Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/02/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
1. α. Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
β. Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2019
Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου παράλληλα με τη σχετική πρόταση νόμου, η οποία είχε κατατεθεί και συζητηθεί σε προηγούμενες συνεδρίες της. Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας, ώστε ο μειωμένος συντελεστής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), ύψους πέντε τοις εκατό (5%), που επιβάλλεται κατά την παράδοση ή ανέγερση κατοικίας να καλύπτει τα πρώτα 140 τ.μ. της κατοικίας, με μέγιστο εμβαδό τα 200 τ.μ., στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, όπως προβλέπεται στην Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το κοινό σύστημα ΦΠΑ. Σκοπός της πρότασης νόμου είναι η διόρθωση στρεβλώσεων και αδυναμιών σε σχέση με την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, ύψους πέντε τοις εκατό (5%), στην παράδοση ή ανέγερση κατοικίας.
Στο πλαίσιο της συζήτησης η Επιτροπή ενημερώθηκε από τους εκπροσώπους του Υπουργείου Οικονομικών ότι η ανάγκη τροποποίησης της νομοθεσίας προέκυψε έπειτα από Προειδοποιητική Επιστολή – Παράβαση που έλαβε η Κυπριακή Δημοκρατία, σύμφωνα με την οποία το πεδίο εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας δεν πληροί τις προϋποθέσεις της άσκησης κοινωνικής πολιτικής που προβλέπονται από τη σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία για επιβολή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς κατέθεσαν θέσεις και εισηγήσεις αναφορικά με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, θέματα που αφορούν τη μεταβατική περίοδο, τη διεύρυνση των κριτηρίων, καθώς και τον επανακαθορισμό των ορίων που προτείνονται.
Πολλά από τα μέλη το συνέδεσαν το νομοσχέδιο με τον τερματισμό του κυπριακού επενδυτικού προγράμματος, με την Πρόεδρο της Επιτροπής, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου να δηλώνει ότι «μετά το πάρτι των χρυσών διαβατηρίων, τον λογαριασμό θα τον πληρώσει η μεσαία τάξη και τα νεαρά ζευγάρια».
Όπως ανέφερε εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, το νομοσχέδιο κατατέθηκε έπειτα από προειδοποιητική επιστολή της ΕΕ, ημερομηνίας 15 Σεπτεμβρίου 2021, και μη συμμόρφωση με την οδηγία για το ΦΠΑ μπορεί να οδηγήσει τη Δημοκρατία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Σύμφωνα με την επιστολή της Κομισιόν, ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 5% παραβιάζει το κοινοτικό κεκτημένο διότι δεν υπάρχουν προϋποθέσεις, που να δικαιολογούν τον κοινωνικό χαρακτήρα του μέτρου, επωφελούνται από το μέτρο όλο οι πολίτες της Δημοκρατίας, της ΕΕ και τρίτων χωρών ανεξαρτήτως εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων, οικονομικής κατάστασης του δικαιούχου, τα μέλη της οικογένειάς τους και το ανώτατο συνολικό εμβαδόν κατοικιών, που σύμφωνα με στοιχεία του 2011 από τη Eurostat στην Κύπρο είναι 141 τ.μ.
Βουλευτές και Βουλεύτριες εξέφρασαν προβληματισμό για τον οριζόντιο χαρακτήρα του μέτρου και ότι δεν τίθενται μεταβατικές διατάξεις για να μην επηρεαστούν αρνητικά όσοι έχουν κάνει σχεδιασμούς για απόκτηση κατοικίας, ενώ όλοι οι επαγγελματικοί φορείς εξέφρασαν ανησυχίες τόσο για τις συνέπειες του νομοσχεδίου στους πολίτες, στην αγορά και στην οικονομία ευρύτερα.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία, δια εκπροσώπου της, εξέφρασε προβληματισμό για την ψήφιση του νομοσχεδίου χωρίς ανώτατο όριο στην αξία και χωρίς κοινωνικά κριτήρια.
