Το 2025 άνοιγμα αγοράς ηλεκτρισμού, υλοποίηση προσιτού ενοικίου, αποδέσμευση €1 εκατ. για Αρχή κατά Διαφθοράς

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 29/01/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Προϋπολογισμού του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση παροχής στον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου κονδυλίων ύψους €15.471.000 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Γύρω στο καλοκαίρι του 2025 το άνοιγμα αγοράς ηλεκτρισμού, αισιοδοξία από ΔΣΜΚ 

Αισιοδοξία για το πώς προχωρούν τα πράγματα σε σχέση με το άνοιγμα της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας εξέφρασε ο Διευθυντής του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου Σταύρος Σταυρινός, μιλώντας κατά την εξέταση του προϋπολογισμού του ΔΣΜΚ ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών. 

Απαντώντας σε ερωτήσεις, ο κ. Σταυρινός εκτίμησε ότι η ανταγωνιστική αγορά θα ανοίξει γύρω στο καλοκαίρι του 2025. 

Όπως ανέφερε είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος αφού, έχουν προχωρήσει κάποια πράγματα που «φαίνονταν ότι δεν θα προχωρούσαν ποτέ», όπως οι προσλήψεις δύο διευθυντών για τον ΔΣΜΚ, οι αυτόνομες προσλήψεις προσωπικού και η δυνατότητα προσφορών στο προσωπικό της ΑΗΚ, για το κατά πόσο επιθυμούν να ενταχθούν στον αυτονομημένο πλέον ΔΣΜΚ και να τεθούν εκτός ΑΗΚ. Πρόσθεσε ότι οι εξελίξεις έτρεξαν και είναι σε θέση να βλέπουν μπροστά, αφού έχουν ήδη παραλειφθεί τα συστήματα. 

Ο κ. Σταυρινός αναφέρθηκε σε αύξηση στον προϋπολογισμού λόγω αυτονόμησής του, από υπηρεσίες που παρέχονται από την ΑΗΚ. Ανέφερε ακόμα ότι επειδή αναμένονται 37 προσλήψεις νέου προσωπικού, προχωρούν στην ενοικίαση επιπρόσθετου κτηρίου. Πρόσθεσε ότι οι κρίσιμες προσλήψεις είναι δύο διευθυντών και 6-7 ατόμων που θα στελεχώνουν το Κέντρο Ελέγχου Αγοράς. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι τον Σεπτέμβριο θα ολοκληρωθούν οι προσλήψεις. 

Όσον αφορά τις κύριες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο ΔΣΜΚ, αναφέρθηκε στις περικοπές ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες (ΑΠΕ), αφού δεν υπάρχουν συστήματα αποθήκευσης. Όπως είπε αν υπήρχε κεντρική αποθήκευση στο σύστημα θα ήταν σωτήρια. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι ο διαχειριστής είναι σε πολύ δύσκολη θέση γιατί δεν έχει εργαλεία στα χέρια του για τη μεταβαλλόμενη παραγωγή. Το μόνο εργαλείο που ο ΔΣΜΚ έχει στα χέρια του, είπε, είναι οι περικοπές. 

Ως δεύτερη πρόκληση ανέφερε στις καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων μεταφοράς που δημιουργεί πολλά προβλήματα και έθεσε, όπως είπε, στο παρελθόν σε κίνδυνο την ηλεκτροδότηση της Λευκωσίας. Έφερε ως παράδειγμα την καθυστέρηση των έργων στην Τσερίου που εκκρεμούν εδώ και 15 χρόνια, εν αναμονή την ανάπλασης της λεωφόρου, κάτι που όπως είπε προκαλεί σωρευτικούς κινδύνους. 

Όπως είπε, αυτή η απουσία ευελιξίας και η μη έγκαιρη υλοποίηση έργων είναι τα προβλήματα ενός κατά τα άλλα αξιόπιστου συστήματος μεταφοράς. 

