Τεχνική βοήθεια ΕΕ για Γραμματεία Συντονισμού και ενιαία πρόταση νόμου για συνεργάτες Προεδρίας-Βουλής

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 06/10/2023, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: 

Σύσταση δωδεκαμελούς Γραμματείας Συντονισμού και Υποστήριξης Κυβερνητικού Έργου  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η απόφαση της κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη για σύσταση δωδεκαμελούς Γραμματείας Συντονισμού και Υποστήριξης Κυβερνητικού Έργου για την επίβλεψη της υλοποίησης του κυβερνητικού έργου και η ανάγκη ρύθμισης της διαδικασίας αποσπάσεων δημόσιων υπαλλήλων στην Προεδρία της Δημοκρατίας, τα υπουργεία και τα υφυπουργεία. 

Θα ζητηθεί τεχνική βοήθεια ΕΕ για Γραμματεία Συντονισμού, λέει η Πική 

Η Κυβέρνηση θα ζητήσει τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το σωστό στήσιμο των μηχανισμών συνεργασίας της Γραμματείας Συντονισμού και Υποστήριξης Κυβερνητικού Έργου με τα Υπουργεία, δήλωσε η Υφυπουργός παρά τω Προέδρω, Ειρήνη Πική, στη Βουλή, σημειώνοντας πως θα μπορούσαν να μελετήσουν το ενδεχόμενο θεσμοθέτησης αυτού του σώματος, μετά από σχετική εισήγηση του ΑΚΕΛ. 

Η κ. Πική απάντησε σε ερωτήσεις Βουλευτών στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, η οποία ξεκίνησε συζήτηση για την αυτεπάγγελτη εξέταση της απόφασης της Κυβέρνησης για σύσταση 12μελούς Γραμματείας Συντονισμού και Υποστήριξης Κυβερνητικού Έργου για την επίβλεψη της υλοποίησης του κυβερνητικού έργου, και την ανάγκη ρύθμισης της διαδικασίας αποσπάσεων δημόσιων υπαλλήλων στην Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία και τα Υφυπουργεία. Το θέμα είναι εισήγηση της Κοινοβουλευτικής ομάδας του ΑΚΕΛ. 

Κατά τη συζήτηση, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Γιώργος Λουκαΐδης, είπε ότι δέχτηκε καταγγελία για πρόσωπα που είναι μόνιμα αποσπασμένοι στο Προεδρικό Μέγαρο και ζήτησε κατάλογο για όλα τα αποσπασμένα άτομα. 

Στην εισαγωγή του ο κ. Λουκαΐδης ανέφερε ότι δεν αμφισβητούνται οι προθέσεις για την ανάγκη άσκησης ελέγχου και συντονισμού του Κυβερνητικού έργου, αλλά ο τρόπος που επιλέγηκε, σημειώνοντας ότι δημιουργούνται συνταγματικά και θεσμικά παράδοξα. Έθεσε το ερώτημα αν μπορεί μια ομάδα αποσπασμένων λειτουργών να ασκεί τα καθήκοντα αυτά παρακάμπτοντας Υπουργούς που είναι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι. 

Σημείωσε ακόμη ότι η απόφαση της Κυβέρνησης για τις αποσπάσεις δημιουργούν δυσλειτουργίες αλλά και κόστος, αφού στερεί προσωπικό από άλλα Κυβερνητικά τμήματα και υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να παρατηρείται μεγαλύτερη αργοπορία για την εξυπηρέτηση πολιτών, ή η ανάγκη άλλοι να αναπληρώνουν με υπερωρίες τις θέσεις που μένουν κενές για να ανταποκρίνεται η υπηρεσία από την οποία αποσπάται προσωπικό. 

Διερωτήθηκε αν θα μπορούσε να γίνει αυτό θεσμικά και συνταγματικά ορθά, και αν δεν θα έπρεπε η κυβέρνηση να αναζητήσει μια μόνιμη λύση. 

Αργότερα στη συζήτηση εισηγήθηκε να καταθέσει η Κυβέρνηση στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση για μια μόνιμη υπηρεσία και ρώτησε κατά πόσον θα μπορούσε να γίνει μια γενική διεύθυνση με μόνιμο προσωπικό, και ενίσχυσή τους, αν χρειάζεται με αποσπάσεις. 

Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, σε δική της τοποθέτηση σημείωσε ότι οι Υπουργοί, με βάση το Σύνταγμα έχουν συγκεκριμένες εξουσίες και διερωτήθηκε πως οι λειτουργοί που αποσπάστηκαν για τη σύσταση αυτής της Γραμματείας θα βοηθηθούν να κατανοήσουν τα όριά τους. Ανέφερε ότι, αν πάει κάποιος από αυτούς να ζητήσει εξηγήσεις από έναν Υπουργό παραβιάζει το Σύνταγμα. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας ανέφερε ότι πολύ πρόσφατα η Βουλή ψήφισε την μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας η οποία περιλάμβανε και προαγωγές και αποσπάσεις, και ότι αν δεν συμφωνούσαν με κάποια πρόνοια θα μπορούσαν να την άλλαζαν τότε, αλλά δεν έγινε κάτι τέτοιο.  

Ζήτησε κατάλογο για τις αποσπάσεις στο Προεδρικό Μέγαρο την τελευταία 20ετια και πόσα χρόνια διετέλεσαν εκεί ο καθένας, αλλά και κατάλογο με αποσπάσεις ατόμων την τελευταία 10ετία για τις οποίες ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία, όπως για τις αποσπάσεις στη Γραμματεία εκφράζοντας την άποψη πως μάλλον δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο. 

Η κ. Πική αναφερόμενη στους προβληματισμούς για «συνταγματικά παράδοξα», είπε ότι δεν ισχύει αυτό, αφού τα άτομα αυτά, τα οποία έχουν ξεκινήσει εργασία την προηγούμενη εβδομάδα, είναι δικοί της συνεργάτες, μιλούν μαζί της, ενώ έχει οριστεί σε κάθε Υπουργείο ένας λειτουργός με τον οποίο θα συνομιλούν. «Δεν είναι ότι οι λειτουργοί της Γραμματείας θα συνομιλούν με τους Υπουργούς, ή θα δίνουν οδηγίες στους Υπουργούς», είπε, σημειώνοντας πως, τον έλεγχο του κάθε Υπουργού, έχει μόνο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. 

Είπε ακόμη ότι υπάρχει μια παρεξήγηση το τι σημαίνει συντονισμός, σημειώνοντας ότι επειδή έχουν γραφτεί πολλά τις τελευταίες ημέρες, «δεν σημαίνει ότι ελέγχω τον άλλο, αλλά τον βοηθώ να κάνει τη δουλειά του».  

Είπε ότι σε άλλες χώρες, μελετώντας τα μοντέλα, υπάρχει συνήθως μια ομάδα/Γραμματεία η οποία στηρίζει τον αρχηγό της Κυβέρνησης. Σημείωσε ότι, τα θέματα που απασχολούν τον τόπο σήμερα είναι διατομεακά, αφού αφορούν συνήθως πάνω από έναν Υπουργό και ότι, θεσμικά αυτή τη στιγμή το Προεδρικό Μέγαρο, στερείται αυτής της στήριξης προς τον Υφυπουργό παρά τω Προέδρω, και κατ΄ επέκταση προς τον ΠτΔ στο να μπορεί να συντονίσει την υλοποίηση του Κυβερνητικού προγράμματος. 

Αναφέρθηκε σε μελέτες σε άλλες χώρες για αυτές τις ομάδες και είπε ότι στην Ιρλανδία έχουν 35 άτομα, και στη Νέα Ζηλανδία, 150 άτομα. Σημείωσε ότι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπάρχουν οι γενικές διευθύνσεις αλλά και η γενική γραμματεία της Ευρ. Επιτροπής  η οποία είναι κατευθείαν υπόλογη στον Πρόεδρο της Επιτροπής και η οποία κάνει ακριβώς αυτόν τον συντονισμό. 

Σημείωσε ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την επιλογή των 12 ατόμων, ήταν με ανοικτή πρόσκληση στον δημόσιο και ευρύτερο τομέα, είχαν τεθεί προσόντα, και έγιναν συνεντεύξεις προσθέτοντας πως, δεν επιλέγηκαν αυθαίρετα άτομα μέσα από τη δημόσια υπηρεσία. 

