Επιτροπή Παιδείας: Επέκταση ολοήμερου σχολείου και αγγλόφωνες σπουδές σε δημόσια Πανεπιστήμια

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 17/05/2023, συζήτησε το ακόλουθα θέμα:

Λειτουργία ολοήμερου σχολείου

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου τόσο στη δημοτική όσο και στη μέση εκπαίδευση, καθώς και τρόποι βελτίωσης, ενίσχυσης και επέκτασης του θεσμού.

Επέκταση ολοήμερου ζητούν Βουλευτές και θα ξανασυζητήσουν το θέμα παρουσία ΥΠΑΝ

Θα συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρία και στην παρουσία της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, η συζήτηση, η οποία ξεκίνησε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, αναφορικά με τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση, τρόποι βελτίωσης, ενίσχυσης και επέκτασης του θεσμού.

Σε δηλώσεις μετά από τη συνεδρία, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι υπάρχουν πάρα πολλά σχολεία στη δημοτική εκπαίδευση, ουσιαστικά, είναι 220, που η σίτιση τους στηρίζεται κυρίως από το Υπουργείο Παιδείας αλλά και από τους Συνδέσμους Γονέων.

«Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και για μια ακόμα φορά προκύπτει ένα θέμα το οποίο θα είναι η χιλιοστή φορά που θα απευθύνω έκκληση: Χρειάζεται να συζητήσουμε στα πλαίσια του Εθνικού Σχεδίου Παιδείας και το ολοήμερο σχολείο. Αν πραγματικά, ουσιαστικά, θέλουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες πρώτα των παιδιών μετά των γονιών, και περαιτέρω της κοινωνίας θα πρέπει να ξεκινήσει η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, πως μέσα στα πλαίσια της τακτικής πολιτικής «σε αυτό τον τόπο των πυροτεχνημάτων, φτιάξαμε το ολοήμερο σχολείο το 1995, σήμερα είναι 2023 και όλοι καταλαβαίνουν, όλοι οι φορείς, ότι δεν υπάρχουν υποδομές, δεν έχουμε προετοιμαστεί, δεν υπάρχει οργάνωση, δεν υπάρχει πρόγραμμα και ακολούθως οι υπόλοιποι που ακολούθησαν τον μ. Ουράνιο Ιωαννίδη που το ξεκίνησε, συνέχισαν τα πυροτεχνήματα χωρίς υποδομές».

Όπως είπε, «θα πρέπει να αποφασίσει η νέα Κυβέρνηση με πρόγραμμα, η νέα Υπουργός, με σχεδιάγραμμα, χρονοδιάγραμμα, να πετύχουμε σε πέντε, δέκα χρόνια το ολοήμερο σχολείο». 

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, σε δηλώσεις του είπε ότι είναι ένα θεσμός, ο οποίος λειτουργεί εδώ και χρόνια αλλά χρειάζεται βελτίωση και ενίσχυση. 

«Σαν ΔΗΣΥ είχαμε και προεκλογικά θέση υπέρ του ολοήμερου σχολείου. Παρουσιάσαμε και συγκεκριμένη πρόταση την οποία και στηρίζουμε, αλλά προς τη συζήτηση τη συγκεκριμένη για την αναβάθμιση του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου καταθέσαμε συγκεκριμένες εισηγήσεις που βελτιώνουν την ποιότητα του θεσμού, την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στηρίζουν τους μαθητές και τους γονείς τους, όπως η έναρξη του ολοήμερου με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, σήμερα το ολοήμερο ξεκινά 2 Οκτωβρίου και τελειώνει 31 Μαΐου», πρόσθεσε. 

Όπως είπε, «θεωρούμε ότι αυτό πρέπει να αλλάξει για να ξεκινά το ολοήμερο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να ολοκληρώνεται με την ολοκλήρωση των μαθημάτων γύρω στις 20 Ιουνίου» και να επεκταθεί ο θεσμός σε περισσότερα δημοτικά και νηπιαγωγεία, σημειώνοντας ότι υπάρχουν αιτήματα από Συνδέσμους Γονέων. 

«Έχουμε ενημερωθεί και τις προηγούμενες φορές ότι το Σεπτέμβριο του 2022 επεκτάθηκε σε 18 σχολεία, αλλά υπάρχουν και αιτήματα από άλλα σχολεία, που θα πρέπει να επεκταθεί και σε αυτά ο θεσμός» και να γίνει σύνδεση του απογευματινού με τον πρωινό χρόνο. «Δεν είναι ένα ξεχωριστό σχολείο το πρωί, ένα ξεχωριστό σχολείο το απόγευμα. Πρέπει ένας τουλάχιστον εκπαιδευτικός να απαλλαγεί κάποιες ώρες από τον πρωινό του χρόνο για να είναι παρών το απόγευμα, ώστε να υπάρχει αυτή η σύνδεση και σταθερότητα στο προσωπικό», συμπλήρωσε. 

Ο θεσμός, είπε ο κ. Αλαμπρίτης, τόσα χρόνια λειτουργίας δεν αξιολογείται, ενώ είπε ότι πρέπει να γίνει και μελέτη για εμπλουτισμό και του αναλυτικού προγράμματος αλλά και ίσως και επέκταση του ωραρίου επέκταση. 

«Ακούσαμε κάποιες συζητήσεις για επέκταση μέχρι τις 17:00, πάντοτε σε προαιρετική βάση αν θα γίνει αυτό. Αναμένουμε τον συγκεκριμένο προγραμματισμό του Υπουργείου, τον οποίο δεν ακούσαμε ολοκληρωμένα σήμερα, ακούσαμε κάποιες σκέψεις αλλά δεν έχουμε συγκεκριμένες εισηγήσεις όπως αναμένουμε και την πρόταση η οποία θα συζητηθεί και στις επόμενες συνεδρίες για την εφαρμογή της κατάργησης της αγοράς υπηρεσιών», σημείωσε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι το συμπέρασμα το οποίο αβίαστα εξάγεται από τη σημερινή συζήτηση είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας για τη λειτουργία τόσο του προαιρετικού, όσο και του ενιαίου ολοήμερου σχολείου, ούτε στη Δημοτική Εκπαίδευση, ούτε στη Μέση Εκπαίδευση, ούτε βέβαια στη Μέση Τεχνική.

«Θα δώσουμε πίστωση χρόνου με δεδομένο ότι έχουμε μια νέα κυβέρνηση και μια νέα Υπουργό. Όμως θέλουμε να εκφράσουμε την ανησυχία μας, υπό την έννοια ότι υποτίθεται πως υπήρχε ένα πρόγραμμα διακυβέρνησης, το οποίο σαφώς προνοούσε για επέκταση του θεσμού των ολοήμερων σχολείων, μάλιστα με την υπόσχεση ότι υπήρχαν έτοιμα και τα νομοσχέδια για την υλοποίηση αυτού του προεκλογικού προγράμματος. Τελικά αποδεικνύεται ότι και σε αυτό το θέμα δεν υπάρχει κατ’ ουσία στρατηγικός σχεδιασμός», πρόσθεσε. 

Κατά τη συζήτηση, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, επανέλαβαν τις βασικές τους θέσεις. 

«Χρειάζεται να σταματήσει η παράνομη και απαράδεκτη μέθοδος της αγοράς υπηρεσιών για το ολοήμερο σχολείο. Έχουμε υπογραμμίσει ότι άνθρωποι, οι οποίοι εργάζονται στα ολοήμερα για σειρά ετών δεν μπορούν να βρεθούν από τη μια μέρα στην άλλη στο δρόμο. Έχουμε ζητήσει να γίνουν αναλυτικά προγράμματα για τα ολοήμερα σχολεία, να υπάρξει ένας κοινός σχεδιασμός και σύνδεση του απογευματινού τμήματος με το πρωινό τμήμα», σημείωσε. 

Χρειάζονται, είπε, τα απογεύματα να εισαχθούν προγράμματα που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών, αλλά και στην ανάγκη τους να εξασκήσουν τα ενδιαφέροντα τους, όπως ρομποτική, τέχνες, μουσική, θέατρο. 

«Έχουμε επίσης, υπογραμμίσει την ανάγκη ο στρατηγικός αυτός σχεδιασμός να περιλαμβάνει την λειτουργία ενός τουλάχιστον ενιαίου ολοήμερου σχολείου σε κάθε δήμο και σε κάθε σύμπλεγμα κοινοτήτων. Η θέση μας είναι ότι τα ολοήμερα σχολεία πρέπει να ξεκινούν 15 Σεπτεμβρίου και να τελειώνουν 20 Ιουνίου,  όχι πολλές φορές να μας βρίσκει ο Οκτώβρης και ο Νοέμβρης για να ξεκινήσουν και να τελειώνουν τέλος Μαΐου». Βεβαίως, συνέχισε, η αποτελεσματική λειτουργία των ολοήμερων σχολείων προϋποθέτει την ύπαρξη της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής, όπως για παράδειγμα συστήματα κλιματισμού, αίθουσες πολλαπλής χρήσης, αθλητικές εγκαταστάσεις. 

Συμπερασματικά, είπε ο κ. Χριστοφίδης, «να υπογραμμίσουμε ότι χρειάζεται, επιτέλους, ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την επέκταση ενός θεσμού, ο οποίος μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά μας, μπορεί να σμικρύνει τις κοινωνικές ανισότητες, να κτυπήσει την παραπαιδεία και να δώσει διέξοδο σε χιλιάδες οικογένειες και παιδιά στην Κύπρο». 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι το θεσμό τον θεωρούν επιτακτικό τόσο για τη στήριξη των παιδιών όσο και για τη στήριξη των οικογενειών. 

Σήμερα, ανέφερε, εφαρμόζονται δύο προγράμματα στην προδημοτική και δημοτική εκπαίδευση. 

«Ο θεσμός του ενιαίου ολοήμερου σχολείου και έχει ξεκινήσει και θα επεκταθεί σε όλες τις επαρχίες από τον Σεπτέμβρη και ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου και στα γυμνάσια. Καταρχήν θέλουμε να χαιρετίσουμε το γεγονός ότι υπάρχει πρόθεση, ότι έχει ληφθεί απόφαση για την λειτουργία ενός γυμνασίου σε κάθε επαρχία ως ολοήμερου σχολείου από τον Σεπτέμβρη καθώς και ότι υπάρχει πρόθεση από το Υπουργείο να εγκρίνει και άλλα δημοτικά και προδημοτικές για το θεσμό του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου από τον Σεπτέμβρη», σημείωσε . 

Επειδή, συνέχισε ο κ. Αποστόλου, θεωρούν ακριβώς πολύ σημαντικό το θέμα ζήτησαν να συνεχιστεί η συζήτηση και την επόμενη εβδομάδα στην παρουσία της Υπουργού. 

«Θέση μας είναι ότι θα πρέπει ο θεσμός να βελτιωθεί, να επεκταθεί, τα ολοήμερα σχολεία να ξεκινούν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να τελειώνουν με την λήξη της σχολικής χρονιάς. Επίσης θεωρούμε ότι θα πρέπει το θέμα της σίτισης να αναληφθεί επιτέλους από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και να μην μετακυλίεται αυτή η ευθύνη στους Συνδέσμους Γονέων, αλλά και επίσης να συζητηθούν τρόποι έτσι ώστε το πρόγραμμα των ολοήμερων σχολείων να εμπλουτιστεί ακόμα περισσότερο», πρόσθεσε. 

Χαίρονται, είπε ο κ. Αποστόλου, γιατί η πολιτική θέση της Κυβέρνησης είναι ότι ο θεσμός θα πρέπει να στηριχτεί, να βελτιωθεί και να επεκταθεί. 

«Είναι κάτι που και εμείς θα στηρίξουμε και θα ασκήσουμε την απαιτούμενη κοινοβουλευτική πίεση έτσι ώστε να βελτιώσουμε τον θεσμό». Ευχήθηκε ότι την ερχόμενη εβδομάδα στην παρουσία της Υπουργού θα έχουν τον σχεδιασμό του Υπουργείου για την επόμενη χρονιά, που θα αφορά και το καθεστώς εργοδότησης των εκπαιδευτικών, το οποίο από καθεστώς αγοράς υπηρεσίας πλέον με τη νέα χρονιά θα γίνει καθεστώς μισθωτών. «Ενα αίτημα το οποίο και αυτό φαίνεται ότι θα υλοποιηθεί από την νέα Κυβέρνηση αλλά κυρίως να έχουμε τους σχεδιασμούς για τα επόμενα χρόνια όσον αφορά το θεσμό του ολοήμερου σχολείου», κατέληξε. 

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου: 

Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Δίδακτρα) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2018 και Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Φοιτητικά Θέματα και Θέματα Σπουδών) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2018 

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι η δημιουργία πλαισίου για την παροχή προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών σε γλώσσα άλλη από τις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας από το Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, καθώς και ο καθορισμός του ύψους των διδάκτρων που θα καταβάλλονται από τους φοιτητές για την παρακολούθηση αυτών των προγραμμάτων σπουδών. 

Στο πλαίσιο της συζήτησης οι εκπρόσωποι του Πανεπιστημίου Κύπρου κατέθεσαν εισηγήσεις για τροποποίηση ορισμένων προνοιών τις οποίες το αρμόδιο υπουργείο ζήτησε χρόνο για να τις μελετήσει.  

Η Επιτροπή αποφάσισε τη συνέχιση της συζήτησης σε επόμενη συνεδρία της αφού θα έχει ολοκληρωθεί η μελέτη των πιο πάνω εισηγήσεων από το αρμόδιο υπουργείο. 

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΕ: 

Stockwatch: Άνοιγμα πανεπιστημίων σε αγγλόφωνους φοιτητές 

Pafosnet: Αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών από το ΤΕΠΑΚ 

Ο περί Προϋπολογισμού της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών του 2023 Νόμος του 2023 

Η Επιτροπή εξέτασε τον πιο πάνω προϋπολογισμό σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από το Ταμείο της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών ποσού που δεν υπερβαίνει τα €372.500 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023. 

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του πιο πάνω προϋπολογισμού στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση.  

Στήριξη των Cyprus Olympians από Επιτροπή Παιδείας 

Τέλος, η Επιτροπή πραγματοποίησε συνάντηση με εκπροσώπους της Κυπριακής Ένωσης Συμμετασχόντων σε Ολυμπιακούς Αγώνες (Κ.Ε.Σ.Ο.Α.) – Cyprus Olympians Association. 

Σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνάντησης, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παύλος Μυλωνάς, είπε ότι κάλεσαν τους Cyprus Olympians στην Επιτροπή για να ακούσουν τις απόψεις τους. 

«Μας εισηγήθηκαν και πολύ καλά έκαναν την ένταξη, με κάποιο τρόπο, του μαθήματος του ολυμπιακού ιδεώδους και του ολυμπισμού στα σχολεία μας», σημείωσε και πρόσθεσε ότι αξίζει πάρα πολύ αυτή η προσπάθεια. 

«Θα τους συμπαρασταθούμε και θα στηρίξουμε την πρόθεση τους», συμπλήρωσε. 

Ο κ. Μυλωνάς είπε ότι το δεύτερο που τους εισηγήθηκαν οι Cyprus Olympians είναι διάφορες δράσεις και ενέργειες με έκδοση βιβλίων, ακριβώς για να πάνε όλα αυτά στους μαθητές, στα παιδιά. 

Το τρίτο, συνέχισε, είναι η συμμετοχή πάρα πολλών Κυπρίων στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αρχαίας Ελλάδος. 

«Συμμετείχαν σε Ολυμπιακούς Αγώνες μόνο οι Έλληνες και από αρχαιοτάτων χρόνων είχαμε το Σαλαμιναίο , τον Κύπριο Ολυμπιονίκη, και είναι μια ιστορία η οποία πρέπει να καταγραφεί και θα καταγραφεί , παρά τις προσπάθειες πολλών να μηδενίσουν την εθνική μας καταγωγή ή να μας αφελληνίσουν. Και μέσα στα πλαίσια αυτά θα στηρίξουμε και αυτή την προσπάθεια των Cyprus Olympians Association», πρόσθεσε.  

O Πρόεδρος των Cyprus Olympians, Κώστας Παπακώστας, σε δηλώσεις του είπε ότι ο φορέας τον οποίο εκπροσωπεί απαρτίζεται από αθλητές που έχουν συμμετοχή σε Ολυμπιακούς Αγώνες κάτω από τη σημαία της Κύπρου. 

«Μας είχε καλέσει η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, την οποία και ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την πρόσκληση. Απέδειξε αυτό το οποίο φωνάζουμε όλοι μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια ότι δεν σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν και αυτό αποδεικνύεται με την παρουσία μας στην Βουλή», ανέφερε. 

Κατά τη συνάντηση, είπε ο κ. Παπακώστας, ανέπτυξαν ενώπιον της Επιτροπής το πρόγραμμα των Olympians καθώς και τα πεπραγμένα των Olympians της Κύπρου. 

«Ευελπιστούμε ότι θα πετύχουμε τους στόχους , τους οποίους έχουμε θέσει τα τελευταία χρόνια», κατέληξε.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ 

Δείτε Περισσότερα

Εξωτερικών

Εργαζόμαστε για μια επιτυχή Προεδρία ΕΕ με θετικό αποτύπωμα, λέει η Μ. Ραουνά

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 23/04/2024, πραγματοποίησε συνάντηση με την νέα Υφυπουργό παρά τω Προέδρω για Ευρωπαϊκά Θέματα κα Μαριλένα Ραουνά.  Εργαζόμαστε για μια επιτυχή Προεδρία ΕΕ με θετικό αποτύπωμα, λέει η Μ. Ραουνά  Με όραμά μας για περισσότερη και δικαιότερη Ευρώπη, εργαζόμαστε σκληρά για μια φιλόδοξη

Εργασίας

Εντός του 2024 η νομοθετική ρύθμιση της πρακτικής εργασίας των φοιτητών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 23/04/2024, συζήτησε το ακόλουθο θέμα: Ανάγκη διασφάλισης της επ’ αμοιβή πρακτικής επαγγελματικής άσκησης Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η ανάγκη διασφάλισης της επ’ αμοιβή πρακτικής επαγγελματικής άσκησης των νέων, η οποία προβλέπεται από τα προγράμματα σπουδών,