Σε δηλώσεις του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άντρος Καυκαλιάς είπε ότι φαίνεται να έχει προχωρήσει το θέμα της ετοιμασίας για το άνοιγμα της αγοράς, όμως από την άλλη το άνοιγμα της αγοράς συνδέθηκε με πρόσληψη αριθμού εργαζομένων και άλλες παραμέτρους, κάτι που δεν επιτρέπει την επιβεβαίωση μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου για άνοιγμα της αγοράς. Ανέφερε ότι η εκτίμηση είναι για το α’ τρίμηνο του 2025 ωστόσο υπάρχουν αστερίσκοι και υποσημειώσεις που τους ανησυχούν. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης, ανέφερε ότι ήδη υπάρχουν επτά χρόνια καθυστέρησης για την πλήρη έναρξη της λειτουργίας της ανταγωνιστικής αγοράς και είπε ότι είναι άξιον απορίας για το πώς χρειάζονται τόσα χρόνια. Αναφέρθηκε σε προβλήματα υποστελέχωσης και μεταφοράς του προσωπικού της ΑΗΚ στον ΔΣΜΚ που όπως είπε είναι υπαρκτά από το 2017 και γίνεται μεγάλη προσπάθεια από τον διαχειριστική να λήξουν. Ζήτησε επίσης χωρίς καθυστέρηση να εφαρμοστούν οι όροι για αμεροληψία του ΔΣΜΚ, αφού οι καθυστερήσεις έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Καλοκαίρι του 2025 το άνοιγμα αγοράς ηλεκτρισμού 

Stockwatch: Μέσω συμπληγάδων το άνοιγμα αγοράς ηλεκτρισμού – Εξελίξεις το Μάρτιο 

Ο περί Προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Αναπτύξεως Γης του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο του Κυπριακού Οργανισμού Αναπτύξεως Γης ποσού που δεν υπερβαίνει τα €28.175.374 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Τον Ιούνιο αρχίζει η υλοποίηση έργου προσιτού ενοικίου ΚΟΑΓ στη Λεμεσό 

Τον Ιούνιο του 2024 θα αρχίσει να υλοποιείται το μεγάλο έργο του προσιτού ενοικίου σε συνεργασία με τον Δήμο Λεμεσού, όπως ανέφερε η Γενική Διευθύντρια του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ) Ελένη Συμεωνίδου, κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Οργανισμού στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. 

Η κ. Συμεωνίδου ανέφερε ότι μέχρι το τέλους Φεβρουαρίου αναμένονται οι οικοδομικές άδειες για το έργο. Παράλληλα, ανέφερε υπάρχει προγραμματισμός για ανέγερση ακόμα ενός έργου το 2024 στη Λάρνακα, ενώ είναι υπό σχεδιασμό έργα σε άλλες περιοχές, όπως στην Αγλαντζιά, στην Παλλουριώτισσα και στον Άγιο Δομέτιο. Ο ΚΟΑΓ, είπε, προχωρεί επίσης στον διαχωρισμό οικοπέδων που θα διατίθενται σε προσιτές τιμές. 

Η κ. Συμεωνίδου εξέφρασε την επιθυμία του ΚΟΑΓ να λειτουργήσει ως φορέας υλοποίησης της ευρύτερης στεγαστικής πολιτικής του κράτους και ανέφερε ότι τα τελευταία δύο χρόνια νιώθουν ότι ο ρόλος του Οργανισμού έχει αναγνωριστεί και πως είναι συνεργάτες του Υπουργείου Εσωτερικών. Πρόσθεσε ότι βοήθησαν πάρα πολύ στην σύνταξη της τελευταίας στεγαστικής πολιτικής και είναι φορέας υλοποίησής της. 

Όσον αφορά το έργο για το προσιτό ενοίκιο εξέφρασε την άποψη ότι το έργο στη Λεμεσό είναι η αρχή για ανάλογα έργα που θα πρέπει να ακολουθήσουν και σε άλλες επαρχίες, ωστόσο σημείωσε την ανάγκη της κρατικής χρηματοδότησής τους 

Αναφερόμενη στο έργο που κατασκευάζεται στη Λάρνακα είπε ότι αποτελεί πρότυπο για την προσιτή κατοικία του μέλλοντος. 

Παράλληλα, σημείωσε ότι ο ΚΟΑΓ προχωρά στην έκδοση οδηγού για τις οικίες που διαθέτει στις οποίες θα αναφέρονται οι μελλοντικές ανάγκες συντήρησης, αφού όπως είπε, στην Κύπρο δεν υπάρχει κουλτούρα συντήρησης των κτηρίων. 

