Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συνεδρία της στις 30 Ιανουαρίου 2025, υπερψήφισε ομόφωνα τους προϋπολογισμούς οργανισμών δημοσίου δικαίου για το 2025. Συγκεκριμένα υπερψηφίστηκαν οι προϋπολογισμοί του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥΚ), του Χρηματιστηρίου Αξιών (ΧΑΚ), του ΚΟΑΓ, του ΚΟΑΠ, της ΑνΑΔ, του ΚΥΠΕ αλλά και της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης. Επιπλέον, υπερψήφισε την ηλεκτρονική άδεια ταξιδιού (ETIAS) για επισκέπτες από χώρες εκτός ΕΕ, στόχος της είναι να βελτιωθεί η ασφάλεια, να μειωθεί η παράνομη μετανάστευση και να ελέγχονται καλύτερα οι ταξιδιώτες πριν την άφιξή τους.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί της Συμβάσεως για την Καταστολή των Παράνομων Πράξεων κατά της Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας του 1988 και του Πρωτοκόλλου για την Καταστολή των Παράνομων Πράξεων κατά της Ασφάλειας των Σταθερών Εγκαταστάσεων στην Υφαλοκρηπίδα του 1988 (Κυρωτικού) και περί Συναφών Θεμάτων Νόμου του 1999, ώστε να κυρωθούν το Πρωτόκολλο του 2005 στη Σύμβαση για την Καταστολή των Παράνομων Πράξεων κατά της Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας (1988) και το Πρωτόκολλο του 2005 στο Πρωτόκολλο για την Καταστολή Παράνομων Πράξεων κατά της Ασφάλειας των Σταθερών Εγκαταστάσεων στην Υφαλοκρηπίδα (1988), τα οποία υιοθετήθηκαν στο Λονδίνο στις 14 Οκτωβρίου 2005 από τη διάσκεψη των κρατών μερών στη σύμβαση και στο πρωτόκολλο και τέθηκαν σε ισχύ την 28η Ιουλίου 2010.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η θέσπιση νομοθεσίας για σκοπούς εναρμόνισης με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/997 του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 2019 για τη θέσπιση προσωρινού ταξιδιωτικού εγγράφου της ΕΕ και για την κατάργηση της απόφασης 96/409/ΚΕΠΠΑ.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο του ιδρύματος, ποσού ύψους €8.800.000 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Η Βουλή ενέκρινε τον προϋπολογισμό του ΙΚΥΚ ζητώντας αύξηση των παροχών
Στον απόηχο του ζητήματος που δημιουργήθηκε με την ανάγκη κάλυψης 348 επιπλέον υποτροφιών για το 2023-2024, η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε με 34 ψήφους υπέρ τον προϋπολογισμό του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥΚ) για το 2025.
Ο προϋπολογισμός του ΙΚΥΚ για το 2025 προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €8.800.000 και συνολικά έσοδα ύψους €8.806.010, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από κρατική χορηγία.
Περαιτέρω, το Υπουργείο Οικονομικών θα προβεί εντός του 2025, μέσω συμπληρωματικού προϋπολογισμού, στην αύξηση της κρατικής χορηγίας προς το ΙΚΥΚ κατά €800.000, με σκοπό την κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών για υποτροφίες για την ακαδημαϊκή χρονιά 2024-2025.
Σε τοποθέτησή του στην Ολομέλεια, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης έθιξε εκ νέου το θέμα των 348 υποτροφιών για το έτος 2023-24 που όπως είπε δεν θα καλύπτονταν από το Υπουργείο Οικονομικών αφού είχε εξαντληθεί το σχετικό κονδύλι για το έτος. Πρόσθεσε ότι τελικά αυτό κατέστη δυνατό μετά την παρέμβαση της Βουλής. Ανέφερε ακόμα ότι έφτασαν στο σημείο να προειδοποιήσουν ότι δεν θα ψήφιζαν τον προϋπολογισμό αν δεν λυνόταν το θέμα. Έκανε λόγο για λάθη και έλλειψη συνεννόησης μεταξύ ΙΚΥΚ και Υπουργείου Οικονομικών που θα πλήρωναν οι δικαιούχοι υπότροφοι. Παράλληλα ανέφερε ότι οι υποτροφίες σήμερα καλύπτουν ένα ποσό 8 ευρώ την ημέρα που δεν είναι επαρκές με την ακρίβεια και τον καλπασμό των ενοικίων.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης εξήρε τον διαχρονικό ρόλο του ΙΚΥΚ ιδιαίτερα την εποχή του κουρέματος, αλλά και σήμερα λόγω του αυξημένου κόστους ζωής. Επεσήμανε ότι το σημερινό κονδύλι είναι από τα μεγαλύτερα από την ίδρυση του ΙΚΥΚ και είναι αυξημένο κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Όσον αφορά το θέμα με τις 348 υποτροφίες είπε ότι το ΔΗΚΟ είδε τον Υπουργό Οικονομικών ο οποίος μόλις κατάλαβε τα δεδομένα προχώρησε στη διευθέτηση του ζητήματος.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης ανέφερε ότι δεν ετίθετο θέμα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή τον Υπουργό Οικονομικών να μη δοθεί το επιπλέον ποσό €1,1 εκατ. για τις 348 επιπλέον υποτροφίες και αφού έγινε συνεννόηση βρέθηκε η σχετική φόρμουλα.
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ Σάβια Ορφανίδου χαιρέτισε το γεγονός ότι όλοι οι Βουλευτές τήρησαν την ίδια γραμμή για το θέμα. Πρόσθεσε ότι το πρόβλημα παραμένει γιατί αυτά τα παιδιά θα χρειαστούν και τα επόμενα χρόνια την υποτροφία και θα πρέπει να βρεθεί οριστική και μόνιμη λύση στο πρόβλημα.
Ο Βουλευτής τους ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλας ανέφερε ότι βίωσαν την αγωνία των παιδιών που είχαν αριστεύσει και των οικογενειών τους και εξέφρασε την ικανοποίηση που επιλύθηκε ένα πρόβλημα που αφορούσε άνιση μεταχείριση. Εξήρε το έργο του ΙΚΥΚ και είπε ότι στηρίζοντας το έργο του στηρίζουν το μέλλον του τόπου. Ανέφερε ακόμα ότι το ποσό που δίνεται πρέπει να αυξηθεί.
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου έκανε έκκληση στο ΥΠΟΙΚ, από τη στιγμή που είναι γνωστό το ποσό βάσει και της διεύρυνσης των κριτηρίων, να μπαίνουν αυτά τα κονδύλια στον προϋπολογισμό και να μην αναμένεται συμπληρωματικός προϋπολογισμός για να καλυφθούν οι ανάγκες. Πρόκειται όπως είπε για ένα πολύ σημαντικό θέμα στο οποίο πρέπει να επενδύσει το κράτος.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου αναφέρθηκε στο παράλληλο Ταμείο που διαχειρίζεται η Πρώτη Κυρία και παρέχει υποτροφίες και είπε ότι σε αυτό δεν υπάρχουν αυστηροί κανόνες για την αξιολόγηση των υποψηφίων. Εκεί όπως είπε, υπάρχουν περισσεύματα και γίνονται εκκλήσεις για να γίνουν αιτήσεις. Ζήτησε η πολιτεία να διορθώσει αυτές τις στρεβλώσεις που δεν δημιουργήθηκαν επί της παρούσας Κυβέρνησης, αλλά την εποχή της οικονομικής κρίσης. Αυτά τα ζητήματα, πρόσθεσε, πρέπει να είναι θεσμοθετημένα για να μην υπάρχει ανάγκη στήριξης από την Πρώτη Κυρία ή από κάποιον άλλο.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Μαρίνος Μουσιούττας είπε ότι το πρόβλημα με τις 348 υποτροφίες δημιουργήθηκε επειδή άλλαξαν τα κριτήρια μεσούσης της χρονιάς και μετά που είχε ήδη ψηφιστεί προϋπολογισμός. Για αυτό, όπως είπε, αυξήθηκε κατά 10% προϋπολογισμός το 2025. Όσον αφορά το Ταμείο που διαχειρίζεται η Πρώτη Κυρία ανέφερε ότι αυτό δίνει υποτροφίες στη βάση κοινωνικοοικονοικών κριτηρίων, ενώ το ΙΚΥΚ δίνει υποτροφίες με βάση την αριστεία.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο αυτού, ποσού ύψους €6.855.825 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Η Βουλή ψήφισε τον προϋπολογισμό του ΧΑΚ για το 2025
Η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε με 35 ψήφους υπέρ και δύο αποχές τον προϋπολογισμό του Χρηματιστηρίου Αξιών Κύπρου (ΧΑΚ) για το 2025.
Ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός και προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €6.855.825 και έσοδα ύψους €4.973.506, τα οποία θα προέλθουν από ετήσιες συνδρομές και άλλα ετήσια δικαιώματα (€2.719.596), δημοσίευση και εισαγωγή/διαπραγμάτευση συλλογικών επενδυτικών σχεδίων (€19.000), πάγια δικαιώματα (€193.150), τόκους εισπρακτέους (€67.625) και διάφορα άλλα έσοδα (€1.194.135).
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας σε τοποθέτησή του στην Ολομέλεια, ήγειρε θέμα που προέκυψε με χαμηλόμισθους εργαζόμενους στο ΧΑΚ που υποβαθμίστηκαν από τη θέση Α2 στην Α1 άδικα και για τιμωρητικούς λόγους, όπως είπε, και θα πρέπει να αναβαθμιστούν εκ νέου.
