Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 07/05/2025, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
- Ο περί Δημόσιων Συγκεντρώσεων και Παρελάσεων Νόμος του 2025
- Ο περί Ποινικού Κώδικα (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι:
- η θέσπιση νέας νομοθεσίας σχετικά με τις δημόσιες συγκεντρώσεις και παρελάσεις και κατάργηση της υφιστάμενης και
- η θέσπιση του αδικήματος της συμμετοχής προσώπου σε διαδήλωση ή συνάθροιση με ηθελημένη κάλυψη ή αλλοίωση του προσώπου του με οποιοδήποτε τρόπο ή/και αντικείμενο με σκοπό την παρεμπόδιση της εξακρίβωσης της ταυτότητάς του.
Τρία ποινικά αδικήματα στο νομοσχέδιο για ρύθμιση διαδηλώσεων λέει ο Χαρτσιώτης
Μέσα από το προτεινόμενο νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των διαδηλώσεων θα προκύπτουν τρία ποινικά αδικήματα, σύμφωνα με όσα παρουσίασε την Τετάρτη στην Επιτροπή Νομικών ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριος Χαρτσιώτης.
Για το ίδιο θέμα, υπάρχει και σχετική πρόταση νόμου του ΔΗΣΥ, με τον Πρόεδρο της Επιτροπής, Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Νίκο Τορναρίτη, να εκφράζει την πρόθεση απόσυρσης της πρότασης νόμου, σε περίπτωση που προωθηθεί το νομοσχέδιο της κυβέρνησης.
Ο Υπουργός προσπάθησε να απαντήσει στην «παραφιλολογία», όπως είπε, γύρω από το νομοσχέδιο, σημειώνοντας ότι δεν απαιτείται ούτε έγκριση, ούτε αδειοδότηση της αρμόδιας αρχής για να κάνει κάποιος συγκέντρωση, αλλά θεσμοθετείται η υποχρέωση για ενημέρωση της τοπικής αρχής για την πρόθεση ειρηνικής συγκέντρωσης, που, σε συνεργασία με αστυνομία, θα διευθετήσει ώστε να γίνει με ειρηνικό τρόπο. Επιπλέον, προβλέπεται σε περίπτωση που παρατηρηθούν φαινόμενα βίας, το πώς θα δράσει η αστυνομία.
«Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο σκοπείται η διασφάλιση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι ειρηνικώς», είπε. Πρόσθεσε ότι ο Αρχηγός της Αστυνομίας δύναται να επιβάλει περιορισμό στο συνέρχεσθαι μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, αφού ακούσει τις απόψεις του οργανωτή και της τοπικής αρχής. Οι περιορισμοί αφορούν την πορεία της διαδήλωσης, τον χώρο και χρόνο ή την κατάληψη μόνο μέρους του οδοστρώματος, την απαγόρευση διέλευσης ή εισόδου σε δημόσιο χώρο ή τη μη παρακώλυση της κυκλοφορίας και της πρόσβασης σε δημόσιες υπηρεσίες.
«Οι περιορισμοί δεν αφορούν πλήρη απαγόρευση συγκεντρώσεων και παρελάσεων. Η διάλυση μιας συγκέντρωσης επιτρέπεται μόνο αν παύει να είναι ειρηνική ή κατά παράβαση των περιορισμών», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία λήψης απόφασης για τυχόν διάλυση, ενώ προβλέπεται και διπλό στάδιο προειδοποίησης πριν προχωρήσουν ανάλογες ενέργειες.
Επιπλέον, είπε ότι προβλέπεται η δημιουργία πλατφόρμας από την Αστυνομία για να γίνεται ανάρτηση και ενημέρωση για προγραμματισμένες συγκεντρώσεις, σχετιζόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, υποχρεώσεις με βάση τις πρόνοιες του νόμου. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι ο αριθμός 20 ατόμων που αναφέρεται ως προϋπόθεση για να ισχύει το νομοσχέδιο, είναι ενδεικτικός και «διαπραγματεύσιμος».
