Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 25/11/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Η Επιτροπή εξέτασε και συζήτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η συζήτηση του Προϋπολογισμού του Κράτους για το έτος 2025. Πιο συγκεκριμένα η Επιτροπή εξέτασε τα πιο κάτω:
- Υπουργείο Εσωτερικών
Μεταρρύθμιση ΤΑ και στεγαστικό στη συζήτηση του Προϋπολογισμού του ΥΠΕΣ, αυξημένος κατά 18 εκ
Τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών για το 2025, ο οποίος ανέρχεται στα 752,1 εκ. ευρώ, αυξημένος κατά 18 εκ. σε σύγκριση με τον προηγούμενο, εξέτασε σήμερα η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, στην παρουσία του Υπουργού Κωνσταντίνου Ιωάννου.
Μιλώντας ενώπιον των μελών της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, ο Υπουργός πως το 32% του Προϋπολογισμού αφορά τις αναπτυξιακές δαπάνες του Υπουργείου, ενώ οι Τακτικές Δαπάνες αποτελούν το 62% του Προϋπολογισμού.
Στη συζήτηση ξεχώρισε το θέμα της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και η παραδοχή του Υπουργού πως αυτή χρήζει βελτίωσης σε θέματα όπως ο αριθμός των αντιδημάρχων, με τους Βουλευτές να εκφράζουν την ετοιμότητά τους να συζητήσουν το θέμα ώστε να επιφέρουν τις αναγκαίες αλλαγές.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο κ. Ιωάννου είπε πως οι δράσεις και οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών αποδεικνύουν τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της Κυβέρνησης Χριστοδουλίδη και επιβεβαιώνουν παράλληλα τη σταθερή δέσμευσή της να επενδύσει σε έργα ανάπτυξης, τα οποία αναβαθμίζουν την ποιότητα υπηρεσιών και βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών.
«Ο προϋπολογισμός μας για το 2025 είναι ολοκληρωμένος με έντονα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής. Στόχος μας είναι η ενίσχυση της οικονομίας και η διεύρυνση της κοινωνικής συνοχής μέσα από μία δέσμη 10 εμβληματικών δράσεων, όπως είναι η αξιολόγηση και αναθεώρηση του νέου πλαισίου της τοπικής αυτοδιοίκησης, η απλοποίηση του συστήματος αδειοδότησης της ανάπτυξης, η υλοποίηση των μέτρων της ολοκληρωμένης στεγαστικής πολιτικής και της προσφυγής στεγαστικής πολιτικής, η εφαρμογή της νέας διαδικασίας για τη διαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσιών, η υλοποίηση μέτρων για την αναβάθμιση του τομέα πολιτικής προστασίας, η ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων για την αναβάθμιση παρεχόμενων υπηρεσιών και ο σχεδιασμός νέου πληροφοριακού συστήματος του αρχείου πληθυσμού», είπε.
Πρόσθεσε πως είναι το Υπουργείο που βρίσκεται εγγύτερα στους πολίτες, «επιδιώκουμε την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας αλλά και της ποιότητας ζωής των πολιτών, με στόχο που να επιτυγχάνεται η ενίσχυση της αξιοκρατίας και της ισότιμης αντιμετώπισής τους».
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο μείωσης Δήμων ή του αριθμού αντιδημάρχων, ο κ. Ιωάννου ανέφερε πως έχουν παρατηρήσει αδυναμίες και στρεβλώσεις όσον αφορά τη μεταρρύθμιση τοπικής αυτοδιοίκησης. «Έγκαιρα τις έχουμε εντοπίσει, αλλά είχαμε επιπλέον πει από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μας ότι στόχος μας ήταν η ομαλή εφαρμογή της μεταρρύθμιση όπως αυτή ψηφίστηκε», είπε και σημείωσε πως οποιεσδήποτε αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν πριν, όπως το θέμα της αντιμισθίας των αντιδημάρχων, θα αξιολογηθούν για να παρθούν κάποιες αποφάσεις.
«Πιστεύουμε ότι οι συνενώσεις δεν έγιναν στη βάση πληθυσμιακών, οικονομικών δεδομένων των Δήμων με αποτέλεσμα τα οφέλη της μεταρρύθμισης να μην είναι τα ίδια για όλους τους δημότες», είπε και έδωσε ως παράδειγμα της Λευκωσίας, όπου ενώθηκαν 4 δήμοι και σε βάθος χρόνου θα έχει ουσιαστικά οφέλη. Πρόσθεσε πως το παράδειγμα αυτό θα πρέπει να επαναξιολογηθεί ώστε να ισχύει και για άλλους δήμους.
Όσον αφορά τον αριθμό των αντιδημάρχων, είπε πως ο αριθμός των 93 είναι υπερβολικός. Σημείωσε πως πρέπει να μπουν συγκεκριμένα καθήκοντα για τους αντιδημάρχους, προσθέτοντας πως είναι μεγάλος ο αριθμός τους και πρέπει να μειωθεί. «Το έχω αναφέρει ότι το ιδεατό σενάριο θα ήταν να υπάρχει ένας αντιδήμαρχος για κάθε Δήμο», είπε και πρόσθεσε πως αυτή η συζήτηση πρέπει να γίνει και να αξιολογηθεί σε συνεργασία με τα κοινοβουλευτικά κόμματα. «Ουδέποτε θα προχωρήσουμε κάτι από μόνοι μας, σε συνεργασία με τον κοινοβουλευτικά κόμματα θα αξιολογηθεί και ο αριθμός των δήμων και ο αριθμός των αντιδημάρχων και θα φέρουμε συγκεκριμένες προτάσεις στο εγγύς μέλλον, όχι άμεσα», είπε και πρόσθεσε πως θα πρέπει να γίνουν και συνενώσεις στους Δήμους.
Πόσες, πώς και γιατί, αυτό θα είναι σε συνεννόηση και κατόπιν διαβούλευσης με τα κοινοβουλευτικά κόμματα και θα είμαστε έτοιμοι τους επόμενους μήνες, δεν μπορώ να προδικάσω ακριβώς σε πόσον καιρό, να φέρουμε συγκεκριμένες προτάσεις», είπε.
Ο κ. Ιωάννου, απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση, είπε πως οτιδήποτε αποφασιστεί δεν μπορεί να ισχύσει τώρα, και άρα να μην πανικοβάλλονται κάποιοι ότι μπορεί να χάσουν τις θέσεις τους τώρα. «Οτιδήποτε θα αποφασιστεί θα ισχύει από την επόμενη πενταετία», είπε.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, είπε πως υπάρχει μία σκέψη ούτως ώστε η μείωση των αντιδημάρχων να γίνει με βάση τον πληθυσμό.
Ο κ. Ιωάννου κλήθηκε να σχολιάσει την καταγγελία που έκανε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Νίκος Κέττηρος εντός της Επιτροπής ότι ο υπόκοσμος στη Λεμεσό ελέγχει τουρκοκυπριακές περιουσίες και πως για το θέμα έγινε και σύσκεψη και στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Απαντώντας, ο Υπουργός είπε πως δεν έγινε τέτοια συνάντηση στο Υπουργείο και πρόσθεσε πως οποιοσδήποτε έχει τέτοιες πληροφορίες, υπάρχει η Αστυνομία για να προχωρήσει σε καταγγελία.
«Εκείνο που θέλω να διαβεβαιώσω και είναι πολύ σημαντικό για τη διαχείριση του τουρκοκυπριακών περιουσιών, είναι πως έχουμε υποβάλει στη Βουλή ένα Νομοσχέδιο που αλλάζει άρδην τον τρόπο διαχείρισης των τουρκοκυπριακών περιουσιών. Πλέον, εάν και εφόσον ψηφιστεί, η παραχώρηση και αξιοποίηση τουρκοκυπριακών περιουσιών θα γίνεται με αξιοκρατικά κριτήρια, με διαφάνεια και ισονομία και μπαίνει ένα σύστημα πλέον μοριοδότησης και αξιολόγησης», είπε.
Ερωτηθείς για το θέμα του στεγαστικού, ο κ. Ιωάννου ανέφερε πως είναι η πρώτη φορά που γίνεται ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική. «Εβδομήντα επτά (77) εκατομμύρια για τη συγκεκριμένη στεγαστική πολιτική χωρίς να υπολογίζεται το κόστος των πολεοδομικών χαλαρώσεων που δίνονται, που είναι τεράστιο. Ήδη έχουμε, πέραν των 20 αιτήσεων όσον αφορά τα πολεοδομικά κίνητρα, τα οποία μεταφράζονται σε 178 πρόσθετες κατοικίες και 2 εκατομμύρια ευρώ έσοδα για τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης», είπε.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας, στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, είπε πως η αύξηση του στον προϋπολογισμό του κατ΄εξοχήν αναπτυξιακού Υπουργείου είναι ελάχιστη, είναι μόλις 2,4% και κυρίως η αύξηση οφείλεται στην κάλυψη των αυξημένων λειτουργικών δαπανών.
Δυστυχώς, πρόσθεσε, σημαντικά έργα της τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν μείνει εκτός προϋπολογισμού και αντί αύξησης των ελαστικών δαπανών χρειαζόμαστε περισσότερα έργα που να βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής των πολιτών. «Ελάχιστα βλέπουμε επίσης για δράσεις που θα μειώσουν ουσιαστικά τη γραφειοκρατία και την καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών», είπε.
Όσον αφορά τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο κ. Σύκας είπε αντί η Κυβέρνηση να εστιάζει και να προβάλλει τα προβλήματά της, που είναι γνωστά, θα πρέπει να αναλάβει και την ευθύνη να εφαρμοστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η μεταρρύθμιση αυτή. «Αν επιθυμεί αλλαγές, ιδού η Ρόδος να τις φέρει στη Βουλή», είπε.
Στον ΔΗΣΥ, είπε ακόμη, μιλάμε πλέον για στεγαστική κρίση και όχι για στεγαστικό πρόβλημα. «Αυτή είναι η διαφορά μας με την Κυβέρνηση, χρειαζόμαστε περισσότερα για να δώσουμε διέξοδο στους νέους και τα νεαρά ζευγάρια».
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού στις δικές του δηλώσεις είπε η εφαρμογή της μεταρρύθμισης της ΤΑ παρουσιάζει σειρά προβλημάτων, κενών και ελλείψεων, παρά τις προσπάθειες που ομολογουμένως καταβάλλονται. «Δυστυχώς πέρασαν αναξιοποίητα από την εκτελεστική εξουσία, τα δυόμιση χρόνια που δόθηκαν ως παράταση στη θητεία των τότε τοπικών αρχών», είπε και πρόσθεσε πως η μετάβαση στα νέα δεδομένα που αφορά τους επαρχιακούς οργανισμούς, τους δήμους και τα συμπλέγματα δεν είναι τόσο ομαλή όσο αναμενόταν και όσο απαιτούν οι συνθήκες.
Ο κ. Δαμιανού υπογράμμισε την ανάγκη να εφαρμοστεί η απαίτηση της μεταρρύθμισης για οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Δήμων ως βασικός πυλώνας της ίδιας της μεταρρύθμισης.
Όσον αφορά το μεταναστευτικό, ο κ. Δαμιανού είπε πως το ΑΚΕΛ απασχολεί ιδιαίτερα και ο τρόπος διαχείρισης των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών. Σημείωσε πως κατ΄ επανάληψη το ΑΚΕΛ, έχει τονίσει ότι το μεταναστευτικό αποτελεί σύνθετο ζήτημα, οι λύσεις του οποίου δεν είναι εύκολες. «Σημειώνουμε την προσπάθεια που έγινε προς την ορθή κατεύθυνση από τον νυν Υπουργό Εσωτερικών και τις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους. Την ίδια ώρα όμως, εκφράζουμε την ανησυχία μας για τους ισχυρισμούς της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά πρώτιστα την τοποθέτηση του συρματοπλέγματος και δεύτερο στη μεγάλη καθυστέρηση στην αφαίρεση του, αλλά και την ανησυχία μας για τους αιτητές ασύλου που παρέμειναν για μήνες εγκλωβισμένοι εντός της νεκρής ζώνης ως αποτέλεσμα λανθασμένων χειρισμών της παρούσας κυβέρνησης, οι οποίοι μας οδήγησαν σε ευθεία σύγκρουση με την ΟΥΝΦΙΚΥΠ, τον ΟΗΕ και άλλους οργανισμούς», είπε.
Ερωτηθείς σχετικά με το θέμα της μείωσης του αριθμού των Δήμων και των αντιδημάρχων είπε πως όταν δούμε ποια είναι η κυβερνητική πρόθεση, ως αντιπολίτευση θα συζητήσουμε, αλλά αυτή την ώρα δεν έχουμε κάτι μπροστά μας», είπε και σημείωσε πως είναι ανοικτοί στον διάλογο.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου, μιλώντας μετά τη συνεδρία είπε πως μέσα από αυτόν τον προϋπολογισμό φαίνεται ότι το Υπουργείο έχει δουλέψει συστηματικά, αφού ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια ήταν η ολοκληρωμένη παρουσίαση των σχεδίων για στέγαση κυρίως των νεαρών ζευγαριών και των εκτοπισθέντων.
«Φαίνεται ότι τα προγράμματα και τα σχέδια, τα οποία έχουν κατατεθεί εμπίπτουν σε μια ικανοποιητική κατάσταση, σίγουρα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, περιθώρια αύξησης των ποσών, όμως στο πλαίσιο του συνολικού προϋπολογισμού είναι μια καλή προσπάθεια από πλευράς της Κυβέρνησης», είπε και σημείωσε πως για πρώτη φορά γίνεται συνολική παρουσίαση στεγαστικών προγραμμάτων και όχι αποσπασματικά και μεμονωμένα.
Για τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο κ. Λεωνίδου είπε πως αναμφίβολα υπάρχουν προβλήματα και θα συνεχίσουν να υπάρχουν εάν δεν υπάρξει συνεργασία και συνεννόηση μεταξύ Βουλής και Κυβέρνησης, ούτως ώστε να επιταχυνθεί η άμβλυνση αυτών των προβλημάτων.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρίστος Σενέκκης είπε πως παρουσιάστηκε η ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική της παρούσας Κυβέρνησης, η οποία περιλαμβάνει νέα σχέδια, αλλά και ενίσχυση παλαιότερων σχεδίων, με στόχο την αύξηση των οικιστικών αποθεμάτων, δηλαδή της προσφοράς, και την ενίσχυση της αγοραστικής ικανότητας των πολιτών, που επιθυμούν να αποκτήσουν τη δική τους στέγη. “Σημειώνουμε με ικανοποίηση ότι οι αιτήσεις, που έχουν ήδη υποβληθεί, βεβαιώνουν ότι τα συγκεκριμένα σχέδια έχουν αγκαλιαστεί από τους πολίτες”, είπε.
Ανέφερε, επίσης, πως με ιδιαίτερη ικανοποίηση ενημερώθηκαν τα μέλη της Επιτροπής για την πρόθεση αύξησης των εισοδηματικών κριτηρίων στα στεγαστικά προγράμματα της Υπηρεσίας Μερίμνης και Αποκαταστάσεως Εκτοπισμένων, ώστε να αυξηθούν σημαντικά οι δικαιούχοι.
Ο Μαρίνος Σιζόπουλος, Πρόεδρος της ΕΔΕΚ, δήλωσε πως από την πλευρά της ΕΔΕΚ «είχαμε έγκαιρα διαγνώσει αυτά τα προβλήματα κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχετικού νομοσχεδίου, υποβάλαμε συγκεκριμένες προτάσεις που μπορούσαν να ρυθμίσουν και να επιλύσουν αυτά τα προβλήματα, αλλά δυστυχώς τα υπόλοιπα κόμματα για λόγους εξυπηρέτησης -πιστεύουμε- σκοπιμοτήτων καταψήφισαν όλες αυτές τις προτάσεις».
Ως εκ τούτου, είπε ο κ. Σιζόπουλος, σήμερα είναι αδικαιολόγητα να διαμαρτύρονται για αυτήν την κατάσταση και από την πλευρά της ΕΔΕΚ ήταν και ο βασικός λόγος για τον οποίο το κόμμα του, ήταν το μόνο κόμμα που καταψηφίσαμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, «τονίζοντας ακριβώς ότι η υιοθέτησή του όχι μόνο δεν θα οδηγήσει σε μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά ενδεχομένως σε απορρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης».
Εξέφρασε την ετοιμότητα του κόμματος του να συμβάλει, επαναφέροντας τις προτάσεις του εάν και τα υπόλοιπα κόμματα το αποδέχονται να γίνει συζήτηση και να διορθωθούν ακριβώς οι συγκεκριμένες στρεβλώσεις.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας είπε στις δηλώσεις του σε σχέση με τον αριθμό των Δήμων και Αντιδημάρχων, πως η θέση παραμένει σταθερή από την ψήφιση της νέας δομής πριν από τρία χρόνια, ότι ο αριθμός των δήμων είναι μεγάλος και απαιτείται συναινετική επανεξέταση. Παράλληλα, πρόσθεσε, ο αριθμός των αντιδημάρχων είναι υπερβολικά υψηλός και πρέπει να μειωθεί, δίνοντάς τους συγκεκριμένες εξουσίες, ώστε να αποφευχθεί η απραξία.
Ο κ. Μουσιούττας ανέφερε πως πρέπει να δοθεί διευκρίνιση και διασφάλιση της χρηματοδότησης των ΕΟΑ, ώστε τα έσοδα από τις άδειες να κατευθύνονται σωστά, προσθέτοντας πως το Υπουργείο καλείται να συνδράμει ώστε να επιλυθεί αυτό το πρόβλημα το κράτος να καταστεί αρωγός για αυτή την πρόσθετη χορηγία.
Για τα στεγαστικά σχέδια, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ είπε πως αποτελούν σημαντική πρωτοβουλία που έχει αγκαλιαστεί από τον κόσμο. Ωστόσο, ανέφερε, παρατηρούνται προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν ώστε τα προγράμματα αυτά να γίνουν πιο προσιτά, ιδιαίτερα για τη νεολαία που πλήττεται έντονα από την έλλειψη στέγης.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: «Τρέχουν» στεγαστικά σχέδια €44,3 εκατ.
Stockwatch: Πληρώνουμε 93 αντιδημάρχους χωρίς καθήκοντα
Philenews: Αποκάλυψη Κωνσταντίνου Ιωάννου: Τ/κ περιουσία αξίας €4 εκατ. ενοικιάζεται προς €30
Philenews: Κούρεμα των αντιδημάρχων σε 20 από 93 που είναι σήμερα, προτείνει το ΥΠΕΣ
- Υφυπουργείο Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας
Μείωση ροών παράτυπων μεταναστών και αιτήσεων για άσυλο, είπε στη Βουλή ο Υφυπουργός
Μειώνονται οι ροές παράτυπων μεταναστών, μειώνονται οι αιτήσεις για άσυλο, είπε ο Υφυπουργός Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας Νικόλας Α. Ιωαννίδης κατά την παρουσίαση ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, του πρώτου ετήσιου προϋπολογισμού του Υφυπουργείου.
Σημείωσε επίσης ότι «δεν έχουμε από τον Απρίλιο ροές δια θαλάσσης, οι μόνες ροές είναι από τα κατεχόμενα», αναφέροντας ότι «υπάρχουν κάποιες αυξομειώσεις. Διατηρούμε όμως χαμηλούς αριθμούς σε σχέση με το παρελθόν».
Ο κ. Ιωαννίδης ανέφερε ότι ο προτεινόμενος συνολικός προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας για το 2025 ανέρχεται στα €55,84 εκατ., εκ των οποίων τα €40,25 εκατ. ή ποσοστό 72% αφορούν σε τακτικές δαπάνες και τα €15,59 εκατ. ή ποσοστό 28% αναπτυξιακές δαπάνες, που εστιάζουν σε έργα υποδομής, όπως η αναβάθμιση κέντρων φιλοξενίας και η αναβάθμιση ψηφιακών συστημάτων.
Αναφερόμενος στη νόμιμη μετανάστευση, που είναι ο ένας εκ των δύο πυλώνων του Υφυπουργείου, ο κ. Ιωαννίδης είπε, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχει αύξηση σε όλες τις κατηγορίες αδειών (άδειες οικιακής απασχόλησης, άδειες μετανάστευσης, εργαζόμενοι σε εταιρείες ξένων συμφερόντων, η διεθνή προστασία και η οικογενειακή επανένωση).
«Υπάρχει αύξηση στην παροχή αδειών διαμονής σε όλες τις κατηγορίες πλην της διεθνούς προστασίας», σημείωσε.
Όσον αφορά το θέμα των αιτούντων άσυλο και των παράτυπων μεταναστών, ο κ. Ιωαννίδης είπε ότι μειώνονται οι ροές, μειώνονται οι αιτήσεις ασύλου.
Σημείωσε ότι το 2024 μέχρι τον Οκτώβριο είχαμε σχεδόν 9.000 αναχωρήσεις από τον Ιανουάριο, ενώ οι αιτήσεις ασύλου ήταν 6123, ενώ το 2023 οι αναχωρήσεις ήταν 10.903 και οι αιτήσεις ασύλου 11.617. Στις αναχωρήσεις. διευκρίνισε ο Υφυπουργός. συμπεριλαμβάνονται οι εθελούσιες επιστροφές, οι απελάσεις και η μετεγκατάσταση.
Όσον αφορά τον στρατηγικό στόχο του Υφυπουργείου, ο κ. Ιωαννίδης είπε ότι είναι η επίσπευση της διαδικασίας επεξεργασίας αιτημάτων Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας, η αναβάθμιση του Κέντρου Πρώτης Υποδοχής «Πουρνάρα» από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ) – € 25 εκ., η αναβάθμιση του Κέντρου Φιλοξενίας αιτούντων διεθνή προστασία «Κοφίνου» – € 0,95 εκ., η ανέγερση Κέντρου Φιλοξενίας (ΚεΦ) «Λίμνες» – € 9,11 εκ., η ανέγερση κεντρικών κτηρίων Υπηρεσίας Ασύλου – € 4,45 εκ., τα κατασκευαστικά έργα στις αποθήκες της Υπηρεσίας Ασύλου (Λατσιά) – € 0,12 εκ., η ανάπτυξη μηχανισμού «αξιολόγησης πεδίου» με σκοπό την πρόβλεψη και την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών -€0,2 εκ.
Μέσα στον στρατηγικό τους στόχο, συνέχισε, είναι και η αποτελεσματική και αποδοτική κρατική μέριμνα, η ανάπτυξη εργαλείου υπολογισμού «φέρουσας ικανότητας» – € 0,1 εκ., ενώ προετοιμάζονται για την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Συμφώνου Μετανάστευσης και Ασύλου, το οποίο θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου 2026, προωθούν τη μεταναστευτική πολιτική με συνεχείς επαφές με ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς, προετοιμάζονται για την ανάληψη της Προεδρίας του Συμβουλίου ΕΕ από την Κυπριακή Δημοκρατία το πρώτο εξάμηνο 2026.
Στοχεύουν και επιτυγχάνουν, είπε ο κ. Ιωαννίδης, ολοκληρωμένη προσέγγιση στο μεταναστευτικό και βελτίωση της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών, ταχείες και αποτελεσματικές διαδικασίες, Βελτίωση της παροχής υπηρεσιών στους πολίτες, της Κυπριακής Δημοκρατίας και τους μετανάστες, Ενίσχυση της οικονομίας, Αύξηση επιστροφών παράνομα διαμενόντων αλλοδαπών, Σεβασμό στις διεθνείς υποχρεώσεις.
Ακολούθως απάντησε σε σειρά ερωτημάτων Βουλευτών.
Ο Υφυπουργός απαντώντας στα ερωτήματα των Βουλευτών ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ο αριθμός των αιτήσεων ασύλου που είναι καταγεγραμμένος είναι περίπου 21.500, προσθέτοντας ότι έχουν επισπεύσει τις διαδικασίες, έχουν μείωση τις ροές και τους δίνεται η ευκαιρία να μειώσουν αυτούς τους αριθμούς.
«Οι παράνομοι είναι ένα ζήτημα, είναι αυτοί που ήρθαν με νόμιμη άδεια εργασίας και έληξε ή άτομα που απορρίφθηκαν οι αιτήσεις ασύλου και επαναπατρίζονται», σημείωσε.
Αναφορικά με τις επιχειρηματικές δράσεις των ατόμων αυτών, ο κ. Ιωαννίδης είπε ότι οι αιτούντες ασύλου μπορούν να εργαστούν σε πολύ συγκεκριμένα επαγγέλματα, είναι πολύ λίγα τα επαγγέλματα, στα οποία μπορούν να εργαστούν. «Έχουμε όντως διακρίνει ένα πρόβλημα όταν αιτούντες άσυλο που είναι ικανοί και βοηθούν κάποιες επιχειρήσεις, αν απορριφθεί η αίτηση τους στη συνέχεια επαναπατρίζονται και είναι κάτι το οποίο εξετάζουμε», πρόσθεσε.
Όσον αφορά το κατά πόσο η Κυπριακή Δημοκρατία είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις, ο Υφυπουργός είπε ότι το μεταναστευτικό είναι ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο ζήτημα για αυτό «αναβαθμίζουμε τις υποδομές μας και όχι μόνο, προσπαθούμε να αναπτύξουμε και τα εργαλεία πρόβλεψης της παράνομης μετανάστευσης, ούτως ώστε να είμαστε πιο πειστικοί σε όλα τα επίπεδα».
Σημείωσε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία στις συζητήσεις με τους Ευρωπαίους αξιωματούχους καταδεικνύει πως υπάρχει συγκεκριμένο όριο αιτούντων ασύλου που μπορεί να φιλοξενήσει.
Για το κατά πόσο γίνονται ενέργειες η Κύπρος να μην είναι ελκυστικός προορισμός για τους διακινητές, ο κ. Ιωαννίδης είπε ότι αυτό είναι ένα φλέγον ζήτημα, προσθέτοντας ότι βρίσκονται σε συνεργασία με τις διωκτικές αρχές διότι το Υφυπουργείο δεν έχει επιχειρησιακό εκτελεστικό βραχίονα, και εξαρτώνται από τα Σώματα Ασφαλείας και κυρίως την Αστυνομία.
Όσον αφορά τους μετανάστες που βρίσκονταν στη Νεκρή Ζώνη, ο κ. Ιωαννίδης είπε ότι ο λόγος που έχουν μεταφερθεί στις ελεύθερες περιοχές είναι για να γίνουν οι διαδικασίες που πρέπει, ούτως ώστε να αποχωρήσουν από την Κυπριακή Δημοκρατία.
«Η πρόθεση μας δεν ήταν να μείνουν οι άνθρωποι εκεί. Φροντίζαμε για την υγεία τους, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, με φαγητό, με νερό. Από την άλλη λέγαμε και λέμε ότι δεν μπορούμε να επωμιζόμαστε τις παραλείψεις της Τουρκίας. Άρα λοιπόν τα άτομα αυτά θα μεταβούν όλα σε άλλες χώρες», πρόσθεσε.
Για τις διαδικασίες ένταξης των μεταναστών στην κοινωνία, ο Υφυπουργός είπε ότι δίνουν βαρύτητα στην υποδοχή και ταχεία ένταξη, έχουν πλάνο με την εκπόνηση στρατηγικής, θα συζητήσουν με την Ελβετία για χρηματοδότηση της στρατηγικής. Για το σκοπό αυτό, είπε ο Υφυπουργός, μεταβαίνει την Τετάρτη στην Ελβετία για συζητήσεις.
Σε δηλώσεις του μετά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του Υφυπουργείου Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας για το 2025 ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, ο κ. Ιωαννίδης είπε ότι πέραν της παρουσίασης των οικονομικών στοιχείων, είχε την ευκαιρία να αναφερθεί, μεταξύ άλλων, και στις εμβληματικές δράσεις του Υφυπουργείου για το 2025, στο πλαίσιο της ολιστικής προσέγγισης, που αφορούν στη διοικητική και οργανωτική αναδιάρθρωση του Υφυπουργείου, μέσω απλοποίησης και διασύνδεσης των διαδικασιών, καθώς και ψηφιακού μετασχηματισμού όπου αυτό κριθεί εφικτό, στον εκσυγχρονισμό των υποδομών και την αναβάθμιση των Κέντρων Υποδοχής και Φιλοξενίας, στη διαμόρφωση Στρατηγικού Σχεδίου για την ένταξη των νόμιμα διαμενόντων μεταναστών, με τη συνεργασία διεθνών οργανισμών και την υποστήριξη της ελβετικής Κυβέρνησης, στην ανάπτυξη εργαλείου για υπολογισμό της «φέρουσας ικανότητας» της Κύπρου σε σχέση με τον αριθμό μεταναστών που μπορεί να φιλοξενεί χωρίς να απειλούνται κρίσιμες υποδομές της (παιδεία, υγεία, κοινωνική πρόνοια, οικονομία) και η κοινωνική συνοχή, στην ανάπτυξη εργαλείου για πρόβλεψη της παράτυπης μετανάστευσης.
«Το μεταναστευτικό είναι ένα πολυδιάστατο και οριζόντιο ζήτημα που απαιτεί τη συνεργασία όλων των πολιτικών δυνάμεων, καθώς και τη δέσμευση κάθε θεσμικού φορέα. Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τη συνεννόηση και να χτίσουμε συνεργασίες και συνέργειες με εθνικούς και διεθνείς φορείς, που θα μεγιστοποιήσουν τη συνολική αποδοτικότητα των πολιτικών μας», επεσήμανε.
Ο κ. Ιωαννίδης εξέφρασε τις θερμές του ευχαριστίες στα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού για τη συνεργασία, την υποστήριξη και την εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων και τους διαβεβαίωσε ότι οι επισημάνσεις και παρατηρήσεις τους θα ληφθούν σοβαρά υπόψη.
«Θεωρούμε απαραίτητο να προσαρμόζουμε τις δράσεις μας στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες», σημείωσε.
«Η δέσμευση και το αίσθημα καθήκοντος που επιδεικνύουν καθημερινά μάς ενισχύουν στην υλοποίηση του έργου μας. Η παρουσίαση του πρώτου προϋπολογισμού του Υφυπουργείου μας αποτελεί μια ιστορική στιγμή και μια νέα αφετηρία για την Κύπρο στη διαχείριση του μεταναστευτικού. Με γνώμονα τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και τη συνεργασία, δεσμευόμαστε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις με αποφασιστικότητα και όραμα», συμπλήρωσε.
Αναφορικά με τα κέντρα υποδοχής και φιλοξενίας, ο Νικόλας Ιωαννίδης επεσήμανε πως οι λειτουργικές δαπάνες για το 2025 ανέρχονται στα €13.399.801, ενώ τα κατασκευαστικά έργα (ΥΠΑΣ) στα €14.724.600.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, σε δηλώσεις της είπε ότι «είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που εντοπίσαμε ότι όταν εφαρμόζονται σωστές πολιτικές, τότε τα αποτελέσματα είναι απτά, είναι ορατά και τα αισθάνεται ο Κύπριος πολίτης όταν διακινείται μέσα στη δική του τη χώρα».
Ως ΔΗΚΟ, δήλωσε, «δεν ασπαζόμασταν ακραίες αντιλήψεις και φιλοσοφίες είτε προς τη μία κατεύθυνση είτε προς την άλλη. Ακριβώς το αντίθετο. Εμείς ως ΔΗΚΟ και στο θέμα του μεταναστευτικού το αντιμετωπίζουμε στα πλαίσια αφενός μεν της λογικής και του ισοζυγίου αφετέρου δε της ανάγκης να προστατεύσουμε τον τόπο μας, της ανάγκης να παραμείνει η χώρα μας πιστή στις ευρωπαϊκές και διεθνείς της συμφωνίες, αλλά και την ίδια στιγμή αφουγκράζεται τις ανησυχίες του Κύπριου πολίτη και όλα αυτά τα οποία τον προβληματίζουν όταν βλέπει μεταναστευτικές ροές ανεξέλεγκτα να συμβαίνουν στον τόπο μας», πρόσθεσε.
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ρίτα Θεοδώρου Σούπερμαν, σε δηλώσεις της είπε «τα νομοσχέδια που ψηφίσαμε για την αντιμετώπιση του μεγάλου αυτού προβλήματος το 2021 συνεχίζουν να αποδίδουν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Το ίδιο σημαντικό ήταν οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τις συμφωνίες με γειτονικές χώρες και άλλες τρίτες χώρες, για τις οποίες κι εμείς δουλέψαμε εντός του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Το νέο σύμφωνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μετανάστευση μπορεί να έχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα στο μέλλον, το οποίο δεν αποδέχονται δυστυχώς ούτε το ΑΚΕΛ ούτε το ΕΛΑΜ. Είχαμε πάντοτε την άποψη ότι το μεταναστευτικό μπορεί να λυθεί με αυστηρές και αποτελεσματικές πολιτικές από πλευράς της Κυβέρνησης στο εσωτερικό, καθώς και με τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης», πρόσθεσε.
Όπως ανέφερε, ούτε οι χαλαρές πολιτικές, αλλά ούτε και ακραίες μισαλλόδοξες φωνές μπορούν να επιλύσουν αυτό το πρόβλημα.
«Αναμένουμε από το Υφυπουργείο να προχωρήσει με άμεσες και καινοτόμες εισηγήσεις για επίλυση του τόσο σοβαρού για τον τόπο προβλήματος», σημείωσε.
Η Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Μαρίνα Νικολάου, ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ έχει θέσει προτάσεις, με στόχο όχι μόνο τη διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη διασφάλιση το να μπορεί η Κύπρος να ανταποκριθεί επαρκώς στις διεθνείς υποχρεώσεις, «αλλά κύρια μας έγνοια και μέλημα είναι να είμαστε παραγωγική δύναμη, ως δύναμη αντιπολίτευσης».
«Έχουμε τονίσει την αντίθεση μας στις πρόνοιες του νέου Συμφώνου για το Άσυλο από την ΕΕ», ανέφερε.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Πανίκος Λεωνίδου, σε δηλώσεις του είπε ότι «οφείλουμε από την αρχή να τονίσουμε ότι πρόκειται περί του νεοσύστατου αυτού Υφυπουργείου, που από την πρώτη στιγμή έχει δείξει δείγματα γραφής τουλάχιστον στο θέμα της αντιμετώπισης των παράνομων και παράτυπων μεταναστών».
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Σωτήρης Ιωάννου, σε δηλώσεις του είπε ότι έχουν καταθέσει τις δικές τους εισηγήσεις και διαπιστώσεις.
«Είναι γεγονός ότι οι αριθμοί των ανθρώπων που εισέρχονται παράνομα στην πατρίδα μας έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια και αυτό το πιστώνουμε στην κυβερνητική πολιτική. Δεν πρέπει, όμως, σε καμία περίπτωση να πιστεύουμε ότι το μεταναστευτικό έχει λυθεί ή ότι δεν έχουμε απέναντι μας ισχυρές προκλήσεις. Για ακόμη μια χρονιά, αφού μιλάμε για προϋπολογισμούς, το μεταναστευτικό καταγράφεται ως ένας από τους μεγαλύτερους δημοσιονομικούς κινδύνους για την κυπριακή οικονομία», συμπλήρωσε.
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι στη συζήτηση του προϋπολογισμού του Υφυπουργείου Μετανάστευσης η ΕΔΕΚ κατέθεσε τις πάγιες θέσεις της όσον αφορά τη διαχείριση του προβλήματος και συνεχάρη τον Υφυπουργό, τους συνεργάτες του, καθώς και τον Υπουργό Εσωτερικών, που είχε στην διαχείριση του θέματος πριν τη δημιουργία του Υφυπουργείου για τις εξαιρετικές τους επιδόσεις.
«Και όταν μιλούν οι αριθμοί νομίζω δεν μπορούν να γίνονται άλλες ερμηνείες. Ως ΕΔΕΚ αντιμετωπίζουμε το θέμα με σοβαρότητα, γιατί γνωρίζουμε ότι είναι με μέτρα και όχι με συνθήματα ή λαϊκισμό που επιλύεται. Είναι θέσεις της ΕΔΕΚ που εντάχθηκαν στο προεκλογικό πρόγραμμα του Νίκου Χριστοδουλίδη που σήμερα εφαρμόζονται, όπως η δημιουργία του Υφυπουργείου, θέση την οποία εμείς καταγράψαμε στο προεκλογικό πρόγραμμα του Προέδρου, όσο επίσης και τους τρόπους διαχείρισης που σήμερα εφαρμόζονται και μας κάνουν περήφανους και δικαιωμένους. Κάναμε αρκετά, αλλά υπάρχουν και πολλά άλλα, τα οποία πρέπει να κάνουμε», συμπλήρωσε.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι σημειώνουν ως Δημοκρατική Παράταξη – Συνεργασία την τεράστια πρόοδο που έχει επιτευχθεί στο θέμα της αντιμετώπισης του μεταναστευτικού, είτε στη μείωση των ροών, είτε στην αύξηση των απελάσεων και των εθελούσια επανεγκατεσταθέντων στις χώρες τους.
«Έχουμε θίξει κάποια θέματα τα οποία ήδη αντιμετωπίζονται αλλά ζητήσαμε την αμεσότερη και συντομότερη αντιμετώπιση τους, θέση μας την οποία αποδέχτηκε ο Υφυπουργός. Σημειώνουμε την επίσπευση των εξετάσεων αιτητών ασύλου η οποίοι έρχονται ως οικονομικοί μετανάστες και εργάζονται σε αγροτικές εργασίες και σε μερικές μόνο μέρες από την άφιξη τους αιτούνται άσυλο. Αυτό αντιμετωπίζεται με το να εξετάζονται οι αιτήσεις τους άμεσα και να απελαύνονται αν δεν δικαιούνται την παροχή ασύλου», πρόσθεσε.
Όπως είπε, «ακόμα ένα ζήτημα που θίξαμε, είναι αυτό των μεταναστών που αναπτύσσουν επιχειρήσεις, ιδίως στην εντός των τειχών πόλη της Λευκωσίας, και έχουμε ζητήσει από τον Υφυπουργό όπως συντονίσει μια μεγάλη επιχείρηση διότι παρατηρούνται πράγματα και θαύματα, όπως σφαγές ζώων στα υπόγεια των δήθεν κρεοπωλείων, είτε στα παράνομα κουρεία και ούτω καθεξής και αναμένουμε την πραγματοποίηση αυτής της επιχείρησης με τη συμμετοχή, της Αστυνομίας, των Υγειονομικών Υπηρεσιών και του Δήμου Λευκωσίας».
«Αναδείξαμε το μείζον ζήτημα της τεκνοποίησης από μητέρες Κύπριες και αλλοδαπούς πατεράδες, όπου αυτά τα παιδιά δεν μπορούν να λάβουν την κυπριακή υπηκοότητα και ταυτόχρονα δεν μπορούν να λάβουν τις υπηρεσίες του ΓεΣΥ. Για αυτό το τεράστιο θέμα ανέλαβε ο κύριος Υφυπουργός να μεσολαβήσει και προς τα άλλα εμπλεκόμενα Υπουργεία για δοθεί λύση, διότι είναι ντροπή ένα παιδάκι με Κύπρια μητέρα να μην μπορεί να έχει τις υπηρεσίες του ΓεΣΥ», κατέληξε.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Philenews: 150.000 η νόμιμη μετανάστευση, άγνωστο η παράνομη
Philenews: 6 εκατ. από Ελβετία για ενσωμάτωση μεταναστών – Στη Ζυρίχη ο Υφυπουργός Μετανάστευσης
- Υφυπουργείο Ναυτιλίας
Αύξηση κυπριακού νηολογίου κατά 14% το 2024, είπε η Υφυπουργός στη Βουλή
Για την αύξηση του κυπριακού νηολογίου το 2024, καθώς και την αύξηση των εσόδων του Υφυπουργείου Ναυτιλίας ενημέρωσε σήμερα η Υφυπουργός, Μαρίνα Χατζημανώλη, την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, στο πλαίσιο της εξέτασης του ετήσιου προϋπολογισμού του Υφυπουργείου για το 2025. Η Υφυπουργός εξήγησε ότι σημαντικό μέρος των δράσεων του Υφυπουργείου αφορά το άνοιγμα σε νέες αγορές, εξηγώντας ότι αποτέλεσμα αυτών των δράσεων είναι και η αύξηση του νηολογίου.
Συγκεκριμένα, η κ. Χατζημανώλη ανέφερε ότι έχει σημειωθεί αύξηση κατά 10% των εσόδων του Υφυπουργείου, σε σχέση με τον προϋπολογισμό για το 2024, καθώς και αύξηση του κυπριακού νηολογίου κατά 14% από τον Σεπτέμβριο του 2023, με την προσθήκη 161 νέων πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο, ολικής χωρητικότητας πέραν των 4 εκ. τόνων. Ακόμα, ανέφερε ότι παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στον αριθμό των εταιρειών, που είναι ενταγμένες στο σύστημα φόρου χωρητικότητας της τάξης του 12% και αύξηση των εσόδων της τάξης του 15%.
Η κ. Χατζημανώλη, παρουσιάζοντας στην Επιτροπή τους βασικούς άξονες του προϋπολογισμού για το 2025, είπε ότι αυτός είναι ισοσκελισμένος, με έσοδα €18.520.040 και έξοδα €18.495.767. Εξήγησε, δε, ότι το 55% των εξόδων του Υφυπουργείου διοχετεύεται στην υλοποίηση δράσεων για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί, ενώ τα υπόλοιπα αφορούν στο μισθολόγιο και σε λειτουργικά έξοδα. Απαντώντας σε ερωτήσεις μελών της Επιτροπής, στη συνέχεια, η Υφυπουργός ανέφερε ότι ένα σημαντικό κονδύλι ύψους €5,5 εκατ. αφορά στην επιδότηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας, η οποία ανανεώθηκε για μία ακόμα τριετία.
Σε γραπτή της δήλωση η κ. Χατζημανώλη αναφέρει ότι «η κυπριακή ναυτιλία επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα στις προκλήσεις που παρουσιάστηκαν και συνεχίζει να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ η συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία ανέρχεται στο 7%» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι η ναυτιλία θα μπορέσει να κρατηθεί σε ρυθμούς ανάπτυξης και θετικών επιδόσεων.
Σημειώνει, ακόμα, πως «το κυπριακό νηολόγιο θα πρέπει να εξελίσσεται και να αναπτύσσεται συνεχώς, έτσι ώστε να παραμένει ανταγωνιστικό, αλλά και να μπορεί να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά και αποδοτικά στις αναδυόμενες προκλήσεις και ευκαιρίες της σύγχρονης παγκόσμιας ναυτιλίας».
Όπως εξήγησε, στο πλαίσιο απαντήσεων προς τα μέλη της Επιτροπής, στην κατεύθυνση αυτή γίνονται προσπάθειες για να διεισδύσει η Κύπρος σε νέες αγορές, καθώς το 40% του κυπριακού νηολογίου αφορά πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας. Απαντώντας σε ερώτηση της Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Σάβιας Ορφανίδου, ανέφερε ότι το Υφυπουργείο επιδιώκει να έχει προσωπικές επαφές με τις εταιρείες που ενδέχεται να ενισχύσουν το νηολόγιο και σημείωσε ότι υπάρχει ανταπόκριση, χάριν και στα πλεονεκτήματα της κυπριακής ναυτιλίας που κτίστηκαν μέσα στα χρόνια.
Απαντώντας, ακολούθως, σε ερώτηση του Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνου Φακοντή, για το κατά πόσο δόθηκαν κίνητρα σε πλοιοκτήτες για να επιτευχθεί η αύξηση νηολογίου κατά 14%, η Υφυπουργός ανέφερε ότι χρειάστηκε να απευθυνθούν σε εταιρείες, που δραστηριοποιούνται σε Ασία και Αμερική, ώστε να παρακαμφθεί η σκόπελος του εμπάργκο που επιβάλλει η Τουρκία στα πλοία με κυπριακή σημαία.
Επίσης, απαντώντας στον Βουλευτή του ΑΚΕΛ, Κώστα Κώστα, για τα έσοδα από το σύστημα φόρου χωρητικότητας, σημείωσε ότι η αύξηση τόσο στον αριθμό των ενταγμένων εταιρειών (12%), όσο και των εσόδων (15%), τα οποία έφτασαν τα €11,5 εκ. με 425 εταιρείες ενταγμένες, είναι ενδεικτική της εμπιστοσύνης, που δείχνουν οι εταιρείες στο φορολογικό σύστημα της Κύπρου.
Η κ. Χατζημανώλη υπενθύμισε ότι η κυπριακή ναυτιλία βρίσκεται σήμερα στην ενδέκατη θέση παγκοσμίως, προσθέτοντας ότι οι στρατηγικοί στόχοι του Υφυπουργείου είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, η βελτίωση της ποιότητας, η εξέλιξη και η ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου, καθώς και η ανάπτυξη του ναυτιλιακού οικοσυστήματος στην Κύπρο και η αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία του Υφυπουργείου.
Κατά τη συζήτηση με τα μέλη της Επιτροπής, τέθηκε και το ζήτημα της πράσινης μετάβασης, σε συνάρτηση με τους τομείς αρμοδιότητας του Υφυπουργείου. Απαντώντας στη Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Σάβια Ορφανίδου, η Υφυπουργός εξήγησε ότι στόχος του Υφυπουργείου είναι η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τη χρήση ορυκτών καυσίμων και πρόσθεσε ότι επιβραβεύονται οι πλοιοκτήτες, που χρησιμοποιούν εργαλεία για την πράσινη μετάβαση, σημειώνοντας ότι οι αιτήσεις που αφορούν το κομμάτι αυτό αυξήθηκαν σε 66 το 2024, από τις 20 που ήταν το 2023.
Αναφορικά με το σύστημα ρύπων, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, έθεσε το ερώτημα αν και πώς τα έσοδα που προκύπτουν από αυτό, επενδύονται ακολούθως στην πράσινη ανάπτυξη. Οι λειτουργοί του Υφυπουργείου ανέφεραν ότι αυτό είναι ένα ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών.
Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, έθεσε το ερώτημα κατά πόσο υπάρχουν κίνδυνοι λόγω πλοίων που κινούνται με πυρηνική ενέργεια, στο οποίο οι λειτουργοί του Υφυπουργείου απάντησαν ότι το θέμα παρακολουθείται.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου αναφέρθηκε σε εισήγηση του κόμματός της αναφορικά με το νομοσχέδιο που εξετάζεται στην Επιτροπή Οικονομικών για τις ξένες επενδύσεις, ζητώντας τη γνώμη του Υφυπουργείου για το εάν θα πρέπει να εξαιρεθούν από το νομοσχέδιο οι επενδύσεις απόκτησης νέου πλοίου και ναυπήγησης πλοίων, καθώς αφορούν μεγάλα χρηματικά ποσά. Η Υφυπουργός επιφυλάχθηκε να το μελετήσει και να τοποθετηθεί γραπτώς προς την Επιτροπή για το θέμα.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Αύξηση 14% των πλοίων υπό κυπριακή σημαία
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι:
- η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/59/ΕΕ σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/879 σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και
- η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/879 σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2024/1174 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, για την τροποποίηση της οδηγίας 2014/59/ΕΕ και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 όσον αφορά ορισμένες πτυχές της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων.
Αποδεσμεύσεις Κονδυλίων
Η Επιτροπή εξέτασε τις αποδεσμεύσεις κονδυλίων προς:
- Υπουργείο Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος – Κτηνιατρικές Υπηρεσίες
Επιπλέον, η Επιτροπή συζήτησε τον Διορισμό Αναπληρωτή Διοικητή στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