Επιτροπή Οικονομικών: Τροποποιήσεις ΦΠΑ, αποζημιώσεις κουρεμένων καταθετών και συμπληρωματικός προϋπολογισμός

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στις 30/05/2022, εξέτασε τα ακόλουθα σχέδια νόμου:

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2022

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2022

Ο περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 5) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε τα πιο πάνω σχέδια νόμου σκοπός των οποίων είναι:

(α) η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) Νόμου, ώστε για περίοδο έξι μηνών η παράδοση τροφίμων και φαρμάκων να υπαχθούν στον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ και η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και οι υπηρεσίες εστιατορίων και άλλες υπηρεσίες επισιτισμού να υπαχθούν στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ ύψους 5%.

(β) η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) Νόμου, ώστε ο ΦΠΑ να μην επιβάλλεται επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης με τον οποίο βαρύνονται τα πετρελαιοειδή.

(γ) η τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου, ώστε η αναπροσαρμογή της τιμής των καυσίμων, η οποία είναι ενσωματωμένη στους τελικούς λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) και στην οποία περιλαμβάνονται το ποσοστό του κόστους αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, το κόστος αγοράς καυσίμων και το κόστος της διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων (ΚΟΔΑΠ), να υπόκειται προσωρινά, μέχρι το τέλος του έτους 2022, στον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ.

Τρεις προτάσεις νόμου για πετρελαιοειδή, λογαριασμούς ηλεκτρισμού, φάρμακα και τρόφιμα συζητήθηκαν στην Επιτροπή Οικονομικών

Μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης με τον οποίο βαρύνονται τα πετρελαιοειδή και επί της αναπροσαρμογής της τιμής των καυσίμων, η οποία είναι ενσωματωμένη στους τελικούς λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος της ΑΗΚ αλλά και μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ της παράδοσης τροφίμων και φαρμάκων για περίοδο έξι μηνών, προβλέπουν μεταξύ άλλων, τρεις προτάσεις νόμου που συζητήθηκαν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Η συζήτηση των προτάσεων θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Δευτέρα 06/06/2022, αφού προηγουμένως δώσουν τα αρμόδια Υπουργεία και υπηρεσίες γραπτώς απαντήσεις επί σωρεία ερωτήσεων που έθεσαν βουλευτές μέλη της Επιτροπής, για να οδηγηθεί στην συνέχεια στην Ολομέλεια της Βουλής, πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές.

Ανώτερη Λειτουργός ΦΠΑ του ΥΠΟΙΚ αναφορικά με τις τρεις προτάσεις νόμου είπε ότι εκτός του ότι δεν συνάδουν με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, θεωρούν ότι θα επηρεάζουν την δημοσιονομική και οικονομική πολιτική του κράτους, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τις δημοσιονομικές δυνατότητες του κράτους και μειώνουν τα διαθέσιμα έσοδα.

Πρόσθεσε επίσης ότι όταν οι μειώσεις είναι οριζόντιες δεν έχουν ευνοούν τους ευάλωτους και γίνεται σπατάλη των δημόσιων εσόδων και γι΄ αυτό και η θέση του Υπουργείου είναι αρνητική προς τις τρεις προτάσεις.

Το κράτος έχει λάβει στοχευμένα μέτρα, έχει ήδη ανακοινώσει ήδη δύο πακέτα μέτρων τα οποία ανέρχονται συνολικά σε €300 εκατ.

Πρόσθεσε ότι το προηγούμενο πακέτο μέτρων που είναι σε ισχύ μέχρι την 1η Ιουνίου του 2022, είχε δημοσιονομικό κόστος €45 εκατ. για τον ηλεκτρισμό και €18 εκατ.  για την μείωση του φόρου στα καύσιμα.

Με την νέα πρόταση που προωθεί η Κυβέρνηση το δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται στα €18 εκατ.  και για τον φόρο κατανάλωσης στα €6 εκατ.

Εξάλλου, εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας ανέφερε ότι στα προϊόντα που επιβάλλεται πλαφόν στις τιμές τους έχει προστεθεί πρόσφατα το κριθάρι και το καλαμπόκι ενώ θα επιβάλλεται πλαφόν σύντομα επί του μεικτού κέρδους.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, η Πρόεδρος της Επιτροπής Χριστιάνα Ερωτοκρίτου είπε ότι «το ηλεκτρικό ρεύμα έχει καταντήσει είδος πολυτελείας και μπορούν να το απολαμβάνουν τα πιο υψηλά εισοδηματικά στρώματα, οι εκατομμυριούχοι» και πρόσθεσε ότι αυτή η διαπίστωση του ΔΗΚΟ μας οδήγησε στην κατάθεση της πρότασης νόμου.

«Το ΔΗΚΟ επιχειρεί να είναι μέρος της λύσης των προβλημάτων των Κυπρίων καταναλωτών και των κυπριακών νοικοκυριών», ανέφερε και πρόσθεσε πως «θέλουμε να συμβάλουμε στη μείωση του κόστους της ενέργειας γιατί πλέον είναι δυσβάστακτο για τον μέσο Κύπριων καταναλωτή και των μέσο Κύπριο πολίτη».

Η κ. Ερωτοκρίτου είπε ότι αυτό έχει γίνει ξανά από το ΔΗΚΟ με τη μείωση του ΦΠΑ στο ηλεκτρικό ρεύμα και «εκεί που είχαμε την πρώτη απάντηση από πλευράς της Κυβέρνησης ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι ανέφικτη και ανεπίτρεπτη από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς τελικά ήταν και επιτρεπτοί και εφικτοί».

Ανέφερε ότι με τη μείωση του ΦΠΑ στο κόστος των ρύπων και των καυσίμων για την αγορά καυσίμων από την ΑΗΚ αλλά και για το κόστος των στρατηγικών αποθεμάτων που πρέπει να διατηρεί η Δημοκρατία «μπορούμε να μειώσουμε σε ένα πολύ σημαντικό βαθμό το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας» και εξέφρασε την ελπίδα η Κυβέρνηση να συνεργαστεί για να βρούμε λύσεις να ανακουφιστούν οι καταναλωτές.

Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε ότι το ΑΚΕΛ έχει καταθέσει πρόταση νόμου για τον τερματισμό μέχρι το τέλος του χρόνου της διπλής φορολογίας που μπαίνει στα καύσιμα, δηλαδή στον τερματισμό της χρέωσης ΦΠΑ πάνω στον φόρο κατανάλωσης.

Ανέφερε επίσης ότι άλλη πρόταση του ΑΚΕΛ που συζητείται στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής αφορά τους λόγους για την έκδοση πλαφόν σε σχέση με τα καύσιμα και πρόσθεσε πως ο νόμος είναι διαφορετικός από τα υπόλοιπα βασικά αγαθά τα οποία προβλέπονται στο νόμο για την έκδοση πλαφόν.

Είπε ακόμη ότι το ΑΚΕΛ κατέθεσε και πρόταση νόμου η οποία ψηφίστηκε σε νόμο σε σχέση με τη μείωση του ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό και πρόσθεσε πως εγκρίθηκε με την ψήφιση όλων των κομμάτων πλην του ΔΗΣΥ και «δυστυχώς ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τον έχει αναφέρει στο Ανώτατο Δικαστήριο».

«Έχουμε καταθέσει αυτές τις προτάσεις νόμου γιατί έχουμε διαπιστώσει ότι η Κυβέρνηση δεν έχει την απαραίτητη βούληση να εργαστεί έτσι ώστε να βοηθήσει στο να αντιμετωπιστεί, στον βαθμό του δυνατού, το κύμα ακρίβειας που υπάρχει και φαίνεται ιδιαίτερα στα ζητήματα της ενέργειας και αυτή η ακρίβεια μετακυλίεται και σε πολλά βασικά αγαθά με αποτέλεσμα ένα μεγάλος μέρος του προϋπολογισμού των νοικοκυριών να εξανεμίζεται εξαιτίας της αύξησης τόσο στον ηλεκτρισμό όσο και στα καύσιμα αλλά και αλλού», πρόσθεσε.

Ο κ. Στεφάνου είπε ότι διαπίστωσε «και σήμερα» με τις ερωτήσεις του ΑΚΕΛ «αυτή την έλλειψη βούλησης από μέρους της Κυβέρνησης» και πρόσθεσε πως όταν ερώτησε το αρμόδιο Υπουργείο «αν έχει απευθυνθεί στην ΕΕ για να διεκδικήσει εξαιρέσεις ή την απόφαση σε μέτρα για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια που υπάρχει στον ηλεκτρισμό και στα καύσιμα η απάντηση ήταν αρνητική».

Είπε ακόμη ότι μονίμως η Κυβέρνηση βάζει μπροστά το ευρωπαϊκό κεκτημένο την στιγμή που το ευρωπαϊκό κεκτημένο και μια σειρά από αποφάσεις της ΕΕ το τελευταίο διάστημα που έχουν στόχο να βοηθήσουν τα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια σε βασικά αγαθά και σε βασικές πρώτες ύλες, είδαμε ότι η Κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα» και πρόσθεσε πως το ΑΚΕΛ θα επιμένει στην πρόταση νόμου και «αναμένουμε τις απαντήσεις της Κυβέρνησης σε σωρεία ερωτημάτων που έχουμε θέσει».

Κληθείς να σχολιάσει θέση εκπροσώπου του ΥΠΟΙΚ ότι με την υιοθέτηση της πρότασης του ΑΚΕΛ δεν θα μπορέσει να κλείσει ο ισολογισμός του κράτους και ότι είναι εκτός ευρωπαϊκός κεκτημένου, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «το ευρωπαϊκό κεκτημένο δίδει τη δυνατότητα σε έκτακτες περιπτώσεις, ακόμη και για την αναστολή των δημοσιονομικών προδιαγραφών που βάζει η ΕΕ» και πρόσθεσε ότι «είναι η εύκολη απάντηση στην Κυβέρνηση να λέει ότι αυτό δεν προβλέπεται από την ΕΕ» όταν η ίδια η ΕΕ έχει πάρει συγκεκριμένες αποφάσεις για να μπορούν τα κράτη μέλη να διεκδικήσουν εξαιρέσεις για να βοηθήσουν την οικονομία και την κοινωνία».

Ανέφερε ότι «κράτη μέλη της ΕΕ έχουν πάρει σημαντικές εξαιρέσεις όπως είναι η Ισπανία και Πορτογαλία που έχουν πάρει εξαίρεση στην τιμολόγηση στην ενέργεια με αποτέλεσμα οι λογαριασμοί στον ηλεκτρισμό να έχουν μειωθεί κατά 40%» και πρόσθεσε πως «εμείς δεν είδαμε την Κυβέρνηση να κάνει τίποτα» και ότι «δεν υπάρχει η βούληση αυτής της Κυβέρνησης».

«Η μόνη φορά που κινήθηκε η Κυβέρνηση ήταν όταν φέραμε την πρόταση για μείωση του ΦΠΑ από 19% σε 9% στον ηλεκτρισμό και η Κυβέρνηση ισχυριζόταν ότι δεν μπορεί να μειωθεί και όταν τους υποχρεώσαμε να το κάνουν τότε πήραν την δυνατότητα για μείωση», πρόσθεσε.

Ανέφερε ότι «η Κυβέρνηση δεν έχει βούληση να ελέγξει και τα ολιγοπώλια και τα καρτέλ στο θέμα των καυσίμων και πρόσθεσε πως το ΑΚΕΛ είναι πεπεισμένο πως υπάρχουν ολιγοπώλια και καρτέλ» και πρόσθεσε ότι ενώ μειώνεται η διεθνής τιμή των καυσίμων τους τελευταίους τρεις μήνες και «η λιανική τιμή των καυσίμων να αυξάνεται».

«Μόλις αυξηθούν διεθνώς οι τιμές, αυξάνονται αμέσως οι τιμές στην Κύπρο λες και τα νέα φορτία έρχονται με ταχύπλοο. Όταν μειώνονται οι τιμές των καυσίμων διεθνώς, αργούν πολύ να μειωθούν στην Κύπρο λες και έρχονται σε βάρκα με κουπιά», πρόσθεσε.

Ο κ. Στεφάνου είπε ότι σε ορισμένες χώρες όπως την Ιταλία φορολογήθηκαν κέρδη των εταιρειών κατά 25% για να δημιουργηθεί ταμείο το οποίο να μπορεί να βοηθήσει ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

Απαντώντας σε ερώτηση ότι Βουλευτής του ΔΗΣΥ ζήτησε την παραίτηση λειτουργών που δεν έδιδαν απαντήσεις σε ερωτήματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «εμείς δεν ζητήσαμε την παραίτηση κανενός ούτε κάνουμε μπούλινγκ στους δημόσιους υπάλληλους», προσθέτοντας ότι καμία πρακτική και προσέγγιση από το ΑΚΕΛ εκφοβισμού των δημοσίων υπαλλήλων καθώς «σεβόμαστε τον κανονισμό της Βουλής».

Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ ερώτησε «να μάθει πως ορίζεται η αισχροκέρδεια, ποια είναι τα χαρακτηριστικά και τα κριτήρια για να καταλήγει το Υπουργείο κάθε φορά ότι δεν υπάρχει αισχροκέρδεια και να μην εκδίδεται πλαφόν».

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι η πρόταση νόμου της ΔΗΠΑ για προσωρινές μειώσεις σε μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ για έξι μήνες αφορά τα φάρμακα, τα τρόφιμα, τα είδη πρώτης ανάγκης, τα εστιατόρια και των επισιτισμό και τη μείωση του ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό σε 5%.

Ανέφερε ότι ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην διπλή φορολογία στα καύσιμα και την κατάργηση του ΦΠΑ στην αναπροσαρμογή των καυσίμων στους λογαριασμούς της ΑΗΚ που αφορά τους ρύπους.

Ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι ζήτησε όπως η Κυβέρνηση φέρει την επόμενη φορά και το κέρδος που είχε όσον αφορά τα θέματα της πρότασης μετά τις αυξήσεις των τιμών για να γίνει αντιστοιχία και «ζητήσαμε να παρουσιαστούν την επόμενη φορά οι πολιτικοί προϊστάμενοι των Υπουργείων».

Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών Σταύρος Παπαδούρης είπε ότι «το ατυχές είναι ότι δεν έχουμε καταλάβει ακόμη γιατί η υπηρεσία ΦΠΑ βάσει των νέων οδηγιών της ΕΕ δεν έχει προχωρήσει στην διαβούλευση για να δούμε σε ποια πλαίσια μπορούμε να κινηθούμε» και πρόσθεσε πως πλανάται το ερώτημα κατά πόσον αυτές οι προτάσεις θα είναι συνταγματικές ή αντισυνταγματικές ή αναπομπή ή αναφορά.

«Ελπίζουμε ότι μέχρι την επόμενη συνεδρία θα γίνει αυτό», ανέφερε και πρόσθεσε πως «ο κόσμος απαιτεί μέτρα χαλάρωσης άμεσα και όχι να σπαταλούμε χρόνο».

Επίσης, ανέφερε ότι το Κίνημα έχει ζητήσει από την Πρόεδρο της Επιτροπής την άμεση συζήτηση των 13 προτάσεων για το θέμα των πλειστηριασμών που αφορά τη νομοθεσία του 2018 και πρόσθεσε πως τρέχουν οι πλειστηριασμοί που αφορούν την πρώτη κατοικία και την μικρή επαγγελματική στέγη.

«Από την άλλη έχουμε το σενάριο εισαγωγής αυτού που λέμε κρατικού φορέα χωρίς να έχουμε ενημέρωση ως προς το πότε θα εφαρμοστεί», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «ζούμε σε μια χώρα που έρχονται πρώτα οι απειλές και μετά τα όποια μέτρα προστασίας του κόσμου».

Ο περί Πτώχευσης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω σχέδιο νόμου σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του Δεύτερου Παραρτήματος του περί Πτώχευσης Νόμου (ΚΕΦ. 5), το οποίο περιλαμβάνει τους κανονισμούς ως προς την επαλήθευση χρεών, που, σύμφωνα με το άρθρα 298 του περί Εταιρειών Νόμου (ΚΕΦ. 113), εφαρμόζονται κατ’ αναλογία και στην περίπτωση εκκαθάρισης αφερέγγυας εταιρείας, ούτως ώστε να δίδεται στο Δικαστήριο η εξουσία να διατάξει σε δικαιολογημένες περιπτώσεις, κατόπιν αιτήματος του Επίσημου Παραλήπτη ή του Διαχειριστή, σε ό,τι αφορά φυσικά πρόσωπα, ή του Εκκαθαριστή, σε ό,τι αφορά αφερέγγυες εταιρείες, η διαφοροποίηση της διαδικασίας επαλήθευσης χρεών.

Πρόταση νόμου για δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για ταυτοποίηση καταθετών Λαϊκής

Πρόταση νόμου που επιτρέπει στον εκκαθαριστή της πρώην Λαϊκής Τράπεζας να δημιουργήσει ψηφιακή πλατφόρμα μέσω της οποίας θα έχουν τη δυνατότητα να ταυτοποιηθούν οι 14.000 «κουρεμένοι» καταθέτες της τράπεζας για να τους καταβληθεί το ποσό που θα τους αναλογεί, αποφεύγοντας έτσι την διαδικασία να περάσουν από τα δικαστήρια για να κάνουν ένορκες δηλώσεις και στη συνέχεια να στείλουν συστημένες επιστολές στον εκκαθαριστή, συζήτησε τη Δευτέρα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Η πρόταση νόμου, την οποία κατέθεσαν από κοινού η Βουλεύτρια του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου και ο Βουλευτής Χρύσης Παντελίδης, εκ μέρους του ΔΗΚΟ, θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής πριν το κλείσιμο του Σώματος για τις καλοκαιρινές διακοπές.

Συγκεκριμένα, η πρόταση νόμου παρέχει εξουσία στο δικαστήριο να διατάσσει τη διαφοροποίηση της διαδικασίας επαλήθευσης χρεών σε δικαιολογημένες περιπτώσεις, κατόπιν αιτήματος του Επίσημου Παραλήπτη ή του διαχειριστή, σε ό,τι αφορά φυσικά πρόσωπα ή του εκκαθαριστή σε ό,τι αφορά αφερέγγυες εταιρείες.

Θετικά επί της πρότασης ήταν όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, καθώς και το Υπουργείο Οικονομικών, η Κεντρική Τράπεζα, το Συμβούλιο Αφερεγγυότητας και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών, η κ. Χαραλαμπίδου είπε ότι «η πρόταση νόμου έχει στόχο να βοηθήσουμε την εκκαθάριση των περιουσιακών στοιχείων της πρώην Λαϊκής Τράπεζας», προσθέτοντας ότι αφορά 14.000 καταθέτες οι οποίοι όχι μόνο είδαν τις οικονομίες τους να εξανεμίζονται αλλά στη συνέχεια βρέθηκαν αντιμέτωποι με την εξανέμιση των περιουσιακών στοιχείων της Λαϊκής.

«Βρισκόμαστε τώρα στο τρίτο και τελευταίο στάδιο και για αυτό τον λόγο θεωρήσαμε ότι ήταν απαραίτητο να διευκολύνουν αυτές τις 14.000 καταθέσεις ως προς τις διαδικασίες», πρόσθεσε.

Ανέφερε ότι τροποποιούν τον περί πτωχεύσεως νόμο ούτως ώστε «ο εκκαθαριστής που θα διοριστεί σύντομα θα μπορεί να παρουσιαστεί ενώπιον δικαστηρίου και να υποβάλει εκείνος τον τρόπο που θα προχωρήσει στην εκκαθάριση».

Ανέφερε ότι με την πρόταση «αντί 14.000 καταθέτες να πρέπει να περάσουν από τα δικαστήρια να κάνουν ένορκες δηλώσεις και στη συνέχεια να στείλουν συστημένες επιστολές στον εκκαθαριστή και εκείνος να πρέπει να προσλάβει προσωπικό για να διεκπεραιώσει 14.000 αιτήσεις που θα πάρει πάρα πολύ μεγάλο χρόνο που αυτό θα σημαίνει και μεγάλη καθυστέρηση, τώρα θα μπορεί να δημιουργήσει μια ψηφιακή πλατφόρμα».

Η κ. Χαραλαμπίδου είπε ότι ήδη υπάρχει πλήρης ενημέρωση για τα στοιχεία των κουρεμένων καταθετών και στη βάση δεδομένων της Λαϊκής και στην αρχή εξυγίανσης, προσθέτοντας ότι θα μπορεί ο καταθέτης να μπει σε αυτή την πλατφόρμα να ανεβάσει την ταυτότητα του και τον αριθμό λογαριασμό του και να γίνεται άμεσα η ταυτοποίηση και η διοχέτευση των χρημάτων.

«Ήταν κάτι που έπρεπε να γίνει», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «αυτό θα επηρεάσει και όλες τις άλλες εταιρείες στο μέλλον που θα βρίσκονται υπό εκκαθάριση».

Είπε ακόμη ότι «είναι το λιγότερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε για τους συγκεκριμένους καταθέτες που ήδη έχουν ταλαιπωρηθεί τα μέγιστα» και πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο θέμα το παρακολουθούσε από το 2013 στο πλαίσιο της συμμετοχής της σε Επιτροπές της Βουλής.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης είπε ότι η πρόταση νόμου θα οδηγηθεί στην ολομέλεια της Βουλής πριν το κλείσιμο του Σώματος και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα υπερψηφιστεί.

Ανέφερε ότι με την πρόταση εκσυγχρονίζεται μια νομοθεσία με αφορμή την υπόθεση της πρώην Λαϊκής Τράπεζας που «αγγίζει μερικές χιλιάδες συμπολίτες μας».

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Καταθετών Λαϊκής Τράπεζας (ΣΥΚΑΛΑ) Άδωνις Παπακωνσταντίνου είπε ότι η πρόταση νόμου αφορά την διαδικασία εκκαθάρισης της Λαϊκής η οποία «ελπίζουμε κάποτε να ξεκινήσει».

Ανέφερε ότι η πρόταση νόμου δίνει το δικαίωμα στον εκκαθαριστή με τη σύμφωνη γνώμη του δικαστηρίου να χρησιμοποιήσει βάσεις δεδομένων που είναι επίσημες, προσθέτοντας ότι αυτές μπορούν να προέλθουν από τον διαχειριστή της Λαϊκής ο οποίος «έχει μια πολύ ακριβή κατάσταση στην βάση δεδομένων του η οποία έχει όλους τους κουρεμένους καταθέτες και τα ακριβή ποσά τα οποία έχουν κουρευτεί».

Ο κ. Παπακωνσταντίνου, αφού ευχαρίστησε τους δύο βουλευτές που την έχουν προτείνει, χαιρέτισε την πρόταση και την αποδοχή της από όλα τα κόμματα που ήταν παρόντα στη συνεδρία της Επιτροπής.

Ανέφερε ότι αυτό το πράγμα έπρεπε να είναι αυτονόητο αλλά «η λογική δεν συμβαδίζει πάντοτε με τη νομική ούτε με την απονομή δικαιοσύνης».

Είπε ακόμη ότι αναμένουν από το δικαστήριο να ορίσει επιτέλους τον εκκαθαριστή ο οποίος μετά από εννέα χρόνια θα αναλάβει να εκκαθαρίσει μία τράπεζα η οποία στα εννέα χρόνια διαχείρισης της έχασε μεγάλων αριθμών περιουσιακών στοιχείων.

Ανέφερε ότι έχουν απομείνει στην Λαϊκή περίπου περιουσιακά στοιχεία ύψους 200 – 230 εκ. ευρώ και πρόσθεσε αυτό το ποσό που έχει απομείνει είναι ψίχουλα, καθώς ο κάθε κουρεμένος καταθέτης θα λάβει μεταξύ 4% – 5% του ποσού του που κουρεύτηκε, ενώ σημείωσε πως έχει κουρευτεί από την Λαϊκή ποσό ύψους 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Απλοποιούν διαδικασίες για αποζημιώσεις κουρεμένων

Ο περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού Νόμος (Αρ. 1) του 2022

Η Επιτροπή συνέχισε την κατ’ άρθρον εξέταση του πιο πάνω σχεδίου νόμου σκοπός του οποίου είναι η έγκριση πληρωμής από τον λογαριασμό του Πάγιου Ταμείου ποσού ύψους €102.075.815 για τη χρήση του έτους που λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Μεταξύ 15-20 Ιουνίου η κατάθεση νέου συμπληρωματικού προϋπολογισμού

Νέο συμπληρωματικό προϋπολογισμό, αναμένεται να καταθέσει η Κυβέρνηση στη Βουλή, μεταξύ 15 με 20 Ιουνίου, όπως ανέφερε εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών κατά τη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών.

Αναφορικά με τις αιτήσεις που δέχθηκε το Υπουργείο Εργασίας στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης για αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι υπάρχουν περιπτώσεις αιτούντων, είτε επιχειρήσεων είτε αυτοτελώς εργαζομένων, που δεν έχουν πληρωθεί ακόμη και σημείωσε ότι συνολικά ανέρχονται γύρω στους 500 οι αιτήσεις των οποίων εξετάζονται.

Ανέφερε επίσης ότι κατά βάση αυτές οι αιτήσεις αφορούν περιπτώσεις που υποβλήθηκαν με ελλείψεις και δεν είχαν αξιολογηθεί ως δικαιούχοι σε πρώτη φάση και πρόσθεσε ότι «για την διεκπεραίωση των αιτήσεων απαιτείται να γίνουν σχετικές ρυθμίσεις στα προγράμματα ώστε να καταστεί δυνατή η πληρωμή τους».

Αναφορικά με τα κέντρα αναψυχής, θέμα το οποίο συζητήθηκε και στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, ο εκπρόσωπος του ΥΠΟΙΚ είπε στην Επιτροπή Οικονομικών ότι ο Γενικός Διευθυντής του ΥΠΟΙΚ με επιστολή του στις 28 Απριλίου του 2022, που κοινοποιείται στον Πρόεδρο της Επιτροπής, πληροφορεί ότι η βάση του υπολογισμού του ποσού στήριξης των επιλέξιμων περιπτώσεων ήταν ο τριμηνιαίος κύκλος εργασιών τους στα τέλη του 2019, βάσει των υποβληθέντων φορολογικών δηλώσεων ΦΠΑ και σημείωσε ότι το ποσό κρατικής στήριξης καταβλήθηκε βάσει των ορίων και προϋποθέσεων του σχεδίου.

Ανέφερε επίσης ότι «οι επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού οδήγησαν σε μακροοικονομικές και δημοσιονομικές ανισορροπίες γεγονός που δεν επιτρέπει την προώθηση των οποιονδήποτε πρόσθετων μέτρων πέραν αυτών που εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο».

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Νέος συμπληρωματικός στη βουλή μέσα Ιουνίου

Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) (Αρ. 7) Νόμος του 2021

Ο περί Βεβαιώσεως και Εισπράξεως Φόρων (Τροποποιητικός) (Αρ. 4) Νόμος του 2021

Οι περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Φάκελος Τεκμηρίωσης Τιμών Ενδοομιλικών Συναλλαγών και Προέγκριση Μεθοδολογίας Ενδοομιλικής Τιμολόγησης) Κανονισμοί του 2022

Η Επιτροπή συνέχισε την κατ’ άρθρον εξέταση των πιο πάνω σχεδίων νόμου σκοπός των οποίων είναι η  υιοθέτηση των κατευθυντήριων γραμμών ορισμένων Δράσεων κατά της Διάβρωσης της Φορολογικής Βάσης και της Μεταφοράς Κερδών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, ώστε να καθοριστούν σαφή πρότυπα καθοδήγησης των ενδοομιλικών συναλλαγών μέσω κανόνων, καθώς και η νομική βάση για συνομολόγηση συμφωνιών ενδοομιλικής τιμολόγησης.

Ο περί Φορολογίας του Εισοδήματος (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή εξέτασε το πιο πάνω σχέδιο νόμου σκοπός του οποίου είναι η τροποποίηση του βασικού νόμου, ώστε να διαγραφεί από τον ορισμό του όρου «χρηματοοικονομικός οργανισμός» η οντότητα ειδικού σκοπού για τιτλοποίηση ή ΟΕΣΤ, όπως ορίζεται στην παράγραφο 2 του Άρθρου 2 του Κανονισμού 2017/2402/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου, 2017 σχετικά με τη θέσπιση γενικού πλαισίου για την τιτλοποίηση και σχετικά με τη δημιουργία ειδικού πλαισίου για απλή διάφανη και τυποποιημένη τιτλοποίηση και σχετικά με την τροποποίηση των οδηγιών 2009/65/ΕΚ, 2009/138/ΕΚ και 2011/61/ΕΕ και των κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 1060/2009 και (ΕΕ) αριθ. 648/2012.

Με την υπό αναφορά τροποποίηση επιδιώκεται συμμόρφωση με προειδοποιητική επιστολή παράβασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στα πλαίσια ελέγχου εναρμόνισης της σχετικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/1164 του Συμβουλίου της 12ης Ιουλίου 2016, για τη θέσπιση κανόνων κατά των πρακτικών φοροαποφυγής που έχουν άμεση επίπτωση στη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.

Ο περί της Απαγόρευσης Πλήρωσης Κενών Θέσεων στο Δημόσιο και στον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα (Ειδικές Διατάξεις) (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022

Η Επιτροπή συνέχισε την εξέταση του πιο πάνω σχεδίου νόμου σκοπός του οποίου είναι η άρση της απαγόρευσης πλήρωσης κενών θέσεων προαγωγής τόσο στον δημόσιο όσο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Αποδεσμεύσεις κονδυλίων και Εξαιρέσεις από την Απαγόρευση Πλήρωσης Κενών Θέσεων

Η Επιτροπή μελέτησε αριθμό αιτημάτων για αποδεσμεύσεις κονδυλίων και εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων.

Οι αποδεσμεύσεις κονδυλίων αφορούν το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, το Υπουργείο Υγείας και το Υφυπουργείο Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής.

Οι εξαιρέσεις από την απαγόρευση πλήρωσης κενών θέσεων αφορούν το Υπουργείο Οικονομικών – Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού, τον Δήμο Πάφου και τον Δήμο Λευκωσίας.

Συναφείς δημοσιεύσεις στα ΜΜΕ:

Stockwatch: Ζητούν κονδύλια για φυλακές ανηλίκων

Nomoplatform-ΚΥΠΕ-ΓΤΒ

Δείτε Περισσότερα

Άλλες ειδήσεις

Γιορτή για τη χάραξη πολιτικής το 3º Cyprus Forum

Το Cyprus Forum αποτελεί την μεγαλύτερη ανεξάρτητη διοργάνωση χάραξης πολιτικής στην Κύπρο, το οποίο διοργανώνεται από τον μη κυβερνητικό οργανισμό Oxygono σε συνεργασία με το Delphi Economic Forum στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 2020 ως ένα ανεξάρτητο, φιλόδοξο, μη κερδοσκοπικό ετήσιο συνέδριο που επιδιώκει να γίνει μοχλός και καταλύτης για αλλαγές μέσω συζητήσεων που οδηγούν σε

Nomopress

Nomopress: Το δικό σου ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό

Ένα χρόνο μετά την έναρξη του Nomoplatform, ξεκινάμε το Nomopress, το πρώτο ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό της Κύπρου. Έναν δρόμο που γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι είναι δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο να διαβούμε, καθώς δεν ξέρουμε εκ των προτέρων που θα μας βγάλει.   Φιλοδοξούμε ωστόσο, το Nomopress να αποτελέσει ένα πραγματικά ανεξάρτητο πολιτικό περιοδικό, σε υψηλά