Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 10/10/2023, έλαβε ενημέρωση για την επικείμενη πράσινη φορολογία στα καύσιμα.
Ανησυχίες βουλευτών για πράσινη φορολογία από αρχές του 2024
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού εξέφρασε την ανησυχίες για την επιβολή πράσινης φορολογίας από τις αρχές του 2024, προκειμένου η Κύπρος να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις της που απορρέουν από την πράσινη μετάβαση και το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το Υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται σε συνεννόηση με τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα για την ετοιμασία των σχετικών νομοσχεδίων.
Εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομικών, η Ανώτερη Λειτουργός ΦΠΑ Νάγια Συμεωνίδου ανέφερε ότι η πράσινη φορολογία έρχεται να αντιμετωπίσει αδυναμίες στη διαχείριση αποβλήτων και υδάτινων πόρων καθώς και στην κλιματική αλλαγή. Σημείωσε ότι η Κύπρος είναι ανάμεσα στα τρία μέλη της ΕΕ με τις υψηλότερες εκπομπές θερμοκηπίου που αγγίζουν το 11,6% όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι γύρω στο 8%. Πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για σχεδιασμό και εφαρμογή της πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης, που αποτελεί ορόσημο και στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ανέφερε ακόμα ότι έχει ήδη γίνει διαβούλευση μεταξύ κυβερνητικών φορέων και ιδιωτικού τομέα. Το Υπουργείο σημείωσε βρίσκεται σε διαβούλευση με τα αρμόδια τμήματα Υπουργείων για να συνταχθούν τα νομοσχέδια και να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση. Ήδη όπως είπε, έχουν παρουσιαστεί οι βασικές επιπτώσεις αυτής της μεταρρύθμισης. Αν εκπονηθεί, όπως είπε, η μεταρρύθμιση με βάση τις εισηγήσεις αναμένεται ότι θα έχει συνεισφορά 12% στη μείωση των ρύπων.
Σημείωσε ακόμα ότι το 49% των ρύπων προέρχεται από τον τομέα των μεταφορών. Η φορολογία που θα επιβληθεί, όπως ανέφερε, θα είναι για τη διαχείριση των εκπομπών άνθρακα για τη διαχείριση των αποβλήτων και τη διαχείριση των υδάτινων πόρων.
Η κα. Συμεωνίδου διευκρίνισε ότι η πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση εισήχθη για να αλλάξουν οι πολίτες περιβαλλοντικές συνήθειες και όχι για να επιβαρυνθούν με επιπλέον φορολογίες. Σημείωσε ότι η εφαρμογή θα είναι σταδιακή από το 2023 μέχρι το 2030. Τόνισε ότι θα σχεδιαστούν αντισταθμιστικά μέτρα με βάση την μελέτη του Πανεπιστημίου Κύπρου για την ουδέτερη πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση για τις ομάδες πληθυσμού που επηρεάζονται από τα τέλη αυτά.
Σημείωσε ότι με βάση τα ορόσημα στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η εφαρμογή της πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να εισαχθεί αρχές του 2024.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπή Κυριάκος Χατζηγιάννης διερωτήθηκε αν είναι στις αντοχές του Κύπριου πολίτη η επιβολή άλλης μια φορολογίας στο όνομα της πράσινης μετάβασης χωρίς να υπάρχει αποτέλεσμα ως προς την εκπλήρωση των στόχων της πράσινης μετάβασης. Εξέφρασε λύπη γιατί όπως είπε η Κύπρος υστερεί πολύ από τους στόχος με συνέπεια την επιβάρυνση του Κύπριου φορολογούμενου είτε με ρύπους είτε με αυξημένες τιμές σε προϊόντα που απορρέουν από το κόστος της ενέργειας.
Πρόσθεσε ότι δεν μπορεί η εκτελεστική εξουσία να τους πείσει ότι οι προθέσεις να επιβάλει την πράσινη φορολογία θα δώσουν και το αντίστοιχο αποτέλεσμα. Ανέφερε ακόμα ότι δημιουργήθηκαν Ταμεία όπως αυτό των ΑΠΕ και Εξοικονόμησης Ενέργειας για να συνδράμουν στην επίτευξη του στόχου και αντ’ αυτού δεν έγινε τίποτε κατορθωτό όσον αφορά τους ρύπους και τους δείκτες που έχουν να κάνουν με την πράσινη φορολογία.
Είπε ότι η Κυβέρνηση δεν μπορεί να προχωρήσει με αυτό τον υπεραπλουστευμένο τρόπο και ότι η πράσινη φορολογία θα πρέπει να ενταχθεί στο πλαίσιο της ευρύτερης φορολογικής μεταρρύθμισης και να μελετηθούν οι συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονομίας. Πρόσθεσε ότι όποια φορολογία επιβληθεί θα πρέπει να είναι προς την εκπλήρωση των στόχων να μην πληρώνουμε ρύπους και με στόχο την αειφορία της οικονομίας.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου ανέφερε ότι εδώ και χρόνια θα έπρεπε να τεθεί το θέμα για μια ξεχωριστή νησιώτικη ευρωπαϊκή πολιτική σε όλα τα θέματα συμπεριλαμβανομένης και της πράσινης μετάβασης. Εξέφρασε την άποψη ότι η πράσινη μετάβαση είναι «ένα ακόμα εργαλείο από τους Βόρειους για να κτυπήσουν τον πληθωρισμό». Εκτίμησε ακόμα ότι η Κύπρος δεν θα αποκτήσει ποτέ αξιόπιστες δημόσιες μεταφορές αφού οι πόλεις της δεν σχεδιάστηκαν με τρόπο που να μπορούν να υποστηρίξουν δημόσια μέσα μεταφοράς. Πρόσθεσε ότι τα εκατομμύρια που δίνονται για τα άδεια λεωφορεία θα μπορούσαν να δοθούν αλλού ώστε να πάρουν ανάσα τα νοικοκυριά στην καθημερινότητά τους.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι την ώρα που οι πολίτες πληρώνουν το πιο ακριβό ρεύμα στην ΕΕ, πανάκριβα καύσιμα κίνησης και 300 εκ. ευρώ σε ρύπους το χρόνο, ενώ αυξάνεται το κόστος των αγαθών πρώτης ανάγκης και τα δανειστικά επιτόκια, η Κυβέρνηση επιλέγει να επιβάλει τη λεγόμενη πράσινη φορολογία. Έκανε έκκληση να έρθει ο Υπουργός Οικονομικών στην Επιτροπή, ώστε να συζητηθεί αυτό το πολύ σοβαρό θέμα. Αναφερόμενος στον στόχο για μείωση των ρύπων στις μεταφορές, ανέφερε ότι δεν έγιναν σημαντικές βελτιώσεις από την προηγούμενη Κυβέρνηση με αποτέλεσμα να επίκειται πρόστιμο από την ΕΕ παράλληλα με το επιπλέον κόστος που καταβάλουν οι πολίτες. Είπε ότι θα πρέπει το Υπουργείο Οικονομικών να ζητήσει από την ΕΕ την αναστολή της επιβολής της πράσινης φορολογίας, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που αντιμετωπίζει η Κύπρος ως νησί, ημικαταεχόμενο και χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες. Επίσης την κάλεσε να λάβει συγκεκριμένα μέτρα για να βοηθήσει τον κόσμο να προχωρήσει στην πράσινη μετάβαση με τη δημιουργία και των κατάλληλων υποδομών.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης, μιλώντας στην Επιτροπή ανέφερε ότι δεν επιβάλλεται ξαφνικά αυτή η πράσινη φορολογία και είναι γνωστό εδώ και κάποια χρόνια ότι η πράσινη μετάβαση που είναι στόχος της ΕΕ θα έχει τεράστιο κόστος. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να ενημερωθεί η κοινωνία για το κόστος που έρχεται. Έκανε έκκληση στην Κυβέρνηση να δημιουργήσει τις συνθήκες και υποδομές ώστε να αλλάξουν οι πολίτες περιβαλλοντικές συνήθειες.
Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους ανέφερε ότι πλέον οι ώμοι του φορολογούμενου πολίτη δεν μπορούν να βαστάξουν άλλες φορολογίες και πρέπει μέσα από μια γενικότερη φορολογική μεταρρύθμιση η επιβάρυνση στους πολίτες να είναι μηδενική μέσα από τη μετάβαση στην πράσινη φορολογία. Εισηγήθηκε όπως η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων από τις επιχειρήσεις να μπορέσει να λειτουργήσει με τέτοιο τρόπο ώστε να απολαμβάνουν επιστροφής ΦΠΑ και έκπτωσης στα έξοδα που γίνονται. Αυτό είπε είναι ένα κίνητρο για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων για να καλύψουμε τους στόχους μας.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης ανέφερε μιλώντας στην Επιτροπή ότι οι κυβερνήσεις δεν αντιμετώπισαν εγκαίρως τα χρονοδιαγράμματα σε σχέση με τους περιβαλλοντικούς στόχος με αποτέλεσμα να μετακυληουνί το κόστος στους πολίτες. Στο σημείο που είμαστε, ανέφερε, το κόστος δεν είναι ελεγχόμενο, και οι πολίτες πληρώνουν τις αμαρτίες των εκάστοτε κυβερνήσεων. Πρόσθεσε ότι η Κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τα δικά της λάθη, θα πρέπει να καταστήσει το κόστος για την πράσινη μετάβαση όσο το δυνατό πιο ελεγχόμενο ώστε να επιβιώσουν τα νοικοκυριά, ενώ θα πρέπει να ζητηθούν κάποιες εξαιρέσεις.
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Ανησυχούν για πράσινη φορολογία στα καύσιμα
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Εταιρειών Νόμου, ώστε το ανώτατο όριο της συνολικής χρηματικής επιβάρυνσης που δύναται να επιβληθεί σε εταιρεία που παραλείπει να παραδώσει την ετήσια έκθεσή της στον Έφορο Εταιρειών εντός της προβλεπόμενης χρονικής προθεσμίας να μειωθεί από πεντακόσια ευρώ (€500) σε εκατόν πενήντα ευρώ (€150).
