Θέμα στελέχωσης Υφυπουργείου Μετανάστευσης και συνεργασίας με Αστυνομία

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 12/10/2023, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Ιδρύσεως Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και για Συναφή Θέματα Νόμος του 2023

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η ίδρυση Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου για τη χάραξη και εφαρμογή ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη μετανάστευση και το άσυλο.

Θέμα στελέχωσης Υφυπουργείου Μετανάστευσης και συνεργασίας με Αστυνομία

Ξεκίνησε η συζήτηση επί του νομοσχεδίου για την ίδρυση Υφυπουργείου Μετανάστευσης στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών. Κατά τη συζήτηση αναπτύχθηκε προβληματισμός από πλευράς και των Βουλευτών, αλλά και συνδικαλιστικών οργανώσεων, σχετικά με την επαρκή και κατάλληλη στελέχωση του Υφυπουργείου, καθώς και αναφορικά με τη θεσμοθέτηση της συνεργασίας  μεταξύ της Αστυνομίας και του Υφυπουργείου.

Όσοι τοποθετήθηκαν ενώπιον της Επιτροπής, μεταξύ των οποίων η Αστυνομία, η Νομική Υπηρεσία, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, το Υφυπουργείο Πρόνοιας, το Υπουργείο Εξωτερικών, το Υπουργείο Οικονομικών και το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και η Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την προώθηση της σύστασης του Υφυπουργείου, όπως έκανε και το σύνολο των Βουλευτών.

Παρουσιάζοντας τις βασικές παραμέτρους του νομοσχεδίου, ο Υπουργός Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Ιωάννου, ανέφερε κατά τη συνεδρίαση ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου είναι πολύ σημαντική για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του μεταναστευτικού και υπογράμμισε την ανάγκη ίδρυσής του, παρά τη συγκρατημένη αισιοδοξία που εμπνέει το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες υπάρχει θετικό ισοζύγιο αφίξεων και αναχωρήσεων παράτυπων μεταναστών, με μείωση κατά 50% στις αφίξεις παράτυπων μεταναστών.

Στόχος, όπως είπε ο κ. Ιωάννου, είναι η αποτελεσματικότερη διαχείριση παραμέτρων που αφορούν στη μεταναστευτική και το άσυλο και ταυτόχρονα η προστασία των νόμιμων δικαιούχων. Μεταξύ των θεμάτων που θα χειρίζεται το Υφυπουργείο, όπως είπε ο Υπουργός, είναι η αποκοπή παράτυπων ροών, η επίσπευση διαδικασιών εξέτασης αιτήσεων ασύλου, η πάταξη της αδήλωτης εργασίας, η βελτίωση των συνθηκών στα κέντρα υποδοχής, η ένταξη των μόνιμα διαμενόντων από τρίτες χώρες και η εφαρμογή πολιτικών επιστροφής υπηκόων τρίτων χωρών, οι οποίοι δεν διατηρούν δικαίωμα παραμονής στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Ο κ. Ιωάννου σημείωσε ότι στο νομοσχέδιο για τη σύσταση του Υφυπουργείου, προβλέπεται διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων του Τμήματος Πληθυσμού και Μετανάστευσης. Αναφέρθηκε, ακόμα, ότι η Υπηρεσία Ασύλου και το Τμήμα Μετανάστευσης, μεταφέρονται στο νέο Υφυπουργείο, ενώ στο Υφυπουργείο Πρόνοιας παραμένουν θέματα παραχώρησης ειδικών συνθηκών διαμονής, η διαχείριση κέντρων υποδοχής για αιτητές ασύλου και η διαχείριση υποδομών φιλοξενίας.

Εξάλλου, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ο κ. Ιωάννου σημείωσε ότι υλοποιείται στην πράξη μία προεκλογική δέσμευση του Προέδρου Χριστοδουλίδη με την κατάθεση του νομοσχεδίου αυτού. Πρόσθεσε ότι «θα έχει ουσιαστικά και πρακτικά οφέλη στη διαχείριση του μεγάλου προβλήματος μεταναστευτικού» και ότι «η συστέγαση υπηρεσιών σε ένα Υφυπουργείο θα έχει πολλαπλά οφέλη όσον αφορά τον προγραμματισμό, τον συντονισμό, την εποπτεία των Τμημάτων, άρα θα υπάρχουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα στα ήδη πολύ καλά αποτελέσματα που υπάρχουν τους τελευταίους έξι μήνες».

Σε ερώτηση για το πως θα προσδιοριστεί η σχέση της Αστυνομίας με το Υφυπουργείο, ο Υπουργός απάντησε ότι η αρχική εισήγηση ήταν να αποσπαστεί η Υπηρεσία Αλλοδαπών και Μετανάστευσης (ΥΑΜ) στο υφυπουργείο και ότι η Νομική Υπηρεσία, κατόπιν εισήγησης της Αστυνομίας, που ήταν αντίθετη σε αυτό, υιοθέτησε την άποψη της Αστυνομίας. «Το δεύτερο σενάριο ήταν να πάμε σε ένα μνημόνιο συνεργασίας με την Αστυνομία και ταυτόχρονα όμως θα προχωρήσουμε συν τω χρόνω να γίνει ένας επιχειρησιακό βραχίονας του Υφυπουργείου που θα αναλάβει τα καθήκοντα της ΥΑΜ», κάτι το οποίο θα μπορέσει να γίνει σε 1-2 χρόνια, όπως εξήγησε ο Υπουργός.

Σε ερώτηση κατά πόσο θα μπορέσει να διασφαλιστεί η συμμετοχή της Αστυνομίας στα ζητήματα που χειρίζεται το Υφυπουργείο μέσω μνημονίου, είπε ότι αυτή είναι μόνη υπηρεσία που δεν θα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του Υφυπουργείου, σημειώνοντας ότι «αυτή είναι η νομική άποψη που υπάρχει από το Σύνταγμα».

«Στην παρούσα φάση υπάρχει μία αγαστή συνεργασία με την ΥΑΜ και θέλω να δώσω τα εύσημα μου στη δουλειά που επιτελείται», είπε ο Υπουργός, προσθέτοντας ότι «για να έχουμε τις επιστροφές που έχουμε, σημαντικό ρόλο έχει και η Αστυνομία μέσω της ΥΑΜ». Κατέληξε ότι μέσω του μνημονίου θα υπάρχει το πλαίσιο της συνεργασίας, «ώστε να μην εναπόκειται μόνο στην καλή θέληση του Υπουργού ή του αρχηγού της ΥΑΜ για να υπάρχει μία συνεργασία, αλλά να καθορίζονται στο μνημόνιο οι αρμοδιότητες της ΥΑΜ».

Αναφορικά με ερώτηση που δέχθηκε από Βουλευτές σχετικά με την εκπροσώπηση της Κύπρου στην ΕΕ για θέματα μετανάστευσης, σημείωσε ότι αυτή θα είναι αρμοδιότητα του Υφυπουργού Μετανάστευσης. 

Επιφυλάξεις ως προς τη νομιμότητα των αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών εξέφρασε κατά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, ο οποίος είπε ότι θα ζητηθούν γνωματεύσεις από τη Νομική Υπηρεσία σχετικά με το κατά πόσο συμβαδίζει με το Σύνταγμα η λειτουργία των Υφυπουργείων και ο ρόλος των Υφυπουργών γενικότερα.

Παρατηρήσεις που αφορούν σε θέματα ένταξης και ικανοποιητικής στελέχωσης του Υφυπουργείου, διατύπωσε στη συνεδρίαση η εκπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας για του Πρόσφυγες. Είπε ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί η επάρκεια προσωπικού και να είναι ξεκάθαρα τα θέματα της αρμοδιότητας του Υφυπουργείου. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα σε θέματα συναρμοδιότητας με το Υπουργείο Παιδείας για προγράμματα ένταξης παιδιών αιτητών ασύλου και προσφύγων και έθεσε το ζήτημα για το πως θα τύχουν διαχείρισης. Κατόπιν και ερώτησης από τον Πρόεδρο της Επιτροπής, ο Υπουργός διευκρίνισε ότι θα θέματα αυτά θα καλύπτονται με μνημόνιο συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας.

