Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 03/11/2022, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:
Κρατικές χορηγίες Ράλι Κύπρος
Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση του πιο πάνω θέματος μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι κρατικές χορηγίες που δόθηκαν τα τελευταία χρόνια για τη διεξαγωγή του Ράλι Κύπρος.
Για «αδυσώπητη πολεμική της Κυπριακής Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου κατά του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου», έκανε λόγο ο Πρόεδρος του ΔΣ του Συνδέσμου Αντώνης Μιχαηλίδης ενώ από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Κυπριακής Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου Μανώλης Κουλουμάς ανέφερε ότι το κράτος θα πρέπει να εξετάσει τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος.
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου, ο οποίος και ενέγραψε το θέμα στην Επιτροπή, δήλωσε μετά το τέλος της συζήτησης πως ακούστηκαν πολλές και σοβαρές καταγγελίες την περασμένη φορά από τον ίδιο τον Υπουργό Οικονομικών ότι δαπανήθηκαν 10,3 εκατομμύρια ευρώ χωρίς κανένα έλεγχο της διαχείρισης αυτών των χρημάτων.
Σήμερα, συνέχισε ο κ. Ιωάννου, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Αυτοκινήτου, η ιδιωτική εταιρεία η οποία διοργάνωνε τα προηγούμενα χρόνια τον συγκεκριμένο αγώνα, δεν διέψευσε αυτές τις δηλώσεις του Υπουργού, με αποτέλεσμα να ζητήσουμε να διεξαχθεί και νέα συνεδρία ώστε και να ακουστούν και πάλι όλες οι απόψεις, να θέσουμε τα ερωτήματά μας και τα συμπεράσματα τα οποία θα βγουν από την έρευνα την οποί έχει διατάξει τόσο ο Γενικός Ελεγκτής, όσο και το Υπουργείο Οικονομικών.
«Η δική μας θέση για σκοπούς διαφάνειας είναι ξεκάθαρη: η οποιαδήποτε διοργάνωση στον χώρο του αυτοκινήτου θα πρέπει να διοργανώνεται από την Κυπριακή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου και όχι οποιονδήποτε άλλο ιδιωτικό οργανισμό, αφού είναι η μόνη νόμιμη αναγνωρισμένη ομοσπονδία από τον ΚΟΑ», τόνισε ο κ. Ιωάννου.
Σε ερώτηση για το κατά πόσο διαπιστώθηκε διασπάθιση δημόσιου χρήματος, ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ είπε πως τη διασπάθιση δημοσίου χρήματος διαπίστωσε κυρίως ο Υπουργός Οικονομικών, ο οποίος είναι και ο πλέον αρμόδιος για τις συγκεκριμένες χορηγίες, και τα στοιχεία τα οποία παρέθεσε στην προηγούμενη συνεδρία δεν διαψεύσθηκαν σήμερα.
Προσέθεσε πως αναμένονται τα συμπεράσματα των ερευνών του Υπουργείου Οικονομικών και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας ούτως ώστε σε επόμενες συνεδρίες να καταλογιστούν και οι απαραίτητες ευθύνες προς όσους προχώρησαν στη διασπάθιση των χρημάτων του Κύπριου φορολογούμενου, με το βασικό ερώτημα να παραμένει γιατί το κράτος διέθετε εκατομμύρια χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης χαρακτήρισε απαράδεκτη και προκλητική τη διαμάχη της Κυπριακής Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Αυτοκινήτου, προσθέτοντας πως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι πολύ σημαντικός για τον τόπο και η διοργάνωση του διεθνούς Ράλι Κύπρος επιφέρει πολλά καλά και σε σχέση με τον τουρισμό και σε σχέση με τη διαφήμιση της Κύπρου διεθνώς.
