Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 14/01/2025, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του πιο πάνω νομοσχεδίου σκοπός του οποίου είναι η παροχή εξουσίας στον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας να καθορίζει τις ανώτατες τιμές λιανικής πώλησης για βασικά προϊόντα διατροφής που διατίθενται από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης όπου εξ αντικειμένου δεν δύναται να αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός.
Στην τελική ευθεία το νομοσχέδιο για πλαφόν πώλησης εμφιαλωμένου νερού
Με αναθεωρημένο νομοσχέδιο και στην παρουσία του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Γιώργου Παπαναστασίου, συνεχίστηκε η συζήτηση στην Επιτροπή Εμπορίου για τον καθορισμό ανώτατης τιμής πώλησης του εμφιαλωμένου νερού σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης.
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο περιλαμβάνει όλες τις συσκευασίες εμφιαλωμένου νερού δηλαδή, των 330 ml, των 500 ml, των 750 ml και του ενός λίτρου. Κι ενώ έχει αποφασιστεί ο καθορισμός ενιαίας τιμής πώλησης για τις δομές που θα περιλαμβάνονται στο διάταγμα, παραμένουν ακόμα κάποια ζητήματα, όπως το πως θα καθορίζεται αυτή η ανώτατη τιμή στα σημεία πώλησης.
Ο Υπουργός Γιώργος Παπαναστασίου, ανέφερε στην Επιτροπή ότι σκοπός του Υπουργείου είναι να τοποθετηθεί με μια ενιαία τιμή στο διάταγμα για όλες τις δομές που θα συμπεριληφθούν, λαμβάνοντας υπόψη και τα συγκεκριμένα κόστη σε συγκεκριμένες δομές.
Σκοπός, όπως είπε, είναι να δοθεί ένα προϊόν στην αγορά με λογικό περιθώριο κέρδους για όλες τις δομές και παράλληλα να προστατεύεται ο καταναλωτής.
Ο Υπουργός ευχαρίστησε την Επιτροπή για την εποικοδομητική συζήτηση και ευχήθηκε να πάει το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια το συντομότερο, ώστε μέχρι την 1η Φεβρουαρίου να μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή το σχετικό διάταγμα, που θα δίνει το σωστό μήνυμα στους καταναλωτές κάτω από συνθήκες ακρίβειας.
Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο Υπουργός Ενέργειας, δήλωσε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα δεχτεί κάποιες τροποποιήσεις ακόμα, μετά από κάποιες επιπρόσθετες τοποθετήσεις βουλευτών, πριν από την κατ’ άρθρο συζήτηση.
Πρόσθεσε ότι στο νέο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται όλες οι συσκευασίες νερού, ύστερα από μελέτη που έγινε σε συγκεκριμένες συσκευασίες. Υπενθύμισε ότι απαίτηση του νομοσχεδίου είναι να υπάρχει επάρκεια νερού στο συγκεκριμένο σημείο πώλησης που να πωλείται με βάση την τιμή του διατάγματος και σημείωσε ότι κάθε δομή θα επιλέξει μια συσκευασία για να πωλείται στην τιμή του διατάγματος.
Η τιμή που θα ισχύει θα είναι ενιαία για όλες τις δομές που θα περιληφθούν στο διάταγμα, πρόσθεσε, και είπε ότι το Υπουργείο θα προσέξει ώστε να μην αυξάνεται με το διάταγμα η τιμή πώλησης σε κάποιες δομές.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, μιλώντας στην Επιτροπή είπε ότι με βάση τη συμφωνία που υπέγραψε το κράτος με τους διαχειριστές των αεροδρομίων, πάνω στο ακάθαρτο εισόδημα τα πρώτα 23 σεντ πηγαίνουν στα ταμεία του κράτους και διερωτήθηκε πως αυτό συγκρίνεται με το εύλογο κέρδος ενός περιπτέρου ή ενός γηπέδου. Έκανε λόγο για ακόμα ακόμα ένα νομοσχέδιο «φωτοβολίδα» χωρίς, όπως είπε, κανένα αποτέλεσμα και ανέφερε ότι στο τέλος θα κοστίζει περισσότερο στον καταναλωτή.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, μιλώντας στην Επιτροπή χαιρέτισε τη στάση του Υπουργού και τις αλλαγές που έγιναν για να προχωρήσει το νομοσχέδιο, ενώ έθεσε το ζήτημα της μεθοδολογίας καθορισμού του εύλογου κέρδους για τον υπολογισμό του πλαφόν αλλά και το κατά πόσο δημιουργείται πρόβλημα αν η τιμή είναι ενιαία για όλα τα κυπριακά νερά.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου, ο οποίος έθεσε παρόμοιους προβληματισμούς, σημείωσε επίσης ότι η μακρά συζήτηση για το θέμα συνέβαλε στο να υπάρχει μεγαλύτερη συναίνεση.
Ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης σε δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, είπε ότι υπήρξε μεγάλη συζήτηση για το πλαφόν στο νερό, λέγοντας ότι κατηγορήθηκε η Επιτροπή ότι καθυστερεί. Ωστόσο, όπως είπε, αν περνούσε το αρχικό νομοσχέδιο δεν θα είχαμε τις θετικές αλλαγές που έχουμε σήμερα. Ανέφερε ακόμα ότι θα γίνει για το θέμα ακόμα μια συνεδρία και θα οδηγηθεί σε 2-3 εβδομάδες στην Ολομέλεια.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Όλα ανοικτά για το πλαφόν στο νερό
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε να υπέχει ποινική ευθύνη πρόσωπο το οποίο συνάπτει συμφωνία, λαμβάνει απόφαση ή εφαρμόζει εναρμονισμένη πρακτική ή προβαίνει σε καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στην εγχώρια αγορά κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 3 ή 6 του εν λόγω νόμου ή του Άρθρου 101 ή 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αντίστοιχα.
Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι:
- η θέσπιση νομοθεσίας με σκοπό τη διαφάνεια και τη συγκρισιμότητα των τελών που επιβάλλονται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις για τους λογαριασμούς πληρωμών τους, την αλλαγή λογαριασμού πληρωμών εντός της Δημοκρατίας και τη διευκόλυνση του ανοίγματος λογαριασμού πληρωμών με βασικά χαρακτηριστικά για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις,
- Τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε να προβλεφθεί ότι οι συμβάσεις οι οποίες συνήφθησαν πριν από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος των καταργηθέντων με τη βασική νομοθεσία νόμων, εξετάζονται με τις διατάξεις της εν λόγω νομοθεσίας,
- Ενίσχυση της προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών οι οποίοι αποτελούν το ασθενέστερο μέρος τόσο κατά τη σύναψη συμβάσεων με πιστωτικά ιδρύματα όσο και γενικότερα στο πλαίσιο άσκησης των εργασιών των πιστωτικών ιδρυμάτων.
Ποινικοποίηση προσυνεννοήσεων και καταχρηστικές ρήτρες στην Επιτροπή Ενέργειας
Προτάσεις νόμου για ποινικοποίηση της παραβίασης του ανταγωνισμού, αλλά και για τις καταχρηστικές ρήτρες συζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού.
Ο εισηγητής της πρώτης πρότασης νόμου, Βουλευτής ΔΗΣΥ και Πρόεδρος της Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννη, ανέφερε σε δηλώσεις του ότι κατέθεσε πρόταση νόμου που ποινικοποιεί τις οποιεσδήποτε προσυνεννόησεις γίνονται στην αγορά.
Όπως είπε ο κ. Χατζηγιάννη, λόγω του ότι η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) σε αυτή τη χώρα είναι ένα διακοσμητικό στοιχείο και θεσμός αναποτελεσματικός για να διασφαλίζει απόλυτα και πλήρως τον ανταγωνισμό, η ποινικοποίηση των προσυνεννοήσεων ή ανάλογων συμπεριφορών είναι μονόδρομος.
Ο κ. Χατζηγιάννη είπε ότι στην Επιτροπή ολοκληρώθηκε η συζήτηση για τη συγκεκριμένη πρόταση νόμου και το θέμα θα τεθεί προς τελική τοποθέτηση σε επόμενη συνεδρία της Επιτροπής.
«Είναι ιδιαίτερα ανησυχητική η κατάσταση στη χώρα με τη μη λειτουργία του πραγματικού ανταγωνισμού. Δυστυχώς, όταν υπάρχει απουσία πολιτικής για τον ανταγωνισμό, όταν υπάρχει αναποτελεσματικότητα στη λειτουργία εκείνου του εποπτικού θεσμού, έχουμε την κατάσταση στην Κύπρο, όπου υπάρχουν καρτέλ, όπου υπάρχουν προσυνεννόησεις, όπου γίνονται αυτά τα οποία γίνονται με αδικαιολόγητους τρόπους», είπε.
Πρόσθεσε ότι αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την ακρίβεια, την εκμετάλλευση των καταναλωτών, αλλά και να πλήττεται το επαγγελματικό επιχειρείν της χώρας.
Έθεσε ως παράδειγμα υψηλές τιμές ηλεκτρισμού, τις τιμές στα μέσα μαζικής κυκλοφορίας, στα τραπεζικά συστήματα, τις ασφάλειες και αλλού. Πρόσθεσε ότι ο ανταγωνισμός είναι η υπέρτατη αρχή λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς, όπως και ο έλεγχος και η εποπτεία της σωστής λειτουργίας του ανταγωνισμού.
Ερωτηθείς σχετικά, ανέφερε ότι από πλευράς Νομικής Υπηρεσίας υπάρχουν 3-4 παρατηρήσεις που θα μελετηθούν, όχι με σκοπό να μην προχωρήσει η πρόταση νόμου, αλλά αντιθέτως να βελτιωθεί και να γίνει πιο αποδοτική.
Με βάση την πρόταση νόμου, ανέφερε, θα μπορεί οποιοσδήποτε να καταγγείλει στην αστυνομία παραβίαση του ανταγωνισμού για να την ερευνήσει, και αν θέλει η ΕΠΑ να κάνει και αυτή την έρευνά της θα μπορεί.
Οι ποινές, όπως είπε θα καθοριστούν στη συνέχεια.
Πρόταση νόμου για καταχρηστικές ρήτρες
Η Επιτροπή Ενέργειας συζήτησε επίσης πρόταση νόμου του Βουλευτή Στάυρου Παπαδούρη αναφορικά με τις καταχρηστικές ρήτρες
Μιλώντας μετά το πέρας της Επιτροπής, ο κ. Παπαδούρης είπε ότι ολοκληρώθηκε η συζήτηση, ωστόσο παραμένει μια μικρή έρευνα από τη Νομική Υπηρεσία.
Ο κ. Παπαδούρης σημείωσε ότι κατά την άποψή του η ευρωπαϊκή οδηγία 93/13 είναι το Α και το Ω όσον αφορά τις καταχρηστικές ρήτρες.
«Όταν δηλώνουμε ότι είμαστε πλήρως εναρμονισμένοι, νομίζω ή εθελοτυφλούμε εμείς ή παραπληροφορούμε κάποια ευρωπαϊκά όργανα. Για αυτό έγινε και αυτή η πρόταση νόμου», είπε.
Σημείωσε ότι είναι απαράδεκτο ότι υπάρχουν συμβάσεις ενεργές έξω στην αγορά, οι οποίες να περιέχουν μέσα καταχρηστικές ρήτρες και να εξαιρούνται από τον έλεγχο επειδή εμπίπτουν σε κάποια συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια.
Πρόσθεσε ότι η οδηγία 93/13 λέει ξεκάθαρα ότι εφόσον εντοπιστεί οποιαδήποτε σύμβαση, η οποία εμπεριέχει καταχρηστικές ρήτρες, υπάρχουν δύο επιλογές: ή αφαιρούνται αυτές οι ρήτρες και συνεχίζει να υφίσταται η σύμβαση με τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις μετά την αφαίρεση αυτών των ρητρών ή αφαιρούνται αυτές οι ρήτρες και αν τελικά δεν μπορεί να σταθεί η οποιαδήποτε σύμβαση απλά τερματίζεται.
Ο κ. Παπαδούρης είπε επίσης ότι είναι παράδοξο να υπάρχουν από τη μια αποφάσεις από πλευράς της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή που λένε ότι λόγω της εθνικής νομοθεσίας και τους περιορισμού των χρονικών πλαισίων δεν μπορούν να εξεταστούν αυτές οι συμβάσεις και τερματίζει τα παράπονα.
Από την άλλη, πρόσθεσε βγαίνου αποφάσεις του Γραφείου Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου για τις καταχρηστικές ρήτρες, αλλά δεν τις αποδέχονται οι πιστωτές και αναγκάζουν τους παραπονούμενους να προσφεύγουν στο δικαστήριο.
Ο κ. Παπαδούρης αναφέρθηκε σε απόφαση του Εφετείου τον περασμένο Δεκέμβριο, που καταρρίπτει την απόφαση του Πρωτόδικου Δικαστηρίου, βασιζόμενη στην οδηγία 93/13 που υπερισχύει την εθνικής νομοθεσίας. Αυτό πλέον αποτελεί προηγούμενο για άλλες υποθέσεις, όπως είπε.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Στο δρόμο για την Ολομέλεια προτάσεις για καταχρηστικές ρήτρες
Επιπλέον, η Επιτροπή προχώρησε στην επανεξέταση των ακόλουθων προτάσεων νόμου κατόπιν αναβολής της συζήτησης τους στην Ολομέλεια του Σώματος:
Η Επιτροπή επανεξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε στις περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται η έκδοση άδειας από την αρμόδια αρχή για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε γεωργική αποθήκη, δεξαμενή, θερμοκήπιο ή άλλο γεωργικό ή κτηνοτροφικό υποστατικό, για σκοπούς αυτοκατανάλωσης, η εν λόγω άδεια να θεωρείται εκδοθείσα, νοουμένου ότι πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις.
Η Επιτροπή επανεξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι ο εκσυγχρονισμός των διατάξεων του βασικού νόμου και ρύθμιση ορισμένων θεμάτων τα οποία χρήζουν καθορισμού για σκοπούς ομαλής λειτουργίας και διευκόλυνσης της λειτουργίας των μαρίνων.
Οι δύο πιο πάνω προτάσεις νόμου θα υποβληθούν στην Ολομέλεια του σώματος στις 16 Ιανουαρίου 2025.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