Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 18/11/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Η Επιτροπή εξέτασε και συζήτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η συζήτηση του Προϋπολογισμού του Κράτους για το έτος 2025. Πιο συγκεκριμένα η Επιτροπή εξέτασε τα πιο κάτω:
- Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας
Στα €642 εκ ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Πρόνοιας για το 2025, είπε η Μ. Ευαγγέλου
Με αύξηση €27,7 εκ, ο συνολικός προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας για το 2025 ανέρχεται στα 642 εκ ευρώ, ενώ περιλαμβανομένων των δαπανών, των συγχρηματοδοτούμενων έργων ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα €673,6 εκ, δήλωσε η Μαριλένα Ευαγγέλου μετά την συζήτηση στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής που διήρκησε περίπου 2,5 ώρες.
Το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού αφορά σε δαπάνες κοινωνικών παροχών, οι οποίες για το 2025 ανέρχονται σε 577,5 εκ παρουσιάζοντας αύξηση κατά σχεδόν 19 εκ ευρώ, σε σύγκριση με το 2024, πρόσθεσε η κ. Ευαγγέλου.
Μέρος της αύξησης του προϋπολογισμού, εξήγησε, αφορά την κάλυψη δαπανών σειράς μέτρων και πολιτικών που αποφάσισε η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη και υλοποιεί το Υφυπουργείο, όπως την αύξηση 5% στο επίδομα τέκνου, που επιδέχεται της πλήρους αύξησης της ΑΤΑ, την ένταξη φοιτητικών και πολύτεκνων οικογενειών στο επίδομα τέκνου με το 50% της παροχής, την εφαρμογή του σχεδίου διαμονής και φροντίδας σε στέγες ηλικιωμένων, η οποία αυξάνει την παροχή από 745 σε 1.300 ευρώ, την νέα διεύρυνση του σχεδίου επιδότησης διδάκτρων και σίτισης παιδιών για να καλύπτει τα δίδακτρα νηπιαγωγείων και βρεφονηπιακών σταθμών για να καλύπτει τις ανάγκες μέχρι την ηλικία των 4,5 χρόνων.
Περιλαμβάνεται επίσης, συνέχισε, η δημιουργία νέου πολυθεματικού κέντρου ημέρας για τα παιδιά υπό την νομική φροντίδα του κράτους στη Λεμεσό και σταδιακά σε όλες τις επαρχίες, την εφαρμογή του αναθεωρημένου σχεδίου επανεγκατάστασης στα κατεχόμενα χωριά, την παγκύπρια επέκταση του προγράμματος κοινωνικός λειτουργός της γειτονιάς σε 1 Δήμους και 27 συμπλέγματα κοινοτήτων.
Η κ. Ευαγγέλου είπε ότι ενημέρωσε την Επιτροπή πως μετά την επίτευξη του στόχου εξέτασης των αιτήσεων για το ΕΕΕ σε 90 ημέρες τον περασμένο Ιανουάριο, βρίσκονται κοντά στην επίτευξη του νέου στόχου που είχαν θέσει και είναι η μείωση του μέσου χρόνου της εξέτασης σε 60 ημέρες, αρχές του 2025. Για το σκοπό αυτό η Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας, είπε, έχει αναπτύξει προγράμματα με την χρήση τεχνολογικών εργαλείων και προχώρησε σε αναβάθμιση των σημείων εξυπηρέτησης των επιδομάτων πρόνοιας.
Για την παροχή του ΕΕΕ, ανέφερε, προβλέφθηκε ποσό 205 εκ ευρώ, το οποίο περιλαμβάνει και την απόφαση της κυβέρνησης για την διεύρυνση του σχεδίου φροντίδας αιχμαλώτων και παθόντων για να καλύπτει τους γονείς, συζύγους και χήρες πεσόντων και αγνοουμένων. Για την καταβολή του τιμητικού επιδόματος πολύτεκνης μάνας, συνέχισε η κ. Ευαγγέλου, που έχει αυξηθεί σε όλες τις εισοδηματικές κατηγορίες, θα διατεθούν 7 εκ σε πέραν των 15.500 πολύτεκνων μητέρων.
