Επιτροπή Μεταφορών: Εξόφληση προστίμων, καταγραφή παραβάσεων και χρήση παιδικών καθισμάτων

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά η διάρκεια της συνεδρίας στις 05/05/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί της Εκμίσθωσης Οχημάτων Χωρίς Οδηγό (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021

Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2021

Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση για τα πιο πάνω νομοσχέδια, σκοπός των οποίων είναι η προσθήκη, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, στις συμβάσεις εκμίσθωσης οχημάτων μεταξύ του μισθωτή και του εκμισθωτή προνοιών για τις υποχρεώσεις των μερών σε ό,τι αφορά την εξόφληση προστίμων που προκύπτουν κατά την περίοδο εκμίσθωσης του οχήματος.

Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανέφερε ότι, ως αποτέλεσμα της διαβούλευσης που διενεργήθηκε μεταξύ της εκτελεστικής εξουσίας και των εμπλεκόμενων φορέων, η εκτελεστική εξουσία προτίθεται να καταθέσει νέο νομοσχέδιο για τροποποίηση του περί της Εκμίσθωσης Οχημάτων Χωρίς Οδηγό Νόμου. Ειδικότερα, ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί θα προβλέπεται η λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος καταχώρισης των στοιχείων κάθε εκμίσθωσης οχήματος, μέσω του οποίου θα καθίσταται δυνατός ο εντοπισμός του μισθωτή και θα παρέχεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής του εξώδικου προστίμου.

Οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων φορέων ανέφεραν ότι επί της αρχής συμφωνούν με την προτεινόμενη ρύθμιση εν αναμονή του τελικού κείμενου του νομοσχεδίου, με την κατάθεση του οποίου η εκτελεστική εξουσία θα προβεί σε απόσυρση των υπό αναφορά νομοσχεδίων.

Η Επιτροπή ζήτησε όπως της αποσταλεί ενδεικτικά ο οδικός χάρτης σε σχέση με την ετοιμασία και κατάθεση του νομοσχεδίου, καθώς και του απαραίτητου λογισμικού, προκειμένου να παρακολουθεί την εξέλιξη του θέματος.

Σε δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, ο Πρόεδρος της, Βουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας είπε πως στο θέμα των αυτοκινήτων ενοικιάσεως είχε συμφωνηθεί πως το Τμήμα Οδικών Μεταφορών θα έκανε διαβούλευση με τα Γραφεία Ενοικιάσεως ούτως ώστε να μην υπάρχουν παραβάτες δύο κατηγοριών, δηλαδή κάποιοι που θα πληρώνουν και κάποιοι που δεν θα πληρώνουν.

Οι διαβουλεύσεις, ανέφερε, έχουν προχωρήσει και πολύ σύντομα το Τμήμα θα φέρει ένα νέο νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει το συγκεκριμένο ζήτημα.

Όπως είπε, απαντώντας σε ερώτηση, ετοιμάζεται μια πλατφόρμα που θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα Γραφεία Ενοικιάσεως αυτοκινήτων ούτως ώστε να μπορούν να εντοπίζονται οι οδηγοί για να τους επιδίδεται το πρόστιμο στις παραβάσεις που θα υποπίπτουν. Ο κ. Μουσιούττας πρόσθεσε πως αν και δεν έχουν μπει σε λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο πληρωμής των προστίμων, με ικανοποίηση διαπίστωσαν σήμερα πως έχουν συμφωνήσει οι δύο πλευρές σε μια φόρμουλα για επίλυση του προβλήματος και αυτό που απομένει είναι να έρθει στη Βουλή ως νομοσχέδιο.

Ο κ. Μουσιούττας συνέχισε λέγοντας πως στην Επιτροπή συζητήθηκε επίσης το ζήτημα αλλαγής του Νόμου Περί Φωτοεπισήμανσης όσον αφορά τις σχολές οδηγών και τους εκπαιδευόμενους την ώρα που κάνουν μάθημα οδήγησης.

Επίσης, συζητήθηκε στην Επιτροπή το ζήτημα των παιδικών καθισμάτων σε λεωφορεία. Ηταν μια πρόταση νόμου που είχε περάσει από την προηγούμενη Σύνοδο και το αποτέλεσμα αυτής της πρότασης ήταν πως τα νηπιαγωγεία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν για τα μικρά παιδιά τα λεωφορεία για εκδρομές. Όπως είπε, κάλεσαν σήμερα όλους τους αρμόδιους για να εξεταστεί το κατά πόσον υπάρχει τρόπος να ξεπεραστούν τα ζητήματα ασφάλειας ώστε να μην στερούνται τα παιδιά το δικαίωμα στην εκδρομή.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης είπε για το θέμα της φωτοεπισήμανσης, πως μέσα σε 4 μήνες εφαρμογής του, έγιναν γύρω στις 65 χιλιάδες καταγγελίες. Από αυτές, είπε, έχουν αποσταλεί στους παραβάτες μέχρι σήμερα οι 16 χιλιάδες, άρα έχει διεκπεραιωθεί από τους 4 μήνες μόλις ο ένας και αν κάποιος αναλογιστεί ότι ο μέσος όρος είναι 30-35 ευρώ το πρόστιμο, το κράτος εισπράττει γύρω στα 5 εκ. ευρώ το μήνα.

Ο κ. Σαββίδης ανέφερε πως στα λειτουργικά προβλήματα περιλαμβάνεται η καθυστέρηση διεκπεραίωσης, η άρνηση πολλών να παραλάβουν το πρόστιμο από τα ταχυδρομείο ώστε να εξαντλήσουν τις 180 ημέρες, καθώς και το πρόβλημα που προκύπτει αν ένα όχημα οδηγείται από πολλά άτομα.

Σε σχέση με το θέμα των αυτοκινήτων ενοικιάσεως, ο κ. Σαββίδης είπε πως η μεγαλύτερη παραδοξότητα που ακούστηκε σήμερα είναι πως θα υπάρξει πλατφόρμα για να μπορέσει το κράτος να εισπράττει τα πρόστιμα διαδικτυακά ενώ για τους Κύπριους πολίτες η διαδικασία γίνεται μέσω ταχυδρομείου.

Είπε ακόμη πως για το θέμα των εκπαιδευτών οδηγών, έχει ζητήσει να υπάρξει μια εξαίρεση στις παραβάσεις με το σύστημα της φωτοεπισήμανσης καθώς κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς δουλειά αν οι μαθητές τους κάνουν παραβιάσεις και λόγω αυτού θα λαμβάνουν βαθμούς ποινής.

O περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση επί της αρχής για την πιο πάνω πρόταση νόμου, σκοπός της οποίας είναι η εξαίρεση από τις διατάξεις του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου των περιπτώσεων καταγραφής των παραβάσεων παράλειψης συμμόρφωσης με τη σήμανση φώτων τροχαίας και παραβίασης των ορίων ταχύτητας οι οποίες διαπράττονται από εκπαιδευόμενους οδηγούς κατά την εκπαίδευσή τους με μηχανοκίνητο όχημα σχολής οδηγών, ώστε να μην υπέχουν ποινική ευθύνη για τη διάπραξη τέτοιων αδικημάτων ούτε οι εκπαιδευόμενοι οδηγοί ούτε και οι εγγεγραμμένοι ιδιοκτήτες των οχημάτων, περιλαμβανομένων των σχολών οδηγών.

Ο εισηγητής της πρότασης νόμου παρουσίασε τον σκοπό και τις κυριότερες πρόνοιες της πρότασης νόμου, ενώ οι εκπρόσωποι της εκτελεστικής εξουσίας εξέφρασαν επιφυλάξεις σε ό,τι αφορά την υπό αναφορά νομοθετική ρύθμιση, καθότι, μεταξύ άλλων, κρίνεται ακόμη πιο επιτακτικό οι εκπαιδευόμενοι οδηγοί να τηρούν των κώδικα οδικής κυκλοφορίας ως μέρος της ορθής εκπαίδευσής τους, δεδομένου ότι το εκπαιδευτικό όχημα διαθέτει δεύτερο σύστημα πέδησης, το οποίο ελέγχεται από τον εκπαιδευτή.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει με την κατ’ άρθρον συζήτηση της πρότασης νόμου σε επόμενη συνεδρία της.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε το ακόλουθο θέμα:

Τα προβλήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή της νομοθεσίας για υποχρεωτική εγκατάσταση και χρήση παιδικών καθισμάτων στα λεωφορεία που εκτελούν σχολικές εκδρομές

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση του πιο πάνω θέματος με τη διαδικασία της αυτεπάγγελτης εξέτασης, στο πλαίσιο της οποίας εξέτασε τα προβλήματα που προκύπτουν από τις διατάξεις του περί Οδικής Ασφάλειας Νόμου σύμφωνα με τις οποίες απαιτείται η εγκατάσταση ειδικού συστήματος συγκράτησης σε λεωφορεία στα οποία επιβαίνουν παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων φορέων αναφέρθηκαν στις πρακτικές δυσκολίες που προέκυψαν από την εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων, λόγω, μεταξύ άλλων, της έλλειψης επαρκούς αριθμού κατάλληλων λεωφορείων στην κυπριακή αγορά και της ασάφειας ως προς τα πρόσωπα τα οποία θα φέρουν την ευθύνη της εγκατάστασης κατάλληλων παιδικών καθισμάτων. Επιπλέον, τέθηκε η εισήγηση για προσωρινή αναστολή των σχετικών διατάξεων, όπως έχει ήδη πραγματοποιηθεί στο παρελθόν, ώστε να διευκολυνθούν οι προγραμματισμένες εκδηλώσεις των νηπιαγωγείων για το τέλος της τρέχουσας ακαδημαϊκής χρονιάς, μέχρι να επιλυθεί το ζήτημα οριστικά.

Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών ανέλυσε ενδελεχώς τις απαιτούμενες προδιαγραφές, επεξήγησε τους λόγους για τους οποίους προέκυψαν τα προβλήματα κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας και υπέδειξε τρόπους με τους οποίους η νομοθεσία μπορεί να καταστεί εφαρμόσιμη στη βάση της υφιστάμενης νομοθεσίας.

Τα μέλη της Επιτροπής εξέφρασαν την ανάγκη να διασφαλιστεί πρωτίστως η ασφάλεια των παιδιών, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τα προαναφερθέντα προβλήματα, καθώς και την αδικία που υφίστανται τα παιδιά που αποστερούνται τη δυνατότητα πραγματοποίησης σχολικών εκδρομών. Τέλος, η Επιτροπή συζήτησε το ενδεχόμενο της κατάθεσης πρότασης νόμου, με σκοπό την προσωρινή αναστολή της νομοθεσίας για διάστημα έξι μηνών, για σκοπούς διευκόλυνσης των νηπιαγωγείων, και αποφάσισε όπως συζητήσει εκ νέου το ζήτημα μέχρι την οριστική επίλυσή του.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Προϋπολογισμός ΤΕΠΑΚ, χρηματοδότηση ΟΚΥπΥ, ολοήμερα σχολεία και ταυτοποίηση χρηστών καρτοκινητών

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 25/04/2024, υπερψήφισε τον προϋπολογισμό του ΤΕΠΑΚ, τη χρονική παράταση της χρηματοδότησης των ελλειμμάτων του ΟΚΥπΥ, την επέκταση της περιόδου της λειτουργίας των ολοήμερων και θερινών σχολείων, την ταυτοποίηση των χρηστών καρτοκινητών, τη δημοσίευση έκθεσης ελέγχων αγοράς από το Υπουργείο Ενέργειας, τις νέες κατηγορίες δανείων από