Είπε ακόμη, ότι δεν αποσπάστηκαν από κανένα Υπουργείο περισσότερα από δύο άτομα, και ότι δεν νομίζει ότι δημιουργείται τόσο τεράστιο θέμα με την καθυστέρηση εξυπηρέτησης πολιτών, ενώ όταν αυτά τα άτομα επιστρέψουν στις υπηρεσίες τους, παίρνουν μαζί τους εμπειρία στον τομέα στρατηγικού σχεδιασμού και προγραμματισμού. 

Η κ. Πική ανάφερε ακόμη ότι θα ζητήσουν τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το πως θα χτίσουν σωστά τους μηχανισμούς συνεργασίας της γραμματεία με τα Υπουργεία, για να γίνεται όσο πιο εποικοδομητικά αυτή η δουλειά. 

Είπε ακόμη, ότι μελετώντας τι γίνεται σε άλλες χώρες, το μοντέλο των αποσπασμένων έχει δουλέψει καλύτερα γιατί μεταφέρουν την εμπειρία πίσω στις υπηρεσίες τους, αλλά και ότι και η ίδια προβληματίστηκε και ίσως να είναι σωστό να υπάρχει γενικός διευθυντής στην Προεδρία ο οποίος να έχει τη συνολική ευθύνη του πως λειτουργεί η Προεδρία. 

Για το θέμα της θεσμοθέτησης της Γραμματείας, είπε θα μπορούσαν να το δουν. 

Δηλώσεις Βουλευτών 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Δημήτρης Δημητρίου, ανέφερε ότι, αυτό που προκύπτει ως συμπέρασμα είναι πως «προφανώς, και είναι αναγκαιότητα ο συντονισμός του Κυβερνητικού έργου και η παρακολούθηση της υλοποίησης του Κυβερνητικού προγράμματος εκάστης διακυβέρνησης». Από την άλλη, πρόσθεσε, «αυτό, θεωρούμε πως θα είναι σωστό να μελετηθεί ποιος είναι ο καταλληλότερος τρόπος για να γίνει, και αν χρειάζεται να υπάρχει μία νομοθεσία που να διέπει αυτή την Γραμματεία όπως τη λέμε σήμερα, καλό θα ήταν αυτό να πραγματοποιηθεί». 

Ο κ. Λουκαΐδης ανέφερε ότι διαφάνηκε ότι, εκτός από παρακολούθηση και συντονισμό, ο επιδιωκόμενος στόχος, ο οποίος όπως είπε, επιβεβαιώθηκε από την Υφυπουργό, είναι ο έλεγχος της δουλειάς που γίνεται από τα Υπουργεία. «Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι έχει επιβεβαιωθεί το θεσμικά παράδοξο και αντισυνταγματικό του όλου εγχειρήματος αλλά και έχει επιβεβαιωθεί αυτό που είναι διάχυτο στην κοινή γνώμη ότι όλα αυτά έχουν γίνει σε ένα πλαίσιο αδιαφάνειας», πρόσθεσε. 

Σημείωσε ακόμη ότι προκύπτει, «και θέλω να κρατήσω το θετικό», ότι από πλευράς Κυβέρνησης προβληματίζονται σε αυτά που έχουν υποδείξει ως ΑΚΕΛ «και φέρονται να είναι έτοιμοι να σκεφτούν να μελετήσουν το ενδεχόμενο να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση αυτού του μηχανισμού ελέγχου συντονισμού και υποβοήθησης της δουλειάς των Υπουργείων και θεσμική ρύθμιση μέσα από νομοθεσία ενός τέτοιου μηχανισμού». Ο κ. Λουκαΐδης είπε ότι θα δουν κατά πόσο η Κυβέρνηση θα επανέλθει αφού μελετήσει και τις εισηγήσεις που έχουν καταθέσει με μία τέτοια ολοκληρωμένη πρόταση. 

Ο κ. Μουσιούττας είπε ότι τον «ξενίζει η συνεχής αναφορά συναδέλφων για το θεσμικό, αντισυνταγματικό και λοιπά, θέμα που υπάρχει». Όλα έγιναν νομότυπα, είπε, σημειώνοντας πως η Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας διαβεβαίωσε το τι έχει γίνει. 

