Ένταση στην Επ. Παιδείας για το θέμα του σχολικού αθλητισμού, το 20% των μαθητών έχει δεχθεί μπούλινγκ

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 27/09/2023, συζήτησε θέματα που αφορούν τον σχολικό αθλητισμό, την έκταση του προβλήματος του σχολικού εκφοβισμού και τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας σε σχέση με τους σχολικούς συνοδούς. 

Ένταση στην Επ. Παιδείας για το θέμα του σχολικού αθλητισμού 

Ένταση δημιουργήθηκε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής κατά τη συζήτηση του θέματος του σχολικού αθλητισμού και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες, όταν εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας ανέφερε πως πέρσι «δασκάλες σε δημοτικό έκαναν γυμναστική στα παιδιά με το τακούνι». Για πέσουν οι τόνοι και να συνεχιστεί η συζήτηση χρειάστηκε η παρέμβαση του Προέδρου και του αναπληρωτή Προέδρου της Επιτροπής. 

 Η συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος δεν ολοκληρώθηκε και θα συνεχιστεί σε επόμενες συνεδρίες. 

 Κατά τη συζήτηση του σχολικού αθλητισμού ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, ξεχώρισε η παρουσία ανθρώπων που άφησαν και συνεχίζουν να αφήνουν το στίγμα τους στον κυπριακό αθλητισμό, αυτή του  Τάκη Μιραλλάη, Παλλάδιου Νικολάου και Απόστολου Παρέλλη. 

 Μιλώντας πρώτος ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, ο Τάκης Μιραλλάη, ο οποίος άφησε το στίγμα του στην κυπριακή καλαθόσφαιρα, είπε, μεταξύ άλλων ότι μέσα από τα βιώματα του, αποκόμισε διάφορες εμπειρίες και από το 1974 μέχρι σήμερα ασχολείται με τον αθλητισμό και από το 2000 ως καθηγητής στα σχολεία. 

 Ανέφερε, επίσης, πως θλίβεται επειδή με το πέρασμα του χρόνου, φθίνει ο αθλητισμός και ο χρόνος που διατίθεται γι’ αυτό, με αποτέλεσμα να έχουμε τα αρνητικά αποτελέσματα που παρατηρούνται. 

 Σημείωσε ότι υπάρχουν προγράμματα και σχεδιασμοί από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και τον ΚΟΑ, για να πάμε μπροστά, όμως θεωρεί ότι πορευόμαστε με το λάθος τρόπο. 

 Όπως είπε, άνθρωποι του αθλητισμού λείπουν από τη βάση του αθλητισμού. 

«Πρέπει να βρούμε τρόπο από τη νηπιακή ηλικία μέχρι το Λύκειο, να έχουν την ευκαιρία της συνεχούς  άθλησης και άσκησης που είναι ο μόνος τρόπος για τη βελτίωση της ατομικής επίδοσης. Για τους γυμναστές στα Δημοτικά, σας λέω ότι υπάρχουν οι πραγματικοί πολυδύναμοι δάσκαλοι που μπορούν να ασκούν αυτό το επάγγελμα, όμως πιστεύω ότι χρειάζεται ενίσχυση ο χώρος με τους ανθρώπους που είναι ειδικοί», πρόσθεσε. 

Ο Παλλάδιος Νικολάου, ο οποίος συνέδεσε το όνομά του με τον κυπριακό αθλητισμό και ιδιαίτερα με τον κλασικό αθλητισμό, είπε ότι αυτό που χρειάζεται είναι ένα Υφυπουργείο Αθλητισμού, σωστά στελεχωμένο, δηλαδή αυτοί που θα αναλάβουν τις ευθύνες του αθλητισμού να είναι άρτια καταρτισμένοι. 

Ο εν ενεργεία Κύπριος αθλητής της δισκοβολίας, Απόστολος Παρέλλης, είπε ότι πρέπει να κερδίσεις τα παιδιά από το Δημοτικό και πρέπει να τα κερδίσεις από τα βιντεοπαιχνίδια. 

«Πιστεύω πως πρέπει να ξεκινήσουν να γυμνάζονται από το Δημοτικό, γιατί πρέπει να αγαπήσεις τον αθλητισμό για να συνεχίσεις. Πρέπει να αρχίζουν οι αγώνες από το Δημοτικό», συμπλήρωσε. 

Απαντώντας σε ερώτηση, ο Απόστολος Παρέλλης είπε ότι στο Γυμνάσιο έπαιζε πετόσφαιρα και ποδόσφαιρο και σημείωσε ότι ο ξάδελφος του ασχολείτο τότε με τη δισκοβολία και τον έβλεπε και του άρεσε και έτσι αποφάσισε να δοκιμάσει, πήγε στο γήπεδο και από τότε μπήκε στη ζωή του η δισκοβολία. 

