Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 18/09/2024, εξέτασε το ακόλουθο θέμα και προτάσεις νόμου:
Σύστημα διορισμών στη δημόσια εκπαίδευση
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε το νέο σύστημα διορισμών στη δημόσια εκπαίδευση, τα προβλήματα και οι προοπτικές.
Ο περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η διατήρηση υπό προϋποθέσεις των πινάκων διοριστέων μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2027 αντί της πλήρους κατάργησής τους όπως προβλέπεται στην υφιστάμενη νομοθεσία.
Ο περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η απαγόρευση του τερματισμού των υπηρεσιών εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου για λόγους πλεονασμού.
Στις 25/9 ξεκινά ο διάλογος ΥΠΑΝ – αρμοδίων φορέων για καταλόγους εκπαιδευτικών
Από τις 25 Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσει διάλογος με όλους τους αρμόδιους φορείς σχετικά με θέματα που άπτονται των καταλόγων διοριστέων και διορισίμων, ο οποίος θα ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος του έτους, ανέφερε η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Μαρίνα Ιωάννου Χασάπη, στα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, η οποία συνήλθε την Τετάρτη.
Σε δηλώσεις τους μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής, οι Βουλευτές ανέφεραν ότι αναμένουν την έναρξη του διαλόγου καθώς και την έκβασή του, εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα είναι προς όφελος της εκπαίδευσης και των μαθητών.
Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, ανέφερε ότι στη συνεδρία της Επιτροπής ακούστηκαν όλες οι απόψεις από όλους τους οργανωμένους και τους νεοσύστατους συνδέσμους, προσθέτοντας ότι από τις 25 Σεπτεμβρίου και μετά Το Υπουργείο Παιδείας ξεκινά διαβούλευση και συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Απαντώντας σε ερώτηση, είπε ότι έχει διαπιστώσει πως υπάρχουν «πολλές και τεράστιες διαφωνίες, οι οποίες είναι έντονες», σημειώνοντας ότι υπάρχουν και συνδικαλιστικά ζητήματα, αλλά είναι κυρίως ουσίας όσον αφορά τον τρόπο που η κάθε πλευρά προσεγγίζει τα διάφορα θέματα που προκύπτουν.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ο κ. Μυλωνάς σημείωσε ότι τα κόμματα είναι σε διαβούλευση και με τις οργανώσεις των εκπαιδευτικών και με τους οργανωμένους γονείς «για να καταλήξουμε σε ένα πραγματικά πολύ δύσκολο θέμα».
Είπε ακόμη ότι τέθηκε και το θέμα της έλλειψης εκπαιδευτικών που θα περνούν τις εξετάσεις εάν καταργηθεί ο κατάλογος διοριστέων. Παράλληλα, εξέφρασε την πεποίθηση ότι μέσα από το διάλογο που θα ξεκινήσει θα δοθεί η ευκαιρία σε όλους να τοποθετηθούν με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο, καθώς και την ελπίδα «στο τέλος της ημέρας να δούμε το συμφέρον των παιδιών».
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, εξέφρασε την άποψη ότι ορθά ανοίγει αυτή τη στιγμή ο διάλογος, υπογραμμίζοντας ότι αυτός ο δημόσιος διάλογος πρέπει να κλείσει παραγωγικά «προς όφελος της ποιότητας της εκπαίδευσης και προς όφελος των παιδιών».
Ανέφερε επιπλέον ότι το σύστημα διορισμών στη δημόσια εκπαίδευση χρειάζεται βελτίωση σε αρκετούς τομείς, προσθέτοντας ότι ο ΔΗΣΥ ετοιμάζει τη δική του πρόταση για τη βελτίωση αυτού του συστήματος. «Θα αναμένουμε την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας, κατόπιν διαλόγου που θα ξεκινήσει στις 25 που Σεπτέμβρη, και θα τοποθετηθούμε και επί αυτής», κατέληξε.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, αναφερόμενος στις εξετάσεις για τον κατάλογο διορισίμων, σημείωσε ότι σε κάποια γνωστικά αντικείμενα έχουμε 90% επιτυχία και σε κάποια άλλα 7%, προσθέτοντας ότι «οι εξετάσεις σε πολλές περιπτώσεις κατακρεουργούν κυριολεκτικά ψυχολογικά και ηθικά τους υποψηφίους».
Όπως είπε, υπάρχουν διάφορα ζητήματα και προβλήματα τα οποία πρέπει να συζητηθούν και χρήζουν αντιμετώπισης. Το κύριο πρόβλημα, συνέχισε, είναι το γεγονός ότι η εκτελεστική εξουσία δεν έχει καμία θέση για αυτά τα ζητήματα.
«Υποσχέθηκαν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα ολοκληρώσουν τη συζήτηση και αναμένουμε την καθοριστική και κρίσιμη θέση της εκτελεστικής εξουσίας για αυτό το κορυφαίο ζήτημα».
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, ζήτησε από το Υπουργείο Παιδείας να φέρει στη Βουλή μια αξιολόγηση του έως τώρα ισχύοντος συστήματος «για να μπορούμε να το βελτιώσουμε και να το αναβαθμίσουμε, διότι μέλημά μας δεν είναι να προσληφθούν ή να μονιμοποιηθούν αριθμός εκπαιδευτικών, αλλά να διορίζονται οι καταλληλότεροι, είτε είναι νέοι, είτε μεγαλύτερης ηλικίας».
«Αναμένουμε να ξεκινήσει ο διάλογος από την Υπουργό Παιδείας εντός Σεπτεμβρίου για να έχουμε σύντομα τα αποτελέσματα αυτού του διαλόγου με όλους τους επηρεαζόμενους αλλά και το πώς απέδωσε το σύστημα έως αυτή τη στιγμή και πώς θα το εξελίξουμε για να έχουμε τους καλύτερους και ικανότερους εκπαιδευτικούς στα σχολεία μας», κατέληξε.
Στην Επ. Παιδείας το καθεστώς εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας συζήτησε την Τετάρτη επί της αρχής την απαγόρευση του τερματισμού των υπηρεσιών εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου για λόγους πλεονασμού, κατόπιν πρότασης νόμου που κατέθεσαν οι Βουλευτές του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, Αντρέας Καυκαλιάς και Χρίστος Χριστόφιας.
Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας της Επιτροπής, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, εξέφρασε την εκτίμηση ότι «η Κυβέρνηση κρύβεται και πάλι πίσω από θέματα συνταγματικότητας για να συνεχίσει να θυματοποιεί χιλιάδες εργαζομένους, οι οποίοι προσφέρουν στη δημόσια εκπαίδευση και είναι αυτή τη στιγμή εργαζόμενοι δεύτερης κατηγορίας, παρά τα βήματα που είχαν γίνει μετά την πρόταση νόμου που πάλι είχαμε καταθέσει πριν από 2-3 χρόνια».
Σε αυτό το σημείο, συνέχισε, η Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη παραμένει στη θέση της Κυβέρνησης Αναστασιάδη, συνεχίζοντας να διαφοροποιεί τη μεταχείριση μεταξύ των εργαζομένων αορίστου χρόνου του ευρύτερου δημόσιου τομέα και των εκπαιδευτικών αορίστου χρόνου.
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τους ακόλουθους κανονισμούς:
Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Διοικητικό Προσωπικό) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η επικαιροποίηση των προνοιών που αφορούν τον διορισμό επί δοκιμασία του διοικητικού προσωπικού, τη μονιμοποίησή του, τον τερματισμό της εργοδότησης κατά τη διάρκεια της περιόδου δοκιμασίας αυτού και την αφυπηρέτησή του.
Αποδεσμεύσεις Κονδυλίων
Η Επιτροπή εξέτασε τις αποδεσμεύσεις κονδυλίων προς τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου.
Η Επιτροπή Παιδείας σταύρωσε το κονδύλι για θέση Διοικητικού Δ/ντή της ΣΟΚ
Την Τετάρτη η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού συζήτησε τα σχέδια υπηρεσίας των δύο θέσεων του Καλλιτεχνικού Διευθυντή και του Διοικητικού Διευθυντή του Ιδρύματος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου (ΣΟΚ). Η Επιτροπή ψήφισε τη θέση και το σχέδιο υπηρεσίας του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, ενώ απέρριψε τη θέση του Διοικητικού Διευθυντή.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, δήλωσε ότι οι θέσεις προτάθηκαν από το Υφυπουργείο Πολιτισμού με την έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών, προσθέτοντας ότι αποφασίστηκε το σταύρωμα του κονδυλίου που αφορά τη θέση του Διοικητικού Διευθυντή.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, ανέφερε ότι ο ΔΗΣΥ έχει ταχθεί ενάντια στην έγκριση της θέσης Διοικητικού Διευθυντή, προσθέτοντας ότι «το ζήτημα πρέπει να προωθηθεί στη βάση της οπτικής που υιοθετούν οι συγκεκριμένες μελέτες, οι οποίες δυστυχώς έχουν παρακαμφθεί».
«Το Ίδρυμα Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου πρέπει να μελετήσει και τα σχετικά μοντέλα ανάλογων οργανισμών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αλλού», σημείωσε.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, δήλωσε ότι «θεωρούμε απαράδεκτο την ώρα που δεν υπάρχουν χρήματα για τους ανάπηρους, τους μονογονιούς, τις ευάλωτες ομάδες και πολλά σημαντικά έργα που θα πρέπει να γίνουν στον τόπο, να φέρνουμε και άλλες θέσεις διευθυντών στα διάφορα τμήματα και οργανισμούς του κράτους».
«Η οικονομική διαχείριση και ο έλεγχος της κρατικής ορχήστρας, ο οποίος πρέπει να γίνεται, μπορεί κάλλιστα να διενεργείται από τον προϊστάμενο των οικονομικών θεμάτων του Υφυπουργείου Πολιτισμού», είπε.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