Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της έκτακτης συνεδρίας στις 11/12/2024, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:
- Η διαδικασία αναγνώρισης τίτλων σπουδών από το ΚΥΣΑΤΣ
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η διαδικασία αναγνώρισης τίτλων σπουδών από το Κυπριακό Συμβούλιο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών (ΚΥΣΑΤΣ).
Πρόθεση να βοηθηθούν οι Κύπριοι απόφοιτοι ρωσικών πανεπιστημίων, εκφράστηκε στην Επ. Παιδείας
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν Κύπριοι απόφοιτοι ιατρικής ρωσικών πανεπιστημίων, τα πτυχία των οποίων δεν αναγνωρίζει το Κυπριακό Συμβούλιο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών (ΚΥΣΑΤΣ), καθώς και η διαδικασία αναγνώρισης των τίτλων σπουδών άλλων πανεπιστημίων, έτυχαν εξέτασης της Τετάρτη από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, με το ΚΥΣΑΤΣ να τονίζει την πρόθεσή του να βοηθήσει όλους τους αποφοίτους.
Παρά το γεγονός ότι η Κύπρος και η Ρωσία έχουν υπογράψει Διακρατική Συμφωνία αμοιβαίας αναγνώρισης τίτλων σπουδών το 2016, εντούτοις, όπως λέχθηκε ενώπιων των βουλευτών, δεν αναγνωρίζεται το πτυχίο Κυπρίων αποφοίτων των ρωσικών πανεπιστημίων, που επιστρέφουν στην Κύπρο.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στη συνεδρία πως αρκετές δεκάδες Κύπριοι απόφοιτοι ιατρικής της Ρωσίας βρίσκονται σε αδιέξοδο, ενώ σε αδιέξοδο θα βρεθούν και άλλοι στο μέλλον, αφού μόνο φέτος έχουν εγγραφεί στο Ρωσικό Πανεπιστήμιο της Φιλίας των Λαών 30 Κύπριοι, ώστε να σπουδάσουν ιατρική.
Βουλευτές της Επιτροπής έκαναν λόγο για «πολύ σοβαρό θέμα», θέτοντας ζήτημα αλλαγής της νομοθεσίας του ΚΥΣΑΤΣ, ενώ άλλοι απέδωσαν πολιτική χροιά στο πρόβλημα.
Ο βουλευτής του του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, είπε συγκεκριμένα πως «αν υπάρχουν πολιτικά προβλήματα είναι ένα πράγμα, αλλά το να θυματοποιούμε ανθρώπους, που πήγαν πριν χρόνια να σπουδάσουν, γνωρίζοντας μια πραγματικότητα και ήρθαν και βρήκαν μια άλλη, αυτό το πράγμα δεν είναι καθόλου σωστό, γιατί είναι Κύπριους πολίτες που θυματοποιούμε».
Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας ο Πρόεδρος του ΚΥΣΑΤΣ, Κώστας Χρίστου, εξήγησε τη διαδικασία αναγνώρισης των τίτλων σπουδών που ακολουθείται, ενώ ξεκαθάρισε πως το ζήτημα δεν έχει «καμιά πολιτική χροιά».
Όπως ανέφερε, το ΚΥΣΑΤΣ προχωρεί σε δύο διαδικασίες κατά την αναγνώριση κάποιου πτυχίου, την ισοτιμία και την ισοτιμία – αντιστοιχία, σημειώνοντας ότι κάποτε αρκεί και μόνο η ισοτιμία, ενώ εξήγησε ότι η ισοτιμία γίνεται με βάση το πρόγραμμα σπουδών του αντίστοιχου πτυχίου του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Επισήμανε ότι «αν δεν υπάρχει αντίστοιχο τμήμα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου βλέπουν τι συμβαίνει στην Ελλάδα, αν δεν έχει ούτε εκεί βλέπουν τη συμβαίνει στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
Εξήγησε περαιτέρω πως όταν ένα πτυχίο προέρχεται από πανεπιστήμιο τρίτης χώρας, τότε, ζητείται γνωμάτευση από καθηγητές.
«Αυτή η πρακτική», πρόσθεσε, «ακολουθείται για χρόνια. Μια αλλοπρόσαλλη διαδικασία για πολύ σημαντικά πανεπιστήμια που τα μαθήματά τους δεν μπορούσαν να αναγνωριστούν. Βρεθήκαμε σε πολύ δύσκολη θέση να μην αναγνωρίσουμε πτυχία. Γι’ αυτό τους βάζαμε να κάνουν επιπρόσθετα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου για να τους αναγνωρίσουμε τα πτυχία».
Εξάλλου, ο Κύπριος απόφοιτος Ρωσικού Πανεπιστημίου, Κυριάκος Κυριάκου, ανέφερε στους βουλευτές ότι ο ίδιος διαθέτει πτυχίο ιατρικής με επιπλέον 37 μαθήματα σε σύγκριση με εκείνο του Πανεπιστημίου Κύπρου και παρ’ όλα αυτά δεν του το αναγνώρισαν.
Σύμφωνα με τον ίδιο αν και υπήρχε επιστολή από το Υπουργείο Παιδείας για την αναγνώριση των πτυχίων από τη Ρωσία, εντούτοις, επιστρέφοντας από τις σπουδές του δεν είδε καμία ιστορική Διακρατική Συμφωνία αναγνώρισης πτυχίων μεταξύ των δύο χωρών, όπως είχε παρουσιαστεί από τα ΜΜΕ το 2016, που υπογράφηκε η συμφωνία.
Εξήγησε ότι αυτή τη στιγμή πρέπει να δώσει τρία μαθήματα, ώστε να αναγνωριστεί το πτυχίο του στην Κύπρο, αναφέροντας πως η αντιστοιχία είναι 98% με το πτυχίο ιατρικής του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Πρόσθεσε ότι η διαφορά βρίσκεται στα αγγλικά και την κοινωνιολογία, όμως, το πτυχίο του έχει 37 επιπλέον μαθήματα, για να συμπληρώσει ότι σε άλλες χώρες της ΕΕ, μεταξύ των οποίων η Ιταλία, τους αναγνωρίζεται αμέσως το συγκεκριμένο πτυχίο.
Εκπρόσωπος το Υπουργείου Παιδείας, που συμμετείχε στη συνεδρία, διαβεβαίωσε πως το αρμόδιο Υπουργείο έχει ρόλο να διαδραματίσει σε σχέση με τη Διακρατική Συμφωνία, ενώ σημείωσε πως θα μεταφέρει άμεσα το πρόβλημα στην Υπουργό Παιδείας.
Από πλευράς του Ιατρικού Συμβούλιου Κύπρου, ο Δρ. Μιχάλης Ροβανιάς, είπε πως κύρια έγνοια του Συμβουλίου είναι όσοι απόφοιτοι φτάνουν στην Κύπρο να πληρούν τα κριτήρια και τα προσόντα, σημειώνοντας πως χρειάζεται να γίνεται μια διαβάθμιση και μια κατηγοριοποίηση.
Είπε πως τα πτυχία από αξιόλογα πανεπιστήμια να μην χρειάζονται κάτι άλλο, ενώ για όλα τα άλλα, που υπάρχουν αμφιβολίες, οι απόφοιτοι να παρακάθονται σε εξέταση.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, εισηγήθηκε κατά τη συνεδρία πως θα πρέπει να δουν νομοθετικά πώς διαχειρίζονται το εν λόγω πρόβλημα.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, τόνισε πως πρέπει να βρεθούν λύσεις δίκαιες και λογικές, σημειώνοντας ότι «η Βουλή θα αναμένει να δει το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας και θα επανέλθει».
Είπε, εξάλλου, ότι τα πτυχία αυτά δεν προέρχονται από τριτοκοσμικές χώρες, αλλά από χώρες επιστημονικά προηγμένες, πολύ περισσότερο από την Κύπρο.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε πως «τα προβλήματα θα λυθούν εφόσον καθίσουμε κάτω και κάνουμε αλλαγές στον νόμο του ΚΥΣΑΤΣ», σημειώνοντας πως «ο νόμος του ΚΥΣΑΤΣ δίνει δύο αναγνωρίσεις, ισοτιμία και ισοτιμία και αντιστοιχία’.
«Όταν βάζει ως πρότυπο μόνο το Πανεπιστήμιο Κύπρου ως αντιστοιχία θα πρέπει όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου να προσφέρουν το ίδιο πρόγραμμα με το πανεπιστήμιο Κύπρου. Αυτό και μόνο δημιουργεί πρόβλημα», είπε.
- Αντικατάσταση των υαλοπινάκων στις σχολικές αίθουσες με γυαλί ασφαλείας
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η αντικατάσταση των υαλοπινάκων στις σχολικές αίθουσες με γυαλί ασφαλείας, ώστε να αποτρέπονται σοβαροί τραυματισμοί.
Θορυβημένη η Επ. Παιδείας από τη μη αλλαγή ειδικών τζαμιών στα πλείστα σχολεία
Το θέμα της αλλαγής των υαλοπινάκων στα σχολεία θορύβησε την Τετάρτη την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, αφού όπως διαπιστώθηκε, κατά τη συνεδρία της, πολύ λίγα σχολεία έχουν προχωρήσει με την εγκατάσταση των ειδικών τζαμιών με τις ειδικές μεμβράνες, παρά την εγκύκλιο που έχει αποσταλεί από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας.
Όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίας τα πλείστα σχολεία δεν έχουν τζάμια ασφαλείας, ενώ πολύ λίγα έχουν προχωρήσει στην αντικατάστασή τους και κάποια εξ’ αυτών δεν φέρουν τις ειδικές μεμβράνες.
Τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας εξέφρασαν την ανησυχία τους, αφού το προηγούμενο διάστημα σημειώθηκαν δύο πολύ σοβαρά περιστατικά με μαθητές σε σχολεία και ζήτησαν από τις Τεχνικές Υπηρεσίες το θέμα να τεθεί ως προτεραιότητα.
Ωστόσο, από πλευράς Σχολικών Εφορειών έγινε ενημέρωση ότι ακόμα και να ληφθεί απόφαση να αλλαχθούν τα τζάμια δεν επαρκεί το διαθέσιμο κονδύλι.
Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της Σχολικής Εφορείας Λευκωσίας, Νίκος Μεγαλέμος, οι μεμβράνες στα τζάμια είναι ένα πολύ μεγάλο κονδύλι, εξηγώντας συγκεκριμένα πως η μεμβράνη είναι €8 το τ.μ. μόνο για την αντηλιακή προστασία, ενώ σημείωσε πως κοστίζει πολύ ακριβότερα για την ασφάλεια.
Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, ανέφερε πως υπήρξαν τρία σοβαρά περιστατικά τα τελευταία χρόνια με τραυματισμούς μαθητών από παράθυρα, τα οποία δεν είχαν μεμβράνες ή δεν ήταν διπλά όπως θα έπρεπε, ενώ στον σοβαρό τραυματισμό παιδιού από τζάμι αναφέρθηκε και η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, η οποία τόνισε πως πρέπει να εκδοθεί πιστοποιητικό καταλληλόλητας για τις υλικοτεχνικές υποδομές.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζoς Κωνσταντίνου, κατέστησε σαφές πως το θέμα των υαλοπινάκων δεν θα έπρεπε να βρίσκεται καν υπό συζήτηση, αφού αφορά στην ασφάλεια των μαθητών.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, κάλεσε την Υπουργό Παιδείας να παρέμβει, ώστε να μην υπάρξει άλλο ατυχές περιστατικό, όπως αυτά που σημειώθηκαν το προηγούμενο διάστημα, σημειώνοντας πως ζήτησαν από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας να θέσουν το θέμα προτεραιότητας.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, ανέφερε πως τα τζάμια των πλείστων σχολείων είναι «μιας άλλης εποχής» και δεν προσφέρουν προστασία στους μαθητές.
Στο μεταξύ, ο Προϊστάμενος των Τεχνικών Υπηρεσιών, Ανδρέας Μαραγκός, ανέφερε στους βουλευτές ότι αύριο θα αποστείλει εκ νέου επιστολή στις σχολικές μονάδες, ώστε να τους ενημερώσουν αν έχουν τοποθετηθεί προστατευτικές μεμβράνες.
Τόνισε, παράλληλα, το ζήτημα της υποστελέχωσης των Τεχνικών Υπηρεσιών, οι οποίες όπως είπε διαθέτουν μόλις τρεις μηχανικούς και είναι υποστελεχωμένες σχεδόν κατά 50%.
Αναφέρθηκε, επίσης, στη μελέτη και για τα επείγοντα έργα, λέγοντας πως χρειάζονται 1 δις ευρώ, ωστόσο, δεν έχουν επαρκείς πόρους.
Είπε ακόμα πως είναι υπεύθυνοι για πέραν των 700 σχολείων της Κύπρου, όμως οι Τεχνικές Υπηρεσίες διαθέτουν μόλις τρεις μηχανικούς.
Εξήγησε πως πριν από δυόμισι χρόνια προκήρυξαν θέσεις, με το 46% των θέσεων αυτών να είναι κενές».
Ο προϊστάμενος του Γραφείου Ασφάλειας και Υγείας του Υπουργείου Παιδείας, Ηλίας Μαρκάτζιης, είπε με τη σειρά του ότι δεν έχουν δυνατότητα να ελέγξουμε ένα-ένα τα σχολεία, αφού δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου.
Ωστόσο, διαβεβαίωσε ότι είχε σταλεί οδηγία από το Υπουργείο Παιδείας, ώστε να μπει μεμβράνη στα παράθυρα.
- Παροχή καθαρού, δροσερού και πόσιμου νερού στις σχολικές μονάδες
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η παροχή καθαρού, δροσερού και πόσιμου νερού στις σχολικές μονάδες.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, της Επιτροπής, εξετάστηκε το θέμα του πόσιμου νερού στα σχολεία. Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και ΠΟΕΔ υπογράμμισαν το δικαίωμα των παιδιών σε καθαρό, δροσερό και πόσιμο νερό, ενώ αναφέρθηκαν και στη διαχείριση των πλαστικών απορριμμάτων.
Η εκπρόσωπος της ΠΣΕΜ, Γεωργία Γρηγορίου, τόνισε πως το νερό στα σχολεία έπρεπε να ήταν δωρεάν για τους μαθητές και να μην το πληρώνουν.
- Προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής σε σχολικές μονάδες
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες από άποψη υλικοτεχνικής υποδομής, καθώς και αθλητικών και άλλων εγκαταστάσεων.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