Μετά το καλοκαίρι η ολοκλήρωση της συζήτησης για κινητά σε σχολεία

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 26/06/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Οι περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2024

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών έξυπνων συσκευών κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, η δυνατότητα ηλεκτρονικής εγγραφής μαθητών και η θεσμοθέτηση Ημέρας Μνήμης και Τιμής των Θυμάτων της Γενοκτονίας των Αρμενίων, των Ελλήνων του Πόντου και των Ασσυρίων.

Μετά το καλοκαίρι η ολοκλήρωση της συζήτησης για κινητά σε σχολεία

Δεν ολοκληρώθηκε την Τετάρτη η συζήτηση ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού για την απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών έξυπνων συσκευών κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, με τον Πρόεδρο της Επιτροπής, Παύλο Μυλωνά να δηλώνει ότι φαίνεται ότι το ζήτημα θα συζητηθεί και μετά το καλοκαίρι, καθώς μετά και τις τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων φορέων, διαφάνηκε ότι υπήρχαν αντικρουόμενες απόψεις από πλευράς Βουλευτών και ως εκ τούτου η συζήτηση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν την λήξη των εργασιών της Βουλής.

Εντός της Επιτροπής η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Προϊστάμενη της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, Ειρήνη Παρασκευά Ροδοσθένους, ανέφερε ότι σύμφωνα με τους κανονισμούς θα επιτρέπεται η μεταφορά κινητών τηλεφώνων τα οποία θα είναι απενεργοποιημένα και στην σχολική τσάντα των μαθητών και θα χρησιμοποιούνται μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Η κ. Ροδοσθένους ανέφερε ότι έγινε διαβούλευση και ότι υπάρχει Επιτροπή παρακολούθησης για την εφαρμογή των νέων κανονισμών. «Θεωρούμε ότι αυτή η ρύθμιση θα είναι ευεργετική για τα παιδιά. Έχει να κάνει με μία εξάρτηση για τα παιδιά, η δυνατότητα που τους δίνεται όταν δεν θα χρησιμοποιούν τα κινητά καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού χρόνου, θα είναι ευεργετική, επειδή θα είναι προσηλωμένα στα μαθήματά τους. Δεν θα μπαίνουν στον πειρασμό να ενεργοποιούν και να συνδέονται σε πλατφόρμες και στα διαλείμματα θα τους δίνεται η δυνατότητα για κοινωνικοποίηση», είπε.

Σημείωσε ότι οι πρόνοιες της πρότασης είναι βασισμένες σε έρευνες και μελέτες από άλλες χώρες, που απαγόρευσαν τη χρήση κινητών τηλεφώνων. Εξήγησε ότι σύμφωνα με αυτές, αυτός ήταν ένας από τους λόγους για αύξηση στις επιδόσεις στους μαθητικούς διαγωνισμούς προσθέτοντας ότι πολλές χώρες προχώρησαν σε κατάργηση των κινητών στα σχολεία, ανάμεσά τους και η Ελλάδα.

Η Εκπρόσωπος της Επιτρόπου Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, Δέσπως Μιχαηλίδου, ανέφερε ότι η χρήση των έξυπνων τηλεφώνων, των έξυπνων ρολογιών, των ταμπλέτων δίνουν απίστευτες δυνατότητες στα παιδιά και εδραιώνουν νέους τρόπους επικοινωνίας, μάθησης, πληροφόρησης και αλληλεπίδρασης.

Πρόσθεσε ότι η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού αναφέρει ότι η εφηβεία είναι μία μεταβατική περίοδος προς την ενηλικίωση και πρέπει να έχει θετικές αλλαγές σημειώνοντας ότι μέσα σε αυτό το πλαίσιο είναι υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλίσει ότι οι έφηβοι έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες απαραίτητες για την υγεία και την ανάπτυξη τους.

Υπέδειξε ότι σε αυτό το πλαίσιο η πλήρης απαγόρευση χρήσης των τηλεφώνων θα διαταράξει τις ισορροπίες στη σχέση ενήλικα-εφήβου. Επιπρόσθετα, συνέχισε η Εκπρόσωπος, η απαγόρευση φέρνει επιπλέον «αστυνόμευση» μέσα στα σχολεία, σε ένα κλίμα που είναι ήδη τεταμένο μεταξύ ενηλίκων και παιδιών.

Η Επίτροπος, όπως είπε η Εκπρόσωπός της, τάσσεται υπέρ του υφιστάμενου πλαισίου χρήσης κινητού τηλεφώνου, να επιτρέπεται δηλαδή μόνο κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων σημειώνοντας ότι η πλήρης απαγόρευση του θα φέρει ενδεχομένως τα αντίθετα αποτελέσματα.

Από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ, ο Πρόεδρός της, Δημήτρης Ταλιαδώρος, υπενθύμισε ότι το 2011 η Βουλή είχε ψηφίσει νόμο που έθετε περιορισμούς στη χρήση των κινητών τηλεφώνων εντός των σχολικών μονάδων, όπως ήταν ο περιορισμός της χρήσης στη διδασκαλία, κατά τις εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες/δράσεις του σχολείου, ενώ υπήρχαν και αυστηρές ποινές για αποτύπωση/βιντεογράφηση προσωπικών δεδομένων με τη χρήση κινητού. Πρόσθεσε ότι η γενική ρήτρα που υπήρχε είναι ότι τα κινητά θα ήταν απενεργοποιημένα στην σχολική τσάντα. «Διερωτώμαι για ποιο λόγο το Υπουργείο μετά από 13 χρόνια επανέρχεται και επαναφέρει την ίδια πρόταση το Υπουργείο Παιδείας», είπε.

«Εμείς (η ΟΕΛΜΕΚ) ταχθήκαμε με την πλήρη απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία. Έπρεπε τα κινητά να είναι είτε στην τσάντα, είτε σε θυρίδες» είπε σημειώνοντας ότι «είναι ένας πειρασμός το κινητό». «Άπαξ και υπάρχει είναι μια φοβερή εξάρτηση», ανέφερε. Υπέδειξε ακόμη ότι σύμφωνα με την ΟΥΝΕΣΚΟ η υπερβολική χρήση των κινητών τηλεφώνων συνδέεται με μειωμένες αποδόσεις των μαθητών.

Εκ μέρους των Διευθυντών της Μέσης Εκπαίδευσης, η Έλενα Χατζηγέρου, αναφέρθηκε στις συνέπειες της χρήσης των κινητών τηλεφώνων τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου λέγοντας ότι κάθε χρόνο υπάρχει σοβαρή έκπτωση όσον αφορά τα θέματα της κοινωνικοποίησης. «Διαπιστώνουμε ότι κάθε πρώτη τάξη είναι ακόμα πιο δύσκολη» επηρεαζόμενη ακριβώς από τη χρήση των κινητών τηλεφώνων είπε η κ. Χατζηγέρου. Υπέδειξε ότι η πλήρης απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων εντός σχολείου θα στείλει το μήνυμα και στους γονείς και στους μαθητές ότι ο χώρος στο σχολείο «είναι ιερός».

Στην τοποθέτησή του, ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, σημείωσε ότι είναι δύσκολο να ελεγχθεί η κατάσταση με τη χρήση των κινητών, από τη στιγμή που θα μπαίνουν στα σχολεία. «Η άποψη η δική μας είναι να μην επιτρέπεται η είσοδος των κινητών στα σχολεία. Εμείς θεωρούμε ότι θα μειωθεί ο εθισμός και θα αυξηθεί η κοινωνικοποίηση των μαθητών», είπε ο κ. Λυσάνδρου.

Η εκπρόσωπος της ΠΣΕΜ, Ευρυδίκη Χριστοφίδη, εξέφρασε τη θέση των οργανωμένων μαθητών, που τάσσονται ενάντια στη συγκεκριμένη πρόταση του Υπουργείου Παιδείας. Δήλωσε ότι καμία απόφαση δεν πρέπει να εντείνει το αίσθημα της αστυνόμευσης που υπάρχει στα σχολεία, σημειώνοντας ότι τα κινητά τηλέφωνα δεν αποτελούν τη βάση του σχολικού εκφοβισμού.

Πρόσθεσε, ότι δεν είναι παιδαγωγική λύση η κατάργηση των κινητών λέγοντας ότι «με αυτή τη λογική θα πρέπει να καταργηθούν όλες οι ελευθερίες των μαθητών, αν την καταχρώνται. Με αυτή τη λογική θα καταλήξουμε σε εντελώς ανελεύθερα σχολεία».

Είπε ότι το σχολείο είναι υπόχρεο να μάθει στους μαθητές την ένταξη στο κοινωνικό σύνολο και διερωτήθηκε αν το σχολείο καταργεί τη χρήση των κινητών τηλεφώνων εντελώς «πώς αναμένουμε οι μαθητές να μάθουν τη χρήση των κινητών τηλεφώνων για ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο».

Ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, ανέφερε ότι υπάρχει όντως εξάρτηση στη χρήση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία από πλευράς μαθητών, λέγοντας πως είναι «θλιβερό».

