Βουλευτές και γονείς συζητούν για κλιματιστικά, κάμερες και ολοήμερα – Διευκρινίσεις για ξενόγλωσσα προγράμματα

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 29/01/2025, πραγματοποίησε συνάντηση με την Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης.  

Κλιματιστικά, κάμερες, Ολοήμερα συζήτησαν Βουλευτές – οργανωμένοι γονείς Δημοτικής  

Τα κλιματιστικά, οι κάμερες, τα ολοήμερα σχολεία, η αλλαγή του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων βρέθηκαν στο επίκεντρο σημερινής συνάντησης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας με αντιπροσωπεία της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης.   

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γιάννος Ιωάννου, αναφερόμενος στο θέμα των Ολοήμερων Σχολείων είπε ότι η άποψη τους είναι η επέκταση του θεσμού σε όλα τα σχολεία και όπως τους ανέφερε η Υπουργός Παιδείας μέχρι το 2028 να γίνει, αλλά ταυτόχρονα να αναλάβει και την πλήρη λειτουργία τους το Υπουργείο.   

«Τώρα υπάρχει ένα μπέρδεμα. Αναλαμβάνει ο Σύνδεσμος τη σίτιση, υπάρχουν διαφορές όσον αφορά τη σίτιση στο οικονομικό κομμάτι. Υπάρχει ένα μπάχαλο στους συνδέσμους», ανέφερε, προσθέτοντας ότι είναι κάτι το οποίο θα έπρεπε να αναλάβει το Υπουργείο.   

«Είναι προαιρετικά, όμως θεωρούμε ότι πρέπει να το δουν και αυτό. Επίσης, πρέπει να υπάρχουν και πρακτικές. Στις άλλες χώρες υπάρχουν πρακτικές, όπως ρομποτική και όχι μόνο διάβασμα», πρόσθεσε.   

Στο σημείο αυτό, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς, επανέλαβε την πρόταση του για το θέμα αλλαγής του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων, το οποίο θα είναι προς όφελος των παιδιών και θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και κάλεσε τους οργανωμένους γονείς να βοηθήσουν να εμπεδωθεί αυτό, ενημερώνοντας τους γονείς.   

Ο κ. Ιωάννου είπε ότι τους βρίσκει σύμφωνους η πρόταση του κ. Μυλωνά, όμως αυτό που τους ανησυχεί είναι το γεγονός ότι αν κάποιοι γονείς θα πρέπει να πηγαίνουν στη δουλειά τους από τις 7:30, εκείνη την μία με ενάμιση ώρα, αν υπάρξει πρόβλημα, ποιος θα προσέχει τα παιδιά στο σπίτι και ποιος θα τα πάρει στο σχολείο.   

Το μέλος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας, Ιωάννης Ζέλιου, σε παρέμβαση του είπε ότι όποιες αποφάσεις παρθούν θα πρέπει να είναι προς όφελος των παιδιών και πρέπει να βρεθεί ο τρόπος που θα εφαρμοστεί αυτή η πρόταση, σημειώνοντας ότι τα παιδιά δεν μπορούν να συνεχίσουν να πηγαίνουν στα σχολεία από τις 7:30 το πρωί, όταν το βράδυ αργούν να κοιμηθούν.   

Έθεσε, επίσης, εισήγηση τους όπως μέλη των οργανωμένων γονέων μετέχουν ως παρατηρητές στις συνεδρίες των Σχολικών Εφορειών για σκοπούς διαφάνειας, να γνωρίζουν τους προϋπολογισμούς και να γνωρίζουν τι συζητείται στις Σχολικές Εφορείες.   

Σύμφωνα με τον ίδιο, καλούνται να συμβουλεύσουν σε κάτι που δεν έχουν γνώση ουσιαστικά. «Αφού παρευρισκόμαστε, να μπορούμε αυτό που θα εκφράσουμε να είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση», πρόσθεσε. Σημείωσε ότι υπάρχει εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας ότι θα πρέπει να τους  κοινοποιείται ο προϋπολογισμός αλλά εδώ και 4 με 5 χρόνια δεν τους κοινοποιείται, και αυτό που ζητούν είναι να έχουν γνώση, έτσι ώστε να μπορούν συμβουλεύσουν.   

Κλιματιστικά   

Σε ότι αφορά την εγκατάσταση των κλιματιστικών και την τοποθέτηση καμερών ο κ. Ιωάννου συμφώνησε με τη θέση του Βουλευτή ΔΗΠΑ – Συνεργασίας, Αλέκου Τρυφωνίδη, ότι πρέπει η χρονική περίοδος των 3 χρόνων που έθεσε το ΥΠΑΝ να μειωθεί, «διότι δεν νοείται να έρθουμε πάλι το καλοκαίρι και να λέμε ότι έχουμε αίθουσες φούρνους».   

«Εμείς σαν Σύνδεσμοι είχαμε συναντήσεις με την ΑΗΚ για να διαβεβαιωθούμε ότι το φορτίο σηκώνει τα κλιματιστικά και πράγματι τα σηκώνει. Δεν καταλαβαίνω που βρίσκεται το λάθος, αν είναι οικονομικό πράγματι το πρόβλημα στην τοποθέτηση άμεσα των κλιματιστικών, διότι η ΑΗΚ είναι έτοιμη αν πάνε οι αιτήσεις να τις τρέξει και να ξεκινήσει να προχωρά την τοποθέτηση», ανέφερε.   

«Έχει συνδέσμους που προτίθενται από μόνοι τους να τα βάλουν και είπαμε αφού υπάρχουν σύνδεσμοι που προτίθεται να τα βάλουν ας έρθει το κράτος να αναλάβει την αναβάθμιση του δικτύου του συγκεκριμένου σχολείου», πρόσθεσε.   

Περιμένουν, συνέχισε, τους συνδέσμους να συνεισφέρουν.   

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας είπε ότι οι Σύνδεσμοι Γονέων προσπαθούν από μόνοι τους να κάνουν ότι μπορούν.   

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, διερωτήθηκε αν έχουν δει τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας σε ότι αφορά την τοποθέτηση κλιματιστικών κατά επαρχία πόσα σχολεία περιλαμβάνονται. «Αν τελειώσουμε στα 10 χρόνια εγώ θα είμαι ευτυχής», είπε.   

«Με αυτούς τους ρυθμούς υπάρχει περίπτωση όχι σε τρία, σε 10 χρόνια να τελειώσουμε; Λέτε για επίσπευση. Και εγώ συμφωνώ, αλλά το βασικό ζήτημα αυτή την στιγμή είναι να ελεγχθεί το Υπουργείο κατά πόσο επί του πρακτέου είναι εφικτό να τοποθετηθούν με βάση τα δικά τους χρονοδιαγράμματα τα κλιματιστικά. Έχουν βάλει 7,8 σχολεία στην κάθε Επαρχία, εκ των οποίων στη δημοτική εκπαίδευση 4 σχολεία, άντε με την πίεση να γίνουν 8», συμπλήρωσε.   

Κάμερες   

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, αναφέρθηκε και στο θέμα των καμερών σε συνάρτηση με πιο μικρά σχολεία, ως τρόπο αντιμετώπισης και της βίας και παραβατικότητας.   

Η θέση τους, είπε ο κ. Ιωάννου, είναι πιο μικρά σχολεία, για έλεγχο της βίας και παραβατικότητας.   

«Τώρα μιλάμε για σχολεία μεγαθήρια, όπου γίνονται φωλιές για παραβατικότητα. Αυτό πρέπει να εξαλειφθεί», ανέφερε. Πρέπει, σημείωσε, «να έρθει το κράτος να ξεκινήσει να μικραίνει τα σχολεία και να έχουμε και την προστασία των σχολείων από την ίδια την γειτονιά με το να είναι ανοικτά τα σχολεία προς τον κόσμο, να μπορεί να αθλείται». Πρέπει, πρόσθεσε, «να έρθουμε όμως να αναπτύξουμε και τους χώρους άθλησης των σχολείων». «Εμείς είμαστε έτοιμοι και ζητήσαμε και συνάντηση με τον ΚΟΑ, ούτως ώστε να έρθουμε να διορθώσουμε τα γήπεδα μας , να μπορεί και η γειτονιά να προσέχει το ίδιο το σχολείο», σημείωσε.      

Σημείωσε ότι θεωρούν πως πρέπει να γίνουν πιο αυστηρά τα μέτρα όσον αφορά την τιμωρία εκείνων που συλλαμβάνονται για τέτοια περιστατικά.   

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, είπε ότι ως ΔΗΣΥ ετοιμάζουν πρόταση για το συγκεκριμένο θέμα και θα προνοεί αυστηρές ποινές.   

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, ανέφερε ότι οι βανδαλισμοί αυξάνονται, σημειώνοντας ότι τα 50 σχολεία που είχαν τα περισσότερα περιστατικά, δεν ξέρουν αν ήταν στοχευμένα.   

«Κάψαμε 12 σχολεία το 2024», συμπλήρωσε.   

Θέσεις οργανωμένων Γονέων και Επιτροπής Παιδείας κινούνται στο ίδιο πλαίσιο  

Σε δηλώσεις του μετά την συνάντηση ο κ. Ιωάννου εξέφρασε την ικανοποίηση της συνομοσπονδίας για την πρόσκληση της Επιτροπής Παιδείας να συζητήσουν θέματα που τους αφορούν.   

«Δείχνουν ότι οι θέσεις μας κινούνται στο ίδιο πλαίσιο μαζί με της Επιτροπής Παιδείας. Θέλουμε να αλλάξουμε θέματα όσον αφορούν τα Δημοτικά Σχολεία, ειδικά το θέμα το κτιριακό, αλλά και το θέμα της προσέλευσης, που όπως μας εξήγησε ο κ. Μυλωνάς δεν μας βρίσκει αντίθετους, όμως θέλουμε να ξεκαθαρίσει το θέμα της προσέλευσης το πρωί, ούτε ώστε να διασφαλίζονται ότι τα παιδιά στα σπίτια θα έχουν κάποιον να τα προσέχει και να μεταφέρει στα σχολεία», πρόσθεσε.       

Κατά τη συνάντηση, είπε, συζήτησαν και το θέμα των κλιματιστικών και των καμερών, καθώς επίσης και το θέμα της παραβατικότητας, τα οποία τους ανησυχούν ιδιαίτερα, «γιατί αρκετά κονδύλια φεύγουν από το κράτος για τις ζημιές που γίνονται στα σχολεία μας, κάτι το οποίο θεωρούμε ότι θα μειωθεί με το χτιστούν μικρά σχολεία, τα σχολεία της γειτονιάς, τα οποία θα προστατεύονται από την ίδια την γειτονιά».   

«Πρέπει οπωσδήποτε να γίνει ανάπτυξη των χώρων άθλησης στα σχολεία, ούτως ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται από την γειτονιά», συμπλήρωσε.   

Όσον αφορά τα κλιματιστικά, ο κ. Ιωάννου είπε πως πρέπει να γίνει επίσπευση, «για να μην φτάσουμε στο θέμα να καθυστερήσουμε και να πάμε σε βάθος δεκαετίας, όπως μας αναφέρθηκε ότι μπορεί να γίνει».     

Κατά τη συνάντηση, συνέχισε, έθεσαν και το θέμα της παρουσίας τους κατά τις συνεδρίες των Σχολικών Εφορειών, ούτως ώστε να τους κοινοποιείται ο προϋπολογισμός για τα σχολεία.   

Σημείωσε ότι έθεσαν και άλλα θέματα ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, τα οποία θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, σε βάθος χρόνου.   

Αναφορικά με τα προαιρετικά ολοήμερα σχολεία, ο κ. Ιωάννου είπε ότι η θέση τους είναι πως τα ολοήμερα πρέπει να έρθουν κάτω από την προστασία του Υπουργείου, το οποίο να αναλαμβάνει το κόστος και την λειτουργία τους σε ότι αφορά την σίτιση.   

«Ο σκοπός του Υπουργείου είναι η επέκταση του ολοήμερου μέχρι το 2028, όμως θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει σε σωστή βάση, να προστεθούν μαθήματα πέραν του να χρησιμοποιούνται τα σχολεία ως χώροι στάθμευσης και να αξιοποιείται ο χρόνος τους δημιουργικά. Αυτό μπορεί να λυθεί φυσικά με το ωράριο που θέλει να περάσει η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, κάτι που θα δούμε στην πορεία», κατέληξε.     

Στο μεταξύ, η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ο Πρόεδρος και μέλη της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, υποδέχθηκαν και συνομίλησαν στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής, με παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Δασούπολης.   

Τα παιδιά είχαν ετοιμάσει ποιήματα, τα οποία μελοποίησαν με τις δασκάλες τους, και τα οποία παρουσίασαν, γεμίζοντας με μελωδίες και όμορφες παιδικές φωνές, την αίθουσα της Ολομέλειας.  

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:  

Philenews: Θετικοί οι γονείς στην αλλαγή ωραρίου των Δημοτικών Σχολείων 

Επιπλέον, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:  

Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση των πιο πάνω νομοσχεδίων σκοπός των οποίων είναι: 

  1. η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στην προσφορά από το Πανεπιστήμιο Κύπρου προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε άλλη γλώσσα από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας και διαπανεπιστημιακών προγραμμάτων σπουδών, 
  2. η ρύθμιση της προσφοράς προπτυχιακών προγραμμάτων σε άλλες γλώσσες από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας και 
  3. η διαδικασία καθορισμού και αναθεώρησης ύψους διδάκτρων προπτυχιακών προγραμμάτων.

Διευκρινίσεις ζητούν Βουλευτές από Υπουργείο και πανεπιστήμια για ξενόγλωσσα προγράμματα  

Τις πτυχές του νομοσχεδίου για τα ξενόγλωσσα προγράμματα στα δημόσια πανεπιστήμια ανέλυσε την Τετάρτη η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού. Επεσήμανε ότι στόχος είναι η διεθνοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης στην Κύπρο.   

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, έθεσε εκ μέρους της Επιτροπής ερωτήματα σχετικά με το νομοσχέδιο, ζητώντας διευκρινίσεις, μεταξύ άλλων, για τη βιωσιμότητα, τη λειτουργία και τη χρηματοδότηση των ξενόγλωσσων προγραμμάτων.   

Βουλευτές της Επιτροπής δήλωσαν ότι θα αναμένουν τις γραπτές απαντήσεις από το Υπουργείο Παιδείας και τα πανεπιστήμια προκειμένου να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα πριν λάβουν τις τελικές τους αποφάσεις.   

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, η κ. Μιχαηλίδου είπε, μεταξύ άλλων, ότι το νομοσχέδιο είναι ξεκάθαρο και στοχεύει στη διεθνοποίηση της ανώτερης εκπαίδευσης, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, στην ανάπτυξη της ερευνητικής δραστηριότητας, στη δημιουργία ευκαιριών εργοδότησης και στην προσέλκυση ξένων φοιτητών, ενώ διαβεβαίωσε ότι τα προγράμματα θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα και δεν θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.   

Μετά το πέρας της συνεδρία της Επιτροπής, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι «για εμάς είναι αδιανόητο το 2025 να συζητάμε ακόμα κατά πόσον πρέπει να προσφέρουν ή όχι και τα δημόσια μας πανεπιστήμια προπτυχιακά προγράμματα σε άλλες γλώσσες».   

Συνεπώς, συνέχισε, στο πλαίσιο της στρατηγικής της Κυβέρνησης, η οποία δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα, για την αναβάθμιση και τη βελτίωση της ανώτερης εκπαίδευσης στον τόπο μας και σε πλήρη συνάρτηση με τον στόχο για τη διεθνοποίηση της ανώτερης εκπαίδευσης «έχουμε καταθέσει εδώ και μήνες το συγκεκριμένο νομοσχέδιο».   

Η κ. Μιχαηλίδου επανέλαβε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο στοχεύει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, στην ανάπτυξη της ερευνητικής υποδομής και στο άνοιγμα και των δημόσιων πανεπιστήμιων στον τομέα των προπτυχιακών προγραμμάτων. «Μιλάμε πολύ συγκεκριμένα για στοχευμένα προγράμματα  πολύ μικρό αριθμό προγραμμάτων προπτυχιακών σε άλλες γλώσσες, έτσι ώστε και να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές, αλλά και να δώσουμε ευκαιρίες στους δικούς μας», σημείωσε.   

Υπενθύμισε ότι το νομοσχέδιο προβλέπει αυτοχρηματοδοτουμένα προγράμματα και επομένως δεν επηρεάζει τον κρατικό προϋπολογισμό. Εξήγησε ότι προβλέπεται συγκεκριμένη μέθοδος εισδοχής, και επομένως αυτό δεν επηρεάζει με κανέναν τρόπο τις παγκύπριες εξετάσεις ή τα υφιστάμενα προγράμματα.   

Παράλληλα, η κ. Μιχαηλίδου ξεκαθάρισε ότι εάν οποιοσδήποτε από δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο, από το εξωτερικό ή την Κύπρο, επιθυμεί να σπουδάσει δωρεάν στα δημόσια πανεπιστήμια, υπάρχει μόνο ένας τρόπος, και αυτός είναι οι παγκύπριες εξετάσεις.   

Συμπλήρωσε ότι ανησυχίες που έχουν αναφερθεί για το δημόσιο σχολείο και την ελληνική γλώσσα δεν μπορούν να συνδέονται με το συγκεκριμένο θέμα, σημειώνοντας ότι «δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η προσφορά προπτυχιακών προγραμμάτων σε άλλες γλώσσες αποτελεί επιχείρημα για τον οποιοδήποτε να μιλήσει για  κίνδυνο της ελληνικής γλώσσας».   

Αντίθετα, συνέχισε, «ως Υπουργείο Παιδείας έχουμε θέσει την καλλιέργεια και τη βελτίωση της ελληνικής γλώσσας από την προσχολική εκπαίδευση και σε όλο το φάσμα της σχολικής εκπαίδευσης ως βασικό μας στόχο».   

Ερωτηθείσα για το ποιες σχολές και ποια προγράμματα αφορά η συζήτηση για τα ξενόγλωσσα προγράμματα, η Υπουργός είπε ότι αφορά το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ.   

Υπέδειξε ότι έχουν ήδη κάνει τις μελέτες τους τα πανεπιστήμια και γνωρίζουν ακριβώς τα στοιχεία που απαιτούνται, λέγοντας ότι «έχει ακουστεί, για παράδειγμα, η αρχαιολογία, όπου έρχονται φοιτητές από άλλες χώρες και θέλουν να παραμείνουν στην Κύπρο, να δουλέψουν στην Κύπρο, να κάνουν την έρευνά τους στην Κύπρο και η γλώσσα είναι πρόβλημα. Ένα παράδειγμα είναι αυτό».   

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής έθεσε κατά τη συνεδρία σειρά ερωτημάτων προς το Υπουργείο Παιδείας και τα δημόσια πανεπιστήμια σχετικά με το νομοσχέδιο για τη λειτουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων.   

Τα ερωτήματα που έθεσε ο κ. Μυλωνάς αφορούσαν, μεταξύ άλλων, τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των αγγλόγλωσσων προγραμμάτων, το αν θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα ή θα λαμβάνουν χρηματοδότηση από άλλους πόρους (εκτός από τα δίδακτρα), ποιες σχολές/τμήματα θα προσφέρουν αυτά τα προγράμματα, ποιο θα είναι το ύψος των διδάκτρων, με βάση τους υπολογισμούς, και από ποιες χώρες υπάρχει ζήτηση για τα υπό αναφορά προγράμματα.   

Επίσης, ρώτησε κατά πόσον θα προσληφθούν επιπλέον καθηγητές και για το εάν έγινε ανάλυση του εκτιμώμενου κόστους ή/και ένας προκαταρκτικός προϋπολογισμός. Διερωτήθηκε ακόμη για το κατά πόσον έγινε μια εξέταση των κοινωνικών επιπτώσεων (στέγαση, ενοίκια) σε περίπτωση που υπάρξει ενδιαφέρον από φοιτητές. Ακόμη, αναφέρθηκε και στο ενδεχόμενο μη βιωσιμότητας των εν λόγω προγραμμάτων και για το εάν υπάρχει πρόθεση από το Υπουργείο Παιδείας να τα χρηματοδοτήσει.   

Τέλος, ο κ. Μυλωνάς ζήτησε να αποσταλούν στην Επιτροπή οι προϋπολογισμοί και οι οικονομικές καταστάσεις των υφιστάμενων αυτοχρηματοδοτημένων μεταπτυχιακών ξενόγλωσσων προγραμμάτων που ήδη λειτουργούν στα δημόσια πανεπιστήμια.   

Τόσο ο κ. Μυλωνάς όσο και Βουλευτές της Επιτροπής ζήτησαν να δοθούν σαφείς και γραπτές απαντήσεις τόσο από το Υπουργείο Παιδείας όσο και από τα Πανεπιστήμια, προκειμένου να έχουν τη συνολική εικόνα της κατάστασης και να πάρουν τις κατάλληλες αποφάσεις.   

Εκπρόσωποι των ιδιωτικών πανεπιστημίων ανέφεραν ότι συμφωνούν με τη διεθνοποίηση των δημοσίων πανεπιστημίων, επεσήμαναν όμως ότι θα πρέπει να τεθούν οι σωστές ασφαλιστικές δικλείδες.   

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, είπε ότι το νομοσχέδιο δεν βρίσκει σύμφωνη τη Συνομοσπονδία.   

Δεν θα μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων στα ελληνόφωνα προγράμματα, λέει ο Πρύτανης ΠΚ    

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Τάσος Χριστοφίδης, είπε μετά το πέρας της Επιτροπής ότι «για μια ακόμη φορά έχουμε ακούσει τα ίδια επιχειρήματα εναντίον της προσφοράς ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από τα δημόσια πανεπιστήμια”. Επιχειρήματα, που όπως είπε, ακούγονται εδώ και 8 χρόνια κατά καιρούς στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Παιδείας. «Έκκλησή μας είναι επιτέλους το θέμα αυτό να πάει στην Ολομέλεια», πρόσθεσε.   

Επεσήμανε ότι είναι αδιανόητο όταν όλα τα ξένα πανεπιστήμια προσφέρουν ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών να γίνεται συζήτηση αν τα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου πρέπει ή δεν πρέπει να προσφέρουν ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών.   

Πρόσφατα, συνέχισε, η Βουλή έδωσε άδεια για τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Κύπρο, υποδεικνύοντας ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια που θα έρθουν στην Κύπρο θα προσφέρουν αγγλόγλωσσα προγράμματα και θα δημιουργηθεί το παράδοξο φαινόμενο, τα ξένα δημόσια πανεπιστήμια μιας άλλης χώρας -έστω και αν αυτή είναι η Ελλάδα- να μπορούν να προσφέρουν ξενόγλωσσα προγράμματα και τα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου δεν θα μπορούν.   

Ανέφερε ότι θα πρέπει να παραμεριστούν οι διάφορες αιτιάσεις που ακούγονται όπως ότι η προσφορά των ξενόγλωσσων θα υποβαθμίσει το δημόσιο σχολείο. «Αν είναι υποβαθμισμένο το δημόσιο σχολείο, ας ψάξουμε αλλού τους λόγους», σημείωσε.   

Σε ερώτηση για το πώς θα γίνεται η εισδοχή στα ξενόγλωσσα προγράμματα -εφόσον εγκριθεί η νομοθεσία – ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι με βάση το προσχέδιο κανονισμών που έχει καταθέσει το Υπουργείο η εισδοχή στα προγράμματα αυτά θα γίνεται με βάση διεθνείς εξετάσεις. Επίσης, συνέχισε, τα τμήματα των πανεπιστημίων μπορεί να θεσπίσουν επιπλέον κριτήρια ή επιπλέον εξετάσεις.   

Σε ερώτηση για το εάν είναι γνωστά ποια προγράμματα ενδέχεται να προσφερθούν, ο κ. Χριστοφίδης απάντησε «όχι, διότι ακόμη δεν μπορούμε να ξέρουμε ποιοι είναι οι όροι κάτω από τους οποίους θα προσφερθούν τέτοια προγράμματα, αλλά σίγουρα δεν θα προσφερθούν πολλά».   

Ο κ. Χριστοφίδης ξεκαθάρισε ότι δεν θα μειωθεί ο αριθμός εισακτέων στα ελληνόγλωσσα προγράμματα, ενώ πρόσθεσε ακόμη ότι «στόχος είναι να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές, αλλά παράλληλα δεν θα πρέπει να κλείσουμε την πόρτα και σε παιδιά των ιδιωτικών σχολείων που θα θέλουν να φοιτήσουν στο δημόσιο πανεπιστήμιο».   

Δηλώσεις Βουλευτών   

Μετά το πέρας της συνεδρία της Επιτροπής, ο κ. Μυλωνάς είπε ότι τοποθετήθηκαν για άλλη μια φορά όλες οι πλευρές με την Υπουργό Παιδείας να υπερασπίζεται το νομοσχέδιο και να ζητά την επίσπευση της διαδικασίας προκειμένου να οδηγηθεί στην Ολομέλεια.   

«Εμείς θα περιμένουμε να μας απαντήσουν και η Επιτροπή είναι έτοιμη, θα προωθήσει αμέσως μόλις πάρει τις απαντήσεις – εάν και εφόσον τις λάβει – στην Ολομέλεια», είπε ο κ. Μυλωνάς. Σημείωσε ότι θα πρέπει να υπάρξουν ασφαλιστικές δικλείδες για την παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων «και όταν έχουμε τις τελικές απαντήσεις, θα προχωρήσουμε».   

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, δήλωσε ότι η εισαγωγή ξενόγλωσσων προγραμμάτων στα δημόσια πανεπιστήμια είναι θέση αρχής για τον ΔΗΣΥ. Πρόσθεσε ότι η διεθνοποίηση είναι αναγκαία πολιτική για την ανώτερη εκπαίδευση στην Κύπρο, έτσι ώστε η Κύπρος να καταστεί ένα διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο.   

Υπέδειξε ότι σήμερα τέθηκαν έντονα ορισμένα ερωτήματα από τους γονείς, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης, αλλά και ερωτήματα που έχουν τεθεί από τον ΔΗΣΥ όπως η μελέτη βιωσιμότητας για το αναπτυξιακό πρόγραμμα των πανεπιστημίων, όπως και τα έξοδα λειτουργίας με το πραγματικό κόστος με βάση τις τρέχουσες, λειτουργικές, διαχειριστικές και κεφαλαιουχικές δαπάνες του πανεπιστημίου που αφορούν το κάθε πρόγραμμα.   

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, είπε ότι η διεθνοποίηση μπορεί να επέλθει μόνο εάν ακολουθηθούν επιτυχημένα μοντέλα της Ευρώπης, όπως το σκανδιναβικό μοντέλο, το μοντέλο της Γερμανίας και της Γαλλίας.   

Ο κ. Χριστοφίδης συμπλήρωσε ότι η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας, με τις προϋποθέσεις που θέτει θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα υποδεικνύοντας ότι «αυτό το οποίο θα συμβεί θα είναι να έχουμε παιδιά που θα μπαίνουν σε κλάδους που έχουν ζήτηση, όπως η ιατρική, η νομική ή η πολυτεχνική σχολή με πολύ υψηλές βαθμολογίες και άλλοι που θα μπαίνουν από την Κύπρο και πάλι επειδή έχουν λεφτά».   

«Η δική μας η προσέγγιση, που κατατέθηκε δια προτάσεων νόμου ενισχύει την αυτονομία των πανεπιστημίων και δίδει την ευκαιρία να γίνει μια ουσιαστική επένδυση», είπε. Δήλωσε ακόμη ότι υπάρχουν εντονότατες αντιδράσεις από κοινωνικούς φορείς, τους οποίους, όπως ανέφερε ο κ. Χριστοφίδης, «το Υπουργείο Παιδείας προς το παρόν αγνοεί».   

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι «τα δημόσια μας πανεπιστήμια και θα πρέπει να διεθνοποιούνται και να διευρύνονται και να αναπτύσσονται, πάντα όμως μέσα στο πλαίσιο της στρατηγικής του Υπουργείου Παιδείας για τη διεύρυνση και διεθνοποίηση των δημοσίων πανεπιστημίων».   

Την ίδια ώρα, συνέχισε, ακούγοντας όλους τους φορείς, τους γονείς, τους μαθητές, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, τους Πρυτάνεις των πανεπιστημίων αλλά και την Υπουργό, «θέτουμε αρκετά ερωτήματα και θα διαμορφώσουμε τη θέση μας αναλόγως των απαντήσεων που θα πάρουμε».   

Ο κ. Τρυφωνίδης είπε, μεταξύ άλλων, ότι ζητήθηκε να παρουσιαστεί η μελέτη βιωσιμότητας αυτών των προγραμμάτων, ποια θα είναι τα όρια της αυτοχρηματοδότησης και σε ποιες σχολές θα προσφέρονται αγγλόφωνα προγράμματα.   

Ο ανεξάρτητος Βουλευτής, Ανδρέας Θεμιστοκλέους, είπε ότι το νομοσχέδιο για τα ξενόγλωσσα προγράμματα είναι «μια μεγάλη απάτη», σημειώνοντας ότι «δεν πρόκειται να έρθουν φοιτητές από άλλους τόπους, από άλλες χώρες για να σπουδάσουν στην αγγλική στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στο ΤΕΠΑΚ».   

Επεσήμανε ότι οι παγκύπριες εξετάσεις είναι, ίσως, το μοναδικό μέτρο αξιοκρατίας για εισαγωγή στα δημόσια πανεπιστήμια, λέγοντας ότι «αντί να μπαίνουν στα πανεπιστήμια οι φοιτητές, σύμφωνα με την κατάταξη τους στις παγκύπριες, όπως προτείνεται σήμερα από την Υπουργό, θα μπαίνουν από τους καθηγητές στα τμήματα του Πανεπιστημίου».   

Ανέφερε ότι εάν εγκριθεί το εν λόγω νομοσχέδιο το δημόσιο σχολείο θα υποσκαφθεί και πολλοί ιδιοκτήτες αγγλόφωνων σχολείων «θα ανεμίζουν την νομοθεσία προς άγραν πελατών».  

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Philenews: Πόλεμος για τα αγγλόφωνα προγράμματα στα πανεπιστήμια: Μοιρασμένοι οι εμπλεκόμενοι – Τελική μάχη στην Ολομέλεια της Βουλής  

Philenews: Λάβρος ο πρόεδρος των Γονέων κατά των αγγλόφωνων προγραμμάτων – Προμηνύεται έντονη η συνεδρία της επ. Παιδείας  

Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι η προσθήκη της αγγλικής γλώσσας στις γλώσσες διδασκαλίας.  

Η Επιτροπή τοποθέτησε για λήψη τελικής απόφασης το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού του Τεχνολογικού Πανεπιστήμιου Κύπρου.  

Η Επιτροπή τοποθέτησε για λήψη τελικής απόφασης το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η έγκριση του προϋπολογισμού της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.  

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Υπερψήφιση προϋπολογισμών και πλαφόν σε συσκευασίες νερού

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συνεδρία της στις 6 Φεβρουαρίου 2025, υπερψήφισε ομόφωνα τους προϋπολογισμούς οργανισμών δημοσίου δικαίου για το 2025. Συγκεκριμένα υπερψηφίστηκαν οι προϋπολογισμοί του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, του Ταμείου ΑΠΕ και του ΣΕΕΕ. Επιπλέον, υπερψήφισε την επιβολή πλαφόν σε συσκευασίες νερού σε συγκεκριμένα σημεία, την αύξηση ποινών για περιορισμό

Εσωτερικών

Θετικοί οι Βουλευτές για αυτόματη εγγραφή, προβληματισμοί για ψήφο στα 17

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 06/02/2025, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:  Ο περί της Εικοστής Τροποποίησης του Συντάγματος Νόμος (Αρ. 1) του 2025  Ο περί Αρχείου Πληθυσμού (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2025  Ο περί Εκλογής (Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2025  Ο περί Εκλογής Μελών της