Επιτροπή Παιδείας: Αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών σε Πανεπιστήμιο Κύπρου και ΤΕΠΑΚ

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 16/03/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

1. Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Δίδακτρα) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2021

2. Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Φοιτητικά Θέματα και Θέματα Σπουδών) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2021

Η Επιτροπή άρχισε την κατ’ άρθρον εξέταση των Κανονισμών, σκοπός των οποίων είναι:

(α) η δημιουργία πλαισίου για την παροχή προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε γλώσσα άλλη από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου,

(β) ο καθορισμός του ύψους των διδάκτρων που θα καταβάλλονται από τους φοιτητές για την παρακολούθηση αυτών των προγραμμάτων σπουδών και

(β) ο καθορισμός του τρόπου εισδοχής φοιτητών σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε γλώσσα άλλη από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας που θα προσφέρονται από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Η συζήτηση για τους κανονισμούς που αφορούν στη λειτουργία αγγλόφωνων προγραμμάτων σπουδών, συνεχίστηκε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων της χώρας. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια διατύπωσαν τις ανησυχίες τους για τον ανταγωνισμό που ενδεχομένως να αναπτυχθεί από τη λειτουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων στα δημόσια, ζητώντας δικλείδες ασφαλείας με τον υπολογισμό των διδάκτρων στη βάση του πραγματικού κόστους, καθώς και όσον αφορά τα κριτήρια εισδοχής.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση είπε ότι «η διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων, δηλαδή η προσφορά προγραμμάτων σπουδών σε προπτυχιακό επίπεδο σε ξένες πλην αυτών που προβλέπονται από το Σύνταγμα, είναι μία αναγκαιότητα προς όφελος της ανώτατης εκπαίδευσης». Πρόσθεσε, όμως, ότι πρέπει να διασφαλιστεί και η λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων, «που εδώ και χρόνια προσφέρουν προγράμματα σε ξένες γλώσσες, επομένως διεξάγεται έρευνα μέσα από αυτά και δίνονται θέσεις εργασίας». «Είναι πολύπλοκη η εξίσωση που έχουμε απέναντί μας», κατέληξε, λέγοντας ότι χρειάζεται να γίνει πολλή μελέτη, ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι να ικανοποιηθούν.

Έντονη ήταν η αντίδραση κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης εκ μέρους του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Ανδρέα Καυκαλιά, ιδίως μετά την τοποθέτηση της εκπροσώπου της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με «κοστοστρέφεια» σε ό,τι αφορά τα δίδακτρα των ξενόγλωσσων προγραμμάτων δημόσιων πανεπιστημίων. «Ούτε στα πιο νεοφιλελεύθερα όνειρα δε θα έπαιρνε αυτή την κατεύθυνση η συζήτηση», είπε.

Ο κ. Καυκαλιάς, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση τόνισε ότι το ΑΚΕΛ είναι υπέρ της εισαγωγής αγγλόφωνων προγραμμάτων, καθώς θα συμβάλουν στην ανάπτυξη των δημόσιων πανεπιστημίων, με την προσέλκυση ξένων φοιτητών και με τη διασύνδεσή τους με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Τόνισε, όμως, ότι αντιτίθεται στη λογική της κυβέρνησης, «ότι τα δημόσια πανεπιστήμια πρέπει να λειτουργήσουν ως κοινές επιχειρήσεις, να επιβιώσουν με τους όρους της αγοράς και με τους γενικούς κανόνες εμπορίας προϊόντων και ότι δεν πρέπει να έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού».

