Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 10/02/2025, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη χορήγηση αδειών στη δημόσια υπηρεσία.
Ενστάσεις για κανονισμούς χορήγησης αδειών στο δημόσιο από συντεχνίες στη Βουλή
Ενστάσεις για τις αλλαγές που προωθεί η Κυβέρνηση στους κανονισμούς χορήγησης αδειών στον δημόσιο τομέα εξέφρασαν οι συντεχνίες που συμμετείχαν στη σημερινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών. Οι συντεχνίες ζήτησαν να γίνει διαβούλευση για το κείμενο των κανονισμών, σημειώνοντας ότι πέρα από συναντήσεις με κάποιες από αυτές, δεν είχε γίνει κάλεσμα για διαβούλευση, αν και τη θέση αυτή αντέκρουσε η Μαρία Κλεάνθους, Πρώτη Λειτουργός Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του Υπουργείου Οικονομικών.
Η κ. Κλεάνθους ανέφερε κατά την τοποθέτησή της ότι δεν είναι δικαιολογημένες οι διαμαρτυρίες από πλευράς συντεχνιών για τις άδειες ασθενείας. Σημείωσε ότι το μοντέλο που προτείνεται με τους νέους κανονισμούς, είναι αυτό που εφαρμόζεται και στην Ιρλανδία και στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Σκοπός είναι να δοθεί το μήνυμα στον υπάλληλο ότι θα πρέπει να κάνει μία πιο συνετή χρήση της άδειας ασθένειας, ώστε αν συμβεί κάτι σοβαρό να έχει την ευχέρεια να καλύψει την απουσία του μέσω της παράτασης που προβλέπεται», είπε η κ. Κλεάνθους.
Οι προτεινόμενοι κανονισμοί, που έχουν ήδη πάρει την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου, προβλέπουν μείωση των ημερών ετήσιας άδειας ασθένειας με πλήρεις απολαβές, από 42 σε 28, και μείωση των ημερών άδειας ασθένειας χωρίς ιατρικό πιστοποιητικό από οχτώ σε έξι ετησίως. Η κ. Κλεάνθους ανέφερε στην Επιτροπή ότι κατά καιρούς το Τμήμα δέχεται πιέσεις από εργοδότες για κατάργηση της πρόνοιας για άδεια ασθενείας χωρίς πιστοποιητικό.
Για παράταση της άδειας ασθενείας πέραν των 28 ημερών, προβλέπεται παραχώρηση άδειας έξι μηνών με πλήρεις απολαβές. Εφόσον υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω παράταση, θα μπορεί να γίνει αυτό για ακόμα για συνολικά 18 μήνες σε ορίζοντα τριών ετών, για έξι μήνες με το 60% των απολαβών και για ακόμα έξι μήνες με 50%. Επιπλέον απουσία λόγω ασθένειας, μετά την εξάντληση των 18 μηνών (τρία εξάμηνα), θα θεωρείται άδεια χωρίς απολαβές.
Η κ. Κλεάνθους ανέφερε ότι για το κείμενο των κανονισμών είχε γίνει διαβούλευση με την ΠΑΣΥΔΥ στο πλαίσιο της μικτής επιτροπής προσωπικού, ενώ ακολούθησαν επαφές με τις συντεχνίες ΑΣΔΥΚ, ΠΑΣΥΚΙ, ΠΑΣΥΝΟ, ΠΑΣΕΚ, με τις οποίες δεν είχε γίνει διαβούλευση νωρίτερα, ενώ με την συντεχνία Ισότητα έγινε συνάντηση μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, αφού η συντεχνία είχε υποβάλει αίτημα για ενημέρωση.
«Η αντίληψη που είχαμε ήταν ότι έγιναν κατανοητά τα πλείστα σημεία της συζήτησης και ότι παρέμενε η διαφωνία σε σχέση με τη μείωση των αδειών ασθενείας χωρίς ιατρικό πιστοποιητικό», ανέφερε η κ. Κλεάνθους.
Επιφυλάξεις εξέφρασε η εκπρόσωπος του Γραφείου της Επιτρόπου Διοικήσεως, η οποία επεσήμανε ότι θα πρέπει να διασφαλίζεται το επίπεδο προστασίας των υπαλλήλων που ήδη υπηρετούν, ώστε να μην παραβιάζονται τα δικαιώματά τους.
Είπε ακόμα ότι «η Επίτροπος εκφράζει επιφυλάξεις για τον χρονικό ορίζοντα τριών ετών για την παράταση άδειας ασθενείας για 18 μήνες, εφιστώντας την προσοχή στις περιπτώσεις σοβαρών ασθενειών» και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να υπάρξει ρύθμιση, ώστε οι υπάλληλοι που αντιμετωπίζουν σοβαρές ασθένειες, δε θα είναι παράλληλα αντιμέτωποι με τον φόβο απώλειας εισοδήματος.
Μετέφερε, πάντως, την ικανοποίηση της Επιτρόπου Διοικήσεως για ενσωμάτωση εισηγήσεων σχετικά με τη διακοπή της ισχύος της άδειας ανάπαυσης σε περίπτωση που ασθενήσει ο υπάλληλος.
Η Επίτροπος Νομοθεσίας εξέφρασε συμφωνία με τη τοποθέτηση του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού και σημείωσε ότι με τους νέους κανονισμούς επιλύονται στρεβλώσεις στη διαδικασία εξέτασης υπαλλήλων από ιατροσυμβούλιο.
Η ΠΑΣΥΔΥ ανέφερε ότι δεν έχει συμφωνήσει με τους συγκεκριμένους κανονισμούς, αν και αναγνώρισε ότι υπάρχουν εκσυγχρονιστικά σημεία σε αυτούς. Συμφώνησε με τις επισημάνσεις της Επιτρόπου Διοικήσεως, αναφέροντας ότι υπάρχει το ενδεχόμενο της οικονομικής εξαθλίωσης χρόνιων ασθενών. Διαφωνία εξέφρασε και με τη μείωση ημερών άδειας ασθενείας. Είπε ότι είναι διαθέσιμη για να γίνει διαβούλευση και να διορθωθούν σημεία.
Η συντεχνία Ισότητα μετέφερε επισημάνσεις που κοινοποιεί σε ανοιχτή επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών. Έκανε λόγο για υποβάθμιση κεκτημένων δικαιωμάτων, και παρέπεμψε σε οδηγία της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία η λήψη μέτρων δεν θα πρέπει να συνεπάγεται υποβάθμιση κοινωνικών δικαιωμάτων. «Θέλουμε να επισημάνουμε ότι η ανάγκη αντιμετώπισης κρουσμάτων κατάχρησης δεν μπορεί να δικαιολογήσει συρρίκνωση συνολικά των κεκτημένων δικαιωμάτων των υπαλλήλων στον τομέα της ασθένειας», ανέφερε η συντεχνία. Ζήτησε, δε, να γίνει διαβούλευση, σημειώνοντας ότι δεν έλαβε ποτέ πρόσκληση.
Έντονη διαμαρτυρία για την έλλειψη διαβούλευσης εξέφρασε και η ΠΕΟ και επιφυλάχθηκε να εκφράσει θέσεις, εφόσον κληθεί σε διαβούλευση. Από πλευρά της η ΣΕΚ είπε ότι επίσης δεν κλήθηκε σε διαβούλευση και εξέφρασε επιφυλάξεις για ό,τι αφορά χρόνιους ασθενείς. Η ΔΕΟΚ είπε επίσης ότι δε έγινε διαβούλευση και είπε ότι χρειάζεται να υπάρξει, για να κατατεθούν απόψεις.
Συμφωνία στο θέμα των χρόνιων ασθενών εξέφρασε και η ΠΑΣΥΝΟ. Αναφέρθηκε, επίσης, στην εφαρμογή των κανονισμών στην πράξη, σημειώνοντας ότι οι τροποποιήσεις των κανονισμών έχουν επιπλοκές για τους νοσηλευτές, οι οποίοι έχουν συσσωρευμένη άδεια, λόγω πανδημίας. Επίσης, είπε ότι μετατίθεται η ευθύνη του ιατρικού συμβουλίου στους προϊστάμενους και ότι δεν είναι σαφές πώς θα διασφαλίζεται ότι θα είναι αντικειμενικός ο προϊστάμενος.
Η Παγκύπρια Συντεχνία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας ανέφερε ότι είχαν κληθεί για ανταλλαγή απόψεων από το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και είχαν αποκομίσει την εντύπωση ότι θα εξετάζονταν οι επισημάνσεις της, ενώ η κ. Κλεάνθους ανέφερε ότι δεν μπορούν να γίνουν διαφοροποιήσεις για συγκεκριμένους κλάδους για λόγους ισότητας. Η συντεχνία είπε ότι συνιστά αδικία η ισότιμη μεταχείριση ανόμοιων περιπτώσεων.
Τα μέλη της Επιτροπής κάλεσαν το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης θα πρέπει να προχωρήσει με τη διαδικασία της διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους ταυτόχρονα για να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο που θα παρουσιαστεί ενώπιον της Επιτροπής.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Δεν τα «βρήκαν» για τις άδειες υπαλλήλων δημοσίου
- Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου του 2025 Νόμος του 2025
- Ο περί Προϋπολογισμού της Αρχής Λιμένων Κύπρου του 2025 Νόμος του 2025
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου που αφορούν τους προϋπολογισμούς της Αρχής Ηλεκτρισμού και της Αρχής Λιμένων.
Μετά από δύο χρόνια μείωση κόστους ηλεκτρισμού, είπε στη Βουλή ο Πρόεδρος ΑΗΚ
«Ο μόνος τρόπος να μειωθεί η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι η εγκατάσταση ΑΠΕ», είπε σήμερα ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΗΚ, Γιώργος Πέτρου, κατά την εξέταση του ετήσιου προϋπολογισμού της Αρχής από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών. Ο κ. Πέτρου ανέφερε ότι για χρόνια η ΑΗΚ είχε αποκλειστεί από την αγορά των ΑΠΕ, επισημαίνοντας ότι συνέπειες του αποκλεισμού δεν αφήνουν περιθώρια για να επιτευχθεί μείωση του ενεργειακού κόστους σε διάστημα μικρότερο των δύο χρόνων.
«Η Αρχή Ηλεκτρισμού πρέπει να προχωρήσει με παραγωγή πράσινης ενέργειας», υπογράμμισε ο κ. Πέτρου. Εξήγησε ότι στον στόχο της αυτό, η ΑΗΚ αντιμετωπίζει δυσκολίες στην εξασφάλιση τεμαχίων χαλίτικης για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Όπως αναφέρθηκε και κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Οικονομικών, λόγω του ότι βάσει νομοθεσίας η ΑΗΚ δεν μπορούσε να εξασφαλίσει άδειες φωτοβολταϊκών, ιδιώτες που είχαν αυτή τη δυνατότητα έσπευσαν να εξασφαλίσουν άδειες τα προηγούμενα χρόνια, με αποτέλεσμα να περιοριστεί η διαθεσιμότητα.
Μάλιστα, όπως σημείωσε ο κ. Πέτρου απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ιδιώτες που έχουν εξασφαλίσει τέτοιες άδειες, αλλά δεν έχουν προχωρήσει σε εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, έχουν προσεγγίσει την ΑΗΚ, με σκοπό να πουλήσουν τις άδειες αυτές. Ενδεικτικά, αναφέρθηκε σε προσφορά που είχε γίνει από ιδιώτη για πώληση άδειας για 14 μεγκαβάτ στην τιμή των 7 εκ. ευρώ, ενώ, όπως διευκρίνισε ο κ. Πέτρου, το κόστος μιας τέτοιας άδειας για τον ιδιώτη που την εξασφάλισε, θα πρέπει να κυμαινόταν μεταξύ 30.000 – 50.000 ευρώ.
Ο κ. Πέτρου ανέφερε ότι η ΑΗΚ έχει προσφάτως καταφέρει να εξασφαλίσει άδεια για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών της τάξης των 600 μεγκαβάτ, με ισχύ μέχρι το 2032, ενώ παράλληλα έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί φωτοβολταϊκά 20 μεγκαβάτ. Είπε, δε, ότι έχουν τροχιοδρομηθεί αρκετές ενέργειες, σημείωσε όμως ότι δεν μπορεί να αναφερθεί στο μέγεθος των πάρκων, μέχρι να εξασφαλιστούν όλες οι άδειες.
Εξάλλου, απαντώντας κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής σε ερώτηση του Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Ονούφριου Κουλλά, σχετικά με τα μέτρα που θα ληφθούν για καλύτερη αξιοποίηση των ΑΠΕ, ο κ. Πέτρου ανέφερε ότι έχουν προκηρυχθεί ήδη προσφορές για σύστημα αποθήκευσης ΑΠΕ στη Δεκέλεια και, αναφέροντας ότι αν όλα πάνε καλά, το έργο αναμένεται στα μέσα του 2026.
Υπογράμμισε ότι «ο μόνος τρόπος να μειωθεί η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι η εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), που είναι βασικά τα φωτοβολταϊκά». Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με τη διασφάλιση της επάρκειας ενέργειας, ο κ. Πέτρου επεσήμανε ότι «αν δεν προχωρήσουν οι ιδιώτες που έχουν μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα, να εγκαταστήσουν αποθηκευτικά συστήματα, το πρόβλημα δεν θα μειωθεί».
Εξάλλου, όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση του προϋπολογισμού ενώπιον της Επιτροπής, οι μεγαλύτερες δαπάνες της ΑΗΚ αφορούν στην αγορά καυσίμων και στην αγορά δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων. Συγκεκριμένα, στο σύνολο των εξόδων 1,883 δισεκατομμυρίων ευρώ, σχεδόν 800 εκ. αφορούν δαπάνες καυσίμων (564 εκ.) και δαπάνες για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων (227 εκ.). Απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Ονούφριου Κουλλά, ο κ. Πέτρου ανέφερε κατά τη συνεδρίαση ότι το 85% του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, αφορά τις δαπάνες για καύσιμα και ρύπους.
Επιπρόσθετα, στο προϋπολογισμό υπάρχει και κονδύλι 250 εκ. ευρώ για απρόβλεπτες δαπάνες, οι οποίες, όπως επεξηγεί το σημείωμα που κατατέθηκε στην Επιτροπή από του ΔΣ της ΑΗΚ, σκοπός είναι με αυτό να καλυφθούν μη προβλέψιμες δαπάνες για καύσιμα, αγορά δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, λειτουργού αγοράς.
«Έχουμε λάβει μέτρα ούτως ώστε με την αύξηση στην τιμή ρύπων να μπορεί Αρχή Ηλεκτρισμού, λόγω του ότι είχαμε εξασφαλίσει μία πολύ μεγάλη ποσότητα σε χαμηλές τιμές, να συνεισφέρει στο μίγμα, ώστε να κρατήσουμε μία σταθερή, πιο χαμηλή τιμή», σημείωσε ο κ. Πέτρου σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση. Ενώπιον της Επιτροπής αναφέρθηκε ότι η ΑΗΚ είχε αγοράσει 1 εκ. τόνους ρύπων στην προηγούμενη, χαμηλότερη τιμή, ώστε να μπορεί να μετριάζει την αύξηση του κόστους το επόμενο διάστημα.
Ακόμα, στις δηλώσεις του ο κ. Πέτρου ανέφερε ότι η ΑΗΚ έχει προχωρήσει με μελέτη και αναμένεται ο διορισμός συμβούλων για εφαρμογή συστήματος “hedging”, ώστε να μπορεί να σταθεροποιεί την τιμή των καυσίμων, σε περιπτώσεις που υπάρχουν απότομες αυξήσεις ή μειώσεις.
Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την προοπτική μείωσης του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας μετά από δύο χρόνια, ο κ. Πέτρου είπε ότι, πέρα από την αξιοποίηση των ΑΠΕ, σημαντική παράμετρος αναμένεται ότι θα είναι και η χρήση του φυσικού αερίου. Τότε, εξήγησε, θα υπάρξει μείωση των ρύπων κατά 30% και σε συνδυασμό με τη μειωμένη τιμή του φυσικού αερίου, θα μπορέσει να περιοριστεί και το κόστος.
Υπογράμμισε ότι θα πρέπει να γίνει σταδιακά το πέρασμα στη χρήση φυσικού αερίου, με τις μηχανές να περνούν από μία δοκιμαστική περίοδο, κάτι που, όπως είπε ο κ. Πέτρου, μπορεί να διαρκέσει από έξι μήνες έως και ένα χρόνο. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή Ονούφριου Κουλλά, ο κ. Πέτρου διαβεβαίωσε ότι πρόθεση της ΑΗΚ είναι να παραμείνει μέτοχος της ΕΤΥΦΑ.
Ο κ. Πέτρου αναφέρθηκε και ενώπιον της Επιτροπής στην αξιοποίηση του φυσικού αερίου. Απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Αντρέα Καυκαλιά, ενημέρωσε ότι το σκάφος Προμηθέας βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη Μαλαισία, όπου αναμένεται να γίνει η εγκατάσταση δύο συστημάτων, τα οποία όμως δεν έχουν παραδοθεί ακόμα.
Αναφερόμενος στα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ΑΗΚ, είπε ότι σοβαρές δυσκολίες υπάρχουν στην επέκταση του δικτύου, καθώς χρειάζονται αρκετές άδειες από αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης και από ιδιώτες, πράγμα που επιφέρει καθυστερήσεις, όπως είπε. «Με την ανάπτυξη του δικτύου θα μπορούν να ενωθούν περισσότερα πάρκα, ούτως ώστε στο μέλλον και με την αποθήκευση, να μπορούμε να έχουμε επάρκεια, ενώ τον επόμενο χρόνο να αντιμετωπίσουμε κάποια προβλήματα», είπε.
Τέλος, ο κ. Πέτρου ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους και σχετικά με τις αποκοπές ΑΠΕ, οι οποίες αθροίστηκαν σε 167.000 μεγαβατόρες το 2024. Όπως ανέφερε, πέρσι οι αποκοπές ήταν της τάξης του 1%, ενώ φέτος υπολογίζεται ότι θα φτάσουν συνολικά το 3%, τόσο για τα φωτοβολταϊκά πάρκα, όσο και για ιδιώτες καταναλωτές που εγκατέστησαν φωτοβολταϊκά μετά το 2024. Όπως αναφέρθηκε κατά τη συνεδρίαση, οι αποκοπές γίνονται κατά προτεραιότητα από τα μεγάλα πάρκα και ακολούθως από ιδιώτες καταναλωτές.
Στήριξη στην ΑΗΚ εκφράζουν βουλευτές
«Στεκόμαστε δίπλα από την ΑΗΚ, καθότι κρίνουμε ότι είναι ένα τεράστιο περιουσιακό στοιχείο που ανήκει στον Κύπριο πολίτη», ανέφερε σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση η Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, προσθέτοντας ότι η ΑΗΚ «παρέχει ασφάλεια ενέργειας στο κάθε κυπριακό νοικοκυριό και στην κάθε κυπριακή επιχείρηση».
«Θα σταθούμε δίπλα για να διασφαλίσουμε ότι θα εξακολουθήσει έτσι να είναι: να ανήκει δηλαδή στον Κύπριο πολίτη αλλά την ίδια στιγμή να είναι ανταγωνιστική και να μπορεί να ανταγωνιστεί στην ελεύθερη και ανοικτή αγορά με τις εταιρείες παραγωγής ενέργειας του ιδιωτικού δικαίου, στα πλαίσια πάντοτε της διαφάνειας, αλλά και της σύγχρονης οικονομικής λειτουργίας», συνέχισε η κ. Ερωτοκρίτου.
Εξέφρασε, δε, ικανοποίηση για τον φιλόδοξο προγραμματισμό που παρουσιάστηκε κατά τη συνεδρίαση από το ΔΣ της Αρχής. «Με ιδιαίτερη ικανοποίηση επίσης, είδαμε το κόστος του προσωπικού της ΑΗΚ είναι περίπου στο 8 – 8,5% του συνολικού προϋπολογισμού», πρόσθεσε η κ. Ερωτοκρίτου, σημειώνοντας ότι είναι «ένα ποσοστό το οποίο εμείς θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά θετικό».
Υπογράμμισε, στη συνέχεια, την ανάγκη για φθηνή ενέργεια, ώστε να προχωρήσει με γρήγορα βήματα ολόκληρη η οικονομία. Επεσήμανε, δε, τον σημαίνοντα ρόλο των ΑΠΕ στην κατεύθυνση αυτή. «Θέσαμε, εντός της επιτροπής, πολύ επιτακτικά, τη δική μας τεράστια απογοήτευση γιατί τα τελευταία δέκα χρόνια, σκανδαλωδώς κατά τη δικά μας άποψη, απαγορεύτηκε με διάφορους τρόπους, η παρουσία, η ικανότητα της ΑΗΚ να παράγει ενέργεια από πράσινες πηγές», είπε.
«Κατανοούμε ότι το παρόν Διοικητικό Συμβούλιο έχει να τρέξει ένα πάρα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα το οποίο πρέπει να καλύψει και τα κενά της προηγούμενης δεκαετίας έτσι ώστε», σημείωσε η κ. Ερωτοκρίτου.
Τέλος, αναφορικά με τους ευάλωτους καταναλωτές, είπε ότι «θα πρέπει να διευρυνθούν τα κριτήρια που αφορούν την διατίμηση 08 που αφορά τους ευάλωτες καταναλωτές γιατί δεν μας ικανοποιεί το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση εντοπίζει ότι το 15% των κυπριακών νοικοκυριών είναι στις παρυφές της ενεργειακής φτώχειας».
Στην ενεργειακή φτώχεια αναφέρθηκε στις δηλώσεις του και ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άριστος Δαμιανού, αναφέροντας ότι «ένας στους πέντε συμπολίτες μας δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του σε ενέργεια, για κίνηση, θέρμανση, ηλεκτρισμό και κλιματισμό».
Υπογράμμισε ότι «φτάσαμε εδώ, ως αποτέλεσμα αποτυχημένων και λανθασμένων πολιτικών, αλλά και αποφάσεων που μυρίζουν σκάνδαλα, που όζουν διαπλοκής και διαφθοράς με πρωταγωνίστρια την προηγούμενη διακυβέρνηση Αναστασιάδη – ΔΗΣΥ». Έκανε λόγο για «τεράστιες» έως και «εγκληματικές» ευθύνες, σημειώνοντας ότι μόνο για τους ρύπους, πληρώνουμε ως πολίτες γύρω στα 300 με 400 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
Ο κ. Διαμιανού μίλησε για «σκοπιμότητες και εσκεμμένη κωλυσιεργία», σημειώνοντας ότι επιβεβαιώθηκε σήμερα πως «επί σειρά ετών υπήρξε παρεμπόδιση της ΑΗΚ σε σχέση με την έγκαιρη διείσδυση της στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προφανώς για να επωφεληθούν ιδιωτικές εταιρείες και ιδιωτικά συμφέροντα».
«Η σημερινή κυβέρνηση, επί της ουσίας δεν έχει ακόμα πείσει, ότι μπορεί να επιλύσει τα προβλήματα», συνέχισε ο κ. Δαμιανού, σημειώνοντας ότι «παρουσιάζει σχεδόν μηδαμινό έργο, ιδίως τις μεγάλες επενδύσεις που αφορούν, την έλευση του φυσικού αερίου, ολοκλήρωση υποδομών, ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου, αποθήκευση και εκμετάλλευση κυπριακού φυσικού αερίου».
Τέλος, διατύπωσε την πρόταση για εισαγωγή φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή, μείωση του ΦΠΑ στο ηλεκτρικό ρεύμα από 19% στο 9%, φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των εταιρειών ενέργειας, εξηγώντας ότι το ΑΚΕΛ είτε ετοιμάσει σχετική πρόταση νόμου, κατ’ αναλογία με την πρόταση νόμου που είχε καταθέσει για τα απροσδόκητα κέρδη των τραπεζών.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, εξέφρασε τη στήριξη του κόμματος στις «προσπάθειες του Διοικητικού Συμβουλίου, της διεύθυνσης και του προσωπικού της ΑΗΚ ούτως ώστε η Αρχή να προωθήσει το αναπτυξιακό της πρόγραμμα με πιο ταχείς ρυθμούς, πάντα προς όφελος των καταναλωτών και των πολιτών με απώτερο στόχο την ουσιαστική μείωση του ηλεκτρικού ρεύματος στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις».
Ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι τέθηκε η αναγκαιότητα για απευθείας συνεργασία της ΑΗΚ με το Υφυπουργείο Πρόνοιας, ώστε «όλοι οι δικαιούχοι των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού και χωρίς να χρειαστεί να υποβάλουν καμία αίτηση, να επωφελούνται το 20% της ταρίφας 08 που δικαιούνται. «Εφόσον τα στοιχεία υπάρχουν και στο κράτος και στην ΑΗΚ να γίνει μια συνεργασία για να επωφελούνται όλοι οι δικαιούχοι αυτή τη διατίμηση για τις ευάλωτες ομάδες», είπε.
Μεταξύ των θεμάτων που τέθηκαν από την ΔΗΠΑ, ήταν και η μέθοδος κατάθεσης εγγράφων για ελέγχους φωτοβολταϊκών συστημάτων αυτοκατανάλωσης, προτείνοντας και ζητώντας να εφαρμοστεί άμεσα δημοσιοποιημένο ηλεκτρονικό μητρώο/βάση δεδομένων – με τήρηση της σειράς προτεραιότητας για τους αιτητές.
Επίσης, αναφέρθηκε σε «σκιές» και «παρασκήνια» για ιδιωτικοποίηση μέρους της ΑΗΚ ή μέρους της παραγωγής της ή κάποιες από τις συμβατικές μονάδες όπως η Δεκέλεια, ξεκαθαρίζοντας πως η ΔΗΠΑ είναι ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή ιδιωτικοποίησης της ΑΗΚ.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Αργεί η μείωση στο κόστος ηλεκτρισμού
Stockwatch: ΑΗΚ: Πέραν του €0,5 δισ. για αγορά καυσίμων το 2025
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η ορθότερη εναρμόνιση με επιμέρους άρθρα της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/849 σχετικά με την πρόληψη της χρησιμοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, καθώς και εφαρμογή επιμέρους άρθρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1113 περί στοιχείων που συνοδεύουν τις μεταφορές χρηματικών ποσών και ορισμένων κρυπτοστοιχείων.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας.
- Ο περί Προϋπολογισμού του Κυπριακού Οργανισμού Αθλητισμού του 2025 Νόμος του 2025
- Ο περί Προϋπολογισμού του Ταμείου Θήρας και Διαχείρισης Άγριας Πανίδας του 2025 Νόμος του 2025
- Οι περί της Διαχείρισης του Δημόσιου Χρέους (Ανάθεση επιπλέον Καθηκόντων) Κανονισμοί του 2023
Η Επιτροπή τοποθέτησε για λήψη τελικής απόφασης τα πιο πάνω σχέδια νόμου.
Επιπλέον, η Επιτροπή συζήτησε το ακόλουθο θέμα:
- Αναδρομική καταβολή μισθών και παροχών για εργαζομένους της στατιστικής υπηρεσίας
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω έπειτα από εισήγηση του Βουλευτή, Χρύσανθου Σαββίδη. Σκοπός της συζήτησης είναι η εξέταση της καταβολής αναδρομικά μισθών, ωφελημάτων και άλλων παροχών σε εργοδοτουμένους στη Στατιστική Υπηρεσία των οποίων το καθεστώς εργοδότησης μετατράπηκε από ορισμένου σε αορίστου χρόνου με απόφαση δικαστηρίου.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