Επιτροπή Ελέγχου: Παράνομες συνδιαλλαγές και κουκούλωμα υπόθεσης σχετικά με υπερωριακή απασχόληση

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 13/10/2022, εξέτασε την ακόλουθη ειδική έκθεση: 

Ειδική Έκθεση 27.6.2022 (ΑΛΚ/01/2022)-Έλεγχος Αρχής Λιμένων Κύπρου 

Όπως αναφέρθηκε, σημειώνονται παράτυπες διαδικασίες, εντούτοις ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΛΚ, Αντώνης Στυλιανού είπε ότι η έκθεση αφορούσε προηγούμενα ΔΣ της Αρχής και ότι πλέον το νέο ΔΣ ακολουθεί τρεις συγκεκριμένους άξονες λειτουργίας, τη νομιμότητα, τη διαφάνεια και την εξωστρέφεια, στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. 

Ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, παρουσίασε την έκθεση, που καλύπτει τα έτη  2016–2020, στην Επιτροπή, παρουσία του Υπουργού Μεταφορών, και του Διοικητικού Συμβουλίου της Αρχής Λιμένων, μεταξύ άλλων. 

Ο κ. Μιχαηλίδης παρουσίασε στην Επιτροπή κάποια στοιχεία από την τελευταία Ειδική Έκθεση για την Αρχή Λιμένων που καλύπτει τα έτη 2016 – 2020. 

Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε σε μία περίπτωση «παράνομης» συναλλαγής στην οποία η ΑΛΚ έγινε μέρος, όπως είπε, και για το οποίο, κατά τη γνώμη του, είναι το «σοβαρότερο θέμα» που αναφέρεται στην έκθεση. 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα λέχθηκαν στην Επιτροπή, η ΑΛΚ, προέτρεψε εταιρεία που είχε ζητήσει άδεια χρήσης χώρου στο λιμάνι Λεμεσού, να προσεγγίσει δύο άλλες εταιρείες οι οποίες χρωστούσαν ενοίκιο στην Αρχή, να τις πείσει να φύγουν και να εξασφαλίσει από αυτές απαλλακτική βεβαίωση και, αφού πληρώσει τα χρωστούμενα τους, να πάρει αυτή τους χώρους που χρησιμοποιούσαν.

Όπως διαπιστώθηκε, η μία εταιρεία, φέρεται να «χρηματίστηκε» από την τρίτη εταιρεία προκειμένου να δεχτεί να παραχωρήσει τον χώρο της, με ποσό ύψους €350.000. Ο κ. Μιχαηλίδης είπε ότι όφειλε η ΑΛΚ να βγει σε ανοικτό διαγωνισμό και να ζητήσει να λάβει και τα χρήματα που όφειλαν οι άλλοι δύο, ίσως και περισσότερα. Δεν έγιναν διώξεις για το θέμα, είπε ο κ. Μιχαηλίδης, ερωτηθείς σχετικά από Βουλευτές. 

Ανέφερε ακόμη ότι ο εργολάβος, που ανέλαβε την ανέγερση της Νέας Αίθουσας Επιβατών στο Λιμάνι Λεμεσού για περίπου €14 εκατομμύρια, μετά την ολοκλήρωση του έργου και πολλές καθυστερήσεις, ζήτησε €46 εκ. για να το παραδώσει και η υπόθεση είναι τώρα σε διαιτησία. 

Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε και στο «κουκούλωμα» όπως είπε, υπόθεσης που αφορούσε πειθαρχική έρευνα σχετικά με υπερωριακή απασχόληση στο λιμάνι Λάρνακας και συγκεκριμένα 15 υπαλλήλων της Αρχής που διεκδίκησαν το 2012 και πληρώθηκαν για υπερωριακή εργασία, την οποία ουδέποτε πραγματοποίησαν. Στον ένα επιβλήθηκε χρηματικό πρόστιμο €2.000, και η ποινή της απόλυσης, τρεις είχαν απαλλαγεί από κάθε κατηγορία και στους υπόλοιπους 11 επιβλήθηκε η ποινή της προφορικής επίπληξης και επιστροφή οποιουδήποτε ποσού υπερωριακής απασχόλησης είχαν εισπράξει, επειδή είχαν δείξει μεταμέλεια και αναγνώρισαν το λάθος τους, αναφέρει η έκθεση. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Ζαχαρίας Κουλίας, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι η έκθεση δεν αφορά το σημερινό ΔΣ που, ανέλαβε καθήκοντα πριν ένα χρόνο, και που, όπως είπε, καθ’ όλη τη διάρκεια της σύντομης θητείας του, «ενήργησε κατά τρόπο αντικειμενικό και άψογο μέχρι σήμερα και ευελπιστούμε ότι η συνέχεια θα είναι κατά τον αυτό και ίδιο τρόπο». 

Ο κ. Κουλίας αναφέρθηκε στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων και στο ότι, όσον αφορά τα λιμάνια, έφεραν «ακριβώς το αντίθετο» αποτέλεσμα από αυτά που αναμένονταν, σύμφωνα με τα επιχειρήματα αυτών που τις προωθούσαν. Πρόσθεσε ότι με το παλιό σύστημα υπήρξε αυξημένος όγκος εργασιών, χαμηλές ταρίφες και αυξημένα έσοδα στους λιμενεργάτες, σήμερα, «έχουν αντιστραφεί οι όροι, επί τα χείρω, η μισθοδοσία των λιμενεργατών μειώθηκε στο ένα τέταρτο, μειώθηκε ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων και ανέβηκαν οι ταρίφες». 

Είπε ότι ζήτησε μία έκθεση από την ΑΛΚ, για να δουν τα πραγματικά στοιχεία όπως είπε, για να δουν αν μπορούν, να ληφθούν κάποια διορθωτικά μέτρα. «Αφού περάσαν τέσσερα χρόνια τώρα είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε τα επίχειρα των πράξεων μας για να δούμε τι κάναμε σωστά και τι λάθος και τι ζημιά έχουμε υποστεί ως τόπος», είπε. 

Ως παράδειγμα ανέφερε το αγκυροβόλιο της Λεμεσού, το οποίο όπως είπε, δόθηκε και αυτό στους επενδυτές «με συνέπειες». Είπε ότι οι ιδιώτες αύξησαν τις τιμές με αποτέλεσμα εταιρείες να επιλέγουν γειτονικές χώρες για να αγκυροβολούν τα πλοία τους. 

Για το ίδιο θέμα, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΛΚ, Αντώνης Στυλιανού, είπε στις δηλώσεις του, ότι η ΑΛΚ δημιούργησε ένα καινούργιο αγκυροβόλιο στην περιοχή  Λεμεσού,  που χρησιμοποιείται από τα κρουαζιερόπλοια «με ιδιαίτερο όφελος προς την κυπριακή κοινωνία, γιατί ακριβώς είχαν γίνει και οι αλλαγές πληρωμάτων, μάλιστα εν μέσω της κρίσης της πανδημίας». Είπε ότι και η ΑΛΚ βγήκε κερδισμένη από αυτό αλλά και η τοπική κοινωνία όσον αφορά τις υπηρεσίες που προσέφεραν, όπως ταξί για μεταφορά των πληρωμάτων στο αεροδρόμιο και εντεύθεν, τροφοδοσία, συλλογή αποβλήτων, και ούτω καθεξής. 

Όσον αφορά την έκθεση, επεσήμανε ότι αφορούσε προηγούμενα διοικητικά συμβούλια της Αρχής και ότι έχουν τονίσει στην Επιτροπή ότι πλέον το νέο ΔΣ ακολουθεί τρεις συγκεκριμένους άξονες λειτουργίας, τη νομιμότητα, τη διαφάνεια και την εξωστρέφεια, στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. 

«Όλες οι συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή είναι καλοδεχούμενες και πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τα οποιαδήποτε διοικητικά συμβούλια, ή ημικρατικούς οργανισμούς, και είμαι βέβαιος και πεπεισμένος ότι το παρόν Διοικητικό Συμβούλιο, λαμβάνει υπόψη όλα αυτά τα δεδομένα, εξορθολογίζοντας και εκσυγχρονίζοντας και μάλιστα περαιτέρω αναπτύσσοντας τον σημαντικό ρόλο που επιτελεί η Αρχή Λιμένων, είτε αυτός αφορά στον επιχειρησιακό κομμάτι, είτε στο ρυθμιστικό είτε στον εποπτικό άξονα λειτουργίας της ΑΛΚ», είπε ο κ. Στυλιανού. 

Κατά τη συζήτηση, ο κ. Στυλιανού διαβεβαίωσε την Επιτροπή, ότι η Αρχή Λιμένων έχει εξετάσει πλήρως την έκθεση, και έχουν ληφθεί όλα τα διορθωτικά μέτρα. 

Αναφέρθηκε και στα σχέδια ανάπτυξης του λιμανιού στο Λατσί όπου, στόχος, μεταξύ άλλων, είναι να τριπλασιαστεί η λιμενολεκάνη, κάτι που, όπως είπε, θα ωφελήσει και την τοπική κοινότητα και το Κράτος, αφού θα δίνει και τη δυνατότητα αγκυροβολίου πλοίων, συμπεριλαμβανομένων και κρουαζιερόπλοιων. Είπε ακόμη ότι εργάζονται και προς την επέκταση του λιμανιού του Βασιλικού. 

Η Βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, Ρίτα Σούπερμαν, σε δηλώσεις της, είπε ότι οι περισσότερες παρατηρήσεις στην έκθεση αφορούσαν στην απευθείας ανάθεση υπηρεσιών και όχι στην ανάθεση με τη διαδικασία προσφορών με βάση τις συμβάσεις. Όπως αναφέρθηκε, είπε, κάποιες από τις μισθώσεις που εξασφαλίστηκαν με απευθείας ανάθεση, έχουν ήδη ακυρωθεί. 

Είπε ακόμη ότι ο Υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε τη σημαντικότητα της προώθησης της διαδικασίας προσφορών. 

Σε δικές του δηλώσεις, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι στηρίζουν την ΑΛΚ, ούτως ώστε ο εποπτικός της ρόλος, ο ρυθμιστικός αλλά και ο επιχειρησιακός, να μπορούν να αναπτύσσονται στο έπακρο, και να γίνεται ανάπτυξη των λιμανιών της χώρας για να προσελκύονται επενδύσεις. Πρόσθεσε ότι η ανάπτυξη των λιμανιών «είναι ένας σημαντικότατος πυλώνας που θα βοηθήσει την οικονομία του τόπου». 

Είπε ακόμη ότι ως ΔΗΠΑ, δίνουν «πλήρη στήριξη» στο ΔΣ και τη Διεύθυνση του οργανισμού, ούτως ώστε να επιτελούν τον ρόλο τους σωστά και να βοηθούν την οικονομία του τόπου και ότι θα βοηθήσουν την ΑΛΚ σε πολλά άλλα σημεία στον επερχόμενο προϋπολογισμό «ούτως ώστε να αποκτήσει εκείνο το εξειδικευμένο προσωπικό για να επιτελεί τον ρόλο της σωστά, επ’ ωφελεία του τόπου και της οικονομίας».

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ: 

Stockwatch: Αναστολή ποινικής δίωξης πρώην διευθυντών ΑΛΚ 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Προϋπολογισμός ΤΕΠΑΚ, χρηματοδότηση ΟΚΥπΥ, ολοήμερα σχολεία και ταυτοποίηση χρηστών καρτοκινητών

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 25/04/2024, υπερψήφισε τον προϋπολογισμό του ΤΕΠΑΚ, τη χρονική παράταση της χρηματοδότησης των ελλειμμάτων του ΟΚΥπΥ, την επέκταση της περιόδου της λειτουργίας των ολοήμερων και θερινών σχολείων, την ταυτοποίηση των χρηστών καρτοκινητών, τη δημοσίευση έκθεσης ελέγχων αγοράς από το Υπουργείο Ενέργειας, τις νέες κατηγορίες δανείων από