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Φρίξος Ζεμπύλας, μιλώντας στην Επιτροπή ανέφερε ότι υπάρχει ανάγκη για περισσότερο αθλητισμό μέσα στις σχολικές μονάδες. 

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοϊζος Κωνσταντίνου, στη δική του τοποθέτηση είπε ότι οι εγκαταστάσεις, ειδικότερα των ανοικτών χώρων είναι από απαράδεκτες ως ακατάλληλες οι πλείστες. 

Έχει σχολεία, συνέχισε, από τα οποία ακόμα δεν έχουν καθαριστεί τα υπολείμματα λαμπριατζιάς και έχει επικίνδυνα αντικείμενα μέσα, έχει σχολεία που είναι γεμάτα χόρτα. 

«Σε Γυμνάσιο είχε δύο γυμναστές που κρατούσαν τσάπα και καθάριζαν για να μπορέσουν να βγάλουν προς τα έξω τους μαθητές. Αυτά είναι δουλειά της Σχολικής Εφορείας. Χρειάζεται επένδυση, χρήμα και όραμα. Τα αθλητικά σχολεία φιλοξενούνται σε σχολεία», σημείωσε. 

Όπως είπε, «αν θέλουμε να επενδύσουμε πάνω στον αθλητισμό πρέπει να υπάρχουν εξατάξια σχολεία». 

«Ένα σχολείο σε κάθε επαρχία, να γνωρίζουμε ότι είναι το αθλητικό μας το σχολείο, να γνωρίζουν οι μαθητές που πάνε εκεί ότι είναι αθλητές, να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί που είναι εκεί ότι έχουν να κάνουν με αθλητές και μαθητές και επίσης η πολιτεία να επενδύσει ένα σχολείο συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά την υποδομή που χρειάζεται για να έχουμε αθλητικό σχολείο», πρόσθεσε. 

Ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, μιλώντας στην Επιτροπή είπε ότι ο σκοπός είναι να ασχοληθούν όσο γίνεται πιο πολλά παιδιά με τον αθλητισμό, το οποίο από μόνο του μπορεί να αλλάξει τη ζωή τους. 

Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, είπε ότι φτιάξαμε αθλητικά σχολεία χωρίς να προετοιμάσουμε την κατάλληλη αθλητική υποδομή. 

Η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, είπε ότι είναι πολύ σημαντικό να δουν το θέμα των υποδομών, προσθέτοντας ότι ο αριθμός των περίπου 200 εκπαιδευτικών, οι οποίοι ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο αντικείμενο, διότι ακριβώς το αγαπούν και γιατί θέλουν να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αν και οι άνθρωποι έχουν τελειώσει δάσκαλοι και δασκάλες, είναι άνθρωποι που έτυχαν ιδιαίτερης επιμόρφωσης, υπάρχουν εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακά και διδακτορικά στην φυσική αγωγή. 

«Υπάρχει το ανθρώπινο δυναμικό, το ζητούμενο είναι να συνεχίζει να υπάρχει μια προσπάθεια εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας σε θέματα επαγγελματικής ανάπτυξης», συμπλήρωσε.   

Ο επιθεωρητής Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γεώργιος Γιαλλουρίδης, είπε ότι άλλαξε η φιλοσοφία του μαθήματος της φυσικής αγωγής, άλλαξε η παιδαγωγική προσέγγιση του μαθήματος, έγινε μάθημα, δεν ήταν μάθημα, έχει αναλυτικό πρόγραμμα, έχει στόχους, έχει όραμα. 

«Και ποιο είναι το όραμα; Όλα τα παιδιά να απολαμβάνουν στιγμές επιτυχίας μέσα από αθλητικές δραστηριότητες», είπε και αναφέρθηκε στις δράσεις του Υπουργείου για το μάθημα της φυσικής αγωγής.    

Η Θεότη Πούρου, Επιθεωρήτρια Φυσικής Αγωγής, είπε ότι «δεν μπορούμε να έχουμε τον οποιοδήποτε, ο οποίος κάνει ένα μεταπτυχιακό ενάμισι χρόνο και να έρχεται να ονομάζεται είτε γυμναστής είτε γιατρός είτε φυσικός είτε οτιδήποτε». 

«Στα δημοτικά είναι μια πονεμένη ιστορία. Φοβούνται οι πάντες να το αγγίξουν και το ξέρουμε», πρόσθεσε. 

Κατά την περσινή χρονιά 2022-2023, είπε, έλαβαν μέρος σε σχολικές αγωνιστικές δράσεις, 16.000 μαθητές. 

Σημείωσε, επίσης, ότι στο αθλητικό σχολείο φέτος παγκύπρια φοιτούν γύρω στους 1000 μαθητές.   

