Επιτροπή Προσφύγων: Κλείσιμο επιτήρησης ΣτΕ, πρόταση νόμου για χαλίτικη γη και χορηγίες σε προσφυγικά σωματεία

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προσφύγων, Εγκλωβισμένων, Αγνοουμένων και Παθόντων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 15/11/2022, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: 

Εξελίξεις γύρω από το θέμα των αγνοουμένων και ζητήματα που αφορούν τους εγκλωβισμένους 

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν οι σημερινές εξελίξεις γύρω από το θέμα των αγνοουμένων και ζητήματα που αφορούν τους εγκλωβισμένους. Ειδικότερα, εξετάστηκε το ζήτημα της αποζημίωσης που επιδίκασε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) στην Τέταρτη Διακρατική Προσφυγή της Κύπρου κατά της Τουρκίας και αφορά αγνοούμενους και εγκλωβισμένους συνέπεια της εισβολής του 1974. 

Eπιδιώκεται κλείσιμο της επιτήρησης του ΣτΕ στην υπόθεση αγνοουμένων 

Κύκλοι, οι οποίοι επιδίωκαν κλείσιμο της επιτήρησης από το Συμβούλιο της Ευρώπης της υπόθεσης της Τιτίνας Λοϊζίδου επιδιώκουν και κλείσιμο της επιτήρησης και για το θέμα των αγνοουμένων και εγκλωβισμένων, αλλά πράττουμε ό,τι είναι δυνατό σε διπλωματικό πεδίο, δήλωσε εκ μέρους του Υπουργείου Εξωτερικών ο Πρέσβης Σπύρος Αττάς, ο οποίος υπηρέτησε στο παρελθόν στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Δημοκρατίας στο Στρασβούργο. 

Ο κ. Αττάς ενημέρωσε την Επιτροπή για το ζήτημα της αποζημίωσης που επιδίκασε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) στην Τέταρτη Διακρατική Προσφυγή της Κύπρου κατά της Τουρκίας και αφορά αγνοούμενους και εγκλωβισμένους, συνέπεια της εισβολής του 1974. 

Ο κ. Αττάς ανέφερε ότι όλες οι υπηρεσίες του ΥΠΕΞ θέτουν το θέμα στους συνομιλητές τους και κάνουν διαβήματα και εντατικές επαφές, υπενθυμίζοντας ότι και η Επιτροπή αναπληρωτών Υπουργών του ΣτΕ στην οποία το θέμα εξετάζεται μία φορά το έτος (εξετάστηκε τον περασμένο Μάρτιο), θέτει την Τουρκία προ των ευθυνών της. 

Ο Πρέσβης Αττάς διευκρίνισε ότι η Τουρκία δεν κρίθηκε ένοχη για εξαφανίσεις ανθρώπων, αλλά κρίθηκε ένοχη για το δικαίωμα στη ζωή, δηλαδή για τη μη αποτελεσματική διερεύνηση της τύχης αυτών των ανθρώπων και πρέπει να καταβάλει αποζημιώσεις προς οικογένειες των αγνοουμένων και εγκλωβισμένων που ανέρχονται συνολικά σε 103 εκ. ευρώ (90 εκ. συν τόκοι). 

Εξήγησε ότι για να ληφθούν μέτρα κατά της Τουρκίας, απαιτείται πλειοψηφία 2/3 των κρατών μελών και αυτό είναι δύσκολο. 

«Εμείς θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας με μέγιστο στόχο τη διατήρηση εν ζωή της επιτήρησης από το Συμβούλιο της Ευρώπης της εφαρμογής της απόφασης της Τέταρτης Διακρατικής, γιατί ελλοχεύει και εδώ κίνδυνος», ανέφερε στους Βουλευτές. 

Ανέφερε ότι και σε αυτό το θέμα παρατηρούμε τις γνωστές επιδιώξεις κάποιων κύκλων «να κλείσουν τις κυπριακές υποθέσεις γιατί αποτελούν βάρος και ενοχλούν». 

Σε ερωτήσεις Βουλευτών για το νομοσχέδιο που θα έπρεπε να είχε ετοιμαστεί για το θέμα της καταβολής των αποζημιώσεων στους δικαιούχους, ο κ. Αττάς εξέφρασε την άποψη ότι το ζητούμενο είναι η καταβολή από την Τουρκία του εν λόγω ποσού και ότι το ν/σ είναι δευτερεύων ζήτημα. 

