Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 12/09/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023
Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2023
Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024
Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024
Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024
Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι:
(α) η εισαγωγή ρυθμίσεων ώστε να μην ασκείται ποινική δίωξη ούτε να επιδίδεται γραπτή ειδοποίηση για εξώδικη ρύθμιση, σε περίπτωση καταγραφής παράβασης μη συμμόρφωσης με κανόνες για φώτα τροχαίας ή παραβίασης του ορίου ταχύτητας, όταν ο οδηγός του οχήματος είναι εκπαιδευόμενος και οδηγεί κατά τη διάρκεια εκπαίδευσής του όχημα, το οποίο ανήκει σε αδειοδοτημένο εκπαιδευτή οδηγό ή σχολή οδηγών, νοουμένου ότι η παράβαση είναι επουσιώδης και δεν έχει σοβαρή επίπτωση στην ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου,
(β) η παραχώρηση δυνατότητας για αποπληρωμή εξώδικου προστίμου με δόσεις,
(γ) η τοποθέτηση χρονόμετρου στα φώτα τροχαίας, όπου λειτουργεί σύστημα φωτοεπισήμανσης, για ειδοποίηση των οδηγών αναφορικά με το κόκκινο φανάρι,
(δ) η παραχώρηση δυνατότητας για αποπληρωμή εξώδικου προστίμου αναφορικά με τροχαία παράβάση σε δύο έως και πέντε, ισόποσες, μηνιαίες άτοκες δόσεις,
(ε) η αύξηση, από δώδεκα σε είκοσι, των βαθμών ποινής στη βάση των οποίων δικαστήριο έχει εξουσία να διατάξει, μεταξύ άλλων, τη στέρηση του δικαιώματος κατοχής ή απόκτησης άδειας οδήγησης προσώπου,
(ζ) η τοποθέτηση, εντός τριών μηνών, χρονόμετρου αντίστροφης μέτρησης στις οδικές συμβολές οι οποίες ελέγχονται από σύστημα φωτοεπισήμανσης,
(η) η αύξηση, από τριάντα ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης της ειδοποίησης σε εξήντα ημέρες από την ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης, της προθεσμίας αποπληρωμής εξώδικου προστίμου και αποδοχής των βαθμών ποινής,
(θ) η επικαιροποίηση των διατάξεων του υφιστάμενου νόμου για την παραγραφή των βαθμών ποινής μετά από την παρέλευση δύο ετών, όπως προβλέπεται στο συναφές υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, και αναστολή της εφαρμογής των διατάξεων που αφορούν στην επιβολή βαθμών ποινής για παραβάσεις σε φώτα τροχαίας μέχρι και την 31η Μαΐου 2024, με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023 και
(ι) παρέκταση της προθεσμίας πληρωμής εξώδικου προστίμου από τριάντα ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης της ειδοποίησης σε εξήντα ημέρες από την ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης, παρέκταση του διαστήματος για άσκηση δίωξης εναντίον προσώπου που δεν αποπλήρωσε εξώδικο πρόστιμο από σαράντα πέντε σε ενήντα ημέρες, παραχώρηση έκπτωσης σε περίπτωση αποπληρωμής του προστίμου εντός τριάντα ημερών, αύξηση του ποσού του προστίμου σε περίπτωση μη αποπληρωμής του εντός της καθορισμένης προθεσμίας και καθορισμός διαδικασίας επίδοσης της ειδοποίησης στον πραγματικό παραβάτη.
Προτάσεις Βουλευτών για αλλαγές στο σύστημα φωτοεπισήμανσης άκουσε ο Υπ. Μεταφορών
Η ανάγκη για αλλαγές στο σύστημα φωτοεπισήμανσης, η τοποθέτηση χρονόμετρου αντίστροφης μέτρησης σε φώτα τροχαίας όπου λειτουργεί το σύστημα φωτοεπισήμανσης και η πληρωμή των εξωδίκων προστίμων σε δόσεις ήταν, μεταξύ των θεμάτων, που τέθηκαν επί τάπητος την Πέμπτη στην συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, με τον Υπουργό Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, να αναφέρει ότι στόχος είναι η βέλτιστη ρύθμιση και η μείωση της συμφόρησης που δημιουργείται από τη λειτουργία των φώτων τροχαίας και της φωτοεπισήμανσης.
Ο κ. Βαφεάδης, ο οποίος παρέστη στη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών, δήλωσε μετά το τέλος της ότι συζητήθηκαν οι προτάσεις νόμων Βουλευτών σχετικά με το σύστημα φωτοεπισήμανσης, σημειώνοντας ότι η συζήτηση διεξήχθη σε εποικοδομητικό κλίμα με πρώτιστο σκοπό να βρεθούν οι σωστές ρυθμίσεις για το σύστημα φωτοεπισήμανσης, ούτως ώστε (το σύστημα φωτοεπισήμανσης) να μην δημιουργεί άγχος στους πολίτες και να λειτουργεί με τρόπο που πράγματι θα αποδώσει τα αποτελέσματα στα οποία είχαν αρχικά στοχεύσει, η Βουλή των Αντιπροσώπων, το Υπουργείο Μεταφορών και η Αστυνομία όταν είχε ψηφιστεί αυτό το μέτρο πριν αρκετά χρόνια.
Ο κ. Βαφεάδης είπε ότι συζητήθηκε εκτενώς το θέμα για πληρωμή με δόσεις των προστίμων, για το οποίο έχει ζητηθεί και εγκρίθηκε από την Επιτροπή, η αναβολή μιας βδομάδας, ούτως ώστε να ολοκληρωθούν ορισμένες διαβουλεύσεις που κάνει η Κυβέρνηση.
Κληθείς να σχολιάσει τοποθετήσεις Βουλευτών αλλά και παράπονα πολιτών ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης δεν λειτουργεί σωστά και παρατηρούνται στρεβλώσεις και άδικα εξώδικα, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι οποιαδήποτε παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας είναι μία παράβαση και επιφέρει κάποιο πρόστιμο.
«Αυτό που πρέπει να διαχειριστούμε – και σωστά διαμαρτύρονται κάποιοι πολίτες – είναι να υπάρχει μια ευδιάκριτη ρύθμιση στις διασταυρώσεις, να είναι εύκολα αντιληπτό από όλους πως πρέπει να κινούνται στο δρόμο», είπε ο κ. Βαφεάδης.
Υπέδειξε ότι έχουν ήδη γίνει ορισμένες ρυθμίσεις για τη λειτουργία του πράσινου βέλους στα δεξιά σε πολλές διασταυρώσεις προσθέτοντας ότι και το Τμήμα Δημοσίων Έργων αυτή τη στιγμή εκπονεί μελέτη καταγράφοντας ουσιαστικά όλες τις κινήσεις εντός των διασταυρώσεων έτσι ώστε να βρεθεί η «χρυσή τομή» όσον αφορά τη λειτουργία του πράσινου βέλους στα δεξιά.
Ανέφερε ότι στόχος είναι η βέλτιστη ρύθμιση και η μείωση της συμφόρησης που δημιουργείται από τη λειτουργία των φώτων τροχαίας και της φωτοεπισήμανσης, αλλά και η καλύτερη λειτουργία των διασταυρώσεων χωρίς να δημιουργείται άγχος στους πολίτες.
Ερωτηθείς για τις προτάσεις Βουλευτών για αύξηση του ορίου βαθμών ποινής ο κ. Βαφεάδης είπε ότι «οι στατιστικές που μας έχει δώσει η αστυνομία ορίζουν ότι στο σύνολο των οδηγών που κυκλοφορούν στους δρόμους το 1% έχει μέχρι 9 βαθμούς ποινής κάτι που σημαίνει ότι με την επόμενη παραβίαση του κώδικα πιθανώς να περάσουν το όριο των βαθμών ποινής». Υπενθύμισε ότι η Βουλή έχει ψηφίσει την παραγραφή των βαθμών ποινής από τα τρία στα δύο χρόνια. Ακόμη, είπε ότι η αποτρεπτικότητα της ποινής έχει να κάνει και με τους βαθμούς ποινής, σημειώνοντας ότι η αστυνομία επισημαίνει ότι δεν πρέπει να αλλάξει αυτό.
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι η παραβίαση της γραμμής πεζών εξακολουθεί να τιμωρείται με πρόστιμο 300 ευρώ, ενώ έχει ήδη ψηφιστεί πρόταση νόμου για αλλαγή στα 85 ευρώ εδώ και τέσσερις μήνες, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι αυτό απαιτεί μια ρύθμιση από την ανάδοχο εταιρεία σε πολλά επίπεδα, τόσο στον εξοπλισμό, στο λογισμικό και στην επιτόπου κατάσταση. «Είμαστε σε συνεχείς διαβουλεύσεις μαζί με την εταιρεία για να μπορέσουμε να πετύχουμε την όσο πιο γρήγορη εφαρμογή αυτής της πρόνοιας της νομοθεσίας», είπε.
Το οδικό δίκτυο κλειδί για μείωση θανατηφόρων
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι η τοποθέτηση του συστήματος φωτοεπισήμανσης έγινε, μεταξύ άλλων, για μείωση των θανατηφόρων συγκρούσεων και ατυχημάτων και το κατά πόσον έχει επιτευχθεί και σε ποιο βαθμό αυτός ο στόχος, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι η ύπαρξη ενός πιο ασφαλούς οδικού δικτύου είναι το κλειδί για να μπορέσει να μειωθεί ο αριθμός των θανάτων στους δρόμους.
Σημείωσε ότι το θέμα θα πρέπει να εξεταστεί σφαιρικά, καθώς, όπως είπε από το 1997 όπου υπήρχαν 175 έως 180 θάνατοι τον χρόνο, ο αριθμός των νεκρών έχει μειωθεί στους 35 για το 2023. Επεσήμανε ότι όταν ξεκίνησαν να εφαρμόζονται μέτρα, όπως για παράδειγμα η υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας ή η απαγόρευση οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, ή η απαγόρευση χρήσης του κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση, επετεύχθη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων.
«Συνεπώς τα μέτρα αυτά αποδίδουν. Η ύπαρξη ενός πιο ασφαλούς οδικού δικτύου είναι το κλειδί για να μπορέσουμε να μειώσουμε τους θανάτους», είπε ο κ. Βαφεάδης σημειώνοντας ότι «ως χώρα έχουμε αναλάβει τον στόχο να μειώσουμε τα θανατηφόρα πρώτα στο 50% και μετά στο μηδέν και πρέπει να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση».
Αναφέρθηκε στους τρεις άξονες για την ασφάλεια ήτοι ασφαλές οδικό δίκτυο, καλύτεροι οδηγοί και καλύτερη επιτήρηση των δρόμων, υπογραμμίζοντας ότι «δυστυχώς, φέτος η χρονιά δεν είναι καλή. Είναι τραγικό το γεγονός ότι έχουμε περισσότερους θανάτους από πέρσι, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσουμε τις προσπάθειες».
Ακόμη είπε ότι η κατασκευή ασφαλών υποδομών για ποδηλάτες και πεζούς είναι πρώτη στις προτεραιότητές του Υπουργείου, λέγοντας ότι έχει ανατεθεί στο Πανεπιστήμιο Κύπρου η εκπόνηση μελέτης γύρω από τα σχολεία των μεγάλων πόλεων, ούτως ώστε να καταδείξει ποιες υποδομές (ποδηλατικές υποδομές, πεζοδρόμια) θα πρέπει να βελτιωθούν.
Δηλώσεις Βουλευτών
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, δήλωσε ότι «η κυβέρνηση κλείνει τα αυτιά της στο δίκαιο αίτημα της κοινωνίας για άρση των στρεβλώσεων του συστήματος φωτοεπισήμανσης» σημειώνοντας ότι στην Επιτροπή συζητήθηκαν οι εννέα προτάσεις νόμου που αφορούν στη βελτίωση του συστήματος φωτοεπισήμανσης.
Δυστυχώς, είπε, σε κάποιες περιπτώσεις το σύστημα φωτοεπισήμανσης έχει μετατραπεί σε ένα φοροεισπρακτικό μέσο στα χέρια του κράτους και λειτουργεί πολλές φορές ως παγίδα για τους οδηγούς.
«Σήμερα ζητήσαμε να κατατεθούν στην Βουλή στατιστικά στοιχεία αναφορικά με τα δυστυχήματα στις συμβολές των φώτων τροχαίας όπου έχουν τοποθετηθεί κάμερες. Θα πρέπει το κράτος να εξετάσει τα προβλήματα του συστήματος με σοβαρότητα ώστε να εξορθολογιστεί το σύστημα και να τερματιστεί η άδικη σε πολλές περιπτώσεις επιβολή προστίμων που επιβαρύνουν την κοινωνία», ανέφερε.
Υπενθύμισε ότι η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ προνοεί την καταβολή των εξωδίκων προστίμων σε πέντε ισόποσες δόσεις, ενώ σημείωσε ότι η πρόταση νόμου που έχει κατατεθεί για τοποθέτηση χρονοδιακοπτών, είναι προς όφελος των πολιτών.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, επεσήμανε ότι είναι αντιληπτό ότι η ανθρώπινη ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό και ορθώς λαμβάνονται μέτρα για αύξηση της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο, σημειώνοντας ότι έχουν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα με το σύστημα φωτοεπισήμανσης.
«Δυστυχώς, όλο αυτό το χρονικό διάστημα δεν έχουμε δει κινήσεις για βελτίωση του οδικού συστήματος φωτοεπισήμανσης. Δεν έχει λυθεί το πρόβλημα με το δεξί βέλος στα φώτα τροχαίας, με ελάχιστες διασταυρώσεις», είπε.
Δήλωσε ότι όσον αφορά τα πρόστιμα θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι πολίτες διέρχονται μιας τεράστιας οικονομικής κρίσης και γι’ αυτό τον λόγο οι Βουλευτές πήραν την πρωτοβουλία και κατέθεσαν προτάσεις νόμου οι οποίες θα διορθώσουν το σύστημα φωτοεπισήμανσης.
«Θα δώσουμε περιθώριο μια βδομάδα που ζήτησε ο Υπουργός Μεταφορών για να μελετήσει συγκεκριμένες προτάσεις, μία εξ αυτών και η δική μας πρόταση για αύξηση των βαθμών ποινής από τους 12 στους 20», ανέφερε.
Τέλος, είπε ότι θα πρέπει να εξεταστούν οι προτάσεις νόμου την επόμενη βδομάδα και σε 15 μέρες να οδηγηθούν ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής.
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Σωτήρης Ιωάννου, υπενθύμισε ότι «εμείς ως ΕΛΑΜ είχαμε καταψηφίσει το σύστημα φωτοεπισήμανσης και τις αλλαγές οι οποίες τέθηκαν τότε στην Ολομέλεια της Βουλής, γιατί είχαμε προβλέψει αυτά ακριβώς τα οποία βλέπουμε ενώπιον μας σήμερα».
Πρόσθεσε ότι το ΕΛΑΜ από το 2022 έχει καταθέσει δύο συγκεκριμένες προτάσεις νόμου εξηγώντας ότι η μία είναι να μπει χρονόμετρο αντίστροφης μέτρησης στα φώτα τροχαίας, όπου υπάρχουν κάμερες και η άλλη είναι η αποπληρωμή των εξωδίκων με δόσεις. Δήλωσε ότι μέχρι σήμερα το Υπουργείο Μεταφορών ήταν αρνητικό ως προς αυτές τις θέσεις.
Επεσήμανε ότι θα πρέπει άμεσα να κατατεθούν και να ψηφιστούν προτάσεις για αλλαγές καθώς καθημερινά οι πολίτες επιβαρύνονται με βαριά εξώδικα.
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Σηκώνει μανίκια η Βουλή για κάμερες τροχαίας
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι ο καταρτισμός και η τήρηση Μητρώου Μελετητών και Επιβλεπόντων Μηχανικών, καθώς και η θέσπιση κανονισμών αναφορικά με τις διαδικασίες, τους κανόνες και τα κριτήρια εγγραφής στο Μητρώο Μελετητών και Επιβλεπόντων Μηχανικών.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