Στα 95 εκ ανέρχεται ο προϋπολογισμός για το επίδομα χαμηλοσυνταξιούχων, που αυξήθηκε κατά 5%, ενώ κατά 30% ήταν αυξημένο φέτος το πασχαλινό επίδομα σε αυτή την κατηγορία.
Η Υφυπουργός είπε ότι ο προϋπολογισμός του τμήματος κοινωνικής ενσωμάτωσης ατόμων με αναπηρίες είναι αυξημένος κατά 6% για το 2025, είπε, και η διαβούλευση με το αναπηρικό κίνημα για την νέα νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρίες προχωρά με γοργούς ρυθμούς και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης είναι αρχές του 2025.
Το Υφυπουργείο, δήλωσε, σε συνεργασία με το ΥΠΟΙΚ προχωρούν στο εξορθολογισμό όλων των κοινωνικών επιδομάτων με τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται στις ασύγχρονες ανάγκες και προκλήσεις.
Ερωτηθείσα για την προτεραιότητα του Υφυπουργείου για το 2025, η Μαριλένα Ευαγγέλου είπε ότι ξεκίνησε η στόχευση στην Τρίτη ηλικία κι ανακοίνωσε ότι η εθνική στρατηγική για την Τρίτη ηλικία ολοκληρώνεται σύντομα και θα περιλαμβάνει και την εφαρμογή σε πιλοτική βάση του «κόκκινου κουμπιού».
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση είπε ότι η σύγχρονη κοινωνική πολιτική στα κράτη μέλη της ΕΕ και στην Κύπρο μας οδηγεί στην εξέλιξή της πολιτικής ώστε οι δικαιούχοι του ΕΕΕ να οδηγηθούν στην ενσωμάτωση και την κοινωνική συμπερίληψη μέσα από την ένταξή τους στην αγορά εργασίας και μέσα από προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων.
Η διαδικασία αυτή, είπε, ξεκίνησε από τον Ιανουάριο του 2024 με την ενίσχυση της ομάδας του προγράμματος κοινωνικής παρέμβασης που εντοπίζει τους δικαιούχους που θα μπορούσαν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας. Ο στόχος, είπε, είναι ο απεγκλωβισμός των ατόμων από τα επιδόματα εκεί κι όπου αυτό είναι εφικτό.
Αύξηση επιδόματος τέκνου, διεύρυνση κριτηρίων ζήτησε ο ΔΗΣΥ
O ΔΗΣΥ έθεσε γερά τα θεμέλια για το κράτος πρόνοιας με τις αλλαγές που έγιναν μετά την οικονομική κρίση δήλωσε η Βουλευτής του κόμματος, Σάβια Ορφανίδου λέγοντας ότι στην συζήτηση του προϋπολογισμού για το Υφυπουργείο Πρόνοιας έθεσαν ζητήματα όπως την αύξηση του επιδόματος τέκνου, που θα ενισχύσει ιδιαίτερα τις πολύτεκνες οικογένειες, αλλά και την διεύρυνση των κριτηρίων ώστε περισσότεροι δικαιούχοι να λαμβάνουν το εν λόγω επίδομα.
Έθεσαν επίσης, είπε, την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων, αλλά και το «κόκκινο κουμπί» για τους ηλικιωμένους, καθώς και την περεταίρω στήριξη της ασφάλειας των παιδιών στις παιδικές στέγες. Ζήτησαν ακόμη να προωθηθεί άμεσά η νομοθεσία που προωθεί τον διαχωρισμό των επιδομάτων για τα άτομα με αναπηρία από το ΕΕΕ.