«Ένας εύπορος πολίτης αγοράζει διαμέρισμα 200 τ.μ προς €2 εκ. και για τα πρώτα 140 τμ αντί να καταβάλει ΦΠΑ €266.000 θα καταβάλει ΦΠΑ €70.000 μόνο. Είναι αυτό κοινωνική πολιτική; Για μας σίγουρα όχι», είπε, προσθέτοντας ότι πρέπει να εισαχθεί πρόνοια στο νόμο που να καθορίζει ανώτατο όριο στην αξία και όχι μόνο ανώτατο όριο εμβαδού.
Εκπρόσωπος του ΕΤΕΚ δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής ότι οι αυξήσεις που θα επέλθουν «πιθανόν να είναι η ταφόπλακα για τα όνειρα πολλών να αποκτήσουν μια ιδιόκτητη κατοικία».
Όπως είπε, μια κατοικία 200 τ.μ. προ πανδημίας μπορούσε να στοιχίζει γύρω στις €300.0000 σήμερα υπάρχει αύξηση 15% στα υλικά, που σημαίνει ότι στοιχίζει €360.000 και αν επιβληθεί ΦΠΑ 19% στην ολότητά της η τιμή θα αυξηθεί στις €460.000. Εισηγήθηκε όπως επιστρέψουμε στο καθεστώς του 2016.
Εκπρόσωπος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων είπε ότι τα στοιχεία που λήφθηκαν για τον καθορισμό του εμβαδού στα 140 τ.μ προέρχονται από την απογραφή του 2011, ενώ ο μέσος όρος στην Κύπρο ήταν 205 τ.μ. «Με 140 τ.μ δεν θα βοηθήσουμε οικογένειες να αποκτήσουν σπίτι, θα τους στείλουμε σε διαμερίσματα», είπε.
Από πλευράς του το ΚΕΒΕ επανέλαβε τις ίδιες ανησυχίες, αλλά και επεσήμανε τη χρονική στιγμή της κατάθεσης του νομοσχεδίου, προσθέτοντας ότι στην Πορτογαλία υπάρχει μηδενικός συντελεστής για πρώτες κατοικίες. Εισηγήθηκε την απόσυρση του νομοσχεδίου.
Εκ μέρους του ΔΗΣΥ ο Αναπληρωτής Πρόεδρος Χάρης Γεωργιάδης είπε ότι η συμμετοχή στην ΕΕ δεν έχει μόνο οφέλη αλλά και υποχρεώσεις. Υπενθύμισε επίσης ότι ο ΦΠΑ είναι ευρωπαϊκή φορολογία, ενώ υπέδειξε ότι διαφορετικές υποχρεώσεις έχουν τα κράτη που εντάχθηκαν στην ΕΕ από το 2004 και εντεύθεν, παρά τα παλαιότερα κράτη – μέλη. Σημείωσε ότι το 2016 η Βουλή είχε εγκρίνει ομόφωνα το νόμο και πρόσθεσε πως, αν έκτοτε υπήρξε αλληλογραφία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, φέρει και η εκτελεστική εξουσία ευθύνη. Ζήτησε όπως κατατεθεί η αλληλογραφία, ενώ πρόσθεσε πως ο ΔΗΣΥ είναι ανοικτός στο θέμα της μεταβατικής περιόδου και στην εισαγωγή κριτηρίων, ενώ χαρακτήρισε σοβαρή την επισήμανση για επανεξέταση του ορίου των 140 τ.μ.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής ζήτησε από το ΥΠΟΙΚ να πληροφορήσει αν υπήρξε αλληλογραφία πριν τη λήψη της προειδοποιητικής επιστολής, ενώ διερωτήθηκε αν το ΥΠΟΙΚ δεν διαπραγματεύτηκε με την Κομισιόν. Ρώτησε επίσης αν υπάρχουν περιθώρια εισαγωγής μεταβατικής περιόδου ή άλλων αλλαγών.
Η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ ανέφερε ότι την προειδοποιητική επιστολή είχε απαντήσει ο Έφορος Φορολογίας, ο οποίος παρέθεσε στοιχεία για το τι ισχύει αναφορικά με τον μειωμένο συνελεστή, ενώ σημείωσε πως δεν είναι ρεαλιστικό να ζητηθεί παράταση αφού η Κύπρος είναι εκπρόθεσμη. Χαρακτήρισε λογικό να εισαχθεί πρόνοια με βάση την αξία ανά τ.μ.
«Είναι ένα αστόχευτο μέτρο, το οποίο έρχεται, όχι για να διορθώσει παθογένειες, αλλά για να καλύψει το πάρτι που γινόταν όλα αυτά τα χρόνια, με αποτέλεσμα σήμερα τον λογαριασμό να τον μετακυλούν στην επόμενη γενιά, στη μεσαία τάξη και στα νεαρά ζευγάρια», ανέφερε στις δηλώσεις της η κ. Ερωτοκρίτου. Όπως είπε, πρέπει να φέρουμε ενώπιον της Βουλής μια νομοθεσία που να είναι ισοζυγισμένη και δεν νοείται ισοζυγισμένη νομοθεσία που να επιτρέπει σε ένα πολυεκατομμυριούχο να αγοράζει διαμέρισμα €10 εκατ. 140 τ.μ και να πληρώνει 5% ΦΠΑ και σε ένα νέο ζευγάρι να αγοράζει ένα διαμέρισμα των 150 τμ να πληρώνει περισσότερα.
Εκ μέρους του ΑΚΕΛ, ο Άριστος Δαμιανού είπε ότι το κόμμα του είχε καταθέσει από το 2019 σχετική πρόταση νόμου, «που αφενός αποσκοπούσε στην αποτροπή της διαπλοκής με όλους εκείνους που έκτιζαν γυάλινους πύργους για να πωλούν χρυσά διαβατήρια και αφετέρου πληρούν και το κριτήριο της κοινωνικής ευαισθησίας για όλα εκείνα τα νεαρά ζευγάρια και ευρύτερα τους Κύπριους πολίτες που ήθελαν να αγοράσουν μια κατοικία για να στεγάσουν την οικογένειά τους αλλά το πάρτι που ήταν σε εξέλιξη καθιστούσε το όνειρο απραγματοποίητο». «Γι’ αυτό και εμείς θα επιμείνουμε στη δική μας πρόταση, που είναι στοχευμένη, που αναφέρεται σε ύψος ανά τετραγωνικό μέτρο, αλλά και θέτει πλαφόν στις αξίες ακινήτων, γιατί μπορεί ένα ακίνητο να είναι 80 τ.μ, αλλά όταν αυτό το ακίνητο είναι διαμέρισμα στους πύργους, αντιλαμβάνεστε η αξία θα είναι 2, 3 και 4 εκατομμύρια», είπε.
Εκ μέρους του ΕΛΑΜ, ο Σωτήρης Ιωάννου είπε πως με το νομοσχέδιο το όνειρο των νέων ανθρώπων για απόκτηση κατοικίας θα μείνει απλά όνειρο και το εφικτό θα είναι η απόκτηση ενός διαμερίσματος
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι το κόμμα διαφωνεί με τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου και πρόσθεσε πως νομοσχέδιο θα πρέπει να τύχει εναπαναδιατύπωσης και επαναδιαπραγμάτευσης με τις Βρυξέλλες και οποιαδήποτε νέα νομοθεσία θα πρέπει να περιλαμβάνει μεταβατική περίοδο.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασίας Δημοκρατικών Δυνάμεων Αλέκος Τρυφωνίδης είπε πως η ΔΗΠΑ έχει πολλές ανησυχίες και επιφυλάξεις επί του νομοσχεδίου και κάλεσε τον Υπουργό Οικονομικών να επαναδιαπραγματευτεί τις πρόνοιες του νομοσχεδίου με τις Βρυξέλλες. Ζήτησε επίσης όπως στην επόμενη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή παρευρεθεί και ο ΥΠΟΙΚ. «Μιλούμε για ένα μείζον πολιτικό και οικονομικό θέμα και στη συζήτηση αναδείχθηκαν παραλείψεις, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σημείο το οποίο βρισκόμαστε», συμπλήρωσε.
Τέλος, ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε πως το νομοσχέδιο έχει αρκετές οικονομικές αλλά περισσότερο κοινωνικές προεκτάσεις. «Είναι ευκαιρία επιτέλους να βρούμε τη σωστή φόρμουλα για να βοηθήσουμε τα νοικοκυριά στο θέμα στέγασης όχι να επιδοτήσουμε τις μεγάλες επαύλεις που δεν χρειάζονται οποιαδήποτε βοήθεια», κατέληξε.
Η συζήτηση επί των σχεδίων νόμου θα συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία της επιτροπής.
Η επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση των πιο πάνω νομοσχεδίων, μετά την αναβολή τους από την ολομέλεια του σώματος, τα οποία αποσκοπούν στις τροποποιήσεις:
α. του περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα Νόμου, ώστε να δημιουργηθεί πλαίσιο αδειοδότησης και εποπτείας των εταιρειών διαχείρισης πιστωτικών διευκολύνσεων που να καθιστά δυνατή την πρόσβαση των εν λόγω εταιρειών στα τραπεζικά δεδομένα των δανειοληπτών που βρίσκονται υπό τη διαχείρισή τους, τηρουμένων των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων, προκειμένου να αξιολογούν την πιστοληπτική τους ικανότητα και να τους παρέχουν βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης, καθώς και
β. του περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) Νόμου, ώστε οι πληροφορίες που δύναται να παρέχονται από τον διευθυντή του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας στα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, να παρέχονται εφεξής και σε νομικό πρόσωπο που είτε κατέχει πιστωτικές διευκολύνσεις είτε διαχειρίζεται πιστωτικές διευκολύνσεις, δυνάμει των διατάξεων του περί Αγοραπωλησίας Πιστωτικών Διευκολύνσεων και για Συναφή Θέματα Νόμου.
Στο πλαίσιο της συζήτησης και στη βάση των διαμειφθέντων κατά τις προηγούμενες συνεδρίες της επιτροπής για το ίδιο θέμα, κατατέθηκε από το αρμόδιο υπουργείο αναθεωρημένο κείμενο του πρώτου νομοσχεδίου σε μια προσπάθεια εξεύρεσης συναινετικής ρύθμισης με την οποία να ικανοποιούνται όλες οι πλευρές.
Παρά την κατάθεση αναθεωρημένου νομοσχεδίου, παραμένουν οι διαφωνίες μεταξύ Κυβέρνησης και Βουλής ως προς το νομοσχέδιο που δίνει σε εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων και διαχειριστές μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) το δικαίωμα να ερευνούν στοιχεία δανειοληπτών και εγγυητών από τη βάση δεδομένων ΑΡΤΕΜΙΣ και το Κτηματολόγιο, ενώ οι διαχειριστές θα εποπτεύονται από την Κεντρική Τράπεζα.
Το Υπουργείο Οικονομικών κατάθεσε τροποποιημένο νομοσχέδιο βάσει του οποίου οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων και οι διαχειριστές δεν δύνανται, χωρίς τη ρητή συγκατάθεση του επηρεαζόμενου προσώπου, να προβαίνει σε έρευνα σε σχέση με στοιχεία τα οποία τηρούνται στη βάση δεδομένων ΑΡΤΕΜΙΣ τα οποία σε σχέση με τον υπό διερεύνηση δανεισμό αφορούν πάροχο εξασφάλισης ή/και συνδεδεμένο με το δανειολήπτη πρόσωπο.
Στις περιπτώσεις των εγγυητών, τόσο οι εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων όσο και οι διαχειριστές δεν δύνανται να προχωρούν σε διερεύνηση σε σχέση με τη σύμβαση εγγύησης του οποίου, όταν έχει εκδοθεί τελεσίδικη δικαστική απόφαση που ακυρώνει τη σύμβαση εγγύησης, η οποία περιλαμβάνει καταχρηστικές ρήτρες σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Καταχρηστικών Ρητρών σε Καταναλωτικές Συμβάσεις Νόμου ή ο εγγυητής απαλλάσσεται από τις συμβατικές του υποχρεώσεις σύμφωνα με τις διατάξεις του περί της Προστασίας Ορισμένης Κατηγορίας Εγγυητών Νόμου.
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνεται στις προϋποθέσεις για την εκταμίευση της πρώτης δόσης από τα ευρωπαϊκά κονδύλια του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ Αυγή Λαπαθιώτη είπε παράλληλα ότι το Υπουργείο θα καταθέσει νομοσχέδιο για νομοτεχνικό έλεγχο στη Νομική Υπηρεσία τον Ιανουάριο του 2023 για μεταφορά της ολότητας της οδηγίας 2167/2021, που προνοεί μεταφορά στο εθνικό δίκαιο μέχρι το τέλος του 2023. Εξήγησε ότι πρέπει να υπάρξει μεταβατική περίοδος διότι θα υπάρξει διατάραξη της αγοράς λόγω συμφωνιών τραπεζών με διαχειρίστριες εταιρείες. Σημείωσε ότι με άμεση υιοθέτηση της οδηγίας η κρατική ΚΕΔΙΠΕΣ (διαχειρίζεται τα ΜΕΔ του πρώην Συνεργατισμού) θα τεθεί σε δυσμενέστερη θέση λόγω αδυναμίας αποτελεσματικής διαχείρισης από τη διαχειρίστρια εταιρεία (Altamira).
Πάντως, ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος Παύλος Ιωάννου, ο οποίος κατέθεσε και σχετικό υπόμνημα διαφώνησε με τις τροποποιήσεις του ΥΠΟΙΚ όσον αφορά τους εγγυητές, λέγοντας πως εφόσον υπάρχει απόφαση Δικαστηρίου ουσιαστικά ο εγγυητής παύει να είναι εγγυητής. Πρόσθεσε δε πως στην οδηγία και στο σχέδιο δράσης δεν υπάρχει πουθενά αναφορά στη λέξη εγγυητής. «Επομένως η λόγω προτεινόμενη τροποποίηση δεν διασφαλίζει τα δικαιώματα των εγγυητών, οι οποίοι ως φυσικά πρόσωπα εμπλέκονται στη διαδικασία και επομένως ως καταναλωτές προστατεύονται από την οδηγία» 2167/2021 αναφέρει στο υπόμνημά του προς την Επιτροπή.
Εξάλλου, ο κ. Ιωάννου είπε ότι το πρόβλημα αφορά στο σχέδιο ενοίκιο έναντι υποθήκης (mortgage to rent) που σχετίζεται με την ΚΕΔΙΠΕΣ και το νομικό πλαίσιο με την εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου. «Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα ξεχωριστό νόμο για την ΚΕΔΙΠΕΣ», είπε, προσθέτοντας πως «θέλουμε να εφαρμόσουμε την οδηγία και από την άλλη δεν θέλουμε να την εφαρμόσουμε για να προστατέψουμε την ΚΕΔΙΠΕΣ».
Απαντώντας η κ. Λαπαθιώτη υπενθύμισε πως ΚΕΔΙΠΕΣ λειτουργεί σε ένα πλαίσιο το οποίο καθορίζεται από τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ συνεργάζεται με διαχειριστή και το έργο της δυσχεραίνεται.
Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας ανέφερε ότι οι εισηγήσεις του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου δεν είναι νομικά ορθές, διότι κατακερματίζουν την οδηγία χωρίς να γίνεται ορθή μεταφορά της στο εθνικό δίκαιο στο σύνολό της. «Θα οδηγήσει σε προβλήματα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία είναι αρμόδια να κρίνει την ορθή μεταφορά στις αποφάσεις στο εθνικό δίκαιο», πρόσθεσε.
Από πλευράς της Κεντρικής Τράπεζας αναφέρθηκε ότι ο στόχος των τροποποιήσεων που εισηγείται το Υπουργείο είναι ώστε να μην αποδυναμωθεί το εργαλείο που έχουν στα χέρια τους τα πιστωτικά ιδρύματα, ώστε ένα κακό περιουσιακό στοιχείο να μπορεί να μεταφερθεί εκτός τραπεζών, ενώ πρόσθεσε ότι αναλόγως των προνοιών μπορεί να επηρεαστεί και η κεφαλαιακή επάρκεια των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Η διευθύντρια του ΣΥΠΡΟΔΑΤ Τζένη Παπαχαραλάμπους εξέφρασε λύπη για το ότι δεν επήλθε συμφωνία για τις πρόνοιες του νομοσχεδίου και πρόσθεσε πως το αναθεωρημένο κείμενο δεν διασφαλίζει την κατάχρηση που μπορεί να επέλθει σε βάρος των εγγυητών.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Προστασίας Πρώτης Κατοκίας Μιχάλης Παρασκευά αναφέρθηκε σε σημείωμα του Γενικού Ελεγκτή βάσει του οποίου η συμφωνία μεταξύ ΚΕΔΙΠΕΣ και Altamira προνοεί προμήθεια 4,5% σε περίπτωση πώλησης ακινήτων και 0,5% για αναδιαρθρώσεις, κάτι που όπως είπε ευνοεί τους πλειστηριασμούς και ζήτησε όπως αποκαλυφθούν οι συμφωνίες που έχουν γίνει με τις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων.
Εκ μέρους του ΔΗΣΥ, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του κόμματος Χάρης Γεωργιάδης εξέφρασε ανησυχία για την καθυστέρηση στη συζήτηση, η οποία δεν μπορεί να διαιωνιστεί. «Θεωρούμε σημαντικό να ολοκληρωθεί η συζήτηση και να οδηγηθεί στην Ολομέλεια», πρόσθεσε.
Εξάλλου, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού χωρίς να εισέλθει στην ουσία των αναθεωρημένων κειμένων, είπε πως θεωρούμε πως «σε καμία περίπτωση δεν ικανοποιούνται οι βάσιμες ανησυχίες των δανειοληπτών και σε καμιά περίπτωση το ΑΚΕΛ δεν θα συναινέσει σε διαδικασίες εξπρές εκτός δικαστικού ελέγχου. «θεωρούμε ότι (το νομοσχέδιο) έπασχε ευθύς εξαρχής και πάσχει και σήμερα».
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε πως η εμμονή είναι ξεκάθαρη και αφορά την ΚΕΔΙΠΕΣ και τον διαχειριστή της, Altamira και πρόσθεσε μέχρις ότου εξευρεθεί η χρυσή τομή, η τροπολογία που ο ίδιος κατέθεσε παραμένει. Είπε τέλος πως οι αιτιάσεις του ΥΠΟΙΚ για
τους εγγυητές δεν δικαιώνονται, αφού πουθενά στην ευρωπαϊκή οδηγία δεν υπάρχει αναφορά για εγγυητές.
Η επιτροπή αποφάσισε όπως η συζήτηση συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία της.
3. Ο περί Τμήματος Φορολογίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021
Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση με την κατ’ άρθρον μελέτη του πιο πάνω νομοσχέδιου, σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Τμήματος Φορολογίας Νόμου, ώστε ο διορισμός του Εφόρου Φορολογίας και Βοηθών Εφόρου Φορολογίας να πραγματοποιείται από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας στη βάση σχετικών δικαστικών αποφάσεων που προηγήθηκαν, καθώς και η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στην άσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Στο πλαίσιο της συζήτησης εξετάστηκε αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου στο οποίο επήλθαν νομοτεχνικής φύσεως τροποποιήσεις.
Η Επιτροπή αποφάσισε ότι η συζήτηση του εν λόγω θέματος έχει ολοκληρωθεί και θα τοποθετηθεί σχετικά κατά την επόμενη συνεδρία της.
4. Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 8) Νόμος του 2021
Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση με την κατ’ άρθρον μελέτη του πιο πάνω νομοσχέδιου, σκοπός του οποίου είναι η αναστολή της επιβολής πρόσθετου φόρου και τόκου για συγκεκριμένες φορολογικές περιόδους για ορισμένες κατηγορίες επιχειρήσεων που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία COVID-19.
Στο πλαίσιο της συζήτησης εξετάστηκε αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου στο οποίο περιλαμβάνεται η επέκταση της περιόδου αναστολής, καθώς και επιβολής της επιβάρυνσης του πρόσθετου φόρου και τόκου για συγκεκριμένες φορολογικές περιόδους.
Η Επιτροπή αποφάσισε ότι η συζήτηση του εν λόγω θέματος έχει ολοκληρωθεί και θα τοποθετηθεί επ’ αυτού κατά την επόμενη συνεδρία της.
5. Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) (Αρ. 10) Νόμος του 2021
Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση με την κατ’ άρθρον μελέτη του πιο πάνω νομοσχέδιου, σκοπός του οποίου είναι η επέκταση της ημερομηνίας ισχύος διατάξεων της βασικής νομοθεσίας που προβλέπουν για τις εκπιπτόμενες δαπάνες για επένδυση σε καινοτόμο μικρή και μεσαία επιχείρηση μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 στο πλαίσιο της υλοποίησης του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Στο πλαίσιο της εξέτασης του νομοσχεδίου και στη βάση των διαμειφθέντων κατά την προηγούμενη συνεδρία, η επιτροπή ενημερώθηκε από τους αρμοδίους για τη δυνατότητα επέκτασης της προτεινόμενης ρύθμισης για ακόμη έξι μήνες, μέχρι την 30ή Ιουνίου 2024.
Mε τη σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου υπουργείου, η Επιτροπή αναμένει την κατάθεση αναθεωρημένου κειμένου του νομοσχεδίου για σκοπούς ολοκλήρωσης της συζήτησής του.
6. Ο περί Προϋπολογισμού της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων του 2022 Νόμος του 2022
Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Εθνικής Αρχής Στοιχημάτων (ΕΑΣ) ποσού ύψους €19.134.136 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022.
Στο πλαίσιο της συζήτησης η επιτροπή ενημερώθηκε από την Πρόεδρο της ΕΑΣ αναφορικά με τον στρατηγικό σχεδιασμό, τους στόχους και τα επιμέρους κονδύλια που περιλαμβάνονται στον εν λόγω προϋπολογισμό για το έτος 2022.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως τοποθετηθεί επί του προτεινόμενου προϋπολογισμού κατά την επόμενη συνεδρία της.
7. Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων
Η Επιτροπή στο πλαίσιο της συνεδρίας της μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.
Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν:
- το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής,
- το Υπουργείο Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων,
- τη Δικαστική Υπηρεσία,
- το Γενικό Λογιστήριο,
- τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας και
- το Υπουργείο Υγείας.
Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν:
- τη Βουλή των Αντιπροσώπων,
- το Υπουργείο Εσωτερικών,
- το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας,
- τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας και
- το Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:
Stockwatch: «Όχι» σε περίοδο χάριτος για μειωμένο ΦΠΑ σε οικίες
Stockwatch: Δεν τα βρήκαν στην προστασία εγγυητών
Stockwatch: Πράσινο σε δεκάδες θέσεις και κονδύλια εκατομμυρίων