Ο Πρώτος Λειτουργός Εκπαίδευσης και Προϊστάμενος του Τομέα Αθλητισμού και Πολιτισμού, Σπύρος Αντωνέλλος, είπε ότι με έκπληξη άκουσε πάρα πολλά πράγματα να λέγονται για τη γυμναστική στα Δημοτικά, στην Μέση Εκπαίδευση. 

«Θέλω να πω το εξής. Δηλαδή αν επιμορφώσω νοσοκόμους, παίρνω το παιδί μου στον επιμορφωμένο νοσοκόμο που έχει κάνει μεταπτυχιακό και δεν τον παίρνω στον γιατρό;… Η φιλοσοφία της φυσικής αγωγής στα δημοτικά φαίνεται ότι είναι ανεπαρκής από τη στιγμή που έρχονται στο γυμνάσιο, τα παιδιά δεν ξέρουν τίποτα απολύτως. Ότι ειπώθηκε ότι στα γυμνάσια ότι δεν γίνεται σωστή δουλειά, θα σας διαψεύσω εντελώς, διότι οι μαθητές μας συμμετέχουν σε παγκόσμιες γυμνασιάδες και ερχόμαστε με μετάλλια, άσχετα ότι αυτά τα πράγματα δεν προβάλλονται στα μέσα μαζικής επικοινωνίας», πρόσθεσε. 

Ανέφερε, παράλληλα, ότι είναι καιρός, όπως παλαιότερα στη δημοτική είχε ανοίξει ένα μεγάλο παράθυρο και έβαλαν τους μουσικούς να διδάξουν μουσική, να γίνει επιτέλους αυτό το πράγμα, να δεχτούν και οι δάσκαλοι ότι δεν είναι δυνατόν ο δάσκαλος που διδάσκει φυσική, ελληνικά, κ.λπ., να κάνει και γυμναστική. 

«Περάσαμε από πολλά δημοτικά και πέρσι συγκεκριμένα, δασκάλες έκαναν γυμναστική στα παιδιά με το τακούνι», σημείωσε.        

Στο σημείο αυτό, υπήρξε έντονη αντίδραση τόσο από την ΠΟΕΔ όσο και από τον επιθεωρητή Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γεώργιο Γιαλλουρίδη, κάνοντας λόγο για απαράδεκτες τοποθετήσεις, με αποτέλεσμα να διακοπεί για λίγο συζήτηση. 

Για να αποκατασταθεί η ένταση που δημιουργήθηκε, χρειάστηκε η άμεση και έντονη παρέμβαση πρώτα του αναπληρωτή Προέδρου της Επιτροπή, Χρύσανθου Σαββίδη, λέγοντας πως βρίσκονται στη Βουλή και όχι στο χωράφι και τους είπε ότι δεν φωνάζει κανείς, και στη συνέχεια του Προέδρου της Επιτροπής, Παύλου Μυλωνά, ο οποίος συνέστησε ηρεμία και όλοι θα δώσουν τις απαντήσεις τους. 

Η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, απαντώντας στα όσα ακούστηκαν είπε ότι ειπώθηκαν πράγματα πολύ προσβλητικά και σεξιστικά. 

«Καταρχήν, να εκφράσουμε τη δυσφορία μας για το γεγονός ότι εντοπίζεται διγλωσσία σε επίπεδο Υπουργείου Παιδείας. Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να έχει μια γνώμη. Δεν μπορεί η Μέση Εκπαίδευση να λέει κάτι άλλο και μάλιστα προσβλητικό σε σχέση με τη Δημοτική Εκπαίδευση, είναι κάτι το οποίο δηλώνουμε και επίσημα ότι θα καταθέσουμε και θα καταγγείλουμε- δεν είναι θέμα φίμωσης- και στην Υπουργό Παιδείας», σημείωσε.    

Σε ανακοίνωση του, αναφορικά με απόψεις εκπροσώπων της Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας που εκφράστηκαν στη συνεδρία της  Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, όπου συζητείτο το θέμα «Ο Σχολικός Αθλητισμός και τα Προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Σχολικές Μονάδες», το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι αυτές δεν εκφράζουν την επίσημη θέση του Υπουργείου, αλλά αποτελούν προσωπικές απόψεις. 

Η Επίτροπος Νομοθεσίας, Λουΐζα Χριστοδουλίδου Ζαννέτου, σε ανάρτηση της στο προσωπικό της λογαριασμό στην πλατφόρμα «Χ», είπε ότι ίσως ήρθε η στιγμή η γυμναστική να διδάσκεται από πτυχιούχους γυμναστές όχι για τα τακούνια αλλά για άλλους πολλούς λόγους. 

Ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπή, Χρύσανθος Σαββίδης, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας είπε ότι αν και υπάρχουν καλά αποτελέσματα στους διάφορους διαγωνισμούς, διοργανώσεις, εντούτοις έγινε παραδοχή ότι δεν υπάρχουν οι σωστές αθλητικές υποδομές. 