Το κράτος, συνέχισε η κ. Ορφανίδου, οφείλει να προωθεί κοινωνικές δομές για να προστατεύει και να ενισχύει τα ανήλικα παιδιά, αλλά ταυτόχρονα οφείλει να κάνει τις σωστές διαβουλεύσεις τόσο με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όσο και με άλλους οργανωμένους φορείς σε συγκεκριμένες περιοχές ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Για ανεπάρκεια πόρων και πολιτικών για ενίσχυση των πολιτών, κάνει λόγο το ΑΚΕΛ
Άλλος ένας «διαχειριστικός προϋπολογισμός» είναι αυτός της κυβέρνησης για το 2025, δήλωσε ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άντρος Καυκαλιας, ο οποίος δεν προνοεί την ανάπτυξη μιας βιώσιμης και κοινωνικά προσανατολισμένης ανάπτυξης. Συνακόλουθα, είπε, ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Πρόνοιας χαρακτηρίζεται από ανεπάρκεια πόρων και πολιτικών ως προ την ενίσχυση της κοινωνικο-οικονομικής ευημερίας των πολιτών.
Η θέση του ΑΚΕΛ, είπε, είναι ότι χρειάζεται εκ βάθρων αναθεώρηση της κοινωνικής πολιτικής του κράτους με το να αποτελέσει προτεραιότητα που να διαπνέει οριζόντια τις κυβερνητικές πολιτικές σε όλα τα επίπεδά και υπουργεία. Το ΑΚΕΛ, συνέχισε, προτείνει αναδιάρθρωση των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας ώστε να τερματιστεί το δόγμα για λιγότερο κράτος και ανάθεσή υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα, με αποτελεσματικές δομές παιδικής προστασίας. Προτείνουν εκσυγχρονισμό της επιδοματικής πολιτικής, επαναπροσδιορισμό του ΕΕΕ, βελτίωση των διαδικασιών, αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και των καθυστερήσεων.
Είναι επιτακτική ανάγκη, πρόσθεσε, η αύξηση του ύψους των επιδομάτων για ενοίκιο και βασικές ανάγκες που παραμένει στα 40 ευρώ από το 2014. Ζητούν επίσης αναπροσαρμογή του ορίου της φτώχειας και του ορίου που μπορεί να φτάσει ένας συνταξιούχος, κάνοντας επίσης λόγο για την καθυστέρηση στην εφαρμογή του «κόκκινου κουμπιού». Ζητούν ακόμη αναθεώρηση του ύψους επιδομάτων τέκνου και μονογονιού, επανακαθορισμό των εισοδηματικών κριτηρίων των δικαιούχων, δημιουργία ξεχωριστής ενιαίας νομοθεσίας για τα άτομα μα αναπηρίες και απεγκλωβισμό των ατόμων με αναπηρία από το ΕΕΕ κ.ά.
Έθεσε επίσης θέμα εκσυγχρονισμού νομοθεσιών περι παιδιών, υιοθεσιών, για τις στέγες ηλικιωμένων κι αναπήρων.
Την αύξηση του προϋπολογισμού κατά €27 εκ. χαιρετίζει το ΔΗΚΟ
Το ΔΗΚΟ χαιρετίζει το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Πρόνοιας είναι αυξημένος κατά 27 εκ ευρώ, δήλωσε ο Βουλευτής του κόμματος, Χρίστος Σενέκης λέγοντας ότι αυτό επιβεβαιώνει την πρόθεση της παρούσας κυβέρνησης για συνεχή ενίσχυση του κοινωνικού κράτους εντός των δοσμένων οικονομικών δυνατοτήτων.