Ο κ. Χαρτσιώτης είπε ότι από τη νομοθεσία προκύπτουν τρία ποινικά αδικήματα: σε περίπτωση που πρόσωπο προτρέπει άλλα πρόσωπα σε χρήση βίας ή προβαίνει ο ίδιος σε πράξεις βίας, με σκοπό να αλλοιώσει τον ειρηνικό χαρακτήρα της παρέλασης ή συγκέντρωσης, σε περίπτωση που υπάρχει εύλογη υποψία ότι η συγκέντρωση πρόκειται να καταστεί μη ειρηνική και κάποιος αρνηθεί να αφαιρέσει αντικείμενο που καλύπτει την ταυτότητα του και σε περίπτωση που πρόσωπο, μετά την κοινοποίηση απόφασης διάλυσης της συγκέντρωσης, καλύπτει τα χαρακτηριστικά του με τρόπου που να μην είναι αναγνωρίσιμο.
Καταληκτικά, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο προωθεί «κουλτούρα συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων μερών και ενημέρωσης» σε σχέση με δικαιώματα και υποχρεώσεις και ότι θα ενισχύσει την ελεύθερη άσκηση του συνέρχεσθαι ειρηνικώς, αλλά και θα προωηθήσει την προστασία των δικαιωμάτων των υπολοίπων. Σημείωσε, επίσης, ότι η σύνταξη του νομοσχεδίου ακολούθησε «παράγραφο προς παράγραφο» αποφάσεις του ΕΔΑΔ.
Η Επίτροπος Διοικήσεως, Μαρία Στυλιανού Λοττίδη είπε ότι επί της αρχής συμφωνεί με την προσπάθεια και ότι τα δικαιώματα του ενός σταματούν εκεί που αρχίζουν δικαιώματα των άλλων. «Η δική μας ανησυχία είναι στη χρήση κουκούλας, στο προληπτικό μέρος», είπε, διερωτώμενη πώς μπορεί να συνδεθεί η «εύλογη υποψία» για χρήση βίας με το συγκεκριμένο πρόσωπο που καλύπτει το πρόσωπό του. «Δεν μπορεί να συνιστά ποινικό αδίκημα η πρόθεση», είπε, ρωτώντας πού είναι η αρχή της αναλογικότητας, αφού, με βάση τον νόμο, το παραπάνω αδίκημα τιμωρείται με ποινή δύο χρόνια φυλάκιση. Σημείωσε, δε, ότι το ΕΔΑΔ κάνει αναφορά στη συμπεριφορά συγκεκριμένου προσώπου και όχι μόνο στο γεγονός ότι καλύπτει το πρόσωπό του.
Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας ανέφερε ότι έγινε πολλή μελέτη της νομολογίας του ΕΔΑΔ κατά τον νομοτεχνικό έλεγχο του νομοσχεδίου. Για τις παρατηρήσεις της Επιτρόπου ανέφερε ότι ο στόχος είναι η προστασία όλων των παρευρισκόμενων. «Αν υπάρχει ζήτημα ή πιθανότητα να καταστεί μη ειρηνική η συγκέντρωση, προστατεύει τα πιθανώς θύματα», είπε.
Ο Κυριάκος Χαραλάμπους, εκπροσωπώντας τον Σύνδεσμο Αστυνομίας Κύπρου, είπε ότι το νομοσχέδιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Πρόσθεσε ότι δεν περιορίζεται η δημοκρατία, αλλά διασφαλίζεται το κράτος δικαίου και η ασφάλεια όλων.
Εκ μέρους του Κλάδου Αστυνομικού Σώματος της συντεχνίας «Ισότητα», ο Νίκος Λοϊζίδης ζήτησε να προστεθούν και οι συναθροίσεις στο νομοσχέδιο, εκτός από τις παρελάσεις και τις διαδηλώσεις, παρουσιάζοντας φωτογραφίες συναθροίσεων με κουκουλοφόρους σε πρόσφατα περιστατικά.
Εκπρόσωποι από το «Κίνημα Ενεργώ» είπαν ότι ο νόμος δίνει «υπερεξουσίες στην αστυνομία», αφού «διατάζει πού και πότε να γίνει η διαδήλωση ή την ακυρώνει χωρίς έλεγχο» και σημείωσαν ότι χρειάζεται περισσότερη μελέτη για το πότε μπορεί να παρέμβει η αστυνομία σε ένα «θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα».
Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της Επιτροπής, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Τορναρίτης, είπε ότι το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο ανάγεται στην εποχή της αποικιοκρατίας. «Προφανέστατα πρέπει να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας και στην ανατοποθέτηση του νομοθετικού πλαισίου στα σημερινά δεδομένα», είπε, σημειώνοντας την ανάγκη υπεράσπισης της ασφάλειας και της ειρηνικής απόλαυσης της περιουσίας των πολιτών της Δημοκρατίας.
«Ναι στις διεκδικήσεις, ναι στις παρελάσεις και τις συναθροίσεις, είναι αναντίλεκτο δικαίωμα που προστατεύεται από το Σύνταγμα. Την ίδια ώρα, όμως, δεν μπορεί κάποιοι να παρεμποδίζουν ή να προχωρούν σε οχλαγωγίες ή άλλου είδους πράξεις, οι οποίες προφανέστατα πρέπει να καταστούν ποινικά κολάσιμες», είπε.
Σημείωσε ότι ο ΔΗΣΥ τάσσεται ανεπιφύλακτα υπέρ και σημείωσε ότι η διαδικασία θα συνεχιστεί με κατ’ άρθρον συζήτηση.
Εντός της Επιτροπής, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, ζήτησε κάποιες διευκρινίσεις επί του νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, είπε ότι φαίνεται ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα αυθόρμητης ειρηνικής συγκέντρωσης, αφού προνοείται ότι πρέπει να καθοριστεί οργανωτής. Επίσης ζήτησε να δοθεί παράδειγμα περίπτωσης που μπορεί να εμπίπτει στην πρόνοια για διάλυση παρέλασης με αναφορά στα «δημόσια ήθη», με τη Νομική Υπηρεσία να απαντά ότι το λεκτικό προκύπτει από το Σύνταγμα και ότι ο όρος «δημόσια ήθη», με βάση και νομολογία του ΕΔΑΔ, είναι ρευστός.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, σε δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, είπε ότι μέσα από τη συζήτηση θα μπουν τα θεμέλια για ένα νέο σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των πολιτών για να μην υπάρχουν ελλείψεις, συγκρούσεις και η δυνατότητα να αποφασίζει κανείς χωρίς να υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, είπε ότι, βλέποντας το τι συμβαίνει στο εξωτερικό, «όπου λόγω των αυξημένων διαδηλώσεων που γίνονται ιδιαίτερα για το κλίμα και πιο πρόσφατα των αυξημένων και έντονων κινητοποιήσεων για τους Παλαιστίνιους, έχω πολύ μεγάλη έγνοια για το πώς θα καταλήξουμε και τι θα γίνει» αν τεθεί αυτή η νομοθεσία σε ισχύ.
Υπενθύμισε ότι η Ουγγαρία έβαλε ρύθμιση που απαγορεύει τις παρελάσεις του Pride, ενώ είπε ότι υπάρχουν και πολλοί φυλακισμένοι ακτιβιστές του κλίματος, γιατί «οι ακροδεξιές κυβερνήσεις έχουν βάλει όρους στις νομοθεσίες» που δυσκολεύουν πολύ τον κόσμο να βγαίνει έξω και να διαδηλώνει για τον έναν ή τον άλλον σκοπό, ανέφερε.
«Είναι πολύ λεπτό σημείο, φοβούμαι πάρα πολύ το πώς θα εξελιχθεί», σημείωσε, ζητώντας «να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί. Είναι εύκολο για έναν ακροδεξιό να προσθέσει πρόνοιες, οι οποίες θα φέρουν και εμάς σε τέτοιες καταστάσεις», είπε.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Επιπλέον, η Επιτροπή συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:
- Διαδηλώσεις και Κυκλοφορία: Ισορροπία μεταξύ Δημόσιας Τάξης και Ελευθερίας Κίνησης
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι ενέργειες των αρμόδιων αρχών για διασφάλιση της δημόσιας τάξης και του δικαιώματος της ελεύθερης και ασφαλούς διακίνησης του κοινού στο πλαίσιο κινητοποιήσεων και/ή διαδηλώσεων που παρακωλύουν την κυκλοφορία.
