Δημιουργία βιομηχανικού λιμανιού στην περιοχή Βασιλικού και επιβολή τελωνειακών δασμών σε φοιτητές

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 28/11/2023, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: 

Δημιουργία βιομηχανικού λιμανιού στην περιοχή Βασιλικού 

Τη δημιουργία βιομηχανικού λιμανιού στην περιοχή του Βασιλικού συζήτησε η Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Βουλής, με τις κοινότητες της περιοχής να αντιδρούν και να προειδοποιούν με δυναμικά μέτρα.   

Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, είπε πως σήμερα συζητήθηκε στην Επιτροπή η δυνατότητα δημιουργίας βιομηχανικού λιμανιού, σημειώνοντας πως για λόγους που η διεθνής αγορά το επιβάλλει, η Πολιτεία θα πρέπει να μελετήσει αυτή τη δυνατότητα. 

«Θα πρέπει να μελετήσει τις δυνατότητες που προσφέρονται για παροχές υπηρεσιών από εταιρείες υδρογονανθράκων, τις δυνατότητες που παρέχονται από πολεμικά πλοία στην περιοχή, που είναι εκατοντάδες και οι ανάγκες τους τεράστιες, τις δυνατότητες που παρέχονται από εμπορικά πλοία για επιδιορθώσεις, ειδικές κατασκευές ή άλλες βιομηχανικές ανάγκες μετακίνησης εσόδου και εξόδου βιομηχανικών προϊόντων», είπε. 

Ο κ. Χατζηγιάννης πρόσθεσε πως πολύ ορθά η Αρχή Λιμένων προχώρησε στη διεξαγωγή ολοκληρωμένης μελέτης, την οποία θα παρουσιάσει στην Επιτροπή το συντομότερο δυνατό. «Παρέχονται προοπτικές στην Κύπρο από τη δημιουργία ενός βιομηχανικού λιμανιού», είπε και σημείωσε πως αν αναλογιστούμε ότι η ανάπτυξη υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο και το μέγα μέγεθος των αποθεμάτων που υπάρχουν αλλά και των υποστηρικτικών υπηρεσιών που είναι αναγκαίες, είναι μια προοπτική για τη χώρα μας, είπε. 

Ανέφερε ωστόσο πως υπάρχουν πτυχές που θα πρέπει να διασφαλιστούν καθώς η ευρύτερη περιοχή του Βασιλικού δεν μπορεί να επωμιστεί άλλο περιβαλλοντικό βάρος. Αποτελεί «αιτία πολέμου», όπως είπε, η έκδοση αδειών για εγκαταστάσεις που έχουν να κάνουν με επεξεργασία απορριμμάτων. 

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Χατζηγιάννης είπε πως το λιμάνι μπορεί να δημιουργηθεί στην ευρύτερη περιοχή του Βασιλικού, σημειώνοντας πως δεν πρόκειται για βιομηχανική εγκατάσταση και επικίνδυνο υποδομή. 

Ερωτηθείς αν λαμβάνουν υπόψη τις ανησυχίες των κατοίκων, ο κ. Χατζηγιάννης απάντησε θετικά και σημείωσε πως ως Επιτροπή έχουν ασχοληθεί με τα θέματα στην περιοχή και είναι «κάθετα εναντίον» στην αδειοδότηση οποιονδήποτε οχληρών ή επικίνδυνων δραστηριοτήτων. «Είμαστε κάθετα υπέρ της ανάπτυξης υποστηρικτικών υπηρεσιών που αφορούν την ασφάλεια, την αστυνόμευση, τη διαχείριση του περιβαλλοντικού φόρτου της περιοχής, γιατί έχουμε επιλέξει αυτό το χώρο και θα πρέπει συμβιώσουμε ως κοινωνία με τη λειτουργία του ενεργειακού κέντρου», ανέφερε και τόνισε πως αυτή την ισορροπία θα την προστατεύσει η Βουλή και πως το λιμάνι που σχεδιάζεται θα είναι «πράσινο» προς το περιβάλλον. 

Ο Λευτέρης Φωκάς, Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής των 9 κοινοτήτων περιοχής Βασιλικού και Πρόεδρος της Κοινότητας Καλαβασού είπε πως οι Κοινότητες είναι κάθετα εναντίον στην ανάπτυξη του λιμανιού στην περιοχή για πάρα πολλούς λόγους. Οι κοινότητες, συνέχισε, δεν είναι εναντίον της ανάπτυξης, για αυτό, είπε, είχαν συναινέσει στο παρελθόν για το ενεργειακό κέντρο αλλά είχαν τονίσει από τότε πως αυτό θα είναι μόνο για υποδομές και εταιρείες που αφορούν την ενέργεια. 

«Δυστυχώς το κράτος θεώρησε ότι η περιοχή είναι ο σκουπιδοτενεκές της Κύπρου και όποια βαριά βιομηχανία δεν την θέλουν κάπου αλλού την στέλνουν στην περιοχή του Βασιλικού ή στη βιομηχανική περιοχή Καλαβασού», είπε και πρόσθεσε πως ακόμη ένας λόγος που δεν θέλουν το λιμάνι στην περιοχή είναι γιατί αυτό θα αυξήσει την επικινδυνότητα καθώς θα γίνονται εργασίες και επιδιορθώσεις πλοίων και αν υπάρξει ένα ατύχημα θα υπάρξει μια «έκρηξη ντόμινο» στις βιομηχανίες υγρών καυσίμων με ανυπολόγιστες, όπως ανέφερε, συνέπειες. 

Επίσης, ανέφερε, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στα θέματα υγείας των κατοίκων της περιοχής καθώς η περιοχή του Βασιλικού είναι η πιο βεβαρημένη στην Κύπρο με βάση τις μετρήσεις που γίνονται. Η διακίνηση των μεγάλων φορτηγών που θα εξυπηρετούν το λιμάνι θα αυξήσει και το διοξείδιο του άνθρακα και τη σκόνη στην περιοχή, κάτι που θα αποτελέσει ένα επιπρόσθετο αρνητικό στοιχείο για την υγεία των κατοίκων. 

Ερωτηθείς τι προτίθενται να κάνουν οι Κοινότητες αν η απόφαση προχωρήσει προς υλοποίηση, ο κ. Φωκάς είπε πως θα κατέλθουν σε κινητοποιήσεις και είναι αποφασισμένοι να υπερασπιστούν τα δικαιώματα των κατοίκων. «Αν δεν μπορέσουμε να πείσουμε με τις απόψεις μας θα πάρουμε δυναμικά μέτρα», ανέφερε. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Έτοιμη η μελέτη βιωσιμότητας λιμανιού Βασιλικού 

Επιβολή τελωνειακών δασμών σε φοιτητές  

Παράλληλα, η Επιτροπή έθεσε στο μικροσκόπιο της και το θέμα της επιβολής τελωνειακών δασμών στα προσωπικά αντικείμενα των φοιτητών που επιστρέφουν στην Κύπρο από τρίτες χώρες. 

Ο κ. Χατζηγιάννης μίλησε για «παραδοξότητα» στο να επιβάλλονται δασμοί στα προσωπικά είδη φοιτητών που προέρχονται από τρίτες χώρες, είτε από το Ηνωμένο Βασίλειο, είτε από Ισραήλ και ΗΠΑ. Εξήγησε πως ερχόμενοι στην Κύπρο, οι φοιτητές αυτοί οφείλουν να καταβάλουν τελωνειακό τέλος 2,5% καθώς και 19% ΦΠΑ. 

Είναι «μια κατάσταση άκρως αδικαιολόγητη, παράλογη και πραγματικά διερωτώμαι πώς αυτό το κράτος δεν είχε μια στοιχειώδη ευαισθησία να διερωτηθεί αν έχει μια λογική να επιβάλλεις σε φοιτητές που για πέντε χρόνια έζησαν στο εξωτερικό, τελωνειακό δασμό και ΦΠΑ…στα μεταχειρισμένα ρούχα τους», είπε. 

Ο κ. Χατζηγιάννης είπε πως η Επιτροπή ζήτησε να βρεθεί μια λύση επί της αρχής, όχι χαριστικά μειώνοντας την εκτίμηση της αξίας, αλλά να αποφασιστεί πως είναι αδικαιολόγητο να επιβάλλονται δασμοί στα μεταχειρισμένα είδη των φοιτητών, καθώς δεν είναι εμπορεύματα. 

Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου, εκ των εισηγητριών του θέματος στην Επιτροπή, είπε πως αυτή η μεταχείριση των φοιτητών από πλευράς κράτους είναι απαράδεκτη. Τόνισε πως τα βιβλία και τα ρούχα των φοιτητών δεν είναι εμπόρευμα. 

Είπε πως ακούστηκαν πολλές δικαιολογίες εντός της Επιτροπής αλλά αυτό που θέλουν να ακούσουν είναι λύσεις και σημείωσε πως οι φοιτητές θα πρέπει να θεωρούνται επαναπατρισθέντες. 

Ανέφερε επίσης πως 19% ΦΠΑ επιβάλλεται στους φοιτητές αυτούς και στις φωτογραφίες της αποφοίτησης που παραλαμβάνουν στη συνέχεια από τα ταχυδρομεία. 

Η κ. Χαραλαμπίδου ανέφερε πως και ο Πρόεδρος της Επιτροπής απαίτησε σήμερα να δοθούν λύσεις καθώς πρόκειται για ένα «πάρα πολύ σοβαρό θέμα». Η Επιτροπή ζήτησε, αν το θέμα άπτεται ευρωπαϊκών κανονισμών, να γίνουν διαβήματα προς την ΕΕ. 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Εταιρειών Νόμου, ώστε να επιτευχθεί εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/1151 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών στον τομέα του εταιρικού δικαίου. 

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία. 

Ο περί της Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων καθώς και για τη Χορήγηση Πολυεδαφικών Αδειών για Επιγραμμικές Χρήσεις Μουσικών Έργων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί της Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων καθώς και για τη Χορήγηση Πολυεδαφικών Αδειών για Επιγραμμικές Χρήσεις Μουσικών Έργων Νόμου, ώστε να βελτιωθούν ορισμένες διατάξεις του αναφορικά με την επιβολή και είσπραξη των χρεώσεων από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και τις ανεξάρτητες οντότητες διαχείρισης και αναφορικά με την άσκηση εποπτείας και ελέγχων από την Αρχή Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων. 

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Μεταφορών

Επιτόπου εξέταση προβλημάτων δρόμου Καντού-Ομόδους

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, στις 26/04/2024, πραγματοποίησε επίσκεψη στην επαρχία Λεμεσού.  Επιτόπου εξέταση προβλημάτων δρόμου Καντού-Ομόδους  Λύσεις στα προβλήματα οδικής ασφάλειας που για χρόνια εντοπίζονται στο δρόμο Καντού – Ομόδους επιχειρεί εκ νέου να προωθήσει η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, μέλη της οποίας πραγματοποίησαν σήμερα επιτόπου επίσκεψη και συζήτησαν το

Νομικών

Σχέδια υπηρεσίας διατμηματικής προαγωγής και πρώτου διορισμού και προαγωγής

Η Υποεπιτροπή της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως για την Εξέταση Κανονισμών που αφορούν Σχέδια Υπηρεσίας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 26/04/2024, εξέτασε σχέδια υπηρεσίας σκοπός των οποίων είναι να καταστεί δυνατή η πλήρωση θέσεων διατμηματικής προαγωγής και θέσεων πρώτου διορισμού και προαγωγής, στη βάση των νέων ρυθμίσεων που προέκυψαν λόγω της μεταρρύθμισης