Ανήλικοι παραβάτες και ποινικοποίηση ανυπόστατων καταγγελιών στην ΑΔΥΠΑ

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/02/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Παιδιών σε Σύγκρουση με το Νόμο (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Παιδιών σε Σύγκρουση με το Νόμο, Νόμου, ώστε να καταστεί δυνατή, για περίοδο που δεν υπερβαίνει την 1η Ιανουαρίου 2026, η κράτηση παιδιών που καταδικάζονται σε ποινή κράτησης σε ειδικό χώρο κράτησης εντός φυλακών μέχρι την έναρξη λειτουργίας χώρου κράτησης παιδιών.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, κάλεσε το Υπουργείο Δικαιοσύνης να πάρει τις αποφάσεις και να δρομολογήσει «εκείνα που πρέπει για να διαμορφωθούν οι χώροι κράτησης ανηλίκων αλλά και για να προχωρήσει το θέμα με τους επιμελητές ανηλίκων για να μπορεί η νομοθεσία να εφαρμοστεί αποτελεσματικά».

Πρόσθεσε ότι «όταν το 2002 ψηφίζαμε τη νομοθεσία για τους ανήλικους παραβάτες τονίζαμε ότι δεν αρκεί μόνο η ψήφιση της νομοθεσίας αλλά αυτή η νομοθεσία έπρεπε να εφαρμοστεί».

Όπως είπε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ «δύο πολύ σημαντικές πτυχές της νομοθεσίας είναι οι επιμελητές ανηλίκων και ο χώρος κράτησης ανηλίκων θέμα που συζητήθηκε κατά τη σημερινή συνεδρία».

Ανέφερε ότι «σήμερα, το 2024, δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί έτσι συζητήσαμε νομοσχέδιο το οποίο μας καλεί να δώσουμε διετή παράταση ούτε ώστε να μπορεί συγκεκριμένος χώρος ειδικά διαμορφωμένος στις Κεντρικές Φυλακές να χρησιμοποιείται ως χώρος κράτησης ανηλίκων».

Ο κ. Πασιουρτίδης είπε ότι «το 2021 ψηφίστηκε ο νόμος και μέχρι το τέλος του 2025 θα πρέπει οι ανήλικοι παραβάτες να βρίσκονται σε ξεχωριστό ειδικό χώρο κράτησης, αυτόνομο και ανεξάρτητο από τις Κεντρικές Φυλακές σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον, δηλαδή για πέντε χρόνια θα είναι σε τμήμα των Κεντρικών Φυλακών».

Πρόσθεσε ότι «με βάση τα όσα ακούσαμε σήμερα και για τα οποία θα πάμε επιτόπου να ελέγξουμε αν ισχύουν ή όχι μπορεί και να προαυλίζονται και οι ανήλικοι να έρχονται σε επαφή είτε με βαρυποινίτες είτε με κατάδικους και υπόδικους για άλλα πολύ σοβαρά αδικήματα».

Όπως είπε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ «όλο αυτό δείχνει και απαντά και σε συζητήσεις των προηγούμενων ημερών κατά πόσον το πρόβλημα στην Κύπρο είναι το ελλιπές νομοθετικό πλαίσιο ή ανεπαρκείς νομοθεσίες». Αποδεδειγμένα, συνέχισε «το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη νομοθεσιών είναι η αδυναμία εφαρμογής των νομοθεσιών».

Ελπίζω και εύχομαι, ανέφερε ο Βουλευτής, «ότι δεν θα ζητηθεί άλλη παράταση διότι αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορούμε να έχουμε τους ανήλικους να συναγελάζονται και να βρίσκονται μαζί με κατάδικους και υπόδικους σοβαρών αδικημάτων».

Αλλιώς, πρόσθεσε, «ο σκοπός της νομοθεσίας που είναι η επανένταξη τους αλλά και ο διαφορετικός τρόπος χειρισμού των ανηλίκων σε σύγκριση με τους ενήλικες, παύει να υφίσταται και θα έχουμε μια νομοθεσία απλά στη θεωρία και όχι εφαρμοσμένη στην πράξη». 

Ο περί Αστυνομίας (Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Αστυνομίας (Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων) Νόμου, ώστε να θεσπιστεί ως ποινικό αδίκημα η συμπεριφορά προσώπου το οποίο εκ προθέσεως παρέχει ψευδή, παραπλανητικά ή/και ανακριβή στοιχεία ή/και υποβάλλει ψευδή, παραπλανητική ή ανακριβή κατάθεση στην Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων κατά της Αστυνομίας.

Σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος του Κλάδου Αστυνομικού Σώματος της Ανεξάρτητης Συντεχνίας Δημοσίων Υπαλλήλων Κύπρου (ΑΣΔΥΚ) Λούκας Χρίστου ανέφερε ότι «χαιρετίσαμε και δώσαμε τη συναίνεσή μας για την πρόταση νόμου για ποινικοποίηση των ανυπόστατων καταγγελιών στην  ΑΔΥΠΑ κατά μελών της Αστυνομίας».

Πρόσθεσε ότι «κατά τη διάρκεια της συζήτησης τονίσαμε ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη για θέσπιση νομοθεσίας που να θέτει χρονικά πλαίσια διερεύνησης μιας υπόθεσης από την ΑΔΥΠΑ». 

Όπως είπε ο κ. Χρίστου «σήμερα παρατηρείται τεράστια χρονοτριβή» και έχουμε λάβει ως συντεχνία παράπονο από συνάδελφο ότι η καταγγελία εναντίον του κατατέθηκε στις 23/07/2018 και κατηγορήθηκε στις 05/01/2024 σχεδόν έξι χρόνια μετά». 

Ανέφερε ότι «αναμένουμε ως συντεχνία ότι θα ληφθούν από την πολιτεία τα απαραίτητα μέτρα ώστε να προστατευθούν τα μέλη της Αστυνομίας και να παύσει επιτέλους αυτή η τεράστια χρονοτριβή». 

Από την πλευρά του ο Νίκος Λοϊζίδης, Πρόεδρος του Κλάδου Αστυνομικού Σώματος Ισότητα δήλωσε ότι ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν η τροποποίηση του νόμου της ΑΔΥΠΑ του 2016.

Πρόσθεσε ότι «μας εξέπληξε το ότι κάποιοι είπαν ότι θα επηρεαστεί ο νόμος της Δημόσιας Υπηρεσίας στους οποίους θέλω να υπενθυμίσω το άρθρο 122 του Συντάγματος που λέει ότι τα σώματα ασφαλείας δεν είναι δημόσια υπηρεσία».

Ο κ. Λοϊζϊδης, για τα όσα ακούστηκαν περί αντισυνταγματικότητας του νόμου, υπενθύμισε «ότι 17 χρόνια δεν συγκινήθηκε κανένας για τους αστυνομικούς που πληρώνουν δικηγόρους και εκτίθενται στα δικαστήρια ή στις υποανακριτικές καταθέσεις που λαμβάνει η ΑΔΥΠΑ». 

Υπενθύμισε, επίσης, «όσον αφορά την αντισυνταγματικότητα που επικαλέστηκαν κάποιοι, ότι όταν ψήφιζαν τον νόμο των αδιάφθορων εναντίον των αστυνομικών να μας κάνουν αλκοτέστ και ναρκοτέστ 24 ώρες ή να μας σταματούν να μας κάνουν έρευνα οπουδήποτε λες και δεν είμαστε πολίτες, τότε δεν υπήρχε αντισυνταγματικότητα όπως ούτε υπήρχε αντισυνταγματικότητα όταν ψηφιζόταν ο νόμος της ΑΔΥΠΑ το 2006 που της δίνει υπερεξουσίες απέναντι στους αστυνομικούς για ανακριτικές καταθέσεις». 

Καταλήγοντας ο κ. Λοϊζίδης είπε ότι «όλα αυτά είναι δικαιολογίες, θέλουν να καθυστερήσουν την τροποποίηση του νόμου της ΑΔΥΠΑ, θέλουν να την αποφύγουν και ο λόγος είναι απλός:  θέλουν να ελέγχουν την Αστυνομία με κάποιο τρόπο». 

Ο περί Αστυνομίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η παροχή δυνατότητας στον Αρχηγό της Αστυνομίας, κατόπιν έγκρισης του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, να διορίζει οποιοδήποτε μέλος της Αστυνομίας Κύπρου ως εξειδικευμένο μέλος της, αναλόγως των προσόντων και της πείρας του. 

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.  

Ο περί Πολιτικής Δικονομίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Πολιτικής Δικονομίας Νόμου ώστε να μην επιτρέπεται η πώληση ή η επιβάρυνση με την εγγραφή δικαστικής απόφασης, ακίνητης ιδιοκτησίας του εκ δικαστικής απόφασης οφειλέτη που βρίσκεται σε μη ελεγχόμενες από τη Δημοκρατία περιοχές.

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση της πρότασης νόμου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση.

Ο περί της Κοινοβουλευτικής Νομοθετικής Πρωτοβουλίας Πολιτών (Διαδικασία, Όροι και Προϋποθέσεις Υποβολής) και περί Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2016

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας με την οποία εισάγεται ο θεσμός της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας υποστηριζόμενης από τις υπογραφές πέντε χιλιάδων (5000) πολιτών.

Ειδικότερα, προτείνεται η παροχή δικαιώματος στους πολίτες όπως μέσω του θεσμού της νομοθετικής πρωτοβουλίας υποβάλλουν στη Βουλή των Αντιπροσώπων υπό όρους και προϋποθέσεις προτάσεις πολιτικής, καλώντας τη νομοθετική εξουσία να προβεί σε θέσπιση ή τροποποίηση ή κατάργηση νομοθεσίας επί θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος και/ή κοινής ωφελείας στους τομείς του περιβάλλοντος, γεωργίας, ενέργειας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας κ.ά., χωρίς η Βουλή των Αντιπροσώπων να δεσμεύεται με οποιοδήποτε τρόπο για τον τρόπο συζήτησής της και/ή για την ψήφιση σε νόμο της πρότασης που υποβάλλεται με αυτή.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία.

Ο περί Δικηγόρων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Δικηγόρων Νόμου, ώστε να επιτευχθεί συμμόρφωση με τις διατάξεις της παραγράφου (1) του άρθρου 14 της Οδηγίας 2006/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Δεκεμβρίου 2006, σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά, σύμφωνα με τις οποίες απαγορεύεται κάθε απαίτηση διαμονής.

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση.

Οι περί Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών – Θέση Διευθυντή (Σχέδια Υπηρεσίας) Κανονισμοί του 2024

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση των κανονισμών στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Παιδείας

Θετικό το ΥΠΑΝ στην υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση από τα 4 έτη, διαμαρτύρεται ο ΣΙΠΕΚ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/02/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: Ο περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση και Παροχή Δωρεάν Παιδείας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση

Εργασίας

Υπάρχει βούληση για νέα νομοθεσία για άτομα με αναπηρία, ψηφίζεται η αύξηση της άδειας μητρότητας

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/02/2024, πραγματοποίησε συνάντηση με την Υφυπουργό Κοινωνικής Πρόνοιας για ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων σε θέματα της αρμοδιότητας της Επιτροπής. Στο πλαίσιο της συνάντησης, η Επιτροπή συζήτησε το ακόλουθο θέμα:  Θέσπιση ειδικής νομοθεσίας για τα άτομα με αναπηρίες  Η Επιτροπή συζήτησε το