Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/09/2024, πραγματοποίησε συνάντηση με εκπροσώπους των ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Ζητήματα και ανησυχίες ιδιωτικών πανεπιστημίων εξέτασε η Επιτροπή Παιδείας
Η δημιουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο, η προσφορά αγγλόγλωσσων προγραμμάτων από τα δημόσια πανεπιστήμια και τα δίδακτρα των πανεπιστημίων ήταν ανάμεσα στα θέματα που τέθηκαν, μεταξύ άλλων, κατά διάρκεια συνεδρίας της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού την Τετάρτη στην οποία παρέστησαν εκπρόσωποι των ιδιωτικών πανεπιστημίων της Κύπρου.
Σε σχέση με την παραχώρηση αδειών για λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Κυπριακή Δημοκρατία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, ανέφερε σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής ότι αυτό είναι ένα θέμα το οποίο θα συζητηθεί εκτενέστερα σε συνεδρία της Επιτροπής σε δύο βδομάδες, όπως και το αίτημα των δημοσίων πανεπιστημίων για παραχώρηση αγγλόφωνων προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών.
Επεσήμανε πως υπάρχει διακρατική συμφωνία μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας και στο πλαίσιο της νομοθεσίας που διέπει τη δημιουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, γνωστό κυπριακό ιδιωτικό πανεπιστήμιο έχει υποβάλει αίτηση για λειτουργία παραρτήματος στην Ελλάδα.
Δήλωσε ότι για τη λειτουργία παραρτήματος ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον, πέραν των ελληνικών ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, και από υψηλού επιπέδου αγγλικά και γαλλικά πανεπιστήμια. Πρόσθεσε ότι ένα από τα θέματα που υπάρχει για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι τα χαμηλά δίδακτρα των δημοσίων πανεπιστημίων.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, είπε ότι επρόκειτο για μια παραγωγική συζήτηση με τους πρυτάνεις των ιδιωτικών πανεπιστημίων οι οποίοι εξέπεμψαν, όπως είπε, σήμα κινδύνου καθώς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν προβεί σε τεράστιες επενδύσεις και σχεδιασμούς και γίνονται μάρτυρες προσπάθειας αθέμιτου ανταγωνισμού από την ίδια την Πολιτεία σε σχέση με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Σημείωσε ότι υπάρχει έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού για την ανώτερη εκπαίδευση στην Κύπρο, κάνοντας λόγο για παρουσίαση από πλευράς Υπουργού Παιδείας «ενός απλού στρατηγικού πλάνου με επικεφαλίδες, χωρίς περιεχόμενο”.
“Είναι ένα πλάνο το οποίο έγινε χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, είτε με τα δημόσια είτε με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, είτε με οποιοδήποτε άλλο εμπλεκόμενο», ανέφερε.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, δήλωσε ότι «η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα οδηγήσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση της Κύπρου να καταστεί η νέα οικονομική αλλά και εκπαιδευτική φούσκα, μετά τις τράπεζες, μετά τα χρυσά διαβατήρια, μετά τη φούσκα της οικοδομικής βιομηχανίας».
Επεσήμανε ότι απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός από πλευράς Υπουργείου Παιδείας σημειώνοντας ότι «εμείς όταν μιλούμε για στρατηγικό σχεδιασμό, δεν εννοούμε διακηρύξεις προθέσεων και αοριστολογίες όπως ήταν ο ‘σχεδιασμός’ που παρουσίασε στην Επιτροπή η Υπουργός Παιδείας».
Την ίδια στιγμή, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, «θέλουμε να ξέρουμε συγκεκριμένα πόσα ιδιωτικά ιδρύματα μπορεί να σηκώσει ο τόπος» και διερωτήθηκε αν «θα γίνουμε και πάλι σημαία ευκαιρίας για να έρχονται υπαρκτά και ανύπαρκτα παραρτήματα στην Κύπρο».
Επεσήμανε πως όταν δεν υπάρχουν ουσιαστικά κριτήρια μετατρέπεται η Κύπρος σε «ξέφραγο αμπέλι», κατά την έκφρασή του.
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:
Τοποθετήσεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών και προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής
Η Επιτροπή συζήτησε τα πιο πάνω θέματα μέσω των οποίων εξετάστηκαν οι πρόσφατες τοποθετήσεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών από την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας και οι διαδικασίες που ακολουθούνται, καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες από άποψη υλικοτεχνικής υποδομής, αθλητικών και άλλων εγκαταστάσεων.
Ρεκόρ 1950 ενστάσεων για μεταθέσεις εκπαιδευτικών, είπε στη Βουλή ο Πρόεδρος ΕΕΥ
Ρεκόρ 1950 ενστάσεων καταγράφηκε φέτος στις ενστάσεις εκπαιδευτικών για τις μεταθέσεις/τοποθετήσεις τους, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ), Παναγιώτη Αντωνίου, όπως ανέφερε την Τετάρτη στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, η οποία εξέτασε το ζήτημα που προέκυψε με τις τοποθετήσεις συμβασιούχων εκπαιδευτικών. Ο κ. Αντωνίου είπε ότι η ΕΕΥ έχει την πρόθεση από την επόμενη χρονιά να προκηρύσσονται όλες οι θέσεις για συμβασιούχους εκπαιδευτικούς ανά σχολική περιφέρεια και με βάση τις ανάγκες, ωστόσο, όπως είπε, προϋποτίθεται η έγκαιρη ενημέρωση για τις ανάγκες από πλευράς Υπουργείου Παιδείας.
Κατά τη συνεδρία της Επιτροπής οι Βουλευτές ανέφεραν ότι έχουν γίνει δέκτες πολλών παραπόνων από συμβασιούχους εκπαιδευτικούς για μετακίνησή τους σε επαρχίες που δεν είναι κοντά τους με αποτέλεσμα να παρατηρείται το φαινόμενο εκπαιδευτικοί από την Πάφο να πρέπει να μεταβαίνουν στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου ή αντιστρόφως, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν οι κανονισμοί για τις μεταθέσεις.
Παράλληλα, επεσήμαναν το θέμα της έγκαιρης στελέχωσης των σχολείων ούτως ώστε να μην προκαλούνται προβλήματα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ έθεσαν ζήτημα επανεξέτασης των χρονοδιαγραμμάτων από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας.
Ο κ. Αντωνίου μιλώντας για το θέμα της καθυστέρησης στη στελέχωση είπε ότι θα πρέπει να εξευρεθεί τρόπος ούτως ώστε να υπάρχει έγκαιρη προετοιμασία για την κάθε νέα σχολική χρονιά, σημειώνοντας ότι «η ΕΕΥ εργάστηκε αδιαλείπτως και έγιναν προσπάθειες για να στελεχωθούν έγκαιρα τα σχολεία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην Επιτροπή Παιδείας ο Πρόεδρος της ΕΕΥ, φέτος 305 εκπαιδευτικοί μετατράπηκαν σε αορίστου χρόνου και έγιναν 1154 μόνιμοι διορισμοί και 2923 συμβάσεις, μέχρι στιγμής. Πρόσθεσε ότι «είχαμε και 215 μη αποδοχές σε μόνιμους διορισμούς μέχρι στιγμής, 16 μη αποδοχές σε αορίστου χρόνου και 351 μη αποδοχές που αφορούν συμβάσεις».
Σε ό,τι αφορά τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών, ο κ. Αντωνίου δήλωσε ότι όλες οι ενστάσεις εκπαιδευτικών αναφορικά με την τοποθέτησή τους σε σχολεία εξετάζονται και φέτος «κατέγραψαν ρεκόρ», αφού ανήλθαν στις 1950. Εξήγησε ότι κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης έχει διαφορετικές συνθήκες και οι κανονισμοί τηρούνται πάντα και με «θρησκευτική ευλάβεια».
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν ευσυνείδητοι εκπαιδευτικοί που αποδέχονται αγόγγυστα την τοποθέτησή τους και εργάζονται, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι έχουν προκύψει πολλές κοινωνικές ανάγκες και είναι πλέον αδήριτη ανάγκη να αλλάξουν οι διαδικασίες.
Ο κ. Αντωνίου εξέφρασε παράλληλα την «πικρία του» και την ενόχλησή του για την επιστολή της ΠΟΕΔ προς την ΕΕΥ, στην οποία γίνεται αναφορά σε «περιπτώσεις που αφορούν τη μη εφαρμογή των κανονισμών μεταθέσεων ή/και την καταστρατήγηση της σειράς/θέσης στους καταλόγους διοριστέων/διορισίμων για τους έκτακτους εκπαιδευτικούς».
«Με πικρία έλαβα την επιστολή. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με την ΠΟΕΔ. Αισθάνομαι ότι χρησιμοποιείται η ΕΕΥ για εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων», είπε ο κ Αντωνίου προσθέτοντας ότι «ούτε η ΠΟΕΔ, ούτε καμία άλλη συντεχνία ή οργάνωση θα ορίζει πώς θα κάνει τη δουλειά της η ΕΕΥ και πώς θα τηρήσει τις διαδικασίες που υπάρχουν».
Η ΕΕΥ, πρόσθεσε, έχει την πρόθεση από την επόμενη χρονιά για να προκηρύσσονται όλες οι θέσεις για συμβασιούχους εκπαιδευτικούς ανά σχολική περιφέρεια και με βάση τις ανάγκες, αλλά προϋποτίθεται έγκαιρη ενημέρωση για τις ανάγκες από πλευράς Υπουργείου Παιδείας.
Ο Πρόεδρος της ΕΕΥ, δήλωσε μετά το πέρας της συνεδρίας ότι τα σχολεία στη μεγαλύτερή τους διάσταση έχουν στελεχωθεί πλήρως, αν και παραμένουν κάποιες ελλείψεις, οι οποίες είναι αποτέλεσμα αναμονής για απάντηση από μόνιμους και συμβασιούχους εκπαιδευτικούς κατά πόσον αποδέχονται ή όχι το διορισμό τους.
Πρόσθεσε ακόμη ότι φέτος δημιουργήθηκε ακόμη ένα ζήτημα, καθώς στη σειρά των διορισμών των μονίμων εκπαιδευτικών, κυρίως φιλολόγων, περιλαμβάνονται πολλοί στον κατάλογο διοριστέων εξ Ελλάδος που κατέθεσαν τα στοιχεία τους από το 2004 και είναι δύσκολο να εντοπιστούν ώστε να υπάρχουν απαντήσεις για το εάν ενδιαφέρονται ή όχι.
Δήλωσε ακόμη ότι υπήρξε καθυστέρηση που ήταν περίπου της τάξης των 15 ημερών και έφερε μια δυσκολία στην ολοκλήρωση της στελέχωσης, «παρόλο που τα τελευταία χρόνια είχαμε κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια και είχαμε κατορθώσει να είναι εγκαίρως στελεχωμένα τα σχολεία». Πρόσθεσε ότι θα ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες εντός της εβδομάδας.
Ερωτηθείς για τη θέση Βουλευτών ότι χρήζει εκσυγχρονισμού ο κανονισμός που αφορά τις μεταθέσεις και τις τοποθετήσεις των συμβασιούχων εκπαιδευτικών, ο κ. Αντωνίου απάντησε ότι «δεν υπάρχουν καταρχάς κανονισμοί, που να αφορούν τους διορισμούς συμβασιούχων εκπαιδευτικών. Γίνονται κατ’ αναλογία προς τους διορισμούς των μόνιμων εκπαιδευτικών, αλλά δεν υπάρχει τίποτε δεδομένο ως προς το κανονιστικό πλαίσιο». Πρόσθεσε ότι χρειάζεται εκσυγχρονισμός των κανονισμών που υπάρχουν για τις μεταθέσεις και τους διορισμούς των μόνιμων εκπαιδευτικών, καθώς, όπως είπε, οι κανονισμοί αυτοί έχουν θεσπιστεί πριν από πολλές δεκαετίες.
«Σήμερα υπάρχουν νέα και καινούργια προβλήματα που απασχολούν την κοινωνία και τους εκπαιδευτικούς, τους νεοδιοριζόμενους, τα οποία πρέπει να λυθούν», σημείωσε.
Ερωτηθείς για την επιστολή της ΠΟΕΔ ο κ. Αντωνίου είπε ότι εξέφρασε την «πικρία του» γιατί δημοσιοποιήθηκε μια επιστολή την οποία δεν είχε λάβει ακόμα ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «στην πολύ γρήγορη εξέταση (της επιστολής) που έκανα, τα πλείστα από αυτά που επικαλούνται, οι περιπτώσεις δηλαδή, δεν ισχύουν, και έχουν ικανοποιηθεί πλήρως».
O Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Ηλίας Μαρκάτζιης δήλωσε από πλευράς του ότι ο κύριος όγκος των αναγκών για εκπαιδευτικούς μπορεί να υπολογιστεί τον Απρίλιο, αλλά όχι όλες, αναφέροντας ότι «ακόμα και τώρα, όπως είπε και ο Πρόεδρος της ΕΕΥ, προσπαθούμε να καλύψουμε τις διαφοροποιήσεις, που δημιουργούνται».
Η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, δήλωσε ότι ορισμένοι εκπαιδευτικοί συνέχισαν να έχουν ζητήματα με τις μεταθέσεις τους και ο Πρόεδρος της ΕΕΥ είχε ενημερωθεί προφορικά ότι θα αποσταλεί επιστολή με ενδεικτικές περιπτώσεις στις οποίες έχουν ληφθεί κάποια παράπονα ότι οι κανονισμοί δεν τηρήθηκαν από πλευράς ΕΕΥ. Πρόσθεσε επίσης, ότι όσον αφορά τη στελέχωση υπήρξε καθυστέρηση. Από πλευράς του ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, δήλωσε ότι θα πρέπει δραστικά να αυξηθούν οι μόνιμες θέσεις των εκπαιδευτικών.
Δηλώσεις Βουλευτών
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, δήλωσε μετά από τη συνεδρία της Επιτροπής ότι όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς θα προκηρύσσονται οι θέσεις ανά επαρχία, χωρίς να επηρεάζεται καθόλου ούτε ο κατάλογος διοριστέων, ούτε ο κατάλογος διορισίμων, για να υπάρχει ευχέρεια από την ΕΕΥ να τοποθετεί εκπαιδευτικούς οι οποίοι ζουν κοντά στην περιοχή των σχολικών μονάδων και να εκδηλώνουν ενδιαφέρον εκεί. Ωστόσο, συνέχισε, εξακολουθεί να παραμένει το τεράστιο πρόβλημα της ολοκλήρωσης των διαδικασιών από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας και της έγκαιρης μεταφοράς των αιτημάτων των αναγκών των σχολικών μονάδων.
Ο κ. Μυλωνάς αναφέρθηκε και στις υλικοτεχνικές ανάγκες των σχολείων, αλλά και στην ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού για υλοποίηση του Ολοήμερου Σχολείου.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, από πλευράς του έδωσε τα εύσημα στην ΕΕΥ για το έργο της εξαίροντας τις διορθωτικές κινήσεις στις οποίες έχει προβεί ούτως ώστε να ικανοποιηθούν και τα ζητήματα των συμβασιούχων εκπαιδευτικών στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Επεσήμανε ότι είναι κοινή διαπίστωση από όλα τα μέλη της Επιτροπής ότι το Υπουργείο Παιδείας καθυστέρησε στην υποβολή των εκπαιδευτικών αναγκών προς την ΕΕΥ, λέγοντας ότι η ΕΕΥ καταβάλει προσπάθεια να γίνουν όσο το δυνατόν πιο λογικές τοποθετήσεις για το συμφέρον της εκπαίδευσης αλλά και την ποιότητα της ζωής των εκπαιδευτικών και το πετυχαίνει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό.
Ο κ. Κάρουλλας είπε ότι οι κανονισμοί τοποθετήσεων και μεταθέσεων είναι απαρχαιωμένοι και χρειάζεται ο εκσυγχρονισμός τους. Την ίδια στιγμή, συνέχισε, χρειάζεται να δημιουργηθούν νέοι κανονισμοί για τις τοποθετήσεις των συμβασιούχων εκπαιδευτικών, ούτως ώστε να μην ακολουθείται ακριβώς η σειρά και μόνον στον κατάλογο. Σημείωσε ότι ο ΔΗΣΥ θα ετοιμάσει και θα καταθέσει σχετική εισήγηση.
Παράλληλα, δήλωσε ότι θα πρέπει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα των 3 ετών για την προσφορά οργανικών θέσεων, έτσι ώστε να μειωθούν όσο γίνεται περισσότερο οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, τη στιγμή που υπάρχουν μόνιμες ανάγκες σε εκπαιδευτικούς.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, είπε ότι υπάρχουν αδικίες στις τοποθετήσεις και τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών, επισημαίνοντας ότι «αυτές οι αδικίες πρέπει να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο».
Πρόσθεσε ότι εντός της Επιτροπής επιβεβαιώθηκε το βασικό πρόβλημα της φετινής χρονιάς που είναι η μη έγκαιρη στελέχωση των σχολείων. «Το είπε με τον πλέον επίσημο τρόπο ο Πρόεδρος της ΕΕΥ, διότι οι ανάγκες δεν πήγαν από το Υπουργείο Παιδείας την ώρα που έπρεπε», είπε.
Δήλωσε ακόμη ότι είναι ανάγκη να υπάρξουν τροπολογίες σε κανονισμούς περασμένων δεκαετιών, αλλά και να γίνουν κανονισμοί που θα ρυθμίσουν καινούργια ζητήματα, σημειώνοντας ότι «θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας μέσα από έναν διάλογο να διαμορφώσει αυτούς τους εκσυγχρονιστικούς κανονισμούς για τη λειτουργία της ΕΕΥ και να τους φέρει το συντομότερο δυνατό στη Βουλή».
Ερωτηθείς εάν υπάρχουν ευνοιοκρατικοί μηχανισμοί στο Υπουργείο Παιδείας για τις μεταθέσεις ο κ. Χριστοφίδης απάντησε ότι «έχουμε ξαναπεί ότι στο Υπουργείο Παιδείας εδώ και χρόνια έχουν στηθεί μηχανισμοί ευνοιοκρατικής και ρουσφετολογικής αντιμετώπισης».
Τέλος, η Επιτροπή εξέτασε τους ακόλουθους κανονισμούς:
Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Διοικητικό Προσωπικό) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η επικαιροποίηση των προνοιών που αφορούν τον διορισμό επί δοκιμασία του διοικητικού προσωπικού, τη μονιμοποίησή του, τον τερματισμό της εργοδότησης κατά τη διάρκεια της περιόδου δοκιμασίας αυτού και την αφυπηρέτησή του.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