Σημείωσε ότι υπάρχουν 400 με 500 αποσπάσεις στο δημόσιο αυτή την στιγμή «και μιλούμε για απόσπαση 12 ατόμων για να συντονίσουμε το Κυβερνητικό έργο». Είπε ότι θεωρεί ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και, ότι μπορούν να γίνουν εισηγήσεις για βελτίωση αυτού του θέματος, προσθέτοντας ότι, θεωρεί ότι με εκφράσεις ότι «πήραν όποιους ήθελαν ή είναι εκτός των συνταγματικών πλαισίων», «αντί να δούμε την θετική εικόνα προσπαθούμε να μηδενίσουμε τα πάντα». 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Στο μικροσκόπιο η γραμματεία παρακολούθησης κυβερνητικού έργου 

Stockwatch: Θέλουν «θεσμό» γραμματείας ελέγχου κυβέρνησης 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Συμβούλων ή Άλλων Συνεργατών Καθορισμένων Αξιωματούχων της Δημοκρατίας (Κριτήρια Επιλογής για την Παροχή Υπηρεσιών) και περί Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2023

Ο περί Συμβούλων-Συνεργατών των Μελών της Κυβέρνησης Νόμος του 2023  

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η θέσπιση νομοθετικού πλαισίου, το οποίο να διέπει την επιλογή συμβούλων ή άλλων συνεργατών από αξιωματούχους της Δημοκρατίας για την εξασφάλιση συμβουλευτικών, εξειδικευμένων ή άλλων υποστηρικτικών υπηρεσιών, εφόσον τούτο κρίνεται αναγκαίο ή σκόπιμο. 

Πρόθεση Επιτροπής Θεσμών για πρόταση νόμου για συνεργάτες Προεδρίας της Βουλής 

Πρόθεση είναι να γίνει μία πρόταση νόμου όπου, ό,τι θα ισχύει για την Προεδρία όσον αφορά στους συνεργάτες, να ισχύει και για την Προεδρία της Βουλής, δήλωσε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Δημήτρης Δημητρίου. 

Η Επιτροπή, σε έκτακτη συνεδρία, συνέχισε την κατ’ άρθρο συζήτηση για το νομοσχέδιο για τους σύμβουλους-συνεργάτες των μελών της Κυβέρνησης και σχετική πρόταση Νόμου του ΑΚΕΛ   

Ο κ. Δημητρίου ανέφερε ότι τελείωσε η κατ’ άρθρον συζήτηση και ότι έχουν διανύσει πολύ δρόμο ενώ ότι θεωρεί πως στις επόμενες εβδομάδες θα είναι προς ψήφιση το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια της Βουλής. 

Ανέφερε ακόμη ότι αυτά που προκύπτουν ως συμπεράσματα είναι πως, αφενός θα πρέπει να υπάρξει μια ισονομία σε ότι αφορά αυτό το ζήτημα και πως ό,τι θα ισχύσει για τους Υπουργούς και για την Προεδρία θα πρέπει κατ΄ αντιστοιχία να ισχύσει και για την Προεδρία της Βουλής. Ως εκ τούτου, η πρόθεση είναι να γίνει μία πρόταση νόμου που θα αντιστοιχεί ότι θα ισχύει για την Προεδρία να ισχύει και για την Προεδρία της Βουλής, πρόσθεσε. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Αντρέας Πασιουρτίδης ανέφερε σε δικές του δηλώσεις ότι προκύπτουν κάποιες ουσιώδεις διαφορές μεταξύ του νομοσχεδίου και της πρότασης νόμου του ΑΚΕΛ, οι οποίες παραμένουν προς διευκρίνιση ή προς απόφαση από την Επιτροπή, ούτως ώστε να δουν πως προχωρούν με το τελικό κείμενο. 