Χαιρέτισε επίσης την σημαντική μείωση στον χρόνο εξέτασης των αιτήσεων και την υλοποίηση ενός πάγιου αιτήματος για την παραχώρηση κατ’ οίκον φροντίδας στις μητέρες και τις συζύγους των πεσόντων και των αγνοουμένων του 1974. Ο κ. Σενεκης σημείωσε ότι η Υφυπουργός Πρόνοιας έκανε εκτενή αναφορά στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού και εξορθολογισμού της επιδοματικής πολιτικής ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα. Σε αυτό το πλαίσιο είπε, εισηγήθηκαν την απόδοση από τον πρώτο μήνα καταχώρησης της αίτησης του ποσού που αναλογεί στις άμεσές ανάγκες του αιτητή και της οικογένειας του και να γίνεται διόρθωση του ύψους του επιδόματος με την διεκπεραίωση της εξέτασης της αίτησης.
Εισηγήθηκαν επίσης, πρόσθεσε, για όσα των επιδομάτων περιλαμβάνουν εισοδηματικά κριτήρια, εκεί και όπου παρατηρείται υπέρβαση, να υπάρχει απόρριψη αλλά αποκοπή της υπέρβασης από το ποσό του επιδόματος.
Επέκταση ηλικιακού ορίου για φοίτηση παιδιών με αναπηρίες, ζητά το ΕΛΑΜ
Το ΕΛΑΜ ανέφερε ο Βουλευτής, Σωτήρης Ιωάννου έχει ζητήσει την επέκταση του ορίου της ηλικίας των 21 ετών για την φοίτηση παιδιών με αναπηρίες λέγοντας πως είναι ένα ζήτημα που άμεσά η πολιτεία θα πρέπει να δει.
Το ΕΛΑΜ, συνέχισε, ανέλαβε επίσης μια νομοθετική πρωτοβουλία για την αναπροσαρμογή των εισοδηματικών κριτηρίων όσον αφορά το επίδομα τέκνου αναλογικά με την αύξηση των επιδομάτων λόγω και της αύξησης του πληθωρισμού. Για το θέμα των δομών ασυνόδευτων ανηλίκων, ανέφερε ότι ενώ το Υφυπουργείο δήλωσε ότι ήταν θέμα προτεραιότητας στις ΤΑ λέει ότι δεν πρόκειται για τέτοιου είδους δομές και γι’ αυτό έθεσε το ερώτημα προς την Υφυπουργό πού θα γίνουν αυτές οι δομές αλλά δεν έλαβε συγκεκριμένη απάντηση.
Στις τομές που έγιναν για στήριξη ομάδων πληθυσμού, αναφέρθηκε η ΕΔΕΚ
Η κυβέρνηση μέσω του Υφυπουργείου Πρόνοιας έχει κάνει μεγάλες τομές για στήριξη συγκεκριμένων ομάδων πληθυσμού, δήλωσε ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου όπως η επέκταση του προγράμματος λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών, η αύξηση του επιδόματος σε άτομα τρίτης ηλικίας που μένουν σε στέγες ηλικιωμένων, την στήριξη μονογονιών κ.α.
Ο κ. Αποστόλου δήλωσε μη ικανοποιημένος όσον αφορά την στήριξη ατόμων με αναπηρίες παραπέμποντας και σε δική του πρόταση νόμου που συζητείται και δεν πρόκειται να ανεχθούν άλλο – όπως ανέφερε – την καθυστέρηση της νομοθεσίας για τα άτομα με αναπηρία. Θα μπορούσε, συνέχισε, να γίνει καλύτερη διαχείριση μεμονωμένες ομάδας ασυνόδευτων ανηλίκων οι οποίοι έχουν πολύ ακραίες παραβατικές συμπεριφορές και προβαίνουν σε ποινικά αδικήματα για τα οποία κάποιοι έχουν καταδικαστεί. Εκανε δε ειδική μνεία σε επεισόδια στην Λάρνακα τις προηγούμενες εβδομάδες.
Ο κ. Αποστόλου είπε ότι πολλά τμήματά του Υφυπουργείου είναι υποστελεχωμένα και πρέπει να στηριχθούν ώστε να διαχειριστούν τον μεγάλο όγκο των προβλημάτων που υπάρχουν.
