Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 20/09/2022, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:
Υλοποίηση σχεδιασμού για τη λειτουργία της ελεύθερης ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η υλοποίηση του σχεδιασμού για τη λειτουργία της ελεύθερης ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων Υπουργείων, καθώς και εκπρόσωποι του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Ενέργειας, της ΑΗΚ και της ΡΑΕΚ. Από τις τοποθετήσεις των οργανισμών που σχετίζονται με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, διαφάνηκε ότι είναι πλέον έτοιμοι για το άνοιγμα της ανταγωνιστικής αγοράς, όμως ήταν έντονος ο προβληματισμός για την έλλειψη σχεδίων υπηρεσίας και κανονισμών για την πλήρωση των απαραίτητων θέσεων, ώστε να λειτουργήσει σωστά το σύστημα.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννη, σε έντονο ύφος επέρριψε ευθύνες στο Υπ. Εμπορίου, και για την καθυστέρηση στη διείσδυση των ΑΠΕ στην αγορά, αλλά ακόμα και για το ενδεχόμενο ενός “black out”, λόγω του ότι οι κανονισμοί για τις προσλήψεις προσωπικού δεν έχουν κατατεθεί προς ψήφιση, αν και έχει μεσολαβήσει ένας χρόνος από την έγκριση της σχετικής νομοθεσίας από τη Βουλή. Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας αναγνώρισε ότι όντως υπήρξε καθυστέρηση, σημειώνοντας ότι το προσωπικό κάνει το καλύτερο που μπορεί, και ενημέρωσε ότι οι κανονισμοί για τις προσλήψεις βρίσκονται στη Νομική Υπηρεσία από τον περασμένο Ιούλιο και η εξέτασή τους βρίσκεται προς το τέλος.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο κ. Χατζηγιάννη, είπε ότι σκοπός είναι να μην υπάρξει καθυστέρηση στη μετάβαση στην ανοιχτή αγορά ενέργειας, όμως, εν αναμονή νέων χρονοδιαγραμμάτων, φάνηκε ότι αυτή βασίζεται σε δύο άξονες. «Αφενός, είναι το γεγονός ότι χρειάζεται εμπειρία, τριβή και δοκιμές από όλους τους συντελεστές, προκειμένου να ξεπεραστούν σωρεία προβλημάτων που εμφανίζονται και είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα. Αφετέρου, είναι το καταδικαστέο γεγονός, που δεν μπορούμε να δεχθούμε, ότι υπάρχουν καθυστερήσεις που βασίζονται σε δουλειά που έπρεπε να κάνει το Υπουργείο Εμπορίου», ανέφερε.
Όπως είπε, οι κανονισμοί για την πλήρωση των θέσεων έπρεπε να είναι έτοιμοι και ψηφισμένοι από τη Βουλή, όμως δε βρίσκονται ακόμα ενώπιόν της, όπως ούτε και τα σχέδια υπηρεσίας του προσωπικού. «Με την απουσία της εργασίας αυτής, μπλοκάρει το βασικό χαρακτηριστικό της ανοιχτής αγοράς, που είναι η διασφάλιση της αμεροληψίας από πλευράς του ΔΣΜΕ. Εάν δεν διασφαλίσουμε την αμεροληψία, δεν μπορεί να ονομάζεται ελεύθερη η αγορά», σημείωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής.
Ανέφερε στη συνέχεια ότι θα σταλεί επιστολή και στον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε να επέμβει «για να πάψει αυτή η άκρως αδικαιολόγητη καθυστέρηση», όπως είπε.
«Δε θεωρώ ότι η Νομική Υπηρεσία έκλεισε τα αυτιά της και εξαιτίας της υπάρχει αυτή η καθυστέρηση, γιατί σήμερα μας είπαν ότι ακόμα και η εργασία για τα σχέδια υπηρεσίας, τώρα ξεκινάει», πρόσθεσε ο κ. Χατζηγιάννη, λέγοντας ότι «πρέπει να καταλάβει η δημόσια διοίκηση ότι έχει ευθύνες και, αν κάποιοι εργάζονται 5-6 ώρες την ημέρα, δεν μπορούν να έχουν μία νοοτροπία «ε και τι έγινε».
«Δεν συγχωρούμε λογοδοσία, που λέει ότι “προσπαθήσαμε, αλλά φταίει ο ένας και ο άλλος”», σημείωσε στη συνέχεια, αλλά συνεχάρη όσους εργάστηκαν για τη μετάβαση στην ανοιχτή αγορά, όπως ο ΔΣΜ, η ΑΗΚ και η ΡΑΕΚ, που μπήκαν σε μία «άκρως αναγκαία» δεύτερη δοκιμαστική φάση, που ήταν σημαντική προκειμένου να εξαλειφθούν οι κίνδυνοι στη λειτουργία της αγοράς.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, υπογράμμισε στις δηλώσεις του ότι η κυβέρνηση διαβεβαίωνε την Επιτροπή ότι η είσοδος στην ανταγωνιστική αγορά για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, ώστε να καλύψουμε τους στόχους αναφορικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ, για την υλοποίηση απόφασης της ΕΕ, θα γινόταν αρχικά τον Ιούλιο του 2014, μετατέθηκε για τον Ιούλιο 2016, στη συνέχεια για τον Ιούλιο του 2019, μετά για τον Δεκέμβριο του 2020 και τελικά για τον Οκτώβριο του 2022.
Έκανε λόγο για προχειρότητα, έλλειψη συντονισμού και αδικαιολόγητη καθυστέρηση από πλευράς της κυβέρνησης στο θέμα αυτό. Πρόσθεσε, δε, ότι ο εκπρόσωπος του ΔΣΜ ανέφερε στη συνεδρίαση ότι η καθυστέρηση στην ανεξαρτητοποίηση και στελέχωση του οργανισμού, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.
Πέρα από το κενό που παρατηρείται όσον αφορά τους κανονισμούς και σχέδια προσωπικού, ο κ. Κώστα σημείωσε ότι η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει ούτε στην ετοιμασία του νομοσχεδίου για τη μεταφορά προσωπικού από την ΑΗΚ στον ΔΣΜ, ενώ «η ΡΑΕΚ και ο ΔΣΜ εξέφρασαν έντονες ανησυχίες κατά πόσο μπορεί η αγορά να λειτουργήσει χωρίς το απαραίτητο προσωπικό και κυρίως χωρίς να αποκτηθεί η αναγκαία πείρα από τον λειτουργό της αγορά».
Εξήγησε ότι η δεύτερη δοκιμαστική περίοδος αρχίζει στις 16 Οκτωβρίου του 2022, χωρίς να γνωρίζει κανείς πότε θα ανοίξει τελικά η αγορά, κάνοντας λόγο για «κοροϊδία της Βουλής και της κοινωνίας». Τόνισε ότι η κυβέρνηση φέρει ευθύνες και προκαλεί πολύ σοβαρά προβλήματα, που τα πληρώνουν οι καταναλωτές.
«Ως ΑΚΕΛ τονίζαμε ότι το άνοιγμα της αγοράς, πρέπει να γίνει με μια ΑΗΚ ενδυναμωμένη ως δημόσιος οργανισμός και προς όφελος των πολιτών», κατέληξε, λέγοντας ότι το πιο σημαντικό είναι, το άνοιγμα της αγοράς να οδηγήσει στη μείωση και όχι αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, ανέφερε στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ότι η Βουλή έπραξε το καθήκον της στο άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού και ότι η καθυστέρηση βαραίνει την εκτελεστική εξουσία. «Τίποτα που να αφορά το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού δεν εκκρεμεί ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων», είπε, και σημείωσε ότι «όλη η ευθύνη και η καθυστέρηση είναι στα χέρια των αρμοδίων Υπουργείων και των αρμοδίων Ρυθμιστικών Αρχών και της Αρχής Ηλεκτρισμού», σημειώνοντας ότι «είναι σωστό και δίκαιο να ξέρουμε, να ξέρουν οι πολίτες, ποιος ευθύνεται και για ποιο πράγμα».
Εξήγησε ότι η Βουλή των Αντιπροσώπων και ειδικότερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας έχει νομοθετήσει όλα όσα έπρεπε να νομοθετήσει σε σχέση με το άνοιγμα της αγοράς και μάλιστα σε χρόνους ρεκόρ, καταλήγοντας ότι τώρα η νομοθετική εξουσία απαιτεί και από την εκτελεστική εξουσία να ενεργεί με την ίδια αφοσίωση, την ίδια υπευθυνότητα και κυρίως την ίδια ταχύτητα.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μιχαλης Γιακουμή, σε δήλωσή του ανέφερε ότι «μετά λύπης μας ενημερωθήκαμε για την καθυστέρηση που προβλέπεται να προκύψει για το άνοιγμα της ελεύθερης αγοράς στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας», τονίζοντας ότι η νομοθετική εξουσία εργάστηκε με σωστό προγραμματισμό, όπως είπε, ώστε να είναι διαθέσιμα τα νομοσχέδια που απαιτούνταν ως εργαλεία για την εκτελεστική εξουσία. Πρόσθεσε ότι το διετές πλαίσιο για το πλήρες άνοιγμα της ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού, λόγω του ζητήματος που προκύπτει για τις οργανικές θέσεις που αφορούν τον ΔΣΜ, «είναι πολύ μακριά από τις δικές μας εκτιμήσεις και προβλέψεις».
Απέδωσε αποκλειστική ευθύνη για την εξέλιξη αυτή στο αρμόδιο Υπουργείο Ενέργειας που έπρεπε να δρομολογήσει όλο αυτό το διάστημα παράλληλα τις διαδικασίες, δηλαδή την αγορά των λογισμικών συστημάτων για την ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού και τη δημιουργία οργανικών θέσεων για τον ΔΣΜΚ».
Ο κ. Γιακουμή σημείωσε ότι, μέχρι να δουλέψει στην πράξη η ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού, θα είναι πολύ διαφοροποιημένο το κόστος, εις βάρος του καταναλωτή και τόνισε ότι «Νομική Υπηρεσία, που πραγματοποιεί τον νομοτεχνικό έλεγχο, Υπουργείο Ενέργειας, που έχει την πολιτική ευθηνή και εποπτεία, ΡΑΕΚ ως αρμόδιος ρυθμιστής, ΑΗΚ ως κρατικός φορέας παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και Διαχειριστές του συστήματος έχουν όλοι μαζί έχουν θεσμικά την ευθύνη να ξεκινήσει στην πράξη η λειτουργία της ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού, που χρονολογείται με παρατάσεις από το 2014».
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:
Stockwatch: Νέα καθυστέρηση για άνοιγμα αγοράς ηλεκτρισμού
Stockwatch: Εξηγήσεις ΑΗΚ για φουσκωμένους λογαριασμούς
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Ο περί Προστασίας του Καταναλωτή (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου, και των οδηγιών 98/6/ΕΚ, 2005/29/ΕΚ και 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών, (γνωστή και ως «Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές»), η οποία δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 18 Δεκεμβρίου 2019 και ισχύει από την εικοστή μέρα από τη δημοσίευση της.
Ειδικότερα, το εν λόγω νομοσχέδιο διασφαλίζει περισσότερη διαφάνεια στις διαδικτυακές αγορές, με την εισαγωγή πρόσθετων υποχρεώσεων ενημέρωσης στους εμπόρους, απαγόρευση ορισμένων παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών και επιβολή της εφαρμογής των κανόνων προστασίας για τους καταναλωτές με την εισαγωγή περισσότερο αποτελεσματικών και εύκολα εφαρμόσιμων στην πράξη κυρώσεων, με την επιπλέον ανάπτυξη του ήδη υφιστάμενου κοινού ευρωπαϊκού μηχανισμού ενίσχυσης των δικαιωμάτων του καταναλωτή και του θεσπισμένου δικαίου.
Οι νέοι κανόνες που θεσπίζονται μέσω του νομοσχεδίου αποσκοπούν στην κάλυψη κενών που διαπιστώθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο μετά από αξιολόγηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, πολλά από τα οποία συνδέονται με τις ψηφιακές συναλλαγές, και, γενικότερα με την ψηφιακή αγορά.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:
Stockwatch: Stop σε καταχρηστικές ρήτρες τραπεζών από Βουλή
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εισαγωγή διατάξεων για την αποτελεσματική εφαρμογή ορισμένων διατάξεων της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2020/740 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Μαΐου 2019 σχετικά με τη σήμανση των ελαστικών επισώτρων όσο αφορά την εξοικονόμηση καυσίμου και άλλες παραμέτρους, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1369 και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1222/2009».
Το νομοσχέδιο ορίζει ως αρμόδια αρχή τον Διευθυντή της Υπηρεσίας Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και παρέχει τις αναγκαίες εξουσίες και αρμοδιότητες προς εκπλήρωση του εποπτικού της ρόλου για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/740.
Μεταξύ άλλων, παρέχεται στην αρμόδια αρχή η εξουσία επιθεώρησης, έρευνας, συλλογής πληροφοριών, κατακράτησης προϊόντος και υποβολή του σε έλεγχο ή δοκιμή, υποχρέωση γνωστοποίησης των αποτελεσμάτων, εξουσία αξιολόγησης διορθωτικών μέτρων που λαμβάνουν οι προμηθευτές ή έμποροι για περιπτώσεις προϊόντων που παρουσιάζουν κίνδυνο και εξουσία απαγόρευσης, ανάκλησης, ή απόσυρσης προϊόντος από την αγορά σε περίπτωση που τα διορθωτικά μέτρα κριθούν ως μη ικανοποιητικά.
Ταυτόχρονα, στη βάση των προνοιών του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/740 για πρόβλεψη αποτελεσματικών αναλογικών και αποτρεπτικών κυρώσεων που επιβάλλονται για παράβαση του Κανονισμού και των κατ΄ εξουσιοδότηση πράξεων που εκδίδονται δυνάμει αυτού, παρέχεται στην αρμόδια αρχή εξουσία επιβολής διοικητικών κυρώσεων και προβλέπονται ποινικά αδικήματα.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Ο περί της Εποπτείας της Αγοράς Νόμος του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο το οποίο αποσκοπεί:
(α) στη θέσπιση νομοθετικού πλαισίου αναφορικά με τον έλεγχο της αγοράς και τις βασικές ή ουσιώδεις απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν καθορισμένες κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες μεταφέρονται με δευτερογενή νομοθεσία δυνάμει του παρόντος νομοσχεδίου,
(β) στην εφαρμογή της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1020 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ης Ιουνίου 2019, για την εποπτεία της αγοράς και την τροποποίηση της Οδηγίας 2004/42/ΕΚ και των Κανονισμών (ΕΚ) αριθ.765/2008 και ΕΕ αριθ.305/2011» και
(γ) στην εφαρμογή της πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2019/515 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση των εμπορευμάτων που κυκλοφορούν νόμιμα στην αγορά άλλου κράτους μέλους και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 764/2008.
Ειδικότερα, το εν λόγω νομοσχέδιο ενισχύει τις εξουσίες των αρμοδίων αρχών εποπτείας της αγοράς, βοηθώντας ταυτόχρονα στην αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς, διασφαλίζει την διάθεση και/ή διαθεσιμότητα στην αγορά αποκλειστικά συμμορφούμενων προϊόντων, τα οποία πρέπει να πληρούν απαιτήσεις που εγγυώνται υψηλό επίπεδο προστασίας και συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1020.
Τέλος, με το εν λόγω νομοσχέδιο καταργούνται οι περί των Βασικών Απαιτήσεων που πρέπει να πληρούν Καθορισμένες Κατηγορίες Προϊόντων Νόμοι του 2002 έως 2013, η εφαρμογή των οποίων παρουσιάζει προβλήματα και δυσκολίες και ως εκ τούτου χρήζουν αντικατάστασης.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του σχετικού άρθρου του βασικού νόμου που αφορά στο Υφυπουργείο Τουρισμού, ώστε να επιτευχθεί η συμμόρφωση με την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 26 Ιανουαρίου 2022, σύμφωνα με την οποία, οι Ετήσιες Εκθέσεις των Υπουργείων/ Υφυπουργείων, κατατίθενται σε ηλεκτρονικό μορφή, μόνο στη Βουλή των Αντιπροσώπων, για ενημέρωση της.
Επιπρόσθετα, κατ’ εφαρμογή της προαναφερθείσας Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι, η Ετήσια Έκθεση του Υφυπουργείου Τουρισμού, θα πρέπει να ετοιμάζεται και να αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υφυπουργείου Τουρισμού, το αργότερο μέχρι το τέλος Μαρτίου, του χρόνου που ακολουθεί την περίοδο που καλύπτει η Έκθεση.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