Εισαγωγή εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες και υλοποίηση σχεδίου κατά κλοπής καταλυτών

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 26/10/2023, συζήτησε θέματα που αφορούν την ανάγκη εξέτασης του ενδεχομένου εισαγωγής μεταχειρισμένων εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες και την έξαρση του φαινομένου κλοπής καταλυτών αυτοκινήτων στην Κύπρο.

Εισαγωγή μεταχειρισμένων εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες

Την άμεση εξέταση του ενδεχομένου εισαγωγής μεταχειρισμένων εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες συζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, σε συνέχεια της συζήτησης επί του θέματος, το οποίο εξετάστηκε έπειτα από εισήγηση των βουλευτών του ΑΚΕΛ Γιαννάκη Γαβριήλ, Κώστα Κώστα και Βαλεντίνου Φακοντή.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, υπήρξαν διαφωνίες ως προς την αποτελεσματικότητα της εν λόγω πρότασης, τόσο από την άποψη οικονομικού οφέλους και βελτιωμένης ασφάλειας για τους επαγγελματίες, όσο και από πλευράς προώθησης των στόχων πράσινης μετάβασης.

Συγκεκριμένα, η βουλευτής του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου εξέφρασε φόβο για οπισθοδρόμηση, καθώς, όπως είπε, η εισαγωγή μεταχειρισμένων εμπορικών αυτοκινήτων δεν συμβαδίζει με τους στόχους για ανανέωση του στόλου των οχημάτων, αναβάθμιση της ασφάλειάς τους και προώθηση των στόχων πράσινης πολιτικής, σημειώνοντας παράλληλα και την ανάγκη εφαρμογής των ευρωπαϊκών προδιαγραφών ρύπων και ασφάλειας για τα οχήματα που βρίσκονται σε κυκλοφορία.

Από την πλευρά του, ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης μίλησε για διαιώνιση προβλήματος και τόνισε ότι θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην πράσινη μετάβαση ανεξαρτήτως επηρεασμού οικονομικών συμφερόντων.

Οι εκπρόσωποι των συντεχνιών και των συνδέσμων εμπορίας και εισαγωγέων οχημάτων έκαναν λόγο για κωλυσιεργία επί του θέματος, καθώς όπως ανέφεραν, υπήρξαν συναντήσεις νωρίτερα μέσα στη χρονιά με τις αρμόδιες υπηρεσίες δίχως να υπάρξει κάποια πρόοδος μέχρι στιγμής, ενώ ο εκπρόσωπος της ΟΕΒ έκανε λόγο για πισωγύρισμα και αναίρεση ευρωπαϊκών προδιαγραφών, στόχους ρύπων και ποιότητα αέρα σε περίπτωση υιοθέτησης της πρότασης.

Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών Ευάγγελος Παντελή είπε στη δική του τοποθέτηση ότι το θέμα τέθηκε τόσο στον πρώην όσο και τον νυν Υπουργό Μεταφορών και πως υπήρξε συνάντηση με μέλη των συνδέσμων στα τέλη Μαρτίου, ύστερα από την οποία δόθηκαν κατευθύνσεις από τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου για προετοιμασία μελέτης, η οποία ωστόσο δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί εντός των ενδιάμεσων χρονοδιαγραμμάτων του Μαΐου και του Σεπτεμβρίου, και ζήτησε επιπλέον χρόνο από την επιτροπή για περαιτέρω εξέταση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων το συντομότερο δυνατόν.

Κλείνοντας τη συζήτηση, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Μαρίνος Μουσιούττας είπε πως θα τεθεί σχετικό ερώτημα στον Υπουργό Μεταφορών κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου την προσεχή Δευτέρα και θα σταλεί κατόπιν επιστολή στους ενδιαφερόμενους με χρονοδιάγραμμα συζήτησης του θέματος, το οποίο σε κάθε περίπτωση θα επανέλθει ενώπιον την επιτροπής τον Ιανουάριο.

Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συζήτησης, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής είπε ότι η άρση της απαγόρευσης εισαγωγής εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες θα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων, αφού η πληθυσμιακή ομάδα που εμπίπτει στα μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα και δη όσοι ασχολούνται με τους κλάδους του εμπορίου, των μεταφορών και της γεωργοκτηνοτροφίας θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν τα παλιά ρυπογόνα τους οχήματα με οχήματα νεότερης γενιάς χαμηλότερων ρύπων, εφόσον δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν καινούργια.

Πρόσθεσε πως η παρούσα κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα την ανακύκλωση και συσσώρευση στη Δημοκρατία πεπαλαιωμένων εμπορικων οχημάτων και τη δημιουργία ενός ρυπογόνου, μη ασφαλούς περιβάλλοντος, ενάντια στους στόχους για πράσινη μετάβαση.

«Καλούμε την Κυβέρνηση να φανεί επιτέλους συνεπής στα χρονοδιαγράμματα και να καταθέσει τους τροποποιητικούς κανονισμούς που υποσχέθηκε, με τους οποίους θα εξετάσει το ενδεχόμενο καθορισμού κριτηρίων για εισαγωγή μεταχειρισμένων εμπορικών οχημάτων από τρίτες χώρες ώστε να διευκολυνθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι αυτοτελώς εργαζόμενοι και άλλες επαγγελματικές ομάδες για να αντικαταστήσουν τα παλιά και ρυπογόνα τους εμπορικά οχήματα», κατέληξε ο κ. Φακοντής.

Υλοποίηση σχεδίου δράσης κατά κλοπής καταλυτών στηρίζει η Επ. Μεταφορών

Την υλοποίηση σχεδίου δράσης κατά του φαινομένου κλοπής καταλυτών αυτοκινήτων με τη δημιουργία σχετικού μητρώου ιχνηλάτησης, ζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών.

Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο εισηγητής του θέματος και βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε ότι η επιτροπή ολοκλήρωσε σήμερα τη συζήτηση επί του θέματος, το οποίο είχε εγγραφεί προς συζήτηση μετά την εμφάνιση του προβλήματος, προσθέτοντας πως ύστερα από διαβουλεύσεις με τους εμπόρους, το Τμήμα Περιβάλλοντος, το Τμήμα Τελωνείων και την Αστυνομία, έγινε αντιληπτό ότι ο μόνος τρόπος μετρίασης του φαινομένου ήταν η πάταξη της κλεπταποδοχής.

Για τον σκοπό αυτό, συνέχισε ο κ. Παπαδούρης, έγινε εισήγηση με τη σύμφωνη γνώμη του Τμήματος Περιβάλλοντος για προετοιμασία ενός σχεδίου δράσης προς ιχνηλάτηση του κάθε καταλύτη με τη δημιουργία μητρώου εγγραφής, ιδανικά ηλεκτρονικού, κάθε καταλύτη από τη στιγμή της εισαγωγής του στη χώρα, της πώλησης, της εφαρμογής και πιθανής αντικατάστασης, μέχρι και την τελική εξαγωγή ή καταστροφή του και τον διαχωρισμό των πολύτιμων μετάλλων που περιέχει.

Συμπλήρωσε ότι το Τμήμα Περιβάλλοντος παρέδωσε πρόσφατα στην επιτροπή υπό τη μορφή εμπιστευτικού εγγράφου το σχέδιο δράσης, το οποίο ήταν και το αντικείμενο της σημερινής συζήτησης, ενώ υπήρξε ενημέρωση από την Αστυνομία ότι το φαινόμενο παρουσιάζει μειωτική τάση το 2023, ίσως και λόγω της δημοσιότητας που έλαβε και των μηνυμάτων που εστάλησαν μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

«Εμείς βρήκαμε τη λύση σε συνεργασία με το Τμήμα Περιβάλλοντος και το Τμήμα Τελωνείων, από εκεί και πέρα παραδίδουμε τη δουλειά στο ίδιο το Υπουργείο, στην εκτελεστική εξουσία, και ας αποφασίσουν οι ίδιοι κατά πόσο θέλουν να εφαρμόσουν αυτό το σχέδιο δράσης ή όχι», τόνισε σχετικά.

Ο κ. Παπαδούρης σημείωσε επίσης και την άποψη του Τμήματος Περιβάλλοντος περί αναγκαιότητας εφαρμογής του σχεδίου δράσης, αλλά και τον προβληματισμό του Τμήματος για το κατά πόσο θα είναι σε θέση να το εφαρμόσει με το υφιστάμενο προσωπικό, δεδομένου πως έχουν προσληφθεί 15 άτομα αντί 45 που είχαν ζητηθεί, χωρίς μάλιστα να έχει καθοριστεί ποιοι εξ αυτών θα θεωρηθούν ως επιθεωρητές, ενώ θα υπάρξει και σχετικό κόστος που θα πρέπει να συνυπολογιστεί στον οποιοδήποτε προϋπολογισμό.

Πρόσθεσε ακόμη ότι τα μέλη της ςπιτροπής άκουσαν με ανησυχία πως παρότι υπάρχουν αρκετές αδειοδοτημένες εταιρείες για εξαγωγή καταλυτών, μόνο μία πραγματοποιούσε εξαγωγές το 2023, γεγονός που δημιουργεί ερωτηματικά για ζητήματα ανταγωνισμού.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Οδικής Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Οδικής Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων Νόμου, ώστε να μεταφερθεί στην εσωτερική έννομη τάξη η κατ’ εξουσιοδότηση Οδηγία (ΕΕ) 2022/2407 της Επιτροπής της 20ής Σεπτεμβρίου 2022 για την τροποποίηση των παραρτημάτων της οδηγίας 2008/68/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, με στόχο την προσαρμογή τους στην επιστημονική και τεχνική πρόοδο.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία. 

Ο περί Άδειας Οδήγησης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η ρύθμιση θεμάτων που αφορούν την κατοχή άδειας οδήγησης από επαγγελματίες οδηγούς και καθορισμός ελάχιστου εξοπλισμού ασφαλείας για τους χρήστες μοτοσικλετών για επαγγελματική χρήση.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία. 

Ο περί του Καθορισμού Ειδικών Μέτρων για Μείωση των Ατμοσφαιρικών Ρύπων και Αερίων του Θερμοκηπίου που Προέρχονται από τις Οδικές Μεταφορές Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η δημιουργία θεσμικού πλαισίου, ώστε να δίδεται η δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των εκπομπών αέριων ρύπων που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές.

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου ενώπιον της Ολομέλειας.

Οι περί Πολιτικής Αεροπορίας (Καθορισμός Μέτρων Εφαρμογής για τον Έλεγχο Αλκοόλης σε Μέλη Πληρώματος Αεροσκαφών) Κανονισμοί του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς μέσω των οποίων καθορίζονται μέτρα εφαρμογής για τον έλεγχο αλκοόλης σε μέλη πληρώματος αεροσκαφών, όπως αυτό προβλέπεται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/1042 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 23ης Ιουλίου του 2018 και ρυθμίζεται το πλαίσιο λήψεως δείγματος εκπνοής για έλεγχο αλκοόλης από Επιθεωρητή του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας (Ramp lnspector), στα πλαίσια επιθεώρησης (ramp inspection), για τη διενέργεια ελέγχου αλκοόλης σε μέλη πληρώματος αεροσκαφών στην Κυπριακή Δημοκρατία. Αρμόδια αρχή ορίζεται το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας.

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση ενώπιον της Ολομέλειας.

Ο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Έκδοση και Αναγνώριση Πιστοποιητικών και Ναυτική Εκπαίδευση) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Έκδοση και Αναγνώριση Πιστοποιητικών και Ναυτική Εκπαίδευση) Νόμου, ώστε να εναρμονιστεί με την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Οδηγία (ΕΕ) 2019/1159 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2008/106/ΕΚ για το ελάχιστο επίπεδο εκπαίδευσης των ναυτικών και την κατάργηση της οδηγίας 2005/45/ΕΚ σχετικά με την αμοιβαία αναγνώριση πιστοποιητικών των ναυτικών τα οποία εκδίδονται από τα κράτη μέλη».

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του νομοσχεδίου ενώπιον της Ολομέλειας.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Πρόγραμμα

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα Επιτροπών/Ολομέλειας ημερομηνίας 14/10/2024 – 18/10/2024

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και της Ολομέλειας έχει ως εξής:            Δευτέρα 14/10/2024                     Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, 9:00 π.μ.. (εκκρεμεί ανάρτηση ημερήσιας διάταξής)   Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, 10:00 π.μ.   Τρίτη 15/10/2024                                  Επιτροπή Προσφύγων-Εγκλωβισμένων-Αγνοουμένων και Παθόντων, 9:00 π.μ.               Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, 9:00 π.μ.   Επιτροπή για τη

Οικονομικών

Υπέρ δανειολήπτες-κατά τράπεζες για φορολόγηση υπερκερδών, ένταση στη συζήτηση για αύξηση μισθών δημοσίου

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/10/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:  O περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Στήριξης Δανειοληπτών Νόμος του 2024  Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η θέσπιση νομοθεσίας για την ίδρυση Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης και