Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 30/07/2024, συζήτησε θέματα που αφορούν την πορεία υλοποίησης του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας-Ισραήλ, μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες και άλλα νομικά πρόσωπα μετά την απόφαση του Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας για τον τρόπο υποβολής των στοιχείων των τελικών δικαιούχων (UBO), ενώ εξέτασε την αποδέσμευση κονδυλίων προς τη Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου.
Παπαναστασίου: Σύντομα προσφορές για ολοκλήρωση του τερματικού, νομικές διαδικασίες για ανάκτηση του FSRU
Την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης να προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου της έλευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κύπρο για ηλεκτροπαραγωγή, παρά τον τερματισμό της σύμβασης με τη κινεζική κοινοπραξία και των ερευνών της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, επανέλαβε την Τρίτη ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, σημειώνοντας ότι σύντομα η Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) θα προχωρήσει σε ανοικτή διαδικασία προσφορών για την υλοποίηση του χερσαίου τμήματος και της προβλήτας του τερματικού.
Σε δηλώσεις μετά την έκτακτη κεκλεισμένων των θυρών συνεδρία της κοινοβουλευτικής επιτροπής Ενέργειας και εν μέσω επικρίσεων περί σκανδάλου και της χειρότερης ιστορικά σύμβασης που συνήψε η Δημοκρατία, ο κ. Παπαναστασίου είπε παράλληλα πως βρίσκονται σε εξέλιξη νομικές διαδικασίες έτσι ώστε το FSRU Προμηθέας που είναι στην ιδιοκτησία της ΕΤΥΦΑ να περιέλθει και στην κατοχή της. Στη συνεδρία αναφέρθηκε ότι εξετάζεται ως εναλλακτική η ενοικίαση άλλης πλωτής μονάδας όταν ολοκληρωθεί το χερσαίο τερματικό.
«Η κατεύθυνση είναι ότι το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί (διότι) είναι πολύ σημαντικό για την εισαγωγή φυσικού αερίου και για τη μείωση του κόστους του συμβατικού ηλεκτρισμού», ανέφερε στις δηλώσεις του ο Υπουργός Ενέργειας, τονίζοντας ωστόσο ότι οι επιλογές είναι πιο περιορισμένες για τον λόγο ότι δεν υπάρχει σύμβαση. Σημείωσε ακόμη πως η ΕΤΥΦΑ ως ιδιοκτήτης του έργου διεξάγει αναλύσεις για τα επόμενα βήματα με την συμβολή του Υπουργείου.
Αναφορικά με τις προσφορές για το χερσαίο τμήμα και την προβλήτα, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι το έργο με κάποιο τρόπο πρέπει να ολοκληρωθεί, προσθέτοντας πως η ΕΤΥΦΑ έχει επιλέξει ότι για σκοπούς διαφάνειας ότι θα πρέπει να βγει σε διαγωνισμό.
«Είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή, σύντομα θα υπάρχει ανοικτή προσφορά για να μπορέσουν οι ενδιαφερόμενοι να δώσουν την προσφορά τους», πρόσθεσε.
Ερωτηθείς για τις εξελίξεις γύρω από τη πλωτή μονάδα αποϋγροποίησης, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι οι διαβουλεύσεις συνεχίζονται προς πάσα κατεύθυνση και με νομικούς τρόπους αλλά και εντός νομικού διαδικασιών «διότι το πλοίο είναι στην ιδιοκτησία της ΕΤΥΦΑ και δεν βρίσκεται στην κατοχή της και θα πρέπει το πλοίο να βρίσκεται στην κατοχή της ΕΤΥΦΑ για να μπορεί να το χρησιμοποιήσει στην εισαγωγή του φυσικού αερίου στο τερματικό».
Παράλληλα, ο κ. Παπαναστασίου εξήγησε ότι ζητήθηκε εκ μέρους του Υπουργείου όπως η συνεδρία διεξαχθεί κεκλεισμένων των θυρών, λέγοντας ότι «η άλλη πλευρά παρακολουθεί πολύ προσεκτικά το τι γίνεται στην κυπριακή κοινωνία και επειδή θέλαμε να αποφύγουμε την πιθανότητα να χρησιμοποιηθούν πληροφορίες μέσα από δηλώσεις».
Χωρίς να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες, ο κ. Παπαναστασίου είπε ακόμη ότι «κάτι έγινε χθες στο Διαιτητικό Δικαστήριο», για να προσθέσει ότι «ουσιαστικά δεν μπορούσε να συνεχίσει να δίνεται τέτοιου είδους πληροφόρηση μέσα από τα ΜΜΕ, με τοποθετήσεις είτε αξιωματούχων είτε άλλων».
«Οι νομικοί σύμβουλοι της κοινοπραξίας είναι πολύ εφευρετικοί και για κάθε λέξη από μία τοποθέτηση ενός αξιωματούχου γίνεται χρήση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί με οποιονδήποτε εφευρετικό τρόπο», είπε, σημειώνοντας ότι η Πολιτεία θέλει να προστατέψει την ΕΤΥΦΑ σε αυτή τη διαδικασία.
Στεφάνου: Ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα
Μιλώντας μετά τη συνεδρία, ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε πως όσο συζητείται το «σκάνδαλο» του προκύπτουν νέες πτυχές και προεκτάσεις «που κάνουν το θέμα της έλευσης φυσικού αερίου στην Κύπρο για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής ακόμη πιο δύσκολο».
Σημείωσε πως η κυβέρνηση έχει δύο καθήκοντα, την ολοκλήρωση της επένδυσης το συντομότερο δυνατόν και «δεύτερον θα πρέπει να πιέσει τα πράγματα έτσι ώστε όλα να βγουν στο φως».
«Το σκάνδαλο γύρω από μια κάκιστη σύμβαση που έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση του Αναστασιάδη – Συναγερμού είναι πραγματικά πολύ μεγάλο και αυτό προστίθεται στην αλυσίδα των σκανδάλων της προηγούμενης κυβέρνησης», είπε, προσθέτοντας πως τα σκάνδαλα αυτά «πληρώνονται από τον φορολογούμενο πολίτη, ο οποίος φορολογούμενος πολίτης σήμερα πληρώνει το δεύτερο ακριβότερο ηλεκτρικό ρεύμα στην Ευρώπη».
Λέγοντας πως απαίτηση του ΑΚΕΛ θα συνεχίσει να είναι όλα να μπουν στο φως να φτάσουμε μέχρι το τέλος στη διερεύνηση αυτού του σκανδάλου και επιτέλους η κοινωνία να δει πρωταγωνιστές ενός μεγάλου σκανδάλου να πάνε στα Δικαστήρια, ο κ. Στεφάνου πρόσθεσε ότι «είναι παρήγορο το γεγονός ότι την έρευνα την καθοδηγεί η Εισαγγελία της ΕΕ».
«Και λέω είναι παρήγορο γιατί μέχρι τώρα δεν έχουμε δει ότι αρμόδιοι θεσμοί και όργανα εδώ στην Κύπρο ενήργησαν σε περιπτώσεις σκανδάλων για να φτάσει επιτέλους το μαχαίρι στο κόκκαλο», συνέχισε.
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ ζήτησε να ολοκληρωθεί η διαδικασία της διερεύνησης αλλά και να ολοκληρωθεί το έργο και να συμπληρωθούν όλες οι διαδικασίες προκειμένου να έλθει στην Κύπρο φυσικό αέριο.
Είπε τέλος ότι το ΑΚΕΛ έχει ζητήσει ώστε εκείνοι που πρωταγωνίστησαν στη συνομολόγηση της σύμβασης να έρθουν στη Βουλή να δώσουν απαντήσεις «σε πολλά ερωτήματα τα οποία βρίσκονται στον αέρα», προσθέτοντας ότι υπάρχει διαδικασία ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου.
Παπαδόπουλος: Η χειρότερη συμφωνία που συνήψε ποτέ η Δημοκρατία.
Ως τη χειρότερη συμφωνία στην οποία εισήλθε ποτέ η Κυπριακή Δημοκρατία, χαρακτήρισε ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος τη σύμβαση για το τερματικό εισαγωγής υγροποιημένο φυσικού αερίου στο Βασιλικό, κάνοντας λόγο για τεράστιες πολιτικές ευθύνες για αυτό το φιάσκο που αφήνει τη Δημοκρατία «παντελώς εκτεθειμένη».
«Από όσα έχουμε ακούσει μέχρι σήμερα και από όσα έχουν αποκαλυφθεί μπορούμε μετά βεβαιότητας να πούμε ότι αυτή πρέπει να είναι η χειρότερη συμφωνία στην οποία έχει εισέλθει ποτέ η Κυπριακή Δημοκρατία», ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος.
Όπως είπε, μέχρι στιγμής οι Κύπριοι φορολογούμενοι έχουν πληρώσει €245 εκατ. έναντι αυτής της σύμβασης, το 75% του έργου για τις χερσαίες υποδομές «και ούτε προβλήτα έχουμε και ούτε πλωτή μονάδα αποϋγροποίησης φυσικού αερίου έχουμε».
«Και ο λόγος», πρόσθεσε, «είναι πάρα πολύ απλός γιατί προφανώς αυτή η σύμβαση έχει δοθεί σε μια εταιρεία που δεν μπορούσε να την υλοποιήσει, δεν είχε πείρα, δεν είχε τα προσόντα δεν είχε τις δυνατότητες να υλοποιήσει αυτή τη σύμβαση. Αυτή η υπόθεση είναι ένα φιάσκο από την αρχή μέχρι το τέλος», πρόσθεσε.
Κατά τον Πρόεδρο του ΔΗΚΟ, «η Κυπριακή Δημοκρατία έχει μείνει παντελώς εκτεθειμένη γιατί πέρα από το κόστος και τη ζημιά που έχουμε επωμιστεί μέχρι στιγμής από τη μη υλοποίηση της σύμβασης, με βάση το χειρότερο σενάριο που έχουμε μπροστά μας υπάρχει ο κίνδυνος να μην έχουμε φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας πριν να περάσουν δύο χρόνια με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται».
«Επομένως είναι τεράστιες οι πολιτικές ευθύνες για τα λάθη που έχουν οδηγήσει σε αυτό το σκάνδαλο, σε αυτό το φιάσκο», είπε και συμπλήρωσε: «Οι ποινικές ευθύνες εξετάζονται αυτή τη στιγμή από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, οι πολιτικές ευθύνες όμως είναι πασιφανείς και θεωρώ εγώ ότι μπορεί να την καταλάβει ο κάθε πολίτης της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Ερωτηθείς αν η Κυπριακή Δημοκρατία εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει στην ενοικίαση μιας πλωτής μονάδας αποϋγροποίησης φυσικού αερίου, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι στη συνεδρία συζητήσαμε τις εναλλακτικές επιλογές που έχουμε μπροστά μας και μία εναλλακτική επιλογή είναι να προχωρήσει να ολοκληρωθεί η προβλήτα και να ενοικιαστεί μια άλλη πλωτή μονάδα.
Χατζηγιάννη: Να σκεφτούμε έξω από το κουτί
Εξάλλου, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής του ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη κάλεσε το κράτος, παρά την «επίθεση» που δέχεται με υπερβολικές διεκδικήσεις ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου, να διαπραγματευτεί με την κοινοπραξία αν, όπως είπε, υπάρχει ανοικτή πόρτα, αλλά παράλληλα, «χωρίς οποιεσδήποτε καθυστερήσεις να ξεκινήσουν όλες οι εναλλακτικές διαδικασίες, προκειμένου το συντομότερο δυνατόν να υπάρχει έλευση φυσικού αερίου στην Κύπρο».
«Θα πρέπει να σκεφτούμε πολύ πιο ανοικτά από το κουτί, μακριά από δεσμεύσεις συμβάσεων του παρελθόντος και λοιπά πώς με όλους τους πιθανούς τρόπους έχουμε το συντομότερο δυνατόν τη δυνατότητα να έχουμε σε σημεία της χώρας δυνατότητα να προμηθευόμαστε φυσικό αέριο», είπε.
Χαιρέτισε τέλος το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ξεκίνησε έρευνα για το θέμα, λέγοντας ότι «τα των ερευνών, τα των σκανδάλων, τα των καταγγελιών δεν ανήκει πλέον η συζήτηση σε μας ούτε να κάνουμε τις δικαστές ούτε να προκαταλαμβάνουμε πράγματα».
Τέλος, ο βουλευτής τη ΔΗΠΑ, Μιχάλης Γιακουμή χαιρέτισε τις αναφορές του Γιώργου Παπαναστασίου ότι θα υπάρξει εξέλιξη στο θέμα του φυσικού αερίου, όπως είπε, προσθέτοντας ότι πρέπει επιτέλους να μειωθεί το κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας στον καταναλωτή.
«Θέλουμε να προχωρήσει το έργο, δυστυχώς όμως πρέπει να προχωρήσει και η έρευνα τάχιστα και με πλήρη διαφάνεια και οι ευθύνες εκεί και όπου υπάρχουν να αποδοθούν», κατέληξε.
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Είπαν «αντίο» στον «Προμηθέα» – Δεν τον παραδίδει η εταιρεία
Πριν το τέλος Αυγούστου η απόφαση ΡΑΕΚ για GSI, λέχθηκε στη συνεδρίαση της Επ. Ενέργειας
Στο μικροσκόπιο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας τέθηκε την Τρίτη η πορεία υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, στη σκιά επιφυλάξεων που διατυπώνονται σε σχέση με το πραγματικό όφελος που θα επιφέρει για την Κύπρο και με φόντο την τελική απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας για πιθανή συμμετοχή της ή όχι στην εταιρεία ειδικού σκοπού Great Sea Interconnector, την οποία συνέστησε ο Φορέας Υλοποίησης (ΑΔΜΗΕ), για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής συνήλθε εκτάκτως, εξετάζοντας τις εξελίξεις γύρω από το αίτημα του ΑΔΜΗΕ να διαφοροποιήσει η ΡΑΕΚ την απόφαση, που έλαβε στις 2 Ιουλίου του 2024, για μη καταβολή πληρωμών από τους Κύπριους πολίτες από σήμερα, για ένα έργο που θα ολοκληρωθεί το 2030. Η απόφαση της ΡΑΕΚ θα ληφθεί πριν το τέλος Αυγούστου, όπως λέχθηκε.
Επιπλέον, η Επιτροπή Ενέργειας επικεντρώθηκε και την απόφαση της Κυβέρνησης που βρίσκεται υπό μελέτη, για τη συμμετοχή της ή όχι στο έργο ως μέτοχος.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ανέφερε στους βουλευτές ότι η απόφαση για την συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου αναμένεται να ληφθεί σε τρεις μήνες περίπου.
Από την πλευρά της, εξάλλου, η ΡΑΕΚ ανέφερε πως η απόφαση έναρξης πληρωμής από τους καταναλωτές της Κύπρου, του μέρους του κόστους που αναλογεί στην Κύπρο για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου Great Sea Interconnector (GSI) θα ληφθεί πριν το τέλος Αυγούστου.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Ενέργειας το έργο βρίσκεται σε υλοποίηση, αλλά σημείωσε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει αποφασίσει αν θα είναι μέτοχος σε αυτό το έργο.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου η Κυπριακή Δημοκρατία θεώρησε ορθότερο να συμμετέχει στο έργο ως μέτοχος, «αντί να δώσει ως δώρο τα 100 εκατομμύρια», για να προσθέσει ότι η πολιτική απόφαση είναι η συνέχιση του έργου.
Εξάλλου ανέφερε ότι γίνεται αξιολόγηση του έργου για να αποφασιστεί κατά πόσο η Κύπρος θα είναι μέτοχος, ενώ συμπλήρωσε πως η απόφαση θα ληφθεί εντός τριών μηνών.
Αβεβαιότητα για το τελικό κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης
Σε σχέση με το τελικό κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης, ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι για την ώρα υπολογίζεται σε 1,9 δις, για να προσθέσει ότι εμπεριέχει δύο αβεβαιότητες, οι οποίες ενδεχομένως να διαφοροποιήσουν το ύψος του στη συνέχεια.
Είπε πως η πρώτη αβεβαιότητα αφορά τη μη υπογραφή ακόμα του συμβολαίου (και του κόστους που θα προβλέπει) του ΑΔΜΗΕ με τη Siemens για τους σταθμούς μετατροπής της τάσης της ηλεκτρικής ενέργειας, στην Κοφίνου και σε περιοχή της Κρήτης.
Για τη δεύτερη αβεβαιότητα, είπε πως αφορά στην τελική επιλογή του υποθαλάσσιου διαδρόμου, που θα περάσει το καλώδιο και που θα ενώνει την Κύπρο με την Κρήτη.
«Οι τελικές βυθομετρήσεις για την επιλογή της διαδρομής του καλωδίου είναι σε εξέλιξη και από αυτές ίσως επηρεαστεί το μήκος του καλωδίου και το τελικό του κόστος», ανέφερε.
Εγγυήσεις από ΑΔΜΗΕ ότι δεν θα αυξηθεί και άλλο το κόστος του καλωδίου
Εκ μέρους της ΡΑΕΚ, ο Αντιπρόεδρος, Άλκης Φιλίππου, ανέφερε ότι η Αρχή ζήτησε εγγυήσεις από τον ΑΔΜΗΕ πως δεν θα αυξηθεί το τελικό κόστος του έργου πέραν των 1,9 δις που έχει προϋπολογιστεί τώρα, ενώ ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Ανδρέας Πουλλικκάς, σημείωσε ότι αυτές οι εγγυήσεις δεν έχουν δοθεί μέχρι στιγμής και ότι δεν υπάρχει καμία δέσμευση ότι δεν θα αυξηθεί το τελικό κόστος.
Στο μεταξύ, ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ είπε πως η ΡΑΕΚ δέχεται πιέσεις από παντού για να αλλάξει την απόφασή της μέχρι τα μέσα Αυγούστου, διαφορετικά ανέφερε, ο ΑΔΜΗΕ προειδοποίησε πως θα σταματήσει το έργο.
Ανησυχίες βουλευτών
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας, Κυριάκος Χατζηγιάννης, εξέφρασε ανησυχία σε σχέση με το σε ποιο βαθμό θα δεσμευτούν οι Κύπριοι καταναλωτές και φορολογούμενοι «πάνω σε ένα έργο με υπέρμετρα μεγάλες αβεβαιότητες».
Είπε ότι από πλευράς του Υπουργείου Ενέργειας «υπάρχει μια συνεχής προσπάθεια ή προσέγγιση βάση της οποίας παίρνουν ελαφρώς τα πράγματα, αγνοώντας παντελώς τις αβεβαιότητες, μη επιθυμώντας να δημιουργήσουν εκείνες τις δεσμεύσεις προς τους εργολάβους και υπεργολάβους, ώστε εάν και εφόσον την επομένη της έναρξης του έργου σημειωθούν πρόσθετες διεκδικήσεις ή αποκλίσεις ή καθυστερήσεις ή οποιασδήποτε άλλες εκπλήξεις, σε αυτή την περίπτωση να υπάρχουν οι δεσμεύσεις των εργολάβων, του ΑΔΜΗΕ με τρόπο που να μην επιβαρύνουμε ή να μην μεταφέρουμε στους καταναλωτές και στους Κύπριου φορολογούμενους βάρη τα οποία δεν είναι στις δικές τους δυνατότητες».
«Είναι με έκπληξη», είπε, «που ενημερωθήκαμε σήμερα σχετικά με τις υπέρμετρες πιέσεις, τους υπέρμετρους εκβιασμούς, τις ανορθόδοξες μεθοδολογίες, από πλευράς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λειτουργών καθώς επίσης και με εμπλοκή του ίδιου του ΑΔΜΗΕ, εμπλέκοντας ταυτόχρονα και κατασκευαστικές εταιρείες, μη θέλοντας οι κατασκευαστικές εταιρείες να λάβουν την οποιαδήποτε δέσμευση έναντι της ΡΑΕΚ, προκειμένου η απόφαση της ΡΑΕΚ να είναι τεκμηριωμένη. Όλα αυτά προκαλούν πανικό και ανησυχία».
Συνέχισε λέγοντας ότι «προκαλούν πανικό στην περίπτωση που η ΡΑΕΚ έρθει και λάβει απόφαση βάσει της οποίας θα μετακυλήσει στους καταναλωτές τεράστια και ασήκωτα οικονομικά βάρη, χωρίς να έχει στο χέρι της τεκμηριωμένες δεσμευτικές μελέτες από πλευρά της Siemens και Nexans», για να προσθέσει πως «όλα αυτά τα τεκμήρια θα πρέπει να είναι η βάση της απόφασης της».
Για τη συμμετοχή της Κυβέρνησης ή όχι στο έργο ως μέτοχος, ο κ. Χατζηγιάννης είπε ότι «από πλευρά της η Κυβέρνηση, δυστυχώς, έρχεται με την ίδια υπεραπλουστευμένη προσέγγιση να μεταφέρει 100 εκ. από το έργο ως επιδότηση να τα μεταφέρει ως μετοχικό κεφάλαιο», συμπληρώνοντας πως «αυτό σημαίνει ότι δημιουργεί ένα κενό τεράστιο στην χρηματοδότηση του έργου».
«Τα 100 εκ. με άλλα λόγια είναι μια φορολόγηση των καταναλωτών με απόδοση στο κεφάλαιο 8,3%», είπε.
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, είπε πως η διασύνδεση της Κύπρου με τα ηλεκτρικά συστήματα της Ευρώπης θα πρέπει να γίνει, αλλά με όρους και προϋποθέσεις προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, σημειώνοντας πως το θέμα της διασύνδεσης της Κυπριακής Δημοκρατίας με τα ηλεκτρικά συστήματα της Ευρώπης είναι πολύ σημαντικό από στρατηγικής άποψης «και είναι για αυτό που χρειάζεται με πολλή σοβαρότητα να προσεγγίζουμε το θέμα».
Είπε πως το κόμμα του ευνοεί τη διασύνδεση της Κύπρου με τα ευρωπαϊκά συστήματα ενέργειας, όπως βεβαίως και η Ευρωπαϊκή Ένωση ευνοεί αυτή τη διασύνδεση, ενώ υπογράμμισε ότι αυτή η διασύνδεση θα πρέπει να γίνει με όρους και προϋποθέσεις που θα διασφαλίζει ότι η όποια διασύνδεση θα είναι προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και δεν θα δημιουργεί τις όποιες εξαρτήσεις από μια πηγή σε σχέση με την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας.
«Η εντύπωση που μας έχει δημιουργηθεί και σήμερα είναι ότι ακόμα δεν υπάρχουν εκείνες οι απαραίτητες πληροφορίες, εκείνα τα απαραίτητα δεδομένα που θα πρέπει να υπάρξουν μέσα κυρίως από τις μελέτες κόστους οφέλους για να δούμε εάν τελικά αυτοί οι όροι και οι προϋποθέσεις από τον Interconnector μπορούν να ικανοποιηθούν. Θα συνεχίσουμε τη συζήτηση και όταν θα έχουμε όλη αυτή τη πληροφόρηση θα μπορούμε να καταλήξουμε κατά πόσο αυτό το οποίο προτείνεται, αυτό το οποίο κατασκευάζεται τελικά θα είναι προς όφελος της Κύπρου», σημείωσε ο κ. Στεφάνου.
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, είπε πως «η Κύπρος είναι μια απομονωμένη αγορά σε ό,τι αφορά στην ηλεκτρική ενέργεια και δυστυχώς τα μονοπώλια και τα ολιγοπώλια, που υπάρχουν σήμερα σε ό,τι αφορά την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας, έχουν οδηγήσει τις τιμές του ηλεκτρισμού στα ύψη».
«Ο Κύπριος καταναλωτής», είπε, «σήμερα πληρώνει το δεύτερο πιο ακριβό επιχειρηματικό ρεύμα στην Ευρώπη, επειδή δεν υπάρχει ουσιαστικός ανταγωνισμός σε ό,τι αφορά την παραγωγή ενέργειας στο νησί μας. Είναι ξεκάθαρο ότι κάποιοι θέλουν να συνεχίσουν τα μονοπώλια και τα ολιγοπώλια για να συνεχίσει ο Κύπριος καταναλωτής να πληρώνει το δεύτερο πιο ακριβό επιχειρηματικό ρεύμα στην Ευρώπη και κάποιοι να συνεχίσουν να θησαυρίζουν στην πλάτη του».
Ανέφερε πως το ΔΗΚΟ πιστεύει ότι πρέπει να προωθηθεί ο ανταγωνισμός στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο, σημειώνοντας ότι «αυτό θα οδηγήσει τις τιμές προς τα κάτω και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με το ευρωπαϊκό δίκτυο θα βοηθήσει στην προώθηση αυτού του ανταγωνισμού».
Εξάλλου, συμπλήρωσε πως «είναι ευρωπαϊκή υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας να συνδεθεί με το ευρωπαϊκό δίκτυο και αυτό πρέπει να γίνει μέχρι το 2029, αλλιώς η Κυπριακή Δημοκρατίες θα έχει να αντιμετωπίσει συγκεκριμένες επιπτώσεις».
Ανέφερε πως το κόμμα του στηρίζει τις ενέργειες του Υπουργού Ενέργειας και θεωρεί ότι αυτό το έργο «πρέπει να προχωρήσει και πρέπει να προχωρήσει τάχιστα και το συντομότερο δυνατό η διασύνδεση της Κύπρου με το ευρωπαϊκό δίκτυο».
Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μιχάλης Γιακουμής, ανέφερε πω το κόμμα του δεν είναι αρνητικό για το έργο, ωστόσο, σημείωσε «ακούστηκαν πολλές επιφυλάξεις και σήμερα ενώπιον του Υπουργού Ενέργειας και της ΡΑΕΚ».
«Θέλουμε να εξεταστεί ενδελεχώς το πως θα γίνει η σύνδεση για να δούμε και βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα πόσα θα είναι τα οφέλη για τον Κύπριο καταναλωτή. Στο τέλος της ημέρας έχει μπουχτίσεις ο καταναλωτής με έργα τα οποία είτε ξεκινούν και δεν έχουν καλή κατάληξη είτε δεν ξεκινούν ποτέ και καταλήγουν σε σκάνδαλα», είπε.
Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε πως «υπάρχουν πιέσεις προς τη ΡΑΕΚ, για να αναθεωρήσει την απόφασή της, για μη επιβάρυνσής των καταναλωτών προτού τελειώσει το έργο.
«Η ΡΑΕΚ αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια θέση, κατά την οποία πρέπει να πάρει μια απόφαση, σύμφωνα με την οποία η ΡΑΕΚ θα διαφανεί κατά πόσο θα συνεχίσει το έργο διασύνδεσης ή όχι. Γιατί εμμέσως πλην σαφώς υπάρχει ξεκάθαρη δήλωση από πλευράς ΑΔΜΗΕ ότι σε περίπτωση, που δεν καλυφτεί το οποιοδήποτε κόστος το οποίο αφορά στα 100 εκ. που δημιουργεί ένα οικονομικό αντίκτυπο -όπως ισχυρίζεται η εταιρεία- υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το έργο τελικά να μην προχωρήσει», είπε.
Επιπλέον, σημείωσε πως «αντιλαμβανόμαστε το τι σημαίνει να είσαι ενεργειακά απομονωμένος και να είσαι η μόνη χώρα εκτός δικτύου της ΕΕ», για να προσθέσει πως το κόμμα του είναι υπέρ του να συνεχίσει το έργο, όμως, «πρέπει να συνεχίσει με σωστά δεδομένα, με διαφάνεια, ιδιαίτερα σε μια χώρα, που τα τελευταία χρόνια έχουμε κουραστεί να διαχειριζόμαστε σκάνδαλα το ένα μετά το άλλο».
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Έρχονται εξελίξεις για προπληρωμές καλωδίου GSI
Stockwatch: ΡΑΕΚ: Θα πληρώσουμε το καλώδιο ακόμα και χωρίς συμμετοχή
Πρόταση στο ΥΠΟΙΚ για μείωση προστίμου κατά 50% σε εταιρείες για μητρώο UBO
H Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας εξέτασε την Τρίτη τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες και άλλα νομικά πρόσωπα μετά την απόφαση του Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας για τον τρόπο υποβολής των στοιχείων των τελικών δικαιούχων (UBO), καθώς και άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν νομικά πρόσωπα στο Γραφείο του Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας.
Μιλώντας ενώπιον των μελών της Επιτροπής, η Έφορος Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας (ΤΕΕΔΙ), Ειρήνη Μυλωνά-Χρυσοστόμου είπε ότι κατατέθηκε πρόταση στο Υπουργείο Οικονομικών, για τη μείωση κατά το ήμισυ του προστίμου που επιβάλλεται στις εταιρείες, για τη μη καταχώρηση στο μητρώο (UBO) των στοιχείων των τελικών δικαιούχων τους.
Η κ. Μυλωνά είπε ότι έχει αποσταλεί επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος είναι αρμόδιος για το ζήτημα που αφορά τις κυρώσεις, ώστε να προβεί σε μείωση του προστίμου κατά το ήμισυ.
Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας, το τμήμα της και γενικότερα το Υπουργείο Εμπορίου, διαπίστωσε ότι υπάρχουν κάποια ζητήματα που χρήζουν αναθεώρησης, μεταξύ των οποίων και το πρόστιμο που επιβάλλεται στις εταιρείες που δεν δήλωσαν τους τελικούς δικαιούχους τους.
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, πρόσθεσε ότι το ύψος των συνολικών προστίμων που επιβλήθηκε σε εταιρείες μέχρι τις 7 Ιουνίου, ανέρχεται σε 13,5 εκ. ευρώ, σημειώνοντας πως μέχρι σήμερα έχουν εισπραχθεί μόλις 706 χιλ. ευρώ.
Σύμφωνα με την Ειρήνη Μυλωνά η προτεινόμενη ρύθμιση για μείωση κατά 50% των προστίμων, θα αφορά τα πρόστιμα από την ημερομηνία που θα ληφθεί η σχετική απόφαση από το Υπουργείο Οικονομικών, ενώ σε ισχύ θα παραμείνουν όσα επιβλήθηκαν έως τότε.
Επίσης, είπε πως το γραφείο της έχει δεχθεί περίπου 500 ενστάσεις από εταιρείες, ενώ σημείωσε πως ζητήθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών στην επιστολή που απέστειλαν να μην επιβάλλεται πρόστιμο στους γραμματείς των εταιρειών.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Κυριάκος Χατζηγιάννης, είπε ότι ο στόχος θα πρέπει να είναι όπως στα μέσα Σεπτεμβρίου προωθηθούν στην Ολομέλεια της Βουλής, προτάσεις για βελτίωση του πλαισίου που διέπει το μητρώο εταιρειών.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Γεωργίου, αναφέρθηκε στην αρχή της αναλογικότητας για την επιβολή του προστίμου, σημειώνοντας πως οι ποινές που επιβάλλονται σήμερα είναι καταστροφικές για κάποιες εταιρείες.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, ανέφερε ότι τα πρόστιμα μέχρι σήμερα θα πρέπει να έγιναν 20 εκατομμύρια ευρώ, ενώ επεσήμανε ότι οι πλείστοι δεν προέβησαν σε ένσταση, αλλά σε προσφυγή στο δικαστήριο.
Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ηλίας Μυριάνθους, είπε ότι δεν έγινε διαχωρισμός των εταιρειών αναλόγως του μεγέθους και της δυναμικής τους και πως επιβάλλονται καθολικά τα πρόστιμα και οι κυρώσεις.
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Άσπρος καπνός για μείωση προστίμων σε εταιρείες
Stockwatch: Προς μείωση 50% του προστίμου για μητρώο δικαιούχων
Stockwatch: Εκτάκτως στη Βουλή το μητρώο δικαιούχων εταιρειών
Nomoplatform-ΚΥΠΕ