Παρατηρήσεις σχετικά με τις πρόνοιες για στελέχωση του Υφυπουργείου διατυπώθηκαν από πλευράς συνδικαλιστικών οργανώσεων. Συγκεκριμένα, η εκπρόσωπος της ΠΑΣΥΔΥ υπογράμμισε την ανάγκη να στελεχωθεί το νέο Υφυπουργείο με μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό, σημειώνοντας ότι σήμερα στην Υπηρεσία Ασύλου, η οποία θα μεταφερθεί στο Υφυπουργείο, εργάζονται κατά πλειοψηφία άτομα με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Ο εκπρόσωπος του κλάδου, πρόσθεσε ότι δε θεωρούν σωστό να αποδυναμωθεί μία υπηρεσία για να δημιουργηθεί το Υφυπουργείο.

Από πλευράς της συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ, ο Νίκος Λοϊζίδης, έκανε λόγο για ασάφειες και κενά στο νομοσχέδιο, όσον αφορά τα θέματα στελέχωσης. Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, πάντως, ο κ. Λοϊζίδης εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι αναγνωρίστηκε από τους Βουλευτές η αξία της μόνιμης παρουσίας της αστυνομίας στο Υφυπουργείο, όπως είπε. Σε ερώτηση κατά πόσο η συντεχνία αντιτίθεται στην πρόταση αυτή, ο ίδιος πρότεινε να διπλασιαστεί ο αριθμός των προσλήψεων, για να μπορεί να υπάρχει μόνιμο προσωπικό της Αστυνομίας στο Υφυπουργείο.

Εκ μέρους της Κίνησης Ισότητας Στήριξης Αντιρατσισμού (ΚΙΣΑ), ο Δώρος Πολυκάρπου ανέφερε ότι είναι καλοδεχούμενη η προσπάθεια δημιουργίας μηχανισμού για την καλύτερη διαχείριση του μεταναστευτικού. Μεταξύ των παρατηρήσεων που διατύπωσε στη συνεδρίαση, ανέφερε ότι δεν έγινε καμία μελέτη, οικονομική ή ακαδημαϊκή, για το κατά πόσο θα μπορέσει να λειτουργήσει το Υφυπουργείο Μετανάστευσης, όπως επίσης και ότι δεν δόθηκε επαρκής χρόνος για ανταλλαγή απόψεων και μελέτη του νομοσχεδίου.

Δηλώσεις Βουλευτών

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, σημείωσε στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ότι είχε από καιρό διαπιστωθεί η απουσία συνολικής πολιτικής που να ασχολείται με τη «διαδικασία πρώτης υποδοχής, ταχείας εξέτασης αιτήσεων, τη διαδικασία νόμιμης επιστροφής όλων όσοι δεν δικαιούνται να παραμείνουν στη Δημοκρατία και την πολύ σημαντική διαδικασία ομαλής ένταξης στην κυπριακή κοινωνία εκείνων, που είναι και η μειοψηφία με βάση τα στατιστικά στοιχεία που δικαιούνται να παραμείνουν στην Κυπριακή Δημοκρατία». Στο πλαίσιο αυτό, είπε ότι η Επιτροπή έχει προτεραιοποιήσει τη δημιουργία του Υφυπουργείου Μετανάστευσης και ανέφερε «το νομοσχέδιο θα πάρει την πορεία του με την αίσθηση του επείγοντος».

Αναφερόμενος σε επιμέρους σοβαρές πτυχές που θα πρέπει να εξεταστούν, είπε ότι από το κυβερνητικό νομοσχέδιο απουσιάζει συνολικά η πτυχή της ένταξης. Είπε ακόμα ότι υπάρχουν «γκρίζες ζώνες» σε ό,τι αφορά τον ρόλο της Αστυνομίας αλλά και τον ρόλο των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας. «Εν γένει υπάρχει μία ασάφεια ως προς τις οριζόντιες πολιτικές που πρέπει να εφαρμόζονται», σημείωσε ο κ. Δαμιανού.

Αναφέρθηκε, ακολούθως, σε επιφυλάξεις για τη νομιμότητα της σύστασης Υφυπουργείων, οι οποίες εκφράζονται εδώ και χρόνια, όπως είπε, σχεδόν από το σύνολο των μελών του Κοινοβουλίου. «Επειδή κατά διαστήματα έχει γίνει επίκληση γνωματεύσεων της Νομικής Υπηρεσίας εμείς ζητήσαμε σήμερα να κατατεθούν αυτές οι γνωματεύσεις, διότι η αμιγώς νομική μας άποψη είναι ότι με τον τρόπο που εφαρμόζονται οι ξεχωριστές νομοθεσίες για τα Υφυπουργεία, με τον τρόπο που δρουν οι αρμόδιοι και συναρμόδιοι Υφυπουργοί, δεν τηρείται ούτε το γράμμα ούτε το πνεύμα του νόμου, αλλά πόσω μάλλον το ίδιο το γράμμα του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας», είπε.

«Τουλάχιστον ως κοινοβουλευτική ομάδα του ΑΚΕΛ δεν μπορούμε να αποδεχθούμε ρυθμίσεις που να βρίσκονται έξω από το γράμμα και το πνεύμα του Συντάγματος», κατέληξε ο κ. Δαμιανού.

«Ως ΔΗΣΥ συμφωνούμε με την υλοποίηση της διαχρονικής προσπάθειας που έχει γίνει για τη δημιουργία του Υφυπουργείου Μετανάστευσης», ανέφερε σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο Βουλευτής Νίκος Σύκας. Πρόσθεσε ότι «υπάρχουν αρκετά θέματα που πρέπει συζητηθούν και να διευκρινιστούν έχοντας κατά νου ότι το Υφυπουργείο Μετανάστευσης διαφέρει κατά πολύ με τις αρμοδιότητες άλλων Υφυπουργείων, λόγω της ζεύξης των διαφόρων τμημάτων, είτε λόγω της ευαισθησίας, είτε λόγω της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των δράσεων μας».

«Αντιλαμβάνεστε ότι θα πρέπει να είμαστε και λελογισμένοι και σοβαροί, ώστε αυτό που λέμε αποτελεσματικότητα, ταχύτητα και γρήγορα αντανακλαστικά, να μπορούν να είναι εφαρμόσιμα στον ουσιώδη χρόνο που χρειάζεται για να λύσουμε το μεταναστευτικό», πρόσθεσε.

Ο κ. Σύκας είπε ότι ο ΔΗΣΥ στην κατ’ άρθρο συζήτηση θα τοποθετηθεί σε θέματα δομής, ένταξης υπηρεσιών κάτω από το Υφυπουργείο και τα μνημόνια συναντίληψης. Διευκρίνισε ότι «το μνημόνιο συναντίληψης θα πρέπει να δημιουργεί συνθήκες άμεσης και αποτελεσματικής δράσης και σε σχέση με την Αστυνομία και σε σχέση με τα συναφή Υπουργεία», κατέληξε.

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου, ανέφερε στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ότι υπάρχει αναγκαιότητα όλα τα αρμόδια Υπουργεία και υπηρεσίες να έχουν μεταξύ τους συνεννόηση και συναντίληψη, ως προς την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού και εξέφρασε την ικανοποίησή του για την παρουσίαση του νομοσχεδίου, λέγοντας ότι το ΕΛΑΜ είναι θετικό στην ψήφισή του.

«Η πολιτική μας θέση είναι ότι, όχι μόνο θα πρέπει να συνεχιστεί, αλλά να ενταθεί η πολιτική της αποτροπής νέων ροών, αλλά και η συνέχιση και ένταση της απέλασης όσων βρίσκονται παράνομα στην πατρίδα μας», πρόσθεσε.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το αν πρόκειται να αναλάβει το Υφυπουργείο το ΕΛΑΜ, απάντησε ότι δεν έχουν γίνει συζητήσεις, αλλά εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι πολλά από όσα εφαρμόστηκαν για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, ήταν θέσεις του ΕΛΑΜ.

Ο Πρόεδρος και Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, χαιρέτισε την κατάθεση του νομοσχεδίου στις δηλώσεις του, λέγοντας ότι η σύσταση του Υφυπουργείου «θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στην όσο το δυνατόν καλύτερη και γρηγορότερη διαχείριση ενός σημαντικού προβλήματος που αντιμετωπίζει όχι μόνο η δική μας πατρίδα, αλλά και άλλες μεσογειακές χώρες, που είναι το μεταναστευτικό».

«Εκτιμούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό το περιεχόμενο του νομοσχεδίου στη βάση της σύνθεσης να είναι σωστό, να είναι πλήρες για να μπορεί να έχει και την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση», πρόσθεσε. Ως πιο κρίσιμο και κομβικό σημείο ανέδειξε τα θέματα που έχουν σχέση με τη διοίκηση και την επιχειρησιακή ικανότητα των μονάδων οι οποίες θα ενταχθούν στο Υφυπουργείο, για να μπορέσουν να συμβάλλουν στην αποτελεσματική εκτέλεση και ολοκλήρωση του έργου του.

Την ικανοποίησή του για την παρουσίαση του νομοσχεδίου εξέφρασε στις δηλώσεις του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, σημειώνοντας ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για αντιμετώπιση του μεταναστευτικού.

«Ως παράταξη έχουμε κάποιες ενστάσεις και ενδοιασμούς όσον αφορά το θέμα της Αστυνομίας», είπε. «Είμαστε ανοιχτοί να ακούσουμε και αυτό θα γίνει στην κατ’ άρθρο συζήτηση, την αιτιολόγηση από πλευράς Νομικής Υπηρεσίας», πρόσθεσε, λέγοντας ότι είναι υπό διαμόρφωση η θέση της ΔΗΠΑ. «Όμως πιστεύω ότι από πλευράς της παραγωγικότητας θα ήταν ορθότερο να ήταν και η Αστυνομία υπαγόμενη στο Υφυπουργείο», σημείωσε.

«Κατά τα άλλα θεωρούμε ότι η αντιμετώπιση του θέματος του μεταναστευτικού από την κυβέρνηση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ήδη έχουμε έχουν αυξηθεί οι έλεγχοι των αιτήσεων σε μεγάλο βαθμό, καθώς επίσης έχει ανατραπεί τον ισοζύγιο εισερχόμενων εξερχόμενων», εκφράζοντας την ευχή αυτό να συνεχιστεί «για να φτάσουμε στα επίπεδα άλλων χωρών», και να υπάρχει και ανάλογή συμπαράσταση.

Η Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, υπογράμμισε κατά τη συνεδρίαση το ζήτημα της στελέχωσης της υπηρεσία ασύλου κυρίως με προσωπικό αορίστου και ορισμένου χρόνου, ενώ το ζήτημα της επαρκούς στελέχωσης του Υφυπουργείου έθεσε στη συνεδρίαση και ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Ανοίγει η συζήτηση για υφυπουργείο μετανάστευσης 

Stockwatch: Επιφυλάξεις κομμάτων για υφυπουργείο Μετανάστευσης 

Ο περί Αρχείου Πληθυσμού (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Αρχείου Πληθυσμού Νόμου ώστε να εκσυγχρονιστεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο αναφορικά με τα προσόντα και τα κριτήρια πολιτογράφησης, καθώς και για την ενίσχυση του ελέγχου και της δέουσας έρευνας από το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού.

Η Επιτροπή αποφάσισε όπως συνεχίσει την εξέταση σε επόμενη συνεδρία

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:

Υποχώρηση υπεδάφους στην κοινότητα Πισσουρίου

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη συνεχιζόμενη υποχώρηση του υπεδάφους στην κοινότητα Πισσουρίου.

Έξωση για 25 κατοικίες στο Πισσούρι λόγω εδάφους, άσκηση εκκένωσης τον Νοέμβριο

Για 25 κατοικίες που βρίσκονται στην περιοχή Λίμνες στην κοινότητα Πισσουρίου, έχουν ήδη εκδοθεί διατάγματα έξωσης, καθώς έχουν κριθεί ακατάλληλες, λόγω της υποχώρησης του εδάφους, όπως ανέφερε στη Βουλή ο Πρόεδρος του Κοινοτικού Συμβουλίου Πισσουρίου, Λάζαρος Λαζάρου. Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Εσωτερικών ανέφερε ότι αποφασίστηκε η απομάκρυνση υπόγειων υδάτων και λυμάτων από την περιοχή, μέχρι να ολοκληρωθούν συνολικές μελέτες, για τις οποίες δόθηκε διορία έξι μηνών.

Ο κ. Λαζάρου συμμετείχε στη συνεδρίαση μαζί με τον Έπαρχο Λεμεσού, τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Εσωτερικών, τον Διευθυντή του Τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης, προκειμένου να ενημερωθούν οι Βουλευτές για τα μέτρα που λαμβάνονται στην επηρεαζόμενη περιοχή της κοινότητας, καθώς τα έργα που είχαν σχεδιαστεί έχουν σταματήσει εδώ και 18 μήνες.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε στη συνεδρίαση ο Διευθυντής του Τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης, Χριστόδουλος Χατζηγεωργίου, από τις τελευταίες μελέτες που έχουν γίνει στην περιοχή Λίμνες, φαίνεται ότι το πρόβλημα είναι σοβαρότερο από ό,τι είχε εκτιμηθεί αρχικά, όταν είχαν εκπονηθεί και οι πρώτες μελέτες για έργα.

Ανέφερε ότι κατά τις τελευταίες γεωτρήσεις εντοπίστηκε γύψος σε βάθος 60 μέτρων, ενώ στα 100 μέτρα διαπιστώθηκε ότι υπήρχε κενό, γεγονός που αυξάνει τις ανησυχίες ότι πρόκειται για εκτεταμένο φαινόμενο, όπως είπε. Ο στόχος του Τμήματος, πρόσθεσε, είναι να συλλέξει όλες τις αναγκαίες γεωλογικές πληροφορίες εντός του χρονοδιαγράμματος των έξι μηνών που έχει τεθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών για την προώθηση των έργων.

Όπως εξήγησε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, Ελίκκος Ηλία, ενώπιον της Επιτροπής, η περίοδος των έξι μηνών αποσκοπεί στο να διαφανεί κατά πόσο μπορεί να προχωρήσει η β’ φάση των έργων που είχαν σχεδιαστεί για την περιοχή, ή κατά πόσο θα χρειαστεί να γίνουν διαφορετικά έργα. Σημείωσε ότι το γεωλογικό φαινόμενο που επηρεάζει την εν λόγω συνοικία στο Πισσούρι, εξελίσσεται διαφορετικά από αυτό που είχε εκτιμηθεί παλαιότερα, αφού εντοπίστηκε και δεύτερη προβληματική περιοχή.

Υπενθύμισε ότι για τη λήψη σχετικών αποφάσεων έχει συσταθεί διυπουργική επιτροπή, υπό την προεδρία του Υπουργού Γεωργίας. Ξεκαθάρισε, όμως, ότι δε θα προχωρήσει η β’ φάση των έργων, αν προηγουμένως δεν μελετηθούν τα νέα δεδομένα που ισχύουν. Απαντώντας και σε ερωτήσεις Βουλευτών, σημείωσε ότι αν προχωρήσει η β’ φάση των έργων, τότε ενδεχομένως να υπάρξει και διασπάθιση δημοσίου χρήματος, εφόσον το έργο δεν είναι ικανό να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.

Ο κ. Ηλία ενημέρωσε ότι στο μεταξύ η Επαρχιακή Διοίκηση καταγράφει την κατάσταση των κατοικιών που βρίσκονται στην περιοχή, προσθέτοντας ότι υπάρχουν και σχέδια για αποζημιώσεις των επηρεαζόμενων κατοίκων. Υπογράμμισε, επίσης, ότι δεν δίνεται καμία άδεια για ανέγερση κτιρίων στις Λίμνες. Ενημέρωσε, ακόμα, ότι τον Νοέμβριο έχει προγραμματιστεί να γίνει άσκηση με την Πολιτική Άμυνα, δοκιμάζοντας το σχέδιο εκκένωσης σε περίπτωση έκτακτης κατάστασης μετά από σεισμό ή πλημμύρα.

Ο εκπρόσωπος της Πολιτικής Άμυνας Λεμεσού, Γιώργος Νικολάου, ανέφερε στη συνεδρίαση ότι υπάρχει ήδη ένα σχέδιο εκκένωσης της περιοχής, μέσω του δρόμου που οδηγεί από την περιοχή Λίμνες προς την παραλιακή περιοχή της κοινότητας Πισσουρίου, καθώς η έξοδος προς το γήπεδο, από την περιοχή Καψάλια, έχει αποκοπεί εδώ και χρόνια. Σημείωσε, επίσης ότι έχει ανατεθεί σε Υπηρεσίες Εξωτερικής Προστασίας και Πρόληψης η εκπόνηση σχεδίου εκκένωσης που να αφορά όλη την κοινότητα.

Ο Πρόεδρος της Κοινότητας, Λάζαρος Λαζάρου, σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ανέφερε ότι μετά από πρόσφατη συνάντηση, αποφασίστηκε να γίνουν διατρήσεις για την απομάκρυνση υπόγειων υδάτων, όπως επίσης και απομάκρυνση λυμάτων από την περιοχή. Εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι γίνονται κάποιες κινήσεις, υπογράμμισε, όμως, ότι αυτό δε σημαίνει ότι επιλύθηκε το πρόβλημα.

«Έχουμε δει ότι κατανοούν το επείγον της υπόθεσης μας, έχουν θέσει κάποια έργα άμεσης δράσης και γι’ αυτό είχαμε εκφράσει και την ικανοποίησή μας στην Επιτροπή, ότι επιτέλους κάποιοι πήραν το μήνυμα του επείγοντος και ξεκινούν, όχι με τα μεγάλα έργα, αλλά έστω με βοηθητικά έργα αποστράγγισης, απομάκρυνσης λυμάτων και νέου σημείου παρακολούθησης του προβλήματος», είπε ο κ. Λαζάρου. Πρόσθεσε ακόμα ότι, αν και κάθε μέρα που περνάει είναι πολύ σημαντική για την κοινότητα, έγινε δεκτό ότι το εξάμηνο διάστημα για περαιτέρω μελέτες μπορεί να είναι αναπόφευκτο.

Ο κ. Λαζάρου υπογράμμισε την ανάγκη στήριξης των ανθρώπων που έχασαν τις κατοικίες τους και πήραν διάταγμα έξωσης. «Αυτοί οι άνθρωποι, όποια λύση για να δοθεί, θα είναι πάντα χωρίς σπίτι», είπε και επεσήμανε ότι αυτούς θα πρέπει να στηρίξει το κράτος.

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ανέφερε ότι υπάρχουν 25 κατοικίες που έχουν πάρει διάταγμα έξωσης, που είναι κατεστραμμένες και δεν έχουν επιστροφή ενώ άλλες τόσες μπορεί να έχουν την ίδια τύχη, εφόσον δεν γίνουν έργα.

Σε ερώτηση για τις ενέργειες του Κοινοτικού Συμβουλίου για στήριξη των κατοίκων αυτών και σχετικά με την παραχώρηση αδειών για ανέγερση κατοικιών στην περιοχή, είπε ότι η έκδοση αδειών δεν είναι αρμοδιότητα της Κοινότητας. Όσον αφορά τη στήριξη των κατοίκων, είπε ότι επανειλημμένα έχει ζητήσει από το κράτος βοήθεια. Σημείωσε ότι «τα κυβερνητικά τμήματα, για να αποφύγουν τις ευθύνες, για πάρα πολλά χρόνια έλεγαν ότι έφταιγαν οι αρχιτέκτονες και οι μηχανικοί, ενώ φάνηκε ότι είναι μία φυσική καταστροφή».

Πρόσθεσε ότι όταν παρουσιάστηκαν προβλήματα στις πρώτες τρεις κατοικίες, το Κοινοτικό Συμβούλιο είχε αποφασίσει να επιδοτεί το ενοίκιο των τριών οικογενειών που επηρεάστηκαν, όμως μετά από ένα εξάμηνο το κράτος ζήτησε να σταματήσει αυτή η επιδότηση, καθώς δεν είναι αρμοδιότητά τους αυτή.

Σε ερώτηση για το πόσοι κάτοικοι θα επηρεαστούν σε περίπτωση απόφασης για απομάκρυνση των κατοίκων από την περιοχή, είπε ότι δε θα υποδείξει τον τρόπο λύσης το Κοινοτικό Συμβούλιο, αλλά οι ειδικοί. Επανέλαβε ότι έγνοια του Συμβουλίου είναι να βοηθηθούν οι άνθρωποι της περιοχής.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, σε δηλώσεις μετά τη συνεδρίαση ανέφερε ότι επί της ουσίας, ακόμα δεν έχει γίνει κάτι το οποίο να καθησυχάζει τις ανησυχίες των κατοίκων και να αντιμετωπίζει το πρόβλημα είτε εν όλω ή εν μέρει. Διαβεβαίωσε ότι η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί το ζήτημα και να ασκεί την αναγκαία πολιτική και θεσμική πίεση, υπογραμμίζοντας ότι «στα ζητήματα της προστασίας της ανθρώπινης ζωής και της περιουσίας των πολιτών δεν χωρεί καμία απολύτως έκπτωση».