Έχουν γίνει πολλά, μπορούν να γίνουν κι άλλα, λέει η ΔΗΠΑ
Έχουν γίνει πολλά αλλά δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να γίνουν κι άλλα, δήλωσε ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας ώστε να βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση των ατόμων που χρήζουν ανάγκης.
Θα πρέπει, είπε, να απλοποιηθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες του Υφυπουργείου ώστε να είναι πιο φιλικές προς τους αήττητές των διαφόρων επιδομάτων αλλά και να εντάξουν μέσα στα διάφορα προγράμματα την τοπική κοινωνία, που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη.
Με την εποπτεία από το τμήμα του Υφυπουργείου και την καθημερινή δουλειά να γίνεται από τις τοπικές κοινωνίες, Δήμους ή κοινότητες, συνέχισε, θα μπορούσαν να υπάρχουν καλύτερά αποτελέσματα.
Τις διαδικασίες εξέτασης και το χρόνο διεκπεραίωσης αιτήσεων εγείρει το Κίνημα Οικολόγων
Ο Βουλευτής των Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης εντός της Επιτροπής έθεσε το θέμα επίσης των διαδικασιών εξέτασης και του χρόνου διεκπεραίωσης των αιτήσεων κι αν έχουν διαπιστωθεί κενά κατά τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Επιδόματα €443 εκατ. προϋπολογίσθηκαν το 2025
- Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού
Επιτόκια τραπεζών, τιμές καυσίμων και ιδιωτικά νοσοκομεία στη συζήτηση του προϋπολογισμού της ΕΠΑ
Στο τραπεζικό σύστημα, στις τιμές των καυσίμων αλλά και της πώλησης ιδιωτικών νοσοκομείων σε συγκεκριμένο Fund, επικεντρώθηκε η συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ), τη Δευτέρα.
Η Πρόεδρος της ΕΠΑ Εύα Παντζαρή, τόνισε πως η Επιτροπή λειτουργεί μέσα στο πλαίσιο της νομοθεσίας και πως για να ερευνήσει ενδεχόμενο λειτουργίας καρτέλ μεταξύ συγκεκριμένων τραπεζικών ιδρυμάτων ή συνεννόησης για καθορισμού τιμών στα πετρελαιοειδή, θα πρέπει να έχει ενώπιον της ένα έναυσμα ή κάποια συγκεκριμένη καταγγελία.
Η Βουλευτής ΔΗΣΥ Σάβια Ορφανίδου μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών έθεσε το ερώτημα προς την κ. Παντζαρή τι έπραξε η ΕΠΑ στις ραγδαίες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων και κατά πόσον έχουν διαπιστωθεί υπερχρεώσεις από τις εταιρείες.
Η κ. Παντζαρή σημείωσε πως η ΕΠΑ δεν υπάρχει κάτι που δεν έπραξε και πως είναι σε συνεχή επαφή με την Υπηρεσία Καταναλωτών του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, ενώ τόνισε πως για να ξεκινήσει κάποια έρευνα εναντίον των εταιρειών η ΕΠΑ χρειάζεται κάποιο έναυσμα ή κάποια συγκεκριμένη καταγγελία, κάτι που στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπήρξε.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης έθεσε ερωτήματα για τις χρεώσεις των τραπεζών και τα επιτόκια που βάζουν, σημειώνοντας πως οι δύο μεγαλύτερες Τράπεζες έχουν πανομοιότυπες χρεώσεις και επιτόκια. Αυτό, είπε, δεν έπρεπε να ήταν ζήτημα προς διερεύνηση για υπόθεση καρτέλ από μέρους της ΕΠΑ, ρώτησε την Πρόεδρο της Επιτροπής. Στο ίδιο μήκος κύματος σχετικά με τις Τράπεζες, ήταν και η ερώτηση που έθεσε στην κ. Παντζαρή ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ηλίας Μυριάνθους.
Η κ. Παντζαρή επανέλαβε πως η ΕΠΑ δεν έχει οτιδήποτε ενώπιον της και αν ο ίδιος ο κ. Λουκαΐδης ή οποιοσδήποτε άλλος έχει στοιχεία θα πρέπει να τα καταγγείλει στην Επιτροπή έτσι ώστε να έχει το έναυσμα για έρευνα. Πρόσθεσε πως η ΕΠΑ δεν έχει υπόνοιες για ύπαρξη καρτέλ στις τράπεζες και πρέπει να υπάρξουν στοιχεία ώστε να ξεκινήσει η έρευνα.
Σε δηλώσεις του ο κ. Λουκαΐδης ανέφερε, ως ΑΚΕΛ έθεσαν εκ νέου τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη συγκέντρωση ιδιοκτησίας στο χώρο της υγείας.
Πρόσθεσε ότι έθεσαν επίσης το ολιγοπώλιο που υπάρχει και στον τραπεζικό τομέα, όπου δύο τραπεζικά ιδρύματα έχουν το 85-90% της αγοράς. Επίσης, είπε ότι αναφέρθηκαν στο παλιό, γνωστό θέμα που αφορά τις εταιρείες πετρελαιοειδών και στο ενδεχόμενο μεταξύ τους συνεννόησης με τη μορφή καρτέλ.
Είπε ακόμα ότι ζήτησαν να δουν κατά πόσο ο λόγος που δεν υπήρξε καμία, ουσιαστική δράση από πλευράς ΕΠΑ για να προστατευτούν οι καταναλωτές ως ορίζει η νομοθεσία και ο στρατηγός, σκοπός και αρμοδιότητα που έχει αυτή η Επιτροπή είχε να κάνει με την έλλειψη προσωπικού και με προβλήματα σε ό, τι αφορά το κανονιστικό πλαίσιο, το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της.
«Η απάντηση που πήραμε ήταν πολύ σαφής και ξεκάθαρη. Ουσιαστικά δεν έχουν καμία δυσκολία να εκτελούν το ρόλο και την αρμοδιότητα που τους έχει αναθέσει ο νομοθέτης. Ως εκ τούτου τα τεράστια προβλήματα και τα κενά που υπάρχουν, τα οποία ζημιώνουν σε τεράστιο βαθμό τους καταναλωτές, είτε αυτοί είναι νοικοκυριά είτε είναι επιχειρήσεις, αφορούν αποκλειστικά στην έλλειψη βούλησης από πλευράς της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού, είτε σε σχέση με την ανικανότητά τους είτε και τα δύο», ανέφερε.
Στο θέμα των ιδιωτικών νοσοκομείων και στην αγορά δύο νοσοκομείων που είναι εντός ΓεΣΥ από συγκεκριμένο επενδυτικό Ταμείο ήταν η παρέμβαση του Βουλευτή της ΔΗΠΑ Αλέκου Τρυφωνίδη.
Η κ. Παντζαρή είπε πως η νομοθεσία επιτρέπει σε επενδυτικά ταμεία να προβαίνουν σε αγορές ιδιωτικών νοσοκομείων που είναι τόσο εντός όσο και εκτός ΓεΣΥ. Συνεπώς, δεν έχει διαπιστωθεί οτιδήποτε από πλευράς ΕΠΑ στο συγκεκριμένο θέμα, είπε και πρόσθεσε πως αν το κράτος δεν επιθυμεί να γίνεται κάτι τέτοιοι, θα πρέπει να αλλάξει την νομοθεσία.
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: ΕΠΑ: Δεν υπάρχουν καρτέλ σε καύσιμα, τράπεζες και νοσοκομεία
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι:
- η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/59/ΕΕ σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και την Οδηγία (ΕΕ) 2019/879 σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και
- η ορθότερη εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/879 σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων.
Νομοσχέδια για ορθότερη εναρμόνιση με οδηγίες ΕΕ για εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων στην Επ. Οικονομικών
Εναρμονιστικά νομοσχέδια, μεταξύ των οποίων, ένα που αφορά την ορθότερη εναρμόνιση εθνικής νομοθεσίας με ευρωπαϊκές οδηγίες σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων και ένα σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, συζήτησε τη Δευτέρα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.
Μιλώντας στη συνεδρία, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι το πρώτο νομοσχέδιο αφορά ορθότερη εναρμόνιση με την οποία «διορθώνονται λάθη και παραλείψεις» σε προηγούμενη εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας που υποδείχθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και εναρμόνιση με τις διατάξεις κανονισμού ο οποίος «ευθυγραμμίζει το ευρωπαϊκό πλαίσιο εξυγίανσης με το διεθνές πλαίσιο εξυγίανσης και διασφαλίζει την πιθανότητα απορρόφησης ζημιών σε ομίλους».
Σημείωσε ότι για την εναρμόνιση με τον κανονισμό λήφθηκε προειδοποιητική επιστολή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 25 Ιουλίου του 2024.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Χριστιάνα Ερωτοκρίτου είπε ότι η εκτελεστική εξουσία δεν καθυστέρησε να καταθέσει νέα εναρμονιστικά νομοσχέδια καθώς η ενημέρωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήρθε τον Ιούλιο του 2024 και η Κυβέρνηση κατέθεσε τα νέα εναρμονιστικά νομοσχέδια τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2024.
Περαιτέρω, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών εξήγησε ότι «υπήρχαν λάθη στις παραπομπές» σε άρθρα της προηγούμενης εναρμόνισης της εθνικής νομοθεσίας, καθώς και «μια διόρθωση διακριτικής ευχέρειας που διδόταν στο κράτος μέλος», που «πέρασε ως διακριτική ευχέρεια που διδόταν στην αρμόδια αρχή», δηλαδή την Κεντρική Τράπεζα.
Εκπρόσωπος της ΚΤΚ είπε ότι η διακριτική ευχέρεια αφορά «την ευχέρεια να ζητάς από θυγατρικές τρίτων χωρών – αν μια κυπριακή τράπεζα διατηρούσε θυγατρική εκτός ΕΕ – να πληροί κάποιους όρους μέσα στις συμβάσεις που έχουν μεταξύ τους (μητρική – θυγατρική)».
«Ο στόχος της διακριτικής ευχέρειας είναι να διασφαλιστεί ότι σε περίπτωση που υπάρχει εξυγίανση σε ένα μέρος (θυγατρική) του (τραπεζικού) ομίλου» είτε εκτος ΕΕ αλλά κυρίως εντός ΕΕ «να μην μεταδώσουν προβλήματα στην κυπριακή εταιρεία», πρόσθεσε.
Ανέφερε επίσης ότι «δεν υπάρχουν όμιλοι στην Κύπρο που να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της συγκεκριμένης νομοθεσίας με θυγατρικές εκτός ΕΕ» και πρόσθεσε ότι με την νομοθεσία «βασικά προσπαθείς να λάβεις κάποια μέτρα τώρα ούτως ώστε σε περίπτωση κρίσης να διασφαλίσεις περισσότερο ότι δεν θα μπαίνει σε πρόβλημα όλος ο όμιλος ή κάποιες οντότητες του ομίλου» για θέματα που προκύπτουν εκτός ΕΕ.
Επιπλέον, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή συζήτησε εναρμονιστικό νομοσχέδιο για την ορθότερη εναρμόνιση με ευρωπαϊκή οδηγία του περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων νόμου σχετικά με την ικανότητα απορρόφησης των ζημιών και ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων.
Όπως δήλωσε η εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ, το εναρμονιστικό νομοσχέδιο αφορά και «πάλι διόρθωση παραπομπής» σε άρθρα της ευρωπαϊκής οδηγίας.
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2024/1174 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Απριλίου 2024, για την τροποποίηση της οδηγίας 2014/59/ΕΕ και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 όσον αφορά ορισμένες πτυχές της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων.