Δεν στοιχειοθετούνται αδικήματα για κλείσιμο δρόμου από κυνηγούς, αναφέρθηκε στην Επ.Νομικών
Δεν μπορούν να στοιχειοθετηθούν αδικήματα από την ποινική έκθεση σε σχέση με το κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου από τους κυνηγούς στις 23 Μαρτίου, αποφάσισε ο Γενικός Εισαγγελέας, μετά την εξέταση της ανακριτικής έκθεσης, σύμφωνα με όσα είπε στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών ο Αρχηγός της Αστυνομίας, Θεμιστός Αρναούτης.
Επιπλέον, είπε ότι ούτε από τη διοικητική έρευνα στοιχειοθετείτε κάποιο πειθαρχικό αδίκημα, με τον Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριο Χαρτσιώτη, να επισημαίνει την ανάγκη κάλυψης του νομοθετικού κενού, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις και τις παρελάσεις.
Ο Υπουργός επικεντρώθηκε στο πώς θα μπορούσαν να αποτραπούν παρόμοια φαινόμενα στο μέλλον, σημειώνοντας ότι μέχρι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει θεσμοθετημένο κανένα καθεστώς για παρελάσεις και διαδηλώσεις και είναι εξαιρετικά δύσκολο να απονεμηθούν ευθύνες, εκτός αν πρόκειται για αδικήματα που εμπίπτουν σε άλλες νομοθεσίες.
Απηύθυνε έκκληση στους Βουλευτές να προχωρήσουν με το νομοσχέδιο που είναι ενώπιόν τους και με το οποίο θεσμοθετούνται διαδικασίες για το πώς διεξάγεται μια παρέλαση ή μια συγκέντρωση, με σεβασμό στο συνταγματικό δικαίωμα του «συνέρχεσθαι ειρηνικώς».
Απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Άριστου Δαμιανού, σχετικά με τις δικές του ενέργειες, την 23η Μαρτίου, ο Υπουργός είπε ότι δεν επεμβαίνει σε επιχειρησιακά πλάνα της αστυνομίας για οποιαδήποτε εκδήλωση. «Ενημερώθηκα την προηγούμενη από την αστυνομία, όπως γίνεται με όλα τα σοβαρά περιστατικά, ότι προβαίνει σε όλες τις αρμόδιες ενέργειες», είπε, προσθέτοντας ότι «από εκεί και πέρα δεν έλαβα άλλη ενέργεια εγώ προσωπικά, αφού πρόκειται για ένα καθαρά επιχειρησιακό θέμα της αστυνομίας».
Πρόσθεσε ότι μετά τα τεκταινόμενα «και αφού έτυχα πλήρους ενημέρωσης για το τι έγινε, έκανα εισήγηση για διεξαγωγή διοικητικής έρευνας και έρευνα για τυχόν διάπραξη ποινικών αδικημάτων και ο αρχηγός διέταξε αυτά τα περιστατικά», είπε.
Ο Αρχηγός της Αστυνομίας, Θεμιστός Αρναούτης, παρέθεσε τα αποτελέσματα της ποινικής και διοικητικής έρευνας και απάντησε στα ερωτήματα που είχαν θέσει οι Βουλευτές στην προηγούμενη συνεδρίαση που συζητήθηκε το θέμα.
Όπως είπε, το αποτέλεσμα της ποινικής έρευνας τέθηκε ενώπιον του Γενικού Εισαγγελέα, ο οποίος «συμφώνησε με την εισήγηση ότι δεν μπορούν να στοιχειοθετηθούν τα περισσότερα αδικήματα στην ανακριτική έκθεση». Σημείωσε ότι όσον αφορά το άναμμα φωτιάς, εν όψει του μικρού χρονικού διαστήματος του περιστατικού και δεδομένων των συνθηκών που επικρατούσαν, ο Γενικός Εισαγγελέας αποφάσισε να μη γίνει περαιτέρω διερεύνηση, όπως είπε.
Παραθέτοντας τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν στο πλαίσιο της διοικητικής έρευνας, είπε ότι ο αυτοκινητόδρομος αποκόπηκε από 11:44 μέχρι τις 14:05, σημειώνοντας ότι η περισσότερη ώρα, γύρω στα 40 λεπτά πριν και 40 λεπτά μετά, αναλώθηκε για να εγκατασταθούν και να απομακρυνθούν αντίστοιχα οι διαδηλωτές.
Σε αυτό το διάστημα, και οι δύο κατευθύνσεις του αυτοκινητόδρομου «έμειναν καθαρές και πέρασαν τρία ασθενοφόρα και ιδιωτικά οχήματα και η Πρόεδρος της Βουλής», είπε, ενώ ανέφερε ότι συνολικά συγκεντρώθηκαν στο σημείο 700 οχήματα και 2000 άτομα.
Απαντώντας για τις ενέργειες της Αστυνομίας το προηγούμενο διάστημα πριν τη διαμαρτυρία, είπε ότι ο Βοηθός Αστυνομικός Διευθυντής Λάρνακας προσπάθησε επανειλημμένως να επικοινωνήσει με τον Πρόεδρο του Κινήματος Ενωμένων Κυπρίων Κυνηγών προκειμένου να μην αποκοπεί ο αυτοκινητόδρομος, με εκείνον να απαντά ότι δεν μπορεί να ακυρωθεί η εκδήλωση και δεν μπορεί να ελέγξει τον κόσμο του, σημειώνοντας ότι μπορεί να οδηγηθούν σε «δυναμικά μέτρα σε πολλά μέτωπα» αν ακυρωνόταν αυτή η διαμαρτυρία. Σημείωσε ότι όπως τους είπε, το πλάνο τους ήταν να κλείσουν τον αυτοκινητόδρομο μέχρι να παρέμβει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
«Δύο μέρες σας απειλούσε ότι θα ανοίξει μέτωπα και του παρείχατε αστυνομική προστασία;» ρώτησε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, σημειώνοντας ότι αν ο ίδιος ήταν Υπουργός και είχε αυτή την ενημέρωση θα έπαιρνε τηλέφωνο τον Πρόεδρο «να του πω σύναξε τον γιατί θα κόψει την κυκλοφορία».
Ο κ. Αρναούτης σημείωσε ότι δεν απαιτείται έγκριση από την αστυνομία για πραγματοποίηση διαμαρτυρίας και για ειρηνικές συναθροίσεις όπου δεν διαπράττεται κανένα αδίκημα. Πρόσθεσε ότι η μόνη σχετική νομοθεσία είναι ο αποικιακός περί συγκεντρώσεων νόμος του 1958, ο οποίος είναι ανενεργός.
Όπως ανέφερε, συμμετείχαν 146 μέλη της αστυνομικής δύναμης στο επιχειρησιακό πλάνο. Όσον αφορά τη συμπεριφορά των διαδηλωτών, είπε ότι δεν σημειώθηκε «καμία αντικοινωνική συμπεριφορά που να εκφεύγει», εκτός από το μεμονωμένο άναμμα δύο φουκούδων, τις οποίες μάζεψαν μόλις ο Πρόεδρός τους τους κάλεσε να αποχωρήσουν.
Είπε ότι η εκδήλωση αξιολογήθηκε ως «υψηλού κινδύνου» και η αστυνομία ήταν έτοιμη να επέμβει αν κρινόταν απαραίτητο.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Γεωργίου μίλησε για «αφοπλιστική ειλικρίνεια» της Αστυνομίας. «Όλοι γνώριζαν από πριν ότι αν ο Πρόεδρος τους τηλεφωνήσει θα ματαιωθεί η εκδήλωση», είπε, σημειώνοντας ότι είναι πολιτικό το θέμα. Ρώτησε, επίσης, πόσο κόστισε η συγκεκριμένη επιχείρηση της αστυνομίας, δεδομένου ότι για το καρναβάλι Λεμεσού βγήκε κοστολόγιο.
Ο Αρχηγός της Αστυνομίας απάντησε ότι υπάρχουν τρία είδη εκδηλώσεων, αναφορικά με την κοστολόγηση: οι φιλανθρωπικού χαρακτήρα εκδηλώσεις, οι οποίες δεν κοστολογούνται, οι εκδηλώσεις εορταστικού χαρακτήρα που κοστολογούνται και οι συγκεντρώσεις που μπορεί να προκύπτει θέμα δημόσιας τάξης, όπου «δεν απαιτούμε από κάποιον» να πληρώσει. Σημείωσε ότι δεν ξέρει το κόστος της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, είπε ότι «εμείς ποτέ δεν προσπαθούμε να αποδώσουμε ευθύνες στους ένστολους που είναι επί του εδάφους. Θέλουμε να ξέρουμε ποιες ήταν οι οδηγίες σε επίπεδο διοικητικής καθοδήγησης», είπε, σημειώνοντας ότι ο Υπουργός δεν είχε εμπλοκή «γιατί το πήρε πάνω του ο Πρόεδρος. Από τους χειρισμούς του κόμματος των Κυνηγών και του Προέδρου της Δημοκρατίας την ίδια μέρα και την επόμενη, που ανέθεσε τη συνάντηση στον Υπουργό Εσωτερικών, είναι προφανές ότι είχε παρακαμφθεί ο Υπουργός Δικαιοσύνης».
Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της Επιτροπής, ο κ. Δαμιανού είπε ότι «δεν είχαμε καμία αμφιβολία ότι η κατάληξη του γνωστού φιάσκο θα κατέληγε όπως πολλά άλλα σε μηδενική ανάληψη ευθύνης και μηδενικές συνέπειες. Από τη στιγμή που στο συγκεκριμένο συμβάν υπήρξε εμπλοκή σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο κάποια πράγματα ήταν προδιαγεγραμμένα», είπε.
Η Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, εντός της Επιτροπής, είπε ότι η εικόνα που υπάρχει είναι ότι «ο καθένας μπορεί να κάνει ό,τι θέλει, όπου θέλει, σε όποιο δρόμο θέλει, αδιαφορώντας, με την πολιτεία, ελλείψει νομοθετικού πλαισίου, να μην μπορεί να αντιδράσει» και διερωτήθηκε «πού πάει η πρόνοια του Συντάγματος για δημόσια ασφάλεια».
Η κ. Ερωτοκρίτου σημείωσε ότι πρέπει να υπάρχει εξισορρόπηση του δικαιώματος των ολίγων με τα δικαιώματα των πολλών. «Η εικόνα σήμερα δεν προσθέτει σε αυτά που αναμένει να ακούσει ο κόσμος ή στο αίσθημα ασφάλειας που οφείλουμε να κάνουμε τον κόσμο να νιώθει», είπε.
Ο Πανίκος Λεωνίδου, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, είπε ότι, σύμφωνα με το Σύνταγμα, έκαστος έχει το δικαίωμα του συνέρχεσθαι ειρηνικώς. Από την άλλη, είναι δικαίωμα και υποχρέωση του κράτους να διασφαλίζει αυτό το δικαίωμα στον πολίτη και η αστυνομία, ως το καθ’ ύλην αρμόδιο όργανο, έδωσε τη δυνατότητα σε μια ομάδα, να διαδηλώσουν τις θέσεις τους.
Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης, ο κ. Λεωνίδου είπε ότι πρέπει και οι ίδιοι οι πολίτες να έχουν την ευθύνη και την ευελιξία να σκέφτονται ότι με τις πράξεις και ενέργειές τους παραβιάζουν δικαιώματα άλλων πολιτών, προσθέτοντας ότι «η αστυνομία λειτούργησε ακριβώς με βάση το Σύνταγμα».
Σε δηλώσεις του, μετά την ολοκλήρωση της Επιτροπής, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Τορναρίτης, κληθείς να σχολιάσει τα ευρήματα της ποινικής και διοικητικής έρευνας, είπε ότι «εμείς το είπαμε από την αρχή: δεν λειτουργήσαμε ποτέ ως τιμωροί. Θέλουμε να ανατάξουμε και να τοποθετήσουμε σε εύρυθμη κατάσταση πραγμάτων μια κατάσταση που μας πληγώνει όλους».
Επιπλέον, ανέφερε ότι κάλεσε τον Υπουργό να προστεθεί στη νομοθεσία ότι όσοι καταστρέφουν περιουσίες να είναι υπόλογοι «να πληρώσουν τα σπασμένα».
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Philenews: Επικρίσεις στον Πρόεδρο για κυνηγούς – «Μπροστά στις κάμερες για να κάνει το κομμάτι του»
- Προστασία Εγκλωβισμένων Αγοραστών μετά την Απόφαση του Εφετείου
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ανάγκη εξεύρεσης τρόπου προστασίας των εγκλωβισμένων αγοραστών υπό το φως της πρόσφατης απόφασης του Εφετείου με την οποία κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές οι ρυθμίσεις που αφορούν την προστασία τους
Προωθεί άμεσα τη ρύθμιση για εγκλωβισμένους αγοραστές η Επιτροπή Νομικών
Στην Ολομέλεια της Πέμπτης θα κατατεθεί η πρόταση της Επιτροπής Νομικών για να λυθεί σε μεγάλο βαθμό το ζήτημα με τους εγκλωβισμένους αγοραστές, είπε σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Τορναρίτης, σημειώνοντας την πρόθεση να οδηγηθεί προς ψήφιση πριν το κλείσιμο της Βουλής για τις θερινές διακοπές.
Ο κ. Τορναρίτης ευχαρίστησε την υπόεπιτροπή της Επιτροπής Νομικών που συζήτησε το θέμα με το Υπουργείο Εσωτερικών για να βρει λύσεις.
Όπως είπε, με την πρόταση μπαίνουν αυστηροί κανόνες «που θεραπεύουν σε ένα πολύ μεγάλο εύρος αυτό το πρόβλημα που αναφέρεται σε μια μεγάλη ομάδα θυματοποιημένων πολιτών της Κυπριακής Δημοκρατίας, που αγόρασαν ένα ακίνητο καλοπροαίρετα, πλήρωναν τις δόσεις τους, πολλοί εξ αυτών το εξόφλησαν πλήρως, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει τίτλο ιδιοκτησίας».
Σημείωσε ότι την ερχόμενη Τετάρτη θα κληθεί ο Υπουργός Εσωτερικών στην Επιτροπή για να δει «πώς θα επιληφθεί του θέματος που αφορά και στα πολεοδομικά προβλήματα που έχουν ως αποτέλεσμα τη μη έκδοση τίτλου». «Υπάρχουν τρόποι που μπορεί να χρησιμοποιήσει η εκτελεστική εξουσία και να δώσει λύση και στο συγκεκριμένο πρόβλημα», είπε.
Όπως διευκρίνισε, η πρόταση της Επιτροπής θα κατατεθεί στην αυριανή Ολομέλεια από την Επιτροπή, το θέμα θα συζητηθεί, πιθανώς με παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών, την ερχόμενη Τετάρτη και στόχος είναι να ψηφιστεί πριν τις διακοπές του καλοκαιριού, «γιατί πρέπει να δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία σε ανθρώπους που αδικούνται για πάρα πολλά χρόνια. Βρισκόμαστε σε αυτές τις συζητήσεις γιατί κάποιοι αποφάσισαν να στείλουν στα δικαστήρια μια συμφωνημένη νομοθεσία από όλα τα μέρη», είπε.
Από την πλευρά του, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού είπε ότι «έχουμε εργαστεί συστηματικά από το περασμένο καλοκαίρι, σε μία προσπάθεια να επαναφέρουμε ένα, υποφερτό, έστω, νομοθετικό πλαίσιο, που να κατοχυρώνει εγκλωβισμένους αγοραστές».