Όσον αφορά το σχέδιο Ανακαινίζω-Ενοικιάζω είπε ότι αρχές Φεβρουαρίου θα είναι έτοιμη η πλατφόρμα για αιτήσεις. 

Σε σχέση με το Σχέδιο Ενοίκιο έναντι Δόσης, ανέφερε ότι υπάρχουν ιδιοκτήτες σπιτιών του ΚΟΑΓ που δεν τον έχουν εξοφλήσει, οπότε ο τίτλος είναι στον ΚΟΑΓ και δεν μπορούν να συμμετέχουν στο Σχέδιο. Ανέφερε ότι σε περίπτωση που τα οφειλόμενα ποσά είναι μικρά θα μπορούσε να εξεταστεί μια λύση, κάτι που ωστόσο δεν μπορεί να γίνει αν τα ποσά είναι μεγάλα. 

Από την πλευρά της η Πρόεδρος του Οργανισμού Έλενα Κούσιου Χατζηδημητρίου σημείωσε ότι η νέα στεγαστική πολιτική που εξήγγειλε το Υπουργείο Εσωτερικών έχει ενδυναμώσει τον ρόλο του ΚΟΑΓ, γιατί λαμβάνει μέρος σε πολλά σχέδιά του. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι σε κάποια φάση θα φτάσει στο σημείο να είναι ομπρέλα για όλα τα στεγαστικά σχέδια.   

Όσον αφορά τα έργα του ΚΟΑΓ, η κ. Κούσιου Χατζηδημητρίου ανέφερε ότι ο στόχος είναι να γίνεται προσεκτική έρευνα για το που χρειάζεται να κτιστούν αυτά, λαμβάνοντας δηλώσεις ενδιαφέροντος αλλά και με την οργάνωση πανκοινοτικών συσκέψεων. Όσον αφορά την ποιότητα των κατασκευών ανέφερε ότι με τα δεδομένα που υπάρχουν γίνεται ό,τι καλύτερο, ωστόσο ο στόχος είναι για ακόμα καλύτερη ποιότητα. 

Σε δηλώσεις του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς, εξέφρασε την ανάγκη ο ΚΟΑΓ να αναβαθμιστεί και να αποτελέσει τον κεντρικό φορέα στεγαστικής πολιτικής του κράτους για παροχή προσιτής στέγης, ώστε να μην υπάρχει διασπορά σχεδίων και προγραμμάτων, κάτι που όπως είπε, δεν υπηρετεί μια αποτελεσματική στεγαστική πολιτική. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης χαιρέτισε τις προσπάθειες του Οργανισμού για παροχή στέγης είτε με αγορά είτε με προσιτό ενοίκιο, στη Λάρνακα και στη Λεμεσό, και είπε ότι αναμένουν αυτό να επεκταθεί και στις υπόλοιπες πόλεις. Πρόσθεσε ότι επιβάλλεται να προχωρήσει η Ενιαία Στεγαστική Πολιτική υπό τον ΚΟΑΓ, σύμφωνα με τη θέση που εισηγήθηκε η ΔΗΠΑ στο πρόγραμμα διακυβέρνησης Χριστοδουλίδη. Τόνισε επίσης την ανάγκη για ανάπτυξη κατοικιών από τον ΚΟΑΓ σε αγροτικές και ορεινές περιοχές. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwach: ΚΟΑΓ: Ανοίγει πόρτα στο «Ενοίκιο έναντι Δόσης» 

Ο περί Προϋπολογισμού του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης ποσού ύψους €1.154.722 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024.   

Νέα εισήγηση για Χρηματοοικονομικό Επίτροπο αναμένει η Κυβέρνηση 

Νέα εισήγηση για διορισμό Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου αναμένει η Κυβέρνηση, αφού το Υπουργικό Συμβούλιο δεν προχώρησε σε διορισμό με βάση την εισήγηση του προηγούμενου Διοικητικού Συμβουλίου του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης. 

Όπως ανέφερε κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του Φορέα στην Επιτροπή Οικονομικών η Πρόεδρος του ΔΣ Αυγή Χρυσοστόμου Λαπαθιώτη, το προηγούμενο ΔΣ είχε υποβάλει εμπρόθεσμα εισήγηση για διορισμό του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, τέθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών η πρόταση στο Υπουργικό και δεν έγινε πλήρωση της θέσης.   

