Ολοκληρώθηκε η εξέταση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2025

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 02/12/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:  

Η Επιτροπή εξέτασε και συζήτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η συζήτηση του Προϋπολογισμού του Κράτους για το έτος 2025. Πιο συγκεκριμένα η Επιτροπή εξέτασε τα πιο κάτω: 

  • Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου 

Διοικητής ΚΤΚ: Πιο αργή η μεταβολή των επιτοκίων από τις κυπριακές τράπεζες 

Το μικρό μέγεθος της κυπριακής οικονομίας αλλά και η πλεονασματική ρευστότητα του τραπεζικού τομέα συμβάλλουν στην προσαρμογή των επιτοκίων με πιο αργούς ρυθμούς απ’ ότι σε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, ανέφερε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας Χριστόδουλος Πατσαλίδης, μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2025. 

«Το μικρό μέγεθος της οικονομίας συμβάλλει στην προσαρμογή των επιτοκίων με πιο αργούς ρυθμούς από ότι σε μεγαλύτερες οικονομίες. Ο ρυθμός προσαρμογής επιβραδύνεται περαιτέρω από την ιδιαίτερα πλεονασματική ρευστότητα του κυπριακού τραπεζικού τομέα – ο λόγος δανείων προς καταθέσεις βρίσκεται στο 49,3% σε σύγκριση με 106,5% στην ΕΕ», ανέφερε ο κ. Πατσαλίδης. 

Σημείωσε ότι τα δανειστικά επιτόκια στην Κύπρο έχουν σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία καθοδική τάση στις πλείστες κατηγορίες δανείων ιδιαίτερα προς τις επιχειρήσεις. 

Το μέσο επιτόκιο για νέα δάνεια προς επιχειρήσεις  ανήλθε στο 5,32% τον Σεπτέμβριο από το μέγιστο του 6,06% τον Οκτώβριο του 2023, συνάδοντας με την καθοδική πορεία του Euribor. Όσον αφορά τα επιτόκια για νέα δάνεια προς νοικοκυριά, το μέσο επιτόκιο για νέα στεγαστικά δάνεια προς νοικοκυριά διαμορφώθηκε στο 4,53% τον Σεπτέμβριο, σημειώνοντας μείωση 0,66% από το υψηλό του 5,19% τον Ιανουάριο του 2024. 

Πτωτική τάση ακολουθούν και τα καταθετικά επιτόκια με το μέσο επιτόκιο νέων καταθέσεων προθεσμίας ως ενός έτους προς νοικοκυριά να διαμορφώνεται στο 1,98% τον Σεπτέμβριο, σε σχέση με 2,24% τον Μάρτιο. Τα επιτόκια καταθέσεων προς επιχειρήσεις παραμένουν σταθερά και ανήλθαν στον 2,14% τον Σεπτέμβριο κοντά στον μέσο όρο του έτους. 

Παράλληλα, ο κ. Πατσαλίδης ανέφερε ότι η ψαλίδα μεταξύ καταθετικών και δανειστικών επιτοκίων δεν ικανοποιεί την ΚΤΚ, ωστόσο πέραν από την ανακοίνωση των επιτοκίων από την ΚΤΚ για σκοπούς διαφάνειας, αυτή δεν έχει ως επόπτης το δικαίωμα οποιασδήποτε παρέμβασης. 

Αναφέροντας ότι υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω μείωση των επιτοκίων, ο Διοικητής τόνισε ότι στις συναντήσεις νομισματικής πολιτικής της ΕυρωπαΪκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), το θέμα εξετάζεται ξεχωριστά σε κάθε συνάντηση λαμβάνοντας υπόψη την αβεβαιότητα στην οικονομία. Εξέφρασε την άποψη ότι στη συνάντηση στις 11-12 Δεκεμβρίου της ΕΚΤ θα μειωθούν εκτός απροόπτου τα επιτόκια. Εξέφρασε την άποψη ότι τα επιτόκια είναι σωστό να μειώνονται σταδιακά και να μην υπάρχουν μεγάλες αυξομειώσεις που να επηρεάζουν τις οικονομίες.   