«Γιατί να συζητάμε για νομοσχέδιο αν δεν υπάρχει το ποσό;» διερωτήθηκε. Εξήγησε περαιτέρω ότι το ν/σ είναι ο πρακτικός τρόπος για την καταβολή του ποσού από την Τουρκία και ότι όταν η Τουρκία πληρώσει το ποσό, τότε εντός 18 μηνών από την καταβολή, πρέπει να καταβληθεί και στους δικαιούχους. 

Για το ίδιο θέμα εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας είπε πως η απόφαση προνοεί ότι η Κυπριακή Δημοκρατία υποχρεούται να δημιουργήσει μηχανισμό για διανομή ποσών εντός 18 μηνών από την καταβολή. 

«Αυτή στιγμή δεν καταβλήθηκαν τα χρήματα (από την Τουρκία) και δεν υπάρχει καμία ένδειξη γι’ αυτό και αυτό είναι πρωτίστως πολιτικό θέμα πως θα καταβληθούν», ανέφερε. Είπε επίσης στους Βουλευτές ότι το ν/σ είναι στα τελικά στάδια του νομοτεχνικού ελέγχου και ότι με την καταβολή των αποζημιώσεων η Νομική Υπηρεσία θα είναι έτοιμη. «Ετοιμαστήκαμε, δεν υπάρχει θέμα να μην είμαστε έτοιμοι», είπε χαρακτηριστικά, 

Σε επίμονες ερωτήσεις όλων των Βουλευτών τι ακριβώς πράττει το ΥΠΕΞ για να κρατά «ζωντανή» την απόφαση και κατά πόσο τίθεται η μη ύπαρξη του ν/σ ως επιχείρημα για μη ικανοποίηση της υποχρέωσης καταβολής, ο κ. Αττάς ανέφερε ότι δεν επικαλέστηκαν το θέμα του μηχανισμού, προσθέτοντας ότι όταν γίνεται συζήτηση στο Στρασβούργο, ακόμη και τα κράτη που επιθυμούν κλείσιμο της επιτήρησης, υποστηρίζουν την υποχρέωση καταβολής εκ μέρους της Τουρκίας, άνευ όρων. 

Η υποχρέωση, σημείωσε, ισχύει και θα ισχύει ακόμη και αν κλείσει η επιτήρηση και δεν παραγράφεται. 

Ανέφερε εξάλλου ότι το ζητούμενο, εκτός από την καταβολή της αποζημίωσης, είναι να εκπληρώσει η Τουρκία τις υποχρεώσεις της και να συνεργαστεί για διακρίβωση της τύχης των αγνοουμένων και των συνθηκών υπό τις οποίες χάθηκαν τα ίχνη τους. 

Ο κ. Αττάς είπε επίσης πως εμείς κινούμαστε στο διπλωματικό και νομικό πεδίο και έχουμε την υποστήριξη των πάντων στο ΣτΕ, αλλά πρέπει αυτή η στήριξη να μεταφραστεί κάποτε σε αποφάσεις που να επιβάλλουν στην Τουρκία την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της. 

Αναφέρθηκε επίσης στην πρόσφατη περίπτωση του Οσμάν Καβαλά όπου η επιτροπή Υπουργών υπέβαλε ερωτήματα στο δικαστήριο αν είναι προς παράβαση των υποχρεώσεών της η Τουρκία. 

«Με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα και αυτά που γίνονται, με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και τον ρόλο της Τουρκίας λόγω της Ουκρανίας, αντιλαμβάνεστε ότι τα συμφέροντα διακρίνουν διαθέσεις και προσπάθειες πολλών. Ίσως να πέρασε από το μυαλό κάποιων ότι έχουμε βαρυφορτώσει την Τουρκία με υποθέσεις εναντίον της και κάπου το πινάκιο της Επιτροπής Υπουργών να ελαφρυνθεί», ανέφερε ο κ. Αττάς. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Κέττηρος, σε δηλώσεις μετά την συνεδρίαση, είπε πως εκφράστηκαν έντονες απόψεις για το ποιες ενέργειες γίνονται για να αποδοθούν αυτά τα ποσά στους δικαιούχους και ότι εκπρόσωπος του ΥΠΕΞ τους δήλωσε κάτι πολύ ανησυχητικό, πως οι ίδιοι κύκλοι που επεδίωκαν στην αρμόδια επιτροπή αναπληρωτών Υπουργών του ΣτΕ κλείσιμο της επιτήρησης στην υπόθεση της Τιτίνας Λοϊζίδου επιδιώκουν κλείσιμο και της επιτήρησης στο θέμα των αγνοουμένων και εγκλωβισμένων. 