Ταυτόχρονα, ανέφερε παράδειγμα όπου μαθήτρια Γυμνασίου είχε αναφέρει ότι «έχουμε συμμαθητές που δεν έχουν φίλους και το μόνο πράγμα που έχουν είναι το κινητό». Ο κ. Κωνσταντίνου είπε ότι αυτό είναι πολύ ανησυχητικό και ότι χρειάζεται κοινωνική διαπαιδαγώγηση.

«Εκείνο που διαφωνούμε είναι στην πλήρη απαγόρευσης της μεταφοράς των κινητών τηλεφώνων. Είναι για πρακτικούς λόγους. Για μας η μέρα δεν τελειώνει στη 13:35, τα παιδιά συνεχίζουν (με άλλες δραστηριότητες). Σκοπός δεν είναι να στερήσουμε από τα παιδιά την τεχνολογία. Σκοπός είναι να εφαρμόζεται σωστά η τεχνολογία», είπε.

Δηλώσεις Βουλευτών

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Παύλος Μυλωνάς, δήλωσε μετά το πέρας της Επιτροπής ότι υπάρχουν πάρα πολλές ενστάσεις και επιφυλάξεις από τις πολιτικές δυνάμεις για το θέμα της χρήσης των κινητών από πλευράς μαθητών, αφού τρεις Βουλευτές, ο υποφαινόμενος, ο Χρύσανθος Σαββίδης (ΔΗΚΟ) και ο Ανδρέας Θεμιστοκλέους (ανεξάρτητος) τάσσονται υπέρ της πλήρους απαγόρευσης, με εξαιρέσεις μόνο για ιατρικούς λόγους ή έκτακτη ανάγκη που θα μπορούσαν να διευθετηθούν με πολύ απλούς τρόπους, ενώ οι υπόλοιποι Βουλευτές θεωρούν ότι υπάρχουν άλλοι λόγοι, τους οποίους ανέπτυξαν.

Σημείωσε ότι οι τροποποιήσεις του Υπουργείου Παιδείας στέλνονται στις «ελληνικές καλένδες» καθώς δεν υπάρχει χρόνος για περαιτέρω εξέταση του θέματος.

«Τα σχολεία θα πρέπει να βρουν τρόπο να οδηγήσουν τα παιδιά μας παιδαγωγικά στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης, της απόκτησης της αίσθησης του ανθρώπου με τις πέντε του αισθήσεις, αλλά αυτοί που πρέπει να το κάνουν πρώτα είναι οι γονείς», είπε ο κ. Μυλωνάς, προσθέτοντας ότι το τηλέφωνο κάνει «babysitting» στα παιδιά.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, ανέφερε ότι χρειάζεται στο παρόν στάδιο αποτελεσματική μελέτη, δημιουργικός προβληματισμός και ολοκλήρωση της διαβούλευσης η οποία έχει αρχίσει με τους εμπλεκομένους φορείς και όχι να υπάρχει μια πρόταση σήμερα χωρίς την απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση.

«Χρειάζονται δεδομένα ενώπιον μας, να λάβουμε υπόψη και τους μαθητές, να λάβουμε υπόψη και τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς», είπε ο κ. Κάρουλλας προσθέτοντας ότι για τον σκοπό αυτό αναμένονται από το Υπουργείο Παιδείας οι απαραίτητες απαντήσεις.

Σημείωσε ότι θα πρέπει να παρουσιαστούν και οι έρευνες για τον αντίκτυπο στα παιδιά από τη χρήση του κινητού αλλά και από τη μη χρήση. Υπέδειξε ότι το όλο σύστημα χρειάζεται μια ανθρωποκεντρική θεώρηση που να λειτουργεί προς όφελος της εκπαίδευσης.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, είπε ότι διαφωνεί με την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας σημειώνοντας ότι «είναι μια βεβιασμένη πρόταση που μπάζει από παντού». Υπέδειξε ότι αυτό που προτείνεται «είναι ανεφάρμοστο» και θα δημιουργήσει τεράστιο διοικητικό κόστος και απώλεια χρόνου στη μαθησιακή διαδικασία. Πρόσθεσε ότι θα εντείνει τις συγκρούσεις και εντάσεις εντός της σχολικής μονάδας και θα φέρει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα.

Ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι κανείς δεν κατάλαβε πως το Υπουργείο Παιδείας θα διασφαλίσει αυτά τα οποία προτείνει. Σημείωσε ότι ενδεχομένως να είναι μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού από πλευράς Υπουργείου Παιδείας.