Σημείωσε ότι ο Υπουργός Οικονομικών έπειτα από ενημέρωση της οποίας έτυχε θεωρεί ότι είναι δίκαιο το αίτημα για αναβάθμιση αυτών των έξι υπαλλήλων, ωστόσο αυτό πρέπει να υποβληθεί από τον Διευθυντή του ΧΑΚ. Ο κ. Κουλίας έκανε έκκληση να υποβληθεί το αίτημα και να διορθωθεί αυτή η αδικία, όπως ανέφερε, για έξι χαμηλόμισθους εργαζομένους.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Αναπτύξεως Γης για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο αυτού, ποσού ύψους €35.166.113 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Με τοποθετήσεις για το οξύ στεγαστικό εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός του ΚΟΑΓ
Η Ολομέλεια ενέκρινε το απόγευμα της Πέμπτης τον προϋπολογισμό του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ) για το έτος 2025, που προβλέπει δαπάνες ύψους €35.166.113 και έσοδα ύψους €33.824.300. Έγιναν τοποθετήσεις από όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα για το οξύ στεγαστικό πρόβλημα και τις δυσκολίες που έχουν οι πολίτες για εξασφάλιση δανείων για στέγη ή για εξεύρεση φθηνού ενοικίου, ειδικότερα σε συγκεκριμένες επαρχίες.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ και Πρόεδρος της Επιτροπής Εσωτερικών, Άριστος Δαμιανού ανέφερε ότι ο ΚΟΑΓ έχει ικανό προσωπικό και είναι ένας φορέας για προώθηση της προσιτής στέγης, ωστόσο έψεξε το γεγονός ότι η δράση του διασυνδέθηκε με έσοδα από το πρόγραμμα διαβατηρίων και εν τέλει τα σχέδιά του κατέρρευσαν.
Υποστήριξε ότι την ίδια στρατηγική ακολουθεί και η παρούσα κυβέρνηση που αντί να τον προικοδοτήσει, δίνει χρήματα από την πολεοδομική αμνηστία. Ο κ. Δαμιανού είπε ότι ο ΚΟΑΓ έχει σοβαρή αποστολή και θα πρέπει τα χρήματα αυτά να δοθούν από τον κεντρικό προϋπολογισμό.
Ανέφερε ότι γίνονται βήματα προς την ορθή κατεύθυνση και ότι το κόμμα του θα παρακολουθεί την εξέλιξη. Άσκησε επίσης κριτική για τη φούσκα των ακινήτων και το πρόγραμμα των διαβατηρίων, αναφέροντας ότι το κόμμα του κατέθεσε μέτρα και εισηγήσεις για αντιμετώπισή του.
Ο Αλέκος Τρυφωνίδης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος ΔΗΠΑ-Συνεργασία ανέφερε ότι ο ρόλος του ΚΟΑΓ είναι σημαντικότατος και είναι ουσιαστική η ενεργοποίηση του για διάφορα στεγαστικά σχέδια και σχέδια ενοικίου. Ανέφερε όμως ότι το πρόβλημα είναι τεράστιο και θα επιλυθεί με την ίδρυση ενιαίου στεγαστικού φορέα ενώ κάλεσε το Υπουργείο Εσωτερικών να το θέσει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών, Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι ο ΚΟΑΓ έχει αναβαθμιστεί και διέπεται από επαγγελματισμό και κάλεσε να γίνει ο ενιαίος φορέας για να γίνουν τα πράγματα ευκολότερα για τους πολίτες.
Επίσης ζήτησε όπως δοθούν διευκολύνσεις σε περιπτώσεις που κάποιος αιτητής είναι φερέγγυος με προκαταβολή 20 ή 15% για παραχώρηση δανείου. Αναφέρθηκε στα προβλήματα που δημιούργησε το πρόγραμμα πολιτογραφήσεων και στις καθυστερήσεις με τις αλλαγές σε πολεοδομικές ζώνες.
Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ, Ονούφριος Κουλλάς, ανέφερε ότι το στεγαστικό είναι ένα οξύ πρόβλημα και θα γίνεται οξύτερο, διασυνδέεται με την υπογεννητικότητα και έχει μεγάλες κοινωνικές προεκτάσεις. Ανέφερε ότι χρειάζεται ο ΚΟΑΓ να προσαρμοστεί και να συνεργαστεί με Δήμους, όπως έγινε με τη Λεμεσό.
Ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών ανέφερε ότι υπάρχουν πολλά καλά παραδείγματα στο εξωτερικό για στεγαστικά σχέδια για άντληση παραδειγμάτων. Είπε επίσης ότι πρέπει να γνωρίζουμε πόσος κόσμος κάθε χρόνο χρειάζεται στέγη για να μπορεί να προσαρμόζεται η προσφορά και ζήτηση.
Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ, Ζαχαρίας Κουλίας, ανέφερε ότι το στεγαστικό επηρεάζει τον πυρήνα της επιβίωσης μας ως λαός. Αναφέρθηκε ειδικότερα στα προβλήματα στεγαστικού για τον προσφυγικό κόσμο και κάλεσε να παρθούν μέτρα και με την αύξηση του συντελεστή δόμησης.
Η ανεξάρτητη Βουλευτής Αλεξάνδρα Ατταλίδου ανέφερε ότι για μια άλλη φορά αντί να είμαστε προμηθείς είμαστε επιμηθείς. Ανέφερε ότι το πρόβλημα εμείς το δημιουργήσαμε με τις λανθασμένες μας πολιτικές και με το γεγονός ότι κατευθύναμε όλη τη βιομηχανία στις πολυτελείς κατοικίες για τους ξένους, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος για τους δικούς μας πολίτες.
Τα στοιχεία του προϋπολογισμού του ΚΟΑΓ
Τα έσοδα του ΚΟΑΓ αναμένεται να προέλθουν από εισπράξεις από την πώληση κατοικιών, διαμερισμάτων και οικοπέδων (€18.164.500), κρατική χορηγία για το σχέδιο «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω» (€8.002.000), πρόσθετο συντελεστή δόμησης και χρηματικό αντιστάθμισμα πολεοδομικών κινήτρων (€3.000.000), τόκους εισπρακτέους (€370.600), αναλήψεις από δάνεια (€4.200.000) και άλλα έσοδα (€87.200).
Οι προβλεπόμενες δαπάνες του οργανισμού για το 2025 αφορούν αποπληρωμές δανείων/οφειλών και επιστροφές ποσών του Σχεδίου Στέγασης Χαμηλά Αμειβομένων (ΣΣΧΑ) (€3.100.000), πληρωμές ως φορέας υλοποίησης του σχεδίου «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω» (€8.002.000), κεφαλαιουχικές δαπάνες (€19.540.000), αποδοχές προσωπικού (€2.702.913), λοιπές διοικητικές δαπάνες (€908.700), αμοιβές και άλλα ωφελήματα (€812.500) και μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€100.000).
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη συζήτηση αναφέρθηκε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση του έργου «Προσιτό Ενοίκιο» και αφορά στην ανάπτυξη 138 διαμερισμάτων σε τεμάχιο του δήμου Λεμεσού.
Προγραμματίζεται η έναρξη των εργασιών ανέγερσης της πρώτης πολυκατοικίας, δυναμικότητας τριάντα έξι διαμερισμάτων, εντός Μαρτίου, η διάρκεια των οποίων εκτιμάται στους δεκαέξι μήνες, ενώ προγραμματίζεται επίσης η προκήρυξη προσφορών για την ανάπτυξη τριών πρόσθετων πολυκατοικιών, με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους να ανέρχεται στους τριάντα έξι μήνες.
Για το σχέδιο «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω» βρίσκεται στα αρχικά στάδια υλοποίησής του και όπως αναφέρθηκε δεν είναι δυνατό να αξιολογηθεί ο βαθμός αξιοποίησής του από τους δικαιούχους. Στο παρόν στάδιο βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής αιτήσεων και, με βάση τα δεδομένα, η παρατηρούμενη εκδήλωση ενδιαφέροντος αποτιμάται ως θετική.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο αυτού, ποσού ύψους €17.354.950 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Η Βουλή ενέκρινε τον προϋπολογισμό του ΚΟΑΠ
Η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε τον Προϋπολογισμό του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών (ΚΟΑΠ) για το 2025 με 26 ψήφους υπέρ.
Ο προϋπολογισμός του ΚΟΑΠ για το 2025 προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €17.354.950 και έσοδα ύψους €17.042.800, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από κρατική χορηγία ύψους €16.300.000 και από τόκους ύψους €475.000.
Ο ΚΟΑΠ προβλέπεται να καταβάλει ποσό ύψους €8 εκατομ. για τη στήριξη των μέτρων και παρεμβάσεων της κατηγορίας Κοινών Οργανώσεων Αγοράς, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν σχεδόν στην ολότητά τους από την ΕΕ.
Επίσης ποσό ύψους €48 εκατομ. περίπου για την καταβολή των Άμεσων Ενισχύσεων στο πλαίσιο του Σχεδίου Ενιαίας Εκταρικής Επιδότησης, καθώς και των Άμεσων Ενισχύσεων για την κτηνοτροφία, το οποίο χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από την ΕΕ.
Θα καταβάλει ακόμα ποσό ύψους €34 εκατομ. περίπου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 και του Στρατηγικού Σχεδίου 2023-2027, μέρος του οποίου θα χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ και το υπόλοιπο από εθνικούς πόρους.
Σε παρέμβασή του στην Ολομέλεια ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιαννάκης Γαβριήλ, ανέφερε ότι είναι τεράστια τα προβλήματα ρευστότητας των γεωργών, ειδικά μετά το κλείσιμο του Συνεργατισμού. Πρόσθεσε ότι σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσε ο ΚΟΑΠ, κονδύλια 80 εκ. ευρώ που εγκρίθηκαν για επενδύσεις και εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα παραμένουν αναξιοποίητα και μπορεί να χαθούν, επειδή οι γεωργοί δεν μπορούν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση. Για το θέμα, πρόσθεσε δεν έχει γίνει τίποτε μέχρι σήμερα.
Είπε επίσης ότι το Υπουργείο Γεωργίας τους είπε ότι εγκαταλείπει το θέμα της κάρτας του αγρότη που θα έδινε προκαταβολικά τις εκταρικές επιδοτήσεις και θα δημιουργούσε χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνεργασία με τις τράπεζες, που ήταν πολύ ψηλά στο προεκλογικό πρόγραμμα της Κυβέρνησης Χριστοδουλίδη.
Ωστόσο, εξέφρασε ικανοποίηση για το γεγονός ότι η Κυβέρνηση βρίσκεται σε διαβούλευση με τον Σύνδεσμο Τραπεζών για δημιουργία χρηματοδοτικού εργαλείου τον ερχόμενο Απρίλιο, εν μέρει από κρατικά κεφάλαια. Είπε όμως ότι παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στις νέες δεσμεύσεις της Κυβέρνησης.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού Κύπρου για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο της Αρχής, ποσού ύψους €72.998.000 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Ελλειμματικός με αυξημένες δαπάνες ανάπτυξης δυναμικού ο προϋπολογισμός ΑΝΑΔ που ψήφισε η Βουλή
Ελλειμματικός με αυξημένες δαπάνες ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού είναι ο προϋπολογισμός της ΑΝΑΔ για το 2025, που εγκρίθηκε το απόγευμα από τη Βουλή.
Το προβλεπόμενο έλλειμμα ύψους €9.535.000 αναμένεται να καλυφθεί από τα πλεονάσματα του Ταμείου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού.
Συγκεκριμένα, ο προϋπολογισμός προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €72.998.000 και έσοδα ύψους €63.463.000, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από το τέλος ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού (€51.800.000), από τα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (€10.598.000) και από επενδύσεις (€895.000).
Οι συνολικές προϋπολογιζόμενες δαπάνες για το 2025 αφορούν κυρίως αποδοχές προσωπικού (€7.651.000), έξοδα λειτουργίας γραφείου (€487.000), ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού (€59.800.000) και κεφαλαιουχικές δαπάνες (€1.521.000).
Τα έσοδα παρουσιάζονται αυξημένα λόγω της αναμενόμενης αύξησης εισροών από ταμεία της ΕΕ για τα συγχρηματοδοτούμενα σχέδια κάτω το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το πρόγραμμα Πολιτικής Συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027», καθώς και λόγω της αναμενόμενης αύξησης εσόδων από το τέλος ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο είναι κυρίως αποτέλεσμα της αύξησης της απασχόλησης.
Τα έξοδα είναι αυξημένα λόγω της αναμενόμενης αύξησης των δαπανών ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού, τόσο για σχέδια που επιχορηγούνται εξ ολοκλήρου από την ΑΝΑΔ, όσο και για σχέδια που συγχρηματοδοτούνται από ταμεία της ΕΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στην Επιτροπή Οικονομικών, οι στρατηγικές επιδιώξεις της ΑΝΑΔ για την περίοδο 2025-2027 είναι η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού με τη συνεχή και διά βίου μάθηση των απασχολουμένων, των ανέργων και του αδρανούς δυναμικού, η βελτίωση της παραγωγικότητας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η ανάπτυξη της ανθεκτικότητας των κυπριακών επιχειρήσεων, καθώς και η ενίσχυση της διασφάλισης της ποιότητας και αποτελεσματικότητας του συστήματος κατάρτισης και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η αναθεώρηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου το οποίο ρυθμίζει τη σύσταση και τη λειτουργία σκοπευτηρίων, ώστε αυτό να εκσυγχρονιστεί και να συνάδει με τα σύγχρονα δεδομένα και τις προκύπτουσες ανάγκες στον τομέα αυτό, με απώτερο στόχο μεταξύ άλλων την προαγωγή του αθλήματος της σκοποβολής.
Αναθεωρείται το πλαίσιο για σύσταση και λειτουργία σκοπευτηρίων
Η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε αναθεώρηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου το οποίο ρυθμίζει τη σύσταση και τη λειτουργία σκοπευτηρίων, ώστε αυτό να εκσυγχρονιστεί και να συνάδει με τα σύγχρονα δεδομένα και τις προκύπτουσες ανάγκες, με απώτερο στόχο μεταξύ άλλων την προαγωγή του αθλήματος της σκοποβολής.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εσωτερικών, Βουλευτής ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού ανέφερε ότι ένεκα της σοβαρότητας του θέματος η Επιτροπή επέφερε αυστηρές ρυθμίσεις.
Πρόσθεσε ότι πρόκειται για ένα πανευρωπαϊκό άθλημα που συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον και θα μπορεί πλέον να προσφέρεται και στην Κύπρο με τις κατάλληλες δομές και υποδομές.
Παράλληλα, είπε, αντιμετωπίζεται και η πολιτική πτυχή με τους κινδύνους που υπήρχαν από τη διοργάνωση αγώνων από το ψευδοκράτος.
Με το νομοσχέδιο επιδιώκεται η θέσπιση των απαιτούμενων ασφαλιστικών δικλίδων, προκειμένου να αποτραπούν φαινόμενα παράνομης λειτουργίας σκοπευτηρίων τα οποία δεν πληρούν αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας.
Με βάση τις τροποποιημένες πρόνοιες του νομοσχεδίου που εξέτασε η Επιτροπή Εσωτερικών θα κατατίθενται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας τα εισπραχθέντα τέλη ή/και τα χρηματικά ποσά που εισπράττονται λόγω της επιβολής χρηματικών ποινών, αντί στο Ταμείο της Υπηρεσίας Θήρας και Πανίδας.
Θα γίνεται διενέργεια ελέγχων στα σκοπευτήρια για σκοπούς συμμόρφωσης με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου σε ετησία βάση και προβλέπεται μείωση του ανώτατου ορίου της ποινής φυλάκισης που δύναται να επιβληθεί για αδίκημα που διαπράττεται κατά παράβαση των διατάξεων του προτεινόμενου νόμου από πέντε έτη σε τρία έτη.
Παραχωρείται εξάλλου εξουσία στον Αρχηγό της Αστυνομίας να προβαίνει σε επεξεργασία των αποτελεσμάτων ή στοιχείων των βαλλιστικών ελέγχων, πέραν των εξουσιών διατήρησης και φύλαξης αυτών που προβλέπει το νομοσχέδιο.
Παράλληλα εισάγεται πρόνοια, ώστε αφενός το κόστος του βαλλιστικού ελέγχου να καθορίζεται από τον Αρχηγό της Αστυνομίας και αφετέρου το εύρος αυτού να προβλέπεται σε κανονισμούς οι οποίοι εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση του προτεινόμενου νόμου.
Επήλθε διαγραφή της πρόνοιας του νομοσχεδίου η οποία προβλέπει τη δυνατότητα τροποποίησης των παραρτημάτων του προτεινόμενου νόμου με διάταγμα και αύξηση της διάρκειας ισχύος της άδειας λειτουργίας σκοπευτηρίου από ένα έτος που προβλέπει το νομοσχέδιο, σε δύο έτη.
Η Επιτροπή Εσωτερικών επέφερε επιπρόσθετες τροποποιήσεις στο κείμενο του νομοσχεδίου, οι οποίες αποσκοπούν στη διασαφήνιση και στη νομοτεχνική βελτίωση των προνοιών του.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η Θέσπιση νομοθεσίας για σκοπούς υιοθέτησης στην εσωτερική έννομη τάξη των αναγκαίων εφαρμοστικών μέτρων που απορρέουν από την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τίτλο «Κανονισμός (ΕΕ) 2018/1240 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Σεπτεμβρίου 2018 για τη θέσπιση Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), καθώς και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1077/2011, (ΕΕ) αριθ. 515/2014, (ΕΕ) 2016/399, (ΕΕ) 2016/1624 και (ΕΕ) 2017/2226».
Σύσταση Εθνικής Μονάδας ETIAS με βάση ευρωπαϊκό κανονισμό
Εγκρίθηκε από τη Βουλή η θέσπιση Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS) προς συμμόρφωση της Κύπρου με κανονισμό της ΕΕ.
Στο νομοσχέδιο επήλθαν τροποποιήσεις ώστε ο νόμος να συνάδει με τη νομοθεσία για την ίδρυση και τη λειτουργία του Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας, η οποία ψηφίστηκε σε μεταγενέστερο στάδιο.
Με τις πρόνοιες του νομοσχεδίου γίνονται ρυθμίσεις για σκοπούς διασφάλισης της προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, εισάγεται επιβολή κυρώσεων σε μεταφορείς σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Αλλοδαπών και Μετανάστευσης Νόμου, καθορίζονται τα αδικήματα για τα οποία θα ασκείται ποινική δίωξη και οι ποινές που θα επισύρει η διάπραξη αυτών, καθώς και κατάλληλες διαδικαστικές εγγυήσεις.
Στο πλαίσιο του συστήματος θα απαιτείται από τους πολίτες τρίτων χωρών που απαλλάσσονται από την υποχρέωση κατοχής θεώρησης εισόδου (visa) να διαθέτουν άδεια ταξιδιού ETIAS για σκοπούς εισόδου σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Παράλληλα, με τον εν λόγω ευρωπαϊκό Κανονισμό επιδιώκεται η θέσπιση μέτρων αναφορικά με την πρόληψη, εξακρίβωση και διερεύνηση τρομοκρατικών εγκλημάτων ή άλλων σοβαρών αξιόποινων πράξεων.
Όπως λέχθηκε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Εσωτερικών, αναμένεται ότι ο νόμος θα αποφέρει σημαντικά οφέλη ως προς τη βελτίωση της εσωτερικής ασφάλειας, την αποτελεσματικότερη πρόληψη της παράτυπης μετανάστευσης, τη μείωση των κινδύνων για τη δημόσια υγεία και τον περιορισμό των καθυστερήσεων στα σύνορα των χωρών.
Η Κυπριακή Δημοκρατία όφειλε να υποβάλει επίσημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιανουάριο την απαιτούμενη δήλωση ετοιμότητας για την έναρξη υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), ως νομική απαίτηση.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο αυτού, ποσού ύψους €3.803.774 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός του ΚΥΠΕ για το 2025
Η Ολομέλεια ενέκρινε ομόφωνα την Πέμπτη τον προϋπολογισμό του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων για το έτος 2025 ο οποίος είναι ισοσκελισμένος και προβλέπει δαπάνες ύψους €3.803.774 και έσοδα του ίδιου ύψους.
Οι δαπάνες του ΚΥΠΕ αφορούν κυρίως αποδοχές προσωπικού (€2.770.399), αμοιβές και άλλα ωφελήματα (€323.000), καθώς και άλλες διοικητικές δαπάνες (€695.375), οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων δαπάνες για ενοίκια, μίσθωση γης, με σκοπό την ανέγερση ιδιόκτητων γραφείων του πρακτορείου, συνδρομές, συντήρηση εξοπλισμού, ναύλα και άλλα έξοδα συνεδρίων και αποστολών για υπηρεσιακούς λόγους στο εξωτερικό, καθώς και τεχνολογική αναβάθμιση.
Tα κυριότερα έσοδα του ΚΥΠΕ προέρχονται από τους συνδρομητές (€218.000 και το κράτος και συγκεκριμένα συνδρομή της κυβέρνησης για πρόσβαση των Υπουργείων και των κρατικών και πολιτειακών φορέων (€350.172) και διάθεση στον εγχώριο Τύπο φωτογραφικών υπηρεσιών του ΚΥΠΕ χωρίς χρέωση (€94.681).
Τα έσοδα από εμπορικές δραστηριότητες, ήτοι διαφημίσεις ανέρχονται στις €50.000 και η Δημόσια ενίσχυση του πρακτορείου στα €3.023.311.
Η μεγαλύτερη αύξηση δαπανών σε σύγκριση με τον προϋπολογισμό για το έτος 2024 παρατηρείται στο κονδύλι «Νέες Τεχνολογικές Προμήθειες» (€196.000) για σκοπούς ψηφιακού μετασχηματισμού και τεχνολογικής αναβάθμισης του ΚΥΠΕ.
Στο εν λόγω κονδύλι περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων δαπάνες για αγορά εξοπλισμού πληροφορικής, αναβάθμιση ειδησεογραφικού συστήματος και υλοποίηση του Σχεδίου Επιχειρησιακής Συνέχειας του ΚΥΠΕ. Περαιτέρω, για τα έτη 2026-2027 το ΚΥΠΕ προγραμματίζει την υλοποίηση δράσεων για ψηφιοποίηση του αρχείου του, αντιμετώπιση κυβερνοαπειλών και ενίσχυση της ψηφιακής του εικόνας.
Επιπρόσθετα, ο προϋπολογισμός του ΚΥΠΕ για το έτος 2025 έχει καταρτιστεί με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές και εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών. Παράλληλα, η κρατική χορηγία που προβλέπεται στον υπό συζήτηση προϋπολογισμό υπερβαίνει κατά €454.414 την ανώτατη οροφή που καθορίστηκε στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών για τον σκοπό αυτό αναφορικά με το έτος 2025 και η διαφορά που προκύπτει πρέπει να καλυφθεί από εξοικονομήσεις του ΥΠΕΣ.
Η Ολομέλεια υπερψήφισε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου για τη διενέργεια πληρωμής από το ταμείο της Αρχής, ποσού ύψους €2.444.224 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Η Ολομέλεια ενέκρινε τον προϋπολογισμό της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης
H Oλομέλεια της Βουλής ενέκρινε την Πέμπτη τον προϋπολογισμό της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου για το έτος 2025, ο οποίος προβλέπει έσοδα ύψους €1.521.450 και δαπάνες ύψους €2.444.224.
Τα έσοδα προέρχονται κυρίως από τέλη που εισπράττει η Αρχή για την εξέταση αιτήσεων παραχώρησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών οργανισμών, από τέλη επί των εσόδων των εν λόγω οργανισμών όσον αφορά στις διαφημίσεις, καθώς και από διοικητικά πρόστιμα τα οποία επιβάλλονται για παραβάσεις των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας περί Ραδιοφωνικών και Τηλεοπτικών Οργανισμών.
Οι δαπάνες της Αρχής αφορούν κυρίως αποδοχές προσωπικού, αποζημίωση της Προέδρου και των μελών της Αρχής, λειτουργικά έξοδα, αγορά και συντήρηση εξοπλισμού, έξοδα για υπηρεσιακά ταξίδια, διοργάνωση συνεδρίων και σεμιναρίων, συνδρομές σε διεθνείς και τοπικούς οργανισμούς, δικηγορικά έξοδα, ελεγκτικά δικαιώματα, έξοδα για την υλοποίηση προγράμματος για την παιδεία στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό.
Ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός, δεδομένου ότι οι δαπάνες υπερβαίνουν τα έσοδα κατά €922.774. Το προϋπολογιζόμενο έλλειμμα αναμένεται να καλυφθεί από τα πλεονάσματα προηγούμενων ετών, τα οποία στο τέλος του έτους 2024 ανήλθαν σε €2.082.766.
Επίσης ο προϋπολογισμός παρουσιάζει συνολική αύξηση των δαπανών της Αρχής κατά €233.080, σε σχέση με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της για το έτος 2024, κυρίως λόγω της αύξησης των αποδοχών του προσωπικού.
Σημειώνεται ότι κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού στην Επιτροπή Οικονομικών, η Πρόεδρος της Αρχής ανέφερε ότι για σκοπούς εφαρμογής στην εσωτερική έννομη τάξη Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου του 2022, σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών και την τροποποίηση της οδηγίας για ψηφιακές υπηρεσίες, η Αρχή καθορίστηκε ως εθνικός συντονιστής ψηφιακών υπηρεσιών και ως εκ τούτου θα απαιτηθεί η κάλυψη δαπανών αναφορικά με την ανάληψη της αρμοδιότητας αυτής.
Η Ολομέλεια προχώρησε στην έγκριση της πιο πάνω απόφασης.
Δωδεκατημόρια νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου για το Φεβρουάριο ψήφισε η Βουλή
Δωδεκατημόρια για το Φεβρουάριο ενέκρινε το απόγευμα της Πέμπτης η Ολομέλεια της Βουλής για νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, τα οποία δεν έχουν εγκεκριμένους προϋπολογισμούς για το 2025, ώστε να μπορούν να καταβάλουν τις πληρωμές του προσωπικού τους, αλλά και να πληρώσουν τα διάφορα λειτουργικά τους έξοδα.
Συγκεκριμένα με την απόφαση της Βουλής παρέχεται σε ορισμένα νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, των οποίων δεν έχουν ακόμα εγκριθεί οι προϋπολογισμοί για το έτος 2025, εξουσιοδότηση για διενέργεια δαπάνης για τον μήνα Φεβρουάριο του 2025, ποσού που δεν υπερβαίνει το τμήμα του συνολικού ποσού που προβλέπεται στον προϋπολογισμό κάθε νομικού προσώπου δημόσιου δικαίου για το έτος 2024, το οποίο αναλογεί στο ίδιο χρονικό διάστημα, δηλαδή στον μήνα Φεβρουάριο του 2024.
Σύμφωνα με την απόφαση, δεν μπορεί να διενεργηθεί οποιαδήποτε δαπάνη για νέες υπηρεσίες ή σκοπούς ούτε μπορεί να πληρωθεί οποιαδήποτε νέα θέση στα νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, μέχρι να εγκριθούν από τη Βουλή και να πάρουν την τελική τους μορφή οι προϋπολογισμοί των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου για το έτος 2025.
Σύμφωνα με τον περί Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ψήφιση Προϋπολογισμών) Νόμο, οι προϋπολογισμοί των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου υποβάλλονται στη Βουλή για έγκριση μέσα στα ίδια χρονικά περιθώρια στα οποία υποβάλλεται και ο κρατικός προϋπολογισμός.
Ωστόσο, αριθμός προϋπολογισμών νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου δεν έχει ακόμη κατατεθεί ή εγκριθεί από τη Βουλή, γεγονός που καθιστά αναγκαία την παροχή εξουσιοδότησης για τη διενέργεια δαπανών, όπως προβλέπεται στην απόφαση.
Επιπλέον, η Ολομέλεια προχώρησε στην απόσυρση των πιο κάτω σχεδίων νόμου:
- Ο περί Βιοϊατρικών και Εξειδικευμένων Βιοϊατρικών Εργαστηρίων (Εγγραφή, Λειτουργία και Έλεγχος) Νόμος του 2019
- Ο περί Εγγραφής Προσοντούχων Διευθυντών και Βιοϊατρικών Εργαστηριακών Επιστημόνων Νόμος του 2019
- Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2019
Nomoplatform-ΚΥΠΕ