«Την ίδια ώρα, στηρίζουμε τις προσπάθειες του Κοινοτικού Συμβουλίου για να εξασφαλίσει τα αναγκαία μέσα για να καλύψει ανάγκες, είτε υπό την μορφή αντισταθμιστικών μέτρων, είτε αποζημίωσης προς τους κατοίκους που εκ των πραγμάτων και λόγω των προβλημάτων υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Γιώργος Παπαδούρης, στις δηλώσεις του, σημείωσε ότι «δεν είναι λάθος πρακτική, όταν υπάρχουν κάποιες ενδιάμεσες αλλαγές, και υπάρχουν αυτή τη στιγμή μετά από μελέτες του υπεδάφους κάποιες αλλαγές, δεν είναι ντροπή να πεις ότι προτιμώ να προχωρήσω με καινούργια μελέτη και σε έξι μήνες να αποφασίσω κατά πόσο θα προχωρήσω με τη β’ φάση όπως είχε προγραμματιστεί ή αν θα έχω κάποιες διαφοροποιήσεις».

Αναφέρθηκε, επίσης, σε ερωτήματα που έθεσε στη συνεδρίαση η Ελεγκτική Υπηρεσία, περί ενδεχόμενης διασπάθισης δημοσίου χρήματος. Ο κ. Παπαδούρης σημείωσε ότι σίγουρα υπάρχει διασπάθιση σε αυτή την υπόθεση, υπογράμμισε όμως ότι το σημαντικό είναι ο στόχος της ανθρώπινης ζωής. Εξήγησε ότι ενδεχομένως σήμερα να έχει αυξηθεί το κόστος των έργων, σε σχέση με τα 33 εκατομμύρια που είχαν προβλεφθεί, λόγω της καθυστέρησης, πρόσθεσε όμως ότι πρέπει να προχωρήσουν τα έργα, με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν έγκαιρα, μελετημένα και σωστά, για να λύσουν ριζικά το πρόβλημα. Υπογράμμισε ότι πέρα από το κίνδυνο απώλειας ανθρώπινων ζωών, υπάρχει και το ζήτημα της βιωσιμότητας της περιοχής, που είναι οικονομικός πνεύμονας για την Επαρχία Λεμεσού.

Αναφέρθηκε και στην κοινωνική διάσταση του θέματος, αναφέροντας ότι οι άνθρωποι που έχουν απομακρυνθεί από τα σπίτια τους, παίρνουν επίδομα ενοικίου 2.500 ευρώ τον χρόνο, έθεσε όμως το ερώτημα πώς μπορεί το ποσό αυτό να εντιπροσωπεύσει μέτρα στήριξης, με δεδομένη την αύξηση ενοικίων, την ακρίβεια και την αύξηση των επιτοκίων για δάνεια. Είπε ότι κάλεσε το Υπουργείο Εσωτερικών να επανεξετάσει το ποσό, όπως επίσης να προχωρήσει και σε συνεννόηση με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από τα οποία ενδεχομένως έχουν λάβει στεγαστικά δάνεια όσοι επηρεάστηκαν από το πρόβλημα.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Λύσεις πρόσβασης στο ψηφιακό κράτος για όσους δυσκολεύονται

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Μη υλοποίηση εισηγήσεων Επιτρόπου Διοικήσεως από τις κρατικές υπηρεσίες Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η μη υλοποίηση των εισηγήσεων της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων από τις κρατικές υπηρεσίες,

Παιδείας

420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα για ναρκωτικά, πιεστικά χρονοδιαγράμματα για προϋπολογισμό ΤΕΠΑΚ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Παραβατικότητα και εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η παραβατικότητα και οι εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία, καθώς και η απουσία στήριξης θυτών και θυμάτων. 420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα