Επιτροπή Παιδείας: Έκτακτη κατάθεση νομοσχεδίου για εξετάσεις τετραμήνων και λειτουργία Κέντρων Αριστείας

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 22/06/2022, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:

Έκτακτη κατάθεση νομοσχεδίου για εξετάσεις τετραμήνων

Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η εξαγγελία από τον Υπουργό Παιδείας για κατάθεση εκτάκτως και με τη μορφή του κατ’ επειγόντως, νομοσχεδίου για τις εξετάσεις τετραμήνων.

Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο θα προνοεί τα ακόλουθα:

  • Για τα Γυμνάσια: Και για τις τρεις τάξεις τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι μόνο δύο. Τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηματικά.
  • Για τα Λύκεια: Στην Α΄ τάξη τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα Νέα Ελληνικά και τα δύο μαθήματα της κάθε Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού.
  • Στη Β΄ τάξη Λυκείου εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα Νέα Ελληνικά και δύο υποχρεωτικά μαθήματα της κατεύθυνσης επιλογή του κάθε μαθητή.
  • Στη Γ΄ τάξη Λυκείου εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα Νέα Ελληνικά και τα τέσσερα μαθήματα κατεύθυνσης.
  • Για τις Τεχνικές Σχολές: Για όλους τους κλάδους θεωρητικής και πρακτικής κατεύθυνσης της Α΄ και Β΄ τάξης, τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά κι ένα από τα τεχνολογικά μαθήματα του κλάδου/ ειδικότητας.
  • Για τα Ξενοδοχειακά και τις Επισιτιστικές Τέχνες της Α΄ και της Β΄ τάξης τα εξεταζόμενα μαθήματα θα είναι τα Νέα Ελληνικά, τα Αγγλικά κι ένα από τα τεχνολογικά μαθήματα του κλάδου/ ειδικότητας.
  • Παραμένουν τα ποσοστά αξιολόγησης. 40% για το γραπτό μέρος και το 60% για το προφορικό σε κάθε τετράμηνο.

Αναλυτικά το σχέδιο νόμου: Οι περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, στις δηλώσεις του είπε ότι για ακόμα μια φορά αυτό το νομοσχέδιο δεν είναι προϊόν διαλόγου μεταξύ των εκπαιδευτικών εταίρων: των εκπαιδευτικών, των γονιών και των μαθητών.

«Είναι ακόμα μια αυθαίρετη, μονομερής ενέργεια του Υπουργού Παιδείας, η οποία έχει ήδη περιπλέξει τα πράγματα και δημιουργεί έντονες αντιδράσεις οι οποίες, κατά την άποψη μας, θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν το Υπουργείο Παιδείας ήταν πιο προγραμματισμένο και δεν έμενε για ακόμα μια φορά την τελευταία, κυριολεκτικά, στιγμή και εάν το Υπουργείο Παιδείας λειτουργούσε δημοκρατικά και συνθετικά και έκανε τον απαιτούμενο διάλογο με τους εκπαιδευτικούς εταίρους», πρόσθεσε.

Το δεύτερο, συνέχισε ο κ. Χριστοφίδης, «το οποίο θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι ο αποτυχημένος θεσμός των εξετάσεων τετραμήνων δεν μπορεί να διορθωθεί με φτιασιδώματα».

«Είναι σαν να προσπαθούμε να γιατρέψουμε τον καρκίνο με παυσίπονα. Πρέπει να τολμήσουμε και να πάρουμε σοβαρές και ριζικές αποφάσεις. Είναι ένας θεσμός, ο οποίος έχει αποτύχει, το λένε οι πάντες, οι καθηγητές, οι μαθητές, οι γονείς, έχει εκτοξεύσει την παραπαιδεία, έχει δημιουργήσει τεράστιο άγχος στην συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών και έχει μετατρέψει τα σχολεία σε εξεταστικά κέντρα. Και αυτή θα είναι η δική μας θέση και τοποθέτηση», συμπλήρωσε.

Κάλεσε για ακόμη μια φορά και τα άλλα κόμματα να αναλογιστούν το μέγεθος της ευθύνης, να ακούσουν επιτελούς τους εκπαιδευτικούς, τους γονιούς και τους μαθητές και να μην μείνουν στη θέση ότι κάποτε προλάβαμε και πήραμε μια θέση και πρέπει ντε και καλά να διατηρούμε αυτή τη θέση.

«Υπάρχει εξέλιξη, τα γεγονότα βοούν, τα δεδομένα είναι μπροστά μας, πρέπει να βρούμε άλλες προσεγγίσεις πέραν των εξετάσεων των τετραμήνων. Τελειώνοντας θέλω να πω ότι ιδιαίτερα το σύστημα που έχει επιβληθεί στην Γ’ τάξη Λυκείου με τις τρεις καθοριστικές εξετάσεις για τη ζωή των παιδιών μέσα σε πέντε μήνες, είναι ένα σύστημα πραγματικά εξοντωτικό και εντελώς απαράδεκτο», σημείωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Χριστοφίδης είπε ότι «εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει ένας διάλογος με τους εκπαιδευτικούς εταίρους για να βρούμε ένα σύστημα αξιολόγησης, το οποίο θα στηρίζεται στις σύγχρονες ανάγκες όπως για παράδειγμα η ένταξη των project στα σχολεία, της συνεργατικής μάθησης, της διεπιστημονικής προσέγγισης, του παντρέματος δηλαδή διάφορων μαθημάτων».

«Να υπάρχει και η αναγκαία ευελιξία του εκπαιδευτικού εντός της τάξης και να φύγουμε από αυτό το σύστημα των συνεχών εξετάσεων συν τα διαγωνίσματα συν όλα τα άλλα τα οποία έχουν οι μαθητές», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ και αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Χρύσανθος Σαββίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι «εμείς ως κόμμα είμαστε υπέρ των εξετάσεων τετραμήνων».

«Βεβαίως όμως θα πρέπει να γίνουν αρκετές διορθώσεις. Αναμένουμε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, να το δούμε, να το μελετήσουμε και αφού το μελετήσουμε θα έχουμε επίσημη θέση την οποία θα διαβουλευτούμε και με τα υπόλοιπα μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας. Δεν συζητάμε για πλήρη κατάργηση, αλλά για διόρθωση. Για παράδειγμα έχουμε πει ότι πρέπει η ύλη να είναι ανάλογη του διδακτέου χρόνου. Αυτό το πράγμα δε βλέπω να συμβαίνει. Θέλουμε να δούμε το νομοσχέδιο για να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ- Συνεργασίας, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι «εμείς στηρίζουμε το θεσμό των τετραμήνων όμως υποβάλαμε αρκετές εισηγήσεις στον Υπουργό και σε συναντήσεις μαζί του αλλά και στις προηγούμενες συναντήσεις στην Επιτροπή Παιδείας, οι οποίες διορθώνουν, εκσυγχρονίζουν το θεσμό των τετραμήνων και επιλύουν αρκετά προβλήματα, τα οποία αναφύηκαν κατά την εφαρμογή του θεσμού».

«Αναμένουμε την κατάθεση του νομοσχεδίου από το Υπουργείο Παιδείας και θα τύχει της ανάλογης εξέτασης για να δώσουμε όλη αυτή τη διευκόλυνση τόσο στους μαθητές αλλά και στους καθηγητές, εκσυγχρονισμού του θεσμού αλλά την ίδια ώρα που να προάγει και την ποιότητα και την αριστεία στην παιδεία μας», πρόσθεσε.

Σε ερώτηση που περιστρέφονται οι εισηγήσεις τους, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι περιστρέφονται και γύρω από την διδακτέα ύλη και των χρόνων και το πόσα διαγωνίσματα θα πρέπει να γίνονται.

Σημείωσε ότι μια από τις εισηγήσεις τους είναι ένα διαγώνισμα και η εξέταση.

«Όχι να επαφίεται στον κάθε ένα καθηγητή το πόσα διαγωνίσματα κάνει, από 1 έως 5», κατέληξε.

Δυσαρέσκεια ΟΕΛΜΕΚ για νομοσχέδιο αξιολόγησης μαθητών, ζητάει απόσυρσή του

Την έντονη δυσαρέσκεια της ΟΕΛΜΕΚ εκφράζει η Παγκύπρια Συνδιάσκεψη Γενικών Αντιπροσώπων της (ΠΣΓΑ) για το νομοσχέδιο αξιολόγησης μαθητών και καλεί τον Υπουργό Παιδείας να μην προχωρήσει στην προώθησή του, σημειώνοντας παράλληλα από την μια την ετοιμότητα της οργάνωσης για διάλογο αλλά και την εξουσιοδότηση για την λήψη μέτρων αντίδρασης.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της οργάνωσης, η ΟΕΛΜΕΚ έχει αναδείξει εδώ και καιρό τα μεγάλα προβλήματα που παρουσιάζει το σύστημα αξιολόγηση των μαθητών/τριών των εξετάσεων τετραμήνων, που εφαρμόστηκε φέτος σε όλο το φάσμα του Λυκείου και των Τεχνικών Σχολών και προστίθεται ότι τις διαπιστώσεις της Οργάνωσής τις ασπάζονται και οι Οργανωμένοι Γονείς και Μαθητές.

«Το ΥΠΑΝ, έστω και με καθυστέρηση, αναγνωρίζει επίσης προβλήματα που προκαλούν οι εξετάσεις τετραμήνων, όπως αποδεικνύει το περιεχόμενο των επιστολών που απέστειλε ο Υπουργός Παιδείας στην Οργάνωσή μας στις αρχές Απριλίου και με τις οποίες παραδέχεται ότι αυτές ευθύνονται για την απώλεια πολύτιμου διδακτικού χρόνου, ιδιαίτερα λόγω της ενδιάμεσης κεντρικής εξέτασης» αναφέρεται.

Δυστυχώς, όμως, προστίθεται, «ενώ αναγνωρίζει προβλήματα που επισημαίνουμε όλο το προηγούμενο διάστημα, δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα που του είχαμε υποβάλει από κοινού με γονείς και μαθητές, για πραγματοποίηση ενός ουσιαστικού, επιστημονικά τεκμηριωμένου και συστηματικού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να διαμορφωθεί ένα σύστημα αξιολόγησης των μαθητών/τριών, που θα λειτουργεί προς όφελος των μαθητών/τριών και του Δημόσιου Σχολείου».

Αντίθετα, αναφέρει η ανακοίνωση «προχώρησε χωρίς κανέναν διάλογο με τους άμεσα εμπλεκόμενους (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές) στην ετοιμασία ενός Νομοσχεδίου, το οποίο μας παρουσίασε στις 17/6/2022, εκφράζοντας την πρόθεσή του να το καταθέσει στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση και, ακολούθως, στη Βουλή για ψήφιση».

Αναφορικά με το πιο πάνω Νομοσχέδιο «εκφράζουμε κατά πρώτον την έντονη δυσαρέσκεια και ενόχλησή μας για το γεγονός ότι ο Υπουργός Παιδείας παρακάμπτει για άλλη μια φορά τον καθιερωμένο διάλογο».

Κατά δεύτερον, συνεχίζει η ανακοίνωση, «θεωρούμε ότι το περιεχόμενο του Νομοσχεδίου, ενώ δεν επιλύει τα προβλήματα των εξετάσεων τετραμήνων, που και το ίδιο το ΥΠΑΝ πλέον αναγνωρίζει, σκοπεύει να θυσιάσει στο βωμό της διατήρησής τους, έστω και με διαφοροποιημένη μορφή, πολλά στοιχεία που σχετίζονται άμεσα με την ποιότητα της εκπαίδευσης».

Ως εκ τούτου, σημειώνεται, «η Οργάνωσή μας διαφωνεί τόσο επί τους ουσίας, όσο και επί της διαδικασίας με το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο, γι’ αυτό και καλεί τον Υπουργό Παιδείας να μην προχωρήσει στην προώθησή του γιατί θα είναι πηγή νέων προβλημάτων και εντάσεων στη Μέση Εκπαίδευση» αναφέρει η ΟΕΛΜΕΚ».

Απευθύνεται έκκληση προς τον Υπουργό Παιδείας, να αφουγκραστεί επιτέλους τις απόψεις και τους προβληματισμούς των θεσμικών φορέων αναφορικά με τις εξετάσεις τετραμήνων και να ξεκινήσει άμεσα ουσιαστικό διάλογο μαζί τους για διαμόρφωση ενός Σχεδίου Αξιολόγησης των μαθητών /-τριών, που να λειτουργεί πραγματικά προς όφελος του Δημόσιου Σχολείου και πρωτίστως των μαθητών/τριών μας.

«Εκφράζουμε την ετοιμότητά μας για διάλογο με το ΥΠΑΝ και τους εμπλεκόμενους φορείς για το θέμα της Αξιολόγησης των μαθητών/τριών, ενώ θεωρούμε εκ των ων ουκ άνευ, ενόψει της επόμενης σχολικής χρονιάς 2022-2023, όπως ληφθούν οι αποφάσεις για τερματισμό των τριών εξετάσεων στη Γ’ Λυκείου στην και στην μη  επέκταση του θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων στα Γυμνάσια», σημειώνεται.

«Η ΠΣΓΑ εξουσιοδοτεί το ΚΔΣ της ΟΕΛΜΕΚ να προχωρήσει στη λήψη μέτρων αντίδρασης, μη αποκλειομένων και δυναμικών, σε περίπτωση που το Υπουργείο Παιδείας προχωρήσει σε μονομερείς και ετσιθελικές ενέργειες, που πλήττουν μαθητές/-τριες, εκπαιδευτικούς λειτουργούς και υποβαθμίζουν το Δημόσιο Σχολείο», αναφέρεται καταληκτικά.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Χαλαρώνουν τις εξετάσεις τετραμήνων

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Ίδρυση Ερευνητικών Μονάδων) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022

Οι περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Ερευνητικές Μονάδες) (Γενικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω νομοσχέδια σκοπός των οποίων είναι:

(α) Η συμπερίληψη πρόνοιας στον βασικό νόμο του Πανεπιστημίου Κύπρου (ΠΚ), ώστε να επιτρέπεται η ίδρυση ή/και η κατάργηση Κέντρων Αριστείας, μέσω της έκδοσης Κανονισμών. Τα Κέντρα Αριστείας θα υπάγονται στη Σύγκλητο του ΠΚ.

(β) Η ρύθμιση του θέματος χρηματοδότησης των Κέντρων Αριστείας και των Ερευνητικών Μονάδων.

(γ) Η ρύθμιση του τρόπου λειτουργίας και θεμάτων διοίκησης των Κέντρων Αριστείας και των Ερευνητικών Μονάδων.

Η Επιτροπή αποφάσισε τη συνέχιση της συζήτησης σε επόμενη συνεδρία της.

Ο περί του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (Ίδρυση και Λειτουργία) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι  ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου και προβλέπει μεταξύ άλλων:

(α) τη δυνατότητα του Διοικητικού Συμβουλίου να παρακάμπτει τη σύσταση της Επιτροπής Επιλογής, σε περίπτωση που οι υποψήφιοι για υποτροφία είναι ίσοι ή λιγότεροι από τον αριθμό των προσφερόμενων υποτροφιών,

(β) τον καθορισμό των τίτλων που δύναται να αποκτώνται με την παραχώρηση υποτροφίας,

(γ) τη διαγραφή της απαίτησης για επιστροφή των καταβληθέντων ποσών της υποτροφίας, σε περίπτωση που υπότροφος διακόψει τις σπουδές του κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους (σημειώνεται ότι το θέμα έχει ρυθμιστεί εσωτερικά, ώστε η υποτροφία να παραχωρείται στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς, αφού διαπιστωθεί ότι πληρούνται όλα τα κριτήρια),

(δ) τη διαγραφή της διάταξης που προβλέπει την αναδρομική ισχύ των κανονισμών που αφορούν τη διαδικασία για αναστολή, ανανέωση, διακοπή υποτροφιών και τη μεταγραφή υποτρόφων από ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα σε άλλο.

Οι περί του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (Γενικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2021

Η Επιτροπή εξέτασε τους πιο πάνω κανονισμούς σκοπός των οποίων είναι ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου και προβλέπει μεταξύ άλλων:

(α) τη δυνατότητα παραχώρησης υποτροφίας σε υποψηφίους που έχουν συμπληρώσει με ικανοποιητική πρόοδο οποιοδήποτε έτος προπτυχιακών σπουδών και έχουν εγγραφεί στο επόμενο έτος,

(β) τη διαγραφή των ηλικιακών κριτηρίων για τη διεκδίκηση υποτροφιών από υποψηφίους,

(γ) την άρση του περιορισμού για διεκδίκηση υποτροφίας σε περίπτωση μερικής φοίτησης υποψηφίου.

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του πιο πάνω νομοσχεδίου και των κανονισμών στην Ολομέλεια του σώματος για λήψη τελικής απόφασης.

Σε δηλώσεις μετά το πέρας της συνεδρίας, ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Επιτροπής, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών επιτελεί ένα πολύπλευρο, πολυδιάστατο και πολύ σημαντικό ρόλο στο ότι πολλά παιδιά φτωχών οικογενειών έχουν καταφέρει να κάνουν πραγματικότητα το όνειρο τους, το να σπουδάσουν.

«Με τη ψήφιση των νέων κανονισμών θεωρούμε ότι εκσυγχρονίζουμε το νόμο και θεωρούμε ότι δίνει τη δυνατότητα σε παιδιά που πραγματικά έχουν ανάγκη να πάρουν υποτροφία για να υλοποιήσουν το στόχο της κατάκτησης είτε προπτυχιακού είτε μεταπτυχιακού τίτλου. Έχει μπει ο προβληματισμός από το ΔΗΚΟ αλλά το έχουν ενστερνιστεί και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, και το ΑΚΕΛ και η ΔΗΠΑ, κατά πόσο πρέπει να ενταχθούν στους υποψήφιους φοιτητές, τα παιδιά τα οποία σπουδάζουν εξ αποστάσεως αλλά και επαγγελματικούς τίτλους», πρόσθεσε.

Ο κ. Σαββίδης είπε ότι άκουσαν τον αντίλογο από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, από το Διοικητικό Συμβούλιο, ότι υπάρχουν κάποιοι προβληματισμοί.

«Έχουν δεσμευτεί ότι μέχρι το Σεπτέμβρη θα φέρουν τις δικές τους αντιπροτάσεις. Εάν δεν τις φέρουν τότε θα προχωρήσουμε αυτόνομα ως Βουλευτές να καταθέσουμε τις δικές μας προτάσεις νόμου, έτσι ώστε να καλύψουμε και αυτή την ομάδα. Να πούμε ότι μπορεί η εξ αποστάσεως στην Κύπρο να είναι ένα νέου τύπου τρόπος διδασκαλίας, από το 1986 έχει κατακτήσει την Αμερική και την Ευρώπη και στην Κύπρο λόγω πανδημίας αποτελεί μια ισότιμη μέθοδο διδασκαλίας και ο περισσότερος κόσμος σήμερα επιλέγει αυτή την μεθοδολογία μάθησης», σημείωσε.

Από τη στιγμή, συνέχισε ο κ. Σαββίδης, που είναι ισότιμη και υπάρχουν παιδιά τα οποία επιλέγουν αυτή την μέθοδο διδασκαλίας και μάθησης και έχουν δίδακτρα, «θεωρούμε σωστό και πρέπον να τους καλύψουμε και αυτούς».

Είπε ωστόσο ότι υπάρχουν και επαγγελματικοί τίτλοι, με κανονική φοίτηση στο πανεπιστήμιο τεσσάρων και πέντε ετών και δεν έχουν τη δυνατότητα διεκδίκησης υποτροφιών. «Άρα, για αυτούς τους μαθητές θέλουμε να τους καλύψουμε, για αυτό καταθέσαμε αυτή τη συγκεκριμένη πρόταση – εισήγηση, η οποία ελπίζουμε να την αντιληφθούν και να την προσθέσουν μέσα σε αυτούς που δικαιούνται να διεκδικούν υποτροφίες από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών», συμπλήρωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Σαββίδης είπε ότι μπορεί να εξαντλείται το ποσό των 8,8 εκατ. που είναι το ύψος των υποτροφιών, «αλλά θέλω να πω ότι το 30% των σπουδαστών αποτυγχάνει να συνεχίσει να έχει την υποτροφία, γιατί υπάρχει κάποιος ελάχιστος αριθμός credits που πρέπει να περάσει κάποιος με αποτέλεσμα ένα 30% του ποσού αυτού να μένει αδιάθετο γιατί τα παιδιά αδυνατούν να περάσουν τα μαθήματα και άρα αυτό το ποσό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δοθεί στα παιδιά που σπουδάζουν εξ αποστάσεως ή επαγγελματικούς τίτλους».

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση για τις τροπολογίες στη νομοθεσία και τους κανονισμούς του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου, οι οποίες και παραπέμπονται για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.

«Οι τροπολογίες κινούνται προς μια θετική κατεύθυνση και θα έλεγα ότι εκσυγχρονίζουν και εκδημοκρατίζουν το σύστημα. Να προσθέσω ακόμη ότι η πλειοψηφία της Επιτροπής Παιδείας ζητά όπως περιληφθούν στις κατηγορίες των δικαιούχων κρατικών υποτροφιών τρεις άλλες κατηγορίες φοιτητών: οι φοιτητές που σπουδάζουν εξ αποστάσεως, οι φοιτητές που σπουδάζουν σε προγράμματα επαγγελματικής κατεύθυνσης και οι φοιτητές με μερική φοίτηση. Πρέπει να πω ότι η μερική φοίτηση είναι πλέον ένα φαινόμενο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά όπως έχουμε πληροφορηθεί και τα δημόσια πανεπιστήμια θα κάνουν τις αναγκαίες ρυθμίσεις για να υπάρχουν και φοιτητές με μερική φοίτηση», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι είναι «η δική μας προσέγγιση ότι αυτές οι κατηγορίες θα πρέπει να καλυφθούν με βάση κυρίως κοινωνικο- οικονομικά κριτήρια».

«Ταυτόχρονα, πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να αφαιρέσουμε από τις υποτροφίες που παίρνουν τώρα τα άλλα παιδιά για να δώσουμε και σε αυτούς τους φοιτητές. Θα πρέπει να γίνει ένα ξεχωριστό πρόγραμμα, να αυξηθεί το κονδύλι του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, ούτως ώστε να καλύψει και αυτές τις κατηγορίες. Υπάρχει δέσμευση από μέρους του Δ.Σ. του ΙΚΥΚ ότι το αργότερο τον Σεπτέμβριο θα επεξεργαστούν τις απόψεις της Επιτροπής και θα μας φέρουν είτε πρόταση, είτε θα μας ανακοινώσουν τις προθέσεις τους», σημείωσε.

Είπε, επιπρόσθετα, πως αν μπορεί να υπάρξει συμφωνία καλώς, αν δεν μπορεί να υπάρξει συναντίληψη το ΑΚΕΛ μαζί με τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, «θα καταθέσουμε δικές μας προτάσεις και εισηγήσεις για τροποποίηση της νομοθεσίας, ούτως ώστε να καλυφθούν και αυτές οι κατηγορίες των φοιτητών».

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι «έχουμε τελειώσει τους κανονισμούς όπου εκσυγχρονίζεται το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών».

«Είναι σημαντικότατος ο ρόλος του στην παιδεία μας και στην αριστεία. Ταυτόχρονα όμως έχουμε συζητήσει για να εντάξουμε στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών και τους φοιτητές εξ αποστάσεως αλλά και τον επαγγελματικό τίτλο. Η συζήτηση θα συνεχιστεί τον Σεπτέμβρη και ανέλαβε δέσμευση το Συμβούλιο του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών να φέρει προτάσεις προς αυτή την κατεύθυνση γιατί στόχος μας είναι προάγουμε και την αριστεία αλλά και να βοηθούμε τον κόσμο με τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια που έχει τόσο μεγάλη ανάγκη αυτή την περίοδο της κρίσης και της μεγάλης ακρίβειας», κατέληξε.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Ζητούν υποτροφίες για ίση εκπαίδευση

Ο περί Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (Τροποποιητικός) Νόμος του και συναφείς Κανονισμοί 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι η ίδρυση της ακαδημαϊκής  οντότητας «Ακαδημία Επαγγελμάτων Φιλοξενίας Κύπρου» στην οποία θα ενταχθεί το Ανώτερο Ξενοδοχειακό Ινστιτούτο Κύπρου. Ο τρόπος λειτουργίας της ακαδημαϊκής οντότητας και άλλα συναφή θέματα θα ρυθμίζονται με Κανονισμούς. Περαιτέρω, περιλαμβάνεται πρόνοια βάσει της οποίας τα προγράμματα σπουδών του ΑΞΙΚ δύναται να προσφέρονται και στην Αγγλική γλώσσα. Τέλος, προνοεiται ότι η μεταφορά του προσωπικού του ΑΞΙΚ στο ΤΕΠΑΚ θα ρυθμίζεται με τον περί Μεταφοράς Προσωπικού του Ανώτερου Ξενοδοχειακού Ινστιτούτου Κύπρου στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου Νόμο.

Σκοπός της Ακαδημίας Επαγγελμάτων Φιλοξενίας Κύπρου (ΑΕΦΚ) (Cyprus Academy of Hospitality) είναι η προσφορά στο πεδίο της ξενοδοχειακής, επισιτιστικής και ευρύτερης τουριστικής εκπαίδευσης και η συνεισφορά στην κάλυψη αναγκών της κοινωνίας και της οικονομίας στο τομέα των ξενοδοχειακών, της φιλοξενίας, του επισιτισμού, του τουρισμού και στην ανάπτυξη της επιστήμης σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα.

Ο περί Μεταφοράς Προσωπικού του Ανώτερου Ξενοδοχειακού Ινστιτούτου Κύπρου στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η ρύθμιση της μεταφοράς του προσωπικού του ΑΞΙΚ, εάν το επιθυμεί, στο ΤΕΠΑΚ. Συγκεκριμένα, το προσωπικό του ΑΞΙΚ (μόνιμο προσωπικό και εργοδοτούμενοι αορίστου χρόνου) θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει κατά πόσο επιθυμεί να ενταχθεί στο ΤΕΠΑΚ ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Τα συνταξιοδοτικά, μισθολογικά και άλλα ωφελήματα του προσωπικού που θα επιλέξει να ενταχθεί στο ΤΕΠΑΚ με το παρόν νομοσχέδιο μεταφέρονται και διασφαλίζονται. Το προσωπικό του ΑΞΙΚ που δεν παράσχει εμπρόθεσμη, ανέκκλητη και γραπτή δήλωση ότι επιθυμεί τη μεταφορά του στο ΤΕΠΑΚ, θα παραμένει στη δημόσια υπηρεσία.

Η Επιτροπή ολοκλήρωσε την εξέταση των πιο πάνω νομοσχεδίων και κανονισμών και αποφάσισε την προώθησή τους στην Ολομέλεια του σώματος, αφού προηγηθεί η τοποθέτηση και η λήψη τελικής απόφασης, καθώς και ο κύκλος διαβούλευσης επί τροπολογιών που αναμένεται να υποβάλουν Βουλευτές/Βουλεύτριες, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής των Αντιπροσώπων.

Ο περί Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης (Υποχρεωτική Φοίτηση και Παροχή Δωρεάν Παιδείας) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του άρθρου 3 του βασικού νόμου, με την αντικατάσταση του εδαφίου (2) αυτού, ώστε να καθίσταται σαφές ότι ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, έχει εξουσία να επιτρέπει για ειδικούς και σοβαρούς λόγους, εξαίρεση από την υποχρεωτική φοίτηση ενός παιδιού.

Η Επιτροπή αποφάσισε την προώθηση του πιο πάνω νομοσχεδίου, για το οποίο δεν υποβλήθηκαν τροπολογίες, στην Ολομέλεια του σώματος για λήψη τελικής απόφασης.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Υγείας

Το πρόγραμμα «Γέφυρα» για άτομα με αυτισμό ξεκινά τον Μάρτιο 2025 – Συζήτηση για δημιουργία εφαρμογής για πρόσβαση κωφών σε υπηρεσίες

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/12/2024, πραγματοποίησε συναντήσεις με εκπροσώπους της Παγκύπριας Οργάνωσης Ελλήνων Δασκάλων (ΠΟΕΔ) και της Παγκύπριας Οργάνωσης Κωφών (ΠΑ.Ο.Κ.).   Η δημιουργία εφαρμογής για πρόσβαση κωφών σε υπηρεσίες συζητήθηκε στη Βουλή  Τη δημιουργία εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο (mobile application), η οποία θα εξυπηρετεί την πρόσβαση των κωφών ατόμων

Εσωτερικών

Στην Ολομέλεια τον Ιανουάριο 5 νομοσχέδια για πρόληψη πυρκαγιών

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 05/12/2024, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:    Ο περί Ιδρύσεως Σκοπευτηρίων και Άσκησης των Αθλημάτων Σκοποβολής Νόμος του 2019 Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω νομοσχέδιο σκοπός του οποίου είναι η θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της λειτουργίας σκοπευτηρίων.   Ο περί Πρόληψης και Κατάσβεσης των Πυρκαγιών