Για το ν/σ για καθορισμό μηχανισμού καταβολής των αποζημιώσεων, είπε ότι τους λέχθηκε ότι δεν είναι προαπαιτούμενο και ότι η ΝΥ είναι έτοιμη. 

«Δεν είναι η Βουλή που έθεσε χρονοδιαγράμματα για την κατάθεση του νομοσχεδίου, είναι η ίδια η Νομική Υπηρεσία και το Υπουργείο Εξωτερικών που έλεγαν κάθε χρόνο ότι είναι έτοιμοι και κατατίθεται και γι’ αυτό ζητήσαμε ενημέρωση», ανέφερε. 

Η ανησυχία που προκύπτει, είπε, είναι αυτή η δραστηριότητα των κύκλων που υποστηρίζουν την Τουρκία να κλείσουν την επιτήρηση και «αυτό μας λέχθηκε από το ΥΠΕΞ και ζητήσαμε διπλωματικές ενέργειες». 

Προβλήματα προσφύγων που έκτισαν σε χαλίτικη γη  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες που έκτισαν σε χαλίτικη γη πριν πολλά χρόνια 

Με πρόταση νόμου επιδιώκει η Επ. Προσφύγων να αντιμετωπίσει θέμα παραχώρησης τίτλων για οικίες σε χαλίτικη γη 

Με πρόταση νόμου προσανατολίζεται η Επιτροπή να ρυθμίσει το ζήτημα που αφορά την μη παραχώρηση τίτλων ιδιοκτησίας σε πρόσφυγες που ανέγειραν κατοικίες σε χαλίτικη γη, κυρίως την δεκαετία του ’80, με υποδείξεις κρατικών υπηρεσιών. 

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύεται η παραχώρηση τίτλων για οικίες που ανεγέρθηκαν σε χαλίτικη γη και το ζήτημα αυτό συζητήθηκε στην Επιτροπή Προσφύγων με στόχο να εξευρεθεί σωστή ρύθμιση και αντιμετώπιση. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Κέττηρος είπε μετά την συνεδρίαση ότι ναι μεν η νομοθεσία δεν επιτρέπει παραχώρηση κρατικής γης για ανέγερση κατοικίας, αλλά σημείωσε ότι αυτή δεν είναι μια οποιαδήποτε υπόθεση και ότι πρόκειται για μια κατάσταση μετά τον πόλεμο όπου ο κάθε πρόσφυγας προσπαθούσε να στεγάσει την οικογένειά του έξω από τα αντίσκηνα. 

Ανέφερε ότι θα ετοιμαστεί έγγραφο εργασίας πάνω σε πρόταση νόμου για να δούμε πως ρυθμίζεται το ζήτημα και πως αποδίδονται τίτλοι ιδιοκτησίας σε ανθρώπους που το ίδιο το κράτος τους υπέδειξε να αναγείρουν σε χαλίτικη γη. 

Εντός της συνεδρίασης ο κ. Κέττηρος αναφέρθηκε σε περίπτωση πρόσφυγα που έκτισε, όπως ο ίδιος καταγγέλλει με επιστολή καθ’ υπόδειξη του επαρχιακού γραφείου κτηματολογίου, το 1978 σε χαλίτικη γη στο Στρόβολο και τώρα το Κτηματολόγιο αρνείται να τον αποκαταστήσει και να του εκδώσει τίτλο ιδιοκτησίας. 

Εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών δήλωσε ότι δεν γνωρίζει την συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά όντως υπάρχουν περιπτώσεις ανέγερσης σε τεμάχια κρατικής γης κυρίως γύρω στο 1980 και ότι έγινε προσπάθεια να εντοπιστούν, αλλά είναι αδιευκρίνιστο με τι άδεια δόθηκε το πράσινο φως για ανέγερση, ποιος καθοδήγησε την απόφαση και ότι δεν υπάρχει κάτι εγγράφως για την ανέγερση. 

Είπε επίσης πως στη Λευκωσία είναι καταγεγραμμένες 40 υποθέσεις, στη Λάρνακα 1 και στην Πάφο 2. 

Ανέφερε επίσης ότι με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία σε κάποιες περιπτώσεις δόθηκε άδεια χρήσης εφ’ όρου ζωής αλλά όχι τίτλος ιδιοκτησίας.  Η εκπρόσωπος του ΥΠΕΣ είπε ότι όταν υπάρχουν τέτοια αιτήματα εξετάζονται κατά περίπτωση, αλλά λέγεται στους αιτούντες ότι πρέπει πρώτα να αποτείνονται στην υπηρεσία μέριμνας για τυχόν άλλα σχέδια που υπάρχουν για στέγαση.  

Ο κ. Κέττηρος επέμεινε στο γεγονός ότι πολλοί έκτισαν σε χαλίτικη γη με υπόδειξη του Κτηματολογίου και η εκπρόσωπος του ΥΠΕΣ είπε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία και κάτι το επίσημο για καθοδήγηση προσφύγων να κτίσουν εκτός συνοικισμών αυτοστέγασης. 

Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας υπέδειξε πως μετά τον πόλεμο η κατάσταση ήταν δύσκολη και ότι πρέπει αυτό το κενό να ρυθμιστεί με νομοθετική ρύθμιση και να προστατευθεί ο κόσμος που έκτισε σε χαλίτικη γη. 

Εκπρόσωπος της Πολεοδομίας δήλωσε πως η οδηγία που έλαβαν είναι κάθε περίπτωση να εξετάζεται χωριστά με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία. 

Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλλας είπε ότι στόχος δεν είναι να δημιουργήσουμε μια νέα κατηγορία προσφύγων αλλά να βρούμε εκείνη τη μέθοδο και τον τρόπο να τους αποκαταστήσουμε. 

Πολιτική χορηγιών σε προσφυγικά σωματεία  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η πολιτική χορηγιών σε προσφυγικά σωματεία από τα Υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών, Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας και τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού. 

Χωρίς κατάληξη το θέμα παραχώρησης χορηγιών σε προσφυγικά σωματεία 

Για πολλοστή φορά και χωρίς και πάλι να υπάρξει κατάληξη, συζητήθηκε στην Επιτροπή το ζήτημα της παραχώρησης χορηγιών σε προσφυγικά σωματεία. 

Αυτό που αποφασίστηκε είναι να ζητηθεί από τον ΚΟΑ, ως την ερχόμενη Παρασκευή, η κατάθεση συγκεκριμένων στοιχείων στη Βουλή για τα ποσά που παραχωρήθηκαν σε προσφυγικά σωματεία και σε άλλα σωματεία, την τελευταία δεκαετία. Σε 15 μέρες θα πραγματοποιηθεί εκ νέου συνεδρίαση, παρουσία των Υπουργών Παιδείας και Οικονομικών και του ΚΟΑ για να ληφθεί πολιτική απόφαση για τη συνέχιση λειτουργίας των προσφυγικών σωματείων. 

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Κέττηρος, μίλησε για δραματική έκκληση για οικονομική ενίσχυση από τα προσφυγικά σωματεία και προειδοποίηση ότι θα κλείσουν ως το ερχόμενο καλοκαίρι, χωρίς στήριξη και ότι έβαλαν λεφτά από τη τσέπη τους και πολλά χρωστούν γιατί έσπευσαν να ικανοποιήσουν τις υποδείξεις της αρχής αδειοδότησης. 

Εκπρόσωποι του ΚΟΑ είπαν στους Βουλευτές ότι τα αιτήματα για καταβολή χρημάτων για έργα που εκτελέστηκαν, θα εξεταστούν χωριστά από το αρμόδιο τμήμα του Οργανισμού ακριβώς όπως γίνεται με τα άλλα σωματεία. 

Εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ ανέφερε ότι η θέση τους δεν έχει διαφοροποιηθεί από την προηγούμενη συνεδρίαση της 25ης Οκτωβρίου ότι δηλαδή το Υπουργείο δεν νομιμοποιείται να πληρώσει τα συγκεκριμένα ποσά για τεχνικές εργασίες για θέματα ασφαλείας. 

Πληρώνουμε από την τσέπη μας, θα κλείσουν στάδια λόγω μη αδειοδότησης  

Ο Ευγένιος Χαμπουλλάς, Πρόεδρος της Ανόρθωσης, έψεξε έντονα το γεγονός ότι έγινε αντικείμενο δημόσιας συζήτησης την περασμένη συνεδρίαση ότι το σωματείο έλαβε μισό εκατομμύριο ευρώ. 

Ξεκαθάρισε ότι επειδή η Ανόρθωση είχε εξασφαλίσει συμμετοχή σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις, έπρεπε, με βάση τελεσίγραφο από το εξωτερικό και από υπηρεσίες τοπικές, να αναβαθμίσει άμεσα το «Αντώνης Παπαδόπουλος». 

«Προχωρήσαμε, εκτελέσαμε έργα πέραν των 450.000 ευρώ και έχουμε όλες τις αποδείξεις. Μετά από αίτημα μας, μας παραχωρήθηκε ποσό 190.000 ευρώ. Το μισό εκατομμύριο που ακούστηκε δεν ξέρω από που ακούστηκε», τόνισε. 

Κάλεσε τους Βουλευτές να ζητήσουν λεπτομερή ενημέρωση από τον ΚΟΑ για το ποιες χορηγίες παραχωρήθηκαν τα τελευταία 10 χρόνια στα προσφυγικά ποδοσφαιρικά σωματεία ή στα γήπεδα τους και ποιες χορηγίες στα υπόλοιπα σωματεία, «και εκεί θα δείτε πόσο διαφορετική αντιμετώπιση έχουμε». 

Για τη νομοθεσία για την βία και την κάρτα φιλάθλου ο κ. Χαμπουλλάς είπε ότι επιβάλλει ο νόμος κάποια ζητήματα για εκσυγχρονισμό σταδίων αλλά δεν υπήρξε συντονισμός των κρατικών υπηρεσιών να μας πουν πως θα τα κάνουμε. 

«Είναι πολλά τα εκατομμύρια και δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτές τις πρόνοιες για ασφάλεια διεξαγωγής αγώνων και να είμαστε συνεπείς», ανέφερε. 

Τέθηκε και το ζήτημα ότι τα σωματεία πέραν των ποδοσφαιρικών ομάδων έχουμε και άλλες ομάδες, καλαθόσφαιρας κλπ και ότι πρέπει όλοι να αντιληφθούν και τη σημασία της δραστηριοποίησης αυτών των τμημάτων για προσέλκυση της νεολαίας. 

Εκπρόσωποι άλλων σωματείων τόνισαν ότι δίνεται αγώνας επιβίωσης και ότι σε καμία περίπτωση δεν έχουν διαμαρτυρηθεί για τα λεφτά που πήρε η Ανόρθωση για επιδιορθώσεις, απεναντίας το επικροτούν. 

Λέχθηκε εκ μέρους της Νέας Σαλαμίνας ότι το στάδιο τους θα έκλεινε και προχώρησαν με εργασίες για να ανοίξει σε διάστημα ενός μήνα και έστειλαν τα τιμολόγια στον ΚΟΑ τα οποία όμως επιστράφηκαν. «Μας είπαν να τα πάρουμε στο Υπουργείο Οικονομικών, το πράξαμε και περιμέναμε ότι θα λυθεί. Τα χρήματα αυτά τα χρωστάμε και η πίεση είναι μεγάλη. Λόγω της κρίσης δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε», λέχθηκε. 

Αναφέρθηκε επίσης ότι με την υπάρχουσα κατάσταση το ερχόμενο καλοκαίρι τα στάδια θα κλείσουν γιατί δεν έχει γίνει πρόνοια για χρηματοδότηση έργων και έτσι δεν θα μπορούν να αδειοδοτηθούν. 

Τοποθετήσεις Βουλευτών/Βουλευτριών   

Η Ρίτα Σούπερμαν του ΔΗΣΥ είπε ότι τα προσφυγικά σωματεία και οι προσφυγικές κοινότητες είναι οι φτωχοί συγγενείς «που αν ζητήσουν θα πάρουν». Ο ΚΟΑ , είπε, θα έπρεπε να έχει πολιτική γι’ αυτά τα ζητήματα και χρειάζεται οι υπηρεσίες να στηρίζουν αυτά τα σωματεία στο πλαίσιο ίσως μιας καινούργιας νομοθεσίας. 

Ο Γιώργος Κάρουλλας του ΔΗΣΥ είπε ότι θέμα χρονίζει αι αυτό δεν τιμά κανένα και ότι τα σωματεία «απλά κατάντησαν να στέλνουν τιμολόγια». 

Ο Χρίστος Χριστοφίδης του ΑΚΕΛ ανέφερε ότι όχι μόνο στο ποδόσφαιρο αλλά και σε άλλα αθλήματα τα προσφυγικά σωματεία  δίνουν αγώνα. Ανέφερε ότι νομοθεσία για τη βία «είναι εκτός τόπου και χρόνου και ουδέποτε εφαρμόστηκε» και ότι όταν το ΑΚΕΛ έθετε ερωτήματα και προβληματισμούς «κάποιοι μας κατηγορούσαν ότι είμαστε με τους χούλιγκανς». 

Ο κ. Χριστοφίδης είπε πως αν εφαρμοστεί κατά γράμμα αυτό που ψηφίστηκε, τότε 2-3 γήπεδα θα συμμορφωθούν και τα άλλα δεν πρέπει να λειτουργούν και «αυτή είναι η στυγνή πραγματικότητα». 

Σημείωσε πως η υπόθεση ‘προσφυγικά σωματεία’ πρέπει να αντικριστεί υπό το πρίσμα ότι η υπάρξή τους είναι συστατικό στοιχείο του αγώνα για την πατρίδα μας και ότι δεν είναι μόνο αθλητικό το θέμα αλλά είναι εθνικό και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. 

Ο Βουλευτής ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας είπε ότι θα πρέπει να ζητηθεί η κατάθεση στοιχείων για καταβολή χορηγιών και το θέμα να ξανατεθεί εντός 15 ημερών. 

Ο Χρίστος Σενέκης επίσης Βουλευτής ΔΗΚΟ είπε πως ζητείται από τα σωματεία να προσκομίσουν τιμολόγια και στοιχεία, το πράττουν και η αντιμετώπιση είναι «ωσάν να είναι επαίτες και προσπαθούν να ξεγελάσουν». Ανέφερε επίσης ότι τους παραπέμπουν από το ΥΠΟΙΚ στον ΚΟΑ και ο ΚΟΑ τώρα λέει ότι είναι αναρμόδιος και δεν έχει κονδύλι. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νίκος Κέττηρος απηχώντας τις ανησυχίες  των συναδέλφων του είπε πως πρέπει να υπάρξει μια σαφής πολιτική απόφαση «και κάποιοι να απαντήσουν αν θα στηριχθούν (τα σωματεία) ή αν θα κλείσουν και αν θα στηριχθούν τότε θα βρούμε τεχνοκρατικά τους τρόπους». 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα πιο κάτω σχέδια νόμου: 

Ο περί Ακίνητης Ιδιοκτησίας (Διακατοχή, Εγγραφή και Εκτίμηση) (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2021 

Ο περί Τουρκοκυπριακών Περιουσιών (Διαχείριση και Άλλα Θέματα) (Προσωρινές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 

Η Επιτροπή εξέτασε τις πιο πάνω προτάσεις νόμου σκοπός των οποίων είναι: 

(α) να παρασχεθεί η δυνατότητα εγγραφής σύμβασης μίσθωσης τουρκοκυπριακής ακίνητης ιδιοκτησίας μεταξύ του Κηδεμόνα ως εκμισθωτή και εκτοπισθέντος προσώπου ως μισθωτή για σκοπούς στέγασης ή αυτοστέγασής του και να αποτελεί η εν λόγω ακίνητη ιδιοκτησία αντικείμενο κληρονομικής διαδοχής, ανεξάρτητα από τον χρόνο που έχει αποβιώσει ο μισθωτής και  

(β) να αποτελεί μέρος της περιουσίας του και αντικείμενο κληρονομικής διαδοχής σύμβαση μίσθωσης οικιστικής μονάδας επί τουρκοκυπριακής περιουσίας που παραχωρήθηκε σε εκτοπισθέντα ή παθόντα ή τουρκόπληκτο ο οποίος απεβίωσε πριν από την 7η Απριλίου 2006, και ο οποίος κατείχε την οικιστική μονάδα κατά την ημερομηνία του θανάτου του.  

Ο περί Προϋπολογισμού του Ταμείου Τουρκοκυπριακών Περιουσιών του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον προϋπολογισμού του Ταμείου Τουρκοκυπριακών Περιουσιών, ο οποίος προβλέπει συνολικά έσοδα, €15.889.796, εκ των οποίων ποσό €7.000.000 παρέχεται ως κρατική χορηγία προς τον Κηδεμόνα Τ/κ Περιουσιών, ποσό €4.919.040 υπολογίζεται να προέλθει από ενοίκια μίσθωσης τ/κ περιουσιών και ποσό €3.908.046 από εκτέλεση διαφόρων έργων (εκ μέρους του ωρομίσθιου εργατικού προσωπικού των τεχνικών συνεργείων), έναντι αντίστοιχης και ισόποσης δαπάνης στον Προϋπολογισμό εξόδων, η οποία συντελείται για λογιστικούς σκοπούς.  

Τα προσυπολογιζόμενα έξοδα του Ταμείου για το 2023 ανέρχονται στα €16.655.852. Ο Προϋπολογισμός υποβάλλεται με έλλειμμα χρήσης για το έτος 2023 το ποσό των €766.056. Το πρόσθετο ποσό των €766.056, για τον ισοσκελισμό του Προϋπολογισμού, αναμένεται να προέλθει από το συσσωρευθέν αποθεματικό του Ταμείου Διαχείρισης ΤΙΚ Περιουσιών, το οποίο μέχρι 31/12/2021 ανέρχονταν στο ποσό των €3.675.797. 

Ο περί Προϋπολογισμού του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών του 2023 Νόμος του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τον προϋπολογισμού του Κεντρικού Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών ο οποίος είναι ισοσκελισμένος, με τα έσοδα και τις δαπάνες να ανέρχονται στα €112 εκ. και είναι οριακά αυξημένος κατά €0.4 εκ. ή σε ποσοστό κατά 0.3% σε σχέση με το 2022. Τα έτη 2024-2025 συνεχίζει να είναι ισοσκελισμένος, ενώ είναι περεταίρω αυξημένος, με τα έσοδα και τις δαπάνες να ανέρχονται στα €112.4 εκ.. 

Στα έσοδα περιλαμβάνεται κρατική χορηγία για Διαχειριστικά Έξοδα, Επιχορήγηση Επιτοκίου, περιλαμβανομένων των τραπεζικών εξόδων, συνολικού ύψους €28 εκ.. Άλλα έσοδα, αποτελούν οι πρόσοδοι από τους τόκους εκδοθέντων δανείων του Σχεδίου Φερεγγυότητας ύψους €4.5 εκ., η αποπληρωμή εκδοθέντων δανείων ύψους €33.5 εκ. και οι αναλήψεις άτοκων δανείων ύψους €46 εκ. (άτοκο δάνειο από το κράτος για το Σχέδιο Φερεγγυότητας). 

Στις δαπάνες, πέραν των Διαχειριστικών Εξόδων, περιλαμβάνεται πρόνοια ύψους €46 εκ., για παραχώρηση δανείων μέσω του Σχεδίου Αποκατάστασης Προπολεμικής Φερεγγυότητας, από το οποίο €40 εκ. αφορά δάνεια για σπουδές, €1.5 εκ. αφορά δάνεια για Ιατροφαρμακευτική Περίθαλψη και €4.5 εκ. αφορά δάνεια Επαγγελματικής Δραστηριοποίησης. Επίσης, περιλαμβάνεται πρόνοια ύψους €22.7 εκ. για Επιχορήγηση Επιτοκίου, καθώς και €2.6 εκ. έξοδα και προμήθειες τραπεζών. 

NomoplatformΚΥΠΕ-ΓΤΒ 

Δείτε Περισσότερα

Πρόγραμμα

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα Επιτροπών/Ολομέλειας ημερομηνίας 25/03/2024 – 29/03/2024

Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και της Ολομέλειας έχει ως εξής:              Δευτέρα 25/03/2024                Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, –   Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, –    Τρίτη 26/03/2024                 Επιτροπή Προσφύγων-Εγκλωβισμένων-Αγνοουμένων και Παθόντων, 9:00 π.μ..               Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, 9:00 π.μ..                         Επιτροπή για τη Μελέτη του Δημογραφικού Προβλήματος, –                Επιτροπή

Αποφάσεις Ολομέλειας

Υπερψήφιση υποχρεωτικής προδημοτικής από τα τέσσερα έτη και προϋπολογισμού ΠΚ και ΚΟΑ

Η Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 21/03/2024, υπερψήφισε την υποχρεωτική προδημοτική από τα τέσσερα έτη, την παράταση στην κράτηση ανήλικων στις Κεντρικές Φυλακές, καθώς και τον προϋπολογισμό του ΠΚ, του ΚΟΑ και της Εθνικής Αρχής Ηλεκτρονικής Υγείας.   Αναλυτικά τα σχέδια νόμου που υπερψηφίστηκαν:  Ο περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση