Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά διάρκεια της συνεδρίας στις 02/11/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης κατά 8 μήνες. Παράλληλα, με τη συγκεκριμένη τροποποίηση διασαφηνίζονται ονομαστικά οι ηλικιακές ομάδες που θα δημιουργηθούν, ως αποτέλεσμα της επέκτασης, προσδιορίζεται η σταδιακή εφαρμογή της επέκτασης, καθώς και ότι ο Υπουργός θα έχει την εξουσία να καθορίζει κριτήρια για την κατανομή των παιδιών στα νηπιαγωγεία.
Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026 περιλαμβάνεται η μεταρρύθμιση C5.1R3 που αφορά την επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων χρόνων. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, η υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση αφορά την ηλικιακή ομάδα τεσσάρων χρόνων και οκτώ μηνών έως έξι χρόνων. Η εφαρμογή της μεταρρύθμισης θα διασφαλίσει την καθολική πλέον φοίτηση των παιδιών τεσσάρων έως έξι χρόνων σε εκπαιδευτικά προγράμματα που θα λειτουργούν αποκλειστικά, σε δημόσια, κοινοτικά ή ιδιωτικά νηπιαγωγεία, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (Υ.Π.Π.Α.Ν.).
Ακόμη, η εφαρμογή της μεταρρύθμισης θα γίνει σταδιακά και θα ολοκληρωθεί σε τρεις φάσεις. Τη σχολική χρονιά 2023-2024 θα επεκταθεί το όριο ηλικίας εισδοχής στην υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση κατά δύο μήνες, ενώ τη σχολική χρονιά 2024-2025 θα επεκταθεί δύο επιπρόσθετους μήνες (τέσσερις συνολικά). Τη σχολική χρονιά 2025-2026 το έργο θα εφαρμοστεί πλήρως με την επέκταση του ορίου ηλικίας εισδοχής στην υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση, κατά οκτώ μήνες. Η φοίτηση των παιδιών κατά τη διάρκεια των τριών φάσεων θα είναι υποχρεωτική και δωρεάν.
Επίσης, η νομοθεσία προβλέπει πως όποιος έχει την επιμέλεια του μαθητή και παραλείπει την εγγραφή στην προδημοτική εκπαίδευση, διαπράττει αδίκημα τιμωρούμενο με ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες ή με χρηματική ποινή μέχρι €1.000 ή και με τις δύο αυτές ποινές.
Σε δηλώσεις του ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε πως το ΔΗΚΟ είναι υπέρ του νομοσχεδίου, ωστόσο, σημείωσε πως υπάρχουν εκ μέρους του κάποιοι ενδοιασμοί και προβληματισμοί.
Όπως είπε ο κ. Σαββίδης το κόμμα του θα καταθέσει κάποιες τροπολογίες, τις οποίες θα δουν στην επόμενη συνεδρία.
Εξέφρασε την ελπίδα ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς το νομοσχέδιο και οι σχετικοί κανονισμοί θα οδηγηθούν στην Ολομέλεια, ώστε να μπορέσουν να εφαρμοστούν και να μη χαθούν τα κονδύλια, τα οποία αναμένει το κράτος.
Από την πλευρά του ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Αντρέας Καυκαλιάς, είπε πως το κόμμα του προτίθεται να καταθέσει τροπολογία, ώστε να ανατραπούν οι σχεδιασμοί του Υπουργείου Παιδείας για ιδιωτικοποίηση της προδημοτικής εκπαίδευσης.
«Όπως έχει διαμορφωθεί το κείμενο το νομοσχεδίου κατά την κατ’ άρθρο συζήτηση δεν μας ικανοποιεί, αφού ο Υπουργός θα έχει τη δυνατότητα να αλλάζει τις εκπαιδευτικές περιφέρειες και να επιδοτεί τα δίδακτρα στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία, υποσκάπτοντας με αυτό τον τρόπο το δημόσιο σχολείο», είπε.
Διατύπωσε εκ νέου τη θέση ότι «το δημόσιο σχολείο πρέπει να παραμείνει η ραχοκοκαλιά της εκπαίδευσης», σημειώνοντας ότι «σε αυτή την κατεύθυνση όφειλε να στραφεί το Υπουργείο Παιδείας, για να εφαρμόσει το ομολογουμένως σωστό μέτρο της επέκτασης της προδημοτικής εκπαίδευσης».
Σύμφωνα με τον Αντρέα Καυκαλιά «αντί να αξιοποιήσει τα 12,2 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ώστε να επενδύσει στις αναγκαίες υποδομές και τη στελέχωση των δημόσιων νηπιαγωγείων επιλέγει δυστυχώς να επιδοτήσει τα δίδακτρα τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία».
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλας, είπε πως το εν λόγω νομοσχέδιο και οι σχετικοί κανονισμοί οδηγούνται πλέον προς την Ολομέλεια, σημειώνοντας πως «με τη σημαντική αυτή μεταρρύθμιση δίδεται πλέον η δυνατότητα για ανάπτυξη δεξιοτήτων στα παιδιά από την ηλικία των 4 ετών και είναι μια ευκαιρία που παρέχει το σχέδιο ανάκαμψης ανθεκτικότητας».
«Η έγκριση του νομοσχεδίου αυτού θα ανοίξει το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση και συνάμα θα υποβοηθήσει τα εργατικές δραστηριότητες των γονέων. Με τη συνεργασία όλων δίνουμε τη δυνατότητα για την αξιοποίηση και των κοινοτικών και των ιδιωτικών νηπιαγωγείων, στο πλαίσιο πάντα των σχετικών κανονισμών και της εποπτείας του ελέγχου του Υπουργείου Παιδείας, όπως προνοεί η σχετική νομοθεσία», είπε.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, χαιρέτισε την επέκταση, διότι όπως είπε «θα είναι προς το καλό και όφελος των παιδιών, τα οποία θα αναπτύξουν τις δεξιότητες τους από μικρότερη ηλικία και του εκπαιδευτικού μας συστήματος, πάντα όμως μέσα στα πλαίσια του δημόσιου σχολείου, των σωστών υποδομών και της σωστής εκπαιδευτικής πολιτικής».
«Είναι παραδεκτό», πρόσθεσε, «ότι δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν όλα τα παιδιά από τα υπάρχουσα δημόσια νηπιαγωγεία και μέσω των απαραίτητων ρυθμίσεων που θα γίνουν στο νομοσχέδιο θα καθοριστούν συγκεκριμένα κριτήρια για να δοθεί προτεραιότητα σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, ορφανά, από μονογονεϊκές οικογένειες με οικονομικές δυσκολίες κ.α».
Ο περί Κρατικής Φοιτητικής Μέριμνας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η μεταφορά των αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας Φοιτητικής Μέριμνας από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας στο Υπουργείο Οικονομικών.
Η Επιτροπή θα τοποθετηθεί επί των προνοιών του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού του Πανεπιστημίου Κύπρου του 2022 Νόμος (Αρ. 1) του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε τον πιο πάνω συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους €4,726,000 σκοπός του οποίου είναι η κάλυψη αυξημένων αναγκών για την εύρυθμη λειτουργία του Ιδρύματος που αφορούν στα Άρθρα 213- Ηλεκτροδότηση και Θέρμανση (€2,000,000), 323- Πρόγραμμα Κλινικής Εκπαίδευσης Φοιτητών Ιατρικής Σχολής (€778,000), 333-Συντήρηση και Λειτουργία Κτηρίων, Χώρων και Γενικού Εξοπλισμού (€948,000), 422- Κατασκευαστικές και Βελτιωτικές Εργασίες (€1,000,000).
Η Επιτροπή θα τοποθετηθεί επί των προνοιών του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Η Επιτροπή εξέτασε τον πιο πάνω συμπληρωματικό προϋπολογισμό σκοπός του οποίου είναι η νομοθετική κάλυψη του ΠΚ για δαπάνες που έχουν ήδη διενεργηθεί και δεν καλύφθηκαν από την αντίστοιχη εγκεκριμένη πρόνοια του Άρθρου 503 «Δαπάνες από Χρηματοδοτήσεις για Εξωτερικά Ερευνητικά Προγράμματα» στον Προϋπολογισμό του 2019.
Ειδικότερα, επιδιώκεται αύξηση της πρόνοιας του Άρθρου 503 «Δαπάνες από Χρηματοδοτήσεις για Εξωτερικά Ερευνητικά Προγράμματα» για την κάλυψη πρόσθετων σχετικών δαπανών συνολικού ύψους €5.622.568. Σημειώνεται ότι οι συνολικές δαπάνες από Χρηματοδοτήσεις για Εξωτερικά Ερευνητικά Προγράμματα κατά το 2019 ανήλθαν στα €22.183.568.
Η Επιτροπή θα τοποθετηθεί επί των προνοιών του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η δημιουργία πλαισίου για την παροχή προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε γλώσσα άλλη από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, καθώς και ο καθορισμός του ύψους των διδάκτρων που θα καταβάλλονται από τους φοιτητές για την παρακολούθηση αυτών των προγραμμάτων σπουδών.
Ο περί Φαρμακευτικής και Δηλητηρίων (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022
Η Επιτροπή εξέτασε την πιο πάνω πρόταση νόμου σκοπός της οποίας είναι η τροποποίηση του περί Φαρμακευτικής και Δηλητηρίων Νόμου ώστε να καταστεί εφικτή η εγγραφή στο Μητρώο φαρμακοποιών απόφοιτων πανεπιστημίων του Ηνωμένου Βασιλείου με τίτλο σπουδών «Master of Pharmacy».
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, μετά την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι τίτλοι σπουδών «Master of Pharmacy» που αποκτούνται από πανεπιστήμια της εν λόγω χώρας είναι απαραίτητο να αξιολογηθούν από το ΚΥ.Σ.Α.Τ.Σ. πριν από τη εγγραφή των πτυχιούχων στο Μητρώο φαρμακοποιών αφού η εν λόγω χώρα αντιμετωπίζεται ως τρίτη χώρα. Τα ίδια πτυχία πριν από την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεν τύγχαναν αξιολόγησης και δεν υπήρχε πρόβλημα ισοτιμίας και αντιστοιχίας.
Οι κάτοχοι του υπό συζήτηση τίτλου σπουδών άρχισαν τη φοίτησή τους πριν από την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν προβλέφθηκε νομοθετική ρύθμιση για τους απόφοιτους αυτής της μεταβατικής περιόδου.
Η Επιτροπή θα τοποθετηθεί επί των προνοιών του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.
Επιπρόσθετα, η Επιτροπή συζήτησε τη μεταφορά πιστώσεων μεταξύ κεφαλαίων του Προϋπολογισμού του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου για το 2022.
Τέλος, η Επιτροπή συζήτησε τα ακόλουθα θέματα:
Προβλήματα που κατέγραψε η Επιτροπή κατά τις επισκέψεις στο Δημοτικό Σχολείο Πάνω Πολεμιδιών – Καρμιώτισσας
Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκαν τα κυριότερα προβλήματα που κατέγραψε η Επιτροπή κατά τις επισκέψεις στο Δημοτικό Σχολείο Πάνω Πολεμιδιών – Καρμιώτισσας
Διαβεβαιώσεις από ΤΕΠΑΚ για στρατιώτες απόφοιτους
Όσον αφορά το θέμα της διαδικασίας εισδοχής αρρένων φοιτητών στο ΤΕΠΑΚ με τη Β’ κατανομή, ο Χρύσανθος Σαββίδης είπε πως κατά τη συνεδρία έχουν πάρει διαβεβαιώσεις από το ΤΕΠΑΚ ότι θα γίνουν εκείνες οι αλλαγές, έτσι ώστε οι στρατιώτες απόφοιτοι του 2022 να μην αδικηθούν του χρόνου, που θα διεκδικήσουν θέση.
«Άρα, θέλω να νιώθουν άνετοι και σίγουροι ότι όποιοι έχουν αδικηθεί φέτος από τη διαδικασία, την οποία ακολούθησε το ΤΕΠΑΚ, την επόμενη χρονιά θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν την πολυπόθητη θέση», συμπλήρωσε.
Ο κ. Τρυφωνίδης ανέφερε πως τα μέλη της Επιτροπής έχουν ενημερωθεί από το ΤΕΠΑΚ ότι θα υπάρξει τροποποίηση στους κανονισμούς, ώστε να διορθωθεί η αδικία και να μπορούν οι φοιτητές να ενταχθούν κανονικά στους κλάδους, που έχουν επιλέξει.
Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