Επιτροπή Παιδείας: Προγράμματα ολοήμερων σχολείων και διετή πτυχία στον κλάδο του αθλητισμού

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/05/2023, συζήτησε το ακόλουθα θέμα:

Λειτουργία ολοήμερου σχολείου  

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου τόσο στη δημοτική όσο και στη μέση εκπαίδευση, καθώς και τρόποι βελτίωσης, ενίσχυσης και επέκτασης του θεσμού. 

Πιο ελκυστικά προγράμματα προαιρετικών ολοήμερων σχολείων ζητούν οι Βουλευτές 

Την ανάγκη να γίνουν πιο ελκυστικά τα προγράμματα προαιρετικών ολοήμερων σχολείων εξέφρασαν μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, σημειώνοντας πως συμμετέχει μόλις το 20% των μαθητών σχολικών μονάδων ενταγμένων στα προγράμματα αυτά. 

Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση του θέματος της λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου στη δημοτική και στη μέση εκπαίδευση, με εκπρόσωπους του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, και εκπαιδευτικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων και της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Σχολικών Εφορειών, μεταξύ άλλων. 

Κατά τη συζήτηση, εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας ανέφεραν ότι όσον αφορά στα προαιρετικά ολοήμερα σχολεία, κατά μέσο όρο, 20% των μαθητών επιδεικνύει ενδιαφέρον, με το ποσοστό συμμετοχής μαθητών να είναι πιο ψηλό σε αγροτικές περιοχές, και πιο μικρό στις πόλεις. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, ανέφερε ότι θα πρέπει να αναβαθμιστούν τα ολοήμερα. 

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς, σημείωσε κατά τη συζήτηση ότι θα πρέπει να γίνει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση για το θέμα για να διαπιστωθεί ακριβώς που βρισκόμαστε. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, είπε ότι όπως αντιλαμβάνονται, όλα περιστρέφονται γύρω από τη συμφωνία που θα γίνει για το καθεστώς εργοδότησης αυτών που θα εργάζονται στα ολοήμερα.   

Είπε ακόμη, ότι θα έπρεπε να προβληματίσει το γεγονός ότι, από τη στιγμή που το 20% πάει στα ολοήμερα, υπάρχουν γονείς που προτιμούν τα ιδιωτικά απογευματινά εκπαιδευτήρια. Εισηγήθηκε όπως το Υπουργείο διεξάγει μελέτη για τους λόγους που γίνεται αυτό. 

Η Επιτροπή αναμένει την πρόταση της Κυβέρνησης για το θέμα εργοδότησης των εκπαιδευτικών στα ολοήμερα. Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται στο στάδιο διαβούλευσης για το θέμα αυτό. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Παύλος Μυλωνάς, ανέφερε στο ΚΥΠΕ μετά τη συνεδρία ότι «γίνεται μια δουλειά» στα ολοήμερα και δεν μηδενίζουν τα πάντα, όμως, «παρουσιάζεται το εξής φαινόμενο», όπως είπε, και συγκεκριμένα ότι δεν υπάρχει το ανάλογο ενδιαφέρον σε κάποιες περιοχές, εκεί που υπάρχει το προαιρετικό σχολείο. Ανέφερε ακόμη ότι υπάρχουν προβλήματα σίτισης, και στελέχωσης, «και τελικά το ρητορικό ερώτημα που τίθεται» είπε, είναι αν «έχουμε δραστηριότητες για τα παιδιά τα οποία έχουν παιδαγωγική και άλλη αξία ή απλώς σταθμεύουμε τα παιδιά εκεί για να εξυπηρετούμε τους εργαζόμενους γονείς». Είναι διλήμματα που πρέπει η Πολιτεία να απαντήσει, είπε. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε σε δηλώσεις του, ότι αν και ο θεσμός των ολοήμερων είναι πετυχημένος «εν τούτοις δεν είναι ελκυστικός», σημειώνοντας ότι αναφέρεται στα ολοήμερα προαιρετικά σχολεία. Αναφερόμενος σε στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην Επιτροπή από το Υπουργείο Παιδείας, είπε ότι μόνο το 20% του πληθυσμού των μαθητών που φοιτούν σε σχολεία που προσφέρουν προαιρετικά ολοήμερα συμμετέχει στα προγράμματα αυτά, και ότι πρέπει να γίνουν πιο ελκυστικά με το να αναβαθμιστούν τα αναλυτικά τους προγράμματα, οι εγκαταστάσεις, οι συνθήκες εργοδότησης των εκπαιδευτικών κ.ά. Ανέφερε επίσης ότι όπως τους έχει λεχθεί, τα προαιρετικά ολοήμερα δεν είναι ελκυστικά ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές, που το ποσοστό συμμετοχής ήταν στα 10% ενώ στις αγροτικές περιοχές φτάνει στο 20%. Θα πρέπει, είπε, το Υπουργείο Παιδείας, να καταθέσει μια πρόταση η οποία να προωθεί τα προαιρετικά ολοήμερα σχολεία για να καταστούν ελκυστικά. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι η αναγκαιότητα του θεσμού των ολοήμερων είναι αποδεκτή από όλους και ότι ο θεσμός «αποτελεί ένα βασικό κρίκο στην αλυσίδα που ονομάζεται δημογραφικό». Είπε ότι αναμένουν από την Κυβέρνηση και τη νέα Υπουργό «και είμαι αισιόδοξος ότι θα το κάνει πολύ σύντομα», την υλοποίηση των εξαγγελιών της νέας Κυβέρνησης, για ανάπτυξη του ολοήμερου σχολείου και επέκταση του, τόσο σε περισσότερα σχολεία αλλά και την ποιοτική του αναβάθμιση ούτως ώστε οι μαθητές που μένουν είτε στα υποχρεωτικά είτε στα προαιρετικά ολοήμερα σχολεία, να έχουν υγιή απασχόληση, και την ίδια ώρα να διευκολύνονται και οι γονείς οι οποίοι εργάζονται ως αργά.    

Αισιοδοξούν, πρόσθεσε, ότι θα έρθουν οι προτάσεις του ΥΠΑΝ πολύ σύντομα. 

Προσόντα εκπαιδευτών γυμναστικής

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ανάγκη εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου που προβλέπει για τα προσόντα των εκπαιδευτών γυμναστικής και για τη λειτουργία των γυμναστηρίων.

Το θέμα διετών πτυχίων στον κλάδο του αθλητισμού, συζητά η Επιτροπή Παιδείας

Κανονισμούς από την πολιτεία για το θέμα των διετών πτυχίων στον κλάδο του αθλητισμού, ζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, για να μπορούν τα άτομα αυτά να ασκούν το επάγγελμα που έχουν σπουδάσει. 

Η Επιτροπή συνέχισε τη συζήτηση για την ανάγκη εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου για τα προσόντα των εκπαιδευτών γυμναστικής και για τη λειτουργία των γυμναστηρίων και επικεντρώθηκε στο θέμα των πτυχίων που δεν αναγνωρίζονται από τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού (ΚΟΑ). 

Κατά τη συζήτηση ακούστηκαν οι απόψεις εκπροσώπων συνδέσμων γυμναστών, πτυχιούχων φυσικής αγωγής και αθλητισμού, του Παγκύπριου Συνδέσμου Ιδιοκτητών Γυμναστηρίων αλλά και των συνδέσμων προπονητών και ιδιοκτητών χώρων σωματικής άσκησης, σωματικής διάπλασης, και εκπαιδευτών Πιλάτες, με τις απόψεις να διίστανται για το κατά πόσον μπορούν άτομα με διπλώματα διετούς φοίτησης και άλλων προσόντων, που δεν έχουν πτυχία τετραετούς φοίτησης, να δραστηριοποιούνται στον κλάδο. 

Εκπρόσωποι ιδιωτικών πανεπιστημίων ενημέρωσαν την Επιτροπή για τις δικές τους ενέργειες όσον αφορά την προσφορά διετών προγραμμάτων σπουδών στο κλάδο, σημειώνοντας ότι δεν τα προσφέρουν πια και ότι έδωσαν τη δυνατότητα σε απόφοιτους αυτών των προγραμμάτων να αποκτήσουν πτυχίο τετραετούς φοίτησης.  Κάποιοι εκ των εκπροσώπων εξέφρασαν την άποψη ότι πρέπει οι επαγγελματίες του κλάδου να έχουν το ελάχιστο, τετραετή φοίτηση. 

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί σε 15 ημέρες. 

Ανέφερε στο ΚΥΠΕ ότι ζήτησαν από τον ΚΟΑ και το Υπουργείο Παιδείας «να αναλάβουν τις ευθύνες τους». 

Σημείωσε ότι, από τη στιγμή που είχαν δώσει τη δυνατότητα σε ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα να παράσχουν ένα δίπλωμα και χορήγησαν με φοιτητική χορηγία κάποιους φοιτητές, οι οποίοι, αφού ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους, άρχισαν να ασκούν το επάγγελμα βοηθού γυμναστή ή την εξειδίκευση που είχαν λάβει με την διετή φοίτηση, δεν είναι δυνατόν, όπως είπε, να οδηγούνται σήμερα από το ίδιο το Υπουργείο και τον ΚΟΑ στα δικαστήρια. 

«Εμείς ζητήσαμε, σαφέστατα προστατεύοντας το επάγγελμα του καθηγητή της Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, την ίδια στιγμή, να πάρει την απόφαση η εκτελεστική εξουσία και να έρθει με κανονισμούς ούτως ώστε να ξεκαθαρίσει το σκηνικό», είπε. 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε σε δηλώσεις του, μετά τη συνεδρία, ότι υπάρχει γενικά μια διαφορετική άποψη από τους γυμναστές και τους απόφοιτους διετούς φοίτησης από κολλέγια για το ποιοι θα διδάσκουν και ποιοι δεν θα διδάσκουν στα γυμναστήρια. Είπε ότι έχουν ακούσει όλους τους εμπλεκόμενους, και θα επεξεργαστούν όλες τις πληροφορίες «για να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε μία απόφαση η οποία θα ικανοποίει όλους».   

«Εκείνο το οποίο πρέπει άπαντες να αντιληφθούν είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει μια τάξη, και ποια γυμναστήρια παίρνουν άδειες, ποια είναι παράνομα, ποιοι θα πρέπει να διδάξουν. Δηλαδή αυτό το αλαλούμ πρέπει επιτέλους να τερματιστεί. Δεν είναι προς όφελος ούτε των ιδίων να υπάρχει αυτή η αταξία», είπε. 

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, στις δηλώσεις του ανέφερε ότι, όπως είναι γνωστό, ο ΚΟΑ έχει αναθέσει σε ιδιωτική εταιρεία την εκπόνηση μελέτης η οποία κατέδειξε την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού αυτού του θεσμικού πλαισίου και την κατοχύρωση και άλλων επαγγελμάτων εκτός από τον γυμναστή με πτυχίο τετραετούς φοίτησης. Σημείωσε ότι, την ίδια ώρα το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζει σε ιδιωτικά κολλέγια με διετή φοίτηση σε παραπλήσια θέματα. 

Ως Επιτροπή Παιδείας, είπε, άκουσαν τις απόψεις και αναμένουν να τους κατατεθεί η μελέτη από τον ΚΟΑ ενώ αναμένουν και την επίσημη θέση του ΥΠΑΝ, ούτως ώστε να εκσυγχρονίσουν το νομοθετικό πλαίσιο και να δώσουν εργασία και σε πολίτες οι οποίοι αποφοιτούν από διετή προγράμματα σπουδών, αφού, όπως είπε, παίρνουν δίπλωμα αναγνωρισμένου κλάδου από το Υπουργείο. Είναι ένα σημαντικό θέμα, είπε, το οποίο θα το ολοκληρώσουν πριν λήξει η κοινοβουλευτική περίοδος πριν το καλοκαίρι. 

Απόψεις υπηρεσιακών 

Ο κ. Τρυφωνίδης, επισήμανε επίσης στις δηλώσεις του, «ένα σημαντικότατο θέμα» το οποίο, όπως είπε, βλέπουν καθημερινώς να συμβαίνει, όσον αφορά στο τι απόψεις παρουσιάζονται από τους υπηρεσιακούς που πηγαίνουν στις διάφορες Επιτροπές της Βουλής και συγκεκριμένα ότι θα πρέπει να παρουσιάζουν τις θέσεις των πολιτικά προϊσταμένων τους, των Υπουργών, και όχι τις δικές τους ή των γενικών διευθυντών των Υπουργείων τους. 

Είπε ότι ως ΔΗΠΑ, δεν θα το ανεχτούν πλέον και σημείωσε ότι οι εκπρόσωποι που παρουσιάζονται στις Επιτροπές της Βουλής, εκπροσωπούν πολιτικά τον αρμόδιο Υπουργό και εκφράζουν τις πολιτικές του, και όχι μεμονωμένα, τις απόψεις, είτε γενικών διευθυντών, είτε άλλων υπηρεσιακών. Υλοποιείται το πρόγραμμα της διακυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη και όχι οι μεμονωμένες απόψεις του εκάστοτε γενικού ή άλλων υπηρεσιακών, είπε. 

Το θέμα προέκυψε όταν η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας ανέφερε στην Επιτροπή ότι μετέφερε τις απόψεις του γενικού διευθυντή του Υπουργείου για το θέμα της συζήτησης, με τον κ. Τρυφωνίδη να θέτει θέμα διαδικασίας και να ρωτά αν αυτή είναι η άποψη του Υπουργείου ή του ΓΔ για ένα θέμα «υψίστης σημασίας». 

Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους, είπε ότι συμφωνεί με την ερώτηση του κ. Τρυφωνίδη, και ότι πρέπει «να τελειώσει αυτό το παραμύθι», όπως είπε, που εκπροσωπούνται οι απόψεις των ΓΔ των Υπουργείων αλλά όχι των πολιτικά προϊσταμένων τους, γιατί αυτό  δίδει την ευκαιρία σε Υπουργούς να λένε μετά ότι δεν ήταν η άποψή τους που εκφράστηκε στη Βουλή.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Ο περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2022 

Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Συντάξεις Ακαδημαϊκού Προσωπικού) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022 

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η τροποποίηση της εξουσιοδοτικής διάταξης έκδοσης Κανονισμών του βασικού νόμου, ώστε να επιτρέπεται η έκδοση Κανονισμών για την παραχώρηση συντάξεων και φιλοδωρημάτων με αναδρομική ισχύ. 

Κανονισμοί για τετράμηνα 

Στο μεταξύ, η Επιτροπή αναμένεται να πραγματοποιήσει έκτακτη συνεδρία την επόμενη Παρασκευή για να συζητήσει το θέμα των κανονισμών και προτάσεων του Υπουργείου Παιδείας για το θέμα των τετραμήνων, για ολοκλήρωση του θέματος μέχρι τα μέσα Ιουνίου. 

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Θεσμών

Λύσεις πρόσβασης στο ψηφιακό κράτος για όσους δυσκολεύονται

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Μη υλοποίηση εισηγήσεων Επιτρόπου Διοικήσεως από τις κρατικές υπηρεσίες Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η μη υλοποίηση των εισηγήσεων της Επιτρόπου Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων από τις κρατικές υπηρεσίες,

Παιδείας

420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα για ναρκωτικά, πιεστικά χρονοδιαγράμματα για προϋπολογισμό ΤΕΠΑΚ

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Παραβατικότητα και εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η παραβατικότητα και οι εγκληματικές ενέργειες στα σχολεία, καθώς και η απουσία στήριξης θυτών και θυμάτων. 420 μαθητές σε θεραπευτικά προγράμματα