Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων: Αποσπασματικές και χωρίς αποτέλεσμα οι παρεμβάσεις κατά σχολικού εκφοβισμού

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/10/2022, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: 

Φαινόμενο επιθετικών, κακοποιητικών και εκφοβιστικών συμπεριφορών  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε το φαινόμενο επιθετικών, κακοποιητικών και εκφοβιστικών συμπεριφορών με θύτες και θύματα ανηλίκους, καθώς και τρόποι αντιμετώπισής του. 

Η Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλεύτρια του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου, σε δηλώσεις της μετά το πέρας της συνεδρίας ανέφερε πως «μετά λύπης μου, καταγγέλλω το γεγονός ότι η νομοθεσία για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας, ενώ έχει ψηφιστεί από το 2020, παραμένει ανενεργή, εφόσον δεν έχει παρθεί ακόμα απόφαση από  το Υπουργικό Συμβούλιο για ενεργοποίηση της». 

«Όταν λοιπόν δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα η σχετική νομοθεσία, που θα παρέχει τα αναγκαία εργαλεία στις αρμόδιες υπηρεσίες, δεν μπορούμε να έχουμε πλήρη εφαρμογή και αξιολόγηση των μέτρων πρόληψης και καταστολής στα σχολεία». 

Η κ. Χαραλαμπίδου τόνισε πως «ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το στοιχείο που κατατέθηκε από την εκπρόσωπο της αστυνομίας για 231 περιστατικά πολύ σοβαρών αδικημάτων κατά το 2021, συμπεριλαμβανομένων και σεξουαλικών αδικημάτων, στα οποία ο θύτης ήταν κάτω των 18 ετών. Πολλά από αυτά τα παιδιά είναι μαθητές. Έχει επίσης αναφερθεί πως πολλά περιστατικά βίας σε σχολεία δεν καταγράφονται για να μην πληγεί η καλή φήμη του εμπλεκόμενου σχολείου». 

«Οι οργανωμένοι γονείς, καθώς και η ΟΕΛΜΕΚ κατήγγειλαν ότι η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να αποδείξει ότι ο θεσμός των τετράμηνων είναι πετυχημένος, έχει θέσει στο περιθώριο άλλες πολύ σημαντικές δράσεις, όπως τα θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, ενδοσχολικής βίας. Όπως λέχθηκε, οι εκπαιδευτικοί αναλώνουν τον σχολικό χρόνο στη απαιτητική διδασκαλία της σχολικής ύλης με στόχο τις εξετάσεις του τετράμηνου».  

Εξάλλου, η Βουλεύτρια τους ΑΚΕΛ επεσήμανε πως «οι παρεμβάσεις που γίνονται στο θέμα του ενδοσχολικού εκφοβισμού είναι αποσπασματικές και δεν αποδίδουν, αφού θα έπρεπε να υπάρχει συντονισμός και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων για να έχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα». 

«Στην περίπτωση του σχολικού εκφοβισμού, οι θύτες πρέπει να θεωρούνται και εκείνοι θύματα, τα οποία χρειάζονται στήριξη και ολοκληρωμένη παρέμβαση. Είναι πιθανό οι θύτες να προέχονται από ένα περιβάλλον, το οποίο τους έχει δημιουργήσει αρνητικές εικόνες και ως εκ τούτου εκφράζονται βίαια ενάντια στους συμμαθητές τους. Ακόμα πιο αναγκαία είναι η στήριξη στα παιδιά θύματα για να ξεπεράσουν αυτό που βιώνουν με τη στοχοποίηση τους». 

Καταληκτικά, η κ. Χαραλαμπίδου υπογράμμισε πως «ιδιαίτερα ανησυχητικό και είναι εδώ που πρέπει ως πολιτεία να ενσκήψουμε, είναι στις περιπτώσεις που οι γονείς, είτε του θύτη είτε του θύματος σχολικού εκφοβισμού, αρνούνται  την παροχή ψυχολογικής και άλλης στήριξης προς τα παιδιά τους. Στις περιπτώσεις αυτές οι δυνατότητες παρέμβασης εκ μέρους των αρμόδιων υπηρεσιών είναι περιορισμένες. Θα πρέπει να δούμε, ως κοινοβούλιο, πως μπορούμε να παρέμβουμε νομοθετικά, ώστε σε σοβαρά περιστατικά να μπορούν οι αρμόδιες υπηρεσίες να παρέμβουν δυναμικά για το καλό του παιδιού. Μέσα από τη συζήτηση διαφάνηκε η ανάγκη για δημιουργία ανεξάρτητης αρχής εποπτείας της παραβατικότητας». 

«Η αναλογία ενός σχολικού ψυχολόγου ανά 2,5 χιλιάδες μαθητές είναι ένα καταθλιπτικό νούμερο. Είναι απαραίτητο, οι σχολικές μονάδες να ενισχυθούν με εκπαιδευτικούς ψυχολόγους. Τα προβλήματα είναι πάρα πολλά και σοβαρά και μόνο αν γίνουν παραδεχτά θα μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε». 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε το ακόλουθο σχέδιο νόμου: 

Ο περί της Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης και της Διαδικασίας Διακοπής Ανεπιθύμητης Κύησης Νόμος του 2019 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση ενός αποτελεσματικού νομοθετικού πλαισίου το οποίο να διασφαλίζει την παροχή σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στο κοινό και στα παιδιά. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ  

Δείτε Περισσότερα

Παιδείας

Θετικό το ΥΠΑΝ στην υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση από τα 4 έτη, διαμαρτύρεται ο ΣΙΠΕΚ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/02/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: Ο περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση και Παροχή Δωρεάν Παιδείας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση

Εργασίας

Υπάρχει βούληση για νέα νομοθεσία για άτομα με αναπηρία, ψηφίζεται η αύξηση της άδειας μητρότητας

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/02/2024, πραγματοποίησε συνάντηση με την Υφυπουργό Κοινωνικής Πρόνοιας για ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων σε θέματα της αρμοδιότητας της Επιτροπής. Στο πλαίσιο της συνάντησης, η Επιτροπή συζήτησε το ακόλουθο θέμα:  Θέσπιση ειδικής νομοθεσίας για τα άτομα με αναπηρίες  Η Επιτροπή συζήτησε το