Εναρμονιστικό νομοσχέδιο για ελάχιστη απαίτηση ιδίων κεφαλαίων
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών συζήτησε νομοσχέδιο για εναρμόνιση του περί Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Επενδυτικών Εταιρειών νόμου σε ό,τι αφορά ορισμένες πτυχές της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων.
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αφορά εναρμόνιση με ευρωπαϊκή οδηγία που εκδόθηκε τον περασμένο Απρίλιο και η Κύπρος έχει προθεσμία εναρμόνισης μέχρι τις 14 Νοεμβρίου του 2024.
Ανέφερε ότι η οδηγία αφορά «τα αποθέματα που υποχρεούνται οι τραπεζικοί όμιλοι να διαθέτουν, ώστε σε περίπτωση που εξυγιανθούν να χρησιμοποιηθούν αυτά και να προστατευτούν οι καταθέτες».
Ανέφερε ότι η οδηγία αυτή αφορά «ομίλους που έχουν πολλές ενδιάμεσες εταιρείες μεταξύ της μητρικής τράπεζας» και των άλλων τραπεζικών εργασιών του ομίλου, πρόσθεσε.
Είπε ότι «αυτή την στιγμή δεν έχουμε τέτοιο όμιλο να δραστηριοποιείται στην Κύπρο» και πρόσθεσε πως στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όταν ετοίμαζε την συγκεκριμένη οδηγία, ήταν όπως για αυτού του είδους τους ομίλους να γίνουν πιο αναλογική οι κανόνες χωρίς να διακυβεύεται η χρηματοπιστωτική σταθερότητα».
Πρόσθεσε ότι το αποτέλεσμα είναι ότι αυτή η οδηγία δίδει εξουσία στην αρχή εξυγίανσης να αποφασίσει για λόγους προστασίας της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας ότι αυτές οι ενδιάμεσες οντότητες υποχρεούνται να διατηρούν κεφαλαιακά αποθέματα.
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι:
- η παροχή της ευχέρειας επένδυσης των περιουσιακών στοιχείων του προβλεπόμενου σε αυτόν Ειδικού Ταμείου και σε κρατικά αξιόγραφα της Δημοκρατίας μέχρι ενός προκαθορισμένου ανώτατου ποσού και
- η άρση της στρέβλωσης που δημιουργείται κατά τον υπολογισμό της ετήσιας σύνταξης των πιο πάνω υπαλλήλων, στην περίπτωση που η αναπροσαρμογή του μέσου όρου των ακαθάριστων ετήσιων συντάξιμων απολαβών με βάση την αξία της ασφαλιστικής μονάδας υπερβαίνει τις ετήσιες συντάξιμες απολαβές τους κατά την αφυπηρέτησή τους.
Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια και διεξήγαγε διαβούλευση επί των τροπολογιών που υπέβαλαν οι Βουλευτές, οι οποίες θα ενσωματωθούν στα νομοσχέδια που θα υποβληθούν στην Ολομέλεια του Σώματος προς ψήφιση. Σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση των βασικών νόμων, ώστε να εξαιρεθούν από την εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν τη διατμηματική προαγωγή οι θέσεις Προϊστάμενου Νοσηλευτικού Λειτουργού – Γενικός Νοσηλευτικός Κλάδος [Κλίμακα Α13(ii)] και Προϊστάμενου Νοσηλευτικού Λειτουργού Νοσηλευτικός Κλάδος Ψυχικής Υγείας [Κλίμακα Α13(ii)].
Αποδεσμεύσεις Κονδυλίων:
Η Επιτροπή εξέτασε τις αποδεσμεύσεις κονδυλίων προς:
- Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς
- Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως – Αστυνομία
Συναφείς Δημοσιεύσεις στα ΜΕ:
Stockwatch: Πράσινο σε κονδύλι για έρευνες Αρχής κατά Διαφθοράς
Nomoplatform-ΚΥΠΕ