Η κ. Λαπαθιώτη ανέφερε ότι η προηγούμενη εισήγηση έπασχε με βάση γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα όσον αφορά τον αριθμό των θητειών. 

Το νέο ΔΣ, ανέφερε, ενημέρωσε τον ΥΠΟΙΚ ότι παρήλθε αρκετός χρόνος από την προηγούμενη εισήγηση και ότι θα κάνει μια νέα διαδικασία για πλήρωση της θέσης, κάτι που έγινε και σε συνεννόηση με τη Γραμματεία του Υπουργικού Συμβουλίου. 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς ανέφερε ότι έχουν δημιουργηθεί νέες προσδοκίες στην κοινωνία με τη δημιουργία του θεσμού, αλλά την ίδια ώρα δεν έχει οριστεί Επίτροπος εδώ και πολλούς μήνες κάτι το οποίο χαρακτήρισε ως απαράδεκτο. Πρόσθεσε ότι το ότι η διαδικασία διορισμού δεν έχει προχωρήσει προκαλεί εύλογα ερωτηματικά και ζήτησαν να έρθει εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών στην Επιτροπή για να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης ανέφερε ότι αναμένουν να γίνει μια προσπάθεια ενημέρωσης των πολιτών για τη νέα νομοθεσία και τις εξουσίες που έχουν δοθεί στον φορέα ώστε να μπορούν να αποταθούν οι πολίτες. 

Όσον αφορά την πλήρωση της θέσης του Επιτρόπου είπε ότι προηγούμενο ΔΣ έδωσε εισήγηση στο Υπουργικό και το Υπουργικό αποφάσισε να μην την υιοθετήσει και τώρα δόθηκαν οδηγίες για άλλη εισήγηση. Όπως είπε, αυτό είναι αλλοπρόσαλλο και θα πρέπει να ληφθεί απόφαση σχετικά με την πρώτη απόφαση για να προχωρήσει άλλη εισήγηση από το ΔΣ. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Αναμένουν σήμα ΥΠΟΙΚ για νέο χρηματοοικονομικό επίτροπο 

Stockwatch: Μειωμένα τα έσοδα Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών 

Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 6) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου έτσι ώστε:  

(α) ο όρος «αρμόδια αρχή» για σκοπούς διερεύνησης πειθαρχικών παραπτωμάτων μελών εναλλάξιμου προσωπικού ή υπαλλήλων που υπηρετούν με απόσπαση βάσει του βασικού νόμου, να σημαίνει το Υπουργείο, Υφυπουργείο ή Ανεξάρτητο Γραφείο ή Υπηρεσία, όπου ο υπάλληλος υπηρετεί και  

(β) να παρέχεται η δυνατότητα στην αρμόδια αρχή να μεταβιβάσει οποιαδήποτε από τις εξουσίες της σε οποιοδήποτε λειτουργό είναι ανωτέρου βαθμού από τον ενδιαφερόμενο υπάλληλο.  

Η Επιτροπή προχώρησε στο στάδιο της τοποθέτησης και λήψης τελικής απόφασης και αναμένεται να επανεξετάσει το νομοσχέδιο σε επόμενη συνεδρία.  

Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Λιμένων Κύπρου του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Αρχής Λιμένων Κύπρου ποσού ύψους €34.407.606 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Η Επιτροπή προχώρησε στο στάδιο της τοποθέτησης και λήψης τελικής απόφασης και αναμένεται να επανεξετάσει το νομοσχέδιο σε επόμενη συνεδρία. 

Οι περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Επιστροφές Φόρου σε Πρόσωπα Εγκατεστημένα σε Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η παροχή δικαιώματος υποβολής ένστασης από αιτητή, στην περίπτωση διαφωνίας με απόφαση του Εφόρου για απόρριψη, στο σύνολο ή εν μέρει, αίτησής του για επιστροφή ΦΠΑ. 

Η Επιτροπή προχώρησε στο στάδιο της κατ’ άρθρον συζήτησης και αναμένεται να επανεξετάσει το νομοσχέδιο σε επόμενη συνεδρία. 

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 7) Νόμος και Συναφείς Κανονισμοί του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2020/284 του Συμβουλίου, της 18ης Φεβρουαρίου του 2020, για την τροποποίηση της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ όσον αφορά τη θέσπιση ορισμένων απαιτήσεων για τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών. 

Η Επιτροπή προχώρησε στο στάδιο της διαβούλευσης επί τροπολογιών βουλευτών και αναμένεται να επανεξετάσει τα σχέδια νόμου σε επόμενη συνεδρία. 

Ο περί Προϋπολογισμού της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου ποσού ύψους €16.104.054 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Ο περί Προϋπολογισμού του Ταμείου Θήρας και Διαχείρισης Άγριας Πανίδας του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο Θήρας και Διαχείρισης Άγριας Πανίδας ποσού που δεν υπερβαίνει τα €12.671.722 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Ο περί Προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο Λειτουργίας του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών ποσού ύψους €16.129.050 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Ο περί Προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Διαχείρισης Αποθεμάτων Πετρελαιοειδών του 2024 Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο του Κυπριακού Οργανισμού Διαχείρισης Αποθεμάτων Πετρελαιοειδών ποσού ύψους €121.141.302 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2024. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 7) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση των άρθρων 33, 34 και του Πρώτου Παραρτήματος του βασικού νόμου για την επικαιροποίηση των παραπομπών της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ του Συμβουλίου στους κωδικούς της Συνδυασμένης Ονοματολογίας για ορισμένα προϊόντα, ώστε να διασφαλιστεί ότι κατά την περιγραφή των προϊόντων που αναφέρονται στην εν λόγω Οδηγία χρησιμοποιούνται οι νέοι κωδικοί της Συνδυασμένης Ονοματολογίας. 

Η εν λόγω τροποποίηση απαιτείται για σκοπούς συμμόρφωσης με την Εκτελεστική Απόφαση της Επιτροπής της 5ης Απριλίου 2018, με αριθμό (ΕΕ) 2018/552, η οποία δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 9 Απριλίου 2018. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Ο περί Φόρων Κατανάλωσης (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η αντικατάσταση του Τέταρτου Παραρτήματος του Νόμου και η επιβολή μηδενικού συντελεστή φόρου κατανάλωσης στα μηχανοκίνητα οχήματα, αντί ατελώς, προκειμένου να υποβάλλεται τελωνειακή διασάφηση στο Τμήμα Τελωνείων κατά τη μεταφορά τέτοιων μηχανοκίνητων οχημάτων στη Δημοκρατία από άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να διενεργείται έλεγχος με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου.    

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Ο περί Ασφαλιστικών και Αντασφαλιστικών Εργασιών και Άλλων Συναφών Θεμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η συμμόρφωση με τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής («ΕΕ») (EU Pilot 2022/1210), μετά την αξιολόγηση του συνόλου των άρθρων της «Οδηγίας (ΕΕ) 2016/97 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιανουαρίου 2016 σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων» (η «Οδηγία»), όσον αφορά την πληρότητα και τη συμμόρφωση σχετικά με τη μεταφορά της εν λόγω Οδηγίας στην Κυπριακή νομοθεσία, έτσι ώστε να επιτευχθεί πλήρης εναρμόνιση της ασφαλιστικής νομοθεσίας.   

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια του σώματος προς ψήφιση. 

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων 

Η Επιτροπή εξέτασε την αποδέσμευση κονδυλίων προς το Υπουργείο Οικονομικών και την Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς. 

Αποδέσμευση κονδυλίου 1 εκατ. ευρώ για την Αρχή κατά της Διαφθοράς 

Στην αποδέσμευση κονδυλίου 1.040.000 ευρώ για αγορά υπηρεσιών για την Αρχή κατά της Διαφθοράς, προχώρησε η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. 

Το ποσό αφορά την αγορά υπηρεσιών από ειδικούς για τις έρευνες που διεξάγει η Αρχή κατά της Διαφθοράς για καταγγελίες που της έχουν υποβληθεί. 

Σε δήλωσή του μετά τη λήψη της απόφασης, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, εξέφρασε απογοήτευση γιατί η διαδικασία διερεύνησης καταγγελιών που υπέβαλε το ΑΚΕΛ στην Αρχή παρουσίασε σοβαρές αδυναμίες, όπως είπε. 

Ανέφερε ότι ως ΑΚΕΛ ήγειραν στην Αρχή καταγγελίες για τα χρυσά διαβατήρια. Σήμερα ανέφερε, ο Πρόεδρος της Αρχής  Χάρης Πογιατζής, ανέφερε ότι για την έρευνα για τις γνωστές καταγγελίες που είχαν υποβάλει, θα πρέπει να κάνει, κατά την χαρακτηριστική του αναφορά, «ένα restart». Επιβεβαίωσε, όπως είπε, ότι «κάποια πράγματα δεν έγιναν όπως έπρεπε να γίνουν». Σήμερα, πρόσθεσε, είμαστε σε αδιέξοδο και συζητούμε για επανεκκίνηση των ερευνών, δηλαδή διερεύνηση ουσιαστικά από την αρχή. 

Ο κ. Χριστοφίδης διερωτήθηκε με ποιό τρόπο ορίζονται οι ερευνώντες λειτουργοί και γιατί σε κάποιες έρευνες μετακαλούνται εμπειρογνώμονες από το εξωτερικό και σε κάποιες όχι. 

Όπως είπε, αναφέρθηκε από τον κ. Πογιατζή ότι για high profile cases μετακαλούνται εμπειρογνώμονες από το εξωτερικό. 

«Καλά, οι καταγγελίες μας ενάντια στον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το τέως κυβερνών κόμμα, τι είδους υποθέσεις είναι;”, ανέφερε και διερωτήθηκε αν οι δικές τους καταγγελίες, οι οποίες αφορούσαν τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το τέως κυβερνών κόμμα, μεταξύ άλλων, δεν εκτιμήθηκε ότι είναι σοβαρές καταγγελίες για να μετακληθούν εμπειρογνώμονες από το εξωτερικό. 

Έθεσε επίσης το ερώτημα αν μέσα από αυτές τις επιλογές ερευνώντων λειτουργών προκαθορίζεται το είδος της έρευνας αλλά και η δυνατότητα να γίνει σε βάθος έρευνα. 

Διερωτήθηκε επίσης πώς κατατίθενται οι όροι εντολής για τους ερευνώντες λειτουργούς, αφού όπως είπε στην περίπτωση των καταγγελιών του ΑΚΕΛ, οι ερευνώντες λειτουργοί είχαν ξεκαθαρίσει ότι οι όροι εντολής που έλαβαν ήταν να διαπιστώσουν απλά την εγκυρότητα κάποιων στοιχείων. 

«Με όλο τον σεβασμό προς τους ερευνώντες λειτουργούς είχαμε επισημάνει εδώ και μήνες ότι δεν θα υπήρχε η εμπειρία, η τεχνογνωσία και η γνώση για μια τόσο δύσκολη διαδικασία διερεύνησης” του τέως Προέδρου και του τέως κυβερνώντος κόμματος για ενδεχόμενη διαφθορά και άλλα αδικήματα. “Ταυτόχρονα είχαμε διερωτηθεί, παρά την εκτίμηση που τρέφουμε στην προσωπικότητά τους, αν διέθεταν τη βαρύτητα και τις αντοχές να εμπλακούν σε μια τέτοια διερεύνηση», είπε. 

Πρόσθεσε ότι τόσους μήνες μετά οι ανησυχίες και οι προειδοποιήσεις του επαληθεύονται όπως παραδέχτηκε και ο κ. Πογιατζής. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Philenews: Αρχή κατά της Διαφθοράς: Από την αρχή η έρευνα για Αναστασιάδη και ΔΗΣΥ για πολιτογραφήσεις 

Πολίτης: Σπεύδει στη Βουλή η Αρχή κατά της Διαφθοράς για να λάβει €1 εκατ. για έρευνες – €1.100 την ημέρα για ξένους ερευνητές 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Ζήτησαν φορολόγηση υπερκερδών εταιρειών ενέργειας οι βουλευτές, έντονη κριτική με αφορμή μέτρα για πρόσφυγες

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 22/02/2024, υπερψήφισε τον προϋπολογισμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου και της Παγκύπριας Ένωσης Προσφύγων, ύψους €5.710.717 και €353.38 αντίστοιχα.   Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:  Ο περί Προϋπολογισμού της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου του 2024 Νόμος του 2024   Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο