολύνσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα Νόμου.    

Ο περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023 

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Έκτακτης Εισφοράς για την Άμυνα της Δημοκρατίας Νόμου, ώστε ο συντελεστής της έκτακτης εισφοράς για την άμυνα της Δημοκρατίας ποσοστού ύψους τριάντα τοις εκατόν (30%) που επιβάλλεται σε τόκους οι οποίοι λαμβάνονται από ή πιστώνονται σε κατοίκους της Δημοκρατίας να μειωθεί στο δεκαεπτά τοις εκατόν (17%). 

Ο περί Τουρκοκυπριακών Περιουσιών (Διαχείριση και Άλλα Θέματα) (Προσωρινές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023   

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Τουρκοκυπριακών Περιουσιών (Διαχείριση και Άλλα Θέματα) (Προσωρινές Διατάξεις) Νόμου, ώστε η απόκτηση ιδιόκτητης οικίας από κάτοχο τουρκοκυπριακής οικίας να μην αποτελεί αιτία τερματισμού της κατοχής της εν λόγω τουρκοκυπριακής οικίας. 

Ο περί Κοινωνικών Επιχειρήσεων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023  

Η Ολομέλεια ανέβαλε τη ψήφιση για την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Κοινωνικών Επιχειρήσεων Νόμου, ώστε να ρυθμιστούν επιπρόσθετα θέματα σε σχέση με τις κοινωνικές επιχειρήσεις, τα οποία αφορούν μεταξύ άλλων την εξουσία της αρμόδιας αρχής για έκδοση οδηγιών, κατευθυντήριων γραμμών, εντύπων και ερμηνευτικών εγκυκλίων, τη διενέργεια επιτόπιων ελέγχων από την αρμόδια αρχή, τους σκοπούς των κοινωνικών επιχειρήσεων, τους όρους εργοδότησης και τις εργασιακές συνθήκες στις κοινωνικές επιχειρήσεις, την εκκαθάριση/διάλυση και διαγραφή τους από το σχετικό μητρώο και τις ευπαθείς ομάδες που περιλαμβάνονται στο πεδίο εφαρμογής του εν λόγω νόμου.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Λύσεις πρόσβασης στο ψηφιακό κράτος για όσους δυσκολεύονται

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Μη υλοποίηση εισηγήσεων Επιτρόπου Διοικήσεως από τις κρατικές υπηρεσίες Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η μη υλοποίηση των εισηγήσεων της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων από τις κρατικές υπηρεσίες,

Παιδείας

420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα για ναρκωτικά, πιεστικά χρονοδιαγράμματα για προϋπολογισμό ΤΕΠΑΚ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Παραβατικότητα και εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η παραβατικότητα και οι εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία, καθώς και η απουσία στήριξης θυτών και θυμάτων. 420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα