Θέληση για εκτός σύμβασης ολοκλήρωσης τερματικού, εξαίρεση από τέλη για 10 έτη καινοτόμων τεχνολογιών ενέργειας

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/06/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: 

Πορεία υλοποίησης τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου έλαβε ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector. 

Θέληση των μερών είναι και εκτός σύμβασης ολοκλήρωση του τερματικού λέει ο ΥΕΕΒ 

Υπάρχει μια θέληση των δύο συμβαλλόμενων μερών, ΕΤΥΦΑ και κινέζικης εταιρείας CPP Metron, να καταλήξουν σε κάτι διαφορετικό που θα αφορά ένα ορίζοντα ολοκλήρωσης του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αεριοποίησης του LNG, στο Βασιλικό «πιθανόν και εκτός της σύμβασης», ανέφερε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου, σε δηλώσεις μετά την κεκλεισμένων των θυρών συνεδρία της Επιτροπής Ενέργειας, η οποία εξέτασε το θέμα. 

«Όλες οι εναλλακτικές είναι στο τραπέζι» και είναι σε συζήτηση μεταξύ των συμβαλλομένων μερών, υπογράμμισε ο Υπουργός Ενέργειας. 

Ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «από τη μια υπάρχει μια σύμβαση για την οποία επιμένουμε ότι θα πρέπει να τηρηθεί από τα συμβαλλόμενα μέρη και από την άλλη υπάρχει μια θέληση των δύο μερών να καταλήξουν σε κάτι διαφορετικό αλλά αυτό θα εξαρτηθεί πάρα πολύ από τα δύο μέρη». 

«Το διαφορετικό είναι να υπάρξει ένας ορίζοντας ολοκλήρωσης του τερματικού, όχι κατ΄ ανάγκη στην σχέση την συγκεκριμένη η οποία προέρχεται από τη σύμβαση, πιθανόν να είναι και εκτός της σύμβασης», υπογράμμισε. 

Αναφορικά με την πλωτή μονάδα, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι αυτή «είναι συμπληρωμένη» και «είμαστε σε διαβούλευση με τον εργολάβο και με τον νηογνώμονα που θα δώσει την συγκεκριμένη πιστοποίηση και μπορεί το πλοίο να πλεύσει από την Κίνα προς το Βασιλικό, νοουμένου ότι υπάρχουν όλα τα έγγραφα και γίνουν όλες οι διευθετήσεις για τον απόπλου του πλοίου προς το Βασιλικό». 

Ανέφερε ότι οι πιστοποιήσεις θα δοθούν στο Βασιλικό και αφορούν τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου και την αεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου και πρόσθεσε πως η πρώτη μπορεί να δοθεί είτε στην Σανγκάη είτε στο Βασιλικό, αλλά για να δοθεί η δεύτερη πιστοποίηση «θα πρέπει να συνδεθεί το πλοίο με τερματικό για να δοκιμαστεί κάτω από συνθήκες τερματικού, δηλαδή να αεροποιήσει». 

Παρά το γεγονός ότι στην ημερήσια διάταξη της Επιτροπής ήταν η συζήτηση για την πορεία υλοποίησης του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αεροποίησης του στο Βασιλικό και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector, συζητήθηκε, λόγω χρόνου, μόνο το τερματικό και αποφασίστηκε να συνεχιστεί η συζήτηση και για τα δύο έργα στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής, την Τρίτη, 18 Ιουνίου. 

Ειδικότερα, για το τερματικό, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι είναι μια διαδικασία που ακολουθείται μεταξύ των συμβαλλομένων μερών σαν μέρος της σύμβασης, η οποία «βρίσκεται μπροστά μας», για κατασκευή και λειτουργία του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό και τα συμβαλλόμενα μέρη είναι η ΕΤΥΦΑ και η κοινοπραξία της οποίας ηγείται η κινέζικη εταιρεία CPP Metron. 

«Υπάρχουν αυτή την στιγμή διαβουλεύσεις και ελπίζουμε ότι εντός των ημερών θα μπορούμε να έχουμε μια τοποθέτηση η οποία θα δίνει τον ορίζοντα για το τι μέλλει γενέσθαι για το τερματικό», υπογράμμισε. 

Ο Υπουργός είπε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει πόσο θα διαρκέσουν αυτές οι διαβουλεύσεις καθώς «δεν είναι η πιο εύκολη διαπραγμάτευση που εξελίσσεται αυτή την στιγμή». 

Ο κ. Παπαναστασίου ζήτησε αναμονή για ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων μεταξύ ΕΤΥΦΑ και CPP και αφού έχουμε κάτι που να είναι ανακοινώσιμο, όπως είπε, «θα ενημερώσουμε τον κόσμο». 

Ερωτηθείς αν υπάρχει το ενδεχόμενο διακοπής του συμβολαίου με την κινέζικη εταιρεία, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «όλες οι εναλλακτικές είναι στο τραπέζι» και αυτό είναι σε συζήτηση μεταξύ των συμβαλλομένων μερών». 

«Είναι θέμα απόφασης των δύο μερών, κατά πόσο υπάρχει ορίζοντας μέσα από την σύμβαση και με την σχέση που τους συνδέει μέσα από την σύμβαση, ή μπορεί και να είναι εκτός της σύμβασης η οποιαδήποτε διευθέτηση», ανέφερε και σημείωσε πως στο τέλος της ημέρας ο στόχος είναι η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου τερματικού γιατί είναι ο πιο σημαντικός πυλώνας για τη μείωση του κόστους της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής». 

Σε ερώτηση αν γίνονται εργασίες στο τερματικό, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «γίνονται κάποιες εργασίες στο χερσαίο κομμάτι αλλά όχι με την ταχύτητα την οποία αναμέναμε», προσθέτοντας ότι «στην προβλήτα δεν γίνεται τίποτα και για το πλοίο γίνονται διαβουλεύσεις για συμπλήρωση των εγγράφων ώστε το πλοίο να μπορεί να αποπλεύσει». 

Κληθείς να σχολιάσει δημοσιεύματα για μη παραλαβή του πλοίου γιατί ζητούνται και άλλα χρήματα, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι έχει υπόψη τα δημοσιεύματα, προσθέτοντας ότι «όλα βρίσκονται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης». 

«Δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτε γιατί στο τέλος της ημέρας είναι σημαντικό το τερματικό όπως είναι σημαντικό και η φήμη της συγκεκριμένης εταιρείας η οποία συνδέεται άμεσα με την φήμη της χώρας από την οποία προέρχεται», πρόσθεσε. 

Σε ερώτηση αν συνδυάζονται πλοίο και τερματικό, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι αν έβαζε ποσοστά βαρύτητας, θα έβαζε 75% για τη σημασία του πλοίου, 15% στην προβλήματα και 10% στο χερσαίο τερματικό. 

Κληθείς να εκτιμήσει πότε μπορεί να αποπλεύσει το πλοίο, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι «έχουμε πάρει εσωτερικά την απόφαση, δηλαδή η ΕΤΥΦΑ, ότι θα πρέπει να γίνουν όλα εντός Ιουνίου – αν θα προχωρήσει η όλη διαδικασία που είναι σε διαβούλευση». 

Ερωτηθείς για τις εξελίξεις στο Διαιτητικό Δικαστήριο, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι εμείς επιμένουμε ότι «η διαιτησία θα πρέπει να διατηρηθεί» και «να ολοκληρωθεί», ανεξάρτητα «με οποιαδήποτε άλλη κατάληξη» θα υπάρξει σε σχέση με την σύμβαση. 

Αναφορικά με την Κυπριακή Δημοκρατία, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «είναι πολύ σημαντικός πυλώνας η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου τερματικού για μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο», προσθέτοντας ότι το τερματικό είναι ο «πρώτος πυλώνας», γιατί μέσα από αυτό το έργο, όπως είπε, «θα γίνει η εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου ώστε να μειωθεί το κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής». 

«Επειδή είναι το κομμάτι του ηλεκτρισμού στην Κύπρο το οποίο είναι πολύ ακριβό, σε συνδυασμό με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ο οποίος είναι ο δεύτερος πυλώνας, σε μία ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, θα μας δώσει το μίγμα το οποίο θα μπορεί να είναι χαμηλότερου κόστους, το οποίο να μετακυλιστεί στον καταναλωτή», πρόσθεσε. 

Σε σχέση με τον τρίτο πυλώνα, αυτόν της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι αυτό αφορά άλλα κομμάτια της ηλεκτρικής ενέργειας και το οποίο «είναι η σύνδεση της Κύπρου με την Ευρώπη με ένα άλλο πολύ μεγαλύτερο ηλεκτρικό δίκτυο, αλλά παράλληλα ο τερματισμός της απομόνωσης της Κύπρου όσον αφορά το θέμα ενέργεια που σχετίζεται πάρα πολύ με την ασφάλεια προμήθειας». 

Αναφορικά με την της ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι λόγω των πολλών ερωτήσεων που τέθηκαν από τους βουλευτές για το θέμα του χερσαίου τερματικού, αποφασίστηκε με πρόταση του Προέδρου της Επιτροπής, να πραγματοποιηθεί άλλη συνεδρία για συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος. 

Εξάλλου, σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε ότι «η κατάσταση είναι ιδιαίτερα σημαντική» και «θα πρέπει να επικρατήσει μια λογική όπου το έργο αυτό θα πρέπει να καταλήξει με βάση τους στόχους και της υφιστάμενης σύμβασης, καθώς και σε σχέση με το ότι το έργο αυτό κοστίζει καθημερινά στον Κύπριο καταναλωτή αλλά και στην κυπριακή οικονομία δεκάδες εκατομμύρια κάθε μήνα». 

Ανέφερε ότι είναι η αναγκαία να γίνει η προσέγγιση κόστους οφέλους και «πρέπει το συντομότερο να κλείσει αυτή η κατάσταση πραγμάτων ή οι όλες εκκρεμότητες». 

Ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι ζήτησαν τη σύσταση μιας εξεταστικής επιτροπής «για να διερευνήσει τα αίτια και τους λόγους για τους οποίους οδηγηθήκαμε σε αυτή την περιπέτεια». 

«Δεν μπορεί ο Κύπριος πολίτης να δεχθεί ένα τέτοιο βάρος ή πρόσθετες συνέπειες και κανείς να μην φταίει», ανέφερε και πρόσθεσε πως «κάποιοι φταίνε». 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Ο περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι: 

(α) η εξαίρεση, για περίοδο δέκα ετών, των εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών που συνεισφέρουν θετικά στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, από την καταβολή των χρεώσεων σύνδεσης με τα συστήματα διανομής και μεταφοράς και των χρεώσεων χρήσης των συστημάτων αυτών και  

(β) η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής να προβαίνει στη λήψη μέτρων για την προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον γεωργοκτηνοτροφικό τομέα γενικά και ειδικότερα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων από γεωργούς και κτηνοτρόφους σε μειονεκτούσες, καθόσον αφορά στο δίκτυο υδροδότησης, περιοχές με αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτροδότηση των υδραντλιών τους. 

Την εξαίρεση από τέλη για 10 έτη καινοτόμων τεχνολογιών ενέργειας συζήτησε η Επ. Ενέργειας 

Δύο προτάσεις νόμου, μία εκ των οποίων αφορά την εξαίρεση, για περίοδο δέκα ετών, των εγκαταστάσεων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών που συνεισφέρουν θετικά στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, από την καταβολή των χρεώσεων σύνδεσης με τα συστήματα διανομής και μεταφοράς και των χρεώσεων χρήσης των συστημάτων αυτών, συζήτησε την Τρίτη η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας. 

Η δεύτερη πρόταση αφορά την υποχρέωση της αρμόδιας αρχής να προβαίνει στη λήψη μέτρων για την προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον γεωργοκτηνοτροφικό τομέα γενικά και ειδικότερα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων από γεωργούς και κτηνοτρόφους σε μειονεκτούσες, καθόσον αφορά στο δίκτυο υδροδότησης, περιοχές με αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτροδότηση των υδραντλιών τους. 

Τις δύο προτάσεις νόμου κατέθεσε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ και Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννης. 

Σε δηλώσεις, μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι η μία πρόταση “έχει να κάνει με την απαλλαγή από το τέλος χρέωσης εκείνων των νέων τεχνολογιών που σκοπό έχουν να συνδράμουν στην αποθήκευση ενέργειας”. 

«Η αποθήκευση ενέργειας είναι προτεραιότητα, όμως δεν μπορούμε να μιλά για αποθήκευση ενέργειας στη βάση μπαταρίας, την οποία θα χαρακτήριζα ως άμεση τεχνολογία», είπε ο κ. Χατζηγιάννης. 

Ανέφερε ότι αναγκαίες είναι και εκείνες οι τεχνολογίες για αποθήκευση ενέργειας «που έχουν έμμεσο χαρακτήρα, όπως είναι η παραγωγή κάποιου άλλου υλικού όπως το υδρογόνο, του βιοαερίου και της υψομετρικής διαφοράς σε φράγματα νερού». 

«Όλες αυτές οι τεχνολογίες πρέπει να τύχουν μιας διαφορετικής προσέγγισης καθώς τις χρειαζόμαστε χθες», ανέφερε και πρόσθεσε πως «θα πρέπει με κάποιο τρόπο να έρθουμε αρωγή» προς αυτό τον στόχο. 

Ο κ. Χατζηγιάννης είπε ακόμη ότι «ενώ υπάρχει συμφωνία επί της αρχής, υπήρξε μια διαφορετική προσέγγιση ότι το κόστος αυτής της διευκόλυνσης θα πρέπει να καλυφθεί από το Ταμείο ΑΠΕ-ΕΞΕ».

«Εμείς λέμε ότι δεν μπορεί να επιβάλλεται τέλος χρήσης σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου η παραγόμενη ενέργεια δεν καταλήγει άμεσα στον τελικό καταναλωτή», πρόσθεσε. 

Ανέφερε επίσης ότι «όπως και στην περίπτωση της αρχής που ισχύει στη λειτουργία του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, όπου μόνο ο τελικός καταναλωτής πληρώνει ΦΠΑ, το ίδιο και στην περίπτωση της ενέργειας, τέλος χρήσης δικτύου θα πρέπει να πληρώνει μόνο ο τελικός καταναλωτής και όχι το ενδιάμεσο». 

Ανέφερε πως, μετά από κάποιες αλλαγές που θα γίνουν σε συνεννόηση με την εποπτική αρχή, θα γίνει κατά άρθρο συζήτηση, η οποία θα ολοκληρωθεί σε 15 μέρες, πάντοτε με τη σύμφωνη γνώμη όλων, με την ευχή να καταλήξει στην Ολομέλεια πριν το Καλοκαίρι για να γίνει νομοθεσία. 

Αναφορικά με δεύτερη πρόταση νόμου που κατέθεσε, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι «βάσει της πρότασης θα μπορούν οι γεωργοκτηνοτρόφοι, με άλφα προτεραιότητα, για σκοπούς ιδιοκατανάλωσης, να τυγχάνουν προτεραιότητας στη σύνδεση τους με το δίκτυο». 

Και σε αυτή την πρόταση, σύμφωνα με τον κ. Χατζηγιάννη, πάντοτε σε συνεννόηση με την εποπτική αρχή και τους άλλους φορείς «θα κάνουμε αλλαγές στο κείμενο και σε 15 μέρες θα τεθεί ενώπιον της Επιτροπής για ολοκλήρωση της κατά άρθρο συζήτησης, ώστε να καταλήξει στην Ολομέλεια για ψήφιση ή κατά ψήφιση». 

Ο περί της Ρύθμισης της Ίδρυσης και Λειτουργίας Ξενοδοχείων και Τουριστικών Καταλυμάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2022 και συναφείς Κανονισμοί     

Ο περί της Ίδρυσης και Λειτουργίας Επισκέψιμων Αγροκτημάτων Νόμος του 2022 

Ο περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Έργα (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η κατάταξη των τουριστικών κατασκηνώσεων σε τάξεις (ήτοι πολυτελείας, Α΄ τάξης, Β΄ τάξης και άνευ τάξης), η ρύθμιση της δημιουργίας και λειτουργίας των κατασκηνώσεων πολυτελείας τύπου «Glamping», η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της ίδρυσης και λειτουργίας επισκέψιμων αγροκτημάτων και η προσθήκη των κατασκηνώσεων πολυτελείας τύπου «Glamping» στα έργα για τα οποία απαιτείται η ετοιμασία Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Υποχρεωτική η περιβαλλοντική μελέτη για κατασκηνώσεις 

Ο περί της Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων καθώς και για τη Χορήγηση Πολυεδαφικών Αδειών για Επιγραμμικές Χρήσεις Μουσικών Έργων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η βελτίωση ρυθμίσεων αναφορικά με την επιβολή και είσπραξη των χρεώσεων από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και τις ανεξάρτητες οντότητες διαχείρισης και με την άσκηση εποπτείας και ελέγχων από την Αρχή Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων. 

Οι περί Ελεγχόμενων Ειδών (Ενδοενωσιακή Μεταφορά Προϊόντων Συνδεόμενων με τον Τομέα της Άμυνας) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η υιοθέτηση συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την ενδοενωσιακή μεταφορά προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Αποφάσεις Ολομέλειας

Πόθεν έσχες, προϋπ. €351.3 εκ., προαγωγές δημοσίου, Ταμείο Αλληλεγγύης και επίδομα τέκνου

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/07/2024, υπερψήφισε τις προτάσεις νόμου για το πόθεν έσχες, τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους €351.3 εκ., τη μείωση της βαρύτητας του κριτηρίου της ετήσιας υπηρεσιακής έκθεσης για προαγωγές στη δημόσια υπηρεσία, τις προτάσεις νόμου για ρυθμίσεις στο Ταμείο Αλληλεγγύης για τους κουρεμένους και την αύξηση του

Εσωτερικών

Αντιδράσεις στη Βουλή από Προέδρους ΕΟΑ για διάταγμα ΥΠΕΣ για πολεοδομικές άδειες

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 11/07/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Εκχώρηση πολεοδομικών εξουσιών και αρμοδιοτήτων στους ΕΟΑ Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η εκχώρηση πολεοδομικών εξουσιών και αρμοδιοτήτων του Υπουργού Εσωτερικών στους Επαρχιακούς Οργανισμούς Αυτοδιοίκησης δυνάμει διατάγματος. Αντιδράσεις στη Βουλή από Προέδρους ΕΟΑ για διάταγμα