Η άποψη τους ως ΑΚΕΛ, είπε, είναι ότι θα πρέπει να καθοριστεί ανώτατο ύψος αμοιβής αυτών των συμβούλων, κάτι το οποίο δεν βρίσκει σύμφωνη την Κυβέρνηση, η οποία καθορίζει το κατώτατο ύψος αμοιβής, όπως ανέφερε. «Στην πρόταση νόμου έχουμε διασυνδέσει τη θέση μαζί με την αντίστοιχη κλίμακα που μπορεί να εισέλθει κάποιος στο δημόσιο σε αντίστοιχη θέση, κάτι το οποίο φαίνεται να μην προκρίνεται από την εκτελεστική εξουσία, όπως ούτε και το ανώτατο όριο απολαβών», ανέφερε. 

Είπε ότι η θέση του ΑΚΕΛ είναι ότι δεν μπορεί να παραμείνει ανοικτό αυτό το θέμα, καθώς οποιοσδήποτε θα μπορεί να προσλάβει κάποιο άτομο ως σύμβουλο του, δίνοντας του, στο τέλος της ημέρας, αμοιβές οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στα καθήκοντα του. Ένα θέμα το οποίο επίσης προέκυψε σήμερα, πρόσθεσε, είναι κατά πόσον αυτοί οι οποίοι θα προσλαμβάνονται, θα μπορούν να επαναπροσληφθούν ή επαναδιοριστούν, είτε μετά τη λήξη της θητείας ή την παύση ενός Υπουργού, είτε με την αλλαγή της Κυβέρνησης. «Ενώ την προηγούμενη φορά μας ειπώθηκε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, σήμερα αφέθηκε να νοηθεί ότι τελικά μπορεί, οπόταν αναμένουμε την τελική θέση της Νομικής Υπηρεσίας επί του θέματος», σημείωσε. 

Ο κ. Πασιουρτίδης ανέφερε ακόμη ότι ανοικτό παρέμεινε και το θέμα των προσόντων πρόσληψης. Η πρόταση του ΑΚΕΛ, είπε, προβλέπει συγκεκριμένα προσόντα αναλόγως της θέσης, ενώ το κυβερνητικό νομοσχέδιο προβλέπει την κατοχή μόνο πτυχίου, πέραν των ηλικιακών περιορισμών και των υπόλοιπων θεμάτων στα οποία συμφωνούν τα δύο κείμενα. «Θεωρούμε ότι και αυτό το θέμα πρέπει να συζητηθεί εις βάθος, καθώς αναλόγως πού προσλαμβάνεται κάποιος ως σύμβουλος, θα πρέπει να διαθέτει και τα απαραίτητα προσόντα», πρόσθεσε. 

Είπε ότι στόχος είναι να τελειώσει η συζήτηση το συντομότερο και υπενθύμισε ότι στην έκθεση της GRECO για το κράτος δικαίου στον πέμπτο γύρο αξιολόγησης, έχει γίνει ειδική αναφορά στους συμβούλους που προσλαμβάνονται από Υπουργούς ή τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και έχει γίνει σύσταση στην Κυπριακή Δημοκρατία όπως αυτό το θέμα κλείσει το συντομότερο, ώστε να υπάρξει διαφάνεια, αλλά και καθορισμένα κριτήρια και προσόντα πρόσληψης. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε σε δηλώσεις του ότι, υπήρξε ένας ενδελεχής διάλογος αλλά και διαφωνίες όμως θεωρεί ότι στην επόμενη συνεδρία, η πλειοψηφία της Επιτροπής θα αποφασίσει για τα σημεία αιχμής που υπήρχαν όπως η ηλικία, ο βαθμός συγγένειας και αν θα υπάρχει αναδρομική ισχύ στη νομοθεσία κλπ. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Ψήφιση του πλαισίου για «πόθεν έσχες» εντός Μαΐου επιδιώκει η Επ. Θεσμών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 29/04/2024, εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου: Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 Ο περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση

Nomopress

Συμμετοχική δημοκρατία, Ευρωπαϊκή Ένωση και νεολαία

Η τρίτη έκδοση του Nomopress είναι γεγονός. Ενημερωθείτε για τη συμμετοχική δημοκρατία, τη σημασία των ευρωεκλογών για την Κύπρο, τον ρόλο των νέων τεχνολογιών στην ενίσχυση της διακυβέρνησης, τα 20 χρόνια πορείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ), την ιδέα ενός κοινού ευρωπαϊκού στρατού, το μεταναστευτικό, τον πρωτογενή τομέα στην