Στις 15/7 στη ΡΑΕΚ ο ΑΔΜΗΕ για τα νέα στοιχεία, είπε ο Πουλλικκάς στη Βουλή

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 09/07/2024, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: 

Πορεία υλοποίησης τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου έλαβε ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector. 

Στις 15/7 στη ΡΑΕΚ ο ΑΔΜΗΕ για τα νέα στοιχεία, είπε ο Πουλλικκάς στη Βουλή 

Την επόμενη Δευτέρα, 15 Ιουλίου, έχει κληθεί ο ΑΔΜΗΕ στη ΡΑΕΚ σε σχέση με τα νέα στοιχεία στη βάση των οποίων έχει ζητήσει αναθεώρηση της απόφασης του ρυθμιστή να μην επιτρέψει την χρέωση Κύπριων καταναλωτών πριν την υλοποίηση του έργου Great Sea Interconnector, όπως δήλωσε σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ Ανδρέας Πουλλικκάς. 

Ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου ανέφερε μεταξύ άλλων κατά τη διάρκεια της συνεδρίας ότι η Κυβέρνηση έχει ζητήσει επίσης το συμβόλαιο της Nexans, το οποίο μέχρι σήμερα δεν της έχει δοθεί, αλλά και ότι η μελέτη κόστους – οφέλους η οποία αναμένεται να παραδοθεί από τον ΑΔΜΗΕ την Πέμπτη θα αξιολογηθεί από ειδικούς έτσι ώστε να ληφθεί και η τελική επενδυτική απόφαση. Την μελέτη έχει ζητήσει και η ΑΗΚ, όπως είπε ο Πρόεδρος της Γεώργιος Πέτρου, έτσι ώστε να μελετηθεί και από το επιστημονικό προσωπικό της. 

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι το Υπουργείο σέβεται το θεσμό της ΡΑΕΚ και ουδέποτε προέβη σε οποιαδήποτε παρέμβαση στη ΡΑΕΚ, παρακολουθώντας βέβαια το έργο από κοντά. 

«Σε αυτό το στάδιο επικεντρωνόμαστε στο τμήμα της διασύνδεσης που λέγεται Κύπρος-Κρήτη και όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας σε σχέση με το κόστος, συμβόλαια κλπ, αφορούν το κομμάτι Κύπρος-Κρήτη» υπέδειξε. 

Όπως εξήγησε ο Υπουργός Ενέργειας, το Ισραήλ έχει έντονα τοποθετηθεί πρόσφατα στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης και μιας άλλης συνάντησης με φυσική παρουσία εδώ στην Κύπρο ότι θα ήθελε να διασυνδεθεί με την Κύπρο το συντομότερο. Καταλαβαίνουμε το γιατί, είπε, είναι θέμα ασφάλειας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας κάτω από τις συνθήκες στις οποίες βρίσκεται και πιθανόν οι συνθήκες αυτές να επιβάλλουν πιο άμεση διευθέτηση του ζητήματος διασύνδεσης με την Κύπρο. 

«Η όλη προσπάθεια μας ως Υπουργείο, παρακολουθώντας και τις θέσεις του ΑΔΜΗΕ αλλά και της Επιτροπής, αφορά το κομμάτι Κύπρος-Κρήτη μόνο» είπε, προσθέτοντας πως «υπάρχει το συμβόλαιο της Nexans το οποίο ζητήσαμε να μας δοθεί έτσι ώστε να το μελετήσουμε και να δούμε αν υπάρχουν κίνδυνοι και ρίσκα και να απαντήσουμε». «Μέχρι σήμερα δεν μας έχει δοθεί», σημείωσε. 

«Συμβόλαιο Siemens δεν υπάρχει, γίνεται διαβούλευση και όταν υπάρξει κατάληξη θα το ζητήσουμε και αυτό στο Υπουργείο», πρόσθεσε. 

Ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι την ερχόμενη Πέμπτη ο ΑΔΜΗΕ «θα έρθει να δώσει τη μελέτη κόστους-οφέλους η οποία θα εστιάζει στην Κυπριακή Δημοκρατία, στον Κύπριο καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας», εξηγώντας πως πρόθεση του Υπουργείου είναι αυτή η μελέτη να αξιολογηθεί από ειδικούς και εντός καλοκαιριού να υπάρχουν οι απόψεις των ειδικών αυτών έτσι ώστε να ληφθεί και η τελική επενδυτική απόφαση. 

Υπενθύμισε ότι υπάρχει ήδη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για στήριξη του έργου, προσθέτοντας πως η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί σε μεταγενέστερο στάδιο όταν αξιολογηθεί η μελέτη του ΑΔΜΗΕ. 

Ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ Ανδρέας Πουλλικκάς παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής τη γνωστή πλέον αρνητική απόφαση της ΡΑΕΚ (215/2024) στα αιτήματα του ΑΔΜΗΕ, η οποία προκάλεσε, όπως είπε, την αντίδραση του ΑΔΜΗΕ που ζήτησε επανεξέταση της απόφασης καταθέτοντας σχετικό αίτημα και επικαλούμενος νέα στοιχεία. 

«Έχουμε καλέσει τον ΑΔΜΗΕ τη Δευτέρα 15 Ιουλίου στα γραφεία μας έτσι ώστε να τους ακούσουμε, να καταλάβουμε ποια είναι τα νέα στοιχεία, έτσι ώστε η ΡΑΕΚ να προχωρήσει και να μελετήσει και την επιστολή που απέστειλε ο ΑΔΜΗΕ και τους ισχυρισμούς του, και να αποφασίσει κατά πόσο όντως τα νέα στοιχεία δικαιολογούν οποιαδήποτε αλλαγή της απόφασης της ΡΑΕΚ», είπε. 

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος τα Επιτροπής Κυριάκος Χατζηγιάννη είπε ότι «η μετακύληση τέτοιου μεγέθους κόστους στους καταναλωτές δεν μας βρίσκει σύμφωνους χωρίς να τύχουμε ενημέρωσης», κάνοντας λόγο για προκλητικές απαιτήσεις εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ. 

«Δεν είμαστε αντίθετοι με τη διασύνδεση και το έργο. Είναι ωστόσο πολύ επικίνδυνο χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό κόστος του έργου να ζητείται από τον Κύπριο καταναλωτή να το αποπληρώνει χωρίς να ξέρει αν θα λειτουργήσει ποτέ και αν θα λειτουργήσει πότε θα συμβεί αυτό και ποιο θα είναι το τελικό κόστος», πρόσθεσε. 

Ο κ. Χατζηγιάννη εξέφρασε μεγάλη ανησυχία σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις του ΑΔΜΗΕ, λέγοντας πως «θέλει πάρα πολλή προσοχή, δεν υπάρχουν οι υπολογισμοί» ενώ απευθυνόμενος προς τον Υπουργό Ενέργειας του είπε πως «δεν μπορείτε ούτε ως Κυβέρνηση, ούτε ως ΡΑΕΚ να πάρετε μια τέτοιου είδους απόφαση χωρίς να υπάρχουν τελεσίδικα στοιχεία». 

«Θέτετε το δημόσιο συμφέρον σε κίνδυνο και είστε υπόλογοι» πρόσθεσε και κάλεσε τον Υπουργό και τη ΡΑΕΚ να λάβουν υπόψη σχετική επιστολή που τους έχει στείλει. «Είστε υπόλογοι έναντι του δημόσιου συμφέροντος» ανέφερε. 

Απαντώντας στον Πρόεδρο ης Επιτροπής ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι η Κυβέρνηση και το Υπουργείο δεν αποποιούνται καμιάς ευθύνης. «Την ευθύνη μας θα την αναλάβουμε και δεν είμαστε ούτε επικίνδυνοι» είπε, υποδεικνύοντας ότι «το έργο είναι ευρωπαϊκό, παίρνει επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εμείς σαν κράτος θα πρέπει να αξιολογήσουμε όλα τα δεδομένα που θα έχουμε μπροστά μας» και να ληφθεί μια απόφαση σε σχέση με την τελική επενδυτική απόφαση η οποία ουσιαστικά αφορά το κατά πόσο η Κυπριακή Δημοκρατία θα συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της ιδιοκτήτριας εταιρείας της όλης υποδομής. 

Εξήγησε ακόμη ότι στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να είναι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ διασυνδεδεμένα, να υπάρχει ένα ενιαίο ηλεκτρικό δίκτυο για να υπάρχουν ροές του καταλληλότερου ηλεκτρικού ρεύματος από και προς όπου χρειάζεται, αλλά και ότι όταν μιλούμε για καταλληλότερο ηλεκτρικό ρεύμα αυτό σημαίνει να είναι «πράσινο» και του χαμηλότερου δυνατού κόστους. 

Ο Πρόεδρος της ΑΗΚ Γεώργιος Πέτρου ανέφερε πως το εν λόγω έργο είναι κάτι που η ΑΗΚ μελετά σοβαρά, έχοντας συστήσει μια ειδική επιτροπή που ασχολείται με τον ΑΔΜΗΕ και έχοντας ζητήσει τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ έτσι ώστε να μελετηθεί και από το επιστημονικό προσωπικό της ΑΗΚ. 

«Για την ώρα δεν μπορούμε να εκφέρουμε οποιαδήποτε γνώμη αν δεν δούμε τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ», πρόσθεσε. 

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Αιολικής Ενέργειας Κύπρου Άκης Έλληνας διερωτήθηκε αν θα ήταν καλό να εξαρτάται η ενεργειακή ασφάλεια και ο ανεφοδιασμός της Κύπρου από μια ιδιωτική εταιρεία και προειδοποίησε ότι στην περίπτωση υλοποίησης του έργου και διοχέτευσης του πλεονάσματος ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας προς την Κύπρο, «θα μπουν όλα τα έργα ΑΠΕ σε default, θα πτωχεύσουν όλες οι εταιρείες, θα πτωχεύσουν οι τράπεζες». 

«Δεν μπορούμε να διαθέσουμε τη δική μας παραγωγή και θα πάμε να κάνουμε εισαγωγή από το εξωτερικό;» διερωτήθηκε. 

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Αγοράς Ηλεκτρισμού Φάνος Καραντώνης επανέλαβε τη θέση του Συνδέσμου υπέρ, επί της αρχής, μιας διασύνδεσης που θα άρει την ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου, όπως επίσης υπέρ της εισαγωγής φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα που θα έχει θετικό αντίκτυπο στην οικονομία. 

Σημείωσε ωστόσο πως ο Σύνδεσμος διατηρεί τις επιφυλάξεις του και χαιρετίζει την απόφαση της ΡΑΕΚ σε ό,τι αφορά την επιβολή τέλους στους καταναλωτές αυτή τη στιγμή. 

«Ας έχουν γνώση οι φύλακες, ας τα μελετήσουν αυτοί που πρέπει να τα μελετήσουν και εν τη σοφία του το κράτος να αποφασίσει για το καλώς νοούμενο συμφέρον του τελικού καταναλωτή και της οικονομίας του τόπου» είπε. 

Ο Πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών Μάριος Δρουσιώτης ανέφερε πως είναι αδιανόητο να αρχίσει να πληρώνει ο καταναλωτής πριν από την ολοκλήρωση του έργου, ειδικά όταν πρόκειται για ένα έργο που μέχρι στιγμής μόνο αμφιβολίες, ερωτηματικά προκαλεί. 

«Ως καταναλωτές εμείς, είμαστε υπέρ του έργου αλλά όχι να φορτώσουμε τους καταναλωτές με επιπρόσθετο κόστος έστω και αν λένε μερικοί ότι είναι μικρό αυτό το κόστος δεν αντέχουμε οτιδήποτε άλλο και εκείνο που ζητούμε είναι το οποιοδήποτε κόστος για τον καταναλωτή να έρθει μετά την ολοκλήρωση του έργου», ανέφερε. 

«Όλοι μας ας αναλογιστούμε πόσα χρόνια ακούμε για μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος την οποία μέχρι σήμερα δεν την είδαμε», πρόσθεσε. 

Η συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας θα συνεχιστεί. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Οριστικός ο τερματισμός σύμβασης για τερματικό 

Ρόλος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό ισοζύγιο 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η αναγκαιότητα ενεργειακών επανασχεδιασμών και ο ρόλος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό ισοζύγιο. 

Εκπόνηση σχεδιασμού ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας στην περιοχή «Περνέρα»  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η πορεία εκπόνησης ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της τουριστικής δραστηριότητας στην περιοχή «Περνέρα».  

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Καθορισμού Ανώτατων Τιμών Λιανικής Πώλησης Προϊόντων σε Συγκεκριμένα Σημεία Πώλησης Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η παροχή εξουσίας στον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας να καθορίζει τις ανώτατες τιμές λιανικής πώλησης για βασικά προϊόντα διατροφής που διατίθενται από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης όπου εξ αντικειμένου δεν δύναται να αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Όλα ανοιχτά για το πλαφόν στο νερό – Παρέμβαση ΠτΔ 

Ο περί Εταιρειών (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος και Συναφείς Νόμοι του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι η παροχή εξουσίας στον Έφορο Εταιρειών για επικαιροποίηση των πληροφοριών που περιλαμβάνονται στα μητρώα του Κλάδου Εταιρειών του Τμήματος Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας και απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών.  

Ο περί Ρυθμίσεως Μαρίνων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι ο εκσυγχρονισμός των διατάξεων του βασικού νόμου και ρύθμιση ορισμένων θεμάτων τα οποία χρήζουν καθορισμού για σκοπούς ομαλής λειτουργίας και διευκόλυνσης της λειτουργίας των μαρίνων. 

Ο περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής να προβαίνει στη λήψη μέτρων για την προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον γεωργοκτηνοτροφικό τομέα γενικά και ειδικότερα για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων από γεωργούς και κτηνοτρόφους σε μειονεκτούσες, καθόσον αφορά στο δίκτυο υδροδότησης, περιοχές με αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτροδότηση των υδραντλιών τους. 

Αποδέσμευση κονδυλίων 

Τέλος, η Επιτροπή εξέτασε την αποδέσμευση κονδυλίων προς το Ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας.  

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Ελέγχου

Σε διαδικασία ανάκτησης παροχών που δόθηκαν την πανδημία, λέει ο Υπ. Εργασίας

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παρακολουθήσεως Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/09/2024, εξέτασε την ακόλουθη ειδική έκθεση: Έλεγχος Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων-Ειδική Έκθεση 31.7.2024 (ΥΕΚΑ/01/2024) Σε διαδικασία ανάκτησης παροχών που δόθηκαν την πανδημία, λέει ο Υπ. Εργασίας Στη διαδικασία της ανάκτησης παροχών που δόθηκαν στην περίοδο της COVID-19, μέσω

Μεταφορών

Εισάγει επιτόπου ελέγχους μαθητικών λεωφορείων στα σχολεία το Υπ. Μεταφορών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/09/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Η ασφάλεια του σχολικού λεωφορείου ως μέσου μεταφοράς Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ασφάλεια του σχολικού λεωφορείου ως μέσου μεταφοράς. Εισάγει επιτόπου ελέγχους μαθητικών λεωφορείων στα σχολεία το Υπ. Μεταφορών