«Η παρότρυνσή μας είναι να υπάρξει περισσότερη σοβαρότητα και να δούμε πώς επικεντρωνόμαστε στο να βελτιώσουμε ουσιαστικά πράγματα για το εκπαιδευτικό σύστημα. Πώς επικεντρωνόμαστε στο να βοηθήσουμε ουσιαστικά τα παιδιά μας στα μαθησιακά τους αποτελέσματα και στην κοινωνική τους ζωή. Και όλα αυτά τα ευτράπελα να μείνουν στην πάντα», ανέφερε.

Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε εντός της Επιτροπής ότι η εξάρτηση δεν αφορά μόνο τους μαθητές, αλλά αφορά και τους ενήλικες. «Από τη στιγμή που ζητούμε από τους μαθητές θα πρέπει να μπει και η παράμετρος για τους εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα υπάρχει και στους εκπαιδευτικούς. Πρέπει να δίνουμε και το καλό παράδειγμα», είπε ο κ. Σαββίδης.

Από πλευράς του ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων, Αλέκος Τρυφωνίδης, υπενθύμισε ότι μέχρι αυτή τη στιγμή υπάρχουν κανονισμοί που απαγορεύουν τη χρήση κινητών τηλεφώνων την ώρα του μαθήματος με τις αντίστοιχες ποινές. Άρα, συνέχισε, η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας είναι για τη χρήση των κινητών στα διαλείμματα.

«Δεν θα βιαστούμε να πάρουμε τελικές αποφάσεις γι’ αυτό το θέμα γιατί πρέπει να το δούμε από όλες τις πλευρές και γιατί τώρα δεν αποδίδει (ο κανονισμός) την ώρα του μαθήματος που είναι απαγορευμένο», είπε ο κ. Τρυφωνίδης προσθέτοντας ότι θα πρέπει να γίνει σαφές, πώς θα αποδώσει η απαγόρευση και για το διάλειμμα, ποιοι θα είναι υπεύθυνοι, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του μαθητή αν χρησιμοποιήσει την ώρα του διαλείμματος το κινητό τηλέφωνο και άλλα ζητήματα.

«Τάσσομαι αναφανδόν υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των κινητών στα σχολεία», είπε εντός της Επιτροπής ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους εξηγώντας ότι αποσπάται η προσοχή των μαθητών εξαιτίας της χρήσης των κινητών τηλεφώνων, ενώ ήγειρε και το ζήτημα της κοινωνικοποίησης.

Ο κ. Θεμιστοκλέους ανέφερε ότι για το θέμα της επικοινωνίας των μαθητών με τους γονείς τους, για έκτακτες περιπτώσεις, υπάρχει η Γραμματεία του σχολείου. Όταν αναχωρήσει ο μαθητής από το σχολείο μπορεί να κάνει ό,τι θέλει είπε ο κ. Θεμιστοκλέους.

Ο περί της Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Ενδοσχολικής Βίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024

Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας ώστε να εκσυγχρονιστούν διατάξεις της και να καταστεί δυνατή η εφαρμογή της.

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων

H Επιτροπή εξέτασε την αποδέσμευση κονδυλίων προς το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ:

Stockwatch: Πήρε €6.5 εκατ. για ενοίκια και υπηρεσίες το ΤΕΠΑΚ

Nomoplatform-ΚΥΠΕ

Δείτε Περισσότερα

Υγείας

Το πρόγραμμα «Γέφυρα» για άτομα με αυτισμό ξεκινά τον Μάρτιο 2025 – Συζήτηση για δημιουργία εφαρμογής για πρόσβαση κωφών σε υπηρεσίες

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/12/2024, πραγματοποίησε συναντήσεις με εκπροσώπους της Παγκύπριας Οργάνωσης Ελλήνων Δασκάλων (ΠΟΕΔ) και της Παγκύπριας Οργάνωσης Κωφών (ΠΑ.Ο.Κ.).   Η δημιουργία εφαρμογής για πρόσβαση κωφών σε υπηρεσίες συζητήθηκε στη Βουλή  Τη δημιουργία εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο (mobile application), η οποία θα εξυπηρετεί την πρόσβαση των κωφών ατόμων

Εσωτερικών

Στην Ολομέλεια τον Ιανουάριο 5 νομοσχέδια για πρόληψη πυρκαγιών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/12/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:    Ο περί Ιδρύσεως Σκοπευτηρίων και Άσκησης των Αθλημάτων Σκοποβολής Νόμος του 2019 Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της λειτουργίας σκοπευτηρίων.   Ο περί Πρόληψης και Κατάσβεσης των Πυρκαγιών