Σημείωσε ότι «είμαστε σε πολύ προχωρημένο στάδιο», αναφέροντας ότι στόχος είναι ο εμπλουτισμός της πρότασης νόμου τις επόμενες εβδομάδες «για να αυξήσουμε τον αριθμό των ανθρώπων, οι οποίοι σε τίποτα δεν έφταιξαν, αντιθέτως, πληρώνουν αμαρτίες τραπεζών και αφερέγγυων επαγγελματιών ανάπτυξης γης (developers)». Εκτίμησε και ο ίδιος ότι μέχρι το καλοκαίρι θα ψηφιστεί η νέα νομοθεσία, «η οποία σίγουρα θα προσθέσει έναν σημαντικό αριθμό δικαιούχων στον απεγκλωβισμό, στην τιτλοποίηση και μεταβίβαση επ’ ονόματί τους, εφόσον είναι πραγματικοί δικαιούχοι των ακινήτων τους».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση και αναφερόμενος στην αποπομπή στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο της προηγούμενης ρύθμισης, είπε ότι «είναι δεδομένο ότι οι τράπεζες και διάφοροι άλλοι ανατίναξαν την προσπάθεια, αλλά πρέπει να πω με ικανοποίηση ότι στα 10 χρόνια που λειτούργησε η νομοθεσία, δεκάδες χιλιάδες εγκλωβισμένων αγοραστών δικαιώθηκαν, εν τέλει τιτλοποίησαν και απέκτησαν τη δική τους ουσιαστικά περιουσία». Πρόσθεσε ότι υπήρξε ένας διάλογος με το Υπουργείο Εσωτερικών, τις τράπεζες και τις εταιρείες μη ΑΠΙ. «Εκτιμώ ότι στον βαθμό που δεν υπάρχει συναίνεση, ως Επιτροπή θα προχωρήσουμε αυτόνομα προς εξυπηρέτηση του κοινού καλού των πολιτών. Θα δούμε τη μεγάλη εικόνα και όχι τη μικρή», είπε.
Ο κ. Δαμιανού διευκρίνισε ότι ο συνολικός αριθμός των εγκλωβισμένων αγοραστών «υπερβαίνει τις 10.000, αλλά ο αριθμός που εκτιμάται ότι πιθανόν να τύχει ρύθμισης με τη νέα νομοθεσία που συζητούμε είναι γύρω στις 4.000». Πρόσθεσε ότι θα έπρεπε να ρυθμιστούν και τα πολεοδομικά ζητήματα, «διότι ούτε εκείνα κατά βάση είναι ευθύνη των ιδιοκτητών». «Κυρίως είναι ευθύνη των υπερβάσεων που έκαναν οι επιχειρηματίες ανάπτυξης γης», είπε.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, είπε ότι το θέμα των εγκλωβισμένων αγοραστών «χρονίζει και ομολογουμένως είχε δοθεί μία διέξοδος τα προηγούμενα χρόνια, αλλά δυστυχώς το νομοθετικό πλαίσιο για να αρθεί αυτός ο εγκλωβισμός των αγοραστών έχει καταστεί αντισυνταγματικό με απόφαση του Εφετείου πέρσι τον Ιούνιο».
Πρόσθεσε ότι από τότε μέχρι σήμερα, με πρωτοβουλία της Επιτροπής Εσωτερικών, αλλά και του Υπουργείου, «προχωρήσαμε όλοι μαζί να καταθέσουμε προτάσεις κοινές, ούτως ώστε να υπάρξει ένα καινούργιο νομοθετικό πλαίσιο που να μην αντίκειται στο Σύνταγμα από τη μια, αλλά και από την άλλη να προστατεύσει ή να απεγκλωβίσει όσο το δυνατόν περισσότερους αγοραστές και κυρίως να δώσει λύσεις στους δύο βασικούς πυλώνες προβλημάτων που έχουν καταστήσει αυτούς τους ανθρώπους εγκλωβισμένους».
Όπως είπε, από τη μία είναι το γεγονός των επιβαρύνσεων και της ύπαρξης εμπράγματων βαρών πάνω στην περιουσία του εγκλωβισμένου αγοραστή και από την άλλη είναι τα πολεοδομικά αδιέξοδα, τα οποία δημιουργούν αδυναμία στον αγοραστή να προχωρήσει στην εγγραφή και μεταβίβαση του ακινήτου επ’ ονόματί του.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