«Για αυτό καλούμε τον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας και τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού να φέρει κοντά τους δύο φορείς σε συνεννόηση ούτως ώστε να μπορεί να διεξάγεται το Ράλι Κύπρος από τη νόμιμη ομοσπονδία του ΚΟΑ σε συνεργασία και με άλλους φορείς για να έχουμε τα σωστά και καλά αποτελέσματα για την οικονομία της χώρας», τόνισε ο κ. Τρυφωνίδης, προσθέτοντας πως η χρηματοδότηση από το κράτος θα πρέπει να είναι προς τη νόμιμη Κυπριακή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου για να μπορούν και να ελέγχονται μέχρι το τελευταίο σεντ από τον Γενικό Ελεγκτή.
Παρών στη συνεδρία της Επιτροπής ήταν και ο Πρόεδρος του ΔΣ του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου Αντώνης Μιχαηλίδης, ο οποίος ανέφερε κατά τη διάρκεια της συνεδρίας πως τα όσα προβάλλει στις εκθέσεις του ο Γενικός Ελεγκτής ότι το Ράλι Κύπρος στοίχισε €10 εκατ. είναι μεν σωστά, «αφορούν όμως σε ποσό 300.000 Λιρών που πρωτοενέκρινε ως χορηγία για το Ραλι Κύπρος το Υπουργικό Συμβούλιο το 2003, επαναλαμβανόμενες χωρίς προσαύξηση για 18 χρόνια διεξαγωγής του αγώνα».
Ο κ. Μιχαηλίδης έκανε επίσης λόγο για «αδυσώπητη πολεμική της Κυπριακής Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου κατά του ΚΣΑ», στην οποία, όπως ανέφερε, «βρήκε ανέλπιστο σύμμαχο και μέλη της πολιτικής ηγεσίας και ειδικά τον Υπουργό Οικονομικών, καθώς και έναν Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού άβουλο και απαθή, που ενώ γνωρίζει τη διεθνή ρύθμιση του αυτοκινηταθλήματος και τις αρμοδιότητες και τα όρια του κάθε εμπλεκόμενου στο αυτοκινητάθλημα όπως αυτά σαφώς καθορίζονται από την Παγκόσμια Ομοσπονδία (FIA), τίποτα δεν πράττει προς την κατεύθυνση τελεσίδικης, δίκαιης και αποτελεσματικής ρύθμισης του ζητήματος».
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Κυπριακής Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου Μανώλης Κουλουμάς, δήλωσε πως στη σημερινή συνεδρία ο Διευθυντής της εταιρείας του Κυπριακού Συνδέσμου Αυτοκινήτου, Αντώνης Μιχαηλίδης, αντί να αναφερθεί στα συγκεκριμένα θέματα μίλησε για την πορεία από το 1934 και οτιδήποτε άλλο εκτός από το συγκεκριμένο θέμα, σε μια προσπάθεια, όπως δήλωσε, να παραπλανήσει το θέμα που συζητείτο στη Βουλή.
«Εδώ είναι ξεκάθαρα τα πράγματα, πρόκειται περί μίας νομιμότητας που πρέπει η πολιτεία και το κράτος να εφαρμόσει επιτέλους και να εξετάσει τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος», τόνισε ο κ. Κουλουμάς, συμπληρώνοντας πως υπάρχουν συγκεκριμένα έγγραφα που έχουν κατατεθεί στον Γενικό Ελεγκτή και το Υπουργείο Οικονομικών και θα ζητηθεί η άμεση εξέτασή τους αναφορικά με την οικονομική διαχείριση των χορηγιών του Ράλι Κύπρος διαχρονικά.
Ανέγερση νέου γηπέδου Λεμεσού
Το κεφάλαιο της διαχείρισης του νέου γηπέδου της Λεμεσού απασχόλησε εκ νέου τις εργασίες της Επιτροπής, με τα μέλη της να εκφράζουν ανησυχία για ενδεχόμενη καθυστέρηση της έναρξης λειτουργίας του γηπέδου. Η Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, Στέλλα Μιχαηλίδου δήλωσε ότι το γραφείο της βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον ΚΟΑ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε το γήπεδο της Λεμεσού να λειτουργήσει άμεσα με την ολοκλήρωση των εργασιών του.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης δήλωσε μετά το τέλος της συνεδρίας πως έχοντας ήδη εξετάσει τη σημαντική αύξηση του κόστους ανέγερσης, το οποίο φαίνεται πως θα ξεπεράσει τα €40 εκατ., η συζήτηση επικεντρώθηκε σε ένα έργο, το οποίο, όπως ανέφερε, είναι αναγκαίο για την κοινωνία και τους αθλητικούς φορείς της Λεμεσού.
Είπε επίσης πως ενώ έχει εξαγγελθεί η λειτουργία του νέου γηπέδου στις 17 Νοεμβρίου, σήμερα κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με σαφήνεια και βεβαιότητα ποιος θα αναλάβει τη διαχείριση αυτού του σημαντικού έργου και πώς θα λειτουργήσει, ενώ εκκρεμεί η απόφαση και η άποψη των αρμοδίων ευρωπαϊκών αρχών κατά πόσο η προσυμφωνία που έχει επιτευχθεί συνιστά ή όχι κρατική ενίσχυση.
«Έχουμε το ενδεχόμενο τα πράγματα να οδηγηθούν σε αδιέξοδο και δεν υπάρχει σαφής απάντηση για το τι θα συμβεί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο», τόνισε ο κ. Χριστοφίδης, εκφράζοντας παράλληλα θλίψη και αγωνία για το γεγονός ότι ένα έργο αξίας 40 εκατ. κινδυνεύει να μείνει αιωρούμενο και να μην τεθεί σε λειτουργία.
Προσέθεσε πως σύμφωνα με τον Γενικό Ελεγκτή θα έπρεπε να είχε προκηρυχθεί δημόσιος διαγωνισμός για το έργο και εξέφρασε την άποψη πως όταν ξεκινούν τέτοια μεγάλα έργα αυτά τα ζητήματα πρέπει να λύνονται αν όχι στην αρχή, τουλάχιστον σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την έναρξη του έργου.
«Αντ’αυτού το έργο έχει ολοκληρωθεί και ο ΚΟΑ ακόμα συζητά για το πώς θα τεθεί το έργο σε λειτουργία», κατέληξε
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης δήλωσε από την πλευρά του πως με βάση αναφορές του Προέδρου του ΚΟΑ, άρχισε να παραλαμβάνεται τις τελευταίες ημέρες από τα Δημόσια Έργα το έργο και θα είναι έτοιμο προς χρήση εντός των προσεχών ημερών, όμως η συμφωνία μεταξύ του ΚΟΑ και των τριών ομάδων κατατέθηκε σήμερα στην Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων και στην κοινοβουλευτική επιτροπή Ελέγχου και θα πάει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να δώσει τη συγκατάθεσή της για να εφαρμοστεί.
«Μπροστά σε αυτή την καθυστέρηση και τον κίνδυνο να μείνει το γήπεδο 40 εκατομμυρίων σε αχρησία ως ΔΗΠΑ ζητούμε από τον ΚΟΑ να αναλάβει τη διαχείριση του έργου μόλις το παραλάβει, να μπορεί να χρησιμοποιείται από τις τρεις ομάδες και τους φιλάθλους της Λεμεσού μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα θέματα με τις συμφωνίες με τις τρεις ομάδες», ανέφερε ο κ. Τρυφωνίδης, προσθέτοντας πως δεν υπάρχει επί του παρόντος χρονικός ορίζοντας για την απόφανση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στη συζήτηση συμμετείχε και η Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων, Στέλλα Μιχαηλίδου, η οποία στις δηλώσεις της μετά τη συνεδρία ανέφερε πως το νέο γήπεδο της Λεμεσού είναι απαραίτητο για την Λεμεσό και την Κύπρο, τόσο για τη διενέργεια των ποδοσφαιρικών αγώνων όσο και άλλων εκδηλώσεων, αφού το υφιστάμενο γήπεδο κρίνεται από τους αρμοδίους ότι δεν πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις και κανόνες ασφαλείας για την λειτουργία του.
Σημείωσε πως το γήπεδο έχει ανεγερθεί σε κρατική γη από τον ΚΟΑ και ως εκ τούτου, ενόψει του ότι πρόκειται για δύο δημόσιους φορείς, δεν ενέχει στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, θα έπρεπε ωστόσο να εξεταστεί το ενδεχόμενο ύπαρξης κρατικής ενίσχυσης αναφορικά με τη χρήση διαχείρισης του γηπέδου και αυτό έγινε με σχετική γνωμάτευση του Γραφείου Εφόρου Ελέγχου τον Μάιο του 2022 ύστερα από σχετικό αίτημα του ΚΟΑ.
«Η γνωμάτευση του Γραφείου ήταν υπό τις εξής προϋποθέσεις: θα έπρεπε να καταβάλλεται αγοραίο μίσθωμα από τους χρήστες διαχειριστές, το οποίο θα έπρεπε να υπολογιστεί βάσει μελέτης ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα εγνωσμένου κύρους, στην προκείμενη περίπτωση της KPMG, η οποία κατακυρώθηκε μετά από συγκεκριμένο διαγωνισμό από τον ΚΟΑ, αλλά και άλλους όρους σχετικά με τη διαφάνεια και χωρίς διακρίσεις πολιτική χρεώσεων χρήσης του γηπέδου, πληρωμής των τελών και άλλων προϋποθέσεων», υπογράμμισε η κ. Μιχαηλίδου.
Πρόσθεσε πως θα μπορούσε να αξιολογηθεί ως συμβατική κρατική ενίσχυση με απευθείας ανάθεση νοουμένου ότι κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία παρέχει νομική ασφάλεια για θέματα κρατικών ενισχύσεων.
Η Έφορος αναφέρθηκε επίσης και σε επίσκεψή της στις Βρυξέλλες στις 21 Σεπτεμβρίου για το εν λόγω θέμα και σε συνάντηση της με τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Κρατικών Ενισχύσεων Μπεν Σμόλντερς, κατά την οποία έγινε προφορική ενημέρωση για το εν λόγω θέμα και δρομολογήθηκαν περαιτέρω ενέργειες, προσθέτοντας πως βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον ΚΟΑ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε το γήπεδο της Λεμεσού να λειτουργήσει άμεσα με την ολοκλήρωση των εργασιών του και να είναι ενήμερη η Επιτροπή αποφεύγοντας και τον οποιοδήποτε κίνδυνο λειτουργίας του.
«Για να το πετύχουμε αυτό έχουμε λάβει σχετική προέγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 31 Οκτωβρίου ύστερα από αίτημα του Γραφείου στις 19 Οκτωβρίου και σχετική προσυνεννόηση με τον κ. Σμόλντερς για να λειτουργήσει το γήπεδο για λόγους ασφαλείας που έχουν προαναφερθεί, και αυτό πριν την προκοινοποίηση η οποία ακόμη δεν μπορεί να γίνει γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί προς υπογραφή συμφωνίας, η οποία θα πρέπει και αυτή να σταλεί με τη μελέτη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή», συμπλήρωσε η κ. Μιχαηλίδου.
Τόνισε επίσης πως το Γραφείο ενήργησε προληπτικά, έγκαιρα και πριν τα γεγονότα και είναι έτοιμο να υποβάλει την προκοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να λάβει την τελική έγκριση και βάσει των ενεργειών του Γραφείου το γήπεδο θα μπορεί να λειτουργήσει με την ολοκλήρωσή του και πριν να ληφθεί η τελική έγκριση, διασφαλίζοντας την ασφάλεια των πολιτών της Λεμεσού και όσων άλλων συμμετέχουν σε οποιεσδήποτε αθλητικές ή άλλες διοργανώσεις.
«Η προφορική προέγκριση που έχει ληφθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τελεί υπό την αίρεση ότι σε περίπτωση που διαφανεί ότι ενέχεται θέμα κρατικής ενίσχυσης θα γίνει η σχετική ανάκτηση ως προνοούν οι κανονισμοί των κρατικών ενισχύσεων», κατέληξε η κ. Μιχαηλίδου.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