Η μόνη πόλη, συνέχισε, η οποία έχει σωστές αθλητικές σχολικές υποδομές είναι η Λεμεσός, όπως τους έχει λεχθεί. 

«Οι άλλες Επαρχίες για παράδειγμα όπως η Επαρχία της Πάφου και της Λάρνακας, όπως και της Λευκωσίας, δυστυχώς, δεν έχουν ανοικτά γήπεδα, αλλά όπως έχει γίνει καταγγελία υπάρχουν χωράφια και όπως είπε ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων, τα καθαρίζουν κάθε χρόνο τα χωράφια αυτά, τα γήπεδα, για να μπορέσουν οι μαθητές, οι αθλητές, να αθληθούν. Και είναι απαράδεκτο και ανεπίτρεπτο να έχουμε αθλητικά σχολεία και να μην υπάρχουν οι σωστές αθλητικές υποδομές», πρόσθεσε.   

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι όσον αφορά τον σχολικό αθλητισμό καταρχήν πρέπει να διαμορφωθεί ενιαία πολιτική από το Υπουργείο Παιδείας και κάθε βαθμίδα να μην λέει τα δικά της. 

«Τέτοια φαινόμενα που βιώσαμε σήμερα πρέπει να εκλείψουν. Όσον αφορά τον σχολικό αθλητισμό πρέπει να υπάρχει βούληση και υπάρχει βούληση πολιτική από όλους να συμβάλουμε μέσα από εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων και των ωρολογίων προγραμμάτων, έτσι ώστε ως πολιτεία να κτίσουμε το όραμα και να αναπτυχθούν συντονισμένες δράσεις», πρόσθεσε. 

Σημείωσε ότι «αν θέλουμε μια υγιή κοινωνία ο σχολικός αθλητισμός μπορεί να συνδράμει και να θέσει τις βάσεις και για τον ελεύθερο χρόνο του παιδιού και την αξιοποίηση των υποδομών στον μέγιστο δυνατό βαθμό». 

«Χρειάζεται όραμα, σχεδιασμός, συντονισμός, πολιτική και προϋπολογισμός. Θα αναμένουμε το όραμα και τον σχεδιασμό αυτό να εκτυλιχθεί μέσα από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και τις άλλες κρατικές υπηρεσίες που μπορεί να εμπλακούν. Τον ΚΟΑ και οποιεσδήποτε άλλες υπηρεσίες ή αρχές, προς την κοινωνία για ανάπτυξη του αθλητισμού περαιτέρω μέσα στην κοινωνία μας», συμπλήρωσε. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι όταν το Υπουργείο Παιδείας καλείται στην Επιτροπή Παιδείας, «καλείται για να μας λέει την επίσημη θέση του Υπουργείου και κατ’ επέκταση της Κυβέρνησης». 

«Είναι απαράδεκτο και αδιανόητο να έρχεται η κάθε διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας ξεχωριστά και να λέει άλλες θέσεις η μια από την άλλη. Πρέπει και γι’ αυτό το θέμα, όπως και για άλλα θέματα, αυτό το φαινόμενο να εκλείψει. Θέλουμε να καλέσουμε την Υπουργό Παιδείας να βάλει τάξη στα του οίκου της, ώστε να ξέρουμε ποια είναι η θέση του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης», πρόσθεσε. 

«Εμάς αυτό μας ενδιαφέρει και στην προκειμένη περίπτωση και όταν συζητούμε άλλα ζητήματα πολιτικής. Όσο αφορά την εικόνα και τα όσα ακούστηκαν σήμερα στην Επιτροπή Παιδείας την ευθύνη φέρει ακεραία το Υπουργείο Παιδείας. Γιατί; Γιατί δεν ήρθε με μια θέση όπως έπρεπε και να αναπτυχθεί αυτή η επίσημη θέση ενώπιον της Επιτροπής», συμπλήρωσε. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασίας, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι έγινε η διαπίστωση ότι παρόλο ότι πολλές χιλιάδες παιδιά ασχολούνται με τον αθλητισμό, εντούτοις τα προβλήματα που υπάρχουν είναι τεράστια. 

«Έχουμε ελλείψεις σε εγκαταστάσεις, σε εξοπλισμό. Πολλές αίθουσες είναι κλειστές και δεν χρησιμοποιούνται για αθλητικές δραστηριότητες και στην περίπτωση που έχουμε αίθουσες υπάρχει το μεγάλο πρόβλημα και η διαπίστωση από τις Τεχνικές Υπηρεσίες ότι είναι μεγάλο το κονδύλι της συντήρησης. Για να καλυφθούν οι ανάγκες όπως μας δήλωσε ο Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών του ΥΠΑΝ αυτή τη στιγμή οι ανάγκες συμποσούνται πέριξ του ενός δισεκατομμυρίου για να είναι επαρκείς όλες οι σχολικές μονάδες είτε από γήπεδα είτε από κλειστές αίθουσες είτε από τις διευκολύνσεις», συμπλήρωσε. 

