Επιτροπή Παιδείας: Αξιολόγηση ωρολόγιων προγραμμάτων και κρατικές υποτροφίες

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 04/05/2022, συζήτησε το ακόλουθο θέμα:

Η αξιολόγηση των ωρολόγιων και αναλυτικών προγραμμάτων στη δημοτική, μέση γενική και μέση τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση

Η Επιτροπή άρχισε τη συζήτηση σχετικά με την αξιολόγηση των ωρολόγιων και αναλυτικών προγραμμάτων στη δημοτική, μέση γενική και μέση τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση.

Αλλαγή του ωραρίου στα σχολεία προτείνει ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και Βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς.

Συγκεκριμένα προτείνει:

  • Έναρξη των μαθημάτων στην Δημοτική Εκπαίδευση στις  8:00, αντί στις 7:45.
  • Έναρξη των μαθητών στην Μέση Εκπαίδευση στις 8:30, αντί στις 7:30.
  • Αύξηση του χρόνου διδασκαλίας από 45 σε 50 λεπτά.
  • Αύξηση του χρόνου των διαλειμμάτων.
  • Ανοικτό και το ενδεχόμενο παράτασης της σχολικής χρονιάς, δηλαδή να πραγματοποιούνται μαθήματα και τον Ιούλιο. Σήμερα τα μαθήματα σταματούν τέλη Μαϊου μέχρι τα μέσα Ιουνίου.

Ο Παύλος Μυλωνάς, ανέφερε ότι τα κόμματα αντικρίζουν θετικά την πρόταση, ενώ σε επόμενη συνεδρία θα κληθούν οι εργοδοτικές οργάνωσης για να καταθέσεις τις θέσεις τους.

Θα ζητηθούν στοιχεία από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ θα μελετηθεί και η πρακτική την οποία ακολουθούν και τα ιδιωτικά σχολεία.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλλας δήλωσε ότι το ολοήμερο σχολείο, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αποτελεί τον επόμενο στόχο του κόμματος. Τα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, επεσήμανε ότι βρίσκονται σε συνεχή αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό. Μαζί με τον θεσμό της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των μαθητών, συμβάλουν στην αναβάθμιση της παιδείας και την συσχέτιση με την αγορά εργασίας.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστόφιας τόνισε ότι ζητούν ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, το οποίο να καλλιεργεί την κριτική σκέψη. Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης έχει αποτύχει και απαιτείται η έναρξη διαλόγου, σε επιστημονικό επίπεδο, για αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων. Οι μαθητές πρέπει να ανασάνουν και να χαίρονται το σχολείο.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης σημείωσε πως επιβάλλεται να σταματήσει ο μαθησιακός κατήφορος και να επανέλθουν τα ψηλά επίπεδα των παιδιών. Χρειάζεται και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Χαρακτήρισε αναγκαία και την αλλαγή του χρόνου προσέλευσης των μαθητών στα σχολεία.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

ΚΥΠΕ: Το Υπουργείο Παιδείας βλέπει θετικά την προσαρμογή των ωραρίων των σχολείων, λέει ο ΥΠΠΑΝ

Το Υπουργείο Παιδείας βλέπει θετικά την προσαρμογή των ωραρίων των σχολείων στις σημερινές κοινωνικές ανάγκες και στον τρόπο ζωής, είπε ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, σε σημερινές του δηλώσεις.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, ο κ. Προδρόμου προέβη, στο περιθώριο της σημερινής επίσκεψής του στο Λύκειο και Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας για την τέλεση των εγκαινίων του γηπέδου του σχολείου, σε δηλώσεις αναφορικά με την εισήγηση που έγινε από τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλο Μυλωνά για αλλαγή του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων.

Συγκεκριμένα, ερωτηθείς για το θέμα, ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι είναι δυο θέματα μαζί.

«Από τη μια είναι η επέκταση του σχολικού χρόνου, η δημιουργία δηλαδή προγραμμάτων Ολοήμερων Σχολείων. Ήδη έχουμε παρά πολλά Ολοήμερα Δημοτικά  Σχολεία και επιδιώκουμε την επέκταση του θεσμού. Λειτουργεί ήδη, σε πιλοτική βάση, ένα πρόγραμμα Ολοήμερου Γυμνασίου στο Παγκύπριο Γυμνάσιο και οι στόχοι του Υπουργείου είναι να δημιουργηθούν και δομές Ολοήμερου Γυμνασίου και να γενικεύσουμε το Ολοήμερο Σχολείο», πρόσθεσε.

Μαζί όμως με αυτό το θέμα, ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, τίθεται και το θέμα του ωραρίου λειτουργίας των σχολείων, ανεξάρτητα αν είναι πρωινά ή ολοήμερα.

«Είχαμε προτείνει την έναρξη διαλόγου και πριν από ένα χρόνο, γιατί πράγματι, κατά γενική ομολογία, πρέπει να συζητήσουμε αυτό το θέμα. Ζητήσαμε τότε απόψεις από όλες τις πλευρές, τα οργανωμένα σύνολα, τους εμπλεκόμενους φορείς. Εξαιτίας όμως και της πανδημίας δεν προχώρησε το θέμα. Μπορούμε τώρα ωστόσο να το συζητήσουμε», σημείωσε.

Το Υπουργείο, είπε ο κ. Προδρόμου, «βλέπει θετικά τη διαφοροποίηση και προσαρμογή των ωραρίων των σχολείων στις σημερινές κοινωνικές ανάγκες και στον τρόπο ζωής».

«Βεβαίως, το θέμα σχετίζεται και με τη μεταφορά των παιδιών στο σχολείο κάτι το οποίο πρέπει να το συζητήσουμε. Καλωσορίζουμε, όμως, την πρωτοβουλία του Προέδρου της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής και την επιθυμία να γίνει ένας διάλογος. Χρειάζεται συζήτηση, να ακουστούν όλες οι πλευρές -και οι εκπαιδευτικοί και οι οργανωμένοι γονείς και οι κοινωνικοί φορείς που επηρεάζονται. Θεωρώ όμως ότι θα ήταν ευχής έργον -αν διαφοροποιήσουμε τα ωράρια- να μην είναι ένα και μοναδικό το ωράριο για όλα τα σχολεία. Θα είμαστε εκεί, θα συμμετάσχουμε στον διάλογο, και ελπίζω, αν υπάρξουν αποτελέσματα και κοινή θέληση, να προχωρήσουμε σε βελτιωτικές αλλαγές», συμπλήρωσε.

Σε ερώτηση αναφορικά με το ποιο θα ήταν το πιο «σωστό» ωράριο προσέλευσης, ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι σε αυτά τα θέματα δεν υπάρχει απόλυτα σωστό και απόλυτα λάθος.

«Θα πρέπει να είναι ρυθμίσεις που να βοηθούν, να εξυπηρετούν τον τρόπο ζωής και τις ανάγκες τόσο του σχολείου όσο και των οικογενειών. Γενική διαπίστωση ήταν ότι, τουλάχιστον για τα Λύκεια και τις Τεχνικές Σχολές, το σχολείο ξεκινάει πολύ νωρίς. Όμως σε μια τέτοια συζήτηση το κάθε συν έχει και ορισμένα ζητήματα που πρέπει να τα συζητήσουμε, άρα λοιπόν δεν θέλω να προκαταλάβω τον διάλογο. Υπογραμμίζω όμως ότι η προσαρμογή του ωραρίου στις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες προϋποθέτει και την ανάπτυξη συλλογικών συγκοινωνιών. Αν υπάρξει η θέληση και η απόφαση, η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να παράσχει και δημόσιες συγκοινωνίες για τη μεταφορών μαθητών/τριών προς και από τα σχολεία», σημείωσε.

Το Υπουργείο, είπε ο κ. Προδρόμου, είχε κάνει προτάσεις και στο παρελθόν για διαφοροποίηση του ωραρίου των σχολείων αναλόγως των ηλικιών, δηλαδή οι μεγαλύτερες ηλικίες θα μπορούσαν να ξεκινούν λίγο πιο αργά.

«Το να δούμε και τη διάρκεια της σχολικής μέρας -γιατί αντιλαμβάνομαι ότι στη Βουλή ακούγονται και τέτοιες προτάσεις- είναι επίσης ένα θέμα που χρειάζεται αρκετή συζήτηση. Ξέρετε ότι χρειαζόμαστε πάντα περισσότερο χρόνο στα σχολεία, γι’ αυτό είναι που προωθούμε τη λειτουργία Ολοήμερων Σχολείων. Όμως όλα αυτά έχουν κάποιες προϋποθέσεις τις οποίες είμαστε πάντως έτοιμοι να τις συζητήσουμε», κατέληξε.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (Ίδρυση και Λειτουργία) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του πιο πάνω νομοσχεδίου, σκοπός του οποίου είναι ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου και προβλέπει μεταξύ άλλων:

(α) τη δυνατότητα του Διοικητικού Συμβουλίου να παρακάμπτει τη σύσταση της Επιτροπής Επιλογής, σε περίπτωση που οι υποψήφιοι για υποτροφία είναι ίσοι ή λιγότεροι από τον αριθμό των προσφερόμενων υποτροφιών,

(β) τον καθορισμό των τίτλων που δύναται να αποκτώνται με την παραχώρηση υποτροφίας,

(γ) τη διαγραφή της απαίτησης για επιστροφή των καταβληθέντων ποσών της υποτροφίας, σε περίπτωση που υπότροφος διακόψει τις σπουδές του κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους (σημειώνεται ότι το θέμα έχει ρυθμιστεί εσωτερικά, ώστε η υποτροφία να παραχωρείται στο τέλος της ακαδημαϊκής χρονιάς, αφού διαπιστωθεί ότι πληρούνται όλα τα κριτήρια),

(δ) τη διαγραφή της διάταξης που προβλέπει την αναδρομική ισχύ των κανονισμών που αφορούν τη διαδικασία για αναστολή, ανανέωση, διακοπή υποτροφιών και τη μεταγραφή υποτρόφων από ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα σε άλλο.

Η Επιτροπή αποφάσισε τη συνέχιση της εξέτασης του νομοσχεδίου σε επόμενη συνεδρία της.

Οι περί του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (Γενικοί) (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2021

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση των πιο πάνω κανονισμών, οι οποίοι προβλέπουν μεταξύ άλλων:

(α) τη δυνατότητα παραχώρησης υποτροφίας σε υποψηφίους που έχουν συμπληρώσει με ικανοποιητική πρόοδο οποιοδήποτε έτος προπτυχιακών σπουδών και έχουν εγγραφεί στο επόμενο έτος,

(β) τη διαγραφή των ηλικιακών κριτηρίων για τη διεκδίκηση υποτροφιών από υποψηφίους,

(γ) την άρση του περιορισμού για διεκδίκηση υποτροφίας σε περίπτωση μερικής φοίτησης υποψηφίου.

Η Επιτροπή αποφάσισε τη συνέχιση της εξέτασης των κανονισμών σε επόμενη συνεδρία της.

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Μεταφορών

Στον αέρα η ανάπτυξη λιμανιού-μαρίνας Λάρνακας, «το έργο θα γίνει» διαμηνύει ο Βαφεάδης

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/04/2024, συζήτησε τα ακόλουθα θέματα: Υλοποίησης ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας Η Επιτροπή συζήτησε το πιο πάνω θέμα μέσω του οποίου εξετάστηκε η πορείας υλοποίησης του ενιαίου σχεδιασμού ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας μετά την υπογραφή των συμβολαίων.

Θεσμών

Με capital statement και Έφορο Φορολογίας οι δηλώσεις πόθεν έσχες, 6+1 προτάσεις νόμου για πολλαπλές συντάξεις

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 24/04/2024, εξέτασε τις ακόλουθες προτάσεις νόμου: Ο περί του Προέδρου, των Υπουργών και των Βουλευτών της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και Έλεγχος Περιουσίας) (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2021 Ο περί Ορισμένων Δημόσια Εκτεθειμένων Προσώπων και Ορισμένων Αξιωματούχων της Κυπριακής Δημοκρατίας (Δήλωση και