Πρόταση για μείωση προστίμου εταιρειών για καθυστέρηση υποβολής ετήσιας έκθεσης
Πρόταση νόμου που αποσκοπεί στη μείωση του ανώτατου ορίου της συνολικής χρηματικής επιβάρυνσης που δύναται να επιβληθεί σε εταιρεία που παραλείπει να παραδώσει την ετήσια έκθεσή της στον Έφορο Εταιρειών εντός της προβλεπόμενης χρονικής προθεσμίας, από τα €500 στα €150, συζητήθηκε στη συνεδρία της κοινοβουλευτικής επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.
Όπως δήλωσε ο βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, εκ των υπογραφόντων της πρότασης, εκπρόσωποι του Εφόρου Εταιρειών έχουν διαφορετική προσέγγιση, αλλά η συζήτηση θα συνεχιστεί.
Λέγοντας ότι η αίτηση αφορά την έκθεση ΗΕ32, ο κ. Μυριάνθους είπε πως «υπάρχει θα έλεγα μια προστιμολαγνεία γύρω από όλα τα ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με τη επιχειρηματικότητα».
Υπενθυμίζοντας ότι με νομοθεσία που θεσπίστηκε το 2018 το πρόστιμο δεκαπλασιάστηκε από €50 στα €500, ο κ. Μυριάνθους είπε ότι οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν και ανέφερε ότι αυτό το κόστος θα πρέπει να μειωθεί και να πάει στα €200.
Σημείωσε δε πως η Βουλή είχε ψηφίσει νομοθεσία για τα τελευταία δύο χρόνια και τα πρόστιμα αυτά από €500 ευρώ είχαν μειωθεί στα €200, προσθέτοντας πως τα στοιχεία Εφόρου Εταιρειών δείχνουν ότι η μη συμμόρφωση από 80% που ήταν παλαιότερα μειώθηκε στο 23%.
«Άρα αυτό από μόνο δείχνει ότι και με λιγότερα πρόστιμα μπορούν οι επιχειρήσεις να υποβάλουν έγκαιρα στοιχεία στην ώρα τους, μπορεί να γινόμαστε πιο συνεπείς σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις μας προς το Έφορο Εταιρειών. Στο τέλος της ημέρας ποιος ο λόγος να υπάρχουν εξοντωτικά πρόστιμα που να σκοτώνουν την επιχειρηματικότητα και κυρίως τις μικρές επιχειρήσεις», πρόσθεσε.
Εξάλλου ο κ. Μυριάνθους είπε ακόμη ότι η ΕΔΕΚ έχει εισηγηθεί πρόταση όπως οι επιχειρήσεις να μπορούν να δικαιούνται επιστροφής ΦΠΑ από τη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων είτε σαλούν είτε εμπορικά αυτοκίνητα και την ίδια στιγμή να μπορούν να επωφελούνται έκπτωσης επί των εξόδων τα οποία αφορούν τη λειτουργία τους.
«Αυτά είναι ζητήματα τα οποία θα έδιναν και κίνητρα και ώθηση στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και να καλυφθούν και οι στόχοι μας στο κομμάτι αυτό για τα ζητήματα που αφορούν την πράσινη οικονομία», κατέληξε.
Την πρόταση για τροποποίηση του Περί Εταιρειών Νόμου συνυπογράφουν επίσης οι βουλευτές Κυριάκος Χατζηγιάννης, Νίκος Σύκας Νίκος Γεωργίου και Πανίκος Λεωνίδου.
Ο περί Δημιουργίας Μητρώου Οικοτεχνίας Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η δημιουργία μητρώου οικοτεχνιών, για την εγγραφή όλων των εγκαταστάσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και διάθεση προϊόντων οικοτεχνίας, και ο καθορισμός των προϋποθέσεων για την εγγραφή οικοτεχνικών εγκαταστάσεων στο εν λόγω μητρώο και των προϋποθέσεων άσκησης οικοτεχνικής δραστηριότητας, χωρίς οι εν λόγω προϋποθέσεις να συγκρούονται με τις διατάξεις άλλων οικείων νομοθεσιών.
Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.
Ο περί Αναπτύξεως Ηλεκτρισμού (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Αναπτύξεως Ηλεκτρισμού Νόμου, ώστε να ρυθμιστεί η εξουσία της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) να εκδίδει κανονισμούς αναφορικά με ζητήματα που αφορούν τους λειτουργούς και υπαλλήλους της οι οποίοι επιθυμούν να μεταφερθούν στον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου (ΔΣΜΚ) και να καταστούν μέλη του προσωπικού αυτού.
Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση της πρότασης νόμου ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Ορισμένων Πτυχών που αφορούν τις Συμβάσεις για τις Πωλήσεις Αγαθών Νόμου για τη διόρθωση προνοιών της υφιστάμενης νομοθεσίας.
Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