Όπως είπε, το πρόβλημα είναι τεράστιο. 

«Θα συνεχίσει η συζήτηση και θα αναμένουμε την Υπουργό Παιδείας να τοποθετηθεί και πιστεύω ότι θα είναι ένα ακόμα σημαντικό θέμα στο οποίο θα εγκύψει η νέα Υπουργός για να δοθούν αποτελεσματικές λύσεις και να σταματήσει η διγλωσσία που υπάρχει μεταξύ Μέσης και Δημοτικής Εκπαίδευσης αναφορικά με το θέμα και μπορεί οι απόψεις να είναι σεβαστές των δύο τμημάτων όμως είναι επάναγκες να ληφθεί μια οριστική πολιτική απόφαση για το ποιοι διδάσκουν το θέμα της γυμναστικής στη Δημοτική Εκπαίδευση», κατέληξε.     

Το 20% των μαθητών έχει δεχθεί μπούλινγκ, μόνο 15 περιστατικά καταγγέλθηκαν 

Διάφορες έρευνες και μελέτες καταδεικνύουν ότι το 20% των μαθητών έχουν δεχθεί σχολικό εκφοβισμό, εντούτοις μόνο 15 περιστατικά παγκύπρια έχουν καταγγελθεί από τις σχολικές μονάδες, όπως αναφέρθηκε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής. 

Η Επιτροπή συζήτησε το θέμα της έκτασης του προβλήματος του σχολικού εκφοβισμού, καθώς και της παρουσίασης των σχεδιασμών και δράσεων του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας για αντιμετώπιση του προβλήματος. 

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι αν και υπάρχει ο νόμος από το 2020, εντούτοις ποτέ αυτός ο νόμος δεν έχει εφαρμοστεί. 

«Πράγμα πραγματικά απαράδεκτο. Ενώ υπάρχει μια νομοθεσία, δεν λέμε ότι όλες οι νομοθεσίες είναι ορθές και ικανοποιούν όλες τις εκφάνσεις, θα έπρεπε να εφαρμοστεί», πρόσθεσε. 

Η Υπουργός, συνέχισε ο κ. Σαββίδης, δείχνει καλή διάθεση όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα, αλλά παρατηρείται και το εξής φαινόμενο, «ενώ όπως μας έχει λεχθεί από το Υπουργείο Παιδείας γίνονται διάφορες έρευνες, μελέτες και καταδεικνύεται ότι το 20% των μαθητών έχουν δεχθεί εκφοβισμό, μπούλινγκ, οι σχολικές μονάδες που έχουν καταγγείλει τέτοιου είδους φαινόμενα, ήταν μόνο 15 περιστατικά. Άρα, υπάρχει φοβία από τις Διευθύνσεις των σχολικών μονάδων να καταγγείλουν γεγονότα εκφοβισμού. Και αυτό πρέπει ως Υπουργείο Παιδείας, ως κράτος να ενθαρρύνουμε έτσι ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιου είδους φαινόμενα», συμπλήρωσε. 

Είπε, παράλληλα, πως όπως τους έχει λεχθεί μέσα από μελέτες οι βασικοί λόγοι που υπάρχει ο εκφοβισμός είναι ότι υπάρχουν πολλές οικογένειες που έχουν αυτά τα παιδιά, είναι οικογένειες για προβλήματα, έχουν προβλήματα μέσα στην οικογένεια τους. 

«Επίσης παιδιά που οδηγούνται στο μπούλινγκ είναι παιδιά, τα οποία έχουν δεχθεί βία στο σπίτι ή δεν έχουν όρια από την ίδια την οικογένεια, δηλαδή όταν δεν ξέρει το παιδί ότι θα πάει σπίτι του και τον περιμένει η οικογένεια του και δεν έχει κανένα να τον ελέγξει είναι μια παράμετρος για το συγκεκριμένο φαινόμενο. Επίσης υπάρχει και μια άλλη παράμετρος όταν κάποιοι γονείς συμπεριφερόμαστε αυστηρά και δεν είμαστε λογικοί οδηγούμε τα ίδια μας τα παιδιά στο λεγόμενο μπούλινγκ», πρόσθεσε. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι  είναι ένα ζήτημα που απασχολεί την κοινωνία, είναι σοβαρό πολύ σοβαρό ζήτημα. 

«Ενημερωθήκαμε για την πρόληψη και τις δράσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού. Χρειάζεται  επικαιροποίηση της εθνικής στρατηγικής και ενίσχυση της πρόληψης προς κάθε κατεύθυνση: τη σχολική κοινότητα, την οικογένεια και την κοινωνία ευρύτερα. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει πρόβλημα και να ενδυναμωθούν οι δράσεις σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης. Ο σχετικός νόμος που ψήφισε η Βουλή τα τελευταία τρία χρόνια πρέπει να εφαρμοστεί και να τροποποιηθεί ανάλογα εάν κρίνει η Εκτελεστική εξουσία», πρόσθεσε. 

Όπως είπε, «αναγνωρίζουμε ότι γίνονται προσπάθειες στενευμένης διαχείρισης του σχολικού εκφοβισμού και αναμένουμε τον συνεχή εκσυγχρονισμό των δράσεων για τον όσο δυνατό εκμηδενισμό του φαινομένου». 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι είναι απαράδεκτο όταν εκατοντάδες παιδιά βιώνουν καθημερινά την κόλαση του εκφοβισμού στα σχολεία, να υπάρχει μια νομοθεσία, η οποία είναι ανενεργή εδώ και τόσα χρόνια. 

«Δυστυχώς, το Υπουργείο Παιδείας αντί να καταθέσει νομοσχέδιο με τροπολογίες που θέλει να επιφέρει στη συγκεκριμένη νομοθεσία για να εφαρμοστεί, στέλνει έγγραφα- ουσιαστικά πολιτικής, με σκέψεις και ιδέες για το τι θα έπρεπε να γίνει. Σήμερα έχουμε δώσει τελεσίγραφο από μέρους μας στο Υπουργείο Παιδείας: Είτε σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να φέρει επιτέλους νομοσχέδιο με τροπολογίες στο νόμο για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας, είτε θα αναλάβουμε εμείς, σε συνεργασία ενδεχομένως και με άλλες πολιτικές ομάδες, με πρόταση νόμου να διορθώσουμε την κατάσταση», συμπλήρωσε. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι η Υπουργός Παιδείας από την εμπειρία της ως Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου όχι μόνο γνωρίζει τα θέματα, άλλα έχει αναλάβει και πρωτοβουλίες με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, «έτσι ώστε να δουλέψουμε κυρίως τα θέματα της πρόληψης και να ενδυναμώσουμε τα παιδιά». 

«Οφείλω να πω ότι είναι ένα σοβαρό θέμα, το οποίο θα πρέπει να εργαστούμε Επιτροπή Παιδείας, Υπουργείο, Γονείς, Εκπαιδευτικοί, για να δώσουμε λύσεις. Με τη νέα σχολική χρονιά έχουν ενταχθεί νέα προγράμματα ενημέρωσης των γονιών, των παιδιών και των εκπαιδευτικών», σημείωσε. 

Είπε, επίσης, ότι εκκρεμεί η εφαρμογή της νομοθεσίας, η οποία έχει ψηφιστεί το 2020. 

«Δυστυχώς δεν έχει εφαρμοστεί από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και σε συζήτηση που είχα με την Υπουργό για το θέμα, έχει αποστείλει συγκεκριμένη επιστολή που ζητά από την Επιτροπή Παιδείας να προβεί σε αλλαγές στην νομοθεσία, έτσι ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί. Θα αναλάβουμε νομοθετική πρωτοβουλία έτσι ώστε να γίνουν αυτές οι αλλαγές και ευχόμαστε όπως και η νομοθεσία και τα προγράμματα πρόληψης αλλά και οι άλλες δράσεις που παίρνει το Υπουργείο σε συνεργασία και με ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου Κύπρου, να δώσει λύσεις και να μειώσει το φαινόμενο», πρόσθεσε. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασίας, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι συνεχίζεται το φαινόμενο της μη εφαρμογής του νόμου που έχει ψηφιστεί από το 2020 και παρατηρούνται φαινόμενα εξωπραγματικά, δίχως να αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά είτε από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας είτε από τις Υπηρεσίες του κράτους. 

Όπως ανέφερε, παιδί με διάγνωση σχιζοφρένειας, ενώ υπάρχει αίτημα από το σχολείο της Λευκωσίας, ούτως ώστε να βρεθούν οι αναγκαίες λύσεις, να βοηθηθεί το παιδί είτε με συνοδό είτε με κατ΄οίκον εκπαίδευση, υπάρχει οδηγία από τον αρμόδιο του Υπουργείου Παιδείας να εγγραφεί στο σχολείο χωρίς καμία βοήθεια. 

«Επειδή εμπιστευόμαστε τη νέα Υπουργό και τα αντανακλαστικά της, καλούμε την Υπουργό Παιδείας να επιληφθεί και αυτού του θέματος γιατί δεν μπορεί ένα παιδί με ιατρική διάγνωση σχιζοφρένειας να είναι στο σχολείο χωρίς είτε σχολικό συνοδό είτε να του παρέχεται φοίτηση κατ΄ οίκον ή εκεί που θα αποφασίσει το Υπουργείο», κατέληξε.     

Στους 363 οι σχολικοί συνοδοί το 2023, στους 933 στη Δημοτική 

Το 2023 ο αριθμός σχολικών συνοδών στη Μέση Εκπαίδευση φθάνει τους 363, ενώ στη Δημοτική φέτος θα ανέλθει σε 933, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η οποία ενημερώθηκε για τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας σε σχέση με τους σχολικούς συνοδούς. 

Ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπή, Χρύσανθος Σαββίδης, σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας είπε ότι «εκείνο το οποίο θα πρέπει να προβληματίσει ως κοινωνία είναι το εξής: Γιατί οδηγούμαστε κάθε χρόνο σε αυτή την αυξανόμενη τάση, να χρειαζόμαστε περισσότερους και περισσότερους και περισσότερους συνοδούς;». 

Ενδεικτικά, είπε, το 2021 είχαμε 314 συνοδούς στη Μέση Εκπαίδευση, το 2022 αυξήθηκαν σε 340 και το 2023 στους 363. 

«Αυτή η τάση είναι ανοδική. Στη Μέση Εκπαίδευση είναι πολύ λιγότερες οι ανάγκες σε σχέση με τη Δημοτική. Στη Δημοτική φέτος θα φτάσουμε τους 933 συνοδούς. Υπάρχει μια μεγάλη αταξία όσον αφορά το τρόπο επιλογής των συνοδών. Και ας μην κρυβόμαστε από τη στιγμή που αυτή η διαδικασία είναι στις σχολικές μονάδες, όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε τι ακριβώς γίνεται», πρόσθεσε. 

Ο κ. Σαββίδης είπε, επίσης, ότι χαιρετίζουν την έναρξη του διαλόγου για την ειδική εκπαίδευση, όπως τους έχει ανακοινωθεί από τις 2 του Οκτώβρη, «και είμαι βέβαιος και πεπεισμένος ότι μέχρι τον Μάη μπορούμε να ψηφίσουμε το νέο νομοσχέδιο όσον αφορά την ειδική εκπαίδευση». 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι η ανακοίνωση της Επιτροπής Παιδείας ότι η Υπουργός αρχίζει 2 του Οκτώβρη διάλογο με τους εμπλεκομένους στην ειδική αγωγή για τη διαμόρφωση νέου θεσμικού πλαισίου, «μας ικανοποιεί και θα αναμένουμε τα αποτελέσματα για αυτή την μεγάλη ανάγκη που υπάρχει στον τόπο και ευελπιστούμε να ληφθούν υπόψη και οι προηγούμενες μελέτες». 

«Πάντα προς όφελος των παιδιών αυτών που έχουν ανάγκη αυτή την ειδική αγωγή», σημείωσε. 

Όσον αφορά το μείζον ζήτημα των συνοδών για τα παιδιά με αναπηρία και μαθησιακά προβλήματα στα σχολεία, ο κ. Κάρουλλας είπε ότι υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες όπως τους έχει λεχθεί στην Επιτροπή. 

«Το ζήτημα αυτό το συναντάμε κάθε χρόνο και πρέπει κάπου να τεθεί ένα τέλος. Η προηγούμενη Κυβέρνηση έχει κάνει σχετική εισήγηση με σχετικό μηχανισμό έγκαιρης αξιολόγησης και διάγνωσης, ούτως ώστε αυτός ο μηχανισμός να επιτρέπει στον καθορισμό, στην πρόσληψη των συνοδών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, να μην συναντούμε τέτοια φαινόμενα κάθε χρόνο όπως βιώνουμε και φέτος και τα προηγούμενα χρόνια. Πρέπει κάπου να τεθεί ένα τέλος με αυτό τον μηχανισμό», συμπλήρωσε. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι είναι απαράδεκτο παιδιά να μένουν χωρίς σχολικό συνοδό τη στιγμή που υπάρχουν εγκεκριμένες θέσεις. 

«Ενώ πρόσφατα είχαν δει το φως της δημοσιότητας παραδείγματα παιδιών με αναπηρία που χρειάζονται συνοδό, σήμερα μάθαμε ότι από τους συνοδούς που πρόσφατα έχει εγκρίνει το Υπουργικό Συμβούλιο, έχουν διοριστεί μόνο οι μισοί», είπε. 

Όπως ανέφερε, αυτή η ιστορία με τους σχολικούς συνοδούς που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο πρέπει να σταματήσει. 

«Δεν μπορεί να δίδονται οροφές στις Επαρχιακές Επιτροπές. Πρέπει να καταγράφονται οι πραγματικές ανάγκες και στη βάση των αναγκών των παιδιών να καθορίζεται ο αριθμός των συνοδών και όχι αντίστροφα. Επίσης πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Είναι απαράδεκτο παιδιά να μένουν χωρίς συνοδό και να υπάρχουν εγκεκριμένες θέσεις οι οποίες δεν καλύπτονται», πρόσθεσε. 

Και βεβαίως, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, «στα πλαίσια του διαλόγου για την ειδική εκπαίδευση, ο οποίος αναμένουμε να ξεκινήσει, θα πρέπει επιτέλους και το καθεστώς των συνοδών να τεθεί σε μια καινούργια βάση, πιο επιστημονική, πιο ουσιαστική και επιτρέψτε μου να πω και πιο σοβαρή: Από το ποιος προσλαμβάνει, τη μισθοδοσία αυτών των ανθρώπων, τα τυπικά προσόντα τους, την επιμόρφωση που δεν έχουν, ενώ καλούνται να είναι δίπλα από παιδιά με εξειδικευμένα προβλήματα, τις διαδικασίες διορισμού τους όλα αυτά επιβάλλεται επιτέλους να γίνουν, για να εκσυγχρονίσουμε τον θεσμό των σχολικών συνοδών». 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι έχουμε μια απαρχαιωμένη νομοθεσία, η οποία έχει κλείσει σχεδόν 25 χρόνια ζωής, η οποία δημιουργεί διαχωριστικά πλαίσια και δεν επιτρέπει την πλήρη και απρόσκοπτη ένταξη και στήριξη των παιδιών με αναπηρίες στα σχολεία. 

«Χαιρόμαστε γιατί η Υπουργός έχει θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα το συγκεκριμένο  θέμα και μπαίνουν σε υλοποίηση τα όσα ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είχε στο προεκλογικό του πρόγραμμα, δηλαδή την εφαρμογή μιας νέας νομοθεσίας, η οποία θα αφορά την ενιαία εκπαίδευση και θα έχει σαφής διαδικασίες για το πως τα παιδιά με αναπηρίες στηρίζονται για να ενταχθούν στα σχολεία μας», πρόσθεσε. 

Όντως, συνέχισε ο κ. Αποστόλου, η νέα σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει όπως και οι υπόλοιπες με προβλήματα. 

«Και προβλήματα που αφορούν και τους συνοδούς των παιδιών με αναπηρίες στα σχολεία, αλλά και συμπεριφορές, οι οποίες δεν βοηθούν το στόχο που είναι η συμπερίληψη αυτών των παιδιών στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα», σημείωσε. 

Όπως ανέφερε, έχουν εξασφαλιστεί 96 νέοι συνοδοί για τη νέα σχολική χρονιά, αλλά θα πρέπει αν αυτές οι ανάγκες δεν μπορούν να καλυφθούν με τους επιπλέον συνοδούς, το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Οικονομικών να αντιληφθούν ότι είναι προτεραιότητα η έγκριση και νέου κονδυλιού για τη στήριξη αυτών των παιδιών, για να μην υπάρχει το οποιοδήποτε παιδί με αναπηρία στα σχολεία, το οποίο χρήζει συνοδού και δεν έχει αυτή τη στήριξη.   

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασίας, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι είναι αισιόδοξος ότι με το διάλογο που θα αρχίσει από την επόμενη εβδομάδα από το Υπουργείο, την Κυβέρνηση, την Επιτροπή Παιδείας, οι σχολικοί συνοδοί αλλά και γενικά η ειδική εκπαίδευση θα πάρουν την αναβάθμιση που πρέπει. 

«Οι σχολικοί συνοδοί είναι ένα σημαντικότατος πυλώνας της ειδικής εκπαίδευσης στον οποίο θα πρέπει να καθοριστούν είτε και οι ανάγκες είτε και τα προσόντα, η αναβάθμιση των σχολικών συνοδών είτε και σε κλίμακα και μισθολογικές απολαβές», κατέληξε. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Ψήφιση του πλαισίου για «πόθεν έσχες» εντός Μαΐου επιδιώκει η Επ. Θεσμών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 29/04/2024, εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου: Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 Ο περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση

Nomopress

Συμμετοχική δημοκρατία, Ευρωπαϊκή Ένωση και νεολαία

Η τρίτη έκδοση του Nomopress είναι γεγονός. Ενημερωθείτε για τη συμμετοχική δημοκρατία, τη σημασία των ευρωεκλογών για την Κύπρο, τον ρόλο των νέων τεχνολογιών στην ενίσχυση της διακυβέρνησης, τα 20 χρόνια πορείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ), την ιδέα ενός κοινού ευρωπαϊκού στρατού, το μεταναστευτικό, τον πρωτογενή τομέα στην