Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 26/09/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:
Πορεία υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λεμεσού
Την πορεία υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λεμεσού, ειδικότερα όσον αφορά στα προγραμματισμένα έργα στη λεωφόρο Νίκου και Δέσποινας Παττίχη, συζήτησε κατά τη δεύτερο μέρος της σημερινής της συνεδρίας η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, παρουσία του Υπουργού Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη.
Στις δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας είπε ότι ο Δημοκρατικός Συναγερμός ήταν πρωταγωνιστής στην ανάλυση για την ανάπτυξη του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και στο πλαίσιο αυτό 400 και πλέον εκατομμύρια που αναφέρονται στην πράσινη οικονομία έχουν καταγραφεί περιφερειακά σε δράσεις και έργα.
Μεταξύ αυτών των δράσεων είναι ένα ποσό γύρω στα 17 εκατομμύρια που άπτεται της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στον Δήμο Λεμεσού, συνέχισε ο κ. Σύκας, προσθέτοντας ότι ο Δήμος Λεμεσού είναι ο δεύτερος δήμος που έχει ολοκληρώσει την μελέτη της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, η οποία περιλαμβάνει τρεις τομείς, την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων και εναλλακτικές λύσεις για μείωση της χρήσης των αυτοκινήτων.
«Ως εκ τούτου συμφωνούμε με το γεγονός ότι ξεκίνησε δειλά δειλά η υλοποίηση αυτής της μελέτης, πλην όμως για ακόμα μια φορά στις δράσεις και στις αποφάσεις της κυβέρνησης υπάρχει αυτό που λέμε μετριότητα όσον αφορά, πρώτον, την προτεραιοποίηση των έργων υλοποίησης, δεύτερον, την αντίκρυση σπασμωδικά των δράσεων, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει ως πρώτη πολιτική πράξη στη Λεμεσό η δημιουργία μίας λεωφορειολωρίδα σε μια λεωφόρο 2 χλμ. χωρίς να είναι ολοκληρωμένος σχεδιασμός που άπτεται της αρχής του μέσου και του τέλους», σημείωσε σχετικά.
Πρόσθεσε ότι ο ΔΗΣΥ ανέδειξε στον αρμόδιο Υπουργό ακόμη 10 τουλάχιστον πρωτεύουσες δράσεις και ώριμα έργα, τα οποία, όπως είπε, θα μπορούσαν με εξυπηρετήσουν πιο αποτελεσματικά τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, τα οποία εντούτοις παραμένουν προσκολλημένοι με αποτέλεσμα τον κίνδυνο να χαθεί ένα κονδύλι γύρω στα 14 εκατομμύρια. Χαρακτήρισε επίσης δικαιολογημένες τις αντιδράσεις των κατοίκων, ενώ υποστήριξε ότι δεν μπορεί να στηριχθεί επιστημονικά προστιθέμενη αξία των έργων.
«Ως εκ τούτου, η θερμή παράκληση προς τον Υπουργό θα είναι να αναθεωρήσει ή τουλάχιστον να ολοκληρώσει μία πρώτη φάση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που, όπως είπα και προηγουμένως υπάρχουν ώριμα έργα τα οποία άμεσα μπορούν να ξεκινήσουν, για να μπορέσουμε πρώτα και πάνω από όλα να αξιολογήσουμε την αποτελεσματικότητά τους», ανέφερε.
Με αυτόν τον τρόπο και με αυτήν την απόφαση την πολιτική που θέλει να πάρει η κυβέρνηση, σημείωσε ο κ. Σύκας «δεν εξυπηρετείται και θα δημιουργήσει προβλήματα».
«Εμείς είμαστε εδώ συναινετικά, δώσαμε τις απόψεις μας και τις εισηγήσεις μας, αλλά την ίδια ώρα θα μας βρει σκληρούς κριτές σε δράσεις και αποφάσεις, τις οποίες κατά την ταπεινή μας άποψη δεν εξυπηρετούν το λεμεσιανό και κατ’ επέκταση το καλώς εννοούμενο εθνικό συμφέρον», κατέληξε ο κ. Σύκας.
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου:
Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2023
Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2023
Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024
Ο περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024
Ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024
Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι:
(α) η εισαγωγή ρυθμίσεων ώστε να μην ασκείται ποινική δίωξη ούτε να επιδίδεται γραπτή ειδοποίηση για εξώδικη ρύθμιση, σε περίπτωση καταγραφής παράβασης μη συμμόρφωσης με κανόνες για φώτα τροχαίας ή παραβίασης του ορίου ταχύτητας, όταν ο οδηγός του οχήματος είναι εκπαιδευόμενος και οδηγεί κατά τη διάρκεια εκπαίδευσής του όχημα, το οποίο ανήκει σε αδειοδοτημένο εκπαιδευτή οδηγό ή σχολή οδηγών, νοουμένου ότι η παράβαση είναι επουσιώδης και δεν έχει σοβαρή επίπτωση στην ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου,
(β) η παραχώρηση δυνατότητας για αποπληρωμή εξώδικου προστίμου με δόσεις,
(γ) η τοποθέτηση χρονόμετρου στα φώτα τροχαίας, όπου λειτουργεί σύστημα φωτοεπισήμανσης, για ειδοποίηση των οδηγών αναφορικά με το κόκκινο φανάρι,
(δ) η παραχώρηση δυνατότητας για αποπληρωμή εξώδικου προστίμου αναφορικά με τροχαία παράβάση σε δύο έως και πέντε, ισόποσες, μηνιαίες άτοκες δόσεις,
(ε) η αύξηση, από δώδεκα σε είκοσι, των βαθμών ποινής στη βάση των οποίων δικαστήριο έχει εξουσία να διατάξει, μεταξύ άλλων, τη στέρηση του δικαιώματος κατοχής ή απόκτησης άδειας οδήγησης προσώπου,
(ζ) η τοποθέτηση, εντός τριών μηνών, χρονόμετρου αντίστροφης μέτρησης στις οδικές συμβολές οι οποίες ελέγχονται από σύστημα φωτοεπισήμανσης,
(η) η αύξηση, από τριάντα ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης της ειδοποίησης σε εξήντα ημέρες από την ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης, της προθεσμίας αποπληρωμής εξώδικου προστίμου και αποδοχής των βαθμών ποινής,
(θ) η επικαιροποίηση των διατάξεων του υφιστάμενου νόμου για την παραγραφή των βαθμών ποινής μετά από την παρέλευση δύο ετών, όπως προβλέπεται στο συναφές υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, και αναστολή της εφαρμογής των διατάξεων που αφορούν στην επιβολή βαθμών ποινής για παραβάσεις σε φώτα τροχαίας μέχρι και την 31η Μαΐου 2024, με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023 και
(ι) παρέκταση της προθεσμίας πληρωμής εξώδικου προστίμου από τριάντα ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης της ειδοποίησης σε εξήντα ημέρες από την ημερομηνία επίδοσης της ειδοποίησης, παρέκταση του διαστήματος για άσκηση δίωξης εναντίον προσώπου που δεν αποπλήρωσε εξώδικο πρόστιμο από σαράντα πέντε σε ενήντα ημέρες, παραχώρηση έκπτωσης σε περίπτωση αποπληρωμής του προστίμου εντός τριάντα ημερών, αύξηση του ποσού του προστίμου σε περίπτωση μη αποπληρωμής του εντός της καθορισμένης προθεσμίας και καθορισμός διαδικασίας επίδοσης της ειδοποίησης στον πραγματικό παραβάτη.
Υπέρ επιμήκυνσης πληρωμής εξωδίκων, αύξησης ορίου βαθμών ποινής το Υπ. Μεταφορών
Τη συμφωνία του προς δύο προτάσεις νόμου αναφορικά με την επιμήκυνση του διαστήματος αποπληρωμής των εξωδίκων προστίμων για τροχαίες παραβάσεις και την αύξηση του ορίου βαθμών ποινής πριν τη στέρηση της άδειας οδήγησης εξέφρασε ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών με θέμα τη λειτουργία του συστήματος φωτοεπισήμανσης.
Στη συζήτηση που έλαβε χώρα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μαρίνος Μουσιούττας είπε ότι υπήρξαν προτάσεις νόμου που είχαν κατατεθεί από μέλη της επιτροπής και ως προς τις οποίες το Υπουργείο τοποθετήθηκε καταρχήν θετικά.
Πρόκειται, όπως είπε, αφενός για την πρόταση του ΔΗΣΥ για αύξηση του χρόνου πληρωμής των προστίμων από 30 σε 90 ημέρες και την επιμήκυνση κατά 15 ημέρες με επιβάρυνση 15%, ως προς την οποία ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης πρότεινε να γίνουν 90 ημέρες συν 30 ημέρες με την επιβάρυνση, επισημαίνοντας το μεγάλο κόστος που συνεπάγονται τα πρόστιμα για πολλούς οδηγούς.
Εκπρόσωποι του Παγκύπριου Δικηγορικου Συλλόγου σημείωσαν ότι η όποια επέκταση δεν θα πρέπει να έρχεται σε αντίθεση με τον σκοπό και το πνεύμα του αρχικού νομοθετήματος ώστε να μη χαθεί το στοιχείο της αποτροπής.
Το δεύτερο θέμα σύμφωνα με τον κ. Μουσιούττα σχετιζόταν με όριο των βαθμών ποινής, σχετικά με το οποίο μετάφερε τη θετική διάθεση του Υπουργείου να δεχτεί αύξηση από 12 σε 15. Ο εισηγητής της πρότασης Χρύσανθος Σαββίδης απηύθυνε παράκληση προς τον Υπουργό το όριο να αυξηθεί σε 16, αίτημα που έγινε δεκτό από τον κ. Βαφεάδη.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Πασιουρτίδης απηύθυνε παράλληλα ερώτημα γιατί η λήξη της περιόδου διαγραφής των βαθμών ποινής είναι ακόμη τρία χρόνια και όχι δύο όπως έχει ψηφιστεί, με τον εκπρόσωπο της Τροχαίας να απαντά πως θα χρειαστεί χρόνος για τεχνική ενημέρωση των συστημάτων.
Ο συνάδελφός του του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα παρατήρησε πως η διαχειρίστρια εταιρεία του συστήματος δεν έχει κάνει ακόμα τις αλλαγές του ύψους των προστίμων στο λογισμικό που ψηφίστηκαν πριν από πέντε μήνες, διερωτώμενος γιατί καθυστερεί η εταιρεία, με αποτέλεσμα ο κόσμος να αντιδρά και κάποιοι, όπως είπε, να επωφελούνται.
Απαντώντας, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι η Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία έχει κάνει πολλές προσπάθειες για την επίλυση του προβλήματος, προσθέτοντας ότι παράλληλα το Υπουργείο επιδιώκει και άλλες λύσεις πέραν της ανταπόκρισης της εταιρείας, έχοντας συζητήσει δύο άλλες λύσεις για εφαρμογή της νομοθεσίας πέραν της δέσμευσης του χρόνου που απαιτεί η εταιρεία. Απέρριψε επίσης τον ισχυρισμό ότι κάποιοι επωφελούνται από την παράταση του χρόνου εφαρμογής.
Σχετικά με τα ζητήματα ως προς τα οποία το Υπουργείο εμφανίστηκε αρνητικό, ο κ. Μουσιούττας είπε ότι αφορούσαν στις προτάσεις για πληρωμή των προστίμων με δόσεις και την τοποθέτηση χρονομέτρων αντίστροφης μέτρησης στους φωτεινούς σηματοδότες.
Ο κ. Κώστα ανέφερε επί του δεύτερου ζητήματος ότι το ΑΚΕΛ θα υποβάλει στην Ολομέλεια πρόταση νόμου για τοποθέτηση χρονομέτρων αντίστροφης μέτρησης εντός τριών μηνών και σε συνδυασμό με τα έξυπνα φώτα, ενώ ο κ. Πασιουρτίδης είπε πως η ανάγκη για την τοποθέτηση χρονομέτρων έχει να κάνει και με την ασφάλεια των οδηγών.
Ο κ. Βαφεάδης είπε επί του θέματος ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης μπορεί να λειτουργήσει με αντίστροφη μέτρηση και πως δεν χρειάζεται προμήθεια άλλου συστήματος, δεν είναι όμως επιθυμητό ως εργαλείο γιατί οι εμπειρογνώμονες λένε ότι δημιουργεί σύγχυση στους οδηγούς.
Προσέθεσε ότι το Υπουργείο έχει προβεί σε διορθωτικές επεμβάσεις και συνεχίζει, έχοντας προσθέσει χρόνο χάριτος στις κάμερες με θετικά αποτελέσματα και μείωση παραπόνων, ενώ συνεχίζει τη μελέτη κάθε κόμβου ξεχωριστά για την εξεύρεση της χρυσής τομής ώστε να αντιληφθούν οι οδηγοί πώς να χειρίζονται τις διασταυρώσεις χωρίς επιβάρυνση της συμφόρησης. Αν εξακολουθούν τα προβλήματα να αξιολογηθούν άλλα μέτρα, συμπλήρωσε.
Η κ. Τσιρίδου κατέθεσε επίσης πρόταση για αναστολή της επιβολής βαθμών ποινής από τα συστήματα φωτοεπισήμανσης για την περίοδο που υπήρχε τεχνικό πρόβλημα μεταξύ Ιανουαρίου 2023 και Μαΐου 2024.
Η εκπρόσωπος της Νομική Υπηρεσίας είπε σχετικά με την τοποθέτηση χρονομέτρων ότι δύνανται να προκύψουν συνταγματικά προβλήματα σε περίπτωση επιβάρυνσης προϋπολογισμού, αλλά και ζητήματα διάκρισης εξουσιών, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, ενώ χαρακτήρισε αντισυνταγματική την αναδρομική αναστολή επιβολής ποινής βαθμών.
Στις δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι το Υπουργείο μετέφερε τη θετική στάση της Κυβέρνησης ως προς την επέκταση του χρόνου πληρωμής των προστίμων, σε αντικατάσταση ουσιαστικά του συστήματος πληρωμής με δόσεις, το οποίο, όπως είπε θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό από 30 μέρες ακόμη και σε 90 μέρες, παρόλο που η πρόταση νόμου της κ. Τσιρίδου ήταν για 60 μέρες.
Σχετικά με την πρόταση νόμου του κ. Σαββίδη για αύξηση του ορίου βαθμών ποινής από 12 σε 20, είπε ότι το Υπουργείο είναι θετικό στην πρόταση, αν αυτή διαμορφωθεί ούτως ώστε να αυξηθεί το όριο από 12 σε 16 βαθμούς.
«Συνεπώς θεωρούμε ότι συνεχίζουμε σε μια προσπάθεια να βρεθεί μια σωστή ρύθμιση στο σύστημα φωτοεπισήμανσης, η οποία θα διατηρήσει τον αποτρεπτικό χαρακτήρα, θα βελτιώσει τις συνθήκες ασφάλειας στις διασταυρώσεις, αλλά ταυτόχρονα θα επιτρέψει σε όλους τους πολίτες να διαχειρίζονται την κίνηση στις διασταυρώσεις με ασφάλεια και εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους», σημείωσε σχετικά.
Ερωτηθείς για το πρόβλημα που φαίνεται να υπάρχει σχετικά με την αλλαγή κάποιων ρυθμίσεων στο λογισμικό του συστήματος φωτοεπισήμανσης, ο κ. Βαφεάδης τόνισε ότι και κατά τη διάρκεια της συζήτησης της σχετικής πρότασης νόμου για μείωση κατηγορίας προστίμων το καλοκαίρι, το Υπουργείο είχε αναφέρει ότι η εκτίμηση του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών ήταν ότι αυτό θα απαιτήσει χρόνο από την κατασκευάστρια εταιρεία όχι μόνο του λογισμικού αλλά και του εξοπλισμού, και για αυτό είχε ζητήσει να μην δοθεί συγκεκριμένος χρόνος εφαρμογής αυτής της νομοθεσίας μέχρι να διευκρινιστεί τι σημαίνει σε σχέση με την κατασκευάστρια και την ανάδοχο εταιρεία.
«Μέχρι σήμερα δεν έχουμε ακόμη πληροφόρηση σχετικά με την ακριβή ημερομηνία για εφαρμογή αυτής της μετατροπής στο σύστημα. Συνεπώς εμείς έχουμε δηλώσει στην Επιτροπή Μεταφορών ότι για να εφαρμοστεί πιο γρήγορα, διότι σκοπός μας είναι να εφαρμόσουμε τη νομοθεσία το συντομότερο δυνατό, επεξεργαζόμαστε άλλες λύσεις, τις οποίες ελπίζω να μπορέσουμε να ανακοινώσουμε εντός των επόμενων ημερών», συμπλήρωσε.
Σε ερώτηση αν είναι άδικο οι πολίτες να πληρώνουν 300€ για μια παραβίαση από τη στιγμή που ξεκάθαρα η Βουλή των Αντιπροσώπων έχει περάσει τροπολογία, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι το Υπουργείο συμμερίζεται το επείγον της κατάστασης, επανέλαβε όμως ότι είχε προειδοποιήσει ότι το λογισμικό και ο εξοπλισμός δεν μπορεί να διαμορφωθεί ούτως ώστε να εξυπηρετήσει αυτή την αλλαγή στη νομοθεσία εντός των λογικών χρονικών πλαισίων.
Προσέθεσε πως το Υπουργείο είχε αναφέρει ότι θα γινόταν προσπάθεια να πιέσει όσο μπορούσε την ανάδοχο εταιρεία για να γίνει αυτή η ρύθμιση, ούτως ώστε να εφαρμοστεί η νομοθεσία.
«Επειδή όμως, και παρόλο που είχαμε πει ότι η αναμένουμε 6 μήνες με ένα χρόνο μέχρι την εφαρμογή αυτής της αλλαγής, και παρόλο που έχουμε προειδοποιήσει για αυτό το θέμα, εντούτοις εμείς λέμε ότι τώρα, 4 μήνες μετά την ψήφιση της νομοθεσίας, εμείς επεξεργαζόμαστε άλλους τρόπους για να εφαρμοστεί άμεσα. Διότι εμείς έχουμε έγνοια, εμείς σεβόμαστε τους νομοθέτες και θέλουμε να εφαρμόσουμε αυτά τα οποία ψηφίζουν. Και για αυτό ενώ είχαμε πει ότι μπορεί μας πάρει 6 μήνες και ένα χρόνο, εμείς θέλουμε άμεσα να το κάνουμε. Δεν θέλουμε να περιμένουμε έτσι, δεν είμαστε ευχαριστημένοι με το χρόνο που χρειάζεται η εταιρεία», υπογράμμισε επί του θέματος.
Ερωτηθείς σχετικά με τη διαφωνία του Υπουργείου σε ό,τι φορά την τοποθέτηση χρονοδιακοπτών, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι η λειτουργία του συστήματος των σηματοδοτών στις διασταυρώσεις δεν εξαρτάται από έναν Υπουργό αλλά είναι αποτέλεσμα μελέτης εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι αξιολογούν και μελετούν και με βάση την εμπειρία και την εμπειρογνωμοσύνη τους καθορίζεται το πώς θα δουλέψουν όλα αυτά τα θέματα.
«Οι εμπειρογνώμονες αυτοί, όχι εγώ, λένε ότι αν εφαρμόσεις σύστημα φωτοεπισήμανσης και αντίστροφη χρονομέτρηση, θα δημιουργήσεις σύγχυση σε όλους τους οδηγούς και εκεί που προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα, θα το κάνεις πολύ πιο μεγάλο. Συνεπώς εγώ αντιλαμβανόμενος και αποδεχόμενος ότι δεν είμαι ο ειδικός, πρέπει να ακούσω τον ειδικό και πρέπει να εφαρμόσω αυτά που λένε», τόνισε σχετικά, προσθέτοντας ότι το Υπουργείο δεν είχε υποστηρίξει ότι ο συνδυασμός των δύο συστημάτων δεν μπορεί να εφαρμοστεί τεχνολογικά αλλά ότι δεν είναι συμβατά στη λειτουργία τους και πως θα δημιουργήσουν σύγχυση στους οδηγούς.
O Πρόεδρος της Επιτροπής Μαρίνος Μουσιούττας επιβεβαίωσε στις δικές του δηλώσεις ότι το Υπουργείο ενημέρωσε την Επιτροπή ότι συμφωνεί με ορισμένες εκ των προτάσεων που του παρουσιάστηκαν.
Υπενθύμισε ειδικότερα ότι υπάρχουν δύο προτάσεις που έχει ξεκαθαρίσει ότι μπορούν να προχωρήσουν, με την πρώτη να αφορά στην αύξηση των βαθμών ποινής από 12 σε 16 πριν την αφαίρεση της άδειας οδήγησης, η οποία υποβλήθηκε από τον βουλευτή του ΔΗΚΟ Χρύσανθο Σαββίδη, ενώ υπάρχει επίσης και πρόταση της βουλευτού του ΔΗΣΥ Φωτεινής Τσιρίδου που αναφέρεται σε επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής του εξωδίκου από 60 ημέρες σε 90 ή από 90 ημέρες σε 115 ημέρες ώστε να δίνεται περισσότερος χρόνος στους παραβάτες για να πληρώσουν το εξώδικο πρόστιμο.
«Αυτές οι δύο προτάσεις φαίνεται, με όσα έχουν λεχθεί, ότι θα μπορέσουν σύντομα να τεθούν ενώπιον της Ολομέλειας», συμπλήρωσε σχετικά.
Πέραν των ανωτέρω, υπάρχει μια σειρά άλλων προτάσεων, τις πλείστες των οποίων το Υπουργείο έχει κρίνει ότι είναι αντισυνταγματικές και αφορούν στη διαγραφή των εξωδίκων για τη χρονική περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2023 μέχρι τον Μάιο του 2024 και στην πληρωμή με δόσεις των εξωδίκων, συνέχισε ο κ. Μουσιούττας.
Προσέθεσε ότι το Υπουργείο έκρινε επίσης ως μη εφαρμόσιμη την τοποθέτηση χρονοδιακόπτη ούτως ώστε να ξέρει ο οδηγός το χρόνο που του απομένει μέχρι να αλλάξει το φως.
«Αυτές τις προτάσεις θα συζητήσει μόνη της πλέον η Επιτροπή, ακούγοντας τα στοιχεία της αντίθετης άποψης του Υπουργείου, και θα αποφασίσει σε επόμενη συνεδρία εάν θα τις τροποποίησει ή αν θα τις προωθήσει ως έχουν στην Ολομέλεια για ψήφιση. Προσωπικά, και ως Πρόεδρος της Επιτροπής, θεωρώ ότι έγιναν βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση και οι δύο νέες προτάσεις θεωρώ ότι βοηθούν το σύστημα ώστε ο παραβάτης να μη νιώθει την αδικία που ίσως δικαιολογημένα σε κάποιο βαθμό νιώθει σήμερα», σημείωσε σχετικά.
Είπε επίσης ότι πέραν αυτών, έγιναν και γίνονται ρυθμίσεις για τη διάρκεια και το συγχρονισμό του βέλους δεξιά με τα φώτα τροχαίας για την ευθεία κατεύθυνση, ώστε να σμικρυνθεί ή να μηδενιστεί η σύγχυση που δημιουργήθηκε στους οδηγούς όταν έχουν να στρίψουν δεξιά.
«Αυτά είναι τα στοιχεία που είχαμε ενώπιόν μας και με βάση αυτά θα προχωρήσουμε. Η έκκληση που κάνω στους συναδέλφους είναι ότι θα πρέπει να πρυτανεύσει η λογική και μακριά από λαϊκισμούς να κάνουμε αυτό που μπορεί να γίνει, που είναι σωστό να γίνει και βλέποντας τα αποτελέσματα να δούμε πώς προχωρούμε παραπέρα», κατέληξε.
Από την πλευρά της, η βουλευτής του ΔΗΣΥ Φωτεινή Τσιρίδου είπε πως ύστερα από τα πολλά προβλήματα που παρατηρήθηκαν σχετικά με την εφαρμογή του συστήματος φωτοεπισήμανσης, τα μέλη της επιτροπής κατέθεσαν προτάσεις νόμου για τη βελτίωση του πλαισίου.
Ειδικότερα, σημείωσε ότι οι προτάσεις νόμου που κατέθεσε εκ μέρους του Δημοκρατικού Συναγερμού αφορούσαν στη μείωση του προστίμου αν κάποιος πληρώσει εντός προθεσμίας έτσι ώστε να δοθεί κίνητρο στους οδηγούς να μπορούν να πληρώσουν, στην αύξηση του χρόνου αποπληρωμής μέχρι και 60 μέρες, θέμα για το οποίο, όπως είπε, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι μπορεί να δεχθεί και τις 90, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να πληρωθεί για να μπορέσει και εκείνος με τη σειρά του να καταβάλει το πρόστιμο στο κράτος.
Μια τρίτη πρόταση νόμου, σύμφωνα με την κ. Τσιρίδου, ήταν όσοι βαθμοί επιβλήθηκαν μέχρι ένα σημείο από το σύστημα φωτοεπισήμανσης να μην ισχύουν στα φώτα τροχαίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το ζήτημα με το τεχνικό πρόβλημα που υπήρχε με τη στροφή δεξιά, καθώς, όπως είπε, κάποιοι βαθμοί ποινής επιβλήθηκαν δυστυχώς άδικα στις άδειες οδηγών.
«Τώρα μελετάμε ως βουλευτές τις προτάσεις νόμου και οδηγείται το ζήτημα άμεσα στην Ολομέλεια, έτσι ώστε να ικανοποιηθούμε ότι επιτέλους αυτό το σύστημα θα εφαρμόζεται χωρίς προβλήματα και χωρίς αδικίες προς τους πολίτες. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι θα πρέπει η κατάσταση γενικότερα στους δρόμους να βελτιωθεί με καλύτερη σήμανση, πινακίδες και οδόστρωμα, όπως επίσης και η Κυβέρνηση, μετά από αυτές τις ρυθμίσεις που θα ψηφίσουμε, να προβεί σε εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού για το σύστημα φωτοεπισήμανσης και την οδική ασφάλεια», τόνισε.
Ερωτηθείσα σχετικά με την προτεινόμενη έκπτωση για την εμπρόθεσμη πληρωμή των προστίμων, η κ. Τσιρίδου είπε ότι η κατατεθείσα πρόταση νόμου αφορούσε ένα 30%, έχοντας ως στόχο να δίνει το κίνητρο στους πολίτες να πληρώνουν έτσι ώστε και το κράτος να παίρνει τα έσοδα του πολύ πιο γρήγορα χωρίς να πρέπει να μπαίνει σε διοικητικές διαδικασίες, όπως επίσης και η δικαιοσύνη να μην επιφορτίζεται με όλες αυτές τις υποθέσεις που καταλήγουν στα δικαστήρια.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης εξέφρασε ικανοποίηση για την αποδοχή από την πλευρά του Υπουργείου Μεταφορών της πρότασης νόμου για αύξηση του ορίου των βαθμών ποινής από τους 12 στους 16, μια πρόταση η οποία, όπως είπε, θα δώσει ανάσα σε πολύ κόσμο, ο οποίος έχει οδηγηθεί ή θα οδηγηθεί σε δικαστήρια λόγω των προβλημάτων του συστήματος φωτοεπισήμανσης.
«Με αυτή την αύξηση στους 16 βαθμούς βοηθούμε πάρα πολύ κόσμο, αλλά θα πρέπει να συνδυαστεί και με άλλα ζητήματα, όπως τα προβλήματα που προκύπτουν με το βελάκι στα δεξιά, τα οποία δεν έχουν λυθεί, αλλά όπως μας έχει αναφερθεί, έχουν τροχοδρομηθεί. Είναι μια πρόταση νόμου προς τη σωστή κατεύθυνση», κατέληξε.
Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Κάμερες: Δύο αλλαγές πάνε Ολομέλεια
Stockwatch: Κάμερες: Αυξάνεται η προθεσμία πληρωμής και το όριο βαθμών ποινής
Nomoplatform-ΚΥΠΕ