Σημαντικό πρόβλημα θεωρεί και το ενδεχόμενο κατάργησης των Παγκυπρίων Εξετάσεων ως τη βασική πύλη εισόδου στα πανεπιστήμια, σε αγγλόφωνα μεταπτυχιακά προγράμματα. Εξήγησε ότι μία τέτοια εξέλιξη «θα σημάνει την αρχή του τέλους της δωρεάν δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης», ενώ θα επιφέρει πλήγμα και στο δημόσιο σχολείο. Με τις τροπολογίες που επεξεργάζεται του ΑΚΕΛ, όπως είπε ο Βουλευτής, επιδιώκει να διατηρήσει αναλλοίωτο το δικαίωμα των Κυπρίων και Ευρωπαίων για δωρεάν φοίτηση στα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου. Στόχος, είπε επίσης, είναι να παραμείνουν Παγκύπριες ως κύρια πύλη εισόδου στα πανεπιστήμια, ενώ κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής πρότεινε την αξιοποίηση του κανονισμού που αφορά στις Παγκύπριες εξετάσεις, σύμφωνα με τον οποίο ένα ποσοστό φοιτητών μπορεί να εισέρχεται στα δημόσια πανεπιστήμια μέσω άλλων κριτηρίων.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τον προσδιορισμό του ύψους των διδάκτρων, είπε ότι δεν μπορούν να προσδιορίζονται τα ζητήματα αυτά με όρους της αγοράς, εφόσον πρόκειται για παιδεία που παρέχεται από δημόσια ιδρύματα. «Δεν έχουμε κρύψει την απογοήτευσή μας, όταν ακούμε για επιβολή προστίμων σε δημόσια πανεπιστήμια, αν δεν εφαρμόσουν την αρχή της κοστοστρέφειας, έννοια με την οποία διαφωνούμε κάθετα», τόνισε. «Η ΕΠΑ ας ελέγξει αυτούς που πρέπει, ιδίως με αυτά που περνά σήμερα η χώρα, με την εκτίναξη της ακρίβειας, και ας αφήσει ήσυχα τα δημόσια πανεπιστήμια», πρόσθεσε.

Διευκρίνισε, δε, ότι και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν χώρο και μπορούν να συμβάλουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση του τόπου και ότι δεν αντιτίθεται κανείς στη λειτουργία τους, όμως επεσήμανε ότι «είναι ιδρύματα κερδοσκοπικά και αν θέλουμε να ανοίξουμε τη συζήτηση για αυτό το κεφάλαιο, μπορούμε να το κάνουμε».

Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίασης, ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι τα κριτήρια εισδοχής σε αγγλόφωνα προγράμματα είναι συνυφασμένα και με τη διαφύλαξη του δημόσιου σχολείου. «Εισηγούμαστε οι υποψήφιοι για τα αγγλόφωνα προγράμματα να δίνουν Παγκύπριες εξετάσεις. Καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει διαφορετικό τρόπο εισαγωγής», εξήγηση. Υποστήριξε, δε, ότι η κοστολόγηση των προγραμμάτων, πρέπει να γίνεται σε συνάρτηση με τον αριθμό των προσφερόμενων θέσεων, καθώς και με τον αριθμό των ακαδημαϊκών που θα απασχοληθούν για την προσφορά μαθημάτων.

Διευκρίνισε, επίσης, ότι «η διεθνοποίηση θα γίνει με μαθητές από την Ευρώπη ή από τρίτες χώρες, όχι με την εισαγωγή στα προγράμματα αυτά, μαθητών από ιδιωτικά σχολεία της Κύπρου». Πρόσθεσε, ακόμα, ότι χρειάζεται προσοχή στην κοστολόγηση των αγγλόφωνων προγραμμάτων σε δημόσια πανεπιστήμια, καθώς, όπως είπε, μπορεί να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά προς αυτά των ιδιωτικών, αν είναι πολύ χαμηλά τα δίδακτρα. «Το Υπ. Παιδείας και το Πανεπιστήμιο Κύπρου πρέπει να παρουσιάσουν τεκμηριωμένες τις προτάσεις τους στα ζητήματα αυτά», κατέληξε.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι προσφέροντας προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε ξένες γλώσσες και ψηλό ακαδημαϊκό επίπεδο, τα δημόσια πανεπιστήμια σκοπό έχουν «να αναβαθμίσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης και να προσελκύουν ξένους φοιτητές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα τους στο διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον». Τόνισε, όμως, ότι πρέπει να διευθετηθούν σοβαρά ζητήματα, όπως τα κριτήρια εισδοχής και το ακαδημαϊκό επίπεδο των εισερχομένων ξένων φοιτητών. «Την ίδια ώρα θα πρέπει να διασφαλίσουμε τις υπηρεσίες και το επίπεδο εκπαίδευσης που προσφέρουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια», πρόσθεσε, λέγοντας ότι η ανάπτυξη και των ιδιωτικών πανεπιστημίων και η περαιτέρω διεθνοποίηση τους βοηθά τα μέγιστα τον τόπο, γιατί εισέρχονται πάρα πολλά εκατομμύρια από τους ξένους φοιτητές και δίνονται θέσεις εργασίας σε Κύπριους επιστήμονες και άλλους εργαζόμενους σε όλα τα επίπεδα.

Αναφερόμενος, όμως, και στη συζήτηση που έγινε στην Επιτροπή για τους πειθαρχικούς κανονισμούς των πανεπιστημίων, υπογράμμισε ότι χρειάζεται να παταχθεί η διασπάθιση δημοσίου χρήματος και μετά να γυρίσουμε σε καθαρή σελίδα, για την περαιτέρω ανάπτυξη των πανεπιστημίων. «Τονίσαμε εμφαντικά ότι την ίδια ώρα που στα δημόσια πανεπιστήμια προάγεται η αριστεία και η ποιότητα απαιτούμε ότι πρέπει να τερματιστεί η διασπάθιση δημόσιου χρήματος μέσω κάποιων έργων που γίνονται», είπε και κατέληξε ότι «με αυτούς τους κανονισμούς δεν πρέπει να έχουμε τα ευτράπελα που παρατηρούνται στη δημόσια υπηρεσία, δήμους και άλλους οργανισμούς, όπου άτομα που αποφυλακίζονται για ποινικά αδικήματα επανέρχονται πίσω στην εργασία τους γιατί έτσι αποφάσισε το Α ή ΄Β συμβούλιο και την ίδια ώρα άλλα άτομα που αποφυλακίζονται ζητούν να έχουν και εκείνοι την ίδια μεταχείριση».

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Διχάζουν τα κριτήρια για ξενόγλωσσα προγράμματα πανεπιστημίων

3. Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Πειθαρχικός Έλεγχος Ακαδημαϊκού και άλλου Εκπαιδευτικού Προσωπικού) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2020

Η Επιτροπή άρχισε την κατ’ άρθρον εξέταση των πιο πάνω Κανονισμών, σκοπός των οποίων είναι να παρέχουν τη δυνατότητα στην Επιτροπή Πειθαρχικού Ελέγχου του Πανεπιστημίου Κύπρου:

α. να επιβάλλει σε μέλος του ακαδημαϊκού ή άλλου εκπαιδευτικού προσωπικού πειθαρχικές ποινές, σε περίπτωση καταδίκης του από ποινικό δικαστήριο για συγκεκριμένα αδικήματα,

β. να θέτει σε διαθεσιμότητα μέλος του ακαδημαϊκού ή άλλου εκπαιδευτικού προσωπικού, αν διαταχθεί έρευνα πειθαρχικού παραπτώματος εναντίον του ή με την έναρξη αστυνομικής έρευνας με σκοπό την ποινική δίωξη εναντίον του,

γ. να επιβάλλει σε μέλος του ακαδημαϊκού ή άλλου εκπαιδευτικού προσωπικού χρηματική ποινή, αν παραλείπει να εμφανιστεί ενώπιόν της ή αν αρνείται να απαντήσει σε ερώτηση.

Σημειώνεται ότι οι Κανονισμοί, που σκοπό έχουν την κάλυψη του κενού που εντοπίστηκε στο νομοθετικό πλαίσιο και καταγράφεται στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το έτος 2015, απασχόλησαν την Επιτροπή και κατά την προηγούμενη βουλευτική περίοδο, ωστόσο δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της μελέτης τους. Η εξέταση των Κανονισμών θα συνεχιστεί στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Οικονομικών

Υπέρ δανειολήπτες-κατά τράπεζες για φορολόγηση υπερκερδών, ένταση στη συζήτηση για αύξηση μισθών δημοσίου

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/10/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:  O περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Στήριξης Δανειοληπτών Νόμος του 2024  Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και

Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Διαπιστώσεις για διακρίσεις σε βάρος ατόμων τρίτης ηλικίας στην Επ. Ανθ. Δικαιωμάτων

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/10/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Δικαίωμα ατόμων τρίτης ηλικίας στην ασφάλιση Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε το δικαίωμα των ατόμων της τρίτης ηλικίας στην ασφάλιση και σε πιστοληπτικές διευκολύνσεις, καθώς και