Επιτροπή Ενέργειας: Το 2023 η εφαρμογή καλαθιού νοικοκυριού, επανακατάθεση Glamping και επισκεπτόμενα αγροκτήματα

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 22/11/2022, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: 

Αύξηση τιμών πρώτων υλών και υπηρεσιών 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η πορεία αύξησης των τιμών των πρώτων υλών και υπηρεσιών και οι επιπτώσεις της στον πληθωρισμό. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην προτεινόμενη εισαγωγή του θεσμού του καλαθιού του νοικοκυριού. 

Το 2023 η εφαρμογή του καλαθιού του νοικοκυριού, μέτρο διαφάνειας και όχι αντιμετώπισης του πληθωρισμού 

Η εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού» μεταφέρεται για το 2023, με όλα τα κόμματα να συμφωνούν στην εφαρμογή του, αλλά να τονίζουν ότι είναι μέτρο διαφάνειας και όχι καταπολέμησης του πληθωρισμού.  

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννης σε δηλώσεις του μετά την συνεδρία, είπε ότι μετά από αυτεπάγγελτη εξέταση της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής έγινε μια ενημέρωση σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης, ως προς το τι προτίθεται να καταθέσει με τον τίτλο «το καλάθι του νοικοκυριού». 

Σημείωσε ότι είναι μία μέθοδος η οποία συνδράμει στο να ενισχυθεί η διαφάνεια στην αγορά «και σε καμία περίπτωση δεν θα έχει να κάνει με άμεση ή έμμεση παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς». «Γι’ αυτό χαιρετίζουμε αυτή την πολιτική. Με ή χωρίς πληθωρισμό, αυτά τα εργαλεία θα πρέπει να τα κτίσουμε», ανέφερε. 

«Ωστόσο, εντοπίζουμε την ανάγκη ότι πρέπει να γίνει πολύ μεγαλύτερη διαβούλευση για να κάνουμε μηχανισμούς ολοκληρωμένους. Άρα λοιπόν, είναι απόλυτα προς τη σωστή κατεύθυνση, εξού και άπαντες οι προσκεκλημένοι έχουν δώσει τη στήριξή τους και δήλωσαν θετικοί», είπε. 

Σημείωσε ότι ο μηχανισμός της διαφάνειας είναι αυτός με τον οποίο αυτοελέγχονται πάρα πολλοί «και αποτρέπουμε συμπεριφορές τέτοιες που καταλήγουν σε κάποιες εκμεταλλεύσεις, αισχροκέρδειες και αδικαιολόγητες χρεώσεις σε βάρος των καταναλωτών». 

Τόνισε όμως ότι το μέτρο αυτό «δεν είναι το άπαν», που θα οδηγήσει στην αντιμετώπιση του πληθωρισμού. «Γιατί ακούμε και προτάσεις οι οποίες στο τέλος της ημέρας, με την καλή τους πρόθεση, οδηγούν σε πληθωριστικές τάσεις. Όταν λέμε ότι βελτιώνουμε μέσω της ΑΤΑ τα εισοδήματα, όταν η ΑΤΑ ενισχύει τη ζήτηση, αυξάνονται οι τιμές. Κάποιοι που δεν παίρνουν ΑΤΑ πληρώνουν αυξημένες τιμές γιατί ενισχύσαμε τη ζήτηση, μέσω της διόρθωσης των εισοδημάτων. Αυτά τα θέματα είναι καλό όλοι να τα θέτουμε στη βάση της οικονομικής επιστήμης», υπογράμμισε. 

Ερωτώμενος για το πότε αναμένεται να εφαρμοστεί, απάντησε «εκτιμώ ότι με το άνοιγμα της Βουλής θα πρέπει να είναι ενώπιον της Επιτροπής μας. Εμείς, όπως πάντοτε, συνοπτικά και με βάθος συζήτηση, αν και εφόσον χρήζει ενδυνάμωσης θα το πράξουμε. Θεωρώ ότι μέσα στον Μάρτιο μπορεί να εγκριθεί». 

Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε ότι «εμείς δεν διαφωνούμε στο να προχωρήσει αυτή η προσπάθεια. Αν θα προχωρήσει όμως, πρέπει να προχωρήσει άμεσα και σωστά. Να δώσουμε διαφάνεια και επιλογή στον κόσμο για να διαλέγει τα προϊόντα του, αλλά να το κάνουμε σωστά. Αυτό που θέλει όμως ο κόσμος αυτές τις δύσκολες ώρες που παλεύει να ζήσει τις οικογένειές του, είναι ουσιαστικά μέτρα, όχι ημίμετρα που έρχονται δύο μέρες πριν τις εκλογές». 

Τόνισε επίσης ότι αν θα εφαρμοστεί ό,τι και στην Ελλάδα, «πρέπει να πούμε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν σοβαρά παράπονα, σοβαρές ενστάσεις, από τις ίδιες τις Ενώσεις των Καταναλωτών». 

Ο κ. Κώστα υπενθύμισε ότι όταν το 2011 ανέβαινε η τιμή του πετρελαίου διεθνώς και στην Κύπρο, αυτοί που παράγουν γάλα και ψωμί ήρθαν στη Βουλή και έλεγαν ότι πρέπει όπωσδήποτε να αυξηθεί η τιμή των προϊόντων τους. Αυξήθηκε. 

«Στη συνέχεια, η τιμή του πετρελαίου από τα 140 δολάρια κατέβηκε στα 25. Οι τιμές όμως του ψωμιού και του γάλακτος δεν έχουν μειωθεί καθόλου. Πού είναι η υπηρεσία του καταναλωτή για να κάνει τους ελέγχους για την αισχροκέρδεια, ένα φαινόμενο το οποίο έχει κορυφωθεί τελευταία, μετά την κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία», σημείωσε. 

Το ίδιο αναρωτήθηκε και για τις τιμές των καυσίμων, καλώντας την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή να ελέγξει αν υπάρχει αισχροκέρδεια από μέρους των εταιρειών των καυσίμων. «Πώς είναι δυνατόν, όταν στις αρχές του Ιούνη η τιμή του πετρελαίου διεθνώς ήταν στα 115 δολάρια το βαρέλι και στην Κύπρο η τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν €1,87, και πριν 25 μέρες, που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς ήταν στα 90 δολάρια το βαρέλι, 25 δολάρια πιο χαμηλή, η τιμή του πετρελαίου κίνησης στην Κύπρο ήταν στο €1,86», αναρωτήθηκε. 

Άσκησε κριτική στην κυβέρνηση, λέγοντας ότι «δεν έφεραν φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή εδώ και δέκα χρόνια. Η πέμπτη τους προσπάθεια οδηγείται κι αυτή σε παταγώδη αποτυχία. Δεν κατάφεραν να ανοίξουν την ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού, που έπρεπε να ανοίξει από το 2014 και ούτε τα επόμενα δύο χρόνια δεν πρόκειται να ανοίξει». «Πού είναι η διείσδυση των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό ισοζύγιο, για να καταφέρουμε να δώσουμε στον κόσμο φτηνό ηλεκτρικό ρεύμα; Φέτος ο κόσμος θα πληρώσει στους λογαριασμούς του ρεύματος 220 εκατομμύρια για τους ρύπους και σήμερα η κυβέρνηση μας είπε ότι η κυβέρνηση σκέφτεται να κάνει το καλάθι του νοικοκυριού». 

Σε δηλώσεις του μετά τη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης είπε ότι ως «Δημοκρατικό Κόμμα στηρίζουμε την πρωτοβουλία καλάθι του νοικοκυριού». Σημείωσε ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία διαφάνειας και καλύτερης ενημέρωσης των καταναλωτών και όχι για οποιαδήποτε κίνηση κρατικής παρέμβασης στην αγορά. «Κάθε πρωτοβουλία διαφάνειας και ενημέρωσης των καταναλωτών κινείται στη σωστή κατεύθυνση, καθώς διευκολύνει τη σύγκριση των τιμών και τη δυνατότητα των πολιτών για επιλογή των φθηνότερων προϊόντων και παράλληλα ενισχύει την οικοδόμηση ενός υγιούς ανταγωνισμού, ο οποίος επίσης αποβαίνει προς όφελος των καταναλωτών», ανέφερε. 

«Αντιλαμβανόμαστε ότι η εφαρμογή του μέτρου μετακινείται για το 2023 και διαβεβαιώνουμε ότι ως ΔΗΚΟ θα εργαστούμε για αποτελεσματική, πετυχημένη εφαρμογή, το συντομότερο δυνατόν», πρόσθεσε. 

Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι το ιδανικό θα ήταν το μέτρο να εφαρμοστεί άμεσα. «Όμως θέλουμε να είμαστε και ρεαλιστές. Για να εφαρμοστεί σωστά το συγκεκριμένο μέτρο χρειάζεται και δημόσιος διάλογος ανάμεσα στους εμπλεκόμενους, γιατί δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι είναι απαραίτητη η οικειοθελής συμμετοχή των υπεραγορών. Δεν μπορεί να επιβληθεί οτιδήποτε, καθώς κάτι τέτοιο θα συνιστούσε κρατική παρέμβαση», είπε.  Πρόσθεσε ότι απαιτείται παράλληλα και τεχνική προεργασία γιατί πρόκειται για μια διαδικτυακή πλατφόρμα, στην οποία θα μπορεί να απευθύνεται ο κάθε καταναλωτής. 

«Άρα θα ήταν ιδανικό να εφαρμοστεί άμεσα, καταλαβαίνουμε όμως ότι θα πρέπει να χρειαστεί κάποιος χρόνος, γιατί είναι πολύ πιο σημαντικό να εφαρμοστεί σωστά και αποτελεσματικά, παρά βεβιασμένα, να μην πετύχει και να χαθεί αυτή η δυνατότητα», κατέληξε. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, είπε ότι «σίγουρα το γεγονός ότι η προσπάθεια έχει ξεκινήσει είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Το γεγονός όμως ότι ακόμα κωλυσιεργεί η διαδικασία για να ολοκληρωθεί το ζήτημα αυτό μας βρίσκει αντίθετους”. 

Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να γίνει μια συλλογική προσπάθεια οργανωμένη, η οποία πραγματικά να αγγίξει αυτούς που έχουν ανάγκη. «Το γεγονός ότι στην Ελλάδα υπάρχουν αντιδράσεις από την εφαρμογή του, που φαίνεται μέσα από δημοσκοπήσεις ότι το 46% του κόσμου δεν το βρίσκει ότι είναι διαρθρωμένο με τρόπο που θα μπορούσε να διευκολύνει τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, αυτό πρέπει να μας δώσει μια ιδιαίτερη προσοχή για το πώς μπορεί να στηθεί». 

«Παρόλα αυτά, θεωρούμε ότι θα μπορούσε να ξεκινήσει αυτή η προσπάθεια, συμπεριλαμβάνοντας προϊόντα τα οποία παράγονται στην Κυπριακή αγορά. Προϊόντα πρώτης ανάγκης τα οποία θα μπορούσαν σε πρώτη φάση να μπουν σε αυτό το καλάθι, να γνωρίζει ο κόσμος για να μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα με την ακρίβεια», πρόσθεσε. 

Ο κ. Μυριάνθους σημείωσε ότι την ίδια στιγμή πρέπει να γίνουν αρκετές άλλες συνέργειες, «ώστε πραγματικά να πιέσουμε τον πληθωρισμό προς τα κάτω, όπως για παράδειγμα, θα έπρεπε να δούμε στοχευμένα τη μηδενική επιβολή ΦΠΑ σε κάποια αγαθά πρώτης ανάγκης». 

«Πέραν τούτου, και η συμβολαιακή γεωργία, δηλαδή μια συμφωνία μεταξύ γεωργού-καταναλωτή, η οποία πραγματικά να αποκλείσει τους μεσάζοντες και εδώ θα μπορούσε να δώσει μια ανάσα στη μείωση της τιμής. Υπάρχουν λύσεις, απλές, αλλά η ουσία είναι να υπάρχει η θέληση από όλες τις πλευρές για να αγγίξουμε το θέμα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και ουσιαστικά», κατέληξε. 

Από την πλευρά του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Μιχάλης Γιακουμή, ανέφερε σε δηλώσεις του ότι «οι μισθολογικές απολαβές των συμπολιτών μας δεν αρκούν ούτε για τα απαραίτητα αγαθά πρώτης ανάγκης». Η ρύθμιση για το καλάθι του νοικοκυριού, είπε, θα πρέπει να περιλαμβάνει την προώθηση κυπριακών προϊόντων, τη στήριξη των μικρών παραγωγών και την προώθηση των προϊόντων τους, καθώς και τη στήριξη στα μικρά μπακάλικα της γειτονιάς, «ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε ενδεχόμενη εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων υπεραγορών», σημείωσε. 

«Αναμένουμε από το κράτος να βγει μπροστά και να στηρίξει τους ευάλωτους συμπολίτες μας το συντομότερο δυνατό, καθώς οι γιορτές πλησιάζουν και οι τιμές των προϊόντων για το γιορτινό τραπέζι παραμένουν εξαιρετικά αυξημένες», κατέληξε. 

Ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών, είπε ότι το καλάθι «είναι καλή ιδέα. Μακάρι να το κάνουμε και να δουλεύει. Αλλά δεν είναι αρκετό». Σημείωσε ότι πρέπει να δούμε τι κάνει ο υπόλοιπος κόσμος για να μειωθούν τα έξοδα στα νοικοκυριά. 

«Τα μαθήματα που κάνουν στα σχολεία για να μάθουν τον κόσμο να μαγειρεύει, τον τρόπο που λειτουργούν στο σπίτι τα οικονομικά του σπιτιού, τις δόσεις, τις αγορές, τη διαφορά του να αγοράζω έτοιμα από το να μαγειρεύω, το γεγονός ότι υπάρχουν παντού λαϊκές αγορές που μπορείς να αγοράσεις κατευθείαν από τους παραγωγούς και παίρνεις σε χαμηλές τιμές. Αυτό βοηθά και τον καταναλωτή και τους αγρότες», σημείωσε, προσθέτοντας ότι πρέπει να βοηθήσουμε τους γεωργούς και τους παραγωγούς των προϊόντων να πουλούν τα προϊόντα κατευθείαν στον καταναλωτή στην πιο σύντομη οδό, για να παίρνει και καλά προϊόντα, να έχει καλή τιμή ο καταναλωτής και καλό κέρδος ο παραγωγός. 

Μια άλλη πολιτική που εφαρμόζουν στο εξωτερικό, είπε, είναι τα πολλά μικρά καταστήματα που μπαίνουν σε γειτονιές. «Η θεωρεία είναι να έχω πολλά μικρά καταστήματα κοντά μου, χωρίς να χρειάζομαι αυτοκίνητο για να φορτώνω τσάντες και να κάνω μεγάλα ψώνια». 

Τέλος, ο κ. Θεοπέμπτου υπογράμμισε ότι οι φτωχές οικογένειες έχουν κακά σχεδιασμένα ενεργειακά σπίτια. «Να θυμίσω επίσης την υποχρέωση της κυβέρνησης να βοηθά τον κόσμο με χαμηλά εισοδήματα, να έχει μια στέγη και όχι να τους δίνουμε απλώς ένα επίδομα. Στο εξωτερικό έχουν κατοικίες για χαμηλά αμειβόμενους», κατέληξε. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Την άνοιξη 2023 το «καλάθι του νοικοκυριού» 

Διαδικασία εγγραφής αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η διαδικασία εγγραφής αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων στο Μητρώο του Υφυπουργείου Τουρισμού. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στην προϋπόθεση όπως υποβληθεί μαζί με την αίτηση εγγραφής λογαριασμός της ΑΗΚ για το κατάλυμα, στον οποίο να εμφαίνεται ο μοναδικός αριθμός υποστατικού. 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2022 και συναφείς Κανονισμοί 

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Επισκέψιμων Αγροκτημάτων Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι: 

(α) ο εκσυγχρονισμός των προνοιών που ρυθμίζουν την δημιουργία και την λειτουργία των τουριστικών κατασκηνώσεων, οι οποίες θα κατατάσσονται στις τάξεις πολυτελείας, Α, Β και άνευ τάξης, κατά τον ίδιο τρόπο με άλλες κατηγορίες τουριστικών καταλυμάτων,  

(β) η εισαγωγή νέων διατάξεων για ρύθμιση των θεμάτων που σχετίζονται με την δημιουργία και την λειτουργία των «κατασκηνώσεων πολυτελείας “Glamping”» ως νέας κατηγορίας τουριστικού καταλύματος, 

(γ) η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της ίδρυσης και λειτουργίας επισκέψιμων αγροκτημάτων, 

(δ) ο καθορισμός του πλαισίου αδειοδότησης και δημιουργίας μητρώου για την εγγραφή επισκέψιμων αγροκτημάτων, το οποίο θα τηρείται από το Υφυπουργείο Τουρισμού και 

(ε) η κατηγοριοποίηση των εν λόγω αγροκτημάτων σε θεματικές ενότητες πρόσθετα της κύριας αγροτικής, κτηνοτροφικής και αλιευτικής δραστηριότητας, την δυνατότητα ανάπτυξης σε αυτά υποδομών διαμονής και διανυκτέρευσης, υποδομών εστίασης και αναψυχής καθώς και υποδομών για παροχή εκπαίδευσης σε ενδιαφερομένους.  

Για τα επισκέψιμα αγροκτήματα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι δημιουργείται στη βάση της γεωργικής δραστηριότητας η ευκαιρία για τον γεωργό, τον κτηνοτρόφο, «να δημιουργήσει πρόσθετο συμπληρωματικό εισόδημα». Ανέφερε ότι η πρόταση χαιρετίστηκε από όλους τους προσκεκλημένους, ενώ υπήρξαν εισηγήσεις που θα ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη, προκειμένου η νομοθεσία να είναι ολοκληρωμένη και να βρει εφαρμογή το συντομότερο δυνατόν. 

«Χαιρετίζουμε κι εμείς με τη σειρά μας την κατάθεση αυτής της πρότασης νόμου. Διαβεβαιώνουμε ότι θα την προωθήσουμε με τον γρηγορότερο τρόπο, προκειμένου να έχει στη διάθεσή του και ο τουρισμός μας αλλά και η αγροτική οικονομία αυτό το πολύ χρήσιμο εργαλείο. Υπάρχουν τεράστιοι αριθμοί ενδιαφερόμενων επισκεπτών στον κόσμο που θα ήθελαν να βιώσουν κάποιες μέρες σε φυσικό περιβάλλον, σε γεωργοκτηνοτροφική δραστηριότητα», σημείωσε. 

Σε σχέση με το νομοσχέδιο για τις κατασκηνώσεις πολυτελείας, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι αυτό επανακατατέθηκε, μετά την απόρριψή του από την Ολομέλεια, λαμβάνοντας υπόψη τις περιβαλλοντικές ανησυχίες της Βουλής. «Έχει γίνει εκείνος ο περιβαλλοντικός εμβολιασμός με τρόπο που κλειδώνουμε τυχόν καταχρηστικές προθέσεις ή εξελίξεις», για να μη γίνει ανεξέλεκτο, όπως είπε. «Κάναμε καλές συμπληρώσεις, θα συμπληρωθεί το κείμενο και θα το έχουμε ενώπιόν μας στην Ολομέλεια της Βουλής». 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, ανέφερε ότι εδώ και δύο χρόνια ο Υφυπουργός Τουρισμού και ο Υπουργός Γεωργίας έλεγαν ότι ετοιμάζεται σχετικό νομοσχέδιο, ενώ ο Υφυπουργός Τουρισμού πριν δεκαπέντε μέρες στη συζήτηση του προϋπολογισμού ανέφερε ότι είναι στο τελικό στάδιο και σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή. «Σήμερα ήρθε σχέδιο του κ. Νεοφύτου, λίγο πριν να κλείσει η Βουλή και δεν ξέρω αν το κείμενο είναι το ίδιο», σημείωσε. 

«Σημασία έχει ότι ό,τι πρόκειται να κάνουμε πρέπει να το κάνουμε αποκλειστικά και μόνο για να βοηθήσουμε τους γεωργούς και κτηνοτρόφους μας, με προσοχή έτσι ώστε να μην εξυπηρετήσουμε τα οποιαδήποτε συμφέροντα», κατέληξε. 

Σε δηλώσεις του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Μιχάλης Γιακουμή, είπε ότι στη ρύθμιση για τις κατασκηνώσεις τύπου Glamping συμπεριλαμβάνονται πρόνοιες για την προστασία του περιβάλλοντος, την εγκατάσταση υδραυλικού και αποχετευτικού συστήματος, καθώς και για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. 

«Τόσο οι κατασκηνώσεις πολυτελείας, όσο και τα επισκέψιμα αγροκτήματα εμπλουτίζουν το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ορεινών περιοχών και δημιουργούν μια νέα κατηγορία τουρισμού, βασισμένη στην εμπειρία και στην επιμόρφωση των επισκεπτών», σημείωσε ο κ. Γιακουμή. 

«Πέρα από τον ήλιο και τη θάλασσα, η χώρα μας μπορεί να αξιοποιήσει την ύπαιθρο τόσο για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος, όσο και για την ενίσχυση της οικονομίας», κατέληξε. 

Ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων, ανέφερε ότι υπάρχουν ακόμα προβλήματα με το νομοσχέδιο. «Η πολεοδομία δεν είναι έτοιμη να μας πει πού θα επιτρέπεται το glamping και θα το περιλαμβάνουν στις ειδικές αναπτύξεις, που μπορεί να είναι οπουδήποτε». Σημείωσε επίσης ότι είναι σημαντικό να γίνεται ετήσιος έλεγχος και να απαγορεύεται να ζητήσει παρέκκλιση αυτός που πρόκειται να λειτουργήσει τέτοιες δομές, ιδιαίτερα αν αυτές βρίσκονται σε ευαίσθητες πρειβαλλοντικά περιοχές. 

Ο κ. Θεοπέμπτου τόνισε επίσης την αναγκαιότητα καθορισμού κανονισμών λειτουργίας αλλά και του τι ακριβώς ορίζεται ως glamping,για να μην υπάρχουν παρεκκλίσεις. «Τέλος, το Τμήμα Περιβάλλοντος, το οποίο περιμέναμε να είναι μαχητικό, ακόμα και να εμποδίσει την κατασκευή των glamping, έκανε εισηγήσεις, οι οποίες χαλάρωναν και τη λειτουργία με το να φύγει το eco-label γιατί θεωρείται ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστεί», ανέφερε. 

Αναφορικά με την εισήγηση για τα επισκεπτόμενα αγροκτήματα, ο Πρόεδρος των Οικολόγων σημείωσε ότι όσοι ασχολούνται με το περιβάλλον, όταν ακούσουν τη φράση επισκεπτόμενο αγρόκτημα «ανατριχιάζουν». «Ο λόγος είναι απλός. Την πρώτη φορά που τα είδαμε ήταν με την έμπνευση της κυβέρνησης να τα κατασκευάζει στις προστατευόμενες περιοχές του Ακάμα. Και τώρα έχουμε ένα νομοσχέδιο που ήρθε από τον ΔΗΣΥ και αναφέρεται σε επισκεπτόμενο αγρόκτημα». 

Σημείωσε ότι ο ίδιος θα υποστηρίξει «με πάθος τη δημιουργία του επισκεπτόμενου αγροκτήματος», όπως αυτό γίνεται στην Ευρώπη, «όπου ένας γεωργός ή ένας κτηνοτρόφος μπορεί στη φάρμα του να φιλοξενεί κόσμο, να έχει ένα επιπλέον εισόδημα, να μπορεί να πηγαίνει μία οικογένεια να απολαμβάνει τη ζωή στη φύση, να ανακατεύονται τα παιδιά της οικογένειας με τα ζώα, να αποκτούν εμπειρίες». «Όχι να κάνω ειδικές κατασκευές σε περιοχές και να τις ονομάζω “επισκεπτόμενο αγρόκτημα”, ένα άλλου είδους τουριστικού καταλύματος, το οποίο θα βρω την ευκαιρία να το τοποθετώ και να το χωροθετώ σε προστατευμένες περιοχές», κατέληξε.  

Οι περί Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (Όροι Υπηρεσίας Προσωπικού) Κανονισμοί του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι ο καθορισμός των προνοιών και διαδικασιών σύμφωνα με τις οποίες υπηρετούν τα μέλη του προσωπικού του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου.   

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννης, σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης της Επιτροπής είπε ότι «επιτέλους κατατέθηκαν στη Βουλή οι Κανονισμοί οι οποίοι ρυθμίζουν την πρόσληψη προσωπικού από πλευράς του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου. Είναι οι κανονισμοί που έχουν άμεση σχέση με το άνοιγμα της αγοράς. Τους περιμέναμε για πολύ μεγάλη περίοδο, επιτέλους τους έχουμε ενώπιόν μας». 

Σημείωσε ότι η Επιτροπή, συζήτησε τους κανονισμούς, αν και συνοπτικά, σε μεγάλο βάθος. «Θα τους αφήσουμε να έρθουν στην Ολομέλεια προς ψήφιση ή καταψήφιση πριν το κλείσιμο της Βουλής», σημείωσε. 

Από την άλλη, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, είπε ότι ενώ η Βουλή ψήφισε σχετική νομοθεσία για ανεξαρτητοποίηση του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου, πριν ενάμιση χρόνο, «μόλις σήμερα και με τεράστια πίεση της Βουλής ήρθε το σχετικό νομοσχέδιο με τους Κανονισμούς, οι οποίοι θα βοηθήσουν τον διαχειριστή να προσλάβει δύο διευθυντές». 

Πρόσθεσε ότι δεν έχουν έρθει ακόμα οι κανονισμοί που έχουν να κάνουν με τα σχέδια υπηρεσίας για το υπόλοιπο προσωπικό. «Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι εδώ και ενάμιση χρόνο περιμένουμε, και σήμερα μάθαμε από τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Εμπορίου ότι δεν έχουν κάνει τίποτα, για την τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας για να μπορούν να μεταφερθούν οι υπάλληλοι της ΑΗΚ στο γραφείο του Διαχειριστή. Με τέτοιους ρυθμούς είναι σίγουρο ότι ούτε τα επόμενα δύο χρόνια δεν πρόκειται να ανοίξει η ανταγωνιστική αγορά του ηλεκτρισμού», υπογράμμισε. 

Ο περί της Καταπολέμησης των Καθυστερήσεων Πληρωμών στις Εμπορικές Συναλλαγές (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή επανεξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί της Καταπολέμησης των Καθυστερήσεων Πληρωμών στις Εμπορικές Συναλλαγές Νόμου, ώστε να οριστεί ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Βιομηχανίας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας ως, εποπτεύουσα αρχή για την παρακολούθηση της εφαρμογής των διατάξεων του εν λόγω Νόμου και να εισαχθεί η υποχρέωση της πιο πάνω αρχής να συντάσσει σχετική ετήσια έκθεση, η οποία θα κατατίθεται στη Βουλή των Αντιπροσώπων προς ενημέρωση. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: «Μπαλώματα» για καθυστερήσεις πληρωμών 

Ο περί της Σήμανσης της Εξοικονόμησης Καυσίμου και άλλων Παραμέτρων των Ελαστικών Επισώτρων Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή επανεξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εισαγωγή διατάξεων για την αποτελεσματική εφαρμογή ορισμένων διατάξεων της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2020/740 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Μαΐου 2019 σχετικά με τη σήμανση των ελαστικών επισώτρων όσο αφορά την εξοικονόμηση καυσίμου και άλλες παραμέτρους, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1369 και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1222/2009». 

Ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) (Αρ. 9) Νόμος του 2022  

Ο περί Πτώχευσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022  

Ο περί του Τμήματος Αφερεγγυότητας και Συναφών Θεμάτων  

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία {ΕΕ) 2019/1023 περί πλαισίου για την προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών, καθώς και περί μέτρων βελτίωσης των διαδικασιών αυτών.   

Συγκεκριμένα, τα πιο πάνω νομοσχέδια συμπληρώνουν το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο αφερεγγυότητας και παρέχουν:   

(α) Στους πτωχεύσαντες επιχειρηματίες μια δεύτερη ευκαιρία.   

(β) Την απαλλαγή των αφερέγγυων επιχειρηματιών από τα χρέη τους.   

(γ) Μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση των διαδικασιών για την αναδιάρθρωση, την αφερεγγυότητα και την απαλλαγή από τα χρέη.   

(δ) Διευκόλυνση στην πρόσβαση των βιώσιμων επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες, σε μέτρα αναδιάρθρωσης σε πρώιμο στάδιο, αποφεύγοντας έτσι την αφερεγγυότητα 

(ε) Τη δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης και επιγραμμική ενημέρωση των οφειλετών με την οποία θα επισημαίνεται τυχόν κίνδυνος αφερεγγυότητας.   

(στ) Τη δυνατότητα να διατηρήσουν πλήρως ή μερικώς τον έλεγχο των περιουσιακών τους στοιχείων και της καθημερινής λειτουργίας της επιχείρησής τους κατά την αναδιάρθρωση.  

Τα εν λόγω νομοσχέδια προβλέπουν περεταίρω ότι, οι διευθυντές εταιρείας, όταν υπάρχει πιθανότητα αφερεγγυότητας, οφείλουν:   

(α) Να μεριμνούν για τα συμφέροντα των πιστωτών, των μετόχων/εταίρων και άλλων ενδιαφερομένων μερών.   

(β) Να λαμβάνουν μέτρα για την αποφυγή της αφερεγγυότητας.   

(γ) Να απέχουν από πράξεις με πρόθεση ή βαριά αμέλεια που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. 

Ο περί της Εποπτείας της Αγοράς Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο το οποίο αποσκοπεί: 

(α) στη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου αναφορικά με τον έλεγχο της αγοράς και τις βασικές ή ουσιώδεις απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν καθορισμένες κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες μεταφέρονται με δευτερογενή νομοθεσία δυνάμει του παρόντος νομοσχεδίου, 

(β) στην εφαρμογή της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1020 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ης Ιουνίου 2019, για την εποπτεία της αγοράς και την τροποποίηση της Οδηγίας 2004/42/ΕΚ και των Κανονισμών (ΕΚ) αριθ.765/2008 και ΕΕ αριθ.305/2011» και 

(γ) στην εφαρμογή της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2019/515 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση των εμπορευμάτων που κυκλοφορούν νόμιμα στην αγορά άλλου κράτους μέλους και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 764/2008. 

Ειδικότερα, το εν λόγω νομοσχέδιο ενισχύει τις εξουσίες των αρμοδίων αρχών εποπτείας της αγοράς, βοηθώντας ταυτόχρονα στην αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς, διασφαλίζει την διάθεση και/ή διαθεσιμότητα στην αγορά αποκλειστικά συμμορφούμενων προϊόντων, τα οποία πρέπει να πληρούν απαιτήσεις που εγγυώνται υψηλό επίπεδο προστασίας και συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1020. 

Τέλος, με το εν λόγω νομοσχέδιο καταργούνται οι περί των Βασικών Απαιτήσεων που πρέπει να πληρούν Καθορισμένες Κατηγορίες Προϊόντων Νόμοι του 2002 έως 2013, η εφαρμογή των οποίων παρουσιάζει προβλήματα και δυσκολίες και ως εκ τούτου χρήζουν αντικατάστασης. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Οικονομικών

Κρατικός Προϋπολογισμός 2025: Αυξημένος ο προϋπολογισμός του ΥΠΑΝ και του Υφυπουργείου Πολιτισμού

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 01/11/2024, συζήτησε τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025:   Ο περί Προϋπολογισμού του 2025 Νόμος του 2024  Η Επιτροπή εξέτασε και συζήτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι ο η συζήτηση του Προϋπολογισμού του Κράτους για το έτος 2025. Πιο συγκεκριμένα η Επιτροπή

Άλλες ειδήσεις

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα Επιτροπών/Ολομέλειας 04/11/2024 – 08/11/2024

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και της Ολομέλειας έχει ως εξής:            Δευτέρα 04/11/2024                   Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, 9:00 π.μ.  Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, 10:00 π.μ. Τρίτη 05/11/2024 Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού,  8:30 π.μ – Επίσκεψη σε σχολεία της επαρχίας Λευκωσίας