Ερωτηθείς από Βουλευτές για το ολιγοπώλιο των δύο μεγάλων τραπεζών στην Κύπρο, ανέφερε ότι η Κύπρος είναι μια μικρή χώρα με περιορισμένες δυνατότητες ανταγωνισμού σε όλες τις βιομηχανίες και τα προϊόντα. Αυτό όπως είπε συμβαίνει και στον τραπεζικό τομέα, ωστόσο από την άλλη ανέφερε οι δύο μεγάλες τράπεζες είναι υγιείς και μπορούν να απορροφήσουν τους κραδασμούς και τους ευρωπαϊκούς εποπτικούς κανονισμούς.   

Όσον αφορά την πρόταση για φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών ανέφερε ότι ακόμα και μια προσωρινή φορολόγηση μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Όπως είπε, όταν υπάρχει ένα πλαίσιο το οποίο δεν είναι προβλέψιμο και υπάρχουν απρόβλεπτες φορολογίες αυτό δεν ενθαρρύνει τις ξένες επενδύσεις στην Κύπρο. 

Ικανοποίηση για προϋπολογισμό, προσοχή στις ανελαστικές δαπάνες 

Ο Διοικητής της ΚΤΚ έκρινε ότι συνολικά ο προϋπολογισμός για το έτος 2025 κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλαδή ενισχύει τη δημοσιονομική πειθαρχία, προωθεί διαθρωτικές αλλαγές και στηρίζει τη σταθερότητα και την ανάπτυξη της οικονομίας. Ωστόσο, επεσήμανε ότι η διαχείριση των ανελαστικών δαπανών χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, ειδικότερα σε συνθήκες αυξημένες αβεβαιότητας όταν τα έσοδα του κράτους δύνανται να διαβρωθούν. 

Ο Διοικητής σημείωσε ότι σε καλές εποχές όπως τώρα, τα έσοδα έρχονται εύκολα και λόγω πληθωρισμού και λόγω εσόδων από τη φορολογία, λόγω της ταχείας ανάπτυξης. Σημείωσε ότι για να θεωρείται ένα πλεόνασμα βιώσιμο θα πρέπει να δοκιμαστεί και σε κακές εποχές, και πρόσθεσε ότι για αυτό θα πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη προσοχή σε ανελαστικές δαπάνες που δεν δικαιολογούνται. 

«Σε περιόδους οικονομικής ευημερίας, όπως η τρέχουσα, είναι απαραίτητο να δημιουργούμε αποθεματικά μαξιλάρια σε όλους τους τομείς της οικονομίας, εξασφαλίζοντας έτσι την ανθεκτικότητά μας απέναντι σε μελλοντικές δυσκολίες», ανέφερε. 

Παράλληλα είπε ότι οι νεοφανείς κίνδυνοι, όπως του κυβερνοχώρου, της κλιματικής αλλαγής και του προστατευτισμού ή του κατακερματισμού της διεθνούς οικονομίας, δύνανται να επιφέρουν σημαντικούς κλυδωνισμούς. 

Σύμφωνα με τις ενδιάμεσες προβλέψεις Σεπτεμβρίου 2024 της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ για το 2024 αναμένεται να ανέλθει στο 3,5%, σε σχέση με 2,5% το 2023, ο δεύτερος υψηλότερος στην ευρωζώνη. Τα έτη 2025 και 2026 αναμένεται άνοδος του ΑΕΠ κατά 3,1% και 3,2%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με 1,3% το 2025 και 1,5% το 2026 που αναμένεται στην ευρωζώνη. 

Ο εγχώριος πληθωρισμός αναμένεται να υποχωρήσει στο 2,2% το 2024 από 3,9% το 2023, ενώ αναμένεται να επιβραδυνθεί περαιτέρω στο 1,9% για τα έτη 2025 και 2026.  

Ενισχύει τη διαχείριση κινδύνου φήμης των τραπεζών η ΚΤΚ 

Ο κ. Πατσαλίδης σημείωσε στην ομιλία του ότι αναμένει οι τράπεζες να υιοθετήσουν μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση όσον αφορά τις τιμολογήσεις λαμβάνοντας υπόψη και την κοινωνική πτυχή του θέματος. 

Σημείωσε ότι η ΚΤΚ προχώρησε σε τροποποίηση της Οδηγίας Εσωτερικής Διακυβέρνησης των Πιστωτικών Ιδρυμάτων με την προσθήκη νέας διάταξης σε σχέση με τον κίνδυνο φήμης. Η τροποποίηση, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 29 Νοεμβρίου, αποσκοπεί, όπως είπε, στην ενδυνάμωση των ρυθμίσεων για το συγκεκριμένο θέμα και στην παροχή σαφούς κατεύθυνσης προς τα πιστωτικά ιδρύματα σε ό,τι αφορά την αναγνώριση του κινδύνου φήμης, στην κατάλληλη αξιολόγηση του σε συσχέτιση και με άλλους κινδύνους καθώς και στην εφαρμογή επαρκών στρατηγικών και μέτρων από τα ιδρύματα για την διαχείρισή του. 

«Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου φρονεί ότι η παρακολούθηση, η αξιολόγηση και η κατάλληλη διαχείριση του κινδύνου φήμης από τα πιστωτικά ιδρύματα, προσμετρώντας το στοιχείο της κοινωνικής ευαισθησίας ή και οποιεσδήποτε ενδείξεις ευρύτερης κοινωνικής δυσαρέσκειας, έχουν ιδιαίτερη σημασία και δεν πρέπει να παραγνωρίζονται», ανέφερε. 

Πρόσθεσε ότι γεγονότα, πολιτικές και πρακτικές που πλήττουν την εικόνα και καλή φήμη των πιστωτικών ιδρυμάτων ενδέχεται να έχουν αρνητικές προεκτάσεις και να θέτουν σε κίνδυνο τόσο την ατομική τους εικόνα όσο και γενικότερα τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος. 

Συγκυριακή η υπερβολική κερδοφορία των τραπεζών, όχι όμως και η κερδοφορία τους 

Αναφέροντας ότι η υπερβολική κερδοφορία των τραπεζικών ιδρυμάτων είναι συγκυριακή, τόνισε ωστόσο ότι η κερδοφορία τους δεν είναι. 

Όπως είπε, οι τράπεζες από ελλειμματική ρευστότητα έχουν σήμερα την ψηλότερη ρευστότητα στην Ευρωζώνη (328% το α’ εξάμηνο του 2024), ενώ η κερδοφορία το α’ εξάμηνο ήταν €0,6 δις. Εξήγησε ότι εν πολλοίς η υπερβολική ρευστότητα πηγάζει από πωλήσεις των ΜΕΔ και έκδοση ομολόγων για ενίσχυση του κεφαλαίου τους. Επίσης επωφελούνται από τα πιο υψηλά επιτόκια της ΕΚΤ. 

Πρόσθεσε ότι οι τράπεζες της Κύπρου δίνουν επιτόκιο στις καταθέσεις πιο χαμηλό από αυτό που εισπράττουν από τις καταθέσεις στην ΕΚΤ. Αυτό δεν τον έχουν οι άλλες χώρες, αφού οφείλεται στο ότι υπάρχει αυτή η πλεονασματική ρευστότητα από την οποία επωφελούνται οι τράπεζές μας, ανέφερε. 

«Αυτό είναι προσωρινό, όσο μειώνονται τα επιτόκια θα μειώνεται το όφελος και η ρευστότητα», είπε 

Πρόσθεσε ότι κρίνουν πως θα συνεχίσει η κερδοφορία των τραπεζών χωρίς να είναι η υπερβολική κερδοφορία που έχουν σήμερα.                                                                                                                

Όσον αφορά τις προκλήσεις για τα τραπεζικά ιδρύματα αναφέρθηκε στην ψηφιοποίηση, στους κινδύνους από κυβερνοεπιθέσεις, στη διατήρηση της δυνατότητας χρηματοδότησης της οικονομίας παρά την αβεβαιότητα που επικρατεί και στην προσαρμογή στους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής. 

Ερωτηθείς για καθυστερήσεις από την ΚΤΚ για αδειοδότηση πιστωτικών ιδρυμάτων ανέφερε ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης και το έχουν εντάξει στις δράσεις τους το 2025. Ανέφερε ακόμα ότι η ΚΤΚ προχωρεί με μελέτη για διαμόρφωση στρατηγικής για αδειοδότηση ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος. 

Όσον αφορά την προοπτική επανασύσταση τους Συνεργατισμού ανέφερε ότι η ΚΤΚ θα αξιολογήσει οποιοδήποτε αίτημα της υποβληθεί και ότι είχε συμβουλευτική συνάντηση με τους εκπροσώπους του αρμόδιου Συνδέσμου. 

Για τη λειτουργία της ΚΤΚ ανέφερε ότι ένα μεγάλο κομμάτι της αφορά τη συμμετοχή σε όργανα του Ευρωσυστήματος και τόνισε την ανάγκη για ένα νέο οργανόγραμμα για την ΚΤΚ, αφού το όλο μοντέλο της βασίζεται σε νομοθεσία του 1963. 

Εξέφρασε τέλος καχυποψία για τα κρυπτονομίσματα αναφέροντας ότι δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία ως προς το μέγεθος της αγοράς και τον τρόπο που οι τιμές τους καθορίζονται. 

Δηλώσεις Βουλευτών 

Σε δηλώσεις της μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, η Πρόεδρος της και Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χριστιάνα Ερωτοκρίτου εξέφρασε ικανοποίηση για την ολοκλήρωση στην Επιτροπή της εξέτασης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025. 

Εξέφρασε επίσης ικανοποίηση αφού ο κρατικός προϋπολογισμός σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις αναπτυξιακές δαπάνες και την κοινωνική πολιτική, και ισοσκελισμένος είναι, και πλεονασματικός, καθώς και για την καθοδική πορεία του χρέους.  

Παράλληλα επέκρινε τους ημικρατικούς οργανισμούς που δεν κατέθεσαν ακόμα προϋπολογισμούς, χαρακτηρίζοντας κάτι τέτοιο ως ασέβεια προς τη νομοθετική εξουσία. 

Όσον αφορά την παρουσίαση του Διοικητή εξέφρασε ικανοποίηση για την πορεία της οικονομίας και του τραπεζικού τομέα, αναφέροντας, ωστόσο, ότι κάτι τέτοιο δεν πρέπει να οδηγεί σε εφησυχασμό. Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να συγκρατηθούν οι κρατικές δαπάνες να στηριχθούν μεσαία και χαμηλά εισοδηματικά στρώματα και να γίνουν οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι το κόμμα θα βρίσκεται δίπλα από τον Διοικητή, ούτως ώστε εξασκώντας τον εποπτικό του ρόλο στις τράπεζες να χρησιμοποιήσει όλα εκείνα τα εργαλεία για να μειωθούν τα δανειστικά επιτόκια και ταυτόχρονα να αυξηθούν τα καταθετικά. Παράλληλα, τον κάλεσαν, όπως ανέφερε, να εξετάσει και την τιμολογιακή πολιτική των τραπεζών έτσι που να λειτουργήσει προς όφελος των πελατών των τραπεζών. 

Είπε, ακόμα, ότι ανέδειξαν το θέμα του κώδικα δεοντολογίας και συμπεριφοράς των τραπεζών και το πώς αυτές χειρίζονται τους δανειολήπτες και τον κάλεσαν να τους ενημερώσει γραπτώς για τα αποτελέσματα που έχει μέχρι τώρα η Κεντρική Τράπεζα και τους ελέγχους που έχει πραγματοποιήσει, αλλά και σε ποιες ενέργειες θα προβεί προς αυτή την κατεύθυνση. 

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:

Stockwatch:ΚΤ και ΔΣΚ τα «έψαλλαν» για τις κρατικές δαπάνες

  • Πρόεδρος Δημοσιονομικού Συμβουλίου

Περσιάνης: Προειδοποιήσεις για διόγκωση κρατικού τομέα και ελλειμμάτων ταμείων 

Ο Πρόεδρος του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, Μιχάλης Περσιάνης, προειδοποίησε τη Δευτέρα για τη μεγέθυνση του κρατικού τομέα αλλά και των ελλειμμάτων σε ταμεία προνοίας του δημοσίου τομέα, κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού 2025 στην Επιτροπή Οικονομικών. 

Όπως είπε, από το 29% που ήταν το μέγεθος του κράτους ως ποσοστό της οικονομίας πριν από 15 χρόνια έχει πάει σήμερα στο 45%, αφού το κράτος απορροφά όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της οικονομίας. Αυτή η αύξηση του κόστους, πρόσθεσε, και η αύξηση των ανελαστικών δαπανών δεν γίνεται με τρόπο που να βελτιώνει παράλληλα την ποιότητα και την ταχύτητα των υπηρεσιών προς τον πολίτη. Η σχέση του τι πληρώνει ο πολίτης με το τι απολαμβάνει, πρόσθεσε, όσο πάει χειροτερεύει. 

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις δημοσιογράφων μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, ο κ. Περσιάνης ανέφερε ότι η δημοσιονομική εικόνα της χώρας είναι πάρα πολύ καλή αυτή τη στιγμή, εμπνέει εμπιστοσύνη και ασφάλεια και αυτός είναι ο καλύτερος χρονισμός για να αντιμετωπιστούν τα διαχρονικά προβλήματα και οι ανισορροπίες. 

Όσον αφορά στην κρατική μηχανή, εξέφρασε την άποψη ότι αυτή η χρονική συγκυρία είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για να εξεταστεί η προσπάθεια βελτίωσης της παραγωγικότητάς της. Πρόσθεσε ότι η ψηφιακή μετάβαση της ίδιας της κρατικής μηχανής εσωτερικά μπορεί να διορθώσει τη σχέση μεταξύ του κόστους που έχει η κρατική μηχανή για τον πολίτη, με το όφελος που αυτός αποκομίζει. 

«Επομένως, η ψηφιακή μετάβαση της εσωτερικής λειτουργίας της κρατικής μηχανής είναι μία κίνηση η οποία μπορεί να μας επιτρέψει να συνεχίσουμε στην ίδια τροχιά στην οποία έχει μπει η χώρα τα τελευταία 2-3 χρόνια», είπε. 

Εξήγησε ότι ενώ τα ψηφιακά σημεία επαφής του κράτους με τον πολίτη έχουν βελτιωθεί, ο τρόπος με τον οποίο θα τύχει διαχείρισης  εσωτερικά ένα θέμα, δεν έχει την ίδια βελτίωση κάτι που θα παρείχε μεγάλο όφελος στον φορολογούμενο. 

Προειδοποιήσεις για έλλειμμα σε ταμεία προνοίας 

Παράλληλα, ο κ. Περσιάνης ανέφερε ότι υπάρχει ένα αναλογιστικό ζήτημα που έχει να κάνει με τα αναλογιστικά ελλείμματα των ταμείων προνοίας στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. 

«Είναι ένα σημαντικό ποσό το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί και το οποίο θα έχει κάποια στιγμή δημοσιονομικό αντίκτυπο», ανέφερε. 

Πρόσθεσε ότι μία ανησυχία έχει να κάνει και με μια προσπάθεια για μετατροπή των ταμείων σε συνταξιοδοτικά, κάτι που σημαίνει ότι το βάρος θα μεταφερθεί αυτούσιο στον κρατικό προϋπολογισμό. 

Σημείωσε ότι αυτό είναι ένα θέμα που ωριμάζει σιγά-σιγά και βρίσκεται σε ένα χρονικό σημείο ώστε να μπορούν ακόμα να βρεθούν λύσεις χωρίς αυτές να είναι ιδιαίτερα επώδυνες. 

«Φτάνει όμως να αρχίσουν να υλοποιούνται λύσεις τους επόμενους μήνες, καθώς η οποιαδήποτε καθυστέρηση θα διογκώσει όχι μόνο το μέγεθος του ελλείμματος, αλλά και το πόσο επώδυνες θα είναι οι λύσεις, αν όχι για τους δικαιούχους, σίγουρα για τα δημόσια οικονομικά», ανέφερε. 

Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:

Stockwatch:Προβληματίζεται και ανησυχεί το Δημοσιονομικό Συμβούλιο

  • Βουλή των Αντιπροσώπων 

Επιχειρησιακούς στόχους παρουσίασε η ΓΔ Βουλής στη συζήτηση για προϋπολογισμό 2025 

Στους επιχειρησιακούς στόχους της Βουλής για το 2025 εστίασε η Γενική Διευθύντριά της, Τασούλα Ιερωνυμίδου, κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του σώματος ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, τη Δευτέρα. 

Στο σημείωμα που κατατέθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών, αναφέρεται ότι για το οικονομικό έτος 2025 προβλέπονται δαπάνες €35,14 εκ., οι οποίες ανέρχονται στο 0,27% του συνολικού προϋπολογισμού, παρουσιάζοντας αύξηση €2,08 εκατ. ή 6% σε σχέση με το 2024. 

Οι κυριότερες κατηγορίες δαπανών του προϋπολογισμού της Βουλής περιλαμβάνουν βουλευτική αποζημίωση και δαπάνες προσωπικού ύψους €17,89 εκατ., λειτουργικές δαπάνες €4,67 εκατ. και μεταβιβάσεις €12, 11 εκατ. 

Στην παρούσα φάση, το προσωπικό της Βουλής ανέρχεται σε 210 άτομα, εκ των οποίων 154 σε μόνιμες οργανικές θέσεις, 35 ωρομίσθιο προσωπικό, 11 εναλλάξιμο προσωπικό και 12 με καθεστώς εργοδοτούμενου αορίστου χρόνου. 

Στην εισαγωγική της τοποθέτηση, η κ. Ιερωνυμίδου ανέφερε ότι έχει ολοκληρωθεί o καθορισμός επιχειρησιακών στόχων με τη βοήθεια εμπειρογνώμονα, οι οποίοι σε πρώτη φάση περιλαμβάνουν έξι τομείς προτεραιότητας. 

Οι τομείς αυτοί, σύμφωνα με την κ. Ιερωνυμίδου, αφορούν στην αποτελεσματική εκπαίδευση των κοινοβουλευτικών συνεργατών, στην αύξηση του αριθμού των ψηφισμάτων-κοινών δηλώσεων-διακηρύξεων ως μέσων άσκησης πολιτικής προς όφελος του πολιτικού πεδίου, στη βελτίωση της εικόνας της Βουλής στην κοινωνία, στη διάγνωση των μαθησιακών αναγκών του προσωπικού και στην ανάπτυξη, διαχείρισης και διάχυση της γνώσης στη Βουλή. 

Είπε επίσης ότι από την 1η Ιουνίου 2023 έχει συσταθεί Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου της Βουλής, η οποία έχει ήδη διενεργήσει ελέγχους σε δύο υπηρεσίες του σώματος, ενώ ως το τέλος του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί ο έλεγχος σε ακόμη μία υπηρεσία. 

Η κ. Ιερωνυμίδου σημείωσε επίσης την επιτυχή εγκατάσταση στην Ολομέλεια του σώματος υπερσύγχρονου συνεδριακού συστήματος με μικροφωνικό σύστημα και σύστημα εγγραφής ομιλητών και ηλεκτρονικής καταγραφής της ψηφοφορίας, στο οποίο, όπως είπε, μπορούν να προστεθούν λειτουργίες αναγκαίες ενόψει της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, με ενσωμάτωση δυνατότητας μετάφρασης σε έξι γλώσσες. 

Σχετικά με το Ίδρυμα Κοινοβουλευτισμού, είπε ότι εκκρεμεί η σύσταση επιστημονικής επιτροπής, ενώ έχει αναπτυχθεί ήδη συνεργασία με το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων. 

Αναφορικά με τα κτίρια της Βουλής, είπε ότι η Πρόεδρος του σώματος είχε συναντήσεις με Υπουργό Μεταφορών, προσθέτοντας ότι η Βουλή έχει προβεί σε επικαιροποίηση των σχεδίων, αλλά ο Υπουργός Μεταφορών είναι της άποψης ότι ο σχεδιασμός του κτιρίου δεν συνάδει με τις νέες αντιλήψεις περί του κυκλοφοριακού στο κέντρο της πόλης. 

Πρόσθεσε ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί πιστώσεις τουλάχιστον 10 εκ. που θα επέτρεπαν την προκήρυξη προσφορών, και πως το θέμα το διαχειρίζεται η ίδια η Πρόεδρος της Βουλής. 

Σε επίπεδο προσωπικού, η Γενική Διευθύντρια της Βουλής είπε ότι δεν θα γίνει καμία νέα πρόσληψη ή προαγωγή το 2025, προσθέτοντας ότι συνεχίζεται ο εξορθολογισμός του οργανογράμματος, ενώ σημείωσε και την ανάγκη εξορθολογισμού των σχεδίων υπηρεσίας. 

Συμπλήρωσε ότι αναμένεται αξιολόγηση για το γραμματειακό προσωπικό από το Τμήμα Διοίκησης και Προσωπικού, προσθέτοντας ότι η Βουλή θα προχωρήσει με πέντε δικές της θέσεις Βοηθών Λειτουργών Υποστήριξης κατά το πρότυπο της δικαστικής εξουσίας στη βάση σύγχρονων μεθόδων καταγραφής πρακτικών, ενώ υπάρχει έγκριση και για πρόσληψη δύο Εργοδοτούμενων Ορισμένου Χρόνου για τις ανάγκες της Κυπριακής Προεδρίας. 

Στις ερωτήσεις που ακολούθησαν, ο βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού Χάρης Γεωργιάδης είπε σχετικά με το ζήτημα του κτιρίου ότι θα ζητήσει να κληθεί στην Επιτροπή εκ νέου ο Υπουργός Μεταφορών, χαρακτηρίζοντας «αδιανόητη» τη μη διάθεση του ελάχιστου κονδυλίου. 

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού εξέφρασε αρχικά την ικανοποίησή του για τη δουλειά του προσωπικού και της διοίκησης της Βουλής, θέτοντας στη συνέχεια το ερώτημα αν οι μηδενικές προσλήψεις οφείλονται σε μη διεκδίκηση ή επειδή δεν τις δικαιούται η Βουλή. 

Ρώτησε επίσης αν υπήρξαν άλλες προτάσεις για τον Κανονισμό της Βουλής, ενώ για το θέμα του κτιρίου κάλεσε τα κόμματα να αναλάβουν δράση από κοινού με τη Βουλή. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς ζήτησε επεξηγηματικά στοιχεία για κονδύλι €2 εκατ. αναφορικά με την εύρυθμη λειτουργία του σώματος, καθώς και για το πλάνο αντικατάστασης υπολογιστών. 

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Αλέκος Τρυφωνίδης ρώτησε σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο εξορθολογισμός του οργανογράμματος. Ρώτησε επίσης αν υπάρχει στρατηγικό πλάνο για την αλλαγή της εικόνας της Βουλής στην κοινή γνώμη. 

Για το κτιριακό, είπε πως ο χωροταξικός σχεδιασμός δεν θα πρέπει να είναι ανασταλτικός παράγοντας στην ανέγερση νέου κτιρίου. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Μαρίνος Μουσιούττας ζήτησε να συμπεριληφθεί προσαύξηση συνολικού ύψους 20-30 χιλιάδων ευρώ τον χρόνο για 20 κοινοβουλευτικούς συνεργάτες που έχουν ξεπεράσει τα 11 χρόνια προϋπηρεσίας. 

Ρώτησε επίσης αν οι μηδενικές προσλήψεις σημαίνουν ότι ο αριθμός του προσωπικού στη διοίκηση είναι ικανοποιητικός και επαρκεί για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ενώ σε σχέση με το κτίριο εξέφρασε την άποψη ότι προηγούνται άλλα ζητήματα. 

Ο βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους είπε ότι το υφιστάμενο κτίριο δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες βουλευτών και προσωπικού και ρώτησε αν είναι δυνατή τουλάχιστον η ενεργειακή αναβάθμισή του. 

Ρώτησε επίσης αν η συνεχίζεται η προσπάθεια ενημέρωσης μαθητών για το έργο της Βουλής με επισκέψεις σε σχολεία, ενώ πρότεινε να καλύπτονται από το σώμα τα έξοδα πρώην Προέδρων της Βουλής όταν συμμετέχουν σε αποστολές στο εξωτερικό. 

Απαντώντας στα παραπάνω ερωτήματα, η κ. Ιερωνυμίδου σημείωσε για το θέμα του κτιρίου ότι είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης το πώς θα προχωρήσει από την πλευρά της εκτελεστικής εξουσίας. 

Σχετικά με τις μηδενικές προσλήψεις, είπε ότι στο πλαίσιο εξορθολογισμού της πυραμίδας του προσωπικού κάποιες θέσεις καταργήθηκαν έπειτα από προαγωγές, προσθέτοντας ότι άποψη της διοίκησης είναι ότι οι στόχοι της διεκπεραιώνονται με το υπάρχον προσωπικό, θα πρέπει όμως να συνεκτιμηθούν εκκρεμούσες διαδικασίες πρόσληψης, καθώς και μελλοντικές προαγωγές και αφυπηρετήσεις. 

Για τους κοινοβουλευτικούς συνεργάτες είπε ότι είναι πολύ χρήσιμο να εκπαιδεύονται προς επίτευξη ομοιογένειας και με το υπόλοιπο προσωπικό της Βουλής. 

Για τον Κανονισμό της Βουλής, είπε ότι κατά τη γνώμη της δεν θα πρέπει να παραπέμπονται σε ειδικές επιτροπές νομοσχέδια ή προτάσεις νόμου. 

Αναφορικά με το κονδύλι για τη λειτουργία της Βουλής, ο διευθυντή της Υπηρεσίας Οικονομικής Διαχείρισης της Βουλής Μάριος Παπαπολυβίου είπε ότι η λειτουργία ενός κτιρίου όπως το υφιστάμενο, κατασκευής του 1952, με €2 εκατ. αποτελεί «θαύμα». 

Για τους κοινοβουλευτικούς συνεργάτες, είπε ότι υπάρχει πρόθεση το ζήτημα να ρυθμιστεί από τις επόμενες βουλευτικές εκλογές το 2026 και την ανάδειξη του νέου σώματος. 

Ως προς την ενεργειακή απόδοση του υφιστάμενου κτιρίου, είπε ότι έχουν εγκατασταθεί φωτοβολταϊκά, ωστόσο, δεν είναι συμβατό με τα νέα ενεργειακά πρότυπα λόγω παλαιότητας. Πρόσθεσε ότι έγινε μεγάλη προσπάθεια μαζί με τον Δήμο Λευκωσίας και την ΑΗΚ για την τοποθέτηση φορτιστών ηλεκτροκίνησης έναντι του κτιρίου. 

Για τις επισκέψεις σε σχολεία είπε ότι συνεχίζονται από λειτουργούς της Υπηρεσίας Εκδόσεων, ενώ καθημερινά διεξάγονται επισκέψεις μαθητών στη Βουλή. 

Για την πρόθεση για κάλυψη εξόδων πρώην Προέδρων της Βουλής για αποστολές στο εξωτερικό, συμφώνησε με τα μέλη της Επιτροπής για συμπερίληψη επεξηγηματικής σημείωσης στο υπάρχον κονδύλι για συνέδρια και σεμινάρια. 

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του πιο πάνω νομοσχεδίου σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εξασφάλιση παγκόσμιου ελάχιστου επιπέδου φορολογίας των ομίλων πολυεθνικών επιχειρήσεων και των εγχώριων ομίλων μεγάλης κλίμακας στην Ένωση, γνωστό και ως «Πυλώνας 2», το οποίο ρυθμίζει, μέσω της εφαρμογής σειράς κανόνων, την επιβολή ελάχιστου πραγματικού φορολογικού συντελεστή ύψους 15% σε οντότητες που ανήκουν σε ομίλους πολυεθνικών επιχειρήσεων ή σε εγχώριο όμιλο μεγάλης κλίμακας με ετήσια έσοδα που υπερβαίνουν τα €750 εκατομ. 

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του πιο πάνω νομοσχεδίου σκοπός του οποίου είναι η εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαρτίου 2019 για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση. 

Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι η παράταση της ισχύος των υφιστάμενων ρυθμίσεων που αφορούν στην παραχώρηση φορολογικών ελαφρύνσεων στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης δανείου μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025. 

Η Επιτροπή εξέτασε για λήψη τελικής απόφασης το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η μεταφορά πιστώσεων που προέρχονται από εξοικονομήσεις μεταξύ άρθρων του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2024. 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια και διεξήγαγε διαβούλευση επί των τροπολογιών που υπέβαλαν οι Βουλευτές. Σκοπός των νομοσχεδίων είναι: 

  1. η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/59/ΕΕ σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/879 σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, 
  2. η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/879 σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και 
  3. η παροχή της ευχέρειας επένδυσης των περιουσιακών στοιχείων του προβλεπόμενου σε αυτόν Ειδικού Ταμείου και σε κρατικά αξιόγραφα της Δημοκρατίας μέχρι ενός προκαθορισμένου ανώτατου ποσού. 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε την έγκριση του προϋπολογισμού της Βουλής των Αντιπροσώπων για το οικονομικό έτος 2025. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Άλλες ειδήσεις

Στο Ελσίνκι ο Κ. Χατζηγιάννη για το Προεδρείο της Κ.Σ. ΟΑΣΕ

Ο Αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΚΣ ΟΑΣΕ) και Ειδικός Αντιπρόσωπος της Συνέλευσης για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Κυριάκος Χατζηγιάννη, αναχωρεί την Τετάρτη για το Ελσίνκι για να συμμετάσχει στη Διευρυμένη Συνάντηση του Προεδρείου της Κ.Σ. ΟΑΣΕ, που θα πραγματοποιηθεί στο Φινλανδικό Κοινοβούλιο στις 23 και 24 Ιανουαρίου 2025.

Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Ανησυχητικά στοιχεία ερευνών για ρητορική μίσους στο διαδίκτυο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 20/01/2025, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:   Καταπολέμηση της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο: Ευθύνες κράτους και ιδιωτικών φορέων Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα έπειτα από εισήγηση των Βουλευτών Γιώργου Κουκουμά και Αλεξάνδρας Ατταλίδου. Σκοπός της συζήτησης είναι