Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 18/05/2023, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Ο περί Γενικού Συστήματος Υγείας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή ανέβαλε τη συζήτηση της πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Γενικού Συστήματος Υγείας Νόμου, ώστε ιατροί μη συμβεβλημένοι με το Γενικό Σύστημα Υγείας (ΓΕΣΥ), οι οποίοι προσφέρουν υπηρεσίες ενδονοσοκομειακής φροντίδας σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια τα οποία εντάσσονται στο ΓΕΣΥ, να συνεχίσουν να έχουν το δικαίωμα παροχής τέτοιων υπηρεσιών για περαιτέρω περίοδο είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από την ημερομηνία ένταξης του οικείου ιδιωτικού νοσηλευτηρίου στο Σύστημα, χωρίς ταυτόχρονα να επηρεάζονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο τα δικαιώματά τους, λόγω της συνέχισης παροχής τέτοιων υπηρεσιών και/ή να εγείρονται ζητήματα αστικών αξιώσεων εναντίον των εν λόγω ιατρών.
Πολιτικό το ζήτημα παραμονής γιατρών εκτός ΓεΣΥ σε νοσοκομεία ΓεΣΥ λέει η ΟΣΑΚ
Καθαρά πολιτικό και όχι νομικό είναι το ζήτημα της παραμονής γιατρών εκτός ΓεΣΥ σε νοσοκομεία τα οποία εντάσσονται στο ΓεΣΥ για περίοδο 24 μηνών, όπως προβλέπει η πρόταση νόμου του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΔΗΚΟ Πανίκου Λεωνίδου, λέει η Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου και καλεί την Υπουργό Υγείας να τοποθετηθεί πολιτικά σχετικά με την πρόταση.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, πριν την εφαρμογή της δεύτερης φάσης του ΓεΣΥ, η ΟΣΑΚ είχε κάνει υποχώρηση στην παραμονή κάποιων εκτός ΓεΣΥ γιατρών σε νοσοκομεία τα οποία εκείνη την εποχή θα εντάσσονταν στο Σύστημα, προκειμένου να διευκολυνθεί η εφαρμογή της δεύτερης φάσης του ΓεΣΥ. «Η σύμφωνος γνώμη μας δόθηκε για ισχύ της ρύθμισης εκείνης μέσω ενός μνημονίου συναντίληψης το οποίο είχε ημερομηνία λήξης», υπογραμμίζει.
Συγκεκριμένα, αναφέρει, η υποχώρηση της οργάνωσης αφορούσε την περίοδο ισχύος του μνημονίου, ενώ από την αρχή η Οργάνωση γνώριζε ότι αυτή η ρύθμιση ήταν σε μεγάλο βαθμό ενάντια στην φιλοσοφία του ΓεΣΥ.
Από τον Ιούλιο του 2021 μέχρι και το Νοέμβριο του 2022, η παρουσία των εκτός ΓεΣΥ γιατρών στα νοσοκομεία του ΓεΣΥ συζητήθηκε κατ΄επανάληψη τόσο στη Βουλή όσο και στον δημόσιο διάλογο, συνεχίζει η ΟΣΑΚ στην ανακοίνωσή της, σημειώνοντας ότι τόσο από πλευράς βουλευτών στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής, όσο και από πλευράς κομμάτων αλλά και από πλευράς Ελεγκτικής Υπηρεσίας, «γινόταν λόγος για διπλοπόρτι το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να πληρώνουν από την τσέπη τους οι πολίτες οι οποίοι εντέχνως καθοδηγούνταν, όπως έλεγαν κάποιοι, από τα νοσηλευτήρια/γιατρούς στους εκτός ΓεΣΥ γιατρούς».
Αφού η ρύθμιση που εφαρμοζόταν κρίθηκε και από τον Γενικό Εισαγγελέα ως παράνομη, η ΟΣΑΚ αναφέρει ότι η ίδια πρότεινε να υπάρξει νομοθετική πρόνοια για τους γιατρούς που εκείνη την περίοδο βρίσκονταν σε εντός ΓεΣΥ νοσοκομεία τη στιγμή που οι ίδιοι δεν ήταν συμβεβλημένοι με τον ΟΑΥ. Κατά τις συζητήσεις στις Βουλή, αναφέρει ότι υπήρξε συναίνεση να χαρακτηριστούν εκείνοι οι συγκεκριμένοι γιατροί (25-30 στο σύνολο) ως «θνησκουσα τάξη» και να επιτραπεί η παραμονή τους στα νοσηλευτήρια των οποίων κάποιοι ήταν μέτοχοι. Η ρύθμιση εκείνη θα είχε ισχύ μόνο για τους συγκεκριμένους γιατρούς και μόνο για τα συγκεκριμένα νοσηλευτήρια χωρίς καμία άλλη εξαίρεση, σημειώνει. Τελικά εκείνη η πρόταση δεν προχώρησε και τον Νοέμβριο του 2022 οι εκτός ΓεΣΥ γιατροί αποκλείστηκαν από τα νοσοκομεία του Συστήματος και δεν στεγάζονται πλέον σε αυτά.
Η ΟΣΑΚ σημειώνει ότι με τη νέα πρόταση του κ. Λεωνίδου, το θέμα επανέρχεται «για να καλυφθούν κυρίως συγκεκριμένοι γιατροί συγκεκριμένου νοσηλευτηρίου το οποίο προτίθεται να ενταχθεί στο ΓεΣΥ. Για την ΟΣΑΚ, αυτή τη φορά, δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες υποχωρήσεις. Δεν υπάρχει ζήτημα προστασίας του ΓεΣΥ αυτή τη στιγμή και ως εκ τούτου τασσόμαστε κατά της πρότασης», λέει η οργάνωση.
Στην ανακοίνωσή της συνεχίζει λέγοντας ότι η στέγαση εκτός ΓεΣΥ γιατρών σε νοσοκομεία του Συστήματος ήταν και είναι ενάντια στην φιλοσοφία του Γενικού Συστήματος Υγείας και η ψήφιση οποιασδήποτε τροποποίησης η οποία δεν θα έχει ημερομηνία λήξης θα οδηγήσει σε μόνιμες πρακτικές οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές. «Ο κάθε πάροχος, γιατρός, νοσηλευτήριο ή άλλος, έχει το δικαίωμα να παραμείνει εκτός ΓεΣΥ ή να συμβληθεί με το Σύστημα. Λίγο από το ένα και λίγο από το άλλο δεν γίνεται», αναφέρει.
Επαναλαμβάνοντας ότι το ζήτημα δεν είναι νομικό, με αφορμή τη γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία που ζήτησε η Υπουργός Υγείας για το θέμα, αλλά πολιτικό, η ΟΣΑΚ σημειώνει ότι η νομοθεσία απαγορεύει την παρουσία εκτός ΓεΣΥ γιατρών στα εντός ΓεΣΥ νοσοκομεία. «Εάν τροποποιηθεί τότε η παρουσία των γιατρών αυτών στα νοσηλευτήρια του Συστήματος θα επιτρέπεται. Η Νομική Υπηρεσία δεν έχει να δώσει κάποια περίπλοκη απάντηση κατά την άποψη μας».
Ως εκ τούτου, καλεί την Υπουργό Υγείας να ξεκαθαρίσει εάν σε πολιτικό επίπεδο, θα ταχθεί υπέρ της φιλοσοφίας του ΓεΣΥ ή εναντίον της, σημειώνοντας ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μόλις το περασμένο Σάββατο στο επιστημονικό συνέδριο της ΟΣΑΚ, δήλωσε ενώπιον εκατοντάδων ανθρώπων ότι θα ταχθεί απέναντι σε όσους επιχειρήσουν να αλλοιώσουν την φιλοσοφία του ΓεΣΥ.
Τέλος, η ΟΣΑΚ σημειώνει ότι όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών του ΓεΣΥ, μπορούν να εξυπηρετούν όλους τους μη δικαιούχους του ΓεΣΥ και να πληρώνονται είτε ιδιωτικά, είτε μέσω ιδιωτικών ασφαλειών. Ως εκ τούτου κανένας άνθρωπος δεν θα μείνει ξεκρέμαστος εάν το συγκεκριμένο νοσηλευτήριο της Λεμεσού ενταχθεί στο ΓεΣΥ και δεν διαθέτει εκτός ΓεΣΥ γιατρούς.
Ο περί της Ποιότητας του Νερού Ανθρώπινης Κατανάλωσης Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η εναρμόνιση με την Οδηγία (ΕΕ) 2020/2184 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 σχετικά με την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης.
Η Επιτροπή συνέχισε την κατ’άρθρον συζήτηση του πιο πάνω νομοσχεδίου και θα επανέλθει σε επόμενη συνεδρία.
Ο περί Αιμοδοσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2023
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του περί Αιμοδοσίας Νόμου, ώστε να αναθεωρηθούν η σύσταση και οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Αιμοδοσίας και να διασφαλισθεί η καθολική συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων στη συλλογή, επεξεργασία, διανομή και διαχείριση αίματος.
Στις αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Αιμοδοσίας, το οποίο διατηρεί τον συμβουλευτικό του ρόλο, εντάσσονται μεταξύ άλλων ο καθορισμός της πολιτικής αιμοδοσίας και των διαδικασιών διεξαγωγής της, καθώς και της επεξεργασίας, διανομής και διαχείρισης αίματος, η υιοθέτηση και εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών διαχείρισης αίματος και αιμοεπαγρύπνησης, καθώς και η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για το θέμα αυτό.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει την κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